کجاست ناصر خسرو، تا دوباره فریاد در دهد، از ماست که بر ماست
  •  

14 تیر 1400
Author :  
طالبان در دفتر احمد شاه مسعود در تخار - تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف

 

چقدر دردناک است، وقتی این روزها می بینیم که محور عمده نبرد برای تسخیر ایالت خراسان ایران باستان، که مرکز ثقل فرهنگ، ادب و عرفان ایران و ایرانیان است، در سرزمینی جریان دارد، که حلقه وصل بین فرارودان و این سوی رود جیحون است، جاییکه بهاالدین ولد [1] بر بلندای سخن می نشست، و از حکمت و انسان زیستن، و تقوای انسانی در ملک خدایی می گفت، و مولانای بلخی در پای منطق سخن او بود که، بر بلندای جهان معرفت، کرسی استادی زد، و معلم بشر در انسان زیستن گردید.

اما اکنون کسانی بی شرمانه، پای در جای پای امثال مولانا و مردمان ادیب دیار او می نهند، که کوس رسوای جنایت، تجاوز، و افکار منحط و خشن آنان، انسان را به یاد مهاجمان ظالم دیگری از این دست می اندازد، که او و پدرش را از سرزمین های شرق ایران، آواره سرحدات غرب این دیار کردند، و از خانه و کاشانه به مهر ساخته اشان کندند،

هزار سال بعد از ناصر خسرو، امروز طالبان و فرهنگ و ایده خشن آنان، انسان را به یاد مهاجمان خونریزی می اندازد، که از غرب و شرق بر سرزمین اهورایی ایرانیان تاختند، و جز نکبت، ویرانی، غارت، کشتار، اسارت و آوارگی از پس خود بر جای نگذاشتند، کسانی که به نیابت از خدایی که تنها در مغز کوچک و خالی از مهر و حکمت خود آنان می زید، و احکامی که از سرزمین خشکیده اذهان مملو از ظلم آنان بر می آید، و دنیا را بر خلق خدا، به چنان جهنمی غیر قابل زیست و تحمل تبدیل کرده اند، که تا موج موج مردمان این سرزمین پاک، آواره سرزمین های غرب و شرق عالم شوند، با تابلویی شرم آور از پناهندگی، بر پیشانی آنان، که نشان می دهد از سرزمین هایی می آیند، که از ظلم و جور به نام خداوند یکتا، موج می زند، و اینان پناهندگان از ظلم و جوری اند، که از ناحیه مدعیان خدا می گریزند، و در سرزمین دیگران، به خدمت آنان در می آیند؛ و آنانی که بر سرزمین شان مسلط شده اند، بی شرمانه از "حق الناس" می گویند، و بر حق این مردم هیچ التفات و توجهی ندارند.

اما دریغ باید گفت، چراکه دشمن را به خانه ما راهی نبود، دروازه های آنرا خودفروختگانی، مغز و ذهن بر دشمن باخته، و یا گول خوردگان نادانی از ما، بر دشمن باز کردند، و به قول شاعر و بزرگمرد پارسی گوی ما، جناب حکیم ناصر خسرو [2] قبادیانی بلخی، که او نیز راه نجات ایرانیان را، پیوستن به اسماعیلیان دید، تا از جور نظام خلیفه گری بغداد نیشینان، و غلامان حلقه به گوش سلجوقی آنان، ایران را نجات دهند، او هزار سال پیش، این چنین درد جامعه خود را، در این شعر بیان داشت که :

زی تیر نگه کرد و پر خویش بر او دید [3]         گفتا: ز که نالیم که از ماست که بر ماست! [4]

چه کسی دروازه این مرز و بوم اهورایی را، بر نامردمان تفکر طالبانیِ خشک مغز و متحجر باز کرد، که بر کرسی شیر دره پنجشیر بنشینند؟! جز مردمان تاجیک و پارسی گویی که، یا همراهان سابق احمد شاه مسعود بودند، یا از هموطنان این خرمدین اند، که به زمانی بسیار کوتاه، یادشان رفت، تفکر طالبانی، از کدام آبشخور آلوده و خطرناکی، زهر خشونت و خشک مغزی می نوشد، که ضحاک وار تنها از مغز جوانان ما سیراب می شوند.

باعث تاسف است که، بدخشان، تخار، بلخ و... این روزها از مراکز سقوط خراسان، توسط دشمن شده اند، و در نظارگری جهانی از جهالت و بی مقداری ما پارسی گویان، این چنین زیر سم ستوران ناپاک دشمن در نوردیده می شوند، که تیشه را روزی به ریشه همه ما خواهند زد، آنان که خواب نظام خلافت اسلامی از نوع خلافت جور عباسیان در بغداد را، به شیوه امارات ظلم خلافتی می بینند، تا به وسیله غلامان حلقه به گوش سلجوقی خود، زهره از گردآفریدان و گژدهم ها بترکانند و بر آنان مسلط شوند، باید بدانند که این تفکر نیز چون اسلاف، محکوم به نابودی است، چرا که با انسان و انسانیت مطابق نیست.

[1] - پدر مولوی بلخی، او اندکی پیش از حمله مغول به دسیسه حکام و علمای دربار منطقه گرفتار شد، و به بهانه حج سرزمین خود را ترک گفت، و در سال 616 راهی غربت گردید، و نهایتا هم در شهر قونیه (ترکیه فعلی)، به سال 628 دیده از این جهان تنگ از عرصه داری خشک مغزان بی مقدار و اما ستیزه جوی، فرو بست.

[2] - حکیم ابو معین ناصر خسرو قبادیانی بلخی، متولد ۳۹۴ ه.ق در بلخ، که به تحصیل علوم و تحقیق ادیان و مطالعه اشعار شعرای ایران و عرب پرداخت، در جوانی به دربار غزنویان و سپس سلاجقه راه یافت. در سال ۴۳۷ به قول خودش از خواب چهل ساله بیدار شد، کارهای دیوانی و دربار را رها کرد، و به سیر آفاق و انفس پرداخت و پس از پیوستن مکتب اسماعیلیان، و تبلیغ عقاید آنان، سلجوقیان کمر کشتن وی برستند، لذا به بدخشان گریخت و سرانجام در سال ۴۸۱ در یمگان مظلومانه وفات یافت. 

[3] -  روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاست            واندر طلب طعمه پر و بال بیاراست

بر راستی بال نظر کرد و چنین گفت:                         امروز همه روی جهان زیر پر ماست

بر اوج چو پرواز کنم از نظر تیز                                   می بینم اگر ذره ای اندر تک دریاست

گر بر سر خاشاک یکی پشه بجنبد                           جنبیدن آن پشه عیان در نظر ماست

بسیار منی کرد و ز تقدیر نترسید                              بنگر که ازین چرخ جفا پیشه چه برخاست

ناگه ز کمینگاه یکی سخت کمانی                            تیری ز قضای بد بگشاد بر او راست

بر بال عقاب آمد آن تیر جگر دوز                                وز ابر مر او را به سوی خاک فرو کاست

بر خاک بیفتاد و بغلتید چو ماهی                              وانگاه پر خویش گشاد از چپ و ازراست

گفتا:عجب است این که زچوبی و زآهن                      این تیزی و تندی و پریدن زکجا خاست!؟

زی تیر نگه کرد و پر خویش بر او دید                          گفتا: ز که نالیم که از ماست که بر ماست!

