کمین غارت، تجاوز و چپاول بر ایرانشهر هرات، طالقان، لشکرگاه و...
  •  

10 مرداد 1400
Author :  
اسماعیل خان تنها فرمانده ایی پیر است که امید می رود، به نجات هراتیان موفق شود

آیا راهی هست تا تاریخ دوباره تکرار نشود؟!

مذهب مجوز بدترین جنایات را به راحت ترین وجه، به جانیان و متجاوزان خونخوار تحت فرمان خود می دهد!

ایرانشهر هرات، در محاصره وحوش طالبانی افتاده است، شهری که قبل از بحرین، آخرین جگرگوشه جدا شده از مام میهن است، او تا زمان محمدشاه قاجار، به ما وصل بود، و انگلیسی ها که شبه قاره هند را از آن خود کرده بودند، با دسیسه آن را از خاک ایران جدا کردند،

سراسر این شهر مملو از ماست، مملو از آشنایی هاست، مملو از خراسان و خراسانیان است، او ایران را به زبان فاش همواره فریاد زده است، حتی زمانی که زیر یوغ کرزای و غنی بود، مورد هجوم، و تغییر قومیتی و هویتی بوده و هست، اما امروز بی پناه تر از همیشه، و بی هیچ یار و یاوری، متاسفانه دوباره مورد هجوم وحوش طالبانی قرار گرفته است، که به شیوه غازیان مسلمان، که در امپراتوری های بزرگ اسلامی (همچون عثمانی و...)، تاریخی از جنایت، کشتار و غارت از خود بجای گذاشتند، اکنون در قرن 21، طالبان که در نگاه نابخردانی "جنبش اصیل منطقه" اش نام نهاده اند، از طریق وعده غارت، تجاوز و به بردگی گرفتن ناموس مردم و...، مزدوران خود را با وعده غنایم بسیار، از طریق غارت شرعی، انگیزه نبرد سخت و خشن تر می دهند، تا برای سرکردگان ظلم اموی، عباسی، عثمانی، داعشی، طالبانی و... "فتح الفتوح" به ارمغان آورند،

امروز هرات عزیز و مردمش طعمه این حرامیان از انسانیت به دور گشته، چراکه مفتیان طالب، هرات عزیز را "بلد مباح مستباح" اعلام کرده اند، [1] تا آنان که خود را جهادگر، و هراتیان را که مقابل این هجوم آنان ایستاده اند را دشمن کافر بدانند، و در صورت سقوط، حرامیان طالبانی، طبق شرع و فقه اسلامی مستند به اصطلاح فقهی "بلد مباح مستباح"، حق خواهند داشته باشند تا جان، مال و ناموس مردم این شهر را به صحنه غارت و چپاول خود تبدیل کنند، زنان شان را به اسارت و کنیزی برند، مردان شان را بِکُشند یا به بردگی برند، خانه ها و اموال شان را تصاحب کنند و... در یک کلام، نسل کشی و پاکسازی قومی به کمین هرات و هراتیان نشسته است.

و متاسفانه انگار برادران هروی مرا، در این روزهای سخت، هیچ پشت و پناهی نیز نیست، الا مبارزه خود آنان، تا آخرین قطره خون، آن هم اگر خیانتِ خیانتکاران، به گشودن درب ها و دروازه های شهر نینجامد، [2] و مبارزان بتوانند، با خیال راحت از شهر و خانه خود دفاع کنند.

بدین گونه است که وحشتناک ترین صحنه های غارت، چپاول، بی ناموسی و... تروریست ها، و جنایتکاران تاریخ مبارزات و جنگ ها، وجه دینی و مذهبی گرفته، و گرگ های درنده انسان نمای جمع شده زیر پرچم شهادتین، با خیال راحت، به دریدن جمع ها و اجتماعات انسانی، "قربه الی الله" اقدام خواهند کرد، بی آنکه دچار عذاب وجدان، یا شرم از خود، و اعمال ننگین خود شوند، کسانی که خود را مجهز به فقه می دانند، و از هر گونه مقررات بین المللی و قوانین حقوق بشری خود را بی نیاز دانسته، خود را از هر متمدنی، متمدن تر، خدایی تر، و خود را به گزاف تمدن ساز می دانند.

این روزها طالبان، داعش و... با اعمال و قوانینی که بدان تمسک می جویند، تاریخ رفته بر ملل منطقه خاورمیانه، شمال افریقا و آسیای میانه را دوباره به تکرار نشسته اند، تا ایرانیان و دیگر ملل مغلوب، دوباره روزگاری را که سپاهیان مجهز به فتوا و فقه دینی، بر مردم عادی، و مدافعان حرمت، حریم و ناموس این مناطق رفته را، ببینند، در فقه جنگجویان مذهبی، اشتراکی غیر قابل باور دیده می شود، اشتراکی بین فقه داعشیان که با مردم عراق، سوریه آن کردند، که تاریخ از روایت آن شرمگین خواهد شد، و آنچه بر شهر موصل، کوبانی، سنجار و... رفت، و اکنون آنچه بر خراسانیان در افغانستان، و بر مردم مظلوم این دیار می رود، یا فقه آن هندویی که اقلیت مسلمانان را کافر به دین خود، و غاصب به سرزمین خود پنداشته، و اخیرا بر مناطق مسلمان نشین دهلی (پایتخت هند) رفت، و یا آن بودایی که اقلیت روهینگا را کافر به سرزمین و دین خود دانسته، سرزمین های روهینگا نشین برمه را بلد مباح و مستباح اعلام، و به غارت و چپاول آنان به بدترین وضع اقدام کردند؛ یا آن یهودی که بر مردم شهر و روستاهای فلسطین، که آنان را غاصب "سرزمین موعود" خود دید، و فتوا می دهد، شهری که در برابر سپاه یهود مقاومت کرد، چون گشوده شد، "رفع القلم" [3] است و "بلد مباح" که هر چه می خواهید، تا روزها بر شما مباح و مستباح خواهد بود، تا بر مغلوب شدگان، انجام دهید، یا حتی آن صلیبی مسیحی که از اروپا برخاست و برای اورشلیم حرکت کرد، و چون شهر و قریه ایی را گشود، طبق فتوای ارباب کلیسا، همان حکم بلد مباح را اجرا کرد، که آن غازی مسلمان، یهود، هندو، بودایی و... بر سرزمین های فتح شده خود کردند و...

