چشم در مقابل چشم، دور باطلی از خشم و خشونت در دفاع از اعتقادات
  •  

27 مرداد 1401
Author :  
این اسکرین شات، قسمتی از یک ویدئو است که نشان می دهد یکی از دو خانه متصل به منزل این مرد مسلمان ویران شده است، مردی که از سوی فعالین هندوتوا متهم شد که یک پست نامناسب برای اعتقادات آنان، در شبکه مجازی منتشر کرده است

 

مقدمه مترجم (سایت یادداشت های بی مخاطب) :

چه خون ها، ویرانی ها، اختلافات، درگیری هایی که هرگز لازم نبود، رخ دهند، اگر انسان ها به اعتقادات دیگران احترام می گزاردند، و خود را حق مطلق نمی انگاشتند، و تنها حق را با خود قرین و همراه نمی دانستند، و در صورت احساس توهین، جسارت و یا نقد و مخالفت با اعتقاد خود، صبر و متانت پیشه کرده، با این امر، برخوردی خارج از روند احساسی، و بلکه با لحاظ منطق، انسانیت و... می داشتند، خود را وکیل مدافع حق و حقوق خداوند و یا خدایان نمی دانستند، و استیفای این حق را به صاحب حق، و خود خداوند می سپردند، در آن شرایط بود که جامعه انسانی امن تر، و مناسب تر برای زندگی خلق الله بود، و بسیاری از گرفتاری های کنونی بشر، در این دنیای بی رحم کنونی، هرگز شاید اتفاق نمی افتاد و اکنون نبود.

وقتی یک جوان پرشور و به انگیزش در آمده ی "مسلمان"، به خود این اجازه را می دهد، که در قلب دنیای متکثر، سکولار، و بهشت فعالیت رسانه های جور واجور اجتماعی، و البته با اکثریت قاطع ساکنان مسیحی، یعنی در نیویورک، و در یک نشست ادبی، مقابل چشم بسیاری از اصحاب ادب و فرهنگ، که گرد هم آمده اند، تا از ادب، ادبیات و قلم بشنوند، چاقوی خود را از غلاف بیرون می کشد، و نویسنده مشهور مسلمان زاده و هندی تبار، اهل انگستان را، آن هم در امریکا، به خاطر آنچه که او (خوب یا بد) نگاشته، به قصد کُشت، با چاقو مورد حمله و جراحت قرار می دهد، از سرهای داغ دیگر این چنینی، که در دیگ جوشان اعتقادات افراطی مذهبی هندوها، در هند غلیان داده، و جوشانده و برانگیخته می شوند، تا غیرت دینی بالایی از خود نشان داده، از حد و حدود مقدسات دینی و اعتقادی و خدایان پر تعداد خود دفاع کنند و... چه انتظاری غیر از این می توان داشت، که کرده و می کنند؟!!

چگونه می توان انتظار داشت که جمعیت هندوی متعصب به جوشش در آورده شده، که هر روزه خطر اقلیت مسلمان و...، توسط روحانیون هندو، به آنان گوشزد می شود، و احساسات آنان علیه خطر مسلمانان و اعتقادات شان به غلیان در می آید، که "آی! بشتابید، که به خدا، مقدسات، سرزمین و فرهنگ تان جسارت و حمله می کنند و..."، انتظار داشت که با افراد اقلیت مسلمانِ بی دفاع در بین خود، از راه مدارا و رحم و شفقت برخورد کنند،

از این سو نیز، وقتی فعالین در جامعه اسلامی نیز مدارا و تسامح و تساهل خود را در جامعه ایی که خود در اکثریت هستند، با دگر اندیشان و دگر باشان به کناری نهاده، با افرادی از این دست، در بین خود، و حتی در سرزمین دیگران، این چنین برخورد می کنند، در چنین شرایطی چرا آن جوانان هندو که در اکثریت جمعیتی خود، احساس قدرت، غرور و غیرت دینی (چون ما و بلکه بیشتر) می کند، باید به منزل و زندگی مسلمانی که در اقلیت قرار دارد، و متهم به حمله به مقدسات و خدایان اوست، با دیده ترحم و احترام نگاه کند، حد و حدود آنان را نگه داشته، در حالی که متهم به حمله به اعتقادات بهتر از جان او! هستند؟!!

