غرب آسیا، آوردگاه جنگ های خونین، نه به جنگ کجاست
  •  

15 مهر 1402
Author :  

کشتار و آوارگی و ظلم در افغانستان هرگز پایان ندارد، و هنوز زخم نبرد قره باغ باز، و کشتار و آوارگی های آن پابرجاست، که امروز اسراییلی ها در صبح، و فلسطینی ها در بعد از ظهر با کشتاری عظیم مواجه شدند. اسراییلی ها روز خود را با زوزه های موشک، راکت و گلوله آغاز کردند، بعد هم حمله ایی برق آسا که به اسارت و کشتار ساکنان مناطق اسراییلی نشین منجر شد، اما همه چیز مشکوک است، چرا که انگار همه ی چشم های بینای جهان، کور شده بودند، تا این نبرد آغاز شود، و تا حدی که می خواهد پیش رود! تو گویی چشم های زیادی به دیدن خونریزی های امروز آماده مست شدن بودند.

چرا که تمام سرویس های امنیتی و نظامی منطقه و جهان از جمله اسراییل، امریکا و... و تمام همکاران منطقه ایی اشان انگار در یک خواب خرگوشی بودند، تا حوادثی که باید، اتفاق بیفتند؛ کارشناسان سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی، نظامی همه ی آنها غافلگیر شدند، و باخت خود را باید اعلام کنند، نه گنبد آهنین اسراییل بیدار بود، و نه مرزبانانش استحکاماتی برای دفاع از مرزهای مصنوعی سیاسی با فلسطینی های ساکن در بزرگترین زندان سرباز جهان، و باریکه غزه داشتند،

و در نتیجه، شرایطی مهیا بود تا صدها نفر کشته، زخمی و اسیر شوند. این از شرایطی بود که امروز صبح رقم خورد، اما بعد از ظهر حملات متقابل اسراییلی ها آغاز شد، و این سو نیز صدها نفر از زندانیان گرفتار آمده در باریکه غزه، توسط زندان بانان شان کشته و مجروح شدند. و نتانیاهو، نخست وزیر تندرو اسراییل، کشورش را در حالت "جنگ" اعلام کرد.

این چنین است که تو گویی از عهد باستان ناف منطقه غرب آسیا را با جنگ بریده اند، آسان ترین و مجازترین کار، جنگ و کشتار است؛ حکیم ابو نصر فارابی، اندیشمند بزرگ ایرانی می فرمایند : "شخصیت هر ملتی عبارت از مجموعه ترسیمات ذهنی و یا خیالی آنها است". و تو گویی ترسیمات ذهنی و یا خیالی مردم این خطه از آسیا را در جنگ و نبرد شکل داده و بقا می یابد؛ مردمان این سرزمین بلازده ترسیمات ذهنی و خیالی خود را بعد از گذر از دریای خون دیگران قرار داده اند، آنان آرمان های خود را با گذر از دریای خون همدیگر تعریف می کنند.

و همه این جمله زیبای حکیم بلخ، جناب جلال الدین مولوی را به فراموشی سپرده اند که :

"آن‌ها که اهل صلحند بردند زندگی را         وین ناکسان بمانند در جنگ زندگانی"

و تو گویی زندگی بی ارزش ترین کالا در این خطه از جهان است، و این روزهای آینده است که تعیین می کند که دامنه جنگ، چقدر وسعت خواهد یافت، و آیا این جنگ به صبح و عصری خونین در امروز ختم خواهد شد، یا نه، جان های دیگری را باید طعمه این جنگ جدید دید. آنانی که دیروز زنده بودند و هرگز فکر نمی کردند امروز روز آخر زندگی آنان باشد، آیا کسان دیگری هم هستند که ساعات آخر زندگی خود را طی می کنند؟!

شعار "نه به جنگ" در میان هیاهوی جنگجویان، در این منطقه فلاکت زده گم شده است، و همیشه دلایل زیاد و محکمه پسندی برای کشتار و جنگ، دم دست تمام کسانی است که بخواهند نبردی را، در هر یک از روزهای سیاه این مردم فلاکت زده، آغاز کنند. این جا رجز خوانی جنگ، مقدس ترین و زیباترین نوای مردان میدان این منطقه است. همه از کمک خداوند برای غلبه بر همدیگر می گویند، هر یک از آنان خدایی دارند که خدای شان را طرفدار خود، و اجر اعمال خود را نزد او محفوظ می دانند. و البته غایب ترین عنصر این میدانِ کشتار، آوارگی و ظلم، خدایی است که همه از آن یاد می کنند. او غایب ترین موجود، در این آوردگاه تجارت خون و زندگی است. 

هر روزمان آبستن جنگی جدید است، و هر جنگی مجوزی برای آغاز جنگی دیگر.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

موارد مرتبط

نظرات (48)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

بازی سرنوشت

رحیم قمیشی

سال ۱۳۶۸ در اردوگاه بعقوبه که قسمتی از اسرای مفقود ایرانی آنجا نگهداری می‌شدند، سه نفر تصمیم می‌گیرند با به‌خطر انداختن جان خود، اقدام به فرار از اردوگاه کنند.
آنها پس از اعزام به بیمارستان پادگان، وقتی نگهبان خوابیده بود، با برنامه از پیش آماده، فرار را شروع می‌کنند، تا کیلومترها هم به سمت مرز می‌روند، اما نهایتاً دستگیر شده و به بدترین شکل ممکن شکنجه می‌شوند.

اینکه یک اسیر یا زندانی آرزویش آزادی یا فرار باشد طبیعی است. به‌خصوص در زمان جنگ و از اردوگاه، که نوعی قهرمانی با خود دارد. اما اجازه می‌خواهم آن‌طرف پرده را هم بازگویی کنم؛

به محض پخش خبر فرار، محدودیت‌های اردوگاه به طور طبیعی ده برابر می‌شوند، جوش خوردن پنجره‌ها با میله های فولادی بیشتر، قطع اعزام بیماران به بیمارستان، سخت‌گیری فوق العاده برای پیدا کردن همدستان آنها،  کم کردن شدید زمان هواخوری، نصف کردن سهمیه غذا و به هم خوردن شرایط اردوگاه برای ماه‌ها.
تا اینجا چنانچه آنها موفق به فرار می‌شدند قابل تحمل بود و برای ما که مفقود بودیم خوشحالی زایدالوصفی داشت، که موفق نشدند.
اما یک سوی دیگر ماجرا!

نگهبان عراقی در بخش اسرای ایرانی بیمارستان، آخر شب روی صندلی‌اش می‌خوابیده، او در طول شبانه‌روز باید نگهبانی می‌داد و با اعتمادی که به اسرا داشت با آرامی می‌خوابید. هیچکس از سرنوشت او دیگر خبردار نشد، کارکنان بیمارستان می‌گفتند او اعدام شد!
تمام پرسنل آن بیمارستان نظامی، بدون استثنا مرخصی‌هایشان برای چند ماه لغو شد. استخبارات وارد شده و به هر کس کوچکترین شکی پیدا می‌کرد او را به سیاهچال سختی می‌انداخت، بی‌گمان به جز آن نگهبان نگون‌بخت خیلی‌ها در معرض مجازات و مرگ افتادند.
حال پرسشی که نمی‌توان به آن پاسخی ساده داد؛
آیا آن برنامه‌ریزی برای فرار اقدامی درست بود؟!
هرگز نمی‌توان به آن پرسش، با بله و نه جواب داد.
آن سه نفر گرفتار شدند، سایر اسرا همچنین، جمعیت زیادی از سربازان ساده عراقی و پرسنل بیمارستانی که گاه با محبت به اسرا رسیدگی می‌کردند.
برخی اقدامات پیچیدگی‌هایی دارند که حتما باید چند بعدی فکر کرد، و نمی‌شود به‌سرعت گفت این اقدام خوب است یا بد!

فلسطینی‌های غزه عملیاتی بر علیه اسرائیل آغاز کردند. آیا حق داشتند؟ بله!
آیا شجاعت و فداکاری نمی‌خواست؟ بله!
آیا آنها تحت ستم نبوده‌اند؟ بله!
آیا کارشان حسابشده و دقیق بوده؟ معلوم نیست!
آیا حق داشتند به غیر نظامیان صدمه بزنند؟ ابدا.
آیا نمی‌دانستند ضربات کوچکتر از آن هم، با واکنش شدید و چندین برابری اسرائیل مواجه خواهد شد؟ شک نیست می‌دانستند.
آیا نمی‌دانستند چوب این حمله را کودکان فلسطینی خورند؟ حتما می‌دانستند.
چرا حمله را آغاز کردند؟
همین نکته است که همچنان لاینحل مانده.
و شک بسیاری را شدیداً برانگیخته.
تحلیل من آنست؛
هم حماس و هم ایران در تله سازمان‌های اطلاعاتی افتاده‌اند.
آنها همه چیز را مهیای سرکوب کرده‌اند.
حاکمیت ایران دو راه بیشتر ندارد؛
یا باید به خرابی شدید غزه واکنش عملی نشان دهد، و تمام هزینه‌های آن را بدهد که اکثر مردم به هیچ عنوان تمایلی به ورود ایران به این درگیری را ندارند.
یا باید صرفا کار سیاسی کرده و به محکومیت‌های لفظی بسنده کند!
پس ورود ایران به جرگه همه کشورهایی که تماشاچی هستند خوش‌آمد گفته خواهد شد!

مسلما خواست آمریکا همان دومی است.
ایران هارت و پورت کند، اما عملا هیچ اقدامی نکند. ایران در مهمترین جبهه‌‌ای که از اول انقلاب گشوده بود شکست می‌خورد. پس از شکست در یمن و لبنان و عراق و سوریه...
یا حاکمان تصمیم می‌گیرند وارد اقدامی عملی شود (که نمی‌شود).
در آن صورت هم از سوی قدرت‌ها و هم از داخل تنها می‌ماند.
حاکمان دقیقا می‌دانند مردم را ندارند!

عملیات را چه خودسرانه حماس آغاز کرده باشد، بدون پیش‌بینی عواقبش.
چه با هدایت مخفی سازمان‌های اطلاعاتی، یک بازی دو سر باخت را آغاز کرده است.

درک موضوع خیلی هم دشوار نیست.
اما برخی مغزهای ایدئولوژیک زده
برخی مغزهای پوسیده‌ای که کشته شدن کودکان فلسطینی برایشان نان و آب دارد!
برخی که نان‌شان در تحریم است و تجارت اسلحه
برخی که التهابات تداوم قدرت‌شان را تضمین می‌کند
باید هم جشن بگیرند
و به‌دروغ بگویند نابودی اسرائیل شروع شد!
امروز نتانیاهو و تندروهای اسرائیل خوشحالند.
مقامات خارج نشین حماس خوشحالند.
مقاماتی که وعده می‌دادند اسرائیل نمی‌ماند شادند!
اکثر مردم ایران به‌شدت نگرانند.
اکثر مردم غزه وحشت‌زده‌اند.
آنها که امکان پیچیده فکر کردن را دارند، متوجه شده‌اند شرایط به نفع اسرائیل است!
تنها عدۀ کمی که با رؤیا زندگی می‌کنند
تصور می‌کنند همه چیز خوبست
اگر همان‌ها جاسوس نباشند
و نقشه‌شان تخریب نباشد
با توهماتی از جنس ظهور منجی!

شاید این بازی
تکلیف خیلی‌ها را روشن کند!

@ghomeishi3

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی) @Zeidabadi_Ahmad
https://hammihanonline.ir/news/diplomacy/aynd-khawrmyanh-az-wray-kshtar-w-awargy

آیندۀ خاورمیانه از ورای کشتار و آوارگی

خاورمیانه تراژدی تاریخی خود را بار دیگر به نمایش گذاشته است. جنگ و کشتار و ویرانی و آوارگی باز هم چهرۀ شوم و خشن خود را نشان می‌دهد. آیا تداوم این وضع، سرنوشت محتوم مردم منطقه است یا اینکه روزی این داستان تلخ به سر می‌آید؟
عملیات طوفان‌الاقصی یهودیان و حامیان آنان را در سراسر جهان شوکه و مضطرب کرده است. آنان بازگشت به زندگی طبیعی در اسرائیل را به سادگی ممکن نمی‌دانند مگر اینکه در نخستین گام، دولتِ خودخواندۀ حماس از نوار غزه برچیده شود. از این رو، تمام جناح‌ها و احزاب سیاسی اسرائیل به‌رغم اختلافات دامنه‌دار خود در عموم زمینه‌ها، به‌صورتی نوشته و نانوشته دست به دست هم داده‌اند تا این هدف را به هر شکل ممکن تحقق بخشند. برچیدن دولت حماس از نوار غزه اما اقدامی سخت و پرهزینه است و به‌خصوص به بهای جان هزاران غیرنظامی ساکن در آن منطقه و آوارگی دوبارۀ میلیون‌ها تن از آنان تمام می‌شود. علاوه بر آن، عملیات زمینی در این سرزمین با خطر افزایش تلفات نظامیان اسرائیلی روبه‌روست و چه‌بسا ضربات دردناکی به آنان وارد شود.
با این همه، اسرائیلی‌ها دیگر حضور ساختار سیاسی و نظامیِ مسئول عملیات طوفان‌الاقصی را در بیخ گوش خود، تحمل‌ناپذیر می‌دانند و ادامۀ حیات آن را به مثابۀ تهدید و تحقیری همیشگی و عدم امکان بازگشت به زندگی طبیعی خود قلمداد می‌کنند.
کشورهای حامی و هم‌پیمان اسرائیل نیز نگاه مشابهی به مسئله دارند و از این رو، با بسیج همۀ قوای خود به یاری اسرائیل شتافته‌اند تا به هرگونه حضور حماس در نوار غزه پایان دهند.
درحالی‌که نبرد تبلیغاتی پرحجمی در سراسر جهان بر سر این موضوع به راه افتاده، اما این تبلیغات، تاکنون تأثیری بر روی رویدادهای روی زمین نداشته است. اسرائیل به‌منظور آغاز عملیات زمینی در نوار غزه بر ضرب‌الاجلش برای تخلیۀ شهرهای شمالی نوار غزه از سوی فلسطینی‌ها اصرار دارد و حماس نیز به نوبۀ خود برای یک رویارویی سرنوشت‌ساز با نظامیان اسرائیلی به‌خصوص در بندر غزه آماده می‌شود. اوضاع هرج و مرج‌گونه است و به‌راحتی نمی‌توان روند نبرد و نحوۀ پایان آن و سیمای نوارغزۀ پساجنگ را پیش‌بینی کرد. گشودن جبهه‌های تازه و فراگیر شدن جنگ نیز یکی از سناریوهای محتمل است، احتمال آن اما ناچیز به نظر می‌رسد زیرا جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از طرف‌های تعیین‌کنندۀ ماجرا علاقه‌ای به ورود مستقیم به جنگ و یا دخالتی غیرمستقیم ازطریق درگیر کردن نیروهای متحد خود در لبنان به جبهۀ نبرد ندارد.
به فرض آنکه اسرائیل موفق به برچیدن ساختارهای حکومت حماس بر نوار غزه شود و یا در این هدف ناکام بماند، آیا قرار است خاورمیانه به همان سبک و سیاق گذشته اداره شود و یا اینکه این ماجرای خونین تأثیری بر آیندۀ آن خواهد گذاشت؟......

This comment was minimized by the moderator on the site

قربانعلی صلواتیان Oct 16
کل نیروهای داوطلبی که بار جنگ ۸ ساله با عراق را بردوش کشیدندحدود ۸۰۰ هزارنفر بود که حدود ۱۲۰ هزارنفرشان آسمانی شدند و حدود ۲۰۰هزارنفرشان جانباز،درود خدا وخلق خدا بر ایشان باد
خیلی به این آدمهای نمایشی و پرسرو صدا توجه نکنید اگر ازهر ۱۰۰ نفرشان یکنفر مرد جنگ باشد خیلی خوب است
غزه

نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی)
ناخوشایند است ولی واقعیت دارد!

جنگی که بین اسرائیل و حماس در نوارغزه درگرفته است، قابل توقف نیست. اسرائیل تا زمانی که از موجودیت حماس در این باریکه چیزی باقی مانده باشد، تن به آتس‌بس واقعی نخواهد داد. بنابراین، فقط دو راه پیشِ پای طرف‌های مخالف ادامۀ این جنگ است. راه نخست، گشودن جبهه یا جبهه‌هایی تازه علیه اسرائیل به منظور کاهش فشار آن بر نیروهای حماس در نوارغزه است. این گزینه اما مهار اوضاع را از کنترل خارج می‌کند و باعث شعله‌ور شدن جنگی فراگیر و بی‌سابقه در منطقه می‌شود، جنگی که از آخر و عاقبت آن فقط خدا خبر دارد اما برای ما هم روشن است که میلیون‌ها کشته و بی‌نهایت ویرانی به دنبال خواهد داشت.
راه دوم، ورود به نوعی از دیپلماسی برای خاتمه دادن به جنگ و کاهش تلفات انسانی و مادی در نوارغزه است. این نوع دیپلماسی در صورتی شانس موفقیت دارد که معطوف به متقاعد کردن حماس به واگذاری نوارغزه به یک نیروی بین المللی یا دولت خودگردان و خروج از این منطقه باشد. بله. می‌دانم که برای حامیان حماس بسیار تلخ و ناخوشایند است، اما واقعیت همین است و تقصیری متوجه من نیست!
احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

«اشغال غزه یک فاجعه برای اسرائیل خواهد بود»

«اشغال قریب‌الوقوع غزه یک فاجعه‌ی استراتژیک، اخلاقی و انسانی خواهد بود که نه‌تنها به امنیت اسرائیل در طولانی‌مدت آسیب جدی می‌زند و هزینه‌های انسانی جبران‌ناپذیری به فلسطینی‌ها وارد می‌کند، بلکه هسته‌ی مرکزی منافع آمریکا در خاورمیانه، اوکراین و رقابت واشنگتن با چین را بر سر نظم منطقه‌ی هند-آرام را نیز تهدید می‌کند.»

مارک لینچ، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه جرج واشنگتن، می‌گوید حالا زمانی است که آمریکا،‌ «حامی تمام‌قد برنامه‌های اسرائیل»، باید در نقش میانجی وارد ماجرا شده و «اسرائیل را از دست خودش نجات دهد.»

«هیچ شکی نیست که حماس در حمله‌ی وحشیانه‌ی خـود به شهروندان اسرائیلی مرتکب جنایات جنگی بزرگی شده است و باید پاسخگوی آن‌ها باشد.» ولی «هیچ شکی هم نیست که مجازات کـل [ساکنان] غزه، از طریق محاصره و بمباران و اجبار ساکنینش به نقل مکان نیز حاکی از وقـوع جنایت جنگی [از طـرف اسرائیل] است. این‌جا هم باید پاسخگویی وجود داشته باشد، یا حتی بهتر از آن: احترام به قوانین بین‌المللی.»

چکیده‌ای از مهم‌ترین بخش‌های تحلیل مفصل او را در تصاویر بالا ببینید.