این است که مذهب مجوز جنایات هولناک را به هر جنایتکار کشورگشایی که زیر پرچم دین می جنگد، می دهد، تا داشته های انسان را، و حتی هر آنچه را که خالق یکتا بدو هدیه داده است را، به غارت ظلم و جور خود برند، بی آنکه احساس شرم کنند، دچار عذاب وجدان شوند و...، و سوال از خود که فاین تذهبون

و به عکس چنین جنایتکارانی، با این همه جنایت، حتی خود را جهادگر و لایق بهشت، و پرونده خود را مملو از اعمال نیک می بیند، که بلندترین جایگاه های بهشت از برای اوست، اما او به واقع حتی حیوان هم نیست، چه برسد به انسان، تنها لایق جهنم است، و از انسانیت و حتی حیوانیت هم به دور خواهد بود.

اما سخنی با سردار پاسدار اسماعیل قاآنی دارم، که روزی فرمانده ام در تیپ 21 امام رضا، در جنگ خسارتبار هشت ساله ایران و عراق بود،

سردار! سلف شما، جناب قاسم سلیمانی، با شنیدن فریاد کمک خواهی برادران عرب زبان خود در عراق و سوریه مردانه شتافت، و آن کرد که همه می دانند، اما تو که اکنون خلف اویی و بر جایگاهش نشسته ایی، فریاد کمک خواهی برادران خراسانی خود را در آنسوی مرز و در هرات نمی شنوی؟! تو ترس زنان و مردان شان را از غارت و چپاول جنایتکاران حس نمی کنی، شما که خود خراسانی هستید، آیا آنها را از خود نمی دانی، گیرم که هراتیان را از خود ندانی، آیا تضمینی هست که فلش حرکت حرامیان طالبانی به سمت مشهد تغییر جهت ندهد؟! از چه سکوت کرده اید؟! در حال تن دادن به چه هستید، نمی فهمم سردار!

 

 

[1] - شورای افتای طالبان که مسئولیت صدور فتوا را دارد چند روز پیش هرات را (بلد مباح و مستباح) اعلام کرد. بر اساس این فتوا در صورت تعرض طالبان به هرات هرگونه تعرض به جان و مال مردم هرات به طور شرعی جایز، مباح و بدون مانع است. عبدالکبیر صالحی، کنشگر مدنی هراتی و اندیشمند علوم الهیات، در صفحه فیس‌بوکش نوشته بود که شورای افتای طالبان که در کویته پاکستان حضور دارد این فتوا را صادر کرده است تا انگیزه طالبان را برای هجوم به این شهر بیشتر کند. به نظر می‌رسد که این فتوا بیشتر برای تحریک همین آواره‌گان داخلی باشد که دلیل اصلی سلاح گرفتنشان چپاول است.

[2] - چهره‌هایی چون ملامجیب الرحمن انصاری (خطیب مسجد خواجه عبدالله انصاری)، مولوی جلیل‌‌االله مولوی‌‌زاده (وزیر دادگستری طالبان) و تعدادی از ملاهای افراطی دیگر، به طور عملی در هرات به نفع طالبان در حال تبلیغ‌‌اند. تعدادی از این ملاها چند روز پیش به خانه اسماعیل خان رفته بودند و از وی خواسته بودند که سلاحش را مقابل طالبان به زمین بگذارد و اجازه دهد تا طالبان هرات را تصرف کند.

[3] - این اصطلاح موقعی به کار برده می شود که معتقدین به مذهب و فقه، معتقدند همان قوانین مذهبی نیز دیگر در زمانی خاص نافذ نیست و کارایی خود را ندارند، و خداوند ماموران نوشتن اعمال را از نوشتن باز می دارد، تا آنان به یُمن روزگاری که در آن هستند، هر کار ناشایستی را بتوانند انجام دهند، بی آنکه دچار عقوبت خداوندی شوند! این مضحک ترین توجیه مذهبی برای ارتکاب به محرمات دینی است، اعتقاد به رفع القلم رایج اما بسیار غیر منطقی و عقلی است.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
12 نظرها 1989 Views
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (12)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

Nazanin Watandost @n_watandost · 1h
رابرت گیتس وزیر دفاع پشین آمریکا در کتاب خاطرات خود نوشته که حامد کرزی از سالهای دور دوم حکومتش، به جابجایی طالبان در شمال آغاز کرد.
وی همچنان نگاشته که کرزی در یک نشست محرمانه در کابل، از من خواست تا در از بین بردن و تضعیف سران جبهۀ شمال (غیر پشتونها) با او همکاری نمایم.


kioumars.sarkaki @kioumar14354848 · 1h
طالبان نه هواپیما داره نه هلیکوپتر داره نه تانک داره و نه نفربر زرهی
حداکثر تیوتا دو کابینه داره و تیربار وموشک انداز دوس پرتاب
افغان‌ها هم تانک دارند هم هواپیما هم هلیکوپتر هم نفربر زرهی هم توپ وتیربار وموشک‌انداز دوش پرتاب
تعدادشون هم بیشتره
چرا ازطالبان شکست میخورند؟!
فقط ترس


Laila frogh mohammadi @laila_mohammadi · 1h
هزینه محرم امسال را برای کمک به بیجا شدگان و آوارگان مناطق تحت تصرف طالبان اختصاص دهیم.
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
Afghan_lives_matter
SanctionPakistan


Farahnaz Forotan @FForotan · 5h
وطن کسانی چون یار محمد دوستم دارد که خواب طالب را حرام کرده اند. الله_اکبر


Arif Rahmani @arifrahmanii · 16h
اگر به جای اشرف غنی بودم به یارمحمد تلفن می‌زدم و می گفتم: " من ریس جمهور افغانستان هستم.‌ از دلیری و شجاعتت تشکر می‌کنم.‌ به پاس خدماتت به ارتش افغانستان؛ تو را به رتبه جنرالی متفخر و به عنوان قوماندان قول اردوی شاهین مصنوب می‌کنم.‌ از مردم و کشورت دفاع کن پسرم!" @ashrafghani


Shamsuddin Hazrati(جوان کُشی دیگر بس است) @shams_hazrati · 11h
ولی من مطمین ام که همان فردی را که رحمانی صاحب خودت رییس‌جمهور جمهور خطاب میکنی، برای ترور پدر و پسرش برنامه ریزی کرد، اما خوشبختانه ناکام شد.
مگر شواهدی وجود ندارد؟


Farshid Marwi @FarshidMarwi 7h
حرامیان طالب امروز در بکرآباد وحشت ایجاد کرده بودند، این کودک بعد این حادثه تنها در بکرآباد پیدا شده، من بمیرم برای نگاه مظلومت فرزندم، من ای کاش ده ها دفعه می‌مردم و این صحنه ها را نمی‌دیدم...

توئیت های مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

Masuma Bahar @BaharMasuma · 1h
جنایت جنگی طالبان در مالستان
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که طالبان با تصرف ولسوالی مالستان غزنی، ۲۷ غیرنظامی را کشته، ۱۰ غیرنظامی را زخمی، اموال شهروندان را غارت، منازل مسکونی و مغازه‌ها را تخریب و با ایجاد فضای رعب و ترس، سبب آواره شدن هزاران خانواده شده‌اند.

