دریچه ایی به زندگی و افکار خادمان ظلم و تعدی، دیو سازان دیوصفت

20 دی 1399
Author :  

مقدمه مترجم

(سایت یادداشت های بی مخاطب)

خادمان تعدی و ظلم، حکایت کسانی که مسحور و شیفته عقاید مذهبی و فکری خود شده، و دیگرانی را که در دین، مرام و تفکر آنان نیستند، دشمن خدا و دین مطلق حق پنداشته خود تلقی، و باطل و منحرف شان می دانند، و بدین ترتیب هر ظلم و تعدی را بر آنان روا، لازم و واجب می بینند.

 طعمه اینگونه انسان ها که معمولا خود را ایثارگران جان و مال، و وقف شدگان در راه خدا و دین می دانند، اقلیت های فکری، دینی، نژادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی اند، که مورد هدف این گونه انسان ها و افکار غیر طبیعی، نامتعادل و خاص واقع شده و به واسطه بی پناهی این اقشار در جامعه خود، دایره ظلم و تعدی بدین مظلومین، چنان وسیع است، که از هیچ ظلم و تعدی بر حقوق انسانی آنان رویگران نیستند.

مظلومین این صحنه ها بازیچه هنروری افکار مریض و مالیخولیایی کسانی می شوند که خود و زندگی خود را وقف افکار و عقاید خود حق پنداشته اشان کرده، از اغیار و دیگران، و مرام، فکر و دین شان دیو می سازند، و این دیوگونه ها را لایق هر عملی ضد انسانی و ضد اخلاقی دانسته، در حالی که خود دیو صفتانی خالی از تمام معیارهای اخلاق و انسانی اند که همه را زیر پا نهاده و ظلم و تعدی را به اوج می رسانند.

 تفکر ملی گرای مذهبی و نژادی هندو، تجمع یافته در پس تفکر افراط گرایان دینی موسوم به "هندوتوا" [1] در هند، که اقلیت های مذهبی این کشور، بخصوص مسلمان را به دیو، و مسبب تمام مشکلات کشور، و مذهب هندو تبدیل کرده، و به صورت سازمان یافته، با بسیج مردمی مومنین بسیار معتقد به دین هندو، دهه هاست که، این اقلیت را مورد آزار، اذیت و کشتار خود قرار داده اند.

 گزارش زیر حکایت یکی از عناصر جوان و فعال مذهبی این فرقه فکریست، که زندگی خود را وقف مذهب، و پاسداشت عقاید و ایده های مذهبی و سیاسی ایدئولوگ های خود کرده، و به مبارزه با کسانی می پردازد که از دید ایدئولوگ های این سازمان فکری، و خصوصا افکار روحانیون افراطی هندو، و ایده پردازان مذهبی که دین هندو را سیاسی کرده اند، دشمن تلقی می گردند.

خانم "عصمت آرا" [2] فعال رسانه ایی می باشد که سری به زندگی روزانه، و افکار و دلایل این جوان پرشور مذهبی زده، و ما را به عمق دشمنی ها، و ریشه های فکری دشمنی او با اغیار (اقلیت مسلمان هند) می برد. ناگفته نماند که این شیوه مبارزه با اقلیت ها، نه خاص هند است و نه هیچ مذهب و فرهنگ دیگری، بلکه هر جامعه ایی، چنین عناصر و تشکیلات و تفکری را در خود دارد. حاکمیت های عاقل و سالم آنان را کنترل و محدود می کنند، و حاکمیت های آلوده به ظلم، و نابهنجار، و کج فکر، دست آنان را باز گذاشته، و خود از طریق قانون گذاری، و اهرم های حاکمیتی، که در دست دارند، توهمات این قشر افراطی مریض را به قانون تبدیل کرده، و ظلم جاری توسط آنان را مضاعف، و وجه دولتی می دهند؛ تروریسم دولتی همین جاست که تحقق می یابد، و خشونت و ترور از وجه فردی افراطیون مذهبی خارج، و در قالب قانون و دستگاه های حاکمیتی اعمال می گردد. هند متکثر، سکولار و دمکرات، چند دهه است که گرفتار تروریسم مذهبی و دولتی از این نوع شده است، و آن زمانی بود که حزب ملیگرای مذهبی و نژادی BJP ، قدرت را به نمایندگی از راستگرایان افراطی هندو مذهب به دست گرفتند.