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی) @Zeidabadi_Ahmad
ابومازن برندۀ نهایی جنگ؟

محمود_عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین در نخستین اظهارنظر خود در برابر جنگ #حماس و اسرائیل اعلام کرد که "کشتار غیرنظامیان را از سوی هر دو طرف درگیری غیرقابل قبول و مردود می‌داند."
عباس که در اردن به سر می برد تأکید کرده است که "قطع عضو اجساد" و "کشتار غیرنظامیان" مغایر قوانین بین‌المللی است و او آن را مردود می‌داند.
عباس بدین وسیله از هر دو طرف جنگ در نوارغزه فاصله گرفته است.
او شاید بزرگترین برندۀ این جنگ خونین باشد. بعد از نابودی احتمالی حاکمیت حماس بر نوار غزه، اعادۀ حاکمیت دولت خودگردان بر آن منطقه محتمل‌ترین سناریوست.
در عین حال، با فروکش کردن شعله‌های جنگ، بنیامین #نتانیاهو به عنوان مهمترین مانع توافق صلح نیز بعید است در قدرت بماند. به احتمال زیاد، بنی‌گانتز جای او را خواهد گرفت و مذاکرات صلح با دولت عباس را آغاز خواهد کرد.
به نظرم ابومازن با این موضع‌گیری دوپهلو، راه را بر دیگر رهبران عرب برای شکستن سکوت‌شان در برابر جنگ حماس و اسرائیل هموار کرد. اغلب آنها موضع مشابهی خواهند گرفت.
#احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

حاشیه‌ای بر سخن تاریخی امام موسی صدر
محسن کمالیان

امام صدر می‌گوید (https://t.me/mkamalian1964/2772): "ما اسرائیل شر را مطلق می‌دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد، اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می‌ایستیم. اگر اسرائیل و کمونیسم با یکدیگر بجنگند، ما در کنار کمونیسم می‌ایستیم. اگر اسرائیل با راست بجنگد، ما در کنار راست خواهیم ایستاد‌. این است معنای "اسرائیل شر مطلق است". من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم، هیچ نهادی را خطرناک‌تر از اسرائیل نمی‌شناسم".

بی‌شک این جمله‌ی امام صدر زیباترین توصیفی است که تاکنون درباره‌ی اسرائیل دیده‌ام. نه خمینی، نه مطهری، نه بهشتی و نه خامنه‌ای، هیج‌کدام، هرگز، چنین واضح، شفاف و ملموس، اسرائیل را وصف نکردند.

اما چهار نکته را مایلم در حاشیه‌ی این سخن تاریخی امام صدر بنگارم:

اول / صدر، نظام حکومتی اسرائیل را در نظر دارد، نه مردم شهروند ساکن آن. درست مثل وقتی که دنیا از جمهوری اسلامی ایران نام می‌برد، مرادش نظام حکومتی جمهوری اسلامی است، نه مردم شهروند ساکن آن. حکومت‌ها هستند که ارتش دارند و اعلام جنگ و صلح می‌کنند، نه مردم.

دوم / بنابراین مراد امام صدر این است: اگر شیطان با حکومت اسرائیل بجنگد، ما کنار شیطان خواهیم ایستاد. هرگز نمی‌گوید که اگر شیطان با مردم اسرائیل بجنگد و آنها را کشتار کند، ما باز کنار شیطان خواهیم ایستاد! یادمان باشد که ما از صدری سخن می‌گوییم که "اسلام انسان را انسانیت او" می‌دانست. چنین صدری ممکن نیست کشتار مردم را، که خشن‌ترین نماد رفتار غیرانسانی است، تأئید کند.

سوم / امام صدر خود با تواضع تصریح کرده که در حد "مطالعات و باورهایش" هست که هیچ نهادی را خطرناک‌تر از اسرائیل سراغ ندارد. طبیعتاً مطالعات و باورهای صدر بر داده‌هایی مبتنی است که تا آخرین سال حضور، یعنی ۱۹۷۸م، دریافت کرده بود. همچنین بدیهی است که حجم این داده‌ها، امروز که چهل‌وپنج سال می‌گذرد، یعنی سال ۲۰۲۳م، بسیار افزایش یافته است. مثلاً طی دهه‌های اخیر، طالبان و داعش ظهور کرده‌اند که در دست یازیدن به جرائم ضدبشری، اگر از اسرائیل بدتر نباشند، قطعاً بهتر هم نیستند.

چهارم / اکنون سؤال مهم این است: امروز اگر اسرائیل و داعش، یعنی اسرائیلی با اسرائیلی دیگر بجنگند، امام صدر اگر بود، کنار کدام طرف می‌ایستاد؟ داعش؟ قطعاً خیر! اسرائیل؟ آن هم قطعاً خیر! پس در قبال جنگ این گرگ‌ها چه موضعی اتخاذ می‌کرد؟ پاسخ سؤال اخیر را به اجتهاد و وجدان خوانندگان عزیز وا می‌گذارم.

http://t.me/mkamalian1964/2774

This comment was minimized by the moderator on the site

ما و دنیای بی‌عاطفه

✍️ رحیم قمیشی

حماس حمله‌ای را به چند شهرک اسرائیلی طراحی و اجرا می‌کند که حدود هزار نفر کشته می‌شوند.
اسرائیل بمباران غزه را آغاز می‌کند، و تا کنون بیش از هزار نفر فلسطینی که غالبا مردمی عادی بوده‌اند تلفات می‌گیرد.
تنها یک خبر تایید می‌کند ۱۱ مامور سازمان ملل، و ۶ معلم اعزامی در آنجا کشته شده‌اند.
کودکانِ زیر آوار مانده در غزه را همه دنیا دیده. اسرائیل رسماً اعلام نموده آب، برق، گاز غزه را قطع، و ورود مواد خوراکی و سوخت را به آنجا کاملا متوقف کرده است. مرز غزه با مصر بسته شده و امکان فرار مردم غزه از آنجا مسدود شده، و در همین زمان خبرگزاری ها گزارش می‌کنند اسرائیل در حال آماده شدن برای عملیات اصلی است!
شک ندارم اگر طی روزهای آینده اخباری از کشته شدن ده‌ها هزار فلسطینی هم منتشر شود، دنیا به همین آسودگی این روزها، تنها نگاه خواهد کرد.

در این کانال بارها از اینکه حماس در عملیات خود افراد غیرنظامی اسرائیل را هدف قرار داد، انتقاد شده. به دور از انصاف است اگر تاکید نشود عملیات غیرانسانی اسرائیل، اشغال هفتاد ساله فلسطین، رفتار غیرانسانی حاکمیت اسرائیل با شهروندان فلسطینی، و آپارتاید رسمی‌ای که در آن کشور جریان دارد، دل هر انسان‌دوستی را به درد می‌آورد.

آمریکا ارسال فوری محموله نظامی جدیدش به اسرائیل را رسماً اعلام می‌کند، دو‌ ناو بزرگ هواپیمابرش را به نزدیکی اسرائیل اعزام نموده، حداقل دویست جنگنده را آماده کرده تا در صورت نیاز وارد عمل شوند.
کسی در دنیا پرسید بیمارستان‌های غزه بدون برق و بدون آب چطور کار می‌کنند؟
کسی پرسید مردم غزه به کجا باید فرار کنند؟ قطع مواد خوراکی آیا تنها حماس را تحت فشار قرار می‌دهد؟ آب را چرا قطع نموده‌اند!؟ برق را چرا. کودکان زخمی کجا باید مداوا شوند!

می‌شود پاسخ داد این مشکلی است که حماس برای آنها به‌وجود آورده و ساده رد شد! اما کدام وجدان بیداری است که نداند فلسطینی‌ها سال‌های زیادی است تحت تحقیر رژیم نژادپرست اسرائیل هستند. در قرن بیست و یکم دو میلیون نفر در منطقه کاملا محاصره شده‌ای قرار گرفته‌اند که وقتی برای استخدام یک سُپور از سوی شهرداری غزه آگهی زده می‌شود ۱۷ هزار نفر داوطلب می‌شوند، چند هزار نفر آنها تحصیلکرده!

رقبای بایدن او را سرزنش می‌کنند چرا شش میلیارد طلب ایران را پس داده، مبادا ایران آن را بد خرج کند!
کشورهای عربی که ادعا می‌کردند موضوع فلسطین مشکلی عربی است همگی خفقان گرفته‌اند.
اروپا که خود را منادی حقوق بشر می‌داند حتی به اسرائیل تذکر هم نداده مواظب جان انسان‌های بیگناه باشد.
پوتین که خود را قدرت منطقه می‌داند تنها پیام داده دو طرف خویشتنداری کنند. هیچ هیئت صلحی از هیچ کشوری اعزام نشده، همچنان در تمام دنیا صحبت از جنایات حماس است.
گویی خون اسرائیلی‌ها رنگین‌تر از خون فلسطینیان است.

من شکی ندارم مردم دنیا آگاهند و اگر رسانه‌های جهانی حقایق را جلوی آنها بگذارند بخوبی قضاوت خواهند کرد، جنایات صدها برابری اسرائیل را محکوم خواهند کرد و جنایات حماس را همچنین.
اما فراموش نکنیم در جهانی زندگی می‌کنیم که حاکمانش تنها در فکر تداوم قدرت‌شان هستند. در فکر منافع اقتصادی‌شان، جان انسان‌ها وقتی برایشان مهم است که ربطی به سیاست‌شان داشته باشد.

این روزها آنها نه به فکر شهروندان فلسطین هستند، نه به فکر مردم زلزله زده هرات، نه به فکر مردم تحت ستم ایران.
مردمی که هم باید تحریم‌های بین‌المللی را تحمل کنند، و هم بی‌توجهی حاکمانی را که قدرت و ایدئولوژی برای آنها اولویت نخست است!

قصدم نبود آیه یأس بخوانم، که شد!
اما یادمان باشد، دل‌مان را به هیچ حاکمی خوش نکنیم. آن حاکمیت‌هایی که ادعایشان به رعایت حقوق‌بشر گوش فلک را کر می‌کند، اگر منافعی برایشان وجود نداشته باشد به آسانی چشم می‌بندند...
به آسانی می‌گویند موضوع داخلی است!
به آسانی می‌گویند منافع کشور ما اولویت دارد.
نفت‌شان قطع نشود. گازشان تأمین شود. لابی آنها رأی‌شان را برندارد. عربستان هم برایشان می‌شود مهد دمکراسی. اما اگر اکثریت مردم کشوری خلاف منافع‌شان را بخواهند، حق ندارند!
روابط قدرت در دنیا متاسفانه به همین بی‌رحمی است که این روزها می‌بینیم.

ما هستیم و خودمان، که باید اراده‌مان را قوی کنیم، بدون هیچ انتظار کمکی، خودمان را و کشورمان را و اطراف‌مان را بسازیم.

کاش بشریت
صلح را برای همه می‌خواست!
حقوق بشر را برای همه
جنگ را راه حل نمی‌دانست
مردم را صاحبان حقیقی سرزمین‌شان.
نه حاکمان ما آن را باور دارند
نه حاکمان جهان

نشانه‌اش فلسطین
نشانه‌اش اکراین
نشانه‌اش ایران

@ghomeishi3

This comment was minimized by the moderator on the site

این ریسمان نباید پاره شود!

از آن دسته از ایرانیانی که دربست خود را در موضعِ دفاع مطلق از اسرائیل و نفی حقوق فلسطینی‌ها قرار داده‌اند، انتظاری نیست، اما آن کسانی که با انگیزۀ دفاع از حق فلسطینی‌ها و نه نابودی اسرائیل، به تمجید از عملیات توفان الاقصی برخاسته‌اند، انتظار می‌رود که بدون لکنت، کشتن و اسیر گرفتن زنان و کوکان را تقبیح کنند. اگر این نوع فجایع به هر دلیل و انگیزه و تحت هر شرایطی مجاز و موجه شناخته شود، دیگر در این دنیا هیچ ریسمانی برای نجات بشر از شر خشونت پیدا نخواهد شد.
گویا شبه‌نظامیان حماس به یک کیبوتص هم حمله کرده و ساکنان آن را کشته یا اسیر کرده‌اند. کیبوتص‌ها یا همان مزارع اشتراکی دو درصد جمعیت اسرائیل را در خود جا داد‌ه‌اند. یهودیان ساکن در کیبوتص‌ها معمولاً صلح‌طلب و از مدافعان پرشور حقوق فلسطینی‌ها هستند!

جای تردید بود؟
آیا در این واقعیت تردیدی وجود داشت که اسرائیل پس از حمله‌ای آنچنانی، با خونسردی کامل، نوارغزه را به کلی منهدم می‌کند؟
برای من که جای هیچ تردیدی وجود نداشت و برای همین هم دائم تأکید می‌کردم که جنگ مسلحانه علیه اسرائیل نتیجۀ عکس به بار می‌آورد و بر رنج و محنت فلسطینی‌ها می‌افزاید.
اما آنانکه این نوع حرف‌ها را به نفع "صهیونیست‌ها" تفسیر می‌کردند و با شلیک هر گلوله‌ای به سمت اسرائیلی‌ها فریاد هلهله و شادی سر می‌دادند، اکنون پاسخ دهند که در مقابل انهدام نوار غزه و مصائب ساکنانش، مشخصاً در حال انجام چه کاری هستند؟ جز اینکه تصاویر ویرانه‌ها و اجساد و زنان بی پناه و درمانده و کودکان زخم‌دیده را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و فریاد "واحقوق بشرا" سر دهند؟

نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی), [10/12/2023 11:43 PM]
جای تردید بود؟

آیا در این واقعیت تردیدی وجود داشت که اسرائیل پس از حمله‌ای آنچنانی، با خونسردی کامل، نوارغزه را به کلی منهدم می‌کند؟
برای من که جای هیچ تردیدی وجود نداشت و برای همین هم دائم تأکید می‌کردم که جنگ مسلحانه علیه اسرائیل نتیجۀ عکس به بار می‌آورد و بر رنج و محنت فلسطینی‌ها می‌افزاید.
اما آنانکه این نوع حرف‌ها را به نفع "صهیونیست‌ها" تفسیر می‌کردند و با شلیک هر گلوله‌ای به سمت اسرائیلی‌ها فریاد هلهله و شادی سر می‌دادند، اکنون پاسخ دهند که در مقابل انهدام نوار غزه و مصائب ساکنانش، مشخصاً در حال انجام چه کاری هستند؟ جز اینکه تصاویر ویرانه‌ها و اجساد و زنان بی پناه و درمانده و کودکان زخم‌دیده را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و فریاد "واحقوق بشرا" سر دهند؟
#احمد_زیدآبادی
@ahmadzeidabad

نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی), [10/13/2023 1:35 AM]
نابودی اسرائیل یا رفراندوم؟

علی لاریجانی در متنی، سیاست جمهوری اسلامی برای حل مسئلۀ فلسطین را برگزاری رفراندوم اعلام کرده است.
راستش من که بیش از 35 سال است سیاست جمهوری اسلامی را در مورد مسئلۀ فلسطین روز به روز دنبال می‌کنم، هنوز نمی‌دانم سیاست واقعی جمهوری اسلامی در این باره چیست؟
اگر کسی مثل من بگوید که سیاست جمهوری اسلامی نابودی اسرائیل است، بلافاصله فریاد دیپلمات‌های ایرانی بلند می‌شود که نخیر! سیاست جمهوری اسلامی برگزاری رفراندوم است! و اگر متأثر از آنها بگویم که سیاست رسمی جمهوری اسلامی در برابر فلسطین، برگزاری رفراندوم است، نیروهای حکومتی از هر سو اعتراض می‌کنند که نخیر! سیاست جمهوری اسلامی نابودی اسرائیل است!
بالاخره مقام‌های جمهوری اسلامی باید به افکار عمومی به طور واضح بگویند که سیاست‌شان در این باره دقیقاً چیست؟ اگر سیاست‌شان برگزاری رفراندوم در آن سرزمین است پس یک بار و برای همیشه، بحث نابودی اسرائیل را کنار بگذارند و شرایط و چگونگی و راهکار و مجری رفراندوم مورد نظرشان را برای مردم و جامعۀ بین‌المللی تشریح کنند. اما اگر سیاست‌شان نابودی اسرائیل است، دیگر چرا همین که قافیه تنگ می‌آید، بلافاصله خود را مدافع رفراندوم معرفی می‌کنند؟
آخه این سیاست است یا ریاکاری؟
#احمد_زیدآبادی
@ahmadzeidabad

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی), [10/11/2023 10:13 AM]
زیدآبادی: نتیجه این جنگ آینده خاورمیانه را مشخص خواهد کرد

احمد زیدآبادی:
بعد از عملیات طوفان‌الاقصی توسط نیروهای حماس که تلفات سنگینی بین نیروهای اسرائیلی داشت، درحال حاضر دولت اسرائیل نوار غزه را کامل محاصره کرده است. همچنین آب، برق، سوخت و غذا را هم قطع کرده است. ظاهرا مصمم هستند که از علاوه بر بمباران‌های بی‌امانی که این چند روز انجام داده، یک تهاجم زمینی و شاید از دریا علیه نوار غزه انجام دهد و تمام ساختارهای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی حماس را که برای خودش دولت خود خوانده‌ای به‌حساب می‌آمد را از بین ببرد.
 
حضور زمینی خطراتی برای اسرائیل دارد، اما ظاهرا همه چیز را به‌جان خریده اند. ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره خودشان را بسیج کرده‌اند و مشخص است که می‌خواهند این کار  را انجام بدهند.دنیا هم به اصل اتفاقاتی که در نوار غزه اتفاق می‌افتد توجه چندانی نشان نمی‌دهد و تمام توجهات به عملیات طوفان‌الاقصی جلب شده است
 
نتیجه این جنگ آینده خاورمیانه را مشخص خواهد کرد. آن سدی که من همیشه نگران بودم یک روز بشکند الان شکسته است و باید ببینیم آثارش چه خواهد بود.

[10/11/2023 10:38 PM]
حماس و داعش!