This comment was minimized by the moderator on the site

فرماندهان طالبان به رویترز: تمرکز بر تصرف شهرها پاسخ به حملات هوایی آمریکاست
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۰۶/۰۸/۲۰۲۱ - ۰۹:۰۲
در پی افزایش حملات هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان علیه مواضع طالبان، این گروه اسلامگرا استراتژی خود را از هدف قرار دادن مناطق روستایی به تسخیر شهرها تغییر داده است.

این خبر را خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام ارشد طالبان گزارش کرده است.

یک مقام ارشد ارتش ایالات متحده در امور افغانستان گفته است که آمریکا ماه گذشته حملات هوایی خود را گسترش داده تا حملات طالبان را دفع کند.

در روزهای گذشته درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان طالبان و ارتش افغانستان در داخل شهر هرات، در نزدیکی مرز ایران، شدت گرفته است. سه فرمانده طالبان که نخواستند نامشان فاش شود به رویترز گفته‌اند این گروه بر تصرف هرات و قندهار تمرکز کرده‌ و لشگرگاه نیز در تیررس آن‌هاست.

در صورت سقوط لشکرگاه، این نخستین مرکز ولایت خواهد بود که از سال ۲۰۱۶ بدین سو به دست طالبان می‌افتد. پیشتر هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده بود دستکم ۱۰ غیرنظامی در درگیری‌های لشکرگاه جان باخته‌اند و بیش از ۸۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

یک فرمانده طالبان با اشاره به پیشروی‌های اخیر این گروه گفته است: «ملا یعقوب [رئیس کمیسیون نظامی طالبان و پسر ملا عمر رهبر پیشین گروه] تصمیم به تصرف قندهار، هرات و هلمند گرفته است. بعد از آن‌ها قندوز یا هر استان دیگری می‌تواند هدف بعدی باشد.»

ارتش افغانستان از ساکنان لشکرگاه خواست محل سکونت خود را ترک کنند
لشکرگاه هلمند در آستانه سقوط؛ ارتش افغانستان به مواضع طالبان حمله هوایی می‌کند
قندهار و هرات دومین و سومین شهر بزرگ افغانستان به لحاظ جمعیت هستند. کارشناسان می‌گویند که از دست دادن آن‌ها ضربه سیاسی بزرگی به دولت خواهد بود و به طور بالقوه می تواند باعث تغییر جهت جنگ به نفع طالبان شود.

این در شرایطی است که تصرف قندهار نیز به معنای یک پیروزی استراتژیک برای طالبان به حساب خواهد آمد چرا که این شهر پایتخت آنان در زمان تسلط بر افغانستان محسوب می‌شد و تسخیر آن به منزله یک «تقویت روحی عظیم» برای اعضای طالبان است.

در همین حال سهیل شاهین، مذاکره‌کننده طالبان، گفته است این گروه به جای تمرکز بر شهرها به سیاست خود بر تصرف مناطق روستایی و اجرای شریعت اسلامی در این مکان‌ها ادامه می‌دهد.

طالبان در ماه‌های اخیر همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات صلح دوحه، پیش‌روی‌های سریعی در این کشور داشته و کنترل بسیاری از ولسوالی‌ها را در اختیار گرفته است.

تحلیلگران می‌گویند فشار طالبان بر مراکز استان‌ها نه فقط برای منصرف کردن نیروهای آمریکایی و ارتش افغانستان از حملات هوایی، که برای تصرف واقعی آن‌ها در جهت تشکیل نهایی «امارت اسلامی» انجام می‌گیرد.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

نبرد در لشگرگاه و هرات، ترور در کابل؛ ساکنان نیمروز به ایران می‌گریزند
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۰۶/۰۸/۲۰۲۱ - ۱۴:۰۰

مقامات ایرانی اعلام کردند که به دلیل تحولات سیاسی صورت گرفته در افغانستان و گسترش درگیری‌های داخلی این کشور پایانه مرزی میلک از شامگاه ۱۴ مرداد (اسد) تعطیل شد. این در حالی است که درگیری‌ها در سراسر افغانستان شدت گرفته است و شورای امنیت قرار است جلسه اضطراری درباره این کشور برگزار کند.

تیمور باقری، معاون اداره راهداری سیستان و بلوچستان به ایرنا گفت: «به منظور جلوگیری از هر گونه مشکل برای فعالان اقتصادی، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مستقر در پایانه مرزی میلک‌ از تجار خواسته شده تا اطلاع ثانوی از ارسال حامل‌های صادراتی و ترانزیتی که قصد خروج از پایانه مرزی میلک‌ را دارند، خودداری کنند.»

پایانه و بازارچه مرزی میلک در شهرستان هیرمند واقع شده است. شهرستان هیرمند در ۳۴۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان است.

تیمور باقری گفته است که «امیدواریم این موضوع طولانی مدت نباشد و بنای ما نیز بر این است که در تجارت با کشور افغانستان وقفه‌ای ایجاد نشود و فعالان اقتصادی بتوانند به کار خود ادامه دهند.»

جنگ افغانستان؛ ترس از سقوط لشکرگاه همزمان با اوج گرفتن اعتراض هراتی‌ها علیه طالبان
دو انفجار شدید در کابل؛ وزارت کشور افغانستان: همه مهاجمان کشته شدند
فرار نیمروزیان به سمت مرز ایران
از سوی دیگر ویدئوها و تصاویر زیادی از شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که حضور شماری از شهروندان افغانستان را در مرز با ایران نشان می‌دهد.


طبق برخی از گزارش‌ها در رسانه‌های ایران و افغانستان از درگیری‌های شدید در شهرستان «کنگ» در نزدیک شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز حکایت دارد. بر اساس این گزارش‌ها شهروندان نیمروز پیش از حمله طالبان مرکز ولایت خانه‌های خود را ترک کرده و راهی ایران شده‌اند.

ویدئوهای منتشر شده در پل ابریشم بین ایران و افغانستان نشان می‌دهد شمار زیادی از خانواده‌ها به مرز رسیده‌اند و از مرزبانان ایران تقاضا می‌کنند که اجازه دهند وارد خاک آن‌ها شوند.

رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا در وزارت خارجه ایران با انتشار این تصاویر در حساب توییتری خود گفت: «صحنه های دردناکی در حال شکل گرفتن است. در پی حمله طالبان به زرنج صدها نفر به سمت مرز ایران در حرکتند. باید فکری کرد.»