[4] - این دود سیه فام که از بام وطن خاست           ازماست که‌برماست

وین شعله سوزان که برآمد ز چپ وراست                ازماست که‌برماست

جان گر به لب ما رسد، از غیر ننالیم                        با کس نسگالیم

از خویش بنالیم که جان سخن اینجاست                  ازماست که‌برماست

یک‌تن چو موافق شد یک دشت سپاه‌است               با تاج وکلاهست

ملکی چو نفاق آورد او یکه و تنها                            ازماست که‌برماست

ماکهنه چناریم که از باد ننالیم                                بر خاک ببالیم

لیکن چه کنیم‌، آتش ما در شکم ماست                   ازماست که‌برماست

اسلام گر امروز چنین زار و ضعیف است                    زین قوم شریفست

نه جرم ز عیسی نه تعدی زکلیساست                     ازماست که‌برماست

ده سال به یک مدرسه گفتیم و شنفتیم                   تا روز نخفتیم

وامروز بدیدیم که آن جمله معماست                        ازماست که‌برماست

گوییم که بیدار شدیم‌! این چه خیالست‌؟                  بیداری ما چیست‌؟

بیداری طفلی است که محتاج به‌لالاست                  ازماست که‌برماست

از شیمی و جغرافی و تاربخ‌، نفوریم                         از فلسفه دوریم

وز قال وان قلت‌، بهر مدرسه غوغاست                     زماست که‌برماست

گویند بهار از دل و جان عاشق غربیست                   یاکافر حربی است

ما بحث نرانیم در آن نکته که پیداست                      ازماست که‌برماست

 

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (11)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

کمی به فکر همو طن نان باشیم
خیلی کلنجار رفتم این پست و بزارم
که یه سریا نگن شما فروشگاهی چیکاره این حرفا داری
ولی این حرفا اون حرفا نیست
این درده
این بی آبیه این تشنگیه
مگه واسه بچه شش ماه که تشنش بود گریه نکردین؟
خوزستان بچه نداره؟
این خود کربلاست ، مگه عزادار عاشورا نیستید؟ مگه قافله راه نیوفتاده؟ چه فرقی کرده الان ؟ اینها هم آدم هستن، تشنه شدن فقط
فقط آب ندارن بخورن
مگه خوزستان همونجایی نیست که عراق دست درازی کرد ، یه ملت جلوش واسادن؟ مگه همون جگر گوشه ایران نیست؟ چی عوض شد ؟ چی فرق کرد این سالها ؟
چرا دیگه ارمنی و مسلمون و کلیمی و زرتشتی نمیگن این همون خوزستانه
مگه تمام کسایی که اسمشون رو تک تک کوچه خیابون های ایرانه واسه همین خوزستان جلو توپ و تانگ و تفنگ و شیمیایی سینه سپر نکردن؟
پس چرا دیگه دیده نمیشن !
یه چشمون اشک شد ، یه چشمون خون
تا زمانیکه درست نشه ، با هر لیوان آبی که خوردیم بگیم ،سلام بر تشنه لب های خوزستان ، لعنت به ما که کاری نتونستیم بکنیم.
#خوزستان_کربلا_شد
#موقت_ تابه_کسی_برنخوره_خدایی_نکرده

This comment was minimized by the moderator on the site

درود بر شما، سلام بر دل چوشان شما، فرمایش شما متین است، در خصوص خوزستان مظلوم در یک پست جداگانه نوشته ام، می توانید آن را در این آدرس بخوانید : http://mostafa111.ir/neghashteha/articel/1048.html "خیزش پابرهنگان، بعد از انقلاب مستضعفین"

سایت یادداشت های بی مخاطب
This comment was minimized by the moderator on the site

تک تیر اندازZarmina Mohammadi زرمینه محمدی · tSh2hpaongsored ·
روایت پدر از باج‌گیری جنسی طالبان از دختراش در ولسوالی تیشکان بدخشان!
پدر دختر به یکی‌از دوستان ما در راه فرار از بدخشان به ولایت کندز، داستان تجاوز بالای دخترش را از سوی طالبان چنین بازگو می‌کند:
«پس از تصرف تیشکان از سوی طالبان، طالبان درین ولسوالی خانواده‌ها را مجبور ساخته‌اند که دختران‌‌شان را به نکاح طالبان درآورند. دختر من یکی‌از آن‌ها است. طالبان با استفاده از زور فشار و خشونت، مجبور‌ام ساخت که یکی از دخترانم را به نکاح طالب درآورم. آن‌ها (طالبان) دخترم را به زور نکاح کردند و با خود بردند. پس از چند روز اطلاع حاصل کردم که نه تنها طالب نکاح شده شب با دخترم می‌خوابید، بلکه گروهی از طالبان نیز از دخترم استفاده جنسی می‌کرد. گروه گروه طالب هر شب بدون استثنا بالای دخترام با این توجیه که دخترام با مجاهدین طالب به نکاح شرعی درآورده شده است، تجاوز گروهی می‌کردند. هر شب بدون استثنا برعلاوه‌ی طالبی که در قید نکاح دخترم بود، چندین طالب دیگر نیز از دخترم سو استفاده جنسی می‌کرد. با شنیدن این خبر روز بالایم شب شد. رفتم تا به یکی از قومندان‌های طالب در همان منطقه شکایت نمایم. داستان تجاوز را به یک قومندان طالب در قریه شریک ساختم و گفتم: من دخترم را با یک نفر نکاح کرده بودم، نه گروهی از طالبان. حالا هر شب گروه گروه طالبان با دخترم می‌خوابند و تجاوز می‌کنند. در پاسخ، قومندان طالب به من گفت: «من زورم به آن‌ها نمی‌رسد و کاری از دست من ساخته نیست. اگر می‌توانی خود برای دخترات کاری کن.»
روایت‌های تکان‌دهنده‌ و وحشت‌ناک مشابه از باج‌گیری جنسی زنان گرفته تا تجاوز، قطع دست، محکمه صحرایی، وضع محدودیت‌های شدید در برابر زنان، تبعیض و خشونت بر علیه آن‌ها، کودکان و در کل بر علیه مردم در تمامی ولایت‌ها و ولسوالی‌های تحت کنترول طالبان به گوش می‌رسد، که از سوی برخی از نمایندگان ولایت‌ها و رسانه‌ها تایید گردیده است.
#جنایات_جنگی در ساحات تحت حاکمیت طالبان جریان دارد. طالبان مردم را می‌کشند. بر زنان و کودکان تجاوز می‌کنند. اموال خانه مردم و دفاتر دولتی را به سرقت می‌برند. از مردم و خانه مردم به عنوان سپر و کمین استفاده می‌کنند. خانه‌های مردم و اماکن عمومی را به آتش می‌کشند. بالای پایه‌های برق حمله کرده حتا بر داکتران بدون مرز بمب می‌اندازند. افراد ملکی و دولتی را هدف قرار می‌دهند.
پرسش اما این است که چی سبب شد که به پرتگاه سقوط برسیم؟ عامل‌اش به کجا برمی‌گردد؟ فکر نمی‌کنید که یکی از عوامل جنایاتی که اخیرا در کشور داده است نتیجه حکمی مبنی بر «عقب‌نشینی تکتیکی» است؟ کی این حکم را اولین‌بار صادر کرد؟ غنی؟ محب؟ وزیردفاع یا داخله؟ و چرا ؟ و به حکم کدام بادار؟ مگر اینها طالب را نمی‌شناختند؟! در حالی‌که، هویت طالبان تروریست، بد‌ذات و وحشی برای همه‌ی ما معلوم بود و است. چرا تا این حد خیانت و‌ بازی با سرنوشت مردم؟ اگر قرار بود که دودسته و‌در‌یک‌معامله سیاسی سیاه و شرم‌آور مردم و نظام و جغرافیای افغان‌ستان را تسلیم طالبان کنید [که کردید و فروختید]، چرا زیر نام «عقب نشینی تکتیکی»؟ چرا با سرنوشت هزاران جوان، نیروهای دفاعی و امنیتی و مردم بازی کردید ‌و می‌کنید؟ چرا فرزندان جوان مردم بی‌چاره و بی‌پناه را قربانی برنامه‌های شوم و مغرضانه فاشیستی‌تان می‌کنید؟ کی می‌تواند سرنوشت سیاه این دختر نگون‌بخت را سپید سازد؟ کی می‌تواند به یگانه نان‌آور خانواده‌های اکثریت فقیر و درمانده و بی‌پناه که دیگر با ما نیستند، زندگی بخشد؟ کی پاسخ‌گوست؟
ما (مردم) اما چرا در برابر جنایات‌ وحشت‌ناک و فجایع خاموش ایم؟ کجاست دیاسپورای افغان‌ستان؟ چرا همه‌ خاموش‌اند؟ چرا حرکت‌های اعتراضی و دادخواهی راه نمی‌اندازند؟ چرا در برابر درِ سازمان ملل متحد اعتراض نمی‌کنند؟ درین سرزمین هر روز جنایات جنگی رخ می‌دهد، کجاست مدافعین دموکراسی و حقوق بشر؟
آن همه روشن‌فکر، کنشگر حقوق بشر و حقوق زن و فمینیست کجاست؟ آن همه «همه‌چیز‌دان» و «همه‌چیز فهم» کجا رفتند؟ مردم غیرتی سلحشور و جنگی و مقاوم کجاست؟ چرا همه یک ‌دست صدا بلند نمی‌کنیم ؟چرا هنوز هم نظاره‌گر حرف‌های واهی فیس‌بوکی و نمایشی وطن‌فروشان و‌مزدوران ایم؟ به چی دل‌خوش کرده ایم و به چی دل بسته‌ایم؟
تعداد گروه‌های تروریستی و وحشی طالبان جمع وطن‌فروشانِ خاین به چند نفر می‌رسد که بتوانند بر سرنوشت یک ملت و یک نظام آن‌گونه که خود خواهند مسلط شوند؟! زمان تصفیه حساب با خاینین و وطن‌فروشان خواهد رسید. اما فکر نمی‌کنید که حالا دقیقا زمان ایستادگی و مقاومت و دفاع برای آزادی رسیده است!؟https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3806176332822296&;id=100002899002968

