رادیکالیسم هندو؛ معروفی مهم برای هندوها، که برای دیگران معروف نیست
هر دین، مسلک و مرامی برای خود ارزش ها و ضد ارزش ها و یا به عبارتی خوبی و بدی هایی را تعریف و رهروان خود را به ترک و یا انجام آن دستور می دهد و به واقع فقه هر دینی حد و حدودِ باید و نبایدهای خود را تعیین و رهروانش را ملزم به رعایت آن می کند،
لذا باید و نبایدهای هردینی به پیروان آن مرتبط است و در واقع دیگران ملزم به رعایت آن نیستند، ما هم در اسلام این باید و نبایدها را داریم و از آن به عنوان "معروف[1]" و "منکر[2]" یاد می کنیم و یکی از فروع دین ما هم همین "امر به معروف و نهی از منکر" است که در حد خود هم لازم است و هم مفید به نظر می رسد
امر به معروف و نهی از منکر که به عبارتی همان "دعوت به خیر و دوری از شر است"، دستوریست که در ادیان مختلف برای حفاظت از ارزش های دینی اشان تعریف و کم و یا زیاد امری تقریبا رایج در همه ادیان است؛ ولی وقتی خود را از دایره دینِ خود بیرون بکشی و از بالا نگاهی به این باید و نباید ها در ادیان و فرهنگ های مختلف داشته باشی، خواهی دید که این باید و نباید ها سیال هستند و برخی از ارزش ها اگرچه در مرام و مسلکی ارزش است، در دیگری اصلا این طور نیست و آنها ممکن است، کاملا عکس شما فکر و عمل کنند
مثلا به موضوع حجاب و پوشش زنان که نظری بیفکنیم خواهیم دید که در حالی که در عرف ما مسلمانان ایرانی کاملا این امر رعایت می شود و نسبت به آن سختگیریم (فارغ از ارزش گذاری آن)، این امر حتی در بین مسلمانان دیگر کشورهای اسلامی هم ثابت نیست و بدین امر از چنین حساسیتی برخوردار نیست و آنان در این حد نسبت به آن حساس نیستند و در واقع پوشش تابع عرف هر جامعه است و همین امر در بین مسیحیان ارزش بزرگی محسوب نمی شود و امر به این پوشش هم نمی شود و... خوردن گوشت خوک اگرچه برای یک مسلمان یک امر نشدنی و محال تلقی می شود در مکاتب دیگر و فقه دیگران اصلا نکوهیده نیست و خوراک روزانه آنان و شاید پرمصرف ترین گوشت هم باشد.
پس با توجه به تکثر در تفاوت ارزش ها (باید و نبایدها) در بین ملل و فرهنگ ها، تحمیل ارزش های خود به دیگران امر نکوهیده ایی است، چرا که ممکن است امری برای ما بسیار مهم باشد، ولی برای دیگری اصلا اهمیت نداشته و ارزش محسوب نشود، لذا انتظار از دیگران نیز باید با همین معیار مد نظر قرار گیرد
هندوها هم به عنوان یک فرهنگ، دین باستانی و دیرپا، امور مقدس و یا به عبارتی معروف و منکرهایی را برای خود تعریف که از جمله آن می توان به احترامی اشاره کرد که برخی از آنان کم و یا زیاد برای جناب "گاو" قایلند، به طوری که برخی از آنان تعرض به این حیوان را منکری بسیار بزرگ و نابخشودنی تلقی کرده و گروه های خودسر هندوی افراطی مرتکبین را حتی تا حد مرگ تنبیه می کنند و نهضت محافظت از این حیوان را تشکیل داده اند و سخت به عقوبت کسانی اقدام می کنند که کوچکترین بی احترامی به آن کنند.