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با مقام‌های اسرائیلی هم‌صدا شده و حماس را شبیه داعش و بدتر از آن دانسته است.
قضاوت عادلانه در این مورد اما چیست؟
واقعیت این است که اعمالی که از شبه‌نظامیان درگیر در عملیات توفان الاقصی سرزده واقعاً دلخراش و با هر معیار انسانی و وجدانی و دینی غیرقابل توجیه است و بخصوص با سلوک معمولِ بسیاری از رهبران حماس همخوانی ندارد.
به عبارت دیگر، من کاملاً بعید می‌دانم که بسیاری از رهبران ارشد و میانی حماس با کشتار غیرنظامیان و بدرفتاری با اسیران موافق بوده باشند.
حماس سازمانی دربرگیرندهٔ گرایش‌های تند و در عین حال ملایم است. شیخ احمد یاسین بنیانگذار این گروه، خود شخصیتی معتدل بود و در امر مبارزه حد نگه می‌داشت. خالد مشعل نیز به اعتدال معروف بود.
من گمان نمی‌کنم شخصیتی مانند اسامه حمدان هرگز به کشتن کودکان و زنان راضی باشد. من سال 75 با او در روزنامهٔ همشهری مصاحبه‌ و صحبتی طولانی داشتم و او را فردی معقول و متین و باوقار و معتدل یافتم.
به نظرم شبه‌نظامیان درگیر در عملیات توفان الاقصی خودسرانه و از روی خشم و کینهٔ فردی و احساس آتش به اختیاری عمل کرده‌اند و برای رفتار خشن خود مجوزی از سوی بسیاری از رهبران سیاسی حماس نداشته‌اند.
از این رو، خشونت به کار گرفته شده در این عملیات را به پای تمام جناح‌های حماس نوشتن و با تشبیه کل سازمان به داعش، عملاً جواز ترور و حذف تمام سران آن را صادر کردن، بسیار ظالمانه است.
در اینجا ممکن است این پرسش پیش آید که پس چرا این رهبران در برابر عملیات توفان الاقصی سکوت کرده‌اند؟ به نظرم این سکوت به بغرنجی و پیچیدگی مبارزهٔ مسلحانه و تناقض‌های ذاتی آن مربوط می‌شود چرا که موضع‌گیری آنی و علنی در برابر عمل انجام شدهٔ درون‌گروهی، کار ساده‌ای نیست و نیاز به قدری تأمل و سنجش و فرصتِ فکر همه‌جانبه دارد.
من احتمالش را زیاد می‌دانم که جناح معتدل حماس از جنبه‌های به شدت خشونت‌آمیز عملیات اخیر فاصله بگیرد و اجازه ندهد که کار جمعی شبه‌نظامی خشمگین، بهانه‌ای برای همردیف کردن یک سازمان باسابقه با گروه جنایتکار داعش به دست دشمنانش دهد.
#احمد_زیدآبادی
@ahmadzeidabad

This comment was minimized by the moderator on the site

رییسی در گفتگو با هنیه: ان‌شاءالله به‌زودی در کنار هم در مسجدالاقصی نماز بخوانیم.
حاج آقا!
اولا، این نهایت بی‌انصافیست که در فلسطین دهها هزار نفر برای آزادسازی مسجدالاقصی کشته و مجروح و یا بی‌خانمان شوند و در ایران تبعات و هزینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آزاد شدن آن به ملت رنجدیده کشورمان تحمیل شود، تا شما برای اقامه نماز به آنجا تشریف ببرید، بنابراین انصاف ایجاب می‌کند که جنابعالی و همفکرانتان نیز لباس رزم بر تن کرده و قدم رنجه فرموده و خود در آزاد سازی این مسجد مشارکت بفرمایید‌ و آنگاه به نماز بایستید. فقط در نظر داشته باشید که با هر سخن نسنجیده شما و سایر مقامات، ارزش پول ملی و اقتصاد کشور بیش از گذشته سقوط می‌کند و تاوانش را مردم ایران می‌دهند!
وانگهی، امیدوارم فلسطینی‌ها اشتباه ما را مرتکب نشوند، زیرا در ایران نیز مردم کوچه و بازار انقلاب کردند و قرار بود شما به حوزه‌ها برگشته و نماز بخوانید اما به محض پیروزی انقلاب، با خودی و غیرخودی کردن مردم، انقلابيون و صاحبان اصلی انقلاب را حذف و با اشغال مناصب مهم و کلیدی، قدرت و کشور را در اختیار و انحصار خود گرفتید!

اگر قدرت‌های استکباری و متجاوز، دهها هزار تن انواع بمب‌ها را بر سر مردم بی‌دفاع یک کشور و منطقه بریزند و آنجا را شخم زده و صدها نفر از مردم بی‌دفاع از جمله، بیماران، کودکان، پیرمردان و پیرزنان را بکشند و هزاران ساختمان مسکونی و بیمارستان، مدارس و غیره را کاملا منهدم نمایند، با پروپاگاندا و به کمک امپراطوری رسانه‌ای، این اقدامشان، دقیقا منطبق بر حقوق بشر و قوانین بین‌المللی، دفاع از خود، دفاع مشروع و مزخرفاتی از این دست محسوب می‌شود، اما اگر یک گروه به ستوه آمده از دهها سال تجاوز، سرکوب، کشتار و قتل‌عام، تحقیر و آوارگی، در یک عملیات پارتیزانی برای عمل مقابله به مثل وارد خاک اشغال شده خود شده و عملیات نظامی انجام دهند و احتمالا بعضا مرتکب همان اعمال نامشروع و غیرقابل دفاع طرف مقابل شوند، این اقدام جنایت جنگی، نقض حقوق بشر، تجاوز، رفتار غیرانسانی و عملیات تروریستی و ....است. وحال آنکه جنایت، جنایت است، چه با بمباران و به صورت فله‌‌ای و بدون هدف وکور انجام گیرد که شدت و وسعت آن به مراتب بیشتر است و چه در اثر یک عملیات پارتیزانی که شدت و وسعت و تلفاتش بسیار کمتر و محدودتر است!

در جولای سال ۲۰۱۴ که ارتش اسرائیل به #غزه حمله کرد، طی آن تنها ۵۳۰ کودک در غزه کشته شدند.
تصاویر ۴-۱، منسوب به همان زمان است و شهرک‌نشینان مناطق اشغالی هر روز عصر بر فراز تپه‌های نزدیک به مرز غزه جمع می‌شدند تا با تماشای بارانِ بمب‌هایی که چند مایل دوتر زندگی را برای فلسطینی‌ها جهنم می‌کرد، لذت ببرند!
در آن زمان خبرنگار گاردین نوشته بود:
"در بالای یک تپه، به شاخه‌های یک درخت کاج تاب بسته‌اند که به ساکنان آن اجازه می‌دهد به آرامی در نسیم لذت ببرند. برخی بطری‌های آبجو، نوشابه و تنقلات می‌آورند."
و دختر ۱۹ساله‌ی شهرک‌نشین به خبرنگار #گاردین گفته بود:
"ما آمده‌ایم تا بمباران را نگاه کنیم. این چهارمین شبی است که بالای تپه آمد‌ه‌ایم. چند ساعت اینجا خواهيم بود. جالب است."
خبرنگار نوشته بود که او و دوست‌پسرش یک کوله‌پشتی پر از نوشیدنی و کیسه‌های چیپس همراه آورده‌اند!
تصاویر بعدی گوشه‌ای از جنایات بعدی رژیم صهیونیستی است.
استمرار اشغال، جنایت، تحقیر و در یک کلمه نسل کشی، فرجامش می‌شود #عملیات_طوفان_الاقصی و حملات مرگبار به پایگاه‌های نظامی و مسکونی در فلسطین اشغالی!

سربریدن کودکان توسط حماس!؟
برای آگاهی از شیوه مظلوم نمایی و منحرف ساختن افکار عمومی نسبت به یک موضوع، توسط امپراطوری رسانه‌ای غرب و صهیونیسم جهانی، در اینجا به یک نمونه از شیوه پوشش خبری آنها اشاره می‌شود:
پیش از این ادعا شده بود که «حماس»، در جریان حمله به اسرائیل از نوار غزه، «تعدادی نوزاد اسرائیلی را سر بریده‌اند».
همچنین شبکه ایران اینترنشنال نیز خبر داد:
"جو بایدن در نشستی با رهبران جوامع یهودیان گفت تصاویر سر بریدن کودکان اسرائیلی به دست تروریست‌ها را دیده و تایید کرده است"!! این درحالیست که؛
۱. کاخ سفید اعلام کرده: "بایدن بریدن سر کودکان اسرائیلی توسط حماس را ندیده و به طور مستقل تایید نکرده و سخنان رئیس جمهوری آمریکا درباره بریده شدن سر کودکان اسرائیلی توسط حماس، با تکیه بر گزارش رسانه‌ها بوده و او تصویری در این باره ندیده یا به طور مستقل تایید نکرده‌ است.
۲. خبرگزاری آنادولو نیز به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که آنها هیچ اطلاعاتی برای تأیید ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های اسرائیل و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر «بریدن سر نوزادان توسط اعضای حماس» ندارند.

در این برنامه، مجری شبکه تلویزیونی اسکای نیوز از نفتالی بِنِت، رهبر فعلی حزب یامینا، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دفاع و نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، درباره علت قطع آب و برق غزه، سؤال کرده و می‌پرسد: «آیا می‌دانید وقتی برق بیمارستانها را قطع می‌کنید، عده‌ای از نوزادان داخل دستگاه Incubator جان خود را از دست می‌دهند؟»
این جلاد با عصبانیت پاسخ می‌دهد:
آیا جدی از من در مورد فلسطینی ها می‌پرسی؟ ما با نازی‌ها می‌جنگیم «واضح است که ما دشمن خود را از آب و برق محروم می‌کنیم، چه مشکلی برای شما داره؟ این چه سؤالی است که می‌پرسی؟ شرم بر شما!
قابل توجه آنهایی که رگ گردنشان بخاطر عملیات طوفان الاقصی متورم گردیده است!
اگر این جانور بی‌شرم که مدتها مسئولیت  آموزش و پرورش صهیونیت‌ها را نیز برعهده داشته، فلسطینیان را نازی و قطع آب و برق بر روی مردم بی‌دفاع غزه و بیمارستان‌های آن ولاجرم کشته شدن نوزادان و بیماران را هم امری لازم تلقی می‌کند، از دشمنانش نیز نباید جز این انتظاری داشته باشد!
بنابراین باز تکرار می‌کنم که استمرار اشغال، جنایت، تحقیر و در یک کلمه نسل کشی، فرجامش می‌شود #عملیات_طوفان_الاقصی!
کانال جدید #اکبر_اعلمی @alami_akbar

This comment was minimized by the moderator on the site

جنگ‌
نعمتی برای قدرتمندان و جنایتکارها!

رحیم قمیشی

آرمیتا گراوند دختر ۱۶ ساله‌ای که به کما رفته بود، این روزها در چه وضعیتی است؟
آیا حاکمیت اجازه داد خبرنگاران آزاد امکان مصاحبه با همکلاسی‌ها و خانواده‌اش را داشته باشند؟
اجازه دادند پزشکانش با خبرنگاران گفتگو کنند؟ ملاقاتش آزاد شد؟
نمی‌دانیم.
شرایط خاص است!
بدون اینکه هیچ قضاوتی در مورد علت ضربه مغزی شدن او داشته باشم، این همه سختگیری و امنیتی شدن پرونده او برای چیست؟ چرا مردم نباید نسبت به گزارش‌های دستگاه‌های رسمی تردید داشته باشند؟
مگر پرونده هواپیمای اکراینی به جایی رسید؟
کشتار پس از نماز جمعه زاهدان چطور؟
مرگ مظلومانه مهسا و آن‌همه جوان.
خانم فاطمه سپهری چه شد؟ بعد از عمل سخت قلب، بازگردانده شده به زندان؟

در افغانستان و هرات مظلوم زلزله‌ای با ۶ درجه ریشتر آمد و تا حال ۲۵۰۰ زن و مرد و کودک از زیر آوار خارج شده‌اند!
فقرِ جوامع تنها انسان‌ها را آشفته‌حال و از خودبی‌خود نمی‌کند، دقیقا می‌کُشد. به بدترین حالت. آیا ایران ما در معرض چنین فجایعی نیست؟ آیا ما مصون از چنین حوادثی هستیم؟
اگر زلزله ۷ ریشتری در ژاپن یا آمریکا بیاید چند نفر کشته می‌شوند؟ اصلا کسی کشته می‌شود!
مگر مردم افغانستان و مناطق محروم ایران برای مردن به دنیا آمده‌اند؟ اگر همین زلزله در تهران بیاید آیا کمتر از صد هزار تلفات خواهیم داشت؟

حماس تصمیم مهمی می‌گیرد که هیچکس هنوز نتوانسته تحلیلی از آن ارائه کند.
هنوز وقتی می‌پرسیم طراحان آن برای حمله تلافی‌جویانه اسرائیل چه فکری کرده‌ بودند، هیچ پاسخی داده نمی‌شود!
مگر مردم مظلوم و زجرکشیده فلسطین، به‌دنیا آمده‌اند که سال‌ها از طریق سربازان اسرائیلی تحقیر و اسیر شوند، و ستم ببینند، دوباره با برنامه‌های بی‌سرانجام جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزانی که تنها در پی اثبات خود هستند!
چرا کسی دلش به حال آن پیرزنان و دختربچه‌هایی که این شب‌ها زیر آوارها می‌میرند نمی‌سوزد!؟
از بی‌گناهان اسرائیلی کشته شده بنویسم که متهم می‌شوم به اسرائیلی بودن!
ولی واقعا آنها چه گناهی داشتند؟؟

مقامات ایران محکم پشت عملیات پر مسئله حماس ایستاده‌اند. حتی استثنا هم نکرده‌اند "با تأسف از شهروندانی که ناخواسته صدمه دیده‌اند". در واقع ما ایرانیان را شریک هر جنایتی که آن گروه بکند کرده‌اند!!
بدون اینکه از مردم بپرسند آیا موافقید!
هیچ مقامی هم یک بار برای مردم توضیح نمی‌دهد منافع ملی این سیاست برای مردم ایران چیست، وقتی دلار جهش می‌کند، بورس سقوط می‌کند، اجناس بشدت گران می‌شوند، چطور ما باید تحملش کنیم!!

"شرایط جنگی" پاسخی است به تمام پرسش‌ها!
مگر الان کسی در اسرائیل سؤال می‌کند پرونده‌های قضایی نتانیاهو چه شد؟
مگر کسی در فلسطین می‌پرسد سران اصلی حماس کجا هستند، و چرا برای شرایط حاضر که قابل پیش‌بینی بود تدبیری نداشته‌اند؟
در ایران هم می‌توان جنگ را عَلَم کرد و دیگر نگفت آرمیتا چه شد، گرانی‌ها چرا، آنهمه جوان چرا در یک سال گذشته جانشان گرفته شد؟ چرا ما باید تنها کشوری در دنیا باشیم که به‌طور رسمی و دربست، خود را پشت سر یک گروه مسلح غیردولتی قرار می‌دهیم؟

می‌دانم باز خواهند گفت دارم چشمم را بر جنایات اسرائیل می‌بندم!
آنهایی چشم‌هایشان را می‌بندند که منتظرند شهدای فلسطینی بشوند چند هزار، و بعد متن سخنرانی‌هایشان را آماده کنند؛ "ندیدید اسرائیل جنایتکار است!!"
هر چه عدد بالاتر برای آنها بهتر...
مگر غیر از اینست.

من این شب‌ها خواب ندارم.
من جنگ را دیده‌ام.
من می‌دانم تاریکی و فرود بمب‌ها یعنی چه!
من می‌دانم کشیدن کودک از زیر خاک یعنی چه.
من اگر حماس را یک طرف جنایت می‌بینم، چون بی‌تدبیری را به‌وضوح در آنها دیده‌ام.
من بازمانده کربلای چهار هستم...
باید مردم بی‌دفاع و مظلوم بدانند در پسِ جنگ‌ها چه نیات کثیفی وجود دارد.

من دلم برای فلسطینی‌ها می‌سوزد
من دلم برای بشریتی می‌سوزد
که عده‌ای با جنگ
اهداف خود را پیش می‌برند
و یادشان می‌رود کرامت انسان‌ها در جنگ فدا می‌شود
و قدرتمندان فرصت می‌یابند جنایت‌هایشان را
و ناکارآمدی‌هایشان را
پنهان کنند...

@ghomeishi3

This comment was minimized by the moderator on the site

جنگِ بی‌خدا ها، برای خدا!

رحیم قمیشی

متاسفانه با خبر شدیم صهیونیست‌ها صبح امروز از زمین و دریا و هوا حملۀ همه‌جانبه‌ای را به ساکنین شهر غزه آغاز کردند.
جوانان غزه که برای برگزاری جشن ولادت پیامبر اسلام به فضای باز رفته بودند، ناگهان مورد حمله تروریست‌های سرتاپا مسلح اسرائیل قرار گرفتند و بسیاری‌شان با لبهایی تشنه شهید شدند.
جوانان غزه‌ای هیچ سلاحی نداشتند ولی تروریست‌ها حتی فرصت تسلیم شدن یا فرار هم، به آنها ندادند.

برخی دختران معصوم و مسلمان را دو صهیونیست از خدا بی‌خبر میان خود، بر یک موتوسیکلت نشانده و به درون سرزمین‌های صهیونیستی منتقل کردند. اخبار متعددی از تجاوز به آن دختران مظلوم، تمام مسلمانان جهان را آکنده از خشم و اندوه نموده است.
صهیونیست‌ها به کودکان فلسطینی هم رحم نکرده و آنها را هم به اسارت گرفته و به زندان‌های خود منتقل نموده‌اند.
سربازان وحشی اسرائیل وارد حریم خانه‌های مسلمانان شده و با این ادعا که تمام مسلمانان تروریست هستند و متجاوز، در برابر دیدگان اشک‌آلود اعضای خانواده دختران و پسران جوان را اعدام نمودند. آنها با شلیک موشک‌های آتشین مسلمانان را در حالی که در خواب بودند، در زیر تلی از خرابه‌ها، زنده زنده دفن نمودند.
در یورش صهیونیست‌ها بنا به اخبار دریافتی تا کنون نزدیک به هزار فلسطینی مظلوم جان باخته‌اند که بنا به آمار، بیش از ۹۰۰ نفر از آنها شهروندانی عادی بوده‌اند!

علمای اسلام هم اینک در حال تهیه بیانیه‌هایی هستند تا ضمن اعلام جهاد بر علیه اسرائیل، اعلام نمایند این ننگ تجاوز به دختران مسلمان تا ابد بر پیشانی اسلام نخواهد ماند! مسلمانان هم باید به دختران صهیونیستی تجاوز کنند...
آنها به‌زودی اعلام خواهند کرد صهیونیست‌هایی که پیرزن ۸۵ ساله مسلمان را به اسارت برده‌اند، صهیونیست‌هایی که کودک ۱۵ ماهه را نیز به اسارت برده‌اند، مادر و دو فرزند کوچک را به زندان برده و تهدید کرده‌اند در صورت اقدام مسلمانان یک به یک این اسرا را در برابر دوربین و با پخش زنده اعدام خواهند کرد، هیچکدام شایسته زنده بودن نیستند!!
آنها اعلام خواهند کرد الیوم یوم عزای عمومی است، و خواهند گفت مسلمانان ببینید مجامع جهانی نشستند و نگاه کردند چطور به نوامیس ما تجاوز می‌شود!!
ارزش پول صهیونیست‌ها تا کنون ۲۰ درصد تنزل کرده، بورس آنها بشدت سقوط کرده، و این انتقامی است که خداوند از آنها می‌گیرد!

جنگ همینطور است!!

در گزاره‌های بالا به‌جای جنگجویان حماس صهیونیست گذاشته‌ام. به جای صهیونیست‌ها، مسلمان.
به جای خاخام‌های مفتخور، مراجع گذاشتم و به‌جای مراجع تقلید معظم، خاخام.
دعوا بر سر آن است که چرا آنها ظلم کنند، چرا ما ظلم نکنیم!
چرا آنها برده ما نباشند؟
چرا آنها اسیر بکُشند، چرا ما نکشیم؟
چرا آنها جان‌جوان بگیرند، ما نگیریم!
خاخام‌ها حکم کشتن صادر می‌کنند و یکی‌شان کشته نمی‌شود.
نتانیاهو فرمان می‌دهد و یک خراش هم برنمی‌دارد.
آنها تجاوز به خود را فاجعه می‌دانند، تجاوز به دیگران را تلافی و انتقام بر حق!
آنها دشمنان خود. را شایسته مرگ می‌دانند، دوستان خود را مبرا از هر خطایی!