توییت رسول موسوی
از سوی دیگر برخی از رسانه‌های افغانستان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند شماری از مقامات ولایت نیمروز نیز به سمت ایران فرار کردند. با این حال عبدالکریم براهوی، والی نیمروز در پی این شایعات با انتشار ویدئویی گفت: «من به ایران نرفتم. در ولایت نیمروز هستم. هیچ جا نخواهم رفت. افغانستان کشور من است. وطن من است. با مردم خود می‌خواهم زندگی کنم و با مردم خود می‌خواهم باشم.»


ویدئوی والی نیمروز
همزمان وزارت دفاع افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گفت که نیروی کماندو به نیمروز فرستاده است و به مردم اطمینان داد که اجازه نمی‌دهد نیمروز به دست طالبان سقوط کند.

از سوی دیگر قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران امروز در بازدید از نقطه صفر مرزی تایید کرد که درگیری‌هایی در ولسوالی کنگ در نزدیکی ولایت نیمروز صورت گرفته است اما با این حال گفت که هیچ گونه تحریکاتی از جنگ در داخل ولایت نیمروز و سقوط آن مشاهده نشده است.

وی تایید که شماری از مردم افغانستان وارد خاک ایران شده‌اند خواستار جلسه‌ای با مرزبانی افغانستان شد.

باشگاه خبرنگاران
حضور قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران از نقطه مرزیباشگاه خبرنگاران
لشکرگاه در آتش
وزارت دفاع افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی، حملات بیشتری را علیه مواضع طالبان در جنوب افغانستان از جمله هلمند انجام می‌دهند جایی که شهر لشکرگاه مرکز این ولایت به شدت دچار درگیری و تنش است. در نتیجه حملات هوایی و عملیات زمینی، بسیاری از مغازه‌ها و بازارها آسیب دیدند.

هیبت‌الله علی‌زی، فرمانده سپاه عملیات‌های خاص، چهارشنبه شب از راه‌اندازی عملیات پاکسازی شهر لشکرگاه خبر داد.

آسوشیتدپرس
شهر لشکرگاه افغانستانآسوشیتدپرس
وی در یک پیام تصویری که از سوی وزارت دفاع منتشر شد از شهروندان لشکرگاه خواست تا از مناطق تحت کنترل طالبان بیرون روند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود.

طبق نوشته سایت طلوع عملیات پاکسازی چهارشنبه شب ساعت ۲۲ به وقت محلی در حوزه نخست شهر لشکرگاه با حمایت نیروی هوایی انجام شد.

از سوی دیگر این رسانه با انتشار ویدئوی از شهر لشکرگاه اعلام کرد که ادامه جنگ باعث آتش گرفتن ده‌ها بخش این شهر شده است و شماره از فروشگاه‌ها و خانه‌های ساکنان در حال نابود شدن است.

ترور رییس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان
در تحول دیگری درباره افغانستان، دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان ظهر امروز در حمله افراد مسلح در کابل ترور شد. مینه‌پال پیش از آن‌که رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌ها شود سال‌ها معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان بود.

طالبان مسئولیت این ترور را بر عهده گرفته است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در توییتی نوشت: « لحظاتی قبل در مسیر سرک دارالامان شهر کابل رئيس مرکز رسانه های اداره کابل دواخان مینه پال، در یک حمله خاص مجاهدین کشته شد و به کیفر اعمال خود رسید.»


طبق گزارش رسانه‌های افغانستان درگیری‌ها در شهر شبرغان از شب گذشته آغاز شده است و بخش‌های از مرکز ولایت جوزجان به دست نیروهای طالبان افتاده است. همزمان برخی منابع محلی در جوزجان گفتند که طالبان خانه عبدالرشید دوستم را به آتش کشیده‌اند اما این خبر از سوی نزدیکان آقای دوستم تکذیب شد.

کاهش حملات به هرات
مقام‌های محلی هرات نیز می‌‌گویند از شب گذشته تاکنون نبردها در شهر هرات کاهش یافته‌اند. عبدالصبور قانع والی هرات می‌گوید که تنها در شرق شهر هرات و ولسوالی گذره درگیری‌های پراکنده وجود دارد.

وزارت دفاع افغانستان امروز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۶ تن از نیروهای طالبان کشته و ۲۰۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند و مقدار زیادی سلاح و مهمات آن‌ها تخریب شده است. این نهاد تلفات ۲۴ ساعت اخیر طالبان را در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، غزنی، پکتیا، خوست، قندهار، زابل، هرات، جوزجان، بلخ، سمنگان، فاریاب، سرپل، هلمند، تخار، بغلان و کاپیسا عنوان کرد.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز درباره افزایش خشونت‌ها و بررسی اوضاع افغانستان در نیویورک نشست ویژه داشته باشد.

This comment was minimized by the moderator on the site

Farshid Marwi @FarshidMarwi · 19h
دیروز و دیشب هرات به معنای کلمه مبدل شده بود به قتلگاه طالبان، وحشتی بر طالبان افتاده که راه فرار را گم کرده اند.
تنها در یک مورد ۳۰ عراده پیک‌آپ طالبان که از استقامت شیندند بسوی شهر در حال پیشروی بودند توسط نیروی هوایی به جهنم فرستاده شدند.


Mostafa Hazara @MostafaHazara · 2h
تصویری از لشکرگاه مرکز ولایت هلمند.
طالبان در صدد ویرانی شهر هستند تا در صورت شکست، شهر ویرانه‌ای تحویل مردم داده شود.



Mostafa Hazara @MostafaHazara · Aug 5
طالبان شب گذشته در روستای غونچک منطقه چوره ولایت ارزگان، عبدالله عاطفی شاعر و تاریخ‌نویس کشور را از خانه‌اش بردند و پس از شکنجه و آزار به قتل رساندند.
شاعر_کشی
قاتلان_فرهنگ
افغانستان
طالبان_تروریست
نقل از روزنامه اطلاعات روز



Ängel Bakhtiary @ngelAng41019438 · 13h
مالستان را فراموش نکنید
قیام_هرات
مالستان

AliTaHa @AliTaHa94162940 17h
مالستان معروف به عروس هزاره جات
قلب تپنده هزارستان
تاب و تحمل بیشتر از این جنایت گروه مزدور طالب را ندارد
نهادهای امنیتی ومسولین هرچه عاجل تر اقدام کند
#HelpMalistan


Tariq Arian @TariqArian3 · 18h
پاکستان از سوی سازمان ملل تحریم شود! SanctionPakistan

This comment was minimized by the moderator on the site

زنان هراتی در حمایت از جبهه مقاومت مردمی و نیروهای امنیتی افغان اسلحه برداشتند


شماری از زنان در ولایت هرات دیروز (۱۲ اسد/مرداد) اسلحه برداشته و حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی و جبهه مقاومت مردمی اعلام کردند.