بله این دور باطلی از نزاع و اختلاف خشونتبار مذهبی است که اگر همه گیرتر و عمومی تر شود، همه از آن متضرر می شوند، قربانی و قربان کننده، هر دو بازنده این صحنه جرم و جنایت خواهند بود. وقتی تجربه زندگی مسالمت آمیز، و آکنده از تحمل، مدارا، تسامح و تساهل و...، در اجتماع بشری، که از سوی بزرگان ادب و اخلاق، تاکید و اهمیت آن گوشزد شده است، از سوی معتقدین مدعی به ادیان، نادیده گرفته می شود، به مفاد بندهای حقوق بشر، و حد و حدود آزادی بیان، تحمل اهل مذاهب و تفکرات متنوع دیگران، وقعی نمی نهیم، و در کنار آن تقویت اخلاق انسانی نیز صورت نمی گیرد، تا برای رعایت حقوق دیگران، و تمکین به حق و حقوق شهروندی خلق الله، و از جمله حق مخالف و موافق، اعتقادی نباشد، و آن را مقدس نشماریم، و...، اینجاست که این نابهنجاری ها، خود را در جامعه بشری نشان می دهد، و گرد تاثر و غم را، از بی کسی ها، بی رحمی ها، بی دفاع مانده ها و... بر چهره هر انسانی، از این مظلومیت های می نشاند.

حال به یک خبر دردناک از جامع با اکثریت هندو بشنویم، که شنیدنش، برای هر انسان آزاده ایی، سخت و ناگوار است، اما برای افراد بر ساحل امن نشسته، و در اکثریت، که برای هر مخالف فکری و عملی خود "هل من مبارز" می طلبند، و رجز مبارزه خونین و خشونت بار می خوانند، شاید مفید باشد، تا کمی بر آتش افراط خود آب اخلاق، مدارا، مصلحت، تسامح و تساهل دینی، انسانیت و... بپاشند :

مادیاپرادش:

فعالین هندوتوا، به خاطر یک پست فیس بوکی، به منزل پست نویس و خویشاوندانش حمله،

و آن را ویران و اموال شان را به تاراج و غارت بردند

خواسته مردانی برای حمله به این محل مسکونی، موقعی بالا گرفت، که او متهم به نوشتن یک پست فیس بوکی علیه یکی از شخصیت های مقدس هندوها گردید، وقتی تجمع این مردم در مقابل پاسگاه پلیس، با عدم اعتنای پلیس مواجه شد، جمعیت عصبانی خودسرانه حکم را داده، و خود آنرا همان زمان اجرا کردند، و به محل سکونت آنان حمله کردند، و آن را غارت و ویران کردند.

11 ساعت قبل

بوپال [1] : نزدیک به صد مرد، متعلق به گروه های هندوتوا، [2] روز چهارشنبه 16 اگوست 2022 (26 مرداد ماه 1401)، به سه واحد مسکونی متعلق به سه خانواده مسلمان در ایالت مادیا پرادش حمله کرده، ضمن غارت و چپاول دارایی آنان، این منازل را ویران کردند، این اقدام موقعی صورت گرفت که یکی از اقوام آنان، متهم به نوشتن پست فیس بوکی، و حمله و توهین به یکی از الهه های مقدس هندوها گردید.

این پست فیس بوکی توسط بیت الغدیر [3] نوشته شد که در همان روز توسط پلیس دستگیر گردید، این واقعه، به طرز عجیبی، فضای شهر دانپوری [4] و بخش شهدول [5] را در ایالت مادیاپرادش متشنج کرده است.

این افراد (حمله کنندگان) آموخته اند که، در صورت عدم اقدام مقتضی و مناسب مقامات شهری و کشوری، وظیفه خود را به موقع انجام داده و برای ویرانی [6] منزل غدیر، بعد از دستگیری اش، خود راسا اقدام کنند. این اعتراض در میدان اصلی شهر شکل گرفت و همانجا، فراخوان جمعیت برای ویرانی منزل غدیر، اعلام، و جمعیت برای به انجام رساندش به حرکت در آمدند.