لعنت بر نتانیاهو
لعنت بر خاخام‌ها
لعنت بر آنها که نتانیاهو و خاخام‌ها را نمایندگان خدا می‌دانند.
لعنت بر آنها که فکر می‌کنند با کشتن، زندگی تولید می‌شود.
لعنت بر همه اسرائیلی‌هایی که با مرگ مسلمان‌ها جشن می‌گیرند!!
آن‌ها مایه ننگ بشریتند...

@ghomeishi3

This comment was minimized by the moderator on the site

چرا استمرار جنگ اولویت است [10/11/2023 10:34 AM]

اینکه حتی عناصر تکفیری کیهان هم علی رغم تمام کور رنگی ها که دارند بفهمند یا به مصلحت بنویسند حمله ابتدایی حماس به مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان نظامیان به همگرایی و فراموشی اختلافات داخلی اسرائیل منجر شده است همان نکته کلیدی است که در چند یادداشت گذشته نقد خبر تحت عنوان خدمت حماس به عبور از اختلافات داخلی اسرائیل مورد اشاره قرار گرفت خدمت بزرگی که به چهل هفته اعتراضات بی سابقه ساکنین اسرائیل علیه حاکمیت پایان داد اعتراضات مستمر و گسترده که حتی مقام معظم رهبری با ابراز شادمانی تحت عنوان نشانه بارز آغاز فروپاشی مورد اشاره قرار دادند. اما اینکه تکفیریها حالا در کیهان بنویسند ایران حمایت می‌کند اما تصمیم حمله را خود حماس گرفت یا بنویسند جمهوری اسلامی ایران وارد جنگ مستقیم با اسرائیل نمی شود حرف بسیار جدیدی است.
اینکه ۱۸مهر روز زاینده روز با زاینده رود خشک بدون آب سپری شد یا فلان مقام وزارت بهداشت مملو از بی کفایتی اظهار کرد که مشکل تامین شیر خشک مورد نیاز نوزادان ایران به زودی مرتفع خواهد شد یعنی بر حماقت مدیریتی و برنامه ریزی در کشورمان پایانی نباید متصور بود هرچند رئیسی رئیس جمهور حاکمیت یکدست سازی در نطق آتشین خیالپردازنه یا مالیخولیایی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر ظهور عصر جدید جهانی با ظهور قدرت‌هایی مانند ایران تاکید کرده باشد.
اینکه برخی مجاری خبری نزدیک به حاکمیت یکدست سازی حالا نوشتند ادعای برخورد با دختران و زنان بخاطر نداشتن حجاب فقهی دروغ است بلکه ضابطین موظف به اجرای قانون مصوب هستند حتماً حرف جدیدی است که شاید برای ایجاد فضای لازم تغییر شیوه غلط مسلمان سازی اجباری باشد. یعنی عناصر جریان مذکور در صدد طرح این نکته هستند که با اصلاح قانون موقت عفاف و حجاب در مورد حدود حجاب همه چیز خانمه خواهد یافت و فقهای همراه هم مشکل فقهی نخواهند داشت.
اینکه امارات عربی متحده ضمن انتشار خبر ارسال کمک به اسرائیل از برخورد با اقدامات غیرانسانی حماس در حمله ابتدایی به مناطق مسکونی می گوید و بشار اسد را در مورد هر نوع مداخله و کمک به حماس هشدار می دهد یا اردغان رئیس جمهور ترکیه همچون گذشته به بازی یکی به میخ و یکی به نعل مشغول و به ۶یچ چیز جز تامین منافع ترکیه فکر نمی کند یا ایران هم حالا تشویق و حمایت از حمله حماس به اسرائیل را انکار می کند یعنی حماس با غزه به خاک و خون کشیده شده یا به تعبیر خبرگزاری دین ستیز تکفیری تسنیم با خاک یکسان شده بیش از همیشه تنهاست.
اینکه چند روز بیشتر از سفر راهبردی سردار قالیباف به امارات عربی متحده نگذشته است که امارات در جنگ حماس و اسرائیل در حال حمایت رسمی از اسرائیل قرار دارد اگر شرافتی در مجلس وجود داشت باید از سردار قالیباف پرسیده می شد که سفر به امارات حامل چه دستاوردی بوده است؟ چرا در نشست با سران امارات هیچ دریافت و برآوردی از موضع احتمالی امارات در مورد حمله دو روز بعد حماس به اسرائیل نداشته است؟ شاید سردار قالیباف در سفر به امارات با گرفتاری در مشغله تکمیل پروژه سیسمونی گیت حاج خانم از ترکیه در صدد تهیه کسری جهیزه بوده باشد فرصتی برای بحث در خصوص حماس و غزه به خاک نشسته با مقامات اماران دست نداده باشد. شاید.
اینکه مرحوم آیت الله هاشمی در خاطرات مهر ماه ۱۳۷۹ مدام از انتفاضه می گوید و انتفاضه فلسطيني‌ها را رو به توسعه توصیف می کند یا به تهدید دمشق و بيروت توسط اسرائیل اشاره می کند و از شدت خشم مسلمانان جهان علیه اسرائیل می نویسد که با برپایی تظاهرات و اعتراضات روزانه جديد در سراسر دنيا همراه است یا شوراي امنيت [سازمان ملل] هم امروز زورگويي اسرایيل به فلسطينيان و استفاده از سلاح گرم را محكوم كرد و اسرایيل را اشغالگر خواند و رفتن [آریل] شارون، [رهبر حزب لیکود] به مسجدالاقصي را كه منشأ حوادث اخير شده، تقبيح ‌كرد و بسیاری دیگر که اشاره شده است دقیقاً به این معناست که هیچ یک از مقامات ایران قادر به درک حقایق و واقعیات بیرونی نبوده و امروز را نمی فهمیدند ۲۳ سال پس از آن روزها که اسرائیل ایستاده است و غزه هم می تواند زنده باشد و زندگی کند. اما شاید سوال مناسبی است که بپرسیم چرا حداقل طی ۲۳ سال گذشته هیچ اقدامی حتی در حد یک قدم در مسیر ايجاد و تقویت قدرت اقتصادی و مالی غزه و مردمان فلسطین برداشته نشده است؟ آیا اگر میلیاردها دلار تزریقی براي ادامه جنگ به ايجاد و تقویت بنیه اقتصادی، صعنتی، کشاورزی و مالی مردم غزه هدایت شده بود امروز غزه با اقتصاد قادر بر استیلای بر سرزمین‌های اشغالی نبود؟ رهبران ایران چرا هزینه در جنگ را مقدم بر هزینه برای رشد و توسعه غزه می دانند؟ ۱۸مهر

اینکه در یادداشت چرا استمرار جنگ اولویت است به تغییر موضع ناگهانی جریان تکفیری یا نفوذی کیهان اشاره کردم، تصور نمی کردم به فاصله چند ساعت مقام معظم رهبری هم در مراسم مشترک صبحگاهی نیروهای مسلح دقیقاً موضع مذکور را تکرار کند. هرچند تصور می کنم جریان تکفیری نفوذی کیهان با اطلاع از قصد فرمانده کل قوا مبنی بر انکار صریح مداخله ایران (سپاه قدس) در برنامه ریزی و پشتیبانی از حمله ابتدایی حماس به مناطق مسکونی اسرائیل با مکر همیشگی در اعلام موضع مذکور پیشدستی کرده باشد تا شاید فرمانده کل قوا را تحت تاثیر خود نشان دهد. هرچند علاوه بر مواضع رسمی اعلامی مقامات ایران در استقبال و شادمانی از حمله ابتدایی حماس به مناطق مسکونی اسرائیل باید برای مواضع اعلامی مقامات حماس که از ایران بابت حمایت و پشتیبانی در آموزش، تامین مالی و تسلیحاتی تا طراحی و پشتیبانی از حمله حماس تقدیر کردند فکری کرد. ۱۸مهر
https://t.me/Khabar_Naghde

This comment was minimized by the moderator on the site

سپر انسانی حماس

اینکه حماس در تونلهای از قبل تعبیه شده به دِپوی مهمات و راکت‌های پَرتابی و حتی استقرار و جابجایی نیروهای رزمی اقدام می کند حرف جدیدی نیست و اصولاً در پهنه بسیار محدود و بسیار متراکم جمعیتی غزه راهی جز این نیست. اما حماس وقتی با علم به چنین شرایط بسیار دشوار و گریز ناپذیری پای به عرصه درگیری غیر مستقیم زمینی یا به تعبیر فرماندهان حماس و مقامات ایران موشک باران علیه اسرائیل می کند قطعاً با علم به این واقعیت است که اسرائیل هم با تمام توان علیه اهداف بسیار در دسترس غزه چنین خواهد کرد. حماس با علم به وقوع فاجعه بمباران و موشکی غزه که حتی یک وجب خاک خالی از سکنه ندارد عملاً راهی جز اقدام به جنگ از پشت سپر انسانی متشکل از مردم بی دفاع چند میلیونی غزه ندارد سرزمین بسیار کوچکی که به متراکم ترین سرزمین در جهان شناخته می شود.
اینکه چرا بخشی از فرماندهان و رزمندگان حماس و جهاد اسلامی یا حزب الله لبنان چنین بی محابا و با افتخار از حمله موشکی به مناطق مسکونی و کشتار کودکان، زنان و غیرنظامیان می گویند شاید ریشه در منش و باور کادرهای آموزشی در دهه های ۹۰-۸۰ داشته باشد، چرا که تربیت آموزش تخصصی در حوزه های رزمی تا طراحی عملیات ارائه شده در دهه‌های ۷۰-۶۰ تقدیمی به عزیزان فلسطینی و لبنانی علی رغم درک شرایط بسیار دشوار مقابله با رژیم اشغالگر مبتنی بر اخلاق مداری و پرهیز قطعی از کشتار کودکان، زنان و غیرنظامیان از دشمن و اطمینان از حفاظت از جان تمامی مردمان بی دفاع غزه و جنوب لبنان استوار بود. اما گویی بسیاری با توجه به تجربه سوریه و داعش در عراق بر این باورند که با اصل دانستن ایجاد وحشت در ارکان رژیم اشغالگر فلسطین مبادرت به هر اقدامی مجاز و لازم است.
اینکه چرا خبرگزاری ایرنا ارگان رسمی دولت رئیسی حالا پس از سه روز رجز خوانی حالا تغییر رویه داده و برخلاف نظر فرمانده کل قوا، مشاورین رهبری و فرماندهان عالی نظامی از شعار حماسه سرایی برای تهاجم ابتدایی حماس که با شلیک سحرگاهی بیش از ۵۰۰۰ موشک سبک یا راکت به مناطق مسکونی و شهرک‌های فلسطین اشغالی تا محل برگزاری کنسرت رقص برای صلح، فاصله گرفته و با نرمی می نویسد طوفان الاقصی عاقبت بادی است که اشغالگران کاشتند. می نویسد اگر آمریکا و اروپایی‌ها برای توقف شهرک سازی‌ها به موقع اقدام می کردند حالا تماشاچی اشغالگری و مقابله به مثل حماس نبودند. خبرگزاری ایرانا ارگان رسمی رئیسی و دولتش برخلاف فرمایش صریح مقام معظم رهبری که بر شکست قطعی روند سازش بین کشورهای منطقه با اسرائیل تاکید فرمودند نوشته است روند سازش با سرعتی باور نکردنی پیش می‌رود.
اینکه شخصی با انتشار تصویر سه میدان در ایران، فلسطین و اسرائیل به طنز نوشته است. ایران میدانی را در مرکز تهران به نام فلسطین نام گذاری کرده است. دولت خودگردان فلسطین یکی از میادین اصلی کرانه باختری را میدان شهید صدام حسین نامیده است. اسراییل هم یکی از خیابانها و میادین اصلی تل آویو را به کوروش کبیر پادشاه ایران باستان ثبت کرده است. نویسنده نکته سنج به طنز نوشته است خاورميانه همین‌ قدر جای عجیبی است!
اینکه در اوج بحران جنگ حماس و اسرائیل که بنابر ادعای تصاویر شبکه خبر تلویزیون با افزایش حجم بمباران و شلیک موشک به غزه ادامه دارد عبداللهیان وزیر خارجه رئیسی بجای دست و پا زدن برای جلب کمک بین المللی و منطقه ای برای مردم بیگناه در معرض آتش غزه با لبخندی احمقانه از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با سودان مملو از بحران و درگیری می گوید و خبر مذاکره با شاهزاده فرحان وزیر خارجه عربستان مبنی بر تکرار بازی سپاهان - الاتحاد در اصفهان را خبری می کند یعنی بوی تعفن وزارت خارجه رئیسی از کیلومترها فاصله قابل استشمام است و مردم مظلوم و تنهای غزه زیر باران آتش اسرائیل نباید به دستگاه دیپلماسی رئیسی کمترین امیدی داشته باشند.
اینکه کویت و بحرین دو کشور عربی شورای همکاری خلیج عربی[فارس] با صدور بیانیه مملو از بی شرمی اقدام به حمله ابتدایی حماس به مناطق مسکونی و گروگانگیری غیرنظامی اسرائیل را محکوم کردند، حتماً می تواند فصل جدیدی از فشارهای وارده له غزه باشد. ایکاش مقامات سیاسی و نظامی کشورمان که در نهایت حماقت برپا کننده کارناوال شادمانی آغاز جنگ ابتدایی حماس علیه مناطق مسکونی بودند ایکاش می توانستند شرافتمندانه به همراه اعضای خانواده خود و تمام مقامات مدعی کشورمان با سفر به سوریه، لبنان و حتی مصر و پرداخت هزینه بسیار ناچیز مقدمات اعزام و انتقال به غزه را فراهم و در کنار مردم گرفتار باران بمباران هوایی و موشکی اسرائیل بایستند و مقاومت کنند. ایکاش می توانستند شرافتمندانه بجای رجز خوانی در ایران و هزینه سازی برای مردم مظلوم، بی دفاع و تنهای فلسطین در غزه به اتفاق خانواده به میدان رفته و در کنار خانواده های غزه جنگ را تجربه کنند. ۱۸مهر
https://t.me/Khabar_Naghde

Telegram (https://t.me/Khabar_Naghde)
نقد خبر
فَّبَشِّر
عِبٌاد اَلّّذينَ يَسَْتمِعُونَ الْقَوُلْ
فَيَّتبُِعونَ اَحْسّّنه

This comment was minimized by the moderator on the site

چرا جمهوری اسلامی ایمن می ماند

یادداشتی از یدالله کریمی پور

بازار خبرها، تحلیل و تفسیرهای رسانه های بین المللی پیرامون دخالت جمهوری اسلامی در طوفان الاقصی داغ شده است و به همان نسبت نیز مسئولان و مدیران دولت پیاپی در حال تکذیب دخالت تهران در این عملیات اند.

چنان که نمایندگی دائمی ایران در ملل متحد هر گونه دست داشتن ایران در حملات حماس به اسرائیل(اشغالگر) را رد کرده است.

هم چنین سخنگوی وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی، ضمن تکذیب دخالت ایران در حمله حماس، تهدید کرد که هر اقدام احمقانه با پاسخ ویرانگر ایران روبرو خواهد شد.

ولی شگفت آن که به رغم تفسیر رسانه های معتبر در غرب، مانند وال استریت ژورنال، چند کانال پر بیننده تلویزیونی و ادعاهای متعدد انفرادی تحلیل گران، تل آویو و دولت های پشتیبان اش، نه تنها هیچ ادعایی مبنی بر دست داشتن ایران در طوفان الاقصی ندارند، بلکه جمهوری‌اسلامی و حتی حزب الله را بری از چنین دخالتی می دانند:

۱- امروز دوشنبه ارتش اسرائیل اعلام کرد، هنوز هیچ نشانه ای از ارتباط ایران با طوفان الاقصی وجود ندارد(فارس)؛

۲- آنتونی بلینکن وزير امور خارجه آمریکا دیروز طی مصاحبه با CNN گفت:
ما هنوز شواهد هدایت یا دخالت ایران در این حمله را مشاهده نکرده ایم( وال استریت ژورنال).

۳- حزب الله لبنان نیز پیاپی و بی انقطاع در حال اعلام بیطرفی عملی خود در این قضیه به رغم موافقت و تشویق و ترغیب طوفان الاقصی است.

به هر روی در کمال ناباوری بیشتر فکت ها حاکی از آن است که اسرائیل و آمریکا تمایل چندانی به کشاندن پای جمهوری‌اسلامی در این میدان ندارند.

آنان بر اساس اصل تغافل(خود را به غفلت زدن) از دامن زدن و بزرگنمایی تاثیر و کمک های جمهوری اسلامی به فلسطينی ها (مانند سایر کشورها) در شرایط کنونی ابا کرده و یا در قالبی حاشیه ای بدان پرداخته می شود.

چرا؟

۱- به گمانم استراتژی ناتو،  محدود کردن جغرافیایی واکنش اسراییل و البته تن دادن به پذیرش خشونت حداکثری این دولت علیه غزه است.
بیشتر بدین دلیل که اوکراین محوریت خود را در اذهان جهانی از دست ندهد.
وارد کردن جمهوری اسلامی به چنین معرکه ای بازی در زمین روسیه و دلخواه استراتژیک مسکو است؛

۲- ایالات متحده قصد ندارد روند گفتگوهای پنهانی اش با جمهوری‌اسلامی دچار آسیب جدی شود.

۳- گسترش میدان جنگ،‌ به معنای ته دیگ بستن استراتژی عادی سازی خواهد بود.
به هر روی،‌ به اغلب احتمال، جمهوری اسلامی در معرکه بسیار تند کنونی، و در قبال فشار و تهدید بیرونی، ایمن خواهد ماند. 
بنابراین بهتر نیست تلاش ها در وهله نخست، بر حل وفصل مشکلات درونی متمرکز شود؟


تاریخ_معاصرایران
https://t.me/joinchat/AAAAAEEhqxx3Z00nJrdwFg

This comment was minimized by the moderator on the site

emad_baghi عمادالدین باقی @emadeddinbaghi · Oct 9
تاریخ جزجنگ قدرت نیست.ما درکجای این نبرد قرار داریم؟بعنوان مدافع حقوق بشر طرف هیچ‌جنگی نیستیم و برای کشته شدن هیچ انسانی و‌ ویرانی هیچ‌خانه ای شادمانی نمی کنیم،باید«جنگ قدرت»را مهار و دندان تیزش را بکشیم‌ ونباید خودمان‌ جزیی از آن شویم ولی نباید قاعده البادی اظلم را پایمال کنیم


نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی) @Zeidabadi_Ahmad تأسف از فرصتی که سوخت!
ظهور دولت افراطی #نتانیاهو بهترین فرصت را برای استفادهٔ جمهوری اسلامی از نفوذ منطقه‌ای خود در جهت حل عادلانهٔ مسئلهٔ #فلسطین و ارتقاء بی‌سابقهٔ موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان فراهم کرد.
این فرصت اما با جنگ جاری در نوار غزه از دست رفت. به نظر من، تحولات آتی خاورمیانه درست در جهت عکس آنچه مقام‌های جمهوری اسلامی تصور می‌کنند، حرکت خواهد کرد.
باعث تأسف است! باعث غصه و رنج است! آثارش به زودی ظاهر خواهد شد.