مطالب مرتبط
This comment was minimized by the moderator on the site

دکتر عبداللطیف پدرام:
اگر ۹۰% نفوس طالب را تاجیک ها تشکیل دهد، باز هم اقتدار و مدیریت آنها، در دست ۱۰% پشتون ها قرار دارد.
پس این جنگ، جنگ زبانی، نژادی و قبیله‌ایست. تاجیک ها ابزاری بیش نیستند برای تحقق اهداف شان!

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

یکشنبه، ۱۳ سرطان/تیر ۰۰
شمال چه گونه عقیم شد؟
اقبال برزگر
taliban-afghanistan
پربیننده‌ترین‌ها
خروج «خودسرانه و مخفی» نظامیان خارجی از پایگاه بگرام؛ پرسش‌هایی که پاسخ ندارند
شمال چه گونه عقیم شد؟
طالبان معتادان جوزجان را به بلخ تبعید کرده‌اند
طالبان تصویر احمدشاه مسعود را در مقر فرماندهی‌اش در تخار شکستند
واکنش‌ها به برکناری شماری از کارمندان بانک مرکزی به‌ نادیده‌گرفتن زبان پشتو در گزارش تعهدات نشست ژنوا ۲۰۲۰
حملۀ طالبان بر قرارگاه محافظتی بند سلما؛ ۱۶ تن کشته شدند
واکنش‌ها به پخش نوار صوتی منسوب به عمر داوودزی دربارۀ وضعیت شمال کشور


زمانی ‌که طالبان در جنوب کشور به‌دلیل مماشات کرزی بازاحیا شد، شمال کشور حیثیت مخزن سرباز را داشت که برای دفاع و حمایت نظام از آن استفاده می‌شد. سربازان عمدتاً فارسی‌زبان و اوزبیک در زمین‌های جنوب مشغول نبرد با جنگ‌جویانی بودند که زیر پرچم طالبان برای گسترش قلمروشان مشتاقانه می‌جنگیدند. هرچند سربازان ارتش برای دولتی می‌جنگیدند که در رأس آن حامد کرزی قرار داشت و باید از آنان حمایت شد، اما کرزی همواره از اقدامات این نیروها در جنوب ناراض و خشمگین بود و تا جایی که می‌توانست از پشت بر آنان خنجر می‌زد.
کشتار گروهی رزمنده‌‎گان در تله‌های انتحاری و حمله‌های غافلگیرکننده به مدد نفوذی‌ها، هیچ‌کدام از سخاوت شمال نمی‌کاست، در ازای هر تابوت که به شمال ارسال می‌شد، ۱۰ نفر دیگر به جبهه ارسال می‌شدند و سنگر بی‌صاحب نمی‌ماند. از جانب دیگر دسیسۀ‌ ممتد از درون نظام باعث کشته‌شدن فرماندهان زبدۀ شمالی شد، اما این اقدامات نتوانست شمال را زمین‌گیر کند، در نتیجه چارۀ کار در این دیده شد که جغرافیای جنگ به شمال گسترش یابد. نخستین پایگاه‌های طالبان در شمال در شهرستان‌های عمدتاً پشتون‌نشین دشت ارچی، چهاردره و اطراف کندز، درقد تخار و دهنۀ غوری بغلان تأسیس شد.
کرزی در واکنش به نگرانی حضور طالبان در شمال می‌گفت: «یک قوت افغانی ما هستیم و یک قوت افغانی طالبان. خیر است که یک ‌جای پیش ما باشد و جای دیگر پیش طالبان.» رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی در زمان کرزی در یک استاتوس توییتری می‌گوید که خطرات حضور طالبان در شمال را نهادهای امنیتی ارزیابی کرده و نیروهای کافی را برای سرکوب تروریستان در کندز مستقر کرده بودند؛ اما به این نیروها هرگز اجازۀ عملیات داده نشد.
باری با گسترش قلمرو طالبان در نقاط مختلف شمال‌شرق کشور، جنرال داوود، فرمانده پیشین زون ۳۰۳ پامیر به مدد نیروهای ناتو به‌ویژه آلمانی‌ها پیکار سختی را در برابر طالبان آغاز کرد و نیروهای زیر فرمان او توانستند طالبان را سرکوب کنند. اما این مرد در مقر ولایت تخار، جایی که نیروهای جنرال زلمی ویسا از فرماندهان نزدیک به کرزی مستقر بود، طعمۀ یک ماین کارگذاری‌شده شد و جانش را از دست داد. مرگ داوود، امکان و فرصت مجدد به طالبان بخشید و پس از آن ورق به نفع طالبان بازگشت.
با رفتن کرزی، اشرف غنی سیاست سلف خود را در برابر شمال پی‌ گرفت و پروژۀ تبدیل شمال به زمین جنگ در این دوران تکمیل گشت. غنی در این راه چنان شتاب داشت که گلاب منگل، سفیر و فرستادۀ او در دهنۀ‌غوری در سال ۱۳۹۴ به گونۀ آشکار با طالبان تفاهم‌نامه امضا کرد، دهنۀ‌غوری به‌عنوان پایگاه امن به طالبان واگذار شد و نیروهای امنیتی از حمله به این منطقه منع شدند. گلاب منگل تفاهم‌نامۀ خود را صلح‌آور توصیف کرد، اما طالبان با استفاده از فرصت، پایگاه مهم خود را در این منطقه تأسیس کردند که از آن به تمام ولایت‌های شمال جنگ‌جو ارسال می‌‌کردند/می‌کنند.
طالبان در دوران غنی قدم‌به‌قدم در جغرافیای شمال خزیدند و مانند موش‌های صحرایی هزاران سوراخ برای خزیدن و پنهان‌شدن ایجاد کردند. آنان با استفاده از غفلت و تنبلی مجاهدین پیشین که در فساد مالی و اخلاقی غرق‌اند، جغرافیای بیش‌تر را به‌دست آورند و کسانی را که مورد ظلم و ستم قرار گرفته بودند، به یاری فراخواندند. مجاهدین پیشین با استفاده از قدرت و تفنگ دولتی در روستاها، شهرستان‌ها و مراکز ولایت‌ها در شمال کشور، مردم را شکنجه کردند و ستم‌دیده‌گان اکنون در حمایت از طالبان برای سقوط شمال در چنگال افراط‌گرایی و تعصب دست‌اندرکار اند. این رفتار مجاهدین پیشین و قدرت‌مندان محلی که در واقع خیانت به شمال تلقی می‌شد، چون با سیاست‌های کرزی و غنی همنوا بود، هیچ‌گاه مورد اعتراض قرار نگرفت.
با فرار و شکست غربی‌ها از افغانستان، طالبان سیاست نظامی بسیار سازنده‌یی را در پیش گرفتند؛ آنان برخلاف گذشته پیش‌رَوی را از شمال آغاز کردند. در گذشته طالبان همانند سیلی از جنوب کشور به سوی شمال سرازیر شدند و با وصف آن‌‍‌که از کشته‌گان آن‌ها پشته‌ها ساخته شد، به سوی این جغرافیای حاصل‌خیز و با برکت تاختند. همانند لشکریان جرار گل‌محمد مهمند تاکستان‌ها را به آتش کشیدند، خانه‌ها را ویران کردند، مردان و زنان را کشتند و زمین‌های مردم بومی را غصب کردند. این گروه که سودای پیش‌روی تا آن‌سوی رود آمو را داشتند، در کرانه‌های رود آمو متوقف شدند و مقاومت، سدی در برابر آنان شد.
اکنون وضعیت تغییر کرده و «شمال ضد شمال» شده است. طالبان به آسانی از قلب شمال به حواشی آن می‌تازند و مناطق را در کنترل خود در می‌آورند. این گروه هر نقطه‌یی را که اراده کند، تصرف می‌کند و نیروهای دولتی جغرافیا را با تجهیزات نظامی شامل زره‌پوش‌های آمریکایی و سلاح‌های سبک و سنگین به طالبان واگذار می‌کنند. سازش عجیب و مشکوکی میان نیروهای دولتی و لشکریان طالبان دیده می‌شود.
اکثریت مناطق استراتژیک در شمال کشور به ویژه مناطق شمال‌شرقی بدون درگیری به دست طالبان افتاده و افراد این گروه اکنون مهم‌ترین پایگاه احمدشاه مسعود را در چمن خسدۀ ولسوالی فرخار ولایت تخار در تصرف دارند. فزون بر اهمیت استراتژیک چمن خسده، ارزش نمادین این سنگر تبدیل به وسیله‌یی برای طعن مردم شمال شده است. حتی افراد شامل در حلقۀ قدرت که حداقل در ظاهر از سقوط این مناطق باید ناراحت به نظر برسند، با کنایه و پوزخند می‌گویند: «هدف بعدی کولاب است.» عقبه‌های جنگی در شمال و شمال‌شرقی به دست دشمن افتاده و نیروهای محلی که به خیزش‌های مردمی مشهوراند به قول معروف «بگیل» شده‌اند و توان جنگیدن در میدان نبرد را ندارند. ببرهای کاغدی سمت شمال به شمول عطامحمد نور، عبدالرشید دوستم، محمد محقق و دیگران در دایره‌های کوچک محاصره‌اند و شماری از آنان با تضرع از غنی درخواست کمک کرده‌اند و لاف مقاومت دوم هم تا کنون بی‌ثمر است.
هیچ فرماندهی در شمال نیست تا زمام نبرد را به‌دست گیرد و در برابر لشکر طالبان مصاف دهد و با انصاف و عدالت ناراضیان را به سوی آزادی فراخواند، اما در شمال امید نمرده، بل‌که چون اخگری در لای خاکستر خفته است.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