متن ترجمه شده این مقاله بدین شرح است.

یک روز از زندگی "لشکر یک نفره هندوتوا" [3] در اتارپرداش

ویجای کانت چوهان مفتخر بر این است که هدف زندگی اش، توقف "جهاد عشق" [4] شده، که این ایده، این روزها توسط دولت و پلیس هند نیز حمایت و پشتیبانی می شود. 

نعره هایش هم مثل شعارهایش از صدق دل،

و پا به کار برای بکار بردن سلاح و خشونت در راه اهداف دینی

فرقه گرایی

سهارانپور (اتارپرادش) : ویجای کانت چوهان، در اوایل دهه چهل زندگی خود قرار دارد، او تنها زندگی می کند، و هر بامداد ساعت 5 از خواب بر می خیزد. اتاقش ساده، و تاکید دارد که زندگی ساده بهترین است. او پیش از این که روز پر کارش را آغاز کند، از خانه خارج می شود و نگاهی سریع به یکصد گاوی می اندازد که درست در بیرون از منزلش ایستاده اند، در "پناهگاه گاو" [5] هایش.

چوهان در کنار فعالیت برای پیشگیری از "جهاد عشق"، گرداننده و خادم گاوهای مقدس در پناهگاه گاو "Pracheen Sidh Peeth" متعلق به معبد پناهگاه گاو "Shri Gau Devi" در نزدیکی منطقه بهارات ماتا چوک نوامیش کمپ، در ساهارانپور نیز می باشد. او ساعت ها از وقت خود را صرف تهیه علوفه برای گاوها می کند، همچنان که در یک کمپین آگاهی بخش در ساعات صبح مشغول است، در کنار کار به عنوان راننده یک موتور ریکشای [6] برقی، که در داخل این ریکشا، او یک عبادتگاه کوچک نیز فراهم کرده است.

این موتور ریکشا برای شش ساعت، وسیله نقلیه او در هر بامداد است، که با آن حداقل به دو هزار منزل در اطراف مراجعه کند، تا علوفه مورد نیاز گاوها مستقر در این پناهگاه گاوها را تهیه کند. او می گوید : "هر روزم را با دیدن اعانه و نذری های تر و تازه، و غذاهای خوب اهدایی توسط هندوهای مومن آغاز می کنم، که جهت گاوها اهدا می شود. بعد از آن است که به دیدارها شخصی خود می رسم."

چوهان پیش از این به طور وسیعی در این خصوص نوشته است؛ او حتی بلافاصله بعد از روی کار آمدن دولت حزب بهاراتیا جاناتا پارتی (BJP) به رهبری آقای نارندارا مودی (نخست وزیر فعلی هند) در سال 2015، سوژه روزنامه گاردین در یک مقاله [7] پنج هزار کلمه ایی بودند. او شاهد پوشش وسیع رسانه ایی در این زمینه هم بوده، که فردی انتظار این حد را داشته باشد، پاسخ مملو از اطمینان و اعتقاد وی به این حجم رسانه ایی، این است که : "اما من برای جلب رضایت کسی اینجا نیستم، مسلمانان مهاجم، بی رحم، خشونتبارند. وقتی مسلمانان در اقلیت هستند، از برادری سخن می گویند، اما وقتی در اکثریت قرار می گیرند، مردم را مثل یونجه و شبدر می خورند".[8] 

چوهان که ریکشای خود را به زنگوله معبد، و تصاویر خدایان هند مزین کرده و در لباس نظامی دیده می شود

سبیل های آقای چوهان، یادآور همان چهره ایی است که در فیلم های هالیوود از هندی ها به نمایش در می آید. علاوه بر این که تصویری از یک هندی ورزیده است، صورتی سبیلو، پوستی تیره، و هیکل ورزیده و پر از ماهیچه دارد که با لباس هایی به طرح نظامی پوشیده شده است، او هنوز ازدواج نکرده و مجرد است. و در شرح این شرایط می گوید : "تجرد من به خاطر هندوتوا (ایدئولوژی من) است ... چرا که این روزها خیلی سرم به کارهایم شلوغ است". 