Mousavian @hmousavian · 18h
روایت دو کهنه سرباز اسراییل از جنگ‌های گذشته با فلسطینی‌ها:
آنها را در قفس زندانی کرده و سپس اعدام کردیم.
دختران 16 ساله هم مورد تجاوز قرار گرفتند.
حتی بچه ها را نیز اعدام کردیم.
سربازان روستایی ها را تعقیب کرده و با شعله افکن آنها را آتش میزدند.


محمّد حسين كريمی پور @M_H_Karimipour · 19h
امروز، هیچ دولتی جرات ندارد که بگوید: ۱-مردم سرزمین دشمن، نه انسان که حیوانند.۲- آب و غذا را بر آنان کاملا می بندد. وزیر اسرائیلی بوضوح همین ها را گفته. همه ساکتند! سفیر فلسطین در لندن راست می گوید. ۷۵ سالست اسرائیل فراتر از قانون نشسته! و این معافیت از قواعد را حق خود می داند!

عباس عبدی @abb_abdi · Oct 9
کسانی که در داخل کشور با گفتن مواضعی در صدد توسعه آتش جنگ هستند، بصورت پیش‌فرض عامل مستقیم اسراییل هستند، مگر آن که خلافش ثابت شود.


AmirMohsen Mohammadi @AmirMohsenM
شما حق دارید دوست عزیز که کنار اسرائیل بایستید، این بخشی از آزادی بیان است. خشم شما از جمهوری اسلامی و این‌همانی حماس و رژیم را هم درک می‌کنم. من با آگاهی از اینکه یهودستیزی، یکی از بنیان‌های رژیم است، اما همصدا با اصلی‌ترین ارگان‌های حقوق بشری دنیا و احزاب مترقی، کنار مردم فلسطین می‌ایستم، اسرائیل همواره و بصورت سیستماتیک میثاق‌های بین المللی را نقض کرده است، این با یک سرچ سردستی قابل تایید است. استیت اسرائیل کوه رسانه‌های جریان اصلی را پشت خود دارد. شاد و پیروز باشی همیشه و امیدوارم فرزندان هیچ‌کسی کشتار و قتلعام را تجربه نکنند.

حسین دهباشى
@hosseindehbashi
بسیاری، هم از شلیک به چشمِ دُخترکان گریستند و هم با آتش‌گرفتنِ پرچمِ ایران، جگرشان سوخت. هم از انداختنِ عمامه‌ی آخوندها برائت جُستند و هم با زندانی شُدنِ خبرنگاران، خشمگین شُدند و هم از دیدن شادی اراذل از باختنِ ملی‌پوشان غمگین. هم باج دادن به روسیه و چین و رقص عربی در سفارتِ سعودی را تمسخر کردند و هم خواب‌هایِ ناخوشِ تجزیه‌طلبان را و... هم تجاوزِ روسیه به اوکراین را محکوم کردند و هم اشغال افغانستان توسط طالبان و هم حمله‌ی حماس به غیرنظامیان و هم جنایات اسراییل در فلسطین. بعضی‌ها ولی معیارهایشان -مورد به مورد- عوض شده و عوض می‌شود.
آن بسیاری، «انسانیت» سنگِ ترازویشان است و این بعضی‌ها، «سیاست»


mina @porzady · Oct 9
روسیه خبر داشته حماس قصد حمله به اسراییل را دارد
ایران خبر داشته
چطوری باور میکنید که نتانیاهو خبر نداشته؟
چرا گنبد آهنین دقیقا روزحمله درحال تعمیر و تعویض قطعات بوده؟
قطعات پهباد چطوری به غزه تحت محاصره رسیده؟
تحلیلگران عرب احتمال عمدی بودن این سکوت را زمینه سازی نسل کشی میدانند

This comment was minimized by the moderator on the site

10/10/2023 12:47 PM
خامنه‌ای: آنها که می‌گویند حمله حماس کار غیرفلسطینی‌ها بوده دچار محاسبه غلط شده‌اند
علی خامنه‌ای، می‌گوید، بازوی جوانان فلسطینی که حمله به اسرائيل را طراحی و اجرا کرده‌اند می‌بوسد. رهبر جمهوری اسلامی در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح ضمن حمایت از حملات حماس به اسرائيل اضافه کرد: «آنها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند».

او در ادامه با اشاره به گزارش‌هایی که از نقش ایران در این حملات خبر می‌داد، افزود: «در روزهای اخیر برخی از مقام‌های اسرائيلی در یاوه‌گویی‌های خود گفته‌اند جمهوری اسلامی پشت این حملات بوده‌است؛ اشتباه می‌کنند، ما البته از مبارزات فلسطینی‌ها دفاع می‌کنیم و پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‌بوسیم.»

او در عین حال در ادامه صحبت‌های خود این حملات را «شجاعانه و فداکارانه» توصیف کرد و افزود: «مقصر این وضیعت دولت کنونی حاکم بر اسرائيل است»

This comment was minimized by the moderator on the site

اسرائیل: اجساد ۱۵۰۰ عضو گروه حماس پیدا و باقی نیروها عقب رانده شدندارتش اسرائيل می‌گوید توانسته امنیت را در نزدیکی نوار غزه برقرار سازد و نیروهای حماس را از خاک این کشور به عقب براند.

در همین حال اسرائیل می‌گوید اجساد دست‌کم هزار و ۵۰۰ عضو گروه حماس تا روز سه‌شنبه در خارج از منطقه تحت محاصره فلسطینی‌ها پیدا شده است.

بنیامین نتانیاهو هشدار داده که عملیات نظامی اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه روز شنبه آغازی برای نابودی حماس و همچنین تغییر نظم خاورمیانه است.

تعداد کشته شدگان در این نبرد به شکل فاجعه‌باری بالا بوده است، به طوری که اسرائيل از کشته شدن ۹۰۰ نفر و مقام‌های غزه هم از کشته شدن ۶۸۷ نفر خبر داده‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که نیروهای مسلح حماس با خونسردی افراد پیر و جوان و کودک و نوزاد را به قتل رسانده‌اند.

نتانیاهو کشتار گسترده غیرنظامیان اسرائیلی را با جنایات گروه دولت اسلامی، در زمانی که مناطق وسیعی از سوریه و عراق را تحت کنترل داشتند، مقایسه کرد.

وی در یک سخنرانی تلویزیونی اواخر روز دوشنبه گفت: «تروریست‌های حماس کودکان را بستند، سوزاندند و اعدام کردند. آنها وحشی هستند. حماس داعش است.» رهبر کهنه‌کار در راس ائتلاف راست‌گرای تندرو اسرائیل همچنین پس از سال‌ها بحران سیاسی و اختلافات تلخ اجتماعی، خواستار تشکیل «دولت اضطراری وحدت ملی» شد.

ارتش اسرائیل ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را برای عملیات «شمشیرهای آهنین» فراخوانده و تانک‌ها و دیگر زره‌های سنگین را هم در نزدیکی غزه و هم در مرز شمالی با لبنان مستقر کرده است.

ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسرائيل می‌گوید: «حدود هزار و ۵۰۰ جسد از اعضای حماس در اسرائيل و در نزدیکی نوار غزه پیدا شده است.»

حمایت پنج قدرت جهانی از اسرائيل
ایالات متحده به همراه بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا حمایت کامل خود را از اسرائيل ابراز داشته‌اند. در بیانیه مشترکی که کاخ سفید منتشر کرده این پنج رهبر در خصوص این اتفاقات تاکید کردند که آرزوهای مشروع مردم فلسطین را به رسمیت می‌شنسند اما به باور آنها حماس چیزی جز ترور و خونریی برای مردم فلسطین ارائه نمی‌کند.


البته این پنج رهبر اشاره‌ای به این نکردند که آنها در طول این سالها چه چیزی برای فلسطینیانی که سرزمینشان توسط اسرائيل اشغال شده، به ارمغان آورده‌اند.

علاوه بر این، کشورهای دیگری چون برزیل، کامبوج، کانادا، ایرلند، مکزیک، نپال، پاناما، پاراگوئه، روسیه، سریلانکا، تایلند و حتی اوکراین هم شهروندانی را در این حمله از دست داده اند و یا از سوی نیروهای حماس به گروگان گرفته شده‌اند.

تخمین زده می‌شود که حماس از زمان آغاز این حملات حدود ۱۵۰ نفر را به گروگان گرفته است؛ از جمله کودکان، سالمندان و جوانانی که در یک جشنواره موسیقی اسیر و حدود ۲۷۰ نفر هم کشته شدند.

حماس روز دوشنبه تهدید کرده که هر بار که اسرائيل بدون هشدار به یک هدف غیرنظامی در غزه حمله کند، یکی از گروگان‌ها را خواهد کشت.

اسرائيل از روز دوشنبه غزه را به صورت کامل محاصره کرده و آب، غذا، برق و دیگر منابع ضروری مردم این منطقه را قطع کرده است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نسبت به این اقدام اسرائيل واکنش نشان داده و تاکید کرد از اعلام محاصره عمیقا مضطرب است. او همچنین هشدار داد که وضعیت بشردوستانه وخیم غزه به شکل تصاعدی بدتر خواهد شد.

حملات اسرائیل بلوک‌های برج‌های مسکونی و مساجد را در غزه با خاک یکسان کرده و در اردوگاه آوارگان در غزه را هم نابود کرده است. اتفاقی که باعث شده مردم اجساد قربانیان را به صورت سوخته از زیر آوار بیرون بکشند.

محمد نجیب، ساکن غزه و ۷۰ ساله، می‌گوید که روز دوشنبه پس از دریافت هشدار اسرائیل برای تخلیه، از خانه خود گریخت و روز سه شنبه هنگام بازگشت به محله خود در الریمال با صحنه‌ای وحشتناک رو به رو شد.

او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «کل منطقه ویران شده است، تعداد زیادی از خانه‌ها به طور کامل نبود شده، تقصر بچه‌ها و زن‌ها چیست؟»

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که سه خبرنگار فلسطینی هم در حملات هوایی اسرائيل به یک ساختمان مسکونی در غزه کشته شده‌اند.

۱۱ سپتامبر اسرائيل
اسرائیل از حملات بی‌سابقه زمینی، هوایی و دریایی حماس که شامل هزاران راکت است، متحیر شده و آن را به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تشبیه می‌کند.

کشوری که مدت‌ها به برتری نظامی و اطلاعاتی با فناوری پیشرفته افتخار می‌کرد، در مقابل این حملات غافلگیر شده است. در عین حال دوستان اسرائيل این کشور را تنها نگذاشته‌اند. واشنگتن متعهد شده مهمات و تجهیزات نظامی را برای حمایت به اسرائيل بفرستد.

این کشور همچنین یک ناوهواپیمابر را به شرق دریای مدیترانه اعزام کرده است. کاخ سفید می‌گوید هیچ قصدی برای حضور نظامیان این کشور روی زمین وجود ندارد اما در عین حال گفته «وحشی‌تری در سطح داعشی که حماس انجام داده» را محکوم می‌کند.

ایران که آشکارا از نابودی اسرائيل سخن می گوید حمله غافلگیرانه حماس را ستایش کرده اما مکررا هرگونه نقشی را در این عملیات رد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال رسانه‌های دولتی عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کردند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفتگو با محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرده که ریاض تلاش می‌کند نسبت به این مسئله که درگیری به سراسر منطقه گسترش نخواهد یافت، اطمینان کسب کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم به اسرائیل نسبت به حمله «بی‌رویه» به غیرنظامیان هشدار داد و از حماس انتقاد کرد و از هر دو طرف خواست به «اخلاق» جنگ احترام بگذارند.

This comment was minimized by the moderator on the site

حماس با چه نیروهایی و چگونه اسرائیل را غافلگیر کرد؟
حملات راکتی حماس به اسرائیل
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار ۱۰/۱۰/۲۰۲۳ - ۰۵:۲۲

منبع نزدیک به حماس به رویترز می‌گوید جنگجویانی که در حمله اخیر به اسرائیل شرکت داشتند، پس از آخرین درگیری میان دو طرف در سال ۲۰۲۱ مشغول گذراندن دوره‌های آموزشی و انجام تمرین‌های نظامی بودند.

رویترز در گزارشی به نقل از یک منبع نزدیک به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، از مشارکت نیرویی ۱۰۰۰ نفری و متشکل از یگان‌های ویژه و آموزش دیده برای انجام مخرب‌ترین حمله به اسرائیل طی ده‌های اخیر خبر داد.

برخی از تصاویر مربوط به عملیات یا تمرین‌های نظامی این یگان‌ها در فیلم‌هایی که حماس و شاخه مسلح آن، گردان‌های عز‌الدین قسام منتشر کردند، ضبط شده و تصاویر دیگر از این عملیات توسط شاهدان تهیه شده است.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که نیروهای اسرائیلی بیش از ۴۸ ساعت پس از آغاز حمله حماس در ساعات اولیه بامداد شنبه، در شش نقطه در اطراف غزه با افراد مسلح این گروه درگیر بودند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی هم با اشاره به حمله نیروهای حماس از زمین، هوا و دریا در گزارشی آورده است که نیروهای دفاعی اسرائیل در همان ساعات اولیه مدعی شدند دو تلاش حماس برای عبور از موانع و نفوذ به سواحل اسرائیل با قایق را دفع کردند.

آموزش
منبع نزدیک به حماس به رویترز می‌گوید جنگجویانی که در حمله اخیر شرکت داشتند، پس از آخرین درگیری جنبش مقاومت اسلامی با اسرائیل در سال ۲۰۲۱ مشغول گذراندن دوره‌های آموزشی بودند و گاهی نیز تمرین‌هایی را که برای عموم قابل مشاهده بود انجام می‌دادند.

این منبع گفت که بخشی از این تمرین‌ها نیازمند ساخت یک شهرک ساختگی اسرائیلی برای شبیه‌سازی فرود نظامی به آن و آموزش چگونگی انجام حمله و رخنه در آن بود.

اتاق فرماندهی مشترک جناح‌های مقاومت فلسطین که توسط شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی هدایت می شود روز ۲۸ دسامبر سال گذشته میلادی تصاویری از آنچه «حمله در پشت خطوط دشمن» را نشان می‌داد در کنال تلگرامی خود منتشر کرده بودند؛ بخشی از تمرین‌ها نیز به چگونگی دستگیری سربازان اسرائیلی اختصاص داشت.

یگان موشکی
حماس در آغاز عملیات مدعی شد که ۳ هزار راکت را در اولین دور حملات به سوی اسرائیل شلیک کرده است؛ این در حالی است که به گفته ارتش اسرائیل، حدود ۲ هزار و پانصد راکت حوالی ساعت شش و نیم صبح به وقت محلی از سوی غزه به مناطقی در این کشور شلیک شد.


از سوی دیگر، شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی به نقل از حماس آورده است که در دور نخست حملات ۵ هزار راکت به سوی اسرائیل شلیک شده است.

هدف از شلیک این راکت‌ها آنگونه که در گزارش رویترز آمده، ایجاد شوک و سردرگمی در اسرائیل همزمان با تلاش جنگجویان حماس برای شکستن حصار مستحکم اطراف غزه و اجرای عملیات از پیش طراحی شده، عنوان شده است.

عملیات طوفان الاقصی؛ مقام کاخ سفید از میزان نقش ایران در جنگ حماس علیه اسرائیل گفت
حماس چگونه اسرائیل را پیش از حمله‌ ویرانگر فریب داد؟
چگونه موشک‌های حماس از پدافند هوایی غیرقابل نفوذ اسرائیل عبور کردند؟
یگان هوابرد
تیم‌هایی از جنگجویان حماس در همان ابتدای عملیات بوسیله هلی‌گلایدر یا پاراگلایدرهای موتوری، بر فراز مرز غزه با اسرائیل به پرواز درآمدند و میدان نبرد را برای حمله ایمن نیروهای زمینی آماده کردند.

ویدئوهای منتشر شده توسط حماس پیش‌تر این یگان را با نشان‌هایی تحت نام «اسکادران فالکن نیروی هوایی» حین آموزش برای حمله به تصویر کشیده بود.

در این تمرین‌ها، برخی از شبه نظامیان از پاراگلایدر یک نفره و برخی دیگر از پاراگلایدر دو نفره استفاده می‌کردند. آنها آموزش می‌دیدند که چگونه به همراه سلاح‌های آماده خود روی یک هدف فرود بیایند.

یگان زمینی متشکل از کماندوهای نخبه
این یگان از یک نیروی نخبه ۴۰۰ نفری تشکیل شده بود که با استفاده از مواد منفجره و ایجاد شکاف در حصار مستحکم مرزی به جنوب اسرائيل نفوذ کرد.

پس از عبور این نیروها که عموما با موتورسیکلت‌ وارد شهرک‌های اسرائیلی شدند، بولدوزرها برای باز کردن بیشتر شکاف‌های ایجاد شده در حصار مرزی وارد عمل شدند و سپس تیم‌هایی سوار بر خودرو به عمق خاک اسرائیل نفوذ کردند.

این منبع به رویترز گفت که کماندوهای حماس به خطوط مقدم دفاعی و خوابگاه‌ سربازان اسرائیلی حمله کردند و پایگاه‌ها و مقر عملیات ارتش این کشور در جنوب غزه را به تصرف خود درآوردند.

ویدئوهای منتشر شده توسط حماس، عبور جنگجویان از حصارهای امنیتی را در حالی به تصویر کشیده که نور کم محیط و پرتو ضعیف خورشید حکایت از هم‌زمانی آن با شلیک رگباری از راکت‌های حماس به سوی اسرائیل در بامداد روز شنبه دارد.

نتانیاهو: خاورمیانه را در چارچوب جنگ با حماس تغییر خواهیم داد
وال‌استریت ژورنال: حمله از قبل برنامه‌ریزی شده حماس به اسرائیل با چراغ‌سبز ایران طراحی و اجرا شد
۵ نکته که باید درباره نوار غزه بدانیم
یگان پهپادی
این واحد از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر مرزها و نیز عملیات انتحاری علیه سامانه پدافند هوایی و مواضع ارتش اسرائیل تشکیل شده بود.

حماس در همین راستا ویدئویی را منتشر کرد که در آن پهپادهای انتحاری با نام «الزواری» برای نخستین بار به تصویر کشیده شدند.

درگزارش رویترز آمده است که حماس از این هواپیماهای بدون سرنشین برای هموار کردن راه نفوذ نیروهای خود در عمق خاک اسرائیل استفاده کرده است.

در ویدئویی که حماس منتشر کرده همچنین نیروهایی که این پهپادها را نیز آماده پرتاب می‌کنند به تصویر کشیده شده است.

از سوی دیگر، برخی منابع اعلام کرده‌اند که حماس در لحظات اولیه عملیات طوفان الاقصی دست کم ۳۵ پهپاد از نوع «الزواری» را به سوی مواضع اسرائیل شلیک کرده است.