ایران، طالبان و تحولات افغانستان
نوشته از : Chief editor 08 جولای 2021 دراجتماعی, استراتیژی امریکا, بین المللی, سیاسی ، امنیتی
گرچه ایران از دولت افغانستان به واسطه رفتارهای مغرضانه، رویکردهای به شدت امریکایی و مواضع ضد ایرانی اش خشنود نیست و چنین رفتارهایی را به ضرر روابط دوستانه دو کشور می داند، اما ایران نمی خواهد شاهد تضعیف دولت مرکزی به سود یک جریان بنیادگرا باشد. به عبارتی نه تضعیف دولت مرکزی تحت هر عنوانی به سود ایران و منافع آن است نه تمامیت خواهی و قبضه کامل قدرت توسط طالبان.
افغانستان روزهای سختی را می گذراند. بعد از سال ها جنگ داخلی، قدرت گرفتن دولت تندروی طالبان در دهه نود میلادی، حمله امریکایی ها به این کشور و سرنگونی دولت طالبان و روی کار آمدن دولتی برآمده از صندوق رای، اکنون به نظر می رسد افغانستان دو دهه رو به عقب باز می گردد. زمانی که امریکایی ها و نیروهای نظامی متحد آنها در افغانستان حضور نداشتند و طالبان قدرت مطلق این کشور بود. حالا نیز با تضعیف دولت مرکزی که بیش از اندازه خود را وامدار امریکا می داند و این مساله سبب شده تا بیش از پیش بی اراده خود را نشان دهد، طالبان می رود تا به قدرتی برتر در این کشور جنگ زده تبدیل شود. کشوری که حدود ۵ دهه جنگ را تجربه کرده و هنوز روی آرامش ندیده است.افغانستان همسایه ایران است. همچنین همسایه یکی از مهمترین استان های ایران که نقشی اساسی در ساختار جغرافیایی کشور دارد؛ خراسان. خراسان که تا حدود یک دهه پیش، بزرگترین استان ایران بود از شرق با افغانستان هم مرز است. این مساله سبب شده است تا هم به لحاظ اجتماعی و هم به لحاظ سیاسی و امنیتی تحولات افغانستان برای ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار باشد. نیاز به توضیح نیست که خراسان به مرکزیت مشهد تا چه اندازه در سپهر سیاسی – اجتماعی – امنیتی ایران اهمیت دارد و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از این رو هر اتفاقی در همسایه شرقی کشور بیفتد تاثیری مستقیم بر ایران می گذارد. برای همین در طول این سال ها هیچ گاه افغانستان از سپهر مناسبات بین المللی ایران دور نبوده، و ارگان های مختلف بنا به حوزه وظایف خود توجه ویژه ای به آن داشته اند و تحولات آن را به دقت و وسواس زیر نظر گرفته اند. مبادلات اقتصادی، ورود پناهندگان و آوارگان افغانستانی به کشورمان، مباحث امنیتی، مناسبات سیاسی، وجود اقلیتی قابل توجه از شیعیان که عموما هزاره ها را تشکیل می دهند، مراودات اقتصادی و ده ها مساله ریز و درشت دیگر اهمیت افغانستان را برای ایران بیش از پیش برجسته می کند. بنابراین هر گونه تحولی در این کشور می تواند تاثیری مستقیم بر محاسبات گوناگون ایران بگذارد.در روزهای اخیر آنچه بیش از هر چیز در افغانستان اهمیت یافته، پیشروی برق آسای نیروهای طالبان و سقوط یک به یک شهرهای افغانستان در کوتاهترین زمان ممکن در آستانه خروج کامل نیروهای ائتلاف بین المللی به فرماندهی امریکا از این کشور است. اتفاقی که ثبات سیاسی در افغانستان را بیش از پیش متزلزل کرده و مناسبات درونی افغانستان را اعم از رابطه احزاب با یکدیگر و همچنین چگونگی تعامل مردم با طالبان در شهرهای مختلف این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. برای همین شنیده شده است که نیروهای نظامی ایران در مرزهای شرقی کشور متمرکز شده اند و به دقت مرزها را زیر نظر دارند. گفته می شود ایران به طرف های افغانستانی هشدار داده است که اگر نبرد داخلیشان به مرزهای ایران برسد ایران واکنش نشان خواهد داد. همچنین تهران هشدار داده است در صورتی که نیروهای درگیر در افغانستان صحنه نبرد خود را به مناطق شیعه نشین از جمله مزار شریف بکشانند و بخواهند در آن مناطق مرتکب جنایت از نوع آنچه در دهه نود مرتکب شدند، مرتکب شوند، ساکت نخواهد نشست و با قاطعیت پاسخ خواهد داد.
طالبان هیچ گاه دولت مرکزی را به رسمیت نشناخته و آن را دولتی برآمده از اشغالگری دانسته است که مشروعیت قانونی و مردمی ندارد. طالبان سال هاست در حال نبرد با نیروهای ناتو و امریکا برای تصاحب قدرت و سرنگونی دولت حاکم بر کابل است. در گذشته این جنبش در خیلی از مناطق پیشروی های جدی داشته اما هیچ گاه این قدر سریع پیشروی نکرده بود. در دست کم یک ماه اخیر پیشروی های طالبان شگفت آور بوده است. این شگفتی به قدری است که اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با ناراحتی و تعجب می گوید: «هیچ گاه تصور نمی کردم طالبان این قدر سریع پیش روی کند!»
پیشروی طالبان دقیقا زمانی اوج گرفت که نیروهای امریکایی تصمیم گرفتند خاک افغانستان را ترک کنند. از زمانی که خروج نیروهای رزمی ایالات متحده از افغانستان سرعت گرفت سقوط یک به یک شهرهای افغانستان به دست طالبان نیز آغاز شد، چرا که نیروهای رزمی ارتش افغانستان به پشتوانه نیروی هوایی ائتلاف به رهبری امریکا در حال مبارزه با طالبان بودند که این پوشش هوایی ناگهان متوقف شد و متعاقب آن طالبان توانست به پیشروی های خود سرعت بیشتری بدهد. این مساله یکی از دلایل اصلی برتری طالبان بر نیروهای ارتش افغانستان است. آیا طالبان با امریکا به توافقی پنهانی رسیده که به موجب آن واشنگتن دست طالبان را در این پیشروی ها باز گذاشته از جمله نکات غامضی است که هنوز برای کسی روشن نیست. می دانیم که چندی پیش زلمای خلیلزاد، مسئول پرونده افغانستان در دولت امریکا با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار داشت، این دیدار قبل از سرعت گرفتن پیشروی های طالبان بود. برای کسی روشن نیست که آیا در آن دیدار توافقی پنهانی میان دو طرف به دست آمد. جزئیات این دیدار به بیرون درز نکرده است و کسی از محتوای آن خبر ندارد. دو طرف از اعلام جزئیات دیدارهایشان خودداری کرده اند، از آنجا که به فاصله اندکی بعد از آن، پیشروی های برق آسای طالبان آغاز شد شک و تردیدهایی نسبت به ساخت و پاخت پنهانی میان طالبان و ایالات متحده به وجود آمده است. این تردید زمانی دو چندان می شود که منابع خبری گزارش می دهند نیروهای امریکایی دیگر دولت کابل را در جریان عملیات خروج خود از افغانستان قرار نمی دهند و بسیاری از همکاری های امنیتی خود با کابل را نیز متوقف کرده اند.