جمعیتی بیشتر از 90 نفر از افراد وابسته به راستگرایان افراطی مذهبی هندو، که به خاطر سخنانی که از سوی غدیر علیه یکی از خدایان مقدس هندو در فیس بوک در تاریخ 16 اگوست منتشر شد، به منزل او، و دو تن از خویشاوندانش، که در مجاورت منزلش ساخته شده بودند،حمله کرده، اموال این سه خانه را به غارت و چپاول برده، و آنان را ویران کردند. این اقدام وقتی صورت گرفت که مسئولین منطقه شهدول، بعد از دستگیری غدیر، از انجام درخواست دیگر معترضین مبنی بر ویرانی منزلش، خودداری ورزیده، و به این درخواست معترضین توجهی نکردند.

بر حسب گزارش پلیس، غدیر ساکن بخش قدیم شهر دنپوری، در صبح چهارشنبه 16 آگوست 2022 یک پست ستیزه جویانه علیه یکی از الهه های هندو، در فیس بوک منتشر می کند،  که این پست همچون ویروسی به گروهی از افراد متعلق به گروه های هندوتوا منتقل شده، و یک گروه از آنان، در مقابل پاسگاه پلیس دنپوری تجمع کرده، و شکوائیه ایی کتبی، همانروز بعد از ظهر، علیه این اقدام نوشته، و خواهان برخورد شدید با عامل این اقدام، به خاطر "جریحه دار کردن احساسات مذهبی" [7] خود می شوند.

بر اساس این شکواییه که به قلم آنیل سینگ سنگار [8] (38 ساله) نگاشته شده، که بر اساس پروفایل فیس بوکی شاکی، او از افراد متعلق به "گروه خدمت گذاران ملی" (RSS) [9]  است که بر اساس همین شکایتنامه نیز، پلیس طبق بندهای 153-A (اتهام گسترش دشمنی بین گروه های مذهبی، قومی، نژادی، محل سکونت، تولد، زبان و... و اقدامات ویرانگر و برهم زننده نظم و تناسب اجتماعی) [10] و همچنین ماده قانون 295-A قانون سراسری هند (اقدامات سنجیده و تنفر برانگیز، که با حمله و توهین به مذهب و اعتقادات مذهبی هر طبقه ایی، احساسات آنان را جریحه دار کرده) [11] و همچنین بند 66-A قانون مربوط به تکنولوژی اطلاعات، به زودی توسط پلیس، در همان روز، اقدام به دستگیری غدیر نموده است.

معاون سر بازرس پلیس شهدول آقای موکش ویشای [12] به رسانه وایر به صورت تلفنی عنوان داشت : "به دنبال این پست جنجال برانگیز، سریع و به موقع پرونده ایی توسط پلیس تشکیل، و اتهام متوجه متهم گردید". وی اضافه نمود که پلیس خواستار اقدام سریع و اعمال شدید قانون سازمان امنیت ملی [13] ، علیه غدیر که بیشتر از شش پرونده، علیه وی در پاسگاه های مختلف پلیس در شهر شهدول ثبت شده است، گردید.

یکی از اقوام غدیر که خواست نامش محفوظ بماند اعلام داشت، حساب کاربری فیس بوکی که گفته می شود، این پست علیه یکی از الهه های هندو، از طریق آن منتشر شده است، از سال 2020 (دو سال پیش)، غیر فعال بوده. آخرین پستی که از این حساب کاربری نوشته شده مربوط به سال 2020 است. او ادامه داد که : "پلیس به خانواده اش اطلاع داده است که آی.پی پست جنجال برانگیز مذکور، با آی.پی حساب کاربری غدیر هماهنگ نیست. از این نظر با یک دسیسه و خدعه روبرو هستیم. ما به تحقیقات پلیس اطمینان داریم، و حقیقت به زودی روشن خواهد شد".

معاون سر بازرس پلیس موکش ویشای تایید کرد که غدیر توسط پلیس به خاطر این پست جنجال برانگیز، دیروز دستگیر شده است. اما در با این حال گروهی مشکل ساز به منزل غدیر و خویشاوندانش حمله کرده اند، پلیس علیه این افراد پرونده اتهامی تشکیل داده است. او ادامه داد که "شرایط تحت کنترل است".

پلیس اعلام داشت که ساعت ها بعد، یک گروه که بیشتر از صد نفرند، میدان اصلی شهر (میدان آزادی) را مسدود کرده، خواستار ویرانی منزل غدیر می شوند، در حالی که مسئولین در حال توصیه و توجیه این افراد به نظم و قانون هستند، گروهی مسلح به چماق و دیلم به خانه غدیر و دو خانه فامیل او که به این خانه چسبیده است، حمله و آن را ویران و غارت می کنند، که یکی از این خانه ها بر اساس فراخوان عمومی نخست وزیری هند [14] برای خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر، به تازگی ساخته و تحویل شده است.