اکنون او در اوج کار خود قرار دارد، او باید مطمئن شود که مردان مسلمان قادر نخواهند بود تا با زنان هندو ازدواج کنند. از آن موقع که دولت ایالت اتارپرداش در سال 2020 قانونی [9] گذراند که طی آن تغییر مذهب را غیر قانونی اعلام کرد، چوهان در راستای پشتیبانی از پلیس و دولت، در این رابطه هم فعال شده است. همچنان که عنوان داشت : "ارتباطی با هیچ سیاستمداری ندارم، وقتی هر فردی کارش را با انگیزه مناسب، و به خوبی انجام دهد، امور در جایگاه خود قرار خواهد گرفت."

اکتبر 2020 یوگی آدیتیانات سروزیر ایالت اتارپرادش (از حزب BJP) به کسانی که با مخفی کردن هویت (مسلمانی) خود "با حرمت و حیثیت خواهران و دختران (هندو) بازی می کنند" هشدار داد، اگر راه و روش خود را تغییر ندهند، "تشییع پیکرشان" [10] اتفاق خواهد افتاد.

  مرد بدون خانواده

مادر چوهان در یک معبد در همین نزدیکی زندگی می کند، تنها در همین هفته، در منطقه بدائون ایالت اتارپرادش، یک خانم 50 ساله در داخل یک معبد، مورد تجاوز و قتل قرار گرفت. [11] اما چوهان بر این اعتقاد است که معبد از مادرش، در حالی که او در ماموریت "حفظ هندو" هاست، محافظت خواهد کرد. او گفت که "من مراقبت از هزاران گاو مادر (مقدس) را به عهده دارم، و اطمینان دارم که کسان دیگری هستند که در حال مراقبت از مادر من در همین راستا باشند". تنها برادر او در منطقه "هریدوار" یک "سانیاسی" [12] است که چوهان آخرین باری که او را ملاقات کرده را، نمی تواند به خاطر بیاورد.

چوهان گفت که از مادرش سپاسگزار است، همچنین پدرش که در سال 2005 مرحوم شد، که او را هندی وفادار و مومن تربیت کرده اند. او عنوان داشت که پدربزرگ و مادر بزرگش از مهاجرین هندو از پاکستان به هند، در زمان تقسیم شبه قاره به این دو کشور در سال 1947 بوده اند. "داستان هایی از ظلم مسلمانان در جریان کشتار هندوها در پاکستان، از پدربزرگ و مادربزرگم شنیده ام. همچنین داستان هایی از چگونگی اخراج هندوهای مقیم منطقه کشمیر، که از شهر و دیارشان به دلیل رادیکالیسم اسلامی. و اکنون هم خود به چشم خود مشاهده می کنم که چگونه این مسلمانان شرور سعی می کنند تا با حیله و نیرنگ زنان هندو را به عقد خود در آورند".

 همچنین این مقاله را بخوانید :  قانون جهاد عشق دولت ایالتی اتارپرداش، لحظه ایی افتخار آمیز در پیش پای مدافعان و سربازان هندوتوا 

 برای حداقل 25 سال، چوهان خود را مدافع ایدئولوژی هندوتوا می داند، از وقتی که او فقط یک نوجوان در شهر محل تولدش سهارانپور بود. در این زمینه او به شکایت عنوان می دارد که : "هر روز از 5 بامداد تا نیمه شب کار می کنم. افراد کمی مثل من هستند که تماما خود را وقف محافظت از دین هندو کنند، بقیه چشم های خود را به اعمال این خوک ها (مسلمانان) بسته اند".

سازمان [13] او که در سهارانپور مستقر است، که یک عضو دارد و آن هم فقط خودش هست. او می گوید در حالی که این یک ماموریت ملی است، که در ایالت اتارپرداش بیشتر فعال است. اما او معتقد است به عنوان تنها عضو این سازمان، خیلی سخت است تا وقتی بدست آورد تا به خودش برسد. اما به رغم این دشواری، به گفته او، ایثارگر است و یک "لشکر یک نفره"، و ادامه داد : "من به دنبال گسترش سازمان خود، و ساختن و پرداختن نامی برای خود نیستم، اما به دنبال آگاه سازی مردم از این خطر هستم".