سازمان حفاظت از کاو هند (The Rashtriya Gau Raksha Dal)[3] از آن جمله است که به رهبری آقای پاوان پاندیت (Pawan Pandit) اکنون در این خصوص بسیار فعال است. به قسمتی از فعالیت های این گروه که در سایت ویکی پدیا بدان اشاره شده است، توجه کنید :
"از زمان روی کار آمدن حزب ملی گرای بی.جی.پی (BJP)[4] به رهبرای آقای نارندرا مودی[5] در ماه می سال 2014، اعضای "سازمان حفاظت از گاو هند" به صورت آشکاری در ایالت های تحت سیطره حزب بی.جی.پی از جمله گجرات، پنجاب، راجستان، هاریانا، مادیاپرادش و مهاراشترا در تعداد زیادی از وقایع قتل و به دار آویختن تجار گاو (که اکثرا از اقلیت مسلمان و جامعه دالیت[6]هستند)، دست داشته اند. روش کاری آنها در این اقدام بدین صورت است که فعالین این گروه کامیون های حمل گاو را متوقف کرده و بعد از ضرب و شتم راننده و کمک راننده که در برخی از موارد تا حد مرگ انجام می پذیرد، آنان را مجبور به خوردن مدفوع و ادرار گاوها کرده و از این صحنه عکس و فیلم تهیه نموده و به صورت آنلاین در شبکه های مجازی قرار می دهند که در بیشتر موقع با هیچ اقدام و واکنشی از سوی مسولین و نهادهای قانونی کشور مواجه نمی شود. غیر مشهورترین این حوادث کشتن آقای اخلاق مسلمان 52 ساله اهل روستای بیسرا در ایالت اتارپرادش به وسیله فعالین محلی سازمان حفاظت از گاو هند است که بر اساس شایعه ایی شکل گرفت که او و خانواده اش از گوشت گاو استفاده کرده اند. از جمله حوادث اخیر در خصوص این اقدامات بیرحمانه، در یازده جولای سال 2016 در شهر اونا در ایالت گجرات اتفاق افتاد، و آن زمانی بود که گروهی اعضای سازمان حفاظت از گاو هند متوجه کندن پوست یک گاو مرده توسط چهار جوان دالیت شدند که بعد از ضرب و شتم شدید آنان، این چهار تن را به طرز فجیعی کشتند؛ در حالی که یک شاهد عینی بعدا تایید کرد که این گاو توسط یک شیر وحشی دریده شده بود، و همین حادثه باعث یک حرکت سراسری اعتراضی به وسیله دالیت ها و گروه های راست گرا شد که معتقد بودند این بیرحمی ها قسمتی از یک راهبرد بزرگتر توسط گروه آر.اس.اس[7] است که با اقدامات مبارزاتی علیه اقلیت های مذهبی و گروه های هندوی عقب مانده (دالیت ها) در ارتباط است."
نگاهی به این گزارش نشان می دهد که گروه های امربه معروف و نهی از منکر هندو با کسانی که از ارزش های آنان عبور کنند چه می کنند و چه جو وحشتی را به اقلیت های جامعه هند تحمیل می کنند. این در حالی است که خوردن گوشت گاو برای یک مسلمان اصلا امری نکوهیده نیست و کاملا مجاز است ولی حقوق این اقلیت مسلمان در جامعه هند کاملا نادیده گرفته می شود و با فجیع ترین وضع به جرمی تنبیه می شوند که در مذهب و فرهنگ آنان اصلا نه ضد ارزش و نه کناه محسوب نمی شود و کاملا عرفی و شرعی است.
جنایات گروه های امر به معروف و نهی از منکر هندو که در این رابطه به گروه های خودسر Cow vigilante [8] مشهورند، آنقدر بالا گرفته است که آقای نارندرا مودی هم به این امر واکنش نشان داده و هم مسلکان خود درگروه های هندویسم افراطی را افرادی با اعمال "ضد انسانی" و "ضد اجتماع [9]" نامیده و اعمال خشونت بار و غیر قانونی آنان را مورد حمله قرار داد.
آری ارزشی که برای ما ممکن است ارزش باشد برای دیگری چیزی بسیار پیش پا افتاده است و نباید خوبی و بدی را از کانال اعتقادات خود دید و به تخطئه دیگران اقدام کرد.