ویدئویی که مرتب در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، نشان می دهد که مهاجمین منزل غدیر را ویران کرده اند، و سقف خانه های اطراف را نیز فرو آورده اند. شاهد عینی این حمله عنوان داشت که به دنبال نزدیک شدن این اجتماع از حمله کنندگان به سوی خانه غدیر، اعضای خانواده و همسایگانش، با حس این حمله، از محل منزل خود فرار کردند، بنابراین حمله کنندگان با فراغ بال به غارت جواهرات و پول و... موجود در منازل مذکور مشغول شده، اموال منزل را نیز به بیرون پرتاب کردند و...، شاهد عینی این واقعه عنوان داشت که این وقایع در حضور پرسنل پلیس رخ داد.

معاون کمیسر پلیس شهدول آقای ساغر به رسانه وایر عنوان داشت که : "تمام شهروندان حق اعتراض دارند، اما حمله به منزل اشخاص را نمی توانیم اجازه دهیم. قانون اعمال خواهد شد. به همین دلیل بازرس پلیس شهر دنپوری ناربات سینگ دوروه [15] ، از این امر ناراضی، و پرونده اتهامی علیه حمله کنندگان تشکیل شده است".

آقای ساغر ادامه داد که : پرچم حاکمیت قانون و نظم به حرکت در آورده شده، و بعلاوه مسئولین محلی با اعضای هر دو جامعه (هندو و مسلمان) در ارتباط هستند، تا از هر گونه واقعه جدید جلوگیری کنند، و امنیت تقویت و تحکیم شود".

بر اساس یک شکوائیه ممتاز بیگم، پلیس پرونده ایی برای 12 تن از افراد گروه هندوتوا با نام، و 50 تن دیگر از افراد که ناشناس و بدون نام می باشند، بر اساس بندهای 147، 148، 427، 452 و دیگر قوانین کمیسری پلیس هند، تشکیل داده، که تا کنون منجر به دستگیری هیچکدام از متهمین نگردیده است.   

منبع : https://thewire.in/communalism/madhya-pradesh-hindutva-baidul-kadir-post-ransack

 

[1] - Bhopal مرکز ایالت مادیا پرادش هند، این ایالت یکی از کانون های مبارزه گروه های هندویی با اقلیت مسلمان است،

[2] - هندوتوا فلسفه فکری بنیانگذاران گروه RSS است که گروه مادر از گروه های افراطی مذهبی هندوست که معتقد به حفظ فرهنگ و مذهب هندو در برابر هجوم فکری و فرهنگی دیگر فرهنگ ها و مذاهب وارداتی به هند از جمله اسلام، مسیحیت، یهود، پارسیان و... هستند، و در این راه معتقد به روش نازی ها در آلمان، برای برخورد با مخالفین خود در جامعه هند می باشند. این گروه های افراط گرای مذهبی اکنون قدرت را مرکز و بسیاری از ایالت های هند، تحت زعامت حزب BJP در دست دارند و نخست وزیر هند، آقای نارندرا مودی از اعضای RSS و این حزب می باشد.

[3] - Baidul Kadir

[4] - Dhanpuri

[5] - Shahdol

[6] - دولت وابسته به هندوهای متعصب مذهبی در حزب BJP، اخیرا در یک اقدام ابتکاری جدید، در مبارزه با فعالین اقلیت مسلمان، به جهت تنبیه و سرکوب آنان، منزل مسکونی آنان را، به بهانه های مختلف، از جمله خلاف های ساخت و ساز و... مورد حمله قرار داده و با وسایل سنگین، فی المجسل ویران می کند، این امر اکنون در بخش های مختلف این کشور رواج یافته، به طوری که فعالین اجتماعی هندو، و متعصب نیز در صورت عدم اقدام دولت، خود به صورت خودسر و آتش به اختیار، به این عمل ظالمانه دست می زنند.

[7] - ‘hurting religious sentiments.’