او اعلام داشت که در چهارم جولای سال 2004 باگات سینگ [14] در عالم خواب به دیدن او آمده و به او گفته است که این ماموریت را آغاز نماید. چوهان عنوان داشت : "از موقعی که عمران مسعود نماینده پارلمان هند از منطقه سهارانپور از گفتن کلمه حق [15] (سرود ملی) خودداری کرد، من سازمان خود را کلمه حق نامیدم".

 از من در مورد پول نپرسید، این از یاری خداوند است

وقتی از او در مورد شغلش پرسیدم، گفت که شغل من خدمت به دین هندوست. اما او بدون درآمد چگونه پناهگاه گاوها، یک آمبولانس و یک ریکشای برقی را اداره می کند؟ او پاسخ گفت : "این را از من نپرسید، به یاری خداوند انجام می شود". او عنوان داشت که برای اداره پناهگاه گاوها حداقل در ماه به تنهایی چهارصد هزار روپیه [16] هزینه می کند.

برنامه های در دست اجرا توسط سازمان وی شامل، مراقبت از گاوها، اجرای برنامه "یک شب، به نام مادر هند"، "یک شب، به نام شهدا"، یک آمبولانس جهت گاوهای آسیب دیده، در ارتباط با هزینه های گاوهای مرده، رانندگی ریکشای برقی برای جمع آوری علوفه برای گاوها، برای ساعات متوالی هر صبح، برگزاری کنفرانس ها پیرامون "جهاد عشق" جهت آگاه سازی دانش آموزان و مراکز آموزش مربی، و کافه های اینترنتی و فعالیت در رابطه با متوقف نمودن کیس های "جهاد عشق".

تا همین اواخر، "جهاد عشق" واژه سازمانی هیچ یکی از سیستم های قانونی در کشور هند نبود. این واژه توسط گروه های وابسته به خانواده سنگ [17] طرح و اختراع شدت تا به تشریع یک فعالیت خیالی، از تغییر مذهب زنان هندو به اسلام را بیان کند.

یا به سازمان "کلمه حق" زنگ بزنید یا به پلیس هند

به عنوان بخشی از برنامه های خود جهت افزایش آگاهی مردم پیرامون "جهاد عشق"، پوستری برای نصب بر بدنه اتومبیل ها با این مضمون درست کرده است که "برای مراقبت از وحدت کلمه دختران و خواهران هندو، که یکی از موضوعات مورد پیگیری سازمان کلمه حق ... از جهادگرانی است که وانمود می کنند هندو هستند و در معابد، مراکز کامپیوتری، مدارس و... منتظرند".

یکی از فعالیت های آگاهی بخش که برای مراکز تربیت مربی و آموزشی زنان طراحی شده است این عنوان دارد که "چگونه می توان یک جهادگر عشق را شناسایی کرد؟" و در این جا او به صورت روشن به خانم های جوان هندو آموزش می دهد که، چگونه نسبت به شناسایی آنان اقدام کنند، و در یک نگاه، آن مرد مسلمانی را که می خواهد با آنها دوست شود، و به دین اسلام در آورد، را بشناسند.

چوهان معتقد است که "جهاد عشق"، تنها مشکل هند نیست، بلکه یک مشکل بین المللی برای جهانیان است. در این اندیشه او، این بزرگترین مشکل هند، همچنین یک مساله در حال گسترش در سطح جهانی است. او عنوان داشت که : "این مشکل در هند رشد و توسعه یافت، زیرا که هندوها معصوم و خیلی به راحتی احساساتی می شوند، و در نتیجه تحت تاثیر عناصر جهادی قرار می گیرند". او معمولا تمام مسلمانان را بعنوان عناصر جهادی مورد اشاره قرار می دهد. و بر این باور است که مردان مسلمان کنترل کنندگان راکتی هستند که نام خود را تغییر دهند تا زنان معصوم هندو را به دام اندازند، و وارد روند تغییر دین کنند. در این خصوص او از من پرسید : "خانم! نام شما چیست، دوباره بگو؟ این نام به نام های مسلمانی می ماند".