این صحنه و تصویر بعدی آن مربوط به جنایت یک گروه 5 نفره هندوی افراطی در تاریخ 20 مارس 2016 است که آقای مظلوم انصاری راننده 32 ساله و شاگرد نوجوان 13 ساله اش به نام امتیاز خان را به جرم حمل و نقل گاو که مطابق ارزش های مذهبی آنان منکر تلقی می شود را در ایالت جارکند هند بعد از ضرب و شتم با طناب به دار آویختند
این صحنه و دو تصویر ذیل آن مربوط به جنایت چند جوان هندوی افراطی است که در حال تنبیه یک مسلمان هستند که در کار حمل و نقل گاو فعال بوده است، ابتدا او را لخت نموده و به قصد کشت مورد ضرب و شتم قرار می دهند. البته این اقدام که به غیرت دینی این جوانان هندو برخورده است، متعلق به زمان ببریت بشر نیست بلکه این اتفاقی است که در 31 ماه می 2016 در بخش چوتی سرای ایالت راجستان اتفاق افتاده است
http://media2.intoday.in/indiatoday/images/stories/cow---story_647_060216094657.jpg
این چهار جوان لخت که در تصویر دیده می شوند از دالیت ها هستند که در تاریخ 11 جولای 2016 به جرم پوست کندن یک گاو کشته شده توسط یک شیر، توسط گروه های خودسر هندو دستگیر و پشت یک اتومبیل بسته بعد از اهانت و ضرب و شتم شدید در شهر اونا ایالت گجرات گردانده شدند.
http://athavaneng.com/wp-content/uploads/2016/07/Dalits-beaten-up-GUJARAT-720x480.jpg
https://www.forwardpress.in/2016/07/atrocities-against-dalits-a-means-to-sustain-oppression/
رژه افراد وابسته به گروه هندویی افراطی آر.اس.اس که در واقع مادر گروه های دیگر هندوی افراطی است و دیگرگروه ها ارگان های آن محسوب می شوند از جمله بی.جی.پی ارگان سیاسی آن محسوب می شود
[1] - کارهای که امر به انجام آن می شود.
[2] - کارهایی که امر به ترک آن می شود
[3] - https://en.wikipedia.org/wiki/Bhartiya_Gau_Raksha_Dal و http://bgrd.in/
[4] - حزب ملی گرای دست راستی هند که نماینده سیاسی گروه های هندویسم افراطی است و از دهه آخر قرن بیستم تاکنون ظهور موثری در سیاست هند دارد. http://www.bjp.org/
[5] - نخست وزیر فعلی هند که در سال 2000 سروزیر ایالت گجرات بود و آن زمانی بود که از سوی هندوها حملات شدیدی علیه مسلمانان انجام شده و هزاران نفر از آنان قربانی خشونت هندوهای افراطی شدند و در این زمینه ایشان نیز متهم است و به قصاب کجرات مشهور شد. https://en.wikipedia.org/wiki/Narendra_Modi
[6] - پایین ترین طبقه جامعه هندو که به نجس ها مشهورند و از محروم ترین اقشار هند تلقی می شوند. https://en.wikipedia.org/wiki/Dalit
[7] - گروه RSS اصلی ترین گروه هندویی افراطی است که بسیاری از گروه های هندو افراطی دیگر، ارگان های مختلف آن تلقی می شوند از جمله حزب BJP شاخه سیاسی آن تلقی می گردد که هم اکنون دولت مرکزی هند را به نخست وزیری آقای نارندرا مودی در اختیار دارد. www.rss.org/
[8] - این واژه در این مورد می توان نگهبانان شریعت هندو تعریف کرد که در فرهنگ لغت کمبریج (http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/vigilante) این طور معنی شده است که : " شخصی که سعی می کند از طرق غیر رسمی از جرم جلوگیری کند، و یا به دستگیری و تنبیه شخصی که متهم به انجام جرمی است اقدام کند، مخصوصا به دلیل این که فکر می کند نهادهای قانونی مثل پلیس که باید نسبت به کنترل جرم اقدام کنند اقدام موثری ندارند، افراد خودسر معمولا به هم ملحق شده و گروه شکل می دهند."
[9] - http://www.thehindu.com/news/national/rss-backs-modi-attack-on-cow-vigilantes/article8960661.ece و http://www.thehindu.com/news/national/narendra-modi-on-cow-vigilantes-they-are-antisocial/article8953529
- توضیحات
- زیر مجموعه: مطالب نویسنده
- دسته: درس های دیار سند و هند
- تاریخ ایجاد در 20 مرداد 1395
- بازدید: 15022