این در حالی است که اخباری منتشر می شود که نشان می دهد بعد از تخلیه پایگاه های امریکایی و دیگر نیروهای ناتو، نیروهای طالبان قبل از نیروهای دولتی افغانستان وارد آنها می شوند. به این ترتیب سلاح و دیگر تجهیزات خارجی به دست طالبان می افتد.از سوی دیگر در اغلب شهرها طالبان با کمترین مقاومت مواجه می شوند و آن شهرها را تصرف می کنند. اینجا ناکارآمدی دولت خود را نمایان می کند. اغلب فرمانداری ها و روسای پلیس شهرها بیش از شش ماه است، حقوق نگرفته اند، وقتی نیروهای طالبان نزد آنها می آیند، حقوق آنها و کارکنانشان را کامل پرداخت می کنند، آنها نیز فورا تسلیم می شوند و به این ترتیب شهر را بدون خونریزی و مقاومت تصرف می کنند. در برخی مواقع حتی مزایای تازه ای را به آنها پیشنهاد می دهند که سبب می شود آنها کاملا تحت فرمان طالبان شوند.در این رابطه یک فرمانده طالبان به شبکه انگلیسی اسکای نیوز گفت که شبه‌نظامیان تعدادی سلاح و ادوات نظامی را از نیروهای دولتی گرفته‌اند؛ ۷۰ تفنگ تک تیرانداز، ۹۰۰ سلاح، ۳۰ خودروی هاموی، ۲۰ وانت نظامی و ۱۵ کامیون نظامی. براساس این گزارش، بسیاری از اقلام نظامی نیروهای افغان که به تصرف نیروهای طالبان درآمده است، مهر “اموال دولت آمریکا” را دارد.طالبان عموما با سلاح های سبک و سوار بر موتور وارد شهرها می شوند. برای همین تجهیزات نظامی سنگین و پیچیده ای در اختیار ندارند. نکته ای که ابعاد دیگری بر شگفتی های فعالیت های طالبان در افغانستان می افزاید، این است که نیروهای طالبان به محض این که به سلاح ها و تجهیزات نظامی امریکایی و غیرامریکایی دست می یابند آنها را سوار بر خودروهای سنگین و نیمه سنگین روانه پاکستان می کنند. مساله ای که بر پیچیدگی های تحولات جدید افغانستان می افزاید. برای کسی روشن نیست که پاکستان تا چه اندازه در تحولات اخیر افغانستان دخالت دارد. بسیاری معتقدند که پیشروی های برق آسای طالبان برنامه ریزی شده توسط ISI، سازمان امنیتی، پاکستان است. این کارشناسان معتقدند که تشابه بسیاری میان عملیات فعلی طالبان و پیشروی سریع آنها با عملیات مشابه این گروه در دهه نود میلادی وجود دارد. در آن موقع پاکستان علنا برای طالبان برنامه ریزی می کرد و هدایت آن را بر عهده داشت. بسیاری می گویند که امریکایی ها در حال ساخت پایگاه نظامی اعلام نشده ای در پاکستان هستند. امریکایی ها همچنین بسیاری از تجهیزات نظامی که از افغانستان خارج می کنند نیز به این پایگاه در پاکستان منتقل می کنند. هنوز ابعاد این پایگاه برای کسی روشن نیست. تجهیزاتی که طالبان از افغانستان منتقل می کند نیز روانه پاکستان می شود. هنوز معلوم نیست که آیا این تجهیزات به پایگاه امریکایی ها انتقال می یابد یا طالبان در حال تدارک گروه نظامی مسلح وابسته به خود در پاکستان است. آنچه مسلم است طالبان افغانستان ادامه طالبان پاکستان است، و این دو ارتباطاتی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. بنا به گزارش ها طالبان پاکستان کاملا تحت کنترل ISI است. بنابراین جای شگفتی نیست اگر ببینیم که ISIS در طالبان افغانستان نیز نفوذ داشته باشد.
همان طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، ایران تحولات جاری در افغانستان را به دقت زیر نظر دارد و تلاش می کند در تعقیب تحولات وسواس به خرج دهد تا از روند سریع آن عقب نماند. برای مقامات ایران روشن است که ماهیت طالبان چیست. ماهیت طالبان با طالبان دهه نود تفاوتی ندارد. اما گذشت دست کم دو دهه، تجربیات تازه را به آن داده است که سبب می شود رفتارهای خود را تغییر دهد. برای همین ایران انتظار دارد که طالبان فجایع دهه نود را تکرار نکند و رفتارهای سوء آن موقع را بار دیگر مرتکب نشود. اما این بدان معنا نیست که طالبان را می توان تطهیر کرد و حتی ماهیت آن را متفاوت از گذشته دانست. برای همین ایران تحرکات طالبان را با بیم و امید دنبال می کند. در نتیجه طبیعتا تمامیت خواهی طالبان را نیز بر نمی تابد.آنچه از نوع برخورد دولت ایران با مقامات افغانستانی برداشت می شود، تداوم حمایت تهران از دولت منتخب افغانستان است که برآمده از انتخابات رسمی در این کشور است. اگرچه ایران از دولت افغانستان به واسطه رفتارهای مغرضانه، رویکردهای به شدت امریکایی و مواضع ضد ایرانی اش خشنود نیست و چنین رفتارهایی را به ضرر روابط دوستانه دو کشور می داند، اما ایران نمی خواهد شاهد تضعیف دولت مرکزی به سود یک جریان بنیادگرا باشد. به عبارتی نه تضعیف دولت مرکزی تحت هر عنوانی به سود ایران و منافع آن است نه تمامیت خواهی و قبضه کامل قدرت توسط طالبان. در این صورت هم دست همکاری دولت مستقر در کابل را می فشارد و هم دست همکاری طالبان که بیش از ۶۰ درصد از کنترل مرزهای شرقی کشور را از دست دولت مرکزی گرفته و تحت نظارت خود دارد.از سوی دیگر چون ابعاد تحولات افغانستان برای تهران روشن نیست، به آنچه می گذرد نیز به دیده تردید می نگرد و وجود دسیسه در تمامی تحولات را دور از ذهن نمی داند.نوع تعامل ایران با کشورهای دیگر در پرونده افغانستان نیز متفاوت از دیگر کشورهاست. سیاست ثابت ایران در افغانستان خروج نیروهای امریکایی به عنوان نیروهای اشغالگر از این کشور است. برای همین ایران از یک سو نمی خواهد با امریکا در پرونده افغانستان همکاری نزدیک داشته باشد و از سوی دیگر هر گونه همکاری با کشوری که قبل از همه مواضع خود را با واشنگتن تنظیم می کند را نیز به ضرر منافع خود می داند. ایران به رفتارهای تمامی کشورهای دخیل در پرونده افغانستان از ترکیه و پاکستان گرفته تا روسیه و چین به دیده تردید می نگرد. به ویژه که تمامی آنها تلاش دارند قبل از همه سیاست های خود را با هماهنگی سیاسی با واشنگتن پیش ببرند.میزبانی ایران از گفت وگوهای افغانی – افغانی در تهران گامی درست در جهت تثبیت جایگاه ایران در افغانستان است. پیش از این ترکیه و قطر تلاش های بسیاری کرده بودند تا نمایندگان طالبان و دولت مرکزی کابل را پشت یک میز بنشانند و آنها را وادار کنند تا به توافقی زیر نظر آنها برسند اما ناکام ماندند. نشست تهران از تلاش های صحیح ایران در جهت یک صلح فراگیر در افغانستان با مشارکت دولت مرکزی و طالبان نشان دارد که در عین حال می تواند نقشی مضاعف به تهران در مناسبات بین المللی و درون افغانی بدهد.
http://www.nauandeshi.com/iran-taliba-wa-tahawolaate-afghanistan/?fbclid=IwAR0eVsnNoeSDxp_d4L6CFPgHL3SYcQf8d7Eduls3WZfEjr6k0CRbU1Ur3wo

