ناقوس های خطر برای انسان و انسانیت همچنان می نوازند

02 خرداد 1398
Author :  
وحدت سرزمینی هندویی - از مرزهای شرقی ما تا اندونزی

 

گویا انسان و انسانیت باید همچنان در معرض خطر بنیادگرایی مذهبی، ناسیونالیسم سیاسی، قومی و مذهبی، افراط گرایی مذهبی، سیاسی، جنگ هایی برای هیچ، خشونت برای خشونت، توسعه طلبی های مذهبی، ایدئولوژیک و... بوده، و دوباره در قرن 21 شاهد کشاکش شمشیرها، و تسویه حساب های تفکری و توسعه طلبانه تکرار شده در قرن 20 ، باشیم.

انتخابات مجلس، در بزرگترین دمکراسی جهان یعنی هند، که با نظام پارلمانی اداره می شود و حاکمان آن از طریق صندوق های انتخابات سراسریِ کرسی های پارلمانی، قدرت را در این کشور قبضه می کنند، به پایان رسید، و نتایج اولیه این انتخابات بسیار خیره کننده و تعجب بر انگیز است، و گرچه این انتخابات و دیگر تحرکات سیاسی از این دست، قدرت گیری مردم و انتقال قدرت توسط صندوق های رای را به زیبایی نمایش می گذارد، و این امر مبارکیست و ملت های زیادی به پیشرفت سیاسی مردم هند، و قدرت آنان در تعیین سرنوشت خود، غبطه خواهند خورد، اما متاسفانه نتایج این انتخابات ناقوس های خطر را نیز برای جهانیان و آنان که دغدغه انسان، انسانیت و ارزش های انسانی را دارند، محکم تر از قبل به صدا در آورد، و در کنار ناقوس های دیگرِ خطر موجود جهان، هارمونی مرگ انسانیت و ارزش های انسانی را این نیز فریاد زد.

پیروزی مهم موج ملیگرایی مذهبی هندو، در نتایج این انتخابات خطرهای روزافزون جهانی را دوباره گوش زد می کند، چه برای مردم هند با تکثر و گونه گونی خیره کننده مذهبی و فرهنگی اشان، و به خصوص اقلیت هایی ساکن هند، که معمولا در حاکمیت نظام های ایدئولوژیک مذهبی له شده و اکنون در خطر بیشتری خواهند بود، و چه برای همسایگان ریز و درشت این کشور بزرگ در منطقه جنوب آسیا، که توسعه طلبی های ایدئولوژیکی هندو، گریبانگیر آنان نیز خواهد شد، همانگونه که داعش و داعش مسلکی خاورمیانه ما را به آتش کشیده، این امر محتمل است که جنوب و جنوبشرق آسیا نیز که از این پتانسیل خطر مستثنی نیست، مورد هجوم قرار گیرد.

خبرهای اولیه نشان می دهد که در این انتخابات حزب BJP ارگان سیاسی جناح ملیگرایی هندو، با کسب 292 کرسی از مجموع 542 کرسی مجلس هند، اکثریت مجلس عوام (لوک سابها) را از آن خود کرده و می روند تا بعد از 1984، اولین حزبی باشد که با اکثریت و بدون مزاحمت های ائتلاف و موتلفین، سیاست های خود را تکروانه خود را پیش برند.

و رقیب اصلی این حزب یعنی حزب کنگره هند، با کسب تنها 52 کرسی، شکست سختی را تجربه، و ناظر اقدامات رقیبی باید باشد، که به مانیفست این حزب نه گفته، و پیش خواهد رفت. این در حالی است که مانیفست حزب کنگره هند توسط مبارزین اصلی، و بنیانگذاران هند جدید، در جریان مبارزه آزادیخواهانه علیه استعمار انگلیس بر هند، ریخته شد، و تفکر پیشرو و انسانی امثال مهاتما گاندی رهبر فقید هند، و جواهر لعل نهرو نخست وزیر متفکر و پیشرو هند و... که در دنیا امثال شان کم نظیرند، و تاکنون بر نظام سیاسی - اجتماعی داخلی و روابط بین المللی هند حاکمیت داشتند، در خطر قرار خواهد گرفت؛ تفکر پیشرویی که در سایه روح سکولاریسم آن، اقلیت ها و... در امان بودند، و تکثر گرایی (پلورالیسم) آن، فرهنگ ها و مذاهب را مصون داشته بود، و در سایه دمکراسی به همه، کوچک و بزرگ در حد خود نقش داده بود، و آزادیخواهی، میانه روی، روح عدم خشونت و... و بسیاری از ارزش های انسانی در آن موج می زد. اکنون این تفکر و حزب حامل آن شکست سختی را تجربه کرده اند، و حزب کنگره در مقابل بنیادگرایان مذهبی هندو زانوی شکست بر زمین زده است، و از همه مهمتر این انتخابات رفراندوم شکست این ایده بود.