این زنان دیروز در منزل اسماعیل‌خان، فرمانده پیشین جهادی که در حال حاضر رهبری جبهه مقاومت مردمی علیه طالبان را به عهده دارد گردهم آمده و حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی و جبهه مقاومت مردمی اعلام کردند.

این جمع از زنان هراتی با نشر یک قطعنامه تاکید کرده‌اند که آماده‌ مبارزه با گروه طالبان در میدان‌های جنگ هستند.

این اقدام زنان هراتی مورد استقبال بسیاری از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

زنان در هرات پس از آن دست به این اقدام زدند که در روزهای گذشته هرات از روزها به اینسو شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان گروه طالبان بوده است.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

یک شاعر و تاریخ‌نویس افغان در ارزگان به قتل رسید

مقام‌های ولایت ارزگان در جنوب افغانستان می‌گویند که جنگجویان گروه طالبان عبدالله عاطفی، شاعر و تاریخ‌نویس را در ولسوالی چوره‌ این ولایت به قتل رسانده‌اند.
محمدعمر شیرزاد، والی ارزگان می‌گوید که طالبان دیشب (۱۳ اسد/مرداد) آقای عاطفی را در روستای "غونچک" ولسوالی چوره این ولایت از خانه‌اش بیرون و سپس با "شکنجه" کشتند.
به گفته والی ارزگان جنگجویان گروه طالبان هر از گاهی در مناطق تحت تصرف‌شان در این ولایت غیرنظامیان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اما دست داشتن افراد این گروه در قتل آقای عاطفی را رد کرده و از او به عنوان "نویسنده و شاعر بی‌طرف" یاد کرده است.
او افزوده قاتلین این نویسنده را "شناسایی و مجازات" خواهند کرد.
ارزگان در جنوب افغانستان از جمله ولایت‌های ناآرام این کشور است و گروه طالبان در بخش‌هایی از آن حضور فعال دارند.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

مقام‌های امنیتی فاریاب: طالبان یک کودک را بیش از صد ضربه شلاق زدند

مقام‌های امنیتی فاریاب: طالبان یک کودک را بیش از صد ضربه شلاق زدند

مقام‌های امنیتی فاریاب در شمال‌شرق افغانستان می‌گویند که طالبان یک کودک را به دلیل اینکه پدرش پیش از این عضو نیروهای امنیتی این کشور بوده، شلاق زده‌اند.

کریم یورش، سخنگوی پلیس فاریاب به بی‌بی‌سی گفت این کودک ۱۲ ساله در روستای "کوه صیاد" ولسوالی شیرین‌تگاب این ولایت از سوی گروه طالبان شلاق زده شده است.

به گفته آقای یورش افراد گروه طالبان این کودک را بیش از صد ضربه شلاق زده‌اند.

سخنگوی پلیس فاریاب افزود در حال حاضر این کودک برای مداوا در بیمارستان بسر می‌برد.

گروه طالبان تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده است.

انتشار این خبر و تصویر در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی را در پی داشته و برخی گروه طالبان را به "زیر پا کردن ارزش‌های انسانی" متهم کرده‌اند.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

تشدید درگیری‌ها در سه ولایت افغانستان؛ وزارت دفاع ملی می‌گوید ۴۵۵ طالب کشته شدند
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۰۲/۰۸/۲۰۲۱ - ۰۹:۳۷
نیروی نظامی افغانستان در ولایت هرات
اجمل عمر شینواری، سخنگوی ارتش افغانستان می‌گوید سه ولایت در جنوب و غرب این کشور با تشدید جنگ بین نیروهای طالبان و نیروهای امنیتی و دفاعی ملی افغانستان با وضعیت «بحرانی» روبرو هستند.
وی تاکید کرد که وضعیت در هلمند وخیم است. مقامات ولایت هلمند گفتند که طالبان روز یکشنبه نیروهای خود را در شهر لشکرگاه [مرکز ولایت هلمند] افزایش داده است و تایید کردند که طالبان اکنون منطقه هفتم شهر را در کنترل خود دارند.
جنگ بین طالبان و نیروهای افغان در حالی بالا گرفته است که نیروهای آمریکایی و ناتو در حال تکمیل خروج خود از این کشور جنگ‌زده هستند.
طالبان پس از تصرف ولسوالی‌های کوچکتر در ماه‌های اخیر، اکنون در تلاش است تا مراکز استان‌ها را تصرف کنند.

ولایت قندهار، هلمند و هرات در مرکز برخی از درگیری‌ها در روزهای اخیر بوده‌اند.

کارشناسان به یورونیوز: طالبان امروز، سیاسی‌‎تر و خشن‌تر از طالبان دهه هفتاد است
وزارت دفاع ملی افغانستان: ۴۵۵ طالب در ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند
وزارت دفاع ملی افغانستان روز دوشنبه ۲ اوت (۱۱ اسد) اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۴۵۵ تن از نیروهای طالبان کشته و ۲۳۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این سازمان تصریح کرد که این افراد در ولایت‌های ننگرهار، پکتیا، پکتیکا، لوگر، قندهار، هرات، فاریاب، جوزجان، بلخ، سمنگان، هلمند، تخار، کندز و بغلان کاپیسا کشته و زخمی شده‌اند.
وزارت دفاع ملی افغانستان در این اطلاعیه‌ که در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد گفت که هشت مین مختلف که از سوی طالبان در نقاط مختلف کشور جاگذاری شده بود کشف و خنثی شده‌اند.

ادعای حمله به پایگاه هوایی شیندند ولایت هرات
با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در حساب کاربری خود در توییتر گفت که صبح امروز نیروهای طالبان به میدان هوایی «شیندند» ولایت هرات با توپ‌های دی-۳۰ (D-30) حمله کردند. سخنگوی طالبان مدعی شد در پی این حمله چهار نیروی نظامی افغانستان کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
میدان هوایی «شیندند» پس از میدان هوایی بگرام دومین فرودگاه بزرگ نظامی افغانستان به حساب می‌آید.

اشرف غنی: حمایت آمریکا را داریم
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه در نشست مشترک مجلسین شورای ملی گفت که در برنامه امنیتی خود، حمایت آمریکا را دارند.
وی تاکید کرد که در ضمیر طالب اعتقادی به صلح وجود ندارد و در تمام افغانستان گزارش‌هایی مبنی بر جنایت طالبان پخش می‌شود.
وی تصریح کرد که مردم افغانستان در تجاوزی آشکار قرار دارند که مبنای آن فتنه است.