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

حرکت مقاومت مردمی حوزۀ جنوب‌غرب به رهبری اسماعیل خان در برابر طالبان اعلام ایستاده‌گی کرد
سلام وطندار

56-1536x1178
پربیننده‌ترین‌ها
خروج «خودسرانه و مخفی» نظامیان خارجی از پایگاه بگرام؛ پرسش‌هایی که پاسخ ندارند
شمال چه گونه عقیم شد؟
طالبان معتادان جوزجان را به بلخ تبعید کرده‌اند
طالبان تصویر احمدشاه مسعود را در مقر فرماندهی‌اش در تخار شکستند
واکنش‌ها به برکناری شماری از کارمندان بانک مرکزی به‌ نادیده‌گرفتن زبان پشتو در گزارش تعهدات نشست ژنوا ۲۰۲۰
حملۀ طالبان بر قرارگاه محافظتی بند سلما؛ ۱۶ تن کشته شدند
آمریکا برای پشتی‌بانی از نیروهای هوایی افغانستان در قطر یک پایگاه می‌سازد
پس از تصرف بیش‌تر ولسوالی‌های هرات از سوی جنگ‌جویان طالبان، حالا محمداسماعیل خان، رهبر پیشین جهادی با صدها هواخواهش از امروز عملاً در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی در برابر طالبان اعلام ایستاده‌گی کردند.

محمداسماعیل خان پیش از چاشت امروز در یک همایش مردمی در خانه‌اش از ایجاد حرکت مقاومت مردمی حوزۀ جنوب‌غرب کشور خبر می‌دهد و می‌گوید که از شب گذشته به این‌سو نیز نیروهای حرکت مقاومت مردمی را در ۱۵ موقعیت کمربندی شهر هرات به‌خاطر جلوگیری از ورود طالبان مستقر کرده‌اند و به‌زودی در جبهه حضور خواهند یافت.
اسماعیل خان می‌افزاید که تا شام امروز نیروهای حرکت مقاومت مردمی حوزۀ جنوب‌غرب در جبهه‌ عملاً حضور خواهند یافت تا طالبان را عقب زنند. این رهبر پیشین جهادی از نیروهای امنیتی می‌خواهد که دست از مقاومت برندارند و نیروهای حرکت مقاومت مردمی حوزۀ جنوب‌غرب در کنارشان ایستاده‌اند.
اسماعیل ‌خان: اگر صلح به نتیجه نرسد، وضعیت را مدیریت خواهم کرد
پدرام: دولت در سقوط و تسلیم‌دهی ولسوالی‌های شمال کشور به طالبان دست دارد
«پشت پردۀ سقوط ولسوالی‌ها معامله جریان دارد»
والی بادغیس: موی‌سفیدان زمینه‌‌ساز سقوط و‌ تسلیمی پاسگاه‌ها و قرارگاه‌ها بازداشت شوند
اسماعیل خان تأکید می‌کند که حرکت مقاومت مردمی حوزۀ جنوب‌غرب تنها برای هرات نیست و پس از پاک‌سازی شهر و ولسوالی‌های این ولایت، با نیروهای امنیتی ولایت‌های دیگر حوزۀ جنوب‌غرب را نیز از وجود طالبان پاک‌سازی خواهند کرد.
او به مردم و نیروهای امنیتی اطمینان می‌دهد که طالبان را به شهر هرات اجازه نخواهند داد. شماری از هواداران محمداسماعیل خان و باشنده‌گان هرات نیز می‌گویند که به‌خاطر محافظت شهر هرات از وجود طالبان، در کنار نیروهای امنیتی و حرکت مقاومت مردمی ایستاده‌اند و از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.
حرکت مقاومت مردمی حوزۀ جنوب‌غرب در حالی در برابر طالبان اعلام ایستاده‌گی می‌کند که اکنون به‌جز از ولسوالی‌های گذره، انجیل، کشک رباط‌سنگی و کرخ هرات، تمامی ولسوالی‌ها و بندرهای این ولایت به تصرف طالبان درآمده است.

This comment was minimized by the moderator on the site

Mehdi Hajati @MehdiHajati · 52m
وقتی به خونه ریختن عکس احمدشاه_مسعود بر دیوار خونه بود، نشناختند. پرسیدند کیه؟! گفتم رهبر ملی افغانستان. گفتند این دیگه چرا؟! گفتم افعانستان شبیه وطن دوم منه.
حال همانها سمت طالبان ایستاده‌اند و من مستاصل برای هر دو وطن...


چلچیزکو @BarchiPresident · 15h
طالبان در بادغیس، غزنی و بدخشان عقب زده شده اند. شنیده ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی طالبان را تار و مار کرده اند. زنده باد نیروهای امنیتی


Dr. Latif Pedram @LatifPedram · 49m
من سال‌ها قبل از بایدن گفته بودم که افغانستان هیچ‌گاه متحد نبوده و هیچ قدرتی هم نمی‌تواند اراده‌ی خود را به طور دائمی بر آن تحمیل کند؛ فقط مزدوران داخلی حضور آمریکایی‌ها و اشغالگرها که کور و کر بودند این حقیقت را نمی‌دانستند.


ali mojtahedzadeh @alimojtahedzad3 · 12h
آداب سياست را چندان نميدانم اما قاعدتا انسان با حيوانی به نام #طالبان نميتواند تعامل کند
حسن اسدی زیدآبادی @hasanasadiz · 11h
علی جان دقت کنی خودمون چند دهه کمابیش داریم تو این مملکت همین کار را می‌کنیم .... :)


Anisa.Shaheed @AnisaShaheed1 · 6h
خشم امرالله صالح در برابر نایب زاده وکیل بادغیس «یک ساعت برایت وقت میدهم اگر از عمل شومت توبه نکنی به جهنم روانت میکنم»

CameliaEntekhabifard @CameliaFard · 12h
An audio file is beating spread around. Vice-President Amrullah Saleh called to an Afghan MP from Badghis, said he had reports that the MP was about to submit a province to #Taliban. Saleh said he'll give him an hour to reform his actions and will otherwise "send him to hell."


Seraj Mirdamadi @MirdamadiSeraj · 15h
تا این ساعت در شبکه های صدا و سیما هیچ خبر و گزارشی از تصرف گمرک اسلام قلعه(گمرک مشترک ایران و افغانستان) و خلع سلاح مرزبانان ایرانی بدست طالبان ندیدم. بجای آن صدا و سیما پادگان خالی آمریکایی ها در بگرام را کرارا و در تمامی شبکه ها پخش می کند.


Ehsan Aghajani97 Flag of Iran @ehsanaghajani97 · 15h
شرم بر کسانی که از طالبان حمایت کنند چه در ایران و چه در سراسر جهان.


Mostafa Hazara @MostafaHazara · 2h
به بسیجی‌های ایران می‌گویم که در انتظار سورپرایز طالبان باشید. مرزی که حالا دست آن‌هاست، قرار است آشوب بزرگی از سیستان و طبس بفرستد. به دولتمردان ایران هم بهتر می‌دانند که طالبان یک کمپانی آدم‌کشی‌اند، هرکه بیشتر داد همان سمت می‌روند. یک‌باره با ظهور ریگی‌های تازه سورپرایز نشوید

liked
Dr. Latif Pedram @LatifPedram · 14h
کنگره‌یی‌ها زمانی وارد جنگ خواهند شد که جنگ برای یک دولت روشن باشد؛ نه برای دولت غنی و نه برای امارت طالبان.