[8] - Anil Singh Sengar

[9] - the Rashtriya Swayamsevak Sangh گروه اصلی و سازمانی است که تجمعی از ملی گرایان مذهبی هندوست که به طرز آشکاری رهبران و بنیانگذاران این سازمان با الهام از نازی ها در آلمان خواهان پاکسازی هند از مذاهب وارداتی (مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، پارسیان و...) بوده و معتقدند هندی های گول خورده و پیوسته به این مذاهب نیز باید به فرهنگ و مذهب هندوی خود باز گردند، وگرنه باید سرزمین پاک هندوها را ترک کنند و...، شاخه سیاسی این گروه ها BJP، بعد از مانورهای مذهبی و سیاسی ناشی از ویرانی مساجد مسلمانان و از جمله مسجد بابری، احساسات و رای هندوها را با خود همراه کرده و اکنون حاکمیت مرکزی و بسیاری از ایالت ها را در هند در دست دارد. این گروه مذهبی – سیاسی، گروهی پایه ایی با تندروهای مسلح هم بوده و شاخه روحانیت آن VHP بر معابد هندو و بخش روحانیت هندو تسلط دارد. بجرانگ دال گروه جوانان مسلح، اقدامات سطح خیابان را برای این گروه به انجام می رساند که کار حملات و... به اقلیت ها را سازمان داده و اجرا می کند، بخش های اقتصادی، صنعت، آموزش و... نیز هر کدام متولی خاص خود را دارند و برای این گروه مادر نقش آفرینی می کنند.

[10] - promoting enmity between different groups on grounds of religion, race, place of birth, residence, language, etc., and doing acts prejudicial to maintenance of harmony

[11] - Deliberate and malicious acts, intended to outrage religious feelings of any class by insulting its religion or religious beliefs

[12] - Mukesh Vaishya

[13] - National Security Act (NSA)

[14] - فراخوان ماموریت دولت هند برای خانه دار شدن افراد نیازمند (Pradhan Mantri Awas Yojana – Urban (PMAY-U)) در 25 ماه جون سال 2015 بر اساس کمبود مسکن در مناطق شهری، که شامل زاغه نشینان هم می شد، به مورد اجرا در آمد که دولت را موظف می کرد تا سال 2022 در هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب هند (در سال 1947)، پایان یابد و یکی از این منازل طبق همین فرمان ساخته و تحویل این خانواده مسلمان شده بود، که به این وسیله ویران گردید.

[15] - Narbat Singh Dhurve

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (3)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

تسلیمه نسرین در مقاله‌ای در روزنامۀ لوموند یادآوری می‌کند که در سال ۱٩٨٩، انگشت‌شمار بودند کسانی که در بنگلادش از سلمان رشدی دفاع کردند. نزدیک به چهار سال بعد، نوبت به خود تسلیمه نسرین رسید که از سوی مسلمانان متعصب به مرگ محکوم شد. وی در سال ۱٩٩۴ کشور خود را ترک کرد.

اینک تسلیمه نسرین بار دیگر برای دفاع از آزادی بیان و در انتقاد از اسلام قلم به‌دست گرفته است. او می‌نویسد: "تاکنون در هند و بنگلادش، دست کم ده فتوای قتل علیه من صادر شده است. با اینکه قوانین دو کشور چنین کاری را ممنوع می‌کند اما بنیادگرایان هیچ اهمیتی برای قانون قائل نیستند و مطمئناً شمار داوطلبان اجرای حکم نیز بسیار است".

تسلیمه نسرین معتقد است که دین اسلام نیاز به اصلاح دارد و باید خود را با زمانه و نگرش انسان معاصر تطبیق دهد. او می‌نویسد: "تروریسم بسیار بیشتر از دیگر ادیان، در دنیای اسلام حضور دارد".

خانم نسرین به طور کلی ادیان را "افسانه" می‌داند و می‌نویسد: "هیچ متن مذهبی مقدس نیست. تمام این متون به دست انسان نوشته شده. دورانی که این نوشته‌ها مقدس یا فرمان الهی تلقی می‌شد به سر آمده است. بشر در دو قدمی کشف و مشاهدۀ نخستین لحظات شکل‌گیری کیهان است اما تا امروز هیچ نشانه و مدرکی از چیزی که بتوانیم خدا بنامیم، پیدا نشده است".