یکی از پوسترهای طراحی شده توسط چوهان در خصوص جهاد عشق

ماموریت زندگی

چوهان عنوان داشت : "بعضی مواقع عناصر جهادی، زنان هندو را به دام انداخته و ارتباط جنسی با آنها برقرار کرده، و از آن صحنه تصویر برداری کرده و روی موبایل خود ضبط می کند، بعدها آن زنان را تهدید می کنند که مسلمان بشوند و با آنها ازدواج نمایند". چوهان تاکید کرد که او یک فرد مجرد بدون قدرت و پشتوانه امنیتی و بدون سابقه قوی خانوادگی است که ائتلافی هم با سیاستمداران ندارد، و ماموریت او تنها توقف این جهاد است.

پوستر دیگری که او در منطقه سهارانپور پخش کرده بود از پایان و شکست جهاد عشق می گوید : "اگر به دنبال امنیت برای خواهران و دختران هستید، و اینکه می خواهید، زندگی شرافتمندانه ایی داشته باشید، پس از هم اکنون روی این چهار مورد متمرکز شوید : سالن ها و آرایشگاه ها تحت مالکیت ضد هندیان (در مالکیت مردان مسلمانان) را بایکوت کنید، به دختران خود اجازه ندهید که به آرایشگاه های تحت مالکیت مردان بروند؛ محتویات موبایل دختران و خواهران خود را، هر روزه چک کنید؛ کلفت و نوکرانی که به خانه شما می آیند را مراقبت باشید، چرا که ممکن است آنان همکار جهادگران عشق باشند، و سحر و جادی سیاه روی زنان (هندوی) ما داشته باشند."

در وسط این پوسترکه در یک زمینه آبی با خط سفید برجسته نوشته است : "صدای خود را علیه این لات های شرور بلند کنید،  ما، یا پلیس را از هرگونه اطلاعی در این زمینه ها با خبر کنید. از طریق تماس با شماره 39 در سراسر منطقه سهارانپور."

 چگونه او این را به انجام رساند

چوهان می گوید برای ده سال، به سراسر کشور سفر کرده است، تا صدای آگاهی بخشی خود را در خصوص دلایل توقف "جهاد عشق" را به گوش همه برساند. "در این مسیر شماره تماس خود را به همه دادم، و کم کم تماس هایی از مردمی داشتم که می خواستند مواردی را گزارش کنند، که داشت اتفاق می افتاد". او از این امر اجتناب دارد که که بگوید آیا پلیس هم با او در این رابطه همکاری می کند یا خیر.

چوهان معتقد است : "اگر فردی یک بار با من تماس گرفت، تبدیل به همکار همیشگی من خواهد شد".

وقتی او نشانه ایی از یک کیس ازدواج "جهاد عشق" دریافت می کند، بلافاصله به منطقه مراجعه می کند تا ریز موضوع را کسب و تحقیق کند، چوهان عنوان داشت "در کمتر از 5 دقیقه متوجه خواهم شد که آیا مورد مذکور ناشی از اجبار بین خانم های هندو با این جهادگران عشق است، تجاربی که می گویم، در 99 درصد موارد به همین شکل است. در بعضی موارد، دختران هندو نمی دانند که پسره، مسلمان است، تا این که ما به آنها می گوییم. این دختران باید نجات داده شوند".

چوهان عنوان داشت که پلیس اغلب به او کمک می کند تا دختران هندو را که با پسران مسلمان به جاهای نامشخص فرار کرده اند را از طریق دنبال کردن سیگنال موبایل این پسران بیابد. او اعلام کرد که "یک بار من دختری را در حیدرآباد از یک حوزه علمیه نجات دادم؛ در حالی که در حال خواندن قرآن در داخل آنجا بود. به داخل حوزه علمیه حمله کردم دستان دخترک را گرفتم و او را به بیرون از آنجا کشیدم. او بعدها از من متشکر بود که او را نجات دادم".

چوهان با هیکل ورزشکاری خود در بین همفکران مذهبی اش

به خاطر سخن از هندوها، تهدید به فرستاده شدن به زندان شدم

چوهان بارها به زندان افتاده است، اما هرگز شرمگین و پشیمان نیست  او به آهستگی به من گفت که "من 7 یا هشت بار زندان بوده است". "در دوره حاکمیت حزب کنگره و حزب سماج وادی، به مرگ هم تهدید شدم؛ بارها به زندان منتقل شدم، خیلی هم به زنجیر کشیده شدم، و ماه ها در زندان های مختلف، و سه بار هم به اتهام نقض قانون 153 زندانی شدم".