گرچه دمکراسی راه خود را در پیش می گیرد و مردم هند انتخاب خود را کرده اند و اعتراضی هم به حرکت آنان نیست و نباید باشد، اما مشکل از آنجا آغاز می شود که هر انتخابات بزرگی، خود یک رفراندوم تلقی شده و ذائقه مردم انتخاب کننده را نشان می دهد. و از آنجا که شعارها، افراد، احزاب و... حامی حزب BJP واجد ایدئولوژی برجسته مذهبی و ملی گرایی هندو می باشند، باید این خطر را حس کرد و هشدار داد.

در میان طرفداران این حزب هستند کسانی که در نقشه های خود کشورهای همسایه را نیز در حوزه و منطقه تفکر خود ملحق کرده، و در قلمرو هندویسم دیده و خواهان یک تمرکز و وحدت مجدد سرزمینی در این زمینه اند، و از سوی دیگر راهبرد خالص سازی فرهنگی (Purification) را دنبال کرده که سکولاریسم و پلورالیسم هند را خدشه دار خواهد نمود، و ظلم اکثریت بر اقلیت را تشدید می کند، چرا که آنان بر این امر قایلند که اقلیت های معتقد به ادیان غیر هندو، از بازماندگان تجاوز به هند هستند و شهروند درجه دوم محسوب شده، و گاه علنا خواهان ترک سرزمین مقدس هندوها و خالی شدن آن از سوی اغیار هستند.

ایکونی در لباس رسمی اعضای مرد گروه RSS

از بنیادهای اصلی و سازمانی، فدارسیون گروه های هندویسم افراطی،

و نقشه ایی که برای سرزمین هندوها قایلند

از مرزهای ما تا اندونزی

این تحول جدید در نظام جهانی، در کنار روی کار آمدن ناسیونالیسم امریکایی تحت رهبری دونالد ترامپ، که تمام معیارهای جهانی را به سخره گرفته، و به هم ریخته است، و رشد جریان های راست افراطی در اروپا و حتی در کشورهای مستعمره بریتانیای سابق در اقیانوسیه، حرکت های بیداری اسلامی در مناطق مسلمان نشین و...، همه و همه دنیا را به سمت تکرار کشتارهای قرن بیستم و توسعه طلبی های فرهنگی، مذهبی، سیاسی و... پیش می برد، که موج نمونه آن را در حرکت گروه داعش، خود ما شاهد بودیم، که با مبنا قرار دادن "خلافت اسلامی" به سرعت دو کشور عراق و سوریه را در نوردیدند، و جنایات زیادی را آفریدند.

و متاسفانه انسان و انسانیت، انگار محروم ترین ایده ایی است که در زیر پای توسعه طلبی های سردمداران ایدئولوژی های سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، باز به دوران سخت توحش چشم دوخته، و تعیین کننده همچنان زور است و قدرت شیطانی غیر پاسخگو و مهار نشده و غرق در حیوانیت.

غول سهم خواهی مذاهب و ایدئولوژی های انسانی و نقش گیری آن در سیاست داخل و بین الملل، چه در غالب یهود باشد که به صهیونیسم انتها می یابد، و آن همه اشغال و تجاوز و... آفرید، و چه در قالب هندویسم افراطی باشد که به یکدست سازی جامعه هندو مقید، و سخت ظالمانه می تازد، و چه در شکل بنیادگرایی و پاکسازی نژادی بوداییسم باشد که در میانمار جنایت می آفریند، و چه در بنیادگرایی و یکدست سازی جامعه فرهنگی اسلامی و تحمیل اسلام (و از همه بدتر فهم خود از اسلام) بر دیگران باشد، که داعش، طالبان و مسلک های از این دست که بیشمارند، دنبال می کنند و... همه و همه برای انسان و انسانیت هزینه سنگین تحمیل می کنند، و انسان را نه تنها به انسان و انسانیت نزدیک نکرده که هیچ، صحنه های حیوانیتی را رقم می زنند، که فلسفه وجودی آنان که تسهیل انسانیت است را زیر سوال بزرگ می برد.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

ارتباطات انسانی شاید از بهترین شاخص های انسانیت ما انسان هاست، که تبلور آن در رویارویی تفکر و تبادل احساسات با دیگران حاصل می شود، امروزه فن آوری های جدید به کمک انسان آمده و شرایطی را فراهم نموده اند که بتوان به طور سریع و وسیع با هم در ارتباط باشیم، نوشته هایم در این سایت، سیاه مشق هایی است که در کلنجار با دل، به نوشته در آمده و لزوما درست و یا نادرست نیست.

آخرین خبر رویتر