تسلیمه نسرین تأکید می‌کند که "یافته‌های علمی پیوسته به ما نشان می‌دهند که ماجراهایی که توسط ادیان حکایت شده فقط افسانه است، اما آدم‌هایی که به این افسانه‌ها باور دارند آدم می‌کشند و به بسیاری از هم‌نوعان خود آزار می‌رسانند. اما این وضعیت باید پایان یابد. افکار عقب‌ماندۀ مخالف با دموکراسی و با آزادی باید افشا شود. باید جهان را از این توحش نجات داد".

خانم نسرین همچنین از همۀ دولت‌ها می‌خواهد که از آلت دست قرار دادن دین و مذهب دست بردارند و بگذارند که دین و دولت کاملاً از یکدیگر جدا شوند. او عمیقاً معتقد است که انسان امروزی هیچ چاره‌ای جز پذیرفتن نگرش علمی ندارد. او می‌نویسد: "علم انسان‌ها را نجات می‌دهد اما افسانه‌ نه".

تسلیمه نسرین در پایان به سلمان رشدی باز می‌گردد و می‌نویسد: "حمله به او باعث خواهد شد که جهادگرایان شجاع‌تر شوند و حملات دیگری را به اجرا بگذارند. این واقعه همچنین به تمامی منتقدان اسلام می‌گوید که در هیچ نقطۀ دنیا در امنیت نخواهند بود"...

This comment was minimized by the moderator on the site

ضارب سلمان رشدی از زنده ماندن نویسنده آیات شیطانی حیرت‌زده است
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۸/۰۸/۲۰۲۲ - ۰۷:۴۸

هادی مطر، جوان ۲۴ سالۀ اهل نیوجرسی که هفتۀ گذشته در غرب نیویورک با چاقو به سلمان رشدی، خالق کتاب آیات شیطانی حمله کرد، روز چهارشنبه در زندان با خبرنگار «نیویورک پست» گفتگو کرده است.

او در جریان این مصاحبه روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران را ستود و در ادامه اعتراف کرد که فکر نمی‌کرده سلمان رشدی بتواند از ضربات چاقوی او جان سالم به در ببرد.

هادی مطر که اکنون در زندان چاوتاکوا است، به خبرنگار گفت: «وقتی شنیدم که او زنده مانده، شگفت‌زده شدم.»

مطر همچنین ترجیح داد با توجه به هشدار وکیلش، به این پرسش که آیا با الهام از فتوای آیت‌الله خمینی تصمیم به قتل سلمان رشدی گرفته است یا خیر، پاسخی ندهد و تنها به گفتن این عبارات بسنده کند که «من به آیت‌الله احترام می‌گذارم و فکر می‌کنم که او آدم بزرگی است. این تنها چیزی است که می‌توانم بگویم.»

مطر که تبار لبنانی دارد، منکر ارتباط با سپاه پاسداران ایران شد و گفت که کاملا به تنهایی عمل کرده است.

«رشدی را دوست نداشتم»
در این مصاحبه، هادی مطر می‌گوید پس از دیدن توییتی در زمستان گذشته که از سفر رشدی به چاوتاکوا خبر می‌داد، تصمیم به انجام این کار گرفته است و دربارۀ رشدی نیز گفت: «من این آدم را دوست ندارم. فکر نمی‌کنم که آدم خیلی خوبی باشد... او کسی است که به اسلام و نظام اعتقادی آن حمله کرده است.»

او افزود که تنها چیزی حدود «دو صفحه» از رمان جنجالی رشدی را خوانده است و گفت: «من تنها چند صفحه‌ای را خواندم. من همه کتاب را نخواندم.»

با این وجود تاکید کرد اگرچه با آثار مکتوب رشدی آشنایی کمی دارد اما ویدیوهای زیادی از این نویسنده را در یوتیوب تماشا کرده است و گفت: «من سخنرانی‌های زیادی دیدم و از افرادی که اینطور بی‌انصاف هستند خوشم نمی‌آید.»

سلمان رشدی، نویسنده ۷۵ ساله هندی الاصل که برای نوشتن این رمان بارها تهدید به مرگ شده بود و به دلیل جایزه ۳ میلیون دلاری ایران برای مرگ او نیز سال‌ها در خفا زندگی می‌کرد، در جریان این حمله دست‌کم ۱۰ ضربۀ چاقو خورد که باعث گردید کبدش آسیب ببیند و بخشی از اعصاب دست و چشمش نیز قطع شود.