یگان اطلاعاتی
از این یگان برای شناسایی مواضع و تحرکات سربازان اسرائیلی و نیز نظارت دقیق بر مقر آنها استفاده شده است. منبع نزدیک به حماس جزئیات بیشتری در باره عملکرد و ماموریت‌های این یگان در اختیار رویترز نگذاشته است.

This comment was minimized by the moderator on the site

زور و اشغال منشأ مشروعیت نیست

سیدمحمدخاتمی در جمع مشاوران خود در واکنش به حمله اخیر مقاومت فلسطین ضمن دستاورد بزرگ خواندن آن براى مردم این کشور، خواستار تدبیر سیاسى و توجه به منافع ملى در ایران شد
حمله اخیر #مقاومت فلسطین دستاورد بزرگی براى مردم این کشور است، اما ایران باید با #تدبیر سیاسى و توجه به #منافع_ملى با این مسأله روبرو شود
حمله غافلگیرانه مقاومت #فلسطین نشانهٔ برهم خوردن توازن قوا در منطقه است و باید به عنوان فرصتی در پیشبرد #صلح ، حقوق انسانی و #اخلاق قرار گیرد
در طول تاریخ، بشر هزینه زیادى پرداخته است تا به این اصل مبارک برسد که تجاوز و اشغال منشأ مشروعیت نیست. اصلی که سالها است بسیاری آن را در مورد اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل نادیده گرفته‌اند
برخی قدرت‌ها فلسطینى‌ها را تروریست مى دانند، در حالی که طبق نظر سازمان ملل، مقاومت در برابر تجاوز و ظلم تروریسم نیست
آنچه رخ داده است حاصل تحقیر، سرکوب و ظلم‌هایی است که اسرائیل در طول سال‌ها نسبت به مردم فلسطین انجام داده است
دخالت دادن قطب‌بندى‌هاى سیاسی در موضع گیری‌هاى خارجی، هم برای ایرانیان و هم برای فلسطینیان و مسلمانان مضر است

متن کامل (https://telegra.ph/%D8%B2%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D8%B4%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D9%85%D9%86%D8%B4%D8%A3-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-10-10) این خبر را بخوانید

khatamimedia ????????

This comment was minimized by the moderator on the site

ای‌کاش به یک دولت در اتوبوس بسنده می‌کردید، اما تشت رسوایی‌تان این‌گونه از بام نمی‌افتاد!

غلامرضا علیزاده

و موسی روانه شده به نزدِ پدر زنش یَثرو، بازگشت و بدو گفت: «مرا رخصت ده تا به نزد برادرانم که در مصرند بازگردم و ببینم که در چه حالند.» و یثرو موسی را گفت: «برو خیر پیش!» (سِفر خروج، آیه ۱۸:۴)
در روز نخست جنگِ ادیان، در سرزمین‌های حائل میان پیروان یعقوب و مصطفی، صحنه‌هایی آخرالزمانی را به چشم دیدیم که شور و شعف پیروان دوآتشه این ادیان را برانگیخت و حق‌مداران و مداراجویان را به تفکر و سگالش واداشت.
هر دو سوی این منازعه، خودحق‌پندارانی هستند که هیچ‌گونه تساهل و تسامحی را نسبت به یکدیگر برنمی‌تابند و یک غیظ و کینه‌ی تاریخی را در دل می‌پرورانند و هر گونه رحم و مروّت را در خصوص هم، ترحم بر پلنگ تیزدندان قلمداد می‌کنند.
این‌ها تو گویی ترجمان این سخن نیکولا ماکیاولّی هستند که:
«چیزی بنام صلح نداریم. دولت‌ها یا در جنگ‌اند یا در حال تدارکِ مقدماتِ جنگ بعدی. زمانِ صلح، تنها زمان فراهم آوردن مقدمات برای جنگ جدید یا پایداری برابرِ حمله‌ی بعدی است!»
شب که می‌خوابند، نه خواب مولانا یا حافظ بل‌که صلاح‌الدین ایوبی را می‌بینند که بیرق فتح را بر فراز گلدسته‌ی اورشلیم نصب کرده و فاتحان، غریو شور و شادی‌شان قبه‌الصخره را به لرزه درمی‌آوَرَد.
یهودیت یکی از سخت‌ترین ادیان جهان است که پیروانش را تحت شدیدترین تعالیم آیینی نگاه داشته تا مگر رضایت یهوَه را به‌دست آورده، روان یثرو (شعیب) را از خویش، خشنود سازند. مسلمانان نیز اینان را یک میهمانان ناخوانده و چنان‌که خود می‌گویند؛ به مثابه‌ی غده‌ی سرطانی‌ای می‌پندارند که بی‌رخصت، پای به منطقه‌ گذارده و دهها سال است که کام‌شان را تلخ کرده است.
قرمطی اما بر این باور است که، طرف منازعه‌ای که مدعی است در جایگاه مظلومیت ایستاده، با تصاویری که دیروز در سرزمین‌های اشغالی دیده‌ایم از جمله به اسیری‌گرفتنِ پیرزن ۸۰ ساله یا ربودن همسر یک انسان از ترک یک موتور به این انگاره نزد وجدان عمومی جهانیان ضربه‌ی کاری وارد کرده است و به یک معنا گزک دست او داده است. ای‌کاش فلسطینیان حتا به یک دولتِ مستعجل در درون یک اتوبوس به رهبری زنی به‌نام دلال‌المغربی، قناعت می‌کردند اما به آبروی خود که طی سال‌ها اندوخته بودند، چنین حراج نمی‌زدند.
همان جمهوریِ مقدسی که نزار قبانی از آن سخن گفته است:
یازده مرد به فرماندهی یک زن به نام "دلال‌المغربی"، سوارِ اتوبوسی شدند که از حیفا به تل آویو می‌رفت. آنها توانستند اتوبوس را به پایتخت دولت موقت فلسطین تبدیل کنند. باورکردنی نبود، تشکیل دولت در یک اتوبوس! پس از اینکه جهان اجازه نداد، آنرا به وجود بیاورند.
اتوبوس از حیفا به تل آویو می تاخت، پرچم سفید و سبز و سرخ را در جلوی اتوبوس برافراختند... همچون نوباوگان فریاد شادی سر دادند، پای کوبی کردند و هورا کشیدند و آهنگ حماسی بلاچاو را خواندند.
هنگامی که نیروهای اسرائیلی آنان را محاصره کردند و هواپیماها و هلیکوپترها آنان را تعقیب کردند و خواستند با زور آنها را در اختیار خود بگیرند، اتوبوس را منفجر کردند و خود نیز با آن منفجر شدند. برای اولین بار در تاریخ انقلابها، یک اتوبوس عمومی برای مدت چهار ساعت به یک جمهوریِ مستقل و با سیادت کامل تبدیل شد.
مهم نبود که جمهوری فلسطین چقدر پایدار ماند...مهم این است که در نهایت تأسیس شد و نخستین رئیس جمهور آن، زنی به نام دلال المغربی، او که تمامِ فلسطین بود.
@tahlilvarasad


محسن کمالیان | Mohsen Kamalian on X
حتی سید محمد خاتمی نیز حمله‌ی حماس به اسرائیل را دستاوردی بزرگ برای مردم فلسطین دانست! چطور می‌توان وحشی‌گری را علیه جوانان معترض ایرانی تقبیح، اما علیه جوانان بی‌گناه اسرائیلی تحسین نمود؟ به راستی که نه تنها اصو...
حماس با کشتاری که از غیرنظامیان ساکن اسرائیل کرد، نشان داد که عین خود صهیونیست‌ها و نیز داعش، به تقوی، اخلاق و انسانیت، هیچ پایبندی ندارد. جنگ چنین گروهکی با اسرائیل، نبرد حق علیه باطل نیست و هیچ پیروزی و برکتی به هم...
کشتار غیرنظامیان، خصوصا کودکان و سال‌خوردگان و بانوان، توسط هر کشور، محور و نیرویی که باشد، غیرانسانی، جنایت و صد درصد محکوم است. حق غصب شده را تنها با وسائط حق است که می‌توان بازپس گرفت؛ خصوصا قدس که...


جعبه سیاه خونریزی هولناک حماس

شهاب‌الدین حائری شیرازی
اخیرا زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفته است گروه جنگجویان روس واگنر در آفریقا به آموزش حماس پرداخته.
با در نظر گرفتن نکته فوق می‌توان دست روسیه را در صحنه گردانی حماس بهتر مشاهده نمود.
حماس اگر قرار بود اسرائیل را تحت فشار قرار دهد و قدرت‌نمایی کند کافی بود تعدادی از نظامیان اسرائیلی را کشته و اسیر نماید اما اگر هدف‌گذاری حمله حماس تحریک نمودن اسرائیل برای به نابودی کشاندن غزه و متعاقب آن به میدان کشیدن ایران و دیگر ملل مسلمان باشد برای دفاع از فلسطین، بایست حمله توأم با ددمنشی باشد تا برخورد اسرائیل را بسیار وحشیانه و حیثیتی نماید.
تا اسرائیل ببیند برای بقاء خود بایست وارد یک جنگ تمام عیار شود با حماس و حامیانش.
نتیجه ومنفعت این تحریک و ریخته شدن خون هزاران انسان بی‌گناه اما چیزی نیست مگر به حاشیه کشیده شدن جنگ روسیه و اکراین.
غرب نمی‌تواند در یک آن، هم در اکراین با روسیه بجنگد و هم با ایران در خاورمیانه.
https://t.me/virayeshe_zehn

This comment was minimized by the moderator on the site

مصاحبه جنجالی مصطفی برقوتی، از رهبران سازمان آزادی بخش فلسطین با شبکه CNN:

"البته که فلسطینی‌ها رو به مقاومت آوردن. برای اینکه اونها دیدن این تنها راه برای اونهاست که بتونن حق خودشون رو بگیرن. اینجا سوال درباره این رفتار غیر انسانی با فلسطینی‌ها نیست که الان داره رخ میده و به اونها تروریست میگن، بلکه سوال اصلی اینه که چرا ایالات متحده در راه مبارزه با اون چیزی که بهش میگه اشغالگری (روسیه)، داره از اوکراین حمایت میکنه، در حالیکه آمریکایی‌ها اینجا دارن از اشغالگر حمایت میکنن که هنوز داره نسبت به ما اشغالگری میکنه؟!"


حماس کار دست خودش داد!
شبه‌نظامیان حماس در شبیخون خود به داخل اسرائیل می‌توانستند بدون وارد کردن کمترین آسیب و اعمال کوچکترین تعرضی به غیرنظامیان، تعداد مشخصی از نظامیان اسرائیلی را اسیر و سپس با زندانیان فلسطینی در اسرائیل مبادله کنند.
آنها اما با شلیک کور به سمت افراد عادی و به اسارت درآوردن سالخوردگان و زنان و کودکان، عملاً تصویری از خود در رسانه‌ها به نمایش گذاشتند که کمتر کسی امکان همدلی با آنها پیدا کرده است.
ظاهراً بسیاری از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه پس از تحمل سال‌ها محاصره و انزوای بی سابقه، چنان از خشم و کینه و نفرت نسبت به اسرائیلی‌ها انباشته شده‌اند که دیگر درک خود را از معیارهای جهانی در برخورد با دشمن خود از دست داده‌اند. آنها گمان می‌کردند که مردم دیگر کشورها نیز همان حس نفرت و کینه‌ای را نسبت به تک تک اسرائیلی ها دارند که خودشان دارند!
کشتار غیرنظامیان و به اسارت گرفتن آنان اکنون بهترین دستاویز را در اختیار دولت افراطی نتانیاهو قرار داده است تا با قطع آب و برق و سوخت و غذا به روی ساکنان باریکۀ غزه و بی‌سابقه ترین بمباران هوایی علیه تأسیسات آنجا، برای حملۀ زمینی به باریکه آماده شود. همۀ این اقدامات با بی‌توجهی رسانه‌ها و افکار عمومی مردم جهان روبرو شده است!
با این وضع به نظرم ارتش اسرائیل در میان سکوت دنیا چیزی از موجودیت حماس در نوار غزه باقی نگذارد حتی اگر این موضوع به کشته شدن اسیرانش منجر شود.
احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad

جمهوری اسلامی آرمان فلسطین را هم نابود خواهد کرد
آرمان فلسطین برای مسولین ایران وسیله ای برای عرض اندام انقلابی‌ در داخل و باج‌ خواهی در خارج است
بیژن اشتری
در این مملکت چگونه میتوان تحلیلی درست و صادقانه درباره حوادث سیاسی روز ارایه کرد بدون بیم از احضار به دادگاه و احتمالا بازداشت و زندان و غیره.من نوعی چگونه می‌توانم بدون اشاره به نام و نقش رهبر نظام تحلیل درست و صایبی درباره جنگ اخیر ارایه کنم؟بنا بر این اگر مجبور باشم نظری ارایه کنم فقط باید به کلیات اشاره کنم و از صراحت بپرهیزم.با توجه به این محدودیت‌ها فقط می‌توانم بگویم:
جمهوری اسلامی نظام به شدت ناکارآمد و ناتوانی است که پشت هر آرمانی برود آن را در بلند مدت نابود می کند.آرمان فلسطین هم،چه خوب چه بد ،به لطف همین حمایتی که تا حالا جمهوری اسلامی شامل حالش کرده نهایتا محکوم به شکست است، کمااینکه تاکنون هم به شدت ضعیف شده است.یک زمانی همه افکار عمومی اعراب یکپارچه پشت آرمان فلسطین بود اما الان هراس از جمهوری اسلامی جای هراس از اسرائیل را در بین توده‌‌های عرب گرفته است.برایم شکست جمهوری اسلامی در قضیه فلسطین مثل روز روشن است.

حکومت فشل جمهوری اسلامی به اندازه دهشاهی تفکر راهبردی ندارد و نه به منافع ایران آگاه است و نه حتی به منافع فرقه ای خودش.افکار عمومی جهان عرب از فاز «فلسطین خواهی» سال‌هاست که عبور کرده است(به یمن جمهوری اسلامی). آشتی مردم اسرائیل و اعراب به رغم حوادث اخیر شکل گرفته،استحکام یافته و برگشت ناپذیر است.به نظرم شبیخون حماس در روز شنبه صرفا یک ندای «درخواست مذاکره» است از سوی فلسطینی‌ها خطاب به اعراب و اسرائیل.هر چند نظام ج.ا. گمان میکند در پی این حمله، آشتی اعراب و اسرائیل برای همیشه کنسل خواهد شد.فلسطینی‌ها با این تهاجم‌‌ ندا داده‌اند که ما هم باید در معادلات صلح به حساب بیاییم. از این ماجرا شاید فلسطینی ها بتوانند در بلند مدت ،و البته پس از گوشمالی شدن از سوی اسرائیل بخاطر حمله اخیر ، اسرائیل را به مذاکره وادارند اما ج.ا.از نزدیکی این دو قطعا نه تنها چیزی به دست نخواهد آورد که بسیاری چیزها را هم از دست خواهد داد.

برای جمهوری اسلامی آرمان فلسطین صرفا وسیله ای برای عرض اندام انقلابی‌ در داخل و باج‌خواهی در خارج است.نیروهای نیابتی خاصیت بازدارندگی دارند و چنین نیروهایی قرار نیست مورد استفاده تمام عیار واقع شوند که اگر شوند خاصیت بازدارندگی خود را از دست خواهند داد و توازن نیروها را برهم خواهند زد.اسراییلی‌ها پس از شبیخون حماس قطعا به صورت جدی تری علیه دشمنی که قاعده بازدارندگی را بر هم زده وارد عمل خواهد شد و چه بسا اسرائیل با سهولت بیشتری بتواند آمریکا و اروپا را وارد یک ائتلاف نظامی علیه نظام بکند،چیزی که‌ همیشه دنبالش بوده

@Sahamnewsorg

This comment was minimized by the moderator on the site

ایکاش رئیسی می فهمید

اینکه وزیر خارجه عربستان ضمن تماس و رایزنی با وزرای خارجه آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، ترکیه، قطر، اردن، مصر، رئیس دولت خودگردان فلسطین و ... بر ضرورت آتش بس فوری و پرهیز از حمله به مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان تاکید کرد، اما اراده و تمایلی برای تماس با وزیر خارجه ایران نداشت تا در مورد هیچ چیزی صبحت کند، یعنی روابط ایران-عربستان هنوز در نقطه هیچ قرار دارد. یعنی مقامات هیچ کشوری برای رایزنی در مورد درگیری گسترده حماس و اسرائیل با ایران تماس نگرفته است. یعنی مقامات کشورها با اطلاع از حمایت تام و فوری ایران از حمله گسترده حماس به مناطق مسکونی و شهرکهای غیرنظامی مایل به رایزنی ابتدایی با ایران نیست.
اینکه قیمت سکه طی دو روز گذشته از ۲۷.۳۲ به حدود ۳۱.۰۴ میلیون تومان و گرم ۱۸عیار از ۲۲،۸۸۰،۰۰۰ به ۲۴،۴۴۲،۰۰۰ یا دلار از ۴۹۸۹۷۰ به ۵۲۴۵۹۰ رسید اما قیمت جهانی هر انس طلا با اندکی تغییر از ۱۸۲۹ به ۱۸۳۵ افزایش و قیمت نفت اوپک بدون تغییر هر بشکه ۹۷.۴۸ دلار معامله شدد. یعنی هیچ شاخص اقتصادی به جز پول سیاه ایران علی رغم ادعاهای مالیخولیایی رئیسی و دولتش مبنی بر ایزوله سازی اقتصاد ایران از عوامل بیرونی و دلار عملاً با بیشترین اثرپدیری منفی از جنگ حماس و اسرائیل داشته است. یعنی رئیسی و دولتش باید حداقل یکبار شرافتمندانه توضیح دهند ادعای جدا سازی اقتصاد و پول ایران از عوامل خارجی و دلار چگونه انجام شده است؟ که حالا سریعترین عکس العمل منفی را به یک عامل خارجی نشان می دهد و دولت مملو از حماقت هم قادر به اتخاذ هیچ تصمیم و عمل کنترلی نیست. یعنی ایکاش رئیسی بفهمد که اقتصاد محل بازی مالیخولیایی امثال او نیست. یعنی ایرانیان برخلاف امثال رئیسی با مشاهده تصاویر حجم ویرانی غزه در تلویزیون ایران به خوب می فهمند که تامین دلار مورد نیاز بازسازی هزاران خانه و تاسیسات مخروبه تا لوازم ضروری زندگی صدها هزار خانواده در غزه چه بلایی بر خزانه خالی ایران خواهد آورد و چگونه پول سیاه ایران بیش از پیش ساقط می کند‌.
اینکه بنابر فرمایش سید حسن نصرالله بازسازی حدود ۲۰۰ هزار خانه و تاسیسات شهری مخروبه در جنگ ۳۳ روزه در قالب دریافت میلیاردها دلار از ایران تامین شد همانطور که رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس قبلاً به هزینه پرداختی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلاری سالهای اولیه جنگ داخلی سوریه توسط ایران اشاره قرار داده بود بنابراین شاید بتوان هزینه پرداختی بازسازی غزه و تامین نیازهای معمول زندگی تا خودرو و ... اهالی غزه را بسیار بیش هز این اعداد دانست که باید توسط ایران تامین گردد. یعنی احتمالاً نباید به بازگشت میلیاردها دلار انتقالی به بانک‌های قطر و طلب از عراق و ... به اقتصاد ایران امید داشت.
اینکه ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل در موضع گیری کاملاً متناقض با مواضع رسمی اعلامی مقام معظم رهبری، رئیسی، وزارت‌خارجه، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل سپاه، ولایتی (مشاور بین الملل رهبری) و سرلشکر صفوی (دستیار مقام معظم رهبری) و ... بر عدم حمایت ایران از آغاز جنگ و حمله حماس به شهرک‌های مسکونی اسرائیل تاکید کرد که قطعاً توسط هیچ کس جدی تلقی نخواهد شد.
اینکه شبکه ۶ تلویزیون با لحنی محزون و دردمند ساعتهاست بدون خبری از حمله متقابل حماس به اسرائیل یا امکان فعالیت خلصی توسط حزب الله از لبنان با پخش تصاویر ثابت غزه از بمباران و موشک باران بی وقفه شهرهای غزه می گوید یعنی حماس از آمادگی کافی برای ادامه درگیری متوازن متقابل هوایی برخوردار نبوده و اسرائیل هم با تجربه تلخ جنگهای ۳۳، ۲۲ و ۱۱ روزه با ورود زمینی به غزه خود را گرفتار نخواهد کرد. اما افزایش حجم خسارت‌های وارده به غزه می تواند شرایط را برای مدیریت مشترک درگیری توسط اسرائیل و کشورهایی مانند عربستان، قطر، ترکیه، مصر و هر کشوری جز ایران فراهم کند.
اینکه حمله حماس به مناطق مسکونی اسرائیل که به بیش از ۱۰۰۰ کشته و حدود ۲۵۰۰ زخمی همراه بود فارغ از خسارات وارده به غزه اگر تنها به رفع اختلافات داخلی و اعتراضات عمومی حدود ۴۰ هفته گذشته پایان دهد نتانیاهو پیروزی بزرگی بدست آورده است. اما باید دید که ایران چنانکه فرماندهان حماس تاکید کردند بعنوان طراح و تامین کننده نیازمندیهای تهاجم اخیر برای خروج از بحران خود ساخته چه تدابیری خواهد داشت؟ علی الخصوص که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان مداخله در جنگ را بدلیل عدم انتخاب رئیس جمهور لبنان را مورد تردید قرار داد. اما نباید و نمی توانند از اعتراضات داخلی نسبت به مداخله در جنگ حماس و اسرائیل مانند آنچه در استادیوم آزادی شاهد بودیم غفلت کرد. جمعه ۱۴مهر
https://t.me/Khabar_Naghde