Shafi Karimi @karimi_shafi · 15h
فواد پسر خاله‌ام برای دفاع از افغانستان خدمت می‌کرد، وی در لوگر سرباز بود.
روز گذشته ساعت ۴عصر طالبان وی را با سه تن از همسنگرانش در مسیر راه کابل لوگر شهید ساختند.
امروز با خاله‌ام صحبت میکردم توان صحبت کردن را نداشت از یک سال تا حال این دومین پسر خاله‌ام است که شهید میشود.

Tajuden Soroush @TajudenSoroush · 13h
فوری جوبایدن: افغانستان در تمام تاریخش یک کشور متحد نبوده است.


جاوید احوَر/ Javeed Ahwar @JaveedAhwar · 11h
جو بایدن: «حق تعیین سرنوشت افغانستان از آن مردمش است. ما در صدد تحمیل نوع نظام و حکومتی در افغانستان نیستیم. به عنوان یک دانشجوی تاریخ می دانیم که افغانستان در هیچ برهه تاریخ کشور متحد و متفق نبوده است و در آینده نیز این احتمال بعید است‌‌ که حکومت واحد داشته باشند.» نظام_فدرالی


Mohamad Ali Abtahi @abtahi_m · 11h
آمریکایی ها به بهانه نابودی طالبان و تروریست‌های القاعده،ای که خود، آنها را آفریده بودند به افغانستان حمله کردند. حالا بعد از بیست سال کشتار و نابودی دوباره آن مردم مظلوم را به دست طالبان خشک مغز سپرده اند
ایرانی هایی که طالبانی فکر نمی کنند، مردم را نباید به طالبان بفروشند.


Bashir Ahmad Qasani @AhmadQasani · 16h
داکتر لطیف پدرام:
تا زمانی که افغانستان فدرالی نشود، امنیت تامین نخواهد شد.

Mohsen Milani @milanimohsen · 14h
طالبان به هرات رسیده‌اند. از خواب بیدار شوید!
اسماعیل خان، دوست ایران و ‌فرماندار شجاع قبلی هرات کجاست؟


چلچیزکو @BarchiPresident · 5h
نگذارید طالب های بچه باز بر شما حاکم شوند.
این ها از قوم لوط هستند. باید نسلشان منقرض شود.
طالبان_وحشی


Behnam Gholipour @beehnam · 16h
من حضور آمریکا در افغانستان را به سلطه #طالبان بر این کشور ترجیح می‌دهم.
شما هر طور که دوست داری فکر و قضاوت کن :)


Wali Arian @waliarian · 13h
بایدن: افغانستان کل تاریخش یک کشور متحد نبوده است!


Rahmatullah Nabil @RahmatullahN · 15h
طالبان ديگر مالكان اين جنگ نيستند و اين جنگ و صلح ديگر در اختيار طالب نيست. با دادن غرور كاذبِ فتح، طالبان را منحيث وسيله براى خلق فاجعه اى كه حاصل آن كشتار افغانها، ويرانى افغانستان و بالاخره پارچه پارچه ساختن افغانستان خواهد بود، استفاده كردند. ١/٢

Sina Azodi @Azodiac83 · 11h
اگه مایک پمپئو دعوت کند ایرادی نداره، مشکل ایشون فقط ایران هست


مریم دهقانی @Maryam_demo · 11h
طالبان به سربازان تسلیم شده در فاریاب تیر خلاص زدند ...Pensive face
پ ن: آمریکا هنگام ترک از مردم افغانستان خواسته با طالبان وارد صلح و سازش شوند...


General Bismillah Mohammadi @Muham_madi1 · 44m
طالبان یک گروه تروریستی و بی سواد اند، هیچ تحصیل کرده‌‌ی از این گروه تروریستی و جنایات کار حمایت نمی کند.
تحمل کن وطن این درد درمان می شود روزی.


Yaqub Yasna یعقوب یسنا @yaqubyasna · 2h
نایب‌زاده به پیام صوتی امرالله صالح پاسخ داد و از صالح خواست سند ارایه کند و از مجرای قانون مجازات شود. اگر صالح از ثبت و نشر صدای خود در فیس‌بوک قصد نام‌کشی و... ندارد، توقع ما این است نایب‌زاده را از مجرای قانون گرفتار و مجازات کند.


manijeh hekmat @manijeh_hekmat · 14h
امشب براى زنان افغانستان اشك بريزيم. طالبان كشتار مرگ


Homeira Qaderi @QaderiHomeira · 13h
هرات من...

پست های مرتبط در شبکه های مجازی
This comment was minimized by the moderator on the site

سخنان رهبری در مورد جنایات طالبان
قشون مزدور طالبان
ایشان در ۲۳ شهریور ۱۳۷۷ در پیام تسلیت در پی کشتار مردم مزارشریف به دست طالبان فرمودند:
(جنایاتی که اندکی پیش از این در شهر مزارشریف به‌دست قشون ظالم و سنگدل طالبان اتفاق افتاده، یعنی کشتار وسیع مردم غیر‌نظامی و به‌شهادت‌رسانیدن جوانان پاک و مؤمن ایرانی که در مشاغل سیاسی و خبری به انجام وظیفه مشغول بودند، در نوع خود فاجعه‌ای تکرارنشدنی بود که باید دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را به حرکتی جدی در برابر این قوم متعصب و وحشی و بیگانه از تعالیم نورانی اسلام و بی‌خبر از قوانین عمومی جهان برمی‌انگیخت...)

دعوت رسمی از قاتلان مردم افغانستان به ایران
سخنگوی دفتر طالبان در قطر با انتشار توییتی از این سفر خبر داد و گفت سفر هیات طالبان به تهران به دعوت رسمی مقامات ایران صورت می گیرد. به گفته او ریاست این هیات برعهده "شیرمحمد عباس استانیکزای" است. این سخنگوی طالبان گفت در این سفر قرار است روابط دوجانبه با ایران بررسی شود.این دومین سفر علنی هیات طالبان به تهران است.
سفر هیات طالبان به تهران در حالی صورت می گیرد که جنگ داخلی در افغانستان شدت گرفته و طالبان مناطق بسیاری را تصرف کرده اند @Sahamnewsorg

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

بایدن در کنفرانس خبری: تعطیلات نزدیک است، درباره افغانستان پاسخ نمی‌دهم
نگارش از یورونیوز • به روز شده در: ۰۲/۰۷/۲۰۲۱

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس خبری پس از پاسخ به چند پرسش درباره افغانستان و در زمانی که یک خبرنگار پرسش دیگری درباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پرسید، گفت به تعطیلات نزدیک می‌شویم. دیگر درباره افغانستان پاسخ نمی‌دهم. درباره چیزهای خوب حرف بزنیم.»
ایالات متحده آمریکا روز جمعه پایگاه بگرام در شمال کابل را پس از بیست سال تخلیه کرد. خروج نیروهای آمریکایی و ناتو قرار است تا ۱۱ سپتامبر امسال از افغانستان تکمیل شود. همزمان پیشروی‌های گسترده طالبان در بسیاری از مناطق نگرانی‌ها از به قدرت رسیدن دوباره امارت اسلامی را دوچندان کرده است.
آقای بایدن که میراث دار طرح ترامپ برای خروج از افغانستان است، روز جمعه و پس از پاسخ به دو پرسش نخستین در این مورد و در جواب به سومین خبرنگار گفت: «آقا من می‌خواهم درباره چیزهای خوب حرف بزنم.»
پس از آن و زمانی که پرسش چهارم درباره همین چالش مطرح شد، بایدن حرف خبرنگار را قطع کرد و گفت: «دیگر به هیچ پرسشی درباره افغانستان پاسخ نمی‌دهم. چهارم ژوئیه (جشن استقلال ایالات متحده) است. آخر هفته و تعطیلی است و می‌خواهم جشن بگیرم. اتفاق‌های فوق‌العاده‌ای در جریان است.» آقای بایدن از خبرنگاران خواست تا به چیزهای مثبتی نظیر رشد اقتصادی، اشتغال، درآمد و مهار کووید توجه کنند.
ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش ۲۰ سال پیش و پس از حملات یازده سپتامبر حکومت طالبان در افغانستان را سرنگون کردند. دو دهه بعد، در حالیکه این کشور از ناامنی شدید و فساد گسترده رنج می‌برد، نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند. احتمال سقوط دولت مستقر در کابل بدون حامی خارجی و به دست طالبان نامحتمل نیست.
رئیس جمهوری ایالات متحده البته خطاب به خبرنگاران تاکید کرد«بعدا به همه پرسش‌های منفی، البته نه منفی، بلکه پرسش‌های مشروع شما پاسخ خواهم داد.»