او پس از انجام یک عمل جراحی، برای مدعی به کمک دستگاه تنفس مصنوعی زنده بود؛ اما اکنون قادر است بدون این دستگاه‌ها به حیات خود ادامه دهد و به گفتۀ پزشکان «در مسیر بهبودی» قرار دارد.

آنتونی بلینکن واکنش‌ «نفرت پراکنانه» ایران به ماجرای حمله به سلمان رشدی را محکوم کرد
مدیر برنامه‌های سلمان رشدی: حال او با وجود جراحات شدید رو به بهبودی است
حمله با چاقو به سلمان رشدی؛ فرماندار نیویورک: یک افسر پلیس جان او را نجات داد

چگونگی سفر به چاوتاکوا
در جریان مصاحبۀ حدودا ۱۵ دقیقه‌ای روز چهارشنبه در زندان، هادی مطر توضیح داد که چگونه یک روز قبل از حمله با اتوبوس از نیوجرسی به بوفالو رفته و از آنجا راهی چاوتاکوا شده است.

او افزود که پس از رسیدن به مقصد نیز، شب قبل از حمله را روی چمن‌ها خوابیده و کار زیادی انجام نداده و فقط در اطراف پرسه می‌زده است.

بنا بر اعلام جیسون اشمیت، دادستان منطقه، هادی مطر در جریان سفر به چاوتاکوا، کیف پولی به همراه نیاورده و تنها پول نقد و ویزا کارت‌های پیش‌پرداخت شده آنهم با «هویت کاذب» همراه داشته است.

«سفر به لبنان او را دگرگون کرد»
مطر که متولد آمریکا از پدر و مادری اهل جنوب لبنان است، به پرسش‌ها دربارۀ سفر یکماهۀ خود در سال ۲۰۱۸ میلادی به لبنان پاسخی نداد.

به نوشتۀ رسانه‌ها، پدر او در لبنان زندگی می‌کند و مادرش می‌گوید که این سفر او را «تغییر» داده و مذهبی‌تر کرده است.

مادرش با اشاره به اینکه او پس از بازگشت از این سفر خود را منزوی کرده و عمدتا در زیرزمین خانه سرگرم «اینترنت، بازی‌های ویدئویی و تماشای نتفلیکس» بوده، به دیلی میل می‌گوید: «انتظار داشتم که با انگیزه برگردد، درسش را تمام کند، مدرکش را بگیرد و شغلی پیدا کند. اما در عوض خودش را در زیرزمین حبس کرد... او خیلی تغییر کرد و برای ماهها چیزی به من یا خواهرش نمی‌گفت.»

بازداشت بدون قرار وثیقه
مطر در جریان این مصاحبه خیلی درباره سلمان رشدی صحبت نکرد؛ در مقابل از شرایطش در زندان شکایت داشت و اینکه «بسیاری از غذاهایی که به من داده‌اند در دین من مجاز به خوردن آن نیستیم».
او در حال حاضر در بازداشت بدون قرار وثیقه به سر می‌برد و گفته می‌شود دادستان‌ها عمدتا از این موضوع نگرانند که او برای انجام این حمله، پاداشی دریافت کند.

جیسون اشمیت اعلام کرد: «حتی اگر دادگاه یک وثیقۀ میلیون دلاری تعیین کند، باز هم این خطر وجود دارد که وثیقه از چنین مسیری تامین شود.»

در پی صدور فتوای قتل سلمان رشدی در سال ۱۹۸۹ میلادی توسط روح‌الله خمینی، در مجموع پاداشی به ارزش بیش از سه میلیون دلار از سوی نهادهای مختلف حکومتی ایران برای کسی‌ که نویسنده «آیات شیطانی» را به قتل برساند، در نظر گرفته شده است.

This comment was minimized by the moderator on the site

آيت الله طالقانى: اگر آن حساسيتى كه علماى ما روى كفر داشتند،روى ظلم ميداشتند كفر به وجود نمى آمد چرا كه ظلم موجب كفر ميشود

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در چرا با مبارزین زمان خود، همان ...
دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد نگارش از یورونیوز فارسی تاریخ انتشار ۲۴/۰۴/۲۰...
- یک نظز اضافه کرد در مرثیه ایی بر عصر بی پناهی انسا...
آدم از بی بصری بندگی آدم کرد گوهری داشت ولی نذر قباد و جم کرد یعنی از خوی غلامی ز سگان خوار تر است...