ماده 153 از قوانین هند ناظر بر "گسترش عداوت و دشمنی بین گروه های مختلف، در زمینه های مذهبی، نژادی، محلی، ساکنین، زبان ها و... و ناظر بر اعمال پیشگیرانه قضایی است که به هارمونی، همزیستی و برابری اجتماعی منجر می گردد".

قبل از ترک آقای چوهان او با شدت تمام شعار داد و گفت که : "خانم! شما باید بگویید درود بر هند، و مرتب این ذکر را با خود بگویید، درود بر مادر ما (گاو مقدس)."

خانم عصمت آرا خبرنگار جوان و مسلمانی که خطر کرده

و با این عنصر افراطی مذهبی هندو مصاحبه کرده است

[1] - واژه ایی به مفهوم انسان هندوی خالص با اعتقاد به تمام لوازم فرهنگی و دینی و نژادی باستانی دین هندو، مرسوم در گروه RSS و معتقد به احکام و فقه و فلسفه دینی، بر طبق متون کهن مقدس مکتب، که اکنون کاملا سیاسی شده و به نوعی تحجر برای بازگشت به سیستم ظالمانه طبقاتی، حاکمیت روحانیون و برهمنان بر اقشار دیگر، در خدمت قرار گرفتن نظامیان در پای منویات دل برهمنان و طبقه بالا هندو و... تحقق و بروز یافته است. بازگشت به هند باستان.

[2] - Ismat Ara گزارش این روزنامه نگار مسلمان در سایت وایر (The Wire) منتشر شده است که در این آدرس اصل متن گزارش قابل مطالعه است: https://thewire.in/communalism/vijaykant-chauhan-uttar-pradesh-hindutva-love-jihad

[3] - 'One-Man Hindutva Army'

[4] - "جهاد عشق" یا 'love jihad' اصطلاحی است که اکنون تندروهای هندو مذهب، جوانان و... اقلیت مسلمان را متهم می کنند از طریق ازدواج با دختران هندو آنها را به کیش خود در آورده، یعنی وارد اقلیت مسلمان هند می کنند. قانونی در این زمینه در هند توسط حزب BJP تصویب شده که اکنون در راه مقابله با این امر در حال اجراست، چرا که حاکمیت هند اکنون در دست راستگرایان افراطی مذهبی هندو از حزب BJP قرار دارد، که در این گونه امور فعالیت فوق العاده ایی داشته و دارد.

[5] - gaushala به علت تقدس گاو، مراکز نگهداری و تیمار برای گاوها در سطح مناطق مسکونی هند از سوی دولت و مومنین به دین هندو ساخته شده است، که آقای چوهان متولی یکی از این مراکز است.

[6] - e-rickshaw موتور سه چرخ که در کشورهای شبه قاره هند برای حمل نقل مسافر و بارهای کوچک استفاده می کنند.

[7] - https://www.theguardian.com/world/2015/jan/29/love-jihad-india-one-man-quest-prevent-it

[8] - “Jab Muslim kam hote hain toh bhaichare ki baat karte hain, aur jab sankhya me zyada hote hain toh logon ko chara bana ke kha jaate hain

[9] - Prohibition of Unlawful Conversion of Religion Ordinance

[10] - Ram Naam Satya yatra

[11] - https://thewire.in/women/up-budaun-gangrape-murder-temple-priest

[12] -  sanyasi  یک مرحله از مقامات برهمن (روحانیت) هندو که طبق اصول تناسخ، وارد چهارمین مرحله زندگی خود شده، و به عنوان یک فقیر دوباره هرگز به این دنیا پا نخواهد گذاشت، و در عوض در روح کائنات جذب و جاودانه خواهد شد.