اشرف غنی: طالبان در ۲۴ سال اخیر واقعا تغییر کرده‌اند، ظالم‌تر شده‌اند
طرح جدید دولت بایدن برای اسکان شمار بیشتری از پناهجویان افغان‌
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی و دو منبع آگاه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود اعلام کرد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده قصد دارد برنامه جدیدی را برای اسکان شمار بیشتری از افغان‌های متقاضی پناهندگی به اجرا بگذارد.
این برنامه در حالی مطرح می‌شود که پیش از اتمام رسمی کار خروج نیروهای آمریکایی در پایان ماه اوت، شدت درگیری‌ها در افغانستان افزایش یافته و نیروهای طالبان برای تصرف مراکز مهم ولایات تلاش می‌کنند.
جو بایدن برای کمک به افغان‌هایی که به دلیل همکاری با ایالات متحده در جریان جنگ بیست ساله افغانستان اکنون در معرض خطر اقدامات تلافی‌جویانۀ طالبان هستند، از سوی قانون‌گذاران و گروهای حامی تحت فشار است.
این مقام دولتی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که قرار است در چهارچوب برنامه جدید، افغان‌هایی تحت پوشش قرار بگیرند که در رسانه‌ها مشغول کار بودند یا در پروژه‌های تحت حمایت ایالات متحده و نهادهای غیردولتی که دفتر اصلی آن‌ها در آمریکاست کار می‌کردند.
برنامۀ جدید، افغان‌هایی را شامل می‌شود که واجد شرایط دریافت ویزای ویژه مهاجرت (SIV) نیستند؛ یعنی ویزایی که برای مترجمان و سایر افرادی طراحی شده بود که برای دولت آمریکا کار می‌کردند.

ده‌ها سرباز افغان به‌منظور گریز از حمله طالبان وارد خاک پاکستان شدند
نخستین گروه از مترجمان افغان و خانواده‌هایشان شامل ۲۲۱ نفر وارد آمریکا شدند
توییت‌های جنجالی دیپلمات کانادایی اسلام آباد را مجبور به پاسخ کرد
در آخرین تحولات مربوط به افغانستان، پیام‌های توییتری کریس الکساندر، وزیر سابق شهروندی و مهاجرت کانادا که مدعی شد نیروهای طالبان منتظرند از پاکستان به داخل افغانستان بروند، واکنش پاکستان را برانگیخت و اسلام‌آباد اتهامات مطرح شده را رد کرد.
هرکسی هنوز منکر این است که پاکستان تجاوزی علیه افغانستان انجام نمی‌دهد، در جنگ‌های نیابتی و جنایت‌های جنگی سهیم است.
کریس الکساندر
سفیر پیشین کانادا در افغانستان
کریس الکساندر که سفیر پیشین کانادا در افغانستان نیز بود، در توییت خود با انتشار عکسی منتسب به نیروهای طالبان گفت: «جنگجویان طالبان منتظر عبور از مرز پاکستان به افغانستان هستند.» او ادامه داد: «هرکسی هنوز منکر این است که پاکستان تجاوزی علیه افغانستان انجام نمی‌دهد، در جنگ‌های نیابتی و جنایت‌های جنگی سهیم است.»
وی همچنین در توییت دیگری که عکس عمران خان، نخست وزیر پاکستان در آن بود نوشت: «این مرد یک کلاهبردار محض است. یک دروغگوی بی‌شرم، بدون شایستگی و شارلاتانی که در ده‌ها سال اخیر در بین بی‌فکرترین افراد طالبان بود و این گروه را تقویت می‌کرد.»
وی تاکید کرد که عمران خان مانند پوتین تنها مستحق تحریم‌های شدید است و روزی در دادگاه لاهه حاضر شود.
زاهد حافظ چودری، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک رشته توییت به این اظهارات پاسخ داد و گفت که اسلام آباد این اظهارات «بی‌پایه و اساس» را رد می‌کند.
وی تاکید کرد که جهان اکنون به آنچه پاکستان و عمران خان درباره عدم وجود راه حل نظامی برای درگیری‌های افغانستان و نیاز به راه حل سیاسی فراگیر، گسترده و جامع گفته، باور پیدا کرده است.
وی چنین اظهارات را «تاسف بار» توصیف کرد و گفت که این موضوع با طرف کانادایی مورد بحث قرار گرفته است.

This comment was minimized by the moderator on the site

دوستی برایم در خصوص این پست نوشت :
باسلام و احترام به‌ به‌ احسنت چه قلم شیوایی .. جنگ جمهوریت و خلافت‌ درافغانستان در جريان است بالاخره باید مردم آن سرزمین سرنوشت شان را خودشان‌ تغییر دهند اگر در هرات با طالبان بجنگند در سایر شهرهای بزرگ و مراکز ولايت های ديگر روحيه مقاومت و ایستادگی در مقابل طالبان تقويت می‌گردد

سایت یادداشت های بی مخاطب
This comment was minimized by the moderator on the site

Fariba Qolizadeh @FaribaQolizadeh · 4h
نمی‌دانم چه کسی وطن را فروخت اما می‌دانم چه کسی تاوان آن را داد. محمود درویش هرات_در_خطر


فلات ایران @IranianPlateau · 4h
هرات، زیبای خراسان بزرگ



Fereshteh Rafat @FereshtehRafat · 7h
مردم هرات، خانه و زندگی‌شان را رها کرده درحال فراراند. همان‌طور که ۲۵سال قبل طالبان به‌ شهرها حمله کردند و فراری قریه و دهات شدیم، همان‌طور که ۲۷سال پیش مجاهدان کابل را خاکستر کردند و از تمام زندگی، یک جفت کفش و لباس‌های تن ما بود که ویرانه‌به‌ویرانه با خود آوردیم. هرات_در_خطر



Seraj Mirdamadi @MirdamadiSeraj · 6h
وقتی یکی از اهالی #هرات را با لهجه ی فارسی بسیار شبیه لهجه خراسانی خودمان می بینم تعجب می کنم که چطور این بیخ گوش ایران ما عمق استراتژیک نیست درعا و حلب و... هست! هزاره ها و تاجیک ها و... در حوزه تمدنی فلات ایران از پیکره ی ما ایرانیان هستند فراموششان نکنیم. هرات_در_خطر



Akbar Ganji @GanjiAkbar · h
از فرض پیروزی و اشغال کل افغانستان از سوی طالبان دست بردارید: موازنه قوای طرفین افغانستان را به سوی جنگ طولانی مدت سوق می دهد و اگر سازشی صورت نگیرد، افغانستان تجزیه و تکه تکه خواهد شد
آنچال وهرا فارن پالیسی https://t.me/ganji_akbar/15187



چلچیزکو @BarchiPresident · 10h
لشکر طالبان متشکل است از پای لوج های بی مغز، دزد ها، تی دار گریخته ها، پاکستانی های بی عقل.
یعنی کسانی که هیچ جا نتوانسته اند برای خود جایی پیدا کنند و کسی شوند.
کسانی که هیچ کس هیچ جا راهشان نداده.
کسانی که حتی خدا هم زده شان.
از اینها نترسید اینها را نابود کنید. طالب_نابود_است



Saleha Soadat @SalehaSoadat · 5h
طالبان تدریس مضامین وطن دوستی، فرهنگ، تعلیمات مدنی و انسانی را در ولایت پکتیا ممنوع اعلام کرده اند.