This comment was minimized by the moderator on the site

اسارت کودک؟!
در فضای مجازی فیلمی منتشر شده است که در آن یکی از شبه‌نظامیان حماس به خوش‎رفتاری با یک کودک خردسال اسیر اسرائیلی توصیه می‌کند!
این فیلم را مثلاً برای خنثی‌سازی تبلیغات اسرائیل علیه حماس وایرال کرده‌اند!
در دنیای امروز مگر اصلاً کسی مجاز است که یک کودک را به اسارت بگیرد که نیاز به توصیه به خوش‌رفتاری با او باشد؟
به اسارت گرفتن کودکان و زنان غیرنظامی روی چه حساب و کتابی و بر اساس چه اصول و قواعدی صورت گرفته است؟
حماس موظف است بدون لحظه‌ای درنگ تمام اسیران کودک و زنان غیرنظامی را بی‌قید و شرط آزاد کند.
گذشته از جنبۀ اخلاقی و انسانی و وجدانی ماجرا، این قبیل رفتارها به آرمان مشروع فلسطینی‌ها برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل به شدت آسیب می‌رساند و مردم عادی دنیا را از آنها رویگردان می‌کند.
#احمد_زیدآبادی
@ahmadzeidabad

This comment was minimized by the moderator on the site

توحش و تمدن!


فیلمی از اسارت یک زن اسرائیلی توسط شبه‌نظامیان حماس منتشر شده است که نشان از تحقیر و بدرفتاری با او دارد. این نوع حرکات نسبت به یک "اسیر" از جانب هر که و علیه هر که و با هر انگیزه و در هر شرایطی که باشد بی‌قید و شرط محکوم است و به هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست.
برخی از کسانی که این فیلم را نشر داده و به عنوان نفی توحش علیه آن موضع گرفته‌اند، بدبختانه خودشان هم سابقۀ روشنی از صلح‌طلبی و انسان‌دوستی و مخالفت با خشونت و بدرفتاری با دیگران ندارند. برای آنها ظاهراً اصل خشونت و تحقیر مهم نیست، مهم این است که از سوی چه طرفی علیه چه طرفی اعمال شود! دسته‌ای از همین افراد در یک سال گذشته هر نوع خشونت را نسبت به دشمنان خود مجاز دانسته‌اند و تهدید به اعدام بدون محاکمه و فرستادن افراد به اردوگاه‌های کار اجباری و تکه پاره و کفن کردن دشمنانشان کرده‌اند!
در آن فضا همین که سخن از لزوم خشونت‌پرهیزی به میان آمد، چنان برآشفته شدند که گویندۀ آن را به باد تهمت و هتاکی گرفتند. این قبیل افراد از یاد می‌برند که در درون و طبیعت همۀ موجودات دوپا درجه‌ای از توحش وجود دارد که اگر کنترل و مهار نشود، در مواجهه با مخالف و دشمن خود را نشان می‌دهد. توحش خویش را نادیده گرفتن و یا تحت عنوان "خشم مقدس" به توجیه آن برخاستن و در مقابل، توحش دیگران را با شدیدترین الفاظ محکوم کردن، کار افراد ناخودآگاه یا فریبکار است. قریب به اتفاق ما آدمیان میل به توحش داریم فقط چون در معرض بروز آن قرار نگرفته‌ایم خود را متمدن می‌پنداریم! وای به روزی که در معرض بروز آن قرار گیریم! به وحشی هایی تبدیل خواهیم شد که روی نرون و چنگیز سفید خواهد شد!
#احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه تحلیلگران: برای لحظاتی خودمان را جای فلسطینیان قرار دهیم

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

از دیروز، در فضای مجازی، عده ای معترض شده اند که چرا حماس و نیروهای مقاومت با اسرائیلی های اسیر خشن برخورد کرده اند یا نسبت به جنازه ها فلان رفتار را داشته اند.

اصل این انتقاد و اعتراض وارد است و برخی از افرادی نیز که مطرح کرده اند از باب اخلاق مداری گفته اند،هرچند که گروهی نیز از روی بغض نسبت به مردم فلسطین و حمایت از صهیونیستها معلم اخلاق شده اند.

کار زشت زشت است، از هرکس که باشد اما توجه کنیم که مردم غزه مردم تهران و اصفهان و تبریز و  شیراز نیستند که در آرامش به سر برند. آنها دهها سال است که مورد حمله وحشیانه ترین و کثیف ترین اقدامات بوده اند.

هرچند رسانه های غربی بسیاری از آنها را کتمان کرده و می کنند، اما جنایات صهیونیستها از جمله حمله به مردم بی پناه،تخریب خانه ها، تجاوز به نوامیس،کودک کشی و... به مراتب زشت تر بوده است.

طبعا در شرایط جنگی، حلوا خیرات نمی کنند و چه بسا افرادی که قبلا از جنایت اسرائیلی ها زخم دیده اند مرتکب رفتارهایی بشوند که من و شما نپسندیم اما خود اسرائیلی ها قطعا آن را درک می‌کنند. به این اضافه کنم تلاش شدید رسانه های غربی برای انتشار صحنه های نامناسب انتقام گیری مردم غزه از صهیونیستها را.

قبل از اینکه فلسطینیان را قضاوت کنیم، برای لحظاتی خودمان را جای آنها قرار دهیم، ولو در عالم خیال.

@javadrooh

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه تحلیلگران: تغییر استراتژی تبلیغاتی اسرائیل/ واقعا غافلگیری بود؟

احمد زیدآبادی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

اسرائیل در هر جنگ و درگیری نظامی با دیگران، سیاستش معمولاً این بوده است که با اعلام "سانسور نظامی" مانع اطلاع‌رسانی رسانه‌های داخلی دربارهٔ اهدافِ مورد اصابت و تلفات وارده به نظامیان و غیرنظامیان خود شود.

در هر جنگ و عملیات نظامی، فقط سخنگوی ارتش از حق اطلاع‌رسانی برخوردار بود و او هم به صورتی کاملاً مدیریت‌شده اطلاعات محدودی را در اختیار افکارعمومی قرار می‌داد و بخصوص از افشای دقیقِ تلفات انسانی خودداری می‌کرد.

در جریان عملیات طوفان الاقصی اما این رویه کاملاً معکوس شده است. رسانه‌ها پیشگام انتشار صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای از اجساد رهاشده در خیابان‌ها و اعلام تلفات انسانی و مادی جنگ شده‌اند و مقام‌های سیاسی نیز پی در پی آمارهای مربوط به شمار کشته‌ها و زخمی‌ها و اسیران اسرائیلی را به طور فزاینده بالا می‌برند.

این تغییر رویه به نظرم غیرعادی است و بنا به استراتژی و برنامهٔ جنگی خاصی صورت می‌گیرد.

در این ماجرا، به خلاف موارد گذشته، اسرائیل نمی‌خواهد "اقتدار و شکست‌ناپذیری" مورد ادعای برخی از سرانش را به رخ بکشد، بلکه به عکس، در پی ترسیم سیمایی مظلوم و ستمدیده از خود و چهره‌ای بی‌رحم و داعشی‌صفت از حماس است.

به عبارت دیگر، سیاست تبلیغاتی اسرائیل در برابر عملیات طوفان الاقصی، معرفی مجموعهٔ سازمان حماس بعنوان داعش جدید است تا بدین وسیله اقدام برای نابودی و ترور رهبران آن را مشروع و قانونی جلوه دهد.

در این سیاست تبلیغاتی، اسرائیل تاکنون موفق بوده است و هواداران و مخالفان حماس، هرکدام با انگیزه‌های متفاوت با کمک به وایرال صحنه‌های خشونت‌آمیز عملیات، به هدف اسرائیل یاری رسانده‌اند.

این وضعیت به گونه‌ای است که من حتی نسبت به جنبهٔ غافلگیرکنندهٔ عملیات کمی دچار تردید شده‌ام! همه‌چیز عجیب و غیرعادی به نظر می‌رسد...

@javadrooh

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه تحلیلگران: موازنه وحشت اجازه گسترش جنگ را نمی‌دهد

هادی خسروشاهین، پژوهشگر مسائل بین‌الملل، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

درحالیکه همه به تماشای جنگ حماس و اسرائیل و فرجام ٱن نشسته‌اند؛ در پشت پرده و از طریق کانال‌های محرمانه سیاستمداران به تکاپو افتاده‌اند تا با ارسال پیام‌های روشن و صریح خطوط قرمز  خود را برای طرف دیگر روشن و عیان کنند.

هدف طرفین از ارسال این پیام‌ها، بازدارندگی و خودداری از گسترش جنگ به سایر نقاط منطقه است. یعنی، اگرچه محتوای چنین پیام‌هایی ناظر به پاسخ  گسترده و پرشدت در صورت عبور از خطوط قرمز است، ولی در عمل متناظر با قرار دادن آتش جنگ در قفس آهنین است.

از این حیث، خط قرمز اسرائیل و آمریکا عدم ورود طرف سوم به منازعه غزه است؛ این طرف سوم حتما حزب‌الله لبنان است. اما به چه شکل؟

در پشت پرده احتمالا پیام‌های تندی به حزب‌الله و ایران مخابره شده است. بطور مثال، تهدید به حمله به برخی نقاط استراتژیک و اقتصادی در ایران و یا ترور رهبران ارشد حزب‌الله.

این پیام‌ها احتمالا توسط واسطه‌هایی چون ترکیه، مصر، قطر و عمان به تهران و بیروت ارسال شده است.

اما این پیام ها نیاز به اعتباربخشی دارند؛ یعنی باید با اقداماتی در حوزه میدانی از این پیام های تهدیدآمیز پشتیبانی شود: از جمله ارسال ناو هواپیمابر آمریکا به مدیترانه و حتی تقویت نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس.

اما هدف اصلی طرف مقابل نیز حفظ و حراست حداکثری از نیروی مقاومت در غزه و ستاندن امتیازات لازم است. پس احتمالا حزب‌الله از طریق مصر به اسرائیل در مورد ورود زمینی به غزه هشدارهای لازم را داده است.

ایران نیز پیام‌های صریحی در حوزه امنیت کشورهای حوزه خلیج‌فارس یا فعال‌سازی کل شبکه بازدارندگی منطقه‌ای‌اش از یمن تا عراق و سوریه و لبنان به طرف مقابل مخابره کرده است.

نتیجه چنین تهدیدات متقابلی احتمالا محبوس کردن آتش جنگ در غزه و اسرائیل است. چراکه در مقطع کنونی موازنه وحشت اجازه بسط جنگ را نخواهد داد.

@javadrooh

This comment was minimized by the moderator on the site

پرچمِ دروغین

حسین دهباشی

۱: دولت فعلی راست افراطی در اسرائیل مدت‌ها است درگیر بحران‌های بزرگ داخلی و خارجی است. از اعتراضات خیابانی گرفته تا پرونده‌های قضایی نتانیاهو و از انتظارات افراط‌گرایان برای تحقق وعده‌هایی عجیب و ظاهرا نشدنی چون چندبرابرکردن شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در مناطق فلسطینی تا لبریز شدن طاقت افکار عمومی جهانیان و حتی در میان متحدین سنتی چون آمریکا و دول اروپایی، ادامه کار این دولت را به چیزی در حد معجزه وابسته کرده است.

۲: از مدت‌ها قبل، بسیاری و از جمله جناب دکتر زیدآبادی پیش‌بینی می‌کردند که معجزه‌ی مذکور، چیزی شبیه یک جنگ بسیار بزرگ می‌تواند باشد. جنگی طبعا مشروعیت یافته بر اساس فاجعه یا بهانه‌ای بزرگ. در حدی که در ضرب اول، تماشاگران را دچار حیرت ساخته و ولو در کوتاه مدت هررفتار غیرمتعارفی را برای دولت نتانیاهو مجاز بشمرد.

۳: نگارنده حدس می‌زند و البته تاکید می‌کند که این فقط در حد یک حدس است که شاید، عملیات طوفان الاقصی و خصوصا ابعاد رسانه‌ای آن که بلافاصله وجوه خشن و علیه غیرنظامیان‌اش کادربندی و منتشر شد، خواسته یا ناخواسته همان معجزه‌ای بود که نتانیاهو برای بهانه‌ای بزرگ جهت جنگی بی‌سابقه نیاز داشت. جنگی حتی با طمع جلب تحمل جهانی نه فقط جهت عملیات در غزه که برای تغییر مرزهای ۱۹۴۸ و اخراج بخش باقی‌مانده فلسطینی‌ها از بیت‌المقدس شرقی و حتی بخش‌های بزرگی از مناطق تحت کنترل دولت خودگردان در کرانه‌ی باختری رود اردن.

۴: و باز نگارنده حدس می‌زند و البته فقط نظری در حد حدس دارد که دولت اسرائیل شاید از عملیات طوفان الاقصی مطلع بود ولی مانند همان استفاده‌ای که جریان راست افراطی آمریکا از قضیه ۱۱ سپتامبر کرد، آن را نهایتا به نفع خود می‌دید و لذا از آن جلوگیری نکرد. این حدس خصوصا به جهت ابعاد عظیم بخش‌های نمایشی چون حمله‌ی پاراگلایدرها که طبعا نمی‌توانستند بدون تمرین‌های قبلی و آن‌هم در منطقه‌ی محاصره شده، کوچک و از همه سو قابل مشاهده‌ی غزه انجام شوند، پررنگ‌تر می‌شود.

۵: حدس آخر آن‌که شاید طوفان‌الاقصی دامی شبیه عملیات پرچم دروغین یا False flag operations باشد که به عملیات‌هایی گفته می‌شود که توسط نهادهای نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی به‌گونه‌ای انجام می‌شوند که این تصور به‌وجود آید که گروه‌ها یا کشورهای دیگری این عملیات‌ها را انجام داده‌اند. هدف از انجام عملیات پرچم دروغین مخفی نگه‌داشتن هویت منفعت‌برندگان اصلی برای بدنام کردن طرف مقابل و ایجاد بهانه‌ای برای حمله به او است.

پ.ن:
‏در شوخی با آن‌که ۱۱سپتامبر کار اعراب نبود، طنزی بود که: اگر مسلمانان بودند بسیاری دیر رسیده و چندتایی به فامیل‌هایشان لو می‌دادند و خیلی‌ها راه گم کرده و الباقی اختلاف‌شان می‌شد و... عملیات کنسل بود! حالا حکایت این میزان تونل و پاراگلایدر و هماهنگی و رازداری، در فقره اخیر است!

https://t.me/seyyedhashemfirouzi

This comment was minimized by the moderator on the site

مسئله اسراف در«دماء»است!

بعضی از دوستان و رفقای ما ناظر به جنگ پیش دستانه غزه استدلال های ناصواب مطرح می کنند که عمدتا بنا بر فشار«همرنگی اجتماعی»است.

ببین آقاجان مسئله ساده است:
بین طراحی یک عملیات هوشمند بازدارنده با یک عملیات گسترده تخریبی و پرهزینه تمایز بسیار زیادی وجود دارد!

اگر آنها می آیند تمیز و شسته رفته مسئول شما را می زنند پاسخ بازدارنده در همان سطح است و نه تغییر فاز.

چرا که هر تغییر فازی طرف مقابل را هم دچار تغییر آرایش می کند.و«دماء»بیشتری از ملت غزه بر زمین می ریزد.بویژه آنکه از هیچ منظر قدرت برابری وجود ندارد.

خودشان هم خوب می دانند این داستان قابلیت توسعه بیشتر ندارد.چراکه یقینا کار را بصورت فوری به ایران خواهد کشاند.بنابراین دستاوردهای چنین اقدامی حتما می بایست تبیین شود تا شاید ما یکبار برای همیشه اصل تجربه پذیری را رعایت کنیم.

بازگشت به گذشته!

حوادث طراحی شده ابتدای انقلاب در فرانسه و میکونوس در آلمان و انفجارهای عظیم لبنان علیه آمریکایی ها اصول غیرمنطقی و پرهزینه ای بودند که بعدها حسب عقلانیت امنیتی تغییر فاز دادند،اما حال آنچه پدید آمد یقینا برای ملت غزه هزینه گزافی در پی خواهد داشت و خون‌های زیادی از بی گناهان برزمین خواهد ریخت.

https://t.me/seyyedhashemfirouzi

This comment was minimized by the moderator on the site

نقش روسها در حمله به اسرائیل!