[13] -  ‘Vande Mataram – Ek Chingari’ سرود ملی هند

[14] - آنگونه که هندی ها از او یاد می کنند "شهید باگات سینگ" از مبارزین ضد اشغال هند توسط بریتانیا بود، که توسط آنان دستگیر و اعدام شد، او مبارزی بود که دین را در زندگی بی فایده دیده بود، و به به عنوان یک "آته ایست" و یا بی دین از دنیا رفت، حال چطور چنین مبارزی با این اعتقاد، به خواب یک مومن دو آتشه هندو می آید و... خدا می داند، نمی دانم این عالم خواب چیست که در پیروان تمامی ادیان به آنچه در آن می بینند حساب ویژه باز می کنند و گاه باعث حرکت هایی در آنان می شود، و این گونه انسان ها با چیزهایی که در خواب می بینند، دست به اعمالی می زنند که گاه جان و مال دیگران را به خطر می اندازند، یا یک فرضیه موهوم را تایید می کنند و...

[15] - Vande Mataram به معنی "تو را، مادر، تعظیم می کنم"  بخشی از یک شعر که به قسمتی از سرود ملی هند تبدیل شده است و حکایت وفاداری به میهن و البته هندویسم است.

[16] - به قرار هر روپیه 370 تومان معادل 148 میلیون تومان فعلی

[17] - Sangh parivar  گروه های متعدد معتقد به فرهنگ و ایدئولوژی هندوتوا، که عموما ذیل گروه مادر یعنی RSS تجمع می یابند و رهبری می شوند که به آنان سنگ پریوار می گویند، دوآتشه های مذهبی که مذهب را به صحنه سیاست آورده و تاکنون کشتار بزرگی از مسلمانان و دیگر اقلیت ها کرده اند، مهاتما گاندی را هم یکی از عناصر همین گروه به جرم حمایت از اقلیت مسلمان ترور کرد و هرگز این تروریست اعدام نشد؟!