Faisal Karimi @Fslkarimi · 4h
هرات بزرگ، شهر زیبای من!
نمی‌گذاریم که ددمنشان و غلامان پاکستانی، قدم‌های کثیف شان را در خاک تو بگذارند. ما سراپا ایستاده‌ایم تا از عزت و آبرویت دفاع کنیم. #هرات_در_خطر Herat_in_Danger



Yaseen Rasouli @RasouliYa · 6h
کاربران افغانستان از دیروز با هشتک #هرات_در_خطر نسبت به سقوط احتمالی شهر سه میلیونی هرات هشدار می‌دهند. درخواست اعزام نیروهای بیشتر و حمایت از خیزش مردمی در برابر پیشروی طالبان شده اند.



حسین یزدی @raheazadii · 11h
نباید هرات سقوط کند



Flag of Afghanistan Nasrin Saffarian Flag of Afghanistan @Nasrinsaffarian · Jul 31
هرات در حال سقوط است!
هزاران جنگجوی طالبان پشتون از شمال پاکستان و روستاهای افغانستان در اطراف استان هرات هجوم آورده‌اند و شهر زیبای تاریخی پارسی زبانان را در محاصره قرار دادند
اگر حکومت ایران علاقه برای کمک به همزبانانش ندارد، من از ملت ایران می خواهم که به ما دست یاری بدهند



Ali Folladwand | علی فولادوند @drfolladwand · 12h
فوری: عبدالرحمان رحمان، معین ارشد امنیتی وزارت داخله، همراه با ۳۰۰ تن از نیروهای ویژه قطعه ۵۵۵ به هرات رفته است. هرات_در_خطر


Amrullah Saleh @AmrullahSaleh2 · 5h
Once again speaking on behalf of Taliban terrorists, the strategic proxy of his country in Afg & the region, FM Qureshi is louder. But can he explain where does he get his confidence. When was the latest meeting of GHQ with Quetta Shura & HQN ?



Fereshteh Rafat @FereshtehRafat · 7h
مردم هرات، خانه و زندگی‌شان را رها کرده درحال فراراند. همان‌طور که ۲۵سال قبل طالبان به‌ شهرها حمله کردند و فراری قریه و دهات شدیم، همان‌طور که ۲۷سال پیش مجاهدان کابل را خاکستر کردند و از تمام زندگی، یک جفت کفش و لباس‌های تن ما بود که ویرانه‌به‌ویرانه با خود آوردیم. هرات_در_خطر

توئیت های مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

چگونه هرات تا مرز سقوط پیش رفت؟
عوامل داخلی بیشتر از عوامل خارجی علت بحرانی‌شدن هرات شد

فریدون آژند کارشناس افغانستان، نویسنده- ایندیپندنت فارسی یک شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۱ اوت ۲۰۲۱ ۱۳:۰۰

هرات در محاصره طالبان قرار دارد و عوامل داخلی باعث این عقبگرد سیاسی و امنیتی بوده است

با اینکه اغلب شهرستان‌های استان هرات به دست طالبان سقوط کرده است اما کمتر کسی فکر می‌کرد هوای حمله به شهر هرات، دومین شهر مهم و راهبردی افغانستان به سر طالبان بزند با این حال این مساله اتفاق افتاد.

چهارشنبه شب نخستین حمله به منطقه پل تاریخی مالان در حاشیه جنوبی شهر هرات صورت گرفت و یک پاسگاه پلیس در این منطقه به تصرف طالبان در آمد؛ هرچند نیروهای امنیتی این پاسگاه را لحظاتی بعد پس گرفتند اما فردای آن شب از همین منطقه نبرد طالبان علیه نیروهای دولتی و خیزش مردمی شدت گرفت و طالبان به سوی شهر پیشروی کرد.

هم‌زمان با آن گروهی از طالبان که با استفاده از عقب‌نشینی نیروهای امنیتی از منطقه سیاوشان در جنوب شرق شهر هرات، در امتداد دریای هریرود به سوی شهر حرکت کرده بودند به ساختمان دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) که در کنار دریای هریرود قرار دارد حمله کردند و دو محافظ این نهاد را مجروح کردند. جنگ حوالی شهر و در امتداد جاده منتهی به فرودگاه هرات باعث شد که پروازها به این فرودگاه به حالت تعلیق در بیاید.

طالبان تلاش کرد تا به سوی شهر هرات حرکت کند. داخل شهر نیز نگرانی میان مردم چنان اوج گرفته بود که یک عده از مردم از مسیر احتمالی ورود طالبان به شهر، به مناطق امن‌تر گریختند. با این حال جلو پیشروی طالبان به سوی شهر گرفته شد و مقاومت در برابر طالبان هم از طرف جنگجویان خیزش مردمی هواداران اسماعیل خان، فرمانده کهنه‌‌کار جهادی در هرات که روزگاری استاندار و فرمانده ارتش هرات و بعدها وزیر انرژی و آب افغانستان بود، صورت گرفت.

ساعاتی بعد طالبان از سمت شرق شهر هرات حملات خود را آغاز کرد که بار دیگر نیروهای خیزش مردمی توانستند آن را کنترل کنند و طالبان با تلفات زیاد مجبور به عقب‌نشینی شد. با اینکه طالبان نتوانست به طور کامل به شهر هرات نفوذ کنند اما اطراف شهر را محاصره کرد. به همین دلیل دولت مجبور شد تا نیروهای تازه‌نفس کماندو و ویژه افغانستان را برای پاکسازی به اطراف شهر هرات بفرستد. این نیروها تا لحظه نگارش این مطلب هنوز عملیات خود را آغاز نکرده‌اند اما احتمال دارد تا ساعاتی دیگر عملیات گسترده‌ای آغاز شود.