This comment was minimized by the moderator on the site

فرار سربازان دولتی افغانستان به تاجیکستان؛ طالبان: در پی تصرف کابل نیستیم
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۰۵/۰۷/۲۰۲۱ - ۱۳:۰۶
در حالی که همزمان با خروج نیروهای ناتو از افغانستان درگیری‌های نظامی در مناطق مختلف این کشور همچنان به نفع شبه‌نظامیان طالبان در جریان است.
گزارش‌های دریافتی حاکی است که شورشیان طالبان طی دو هفته گذشته مناطق بیشتری را از چنگ نیروهای ارتش افغانستان درآورده و تحت کنترل خود درآورده‌اند.
آخرین خبرها نیز از ورود نیروهای کماندوی تازه‌نفس به فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان برای پس گرفتن ولسوالی‌های اشغال شده و نیز تاکید مقامات آمریکایی بر بسته نشدن سفارت این کشور در کابل حکایت دارد.
بر این اساس گفته می‌شود بیش از یک هزار سرباز تحت امر ارتش افغانستان نیمه شب یکشنبه در پی پیشروی‌های طالبان در بدخشان و تصرف چندین ولسوالی به دست این گروه اسلامگرا به سوی تاجیکستان گریخته و در این کشور پناه گرفتند.
تسلط طالبان بر مناطق مرزی با تاجیکستان
سرویس‌های امنیتی تاجیکستان با تایید این خبر اعلام کردند که هزار و ۳۷ سرباز دولت افغانستان پس از درگیری مسلحانه با طالبان برای نجات جان خود به خاک این کشور پناه بردند.
این بیانیه می‌افزاید که «جنگجویان طالبان هم اکنون کنترل کامل شش ولسوالی در ولایت بدخشان واقع در شمال شرق افغانستان را که ۹۱۰ کیلومتر مرز مشترک با تاجیکستان دارد، در دست گرفته‌اند.»
گزار‌ش‌ها حاکی است که طی هفته‌های گذشته نیز صدها سرباز ارتش افغانستان برای فرار از نبردهای مرگبار با نیروهای طالبان از مرز کشور عبور کرده و تاجیکستان پناه برده بودند.
تاجیکستان با استناد به اصل «حسن همجواری و رعایت اصل عدم مداخله در امور داخلی افغانستان» مانعی بر سر ورود سربازان فراری و پناهجوی افغان ایجاد نکرده و همواره به آنها اجازه ورود داده است.
طالبان از اواخر ماه گذشته میلادی تاکنون کنترل مهم‌ترین پست مرزی با تاجیکستان و دیگر‌ راه‌های منتهی به این کشور را در دست دارد.
این گروه شورشی همچنین بر مناطقی که به شهر بزرگ قندوز واقع در پنجاه کیلومتری منطقه مرز منتهی می‌شوند نیز مسلط شده‌اند.
ژوئن از خونین‌ترین ماه‌های جنگ ۲۰ ساله افغانستان؛ چند ولسوالی از طالبان پس گرفته شد
عبدالله عبدالله: بقای افغانستان در خطر است
سقوط ولسوالی مهم پنجوایی در قندهار افغانستان در پی پیشروی طالبان
واگذاری ولسوالی‌ها به طالبان بدون کوچک‌ترین درگیری
خبرگزاری‌های داخلی در افغانستان روز دوشنبه سقوط پنج ولسوالی در ولایت بدخشان را مورد تایید قرار دادند و تاکید کردد که وزارت دفاع ملی برای مقابله با نیروهای طالبان صد‌ها نیروی کماندوی تازه نفس به این ولایت اعزام کرده است.
احمدجاوید جاوید؛ عضو شورای ولایتی بدخشان در گفتگو با خبرگزاری افق سقوط ولسوالی‌های خواهان، شکی، نسی، مایمی، شغنان و اشکاشم را تایید و اعلام کرده که شمار زیادی از سربازان ارتش در پی پیشروی‌های طالبان به تاجیکستان عقب نشینی کرده‌‌اند.
وی همچنین یاد‌آور شده که «با آمدن نیروهای کماندو جنگ در نواحی شهر فیض‌آباد کاهش یافته و مردم و نیروهای امنیتی روحیه گرفته‌اند.»
محب الرحمن، دیگر عضو شورای ولایتی بدخشان نیز با اذغان به پیروزی‌های نظامی روزهای اخیر طالبان در مناطق شمال شرقی این ولایت اعلام کرد که چندین ولسوالی در این مناطق با کم‌ترین مقاومت و درگیری به تسلط طالبان درآمده است.
وی علت موفقیت‌های طالبان را عمدتا ضعف روحیه در میان نیروهای دولتی عنوان کرد و گفت این مسئله بیشتر از شمار اندک سربازان و نبود نیروهای مکمل و کمکی ناشی می‌شود.
این عضو شورای ولایتی بدخشان تصریح کرد: «صدها نفر از نیروهای ارتش، پلیس و اطلاعات افغانستان پاسگاه های نظامی خود را تسلیم کرده و به مرکز ولایت بدخشان در فیض آباد گریختند.»
طالبان اکنون تقریبا یک سوم از مجموعِ ۴۲۱ ولسوالی و مراکز منطقه ای در افغانستان را تحت اشغال و کنترل خود درآورده است.
طالبان: در پی تصرف کابل نیستیم
شبه‌نظامیان طالبان که تا پیش از خروج نظامیان خارجی بر طبل صلح می‌کوبید، اکنون از پشت میز مذاکرات به میدان جنگ بازگشته و بخش زیادی از خاک افغانستان را به اشغال خود درآورده است.
با این حال، شورشیان اسلامگرا که سال ۲۰۰۱ پس از حمله نظامی آمریکا قدرت را در افغانستان از دست دادند تاکید دارند که در پی تصرف مجدد کابل نیستند.
سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در تازه‌ترین اظهار نظر خود در خصوص تحولات اخیر ضمن تاکید بر خروج کلیه نظامیان خارجی از افغانستان آنطور که در توافق صلح دوحه آمده، تصریح کرده که این گروه اسلامگرا قصد اشغال نظامی کابل را ندارد.
وی در عین حال به گونه‌ای تهدید آمیز یادآور شده که اگر نظامیان خارجی برخلاف توافق دوحه خاک افغانستان را ترک نکنند تصمیم دیگری از سوی رهبری طالبان گرفته خواهد شد.
این در حالیست که طالبان از پایان ماه آوریل همزمان با آغاز عقب نشینی نیروهای ناتو و شروع عملیات خروج نظامیان آمریکایی بر شدت حملات خود به مناطق مختلف افغانستان افزوده طی هفته‌های گذشته ده‌ها ولسوالی را تحت کنترل خود درآورده است.
دومینوی خروج از افغانستان؛ آلمان و ایتالیا نیروهای خود را خارج کردند
آمریکا پس از ۲۰ سال پایگاه هوایی بگرام افغانستان را ترک کرد
جنگ آمریکا در افغانستان به معنای واقعی چه زمانی به پایان می‌رسد؟
عملیات خروج کامل نظامیان آمریکایی قرار است طی روزهای آینده به اتمام برسد؛ حال آنکه نظامیان آلمانی و ایتالیایی عضو هیئت مامور ناتو به تازگی به صورت کامل از افغانستان خارج شده و به کشور خود بازگشته‌اند.
در حالی که بایدن یازده سپتامبر را به عنوان آخرین مهلت خروج نظامیان کشورش از افغانستان برشمرده، پنتاگون در مواجهه با شکست‌های پی در پی نیروهای ارتش افغانستان، به خصوص در مناطق شمالی از احتمال کند کردن عملیات خروج نیروهای خود خبر داده است.
ژنرال اسکات میلر، فرمنده ارشد نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز پیش‌تر انجام حملات هوایی به مواضع طالبان را در صورت تداوم وضعیت موجود منتفی ندانسته بود.

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
بالاخره فشارهای لابی صهیونیستی به آمریکا جواب داد و بایدن به اسرائیل برای پاسخ به ج. اسلامی چراغ سبز...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
شروع شد مجلس نمایندگان آمریکا شدیدترین لوایح را علیه ایران تصویب کرد مجلس نمایندگان آمریکا در پی ...