#خادمان_تعدی_ظلم

#تروریسم_دولتی_هند

#اقلیت_طعمه_دوآتشه_های_مذهبی

#چهره_هند_خالی_از_سکولاریسم

#جهاد_عشق

#نابردباری_مذهبی_فکری

#تفکر_خود_حق_مطلق_بین

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

️حقّ آزادى عقیده
Posted: 09 Jan 2021 08:20 AM PST
مصطفی دلشاد تهرانی
خداوند انسان را آزاد آفریده است تا خود اعتقادات خویش را برگزیند، سرنوشت خود را رقم زند، هدایت یا ضلالت را برگزیند، در راه درست یا نادرست گام زند، پروادارى نماید یا بى‌پروایى پیشه کند، و خود با انتخاب آزادانه خویش به نتایج گزینش‌هایش و حاصل آن‌ها دست یابد، و هیچ اکراه و اجبارى در این عرصه بر او نباشد، جز قوانین حاکم بر هستى و نظامات الهى که هر چه مى‌کند در چارچوب آن‌ها است و بیرون از آن‌ها نیست.
سیره امیرمؤمنان على(ع) بر این بود که مردمان را بدین واقعیت راه نماید و آگاه سازد و جز بر این قاعده عمل ننماید.
زندگى انسان تابع اعتقادات اوست، و او این اختیار را دارد که اعتقاداتش را آزادانه برگزیند و کسى را این حق نیست که عقیده‌اى را بر او تحمیل کند. البته برگزیدن اعتقادات باطل و نادرست، پیامدهاى تباه خود را دارد، ولى خداوند در این عرصه، به انسان آزادى کامل بخشیده، و او رابه وسیله عقل و فطرت، و هادیان الهى راهنمایى کرده است تا به اعتقادات حق و درست راه یابد و بر آن اساس، خود را و زندگى خویش را بر پا سازد؛ و در این جهت هیچ‌گونه اجبارى بدو نکرده است.
امیرمؤمنان على(ع) بر مبناى آموزه‌هاى قرآنى که بیانگر چنین امرى است، به اعتقادات همگان احترام مى‌گذاشت و هرگز خلاف حقّ آزادى عقیده گامى برنداشت، بلکه در جهت پاسداشت آن سفارش کرده، چنان که در عهدنامه مالک اشتر فرموده است :
«وَ أَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَهَ لِلرَّعِیَّهِ، وَ الْمَحَبَّهَ لَهُمْ، وَ اللُّطْفَ بِهِمْ. وَ لاَ تَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعًا ضَارِیًا تَغْتَنِمُ أَکْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: أِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ، أَوْ نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ. یَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ، وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ، وَ یُؤْتَى عَلَى أَیْدِیهِمْ فِی الْعَمْدِ وَ الْخَطَاءِ؛ فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِکَ وَ صَفْحِکَ، مِثْلَ الَّذِی تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ یُعْطِیَکَ اللهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ.»
نهج البلاغه ، نامۀ ۵۳ ( عهندنامۀ مالک اشتر )
قلبت را لبریز ساز از رحمت به مردمان، و دوستى ایشان، و لطف به آنان. و مبادا نسبت به مردمان مانند جانورى درنده‌خو باشى که خوردنشان را غنیمت بشمارى. همانا مردمان دو گروهند: یا برادر دینى تواند (مسلمان‌اند) و یا همانند تو در آفرینشند (انسان‌اند). مردمان چنین‌اند که لغزش‌هایى از ایشان سرمى‌زند، یا گرفتار نادرستى‌هایى مى‌شوند، و دانسته یا ندانسته کارهایى مى‌کنند [که تو را خوش نمى‌آید]. پس چنان با بخشش و گذشت با آنان رفتار کن که دوست دارى خداوند با بخشش و گذشت خود با تو رفتار کند.
امام على(ع) غیرمسلمانان را با هر عقیده‌اى این گونه حرمت نهاده و به رحمت و دوستى و لطف به آنان، و نیز بخشش و گذشت از لغزش‌ها و نادرستى‌هایشان فرمان داده است، و هرگز دیده نشده است که در حکومت او با غیرمسلمانى جز این رفتار شود.
امام(ع) در مواردى که فرماندهان خود را به مأموریتى دفاعى در برابر تهاجم قاسطین مى‌فرستاد، به آنان فرمان مى‌داد که مبادا در مسیر حرکت خود و در ضمن دفاع، به غیرمسلمانى که در سرزمین مسلمانان زیست مى‌کند، کم‌ترین بى‌حرمتى روا شود، چنان که وقتى جاریه‌بن قُدامه را براى دفع گروه غارتگر بُسربن ابى‌ارطات مى‌فرستاد، بدو فرمود :
«وَ لاَ تَحْتَقِرْ مُسْلِمًا وَ لاَ مُعَاهِدًا.»
الغارات ، ابن هلال ثقفی ، ص ۱۴۶
و مبادا که مسلمان یا غیرمسلمان هم پیمانى را خوار بدارى.
حارث بن کعب اَزْدى از پدرش روایت کرده است که چون محمدبن ابى‌بکر به عنوان استاندار مصر مشغول به کار شد، در نامه‌اى از على(ع) مطالبى را پرسش کرد، از جمله درباره زنادقه‌اى پرسید که در میان آنان قومى بودند که ماه و آفتاب را مى‌پرستیدند و قومى که چیزهایى دیگر را مى‌پرستیدند. امام(ع) درباره ایشان فرمود :
«وَ یَتْرُکُ سَائِرَهُمْ یَعْبُدُونَ مَا شَاؤُوا.» همان
آنان را رها کن تا هر چه را مى‌خواهند بپرستند.
بنابراین در سیره امیرمؤمنان على(ع) حقّ آزادى عقیده به تمام معنا پاس داشته شده و به هیچ روى تجاوزى بدین حریم صورت نگرفته است.

There are no comments posted here yet

نظر خود را اضافه کنید.

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

ارتباطات انسانی شاید از بهترین شاخص های انسانیت ما انسان هاست، که تبلور آن در رویارویی تفکر و تبادل احساسات با دیگران حاصل می شود، امروزه فن آوری های جدید به کمک انسان آمده و شرایطی را فراهم نموده اند که بتوان به طور سریع و وسیع با هم در ارتباط باشیم، نوشته هایم در این سایت، سیاه مشق هایی است که در کلنجار با دل، به نوشته در آمده و لزوما درست و یا نادرست نیست.

کامنت ها

Kamyar Keshavarzian shared his first post. · 1tSpooSns4hormrsed · تاجیک های چین...
سردار سلامی، چرا روزنامه جوان از یادگار امام کینه دارد...
در مقالات جوملا پنج شنبه, 04 مارس 2021 11:17