صدها نیروی تازه‌نفس به هرات رسیدند

طالبان حلقه محاصره سه شهر عمده افغانستان را تنگ‌تر کرد

آیا می‌شود با طالبان ساخت؟
اما چگونه شهر مهمی چون هرات که مرکز اقتصادی افغانستان شمرده می‌شود تا آستانه سقوط پیش می‌رود؟ این اتفاق را نباید به حضور بیش از حد طالبان و عوامل بیرونی ربط داد، بلکه این شهر در اثر عوامل درونی به سقوط نزدیک شده بود. مهم‌ترین عامل سقوط هرات حضور آواره‌گان داخلی از استان‌های اطراف آن است. آواره‌گان داخلی مهم‌ترین عامل ناامنی‌های هرات در پانزده سال گذشته است که به دلیل گسترش جنگ در استان‌های همجوار با هرات و از سوی دیگر خشکسالی و بیکاری، هزاران خانواده از استان‌های دیگر به هرات سرازیر شدند. هرچند دولت و نهادهای بین‌المللی برای این آواره‌گان کمک‌هایی فرستادند اما افزایش آن‌ها و نبود کمک کافی باعث شد تا خود این مردم برای رفع نیازهایشان دست به کار شوند.

بخش زیادی از این مردم را می‌توان داخل شهر در حال تکدی‌گری دید اما بخش دیگر این افراد با گروه‌های تبه‌کار و طالبان همراه شدند . آواره‌گان داخلی هم از لحاظ قومی و هم از لحاظ فکری به طالبان نزدیک‌اند به همین دلیل طالبان در میان آنان شروع به سربازگیری کرد. نخستین نشانه‌های ناامنی هرات از مناطق مسکونی این افراد که در شرق شهر و غرب شهر هرات حضور دارند سر برآورد. دولت بارها از خانه‌های آنان تروریست‌ها را بازداشت کرد اما به دلیل تنش‌های قومی و استفاده جریان‌ها در دولت از این آواره‌گان هیچ زمانی اقدام درستی برای مهار فعالیت‌های تروریستی این افراد نشد.

در چند ماه گذشته طالبان بسیاری از آن‌ها را مسلح کرد. شورای افتای طالبان که مسئولیت صدور فتوا را دارد چند روز پیش هرات را (بلد مباح و مستباح) اعلام کرد. بر اساس این فتوا در صورت تعرض طالبان به هرات هرگونه تعرض به جان و مال مردم هرات به طور شرعی جایز، مباح و بدون مانع است. عبدالکبیر صالحی، کنشگر مدنی هراتی و اندیشمند علوم الهیات، در صفحه فیس‌بوکش نوشته بود که شورای افتای طالبان که در کویته پاکستان حضور دارد این فتوا را صادر کرده است تا انگیزه طالبان را برای هجوم به این شهر بیشتر کند. به نظر می‌رسد که این فتوا بیشتر برای تحریک همین آواره‌گان داخلی باشد که دلیل اصلی سلاح گرفتنشان چپاول است.

در کنار آن جریان‌های افراطی در هرات نیز عامل مهمی برای بحران هرات‌اند. چهره‌هایی چون ملا مجیب الرحمن انصاری، خطیب مسجد خواجه عبدالله انصاری، مولوی جلیل‌‌االله مولوی‌‌زاده که روزگاری وزیر دادگستری طالبان بود و تعدادی از ملاهای افراطی دیگر، به طور عملی به نفع طالبان در حال تبلیغ‌‌اند. تعدادی از این ملاها چند روز پیش به خانه اسماعیل خان رفته بودند و از وی خواسته بودند که سلاحش را مقابل طالبان به زمین بگذارد و اجازه دهد تا طالبان هرات را تصرف کند. عامل دیگر رفتن هرات تا آستانه سقوط، بی‌تفاوتی بخش‌های استخباراتی دولت مقابل تحرکات گروه طالبان است. طالبان در کنار مسلح کردن عواملشان در اطراف شهر هرات، تعداد زیادی جنگجو از مناطق دیگر و حتی از بیرون از افغانستان به هرات انتقال داده است. تعدادی از مردم روستاهای اطراف پل مالان در صحبتی که با آنان داشتم اظهار کردند که خانه‌های آنان به دست طالبان غصب شده و آنان را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده‌اند.

عبدالغنی که میراب روستای آخوندان در کنار پل مالان است به من گفت که طالبان خانه او را که بزرگ‌تر از خانه‌های دیگر بود به افرادی دادند که زبان ما را نمی‌فهمیدند. او گفت که آنان نه به پشتو صحبت می‌کردند و نه به فارسی، بین خودشان به زبان دیگری صحبت می‌کردند. طالبان نیروی زیادی را وارد هرات کرد تا بتوانند کار این شهر مهم را بسازند اما واکنش سریع بسیج مردمی که شناخت بهتری از جغرافیا داشتند نگذاشت تا آنان به داخل شهر نفوذ کنند.

عامل دیگر بحران هرات ناهماهنگی بین نیروهای امنیتی بود. تقریبا تا دو روز پس از آغاز حملات طالبان، نیروهای ارتش افغانستان وارد عمل نشدند و بیشتر پلیس و خیزش مردمی مقابل طالبان صف‌آرایی کردند. تنها پس از مهار پیشروی طالبان، نیروهای کماندو وارد عمل شده و امروز هم نیروهای تازه‌نفس از کابل وارد هرات شدند تا عملیات گسترده‌ای را علیه طالبان آغاز کنند.

آخرین دلیل را می‌توان به تحرکات کشورهای همسایه نسبت داد. جمهوری اسلامی ایران بیشترین رابطه را با طالبان در غرب افغانستان دارد. این دولت به صورت دایمی در حال کمک به طالبان غرب افغانستان است. برای جمهوری اسلامی ایران حمایت از طالبان دو جنبه دارد: نخست استفاده از این نیروها برای جلوگیری از نفوذ داعش در مناطق مرزی افغانستان و ایران و دوم هم مبارزه این گروه با آمریکا. پاکستان نیز فعالیت‌های استخباراتی گسترده‌ای در هرات دارد که می‌تواند برای سربازگیری به نفع طالبان کمک فراوانی کند.

هرچند شهر هرات به دست طالبان سقوط نکرد و برنامه این گروه برای تصرف این شهر مهم موفق نشد اما جنگجویان این گروه به شکل عملی همچنان در اطراف شهر هرات حضور دارند و اگر اقدامی برای پاکسازی هرات از دست طالبان صورت نگیرد احتمال سقوط این شهر راهبردی همچنان وجود دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مقاله، نظر نویسنده بوده و سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی‌کند.

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در روستای گرمنِِ پشت بسطام، مردم ...
سلام...شاید برای خواندن این مطالب ودرک ان تا حدودی... ۳ساعت وقت گذاشتم...تشکر ؟از تمامی عوامل ..مخصو...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
تقاطع تنش‌زایی سید مصطفی تاج‌زاده استراتژی باخت - باخت جمهوری اسلامی در منطقه، به‌ویژه در اعزام نی...