شوروی با تامین سلاح برای عبدالناصر و مصر و ایجاد چتر حمایتی عملا در حال رهبری رهبر جهان عرب بود. مصریها اهرم مذاکره و فشار کهنه بولشوویکها بر آمریکا بودند.

اسرائیل به دامان آمریکا پناهنده می شد و در نتیجه شوروی ها با آمریکایی ها بده بستان سیاسی می کردند.
شوروی ها حتی در ۴ نوامبر ۱۹۷۹ قطعنامه اسرائیل علیه فلسطین را وتو کرد تا حمایتش از مصر را اثبات نماید.
پس از حمله ویرانگر اسرائیل به مصر شورویها از طریق تلفن سرخ با آمریکایی ها تماس گرفتند و اظهار داشتند:
اسرائیل باید حملات و پیشروی ها را متوقف کند وگرنه آنها نیز در حمایت از مصر وارد خواهند شد.

انگلیسی ها و فرانسوی ها برای خاموش کردن آتش جنگ ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کردند. اما شوروی پشت مصر را خالی نکرد و مجدد به آنها سلاح داد.


فرا رسیدن هنگامه ذبح

«در پشت سر اعراب شوروی قرار داشت که نتوانسته بود جلوی شکسته متحدینش را بگیرد. و در واقع شکست خورده اصلی این زورآزمایی محسوب می‌شد. شوروی بعلت عدم مداخله و محافظه کاری خود نارضایتی اعراب را برانگیخت. دیپلماسی آن کشور بد عمل کرده بود. زیرا به جای آنکه به موقع از طرح آمریکا درباره آتش‌بس در سازمان ملل حمایت کند و در نتیجه مانع تصرف شرم‌الشیخ و بیت المقدس به دست اسرائیلی ها شود اقدامی نکرده بود.

آشکارا به نظر می رسید شوروی به هیچ قیمتی حاضر نبوده است همزیستی مسالمت آمیز با آمریکا را به مخاطره اندازد. زیرا در همان روزی که جنگ شش روزه آغاز گردید کاردار شوروی در واشنگتن به وزارت خارجه آمریکا مراجعه کرد و درباره مراسمی که قرار بود به مناسبت امضای قرارداد عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای ترتیب داده شود استفسار نمود. ۱۳ روز بعد از پایان جنگ مزبور به نفع اسرائیل وزیر خارجه شوروی برای ملاقات با جانسون وزیر خارجه آمریکا اعلام آمادگی نمود.»

آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟

شوروی _مصر_اسرائیل_آمریکا
روسیه _ایران _اسرائیل_آمریکا

https://t.me/seyyedhashemfirouzi

This comment was minimized by the moderator on the site

تکرار جنگهای بی ثمر!

از منظر من این اتفاق پیش دستانه در اسرائیل با آن وسعت می بایست در مقام واکنش صورت می پذیرفت و نه کنش!

اتفاق دیروز متعلق به زمانی بود که ایران در معرض حمله قرار می گرفت و سپس حماس در نقش حامی و برگ برنده بجهت دفاع از کشور بازی را برهم می زد.

اساسا در جهان جدید ابزارها و اهرمها نقش ذاتیشان بازدارندگیست و نه الزاما مورد استفاده قرار گرفتن.

فی المثل بمب های هسته ای بعنوان بازدارنده هایی قوی اساسا برای استفاده نشدن ساخته شده اند.
و حال ابزاری بازدارنده بنام حمله چندوجهی به اسرائیل رسما کارکرد بازدارندگی خود را از دست داد و سوخته شد!

بنظر می رسد جدای از ضربات وارد آمده بر اسراییل آنچه حاصل شد موفقیت نتانیاهو در دستیابی به اهداف ذیل باشد:

تحت فشار گذاشتن آمریکا بجهت حمایت بیشتر از اسرائیل
ترساندن مردمش و ایجاد وفاق مجدد بجهت وجود دشمنی این چنین خونریز
باطل کردن رویکرد کرنش بایدن در قبال ایران و اساسا پایان کار بایدن در ریاست جمهوری با این افتضاح
همراهی مطلق افکار عمومی در ویران کردن نوار غزه
و در نهایت آماده سازی افکار عمومی بجهت وارد آوردن ضربه به ایران

در یک تحلیل شهودی اما روشمند بنظر رد پای روسها را در اقناع ایران بجهت وقوع این عملیات بازهم بتوان دید.روس ها در اوکراین دارند دست و پا می زنند.
تجربه جمال عبدالناصر در درگیری بین مصر و اسراییل نشان داده است روس‌ها با کارت بازی مصر یکبار بازی کردند و چه بسا حالا دنبال آن باشند با کارت بازی ایران از منجلاب اوکراین خارج شوند.

ناتجربه مندی مهلک!

هرآنچه در جنگ یمن دستاورد وجود داشت در این جنگ نیز وجود خواهد داشت.
در نهایت آنچه مهم است وجود تحلیل دقیق میدانی و شناختی از برقراری مجدد«اصل بازدارندگیست».
یعنی اگر این تهاجم بازدارندگی جدید خلق می کند اتفاقی صحیح است و اگر جنگی بزرگ را بروی مردم مظلوم غزه می گشاید و ابعادش چه بسا فراتر برود یقینا«اشتباهی استراتژیک»بوده است.
باید منتظر روزهای آینده ماند.
https://t.me/seyyedhashemfirouzi

This comment was minimized by the moderator on the site

مروجان شهادت، شهید شدن را با عمل خود ترویج کنند

یک. در احادیث از شهادت به‌عنوان بالاترین نیکی و گرامی‌ترین مرگ یاد شده است. در آیات قرآن و روایات، برای شهادت، آثاری همچون زنده ماندن، برخورداری از حق شفاعت و آمرزش گناهان ذکر شده است.
از همین‌رو بنا بر نظر فقیهان، هرکس که در میدان جنگ(معرکه) شهید شود، غسل و کفن ندارد و لمس‌ کردن بدن او موجب واجب شدن غسل مس میت نمی‌گردد.

دو. به برکت جمهوری اسلامی اغلب روحانیونی که در کشور مسئولیتی دارند، از اعضای معزز شورای نگهبان گرفته تا نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری و ائمه جمعه ارجمند و کسانی که از تریبون‌های مختلف، مسلمانان را به جنگ با کفار و شهید شدن دعوت و تشویق می‌کنند، همگی فقیه محسوب می‌شوند و فقها بهتر از مردم عوام با مفهوم شهادت و اجر و پاداش اخروی آن و هرآنچه که در بهشت در انتظار شهداست، آشنا هستند.

سه. همچنین می‌گویند که عموم فقیهان، بجای امام معصوم، جانشینی و نیابت عامه دارند و از آنجا که بنا به برخی روایات، همه امامان شیعه با شهادت از دنیا می‌روند، در نتیجه نیکوتر آن است که نواب آنها نیز به همین سیاق شهادت را بر مرگ عادی ترجیح دهند.

چهار. نظر به اینکه اکنون غزه و فلسطین اشغالی به میدان جنگ میان اسلام و کفر مبدل و بستر لازم برای شهادت واقعی مهیا گردیده است، از اینرو از همه فقهای معزز و همه کسانی که در طول ۴۵ سال گذشته مردم را به جنگ با کفار و استقبال از شهادت فرا خوانده و می‌خوانند، انتظار می‌رود، آتش به اختیار عمل کرده و با تشکیل گردان‌های فقهای عاشق و تشنه شهادت عازم غزه گردند. خوشبختانه در این مورد، سن و سال هم مانع شهادت نیست، زیرا مسلم‌بن عوسج در زمان شهادت ۸۰ سال و حبیب‌بن مظاهر نیز ۷۵ ساله بود.

پنج. اگر علمای اعلام و فضلا و فقهای معظم و نواب امامان شیعه به هر دلیلی آمادگی شهادت را ندارند و فعلا آنرا به مصلحت نمی‌دانند، استدعا داریم تا آماده شدن خود و قرار گرفتن در صف اول شهادت، دست از شعارهای جنگ‌طلبانه و تحریک این و آن بردارند و اجازه دهند تا کشور و مردم برای مدتی روی آرامش و ثبات به خود دیده و در جهت رشد و توسعه پایدار گام برداشته و عقب‌ماندگی‌های ۴دهه گذشته را تاحدودی جبران و برای چند صباحی هم که شده لااقل مانند؛ عمان، قطر و امارات، در آسایش، رفاه و صلح و امنیت و به دور از هرگونه تنش و نامیدی زندگی کنند!
باور کنید ما هم خواهان استیفای حق مردم مظلوم فلسطین و سایر مظلومان جهان هستیم و از هرگونه پیروزی مظلوم در برابر ظالم شادمان می‌شویم اما باید واقع‌بین بود و نباید ابلهانه و بصورت رسمی خود را درگیر مناقشات و منازعاتی نمود که سالهاست کشورهای عربی از آن اجتناب می‌کنند!

#علم‌الهدی #رییسی #جنتی #احمدخاتمی #سعیدی #کعبی #صدیقی
کانال جدید #اکبر_اعلمی http://T.me/alami_akbar

This comment was minimized by the moderator on the site

همسانی با هیولا

اینکه صهیونیسم بین الملل با نمایش مناسبی که از جنایات فاشیسم هیتلری علیه یهودی آواره داشت طی بیش از هفتاد سال چه بر سر انسانیت، اخلاق و مردم بی دفاع سرزمین فلسطین آورد حرف جدیدی نیست و شاید به همین دلیل فلسطین در نگاه جهانیان هنوز ذی حق و زنده است.
اینکه فلسطینی تنها و بدون پشتوانه با عبور از چند دهه سینه در برابر گلوله و نزدیک به یک دهه سنگ در برابر گلوله به روزهای موشک در برابر موشک رسیده است حتماً مسیری بسیار دشوار اما قابل تقدیر و افتخار را طی کرده است و شاید تاکنون هم هیچ کس جسارت محکوم سازی موشک فلسطینی را نداشته است که دفاع متقابل در تمامی مجامع اقدامی مشروع، مقبول و حتی قابل ستایش است.
اینکه طرفین جنگ طوفان الاقصی با چه سهمی از پیروزی و شکست میدان را ترک خواهند کرد هرچند با درصدی هطا قابل پیش بینی است اما فارغ از پیروزی و شکست در میدان نبرد که عمق خانه فلسطینی و اسرائیلی رسیده است نباید و نمی توان به همسان سازی اخلاق و رفتار حماس در برخورد با دشمن با هیولای رذائل اخلاقی و رفتاری اسرائیل اشاره نکرد. همسان سازی اخلاق جنگی رزمندگان و فرماندهان حماس با رذلت اخلاقی و رفتار جنگی هیولایی به نام غده سرطانی اسرائیل که به فرمایش مرحوم امام خمینی برای بدنامی حتی همکلامی با این جرثومه فساد کافی است.
اینکه طی دو روز گذشته شاهد انتشار صحنه های مربوط به برخورد مشابه رزمندگان حماس و نیروهای اسرائیلی با جنازه و اسرای طرف مقابل هستیم شاید به این معناست که اسرائیل در همسان سازی نیروهای حماس به هیولایی شبیه خود موفق عمل کرده است. پیروزی بزرگ همسان سازی رفتار حسنه دینی رزمنده مسلمان با هیولای بی اخلاقی و زذالت که باید به فوریت مورد تذکر و اصلاح قرار گیرد جهانیان باید اطمینان یابند که با پیروزی فرزندان مسلمان حماس و فلسطین به پیروزی عدالت و اخلاق نزدیک خواهند شد.
اینکه برتولت برشت نمایشنامه نویس و ادیب آلمانی در سروده تحت عنوان آهای آیندگان می فرماید؛
این را خوب می‌دانیم، حتی نفرت از حقارت هم، آدم را سنگدل می‌کند. حتی خشم بر نابرابری هم، صدا را خشن می‌کند.
شاید به همین معناست که رزمندگان حماس و فلسطین باید مراقب باشند تا عدالت و اخلاق در برخورد با دشمن خارج نشوند تا در جنگ با هیولا به هیولا نرسند.
اینکه تماشاچیان فوتبال دیدار دیروز در استادیوم آزادی در عکس العمل به کار تبلیغی نامناسب دستوری در حمایت از حماس به طرح شعارهای مخالف فلسطین اقدام کردند حرف جدیدی نیست اما اطمینان دارم که در خشم علیه فلسطین هم نبود و می‌تواند تنها اعلام انزجار و مخالفت از تمایلات دستوری نحمیلی حکمرانی به مردم باشد که چون گذشته در هر فضای ممکن و در مخالفت با فضاسازی یکسویه حکومتی بروز و ظهور خواهد داشت. ۱۷مهر
https://t.me/Khabar_Naghde

Telegram (https://t.me/Khabar_Naghde)
نقد خبر
فَّبَشِّر
عِبٌاد اَلّّذينَ يَسَْتمِعُونَ الْقَوُلْ
فَيَّتبُِعونَ اَحْسّّنه
حسن وفائی

This comment was minimized by the moderator on the site

۵ نکته که باید درباره نوار غزه بدانیم
نوار غزه
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار ۰۸/۱۰/۲۰۲۳ - ۱۷:۱۴

نواز غزه از نظر جغرافیایی منطقه‌ای محصور بین اسرائیل و مصر در حاشیه دریای مدیترانه است که کنترل آن از سال ۲۰۰۷ در اختیار گروه اسلامگرای حماس قرار دارد.

ساکنان این منطقه از روز شنبه در پی حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل بار دیگر در معرض حملات هوایی این کشور قرار گرفته‌اند.

غزه، رفح و خان یونس شهرهای اصلی در باریکه غزه محسوب می‌شوند. نوار غزه به همراه کرانه باختری رود اردن دو منطقه اصلی مورد نظر تشکیلات خودگردان فلسطینی برای اعلام موجودیت کشور فلسطین است. این در حالی است که بین این دو منطقه از سال ۲۰۰۷ تاکنون علاوه بر فاصله جغرافیایی از نظر سیاسی نیز شکاف ایجاد شده است.

جنبش فتح در رام‌الله واقع در کرانه باختری رود اردن همچنان کنترل تشکیلات خودگردان را در دست دارد و کنترل باریکه غزه نیز در دست حماس است.


منطقه‌ای کوچک اما پرجمعیت
باریکه غزه ۳۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از شمال و شرق با اسرائیل و از جنوب با مصر هم‌مرز است. طول نوار غزه ۴۱ کیلومتر و عرض آن بین شش تا ۱۲ کیلومتر است.

این منطقه با جمعیت دو میلیون نفری خود یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان از نظر تعداد جمعیتی است که در هر کیلومتر مربع زندگی می‌کنند. نزدیک به شش هزار نفر در هر کیلومتر مربع از مساحت باریکه غزه زندگی می‌کنند.

اکثر ساکنان نوار غزه از نسل آوارگان فلسطینی هستند که در جریان جنگ سال ۱۹۴۸ بین اسرائیل و اعراب مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

تاریخ ۵۰۰۰ هزار ساله
اکتشاف‌های باستان شناسی که در سال ۱۹۹۸ در منطقه تل السكن در نوار غزه صورت گرفت از وجود یک شهر باستانی در این منطقه در دوره تمدن کنعان در هزاره دوم پیش از میلاد مسیح حکایت داشت.
منطقه باستانی تل السکن در حدود پنج کیلومتری جنوب شهر غزه واقع شده است. نوار غزه پس از دوره تمدن کنعان تحت سلطه آشوری‌ها، بابلی‌ها، رومی‌ها، اعراب و مسیحیان قرار داشت.

نوار غزه پس از اعلام موجودیت کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از سوی مصر اداره می‌شد. اسرائیل پس از جنگ سال ۱۹۶۷ این باریکه را اشغال کرد. اسرائیل در سال ۲۰۰۵ به صورت یکجانبه از نوار غزه خارج شد. این باریکه دو سال بعد در پی تنش‌ها بین حماس و فتح به کنترل گروه اسلامگرای حماس در آمد.

کشف چهار مقبره متعلق به دوران روم باستان در نوارغزه؛ باستان‌شناس با ابتدایی‌ترین ابزارها کار می‌کنند
محاصره از سوی اسرائيل
اسرائیل در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ پس از ربوده شدن یک سرباز این کشور محدودیت رفت و آمد زمینی، دریایی و هوایی به باریکه غزه را به اجرا گذاشت.

محاصره نوار غزه در سال ۲۰۰۷ پس از به قدرت رسیدن حماس در این منطقه تشدید شد. در مقابل مصر از سال ۲۰۱۸ تاکنون اغلب گذرگاه مرزی رفح را باز نگه داشته است. این گذرگاه در عمل تنها راه مبادله و رفت و آمد برای ساکنان غزه محسوب می‌شود. دیگر گذرگاه‌ها و مرزهای نوار غزه تحت کنترل اسرائیل قرار دارد.

چگونه موشک‌های حماس از پدافند هوایی غیرقابل نفوذ اسرائیل عبور کردند؟
فقر اقتصادی ساکنان
نوار غزه از آنجا که از نظر منابع طبیعی منطقه‌ای غنی محسوب نمی‌شود مرتب با کمبود آب و سوخت روبرو است. این در حالی است که نیمی از جمعیت باریکه غزه بیکار هستند و منبع درآمدی ندارند.

نرخ بیکاری در میان جوانان نوار غزه به ۷۵ درصد می‌رسد. این در حالی است که این منطقه به دلیل نرخ بالای زاد و ولد جمعیت بسیار جوانی دارد.

تخمین زده می‌شود که بیش از دو سوم جمعیت باریکه غزه برای زندگی خود به دریافت کمک‌های بشردوستانه محتاج هستند. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۶۶ درصد از جمعیت این منطقه زیر خط فقر زندگی می‌کند.

جنگ‌های پیاپی
ساکنان نوار غزه طی ۱۵ سال گذشته با جنگ‌های پیاپی روبرو بوده‌اند. اسرائیل در پایان سال ۲۰۰۸ عملیات نظامی زمینی در باریکه غزه را آغاز کرد. هدف از این عملیات پایان دادن به پرتاب‌های راکتی از این منطقه به سوی اسرائیل بود.

درگیری‌ها بین دو طرف جان ۱۳ اسرائیلی و ۱۴۴۰ فلسطینی را گرفت.

اسرائیل در سال ۲۰۱۲ احمد جعبری از رهبران حماس را ترور کرد. درگیری هشت روزه بین حماس و اسرائیل پس از آن باعث شد تا ۱۷۴ فلسطینی و شش اسرائیلی کشته شوند.

اسرائیل در تابستان سال ۲۰۱۴ بار دیگر عملیات نظامی برای توقف پرتاب راکت از نوار غزه و تخریب تونل‌های زیرزمینی احداث‌شده از این منطقه انجام داد. در جریان درگیری‌ها بین شبه‌نظامیان فلسطینی و اسرائیل ۲۲۵۱ فلسطینی و ۷۴ اسرائیلی کشته شدند.

اغلب قربانیان فلسطینی را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند.

اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در بهار سال ۲۰۲۱ موج دیگری از درگیری‌ها را پشت سر گذاشتند. ۲۳۲ فلسطینی و ۱۲ اسرائیلی در این مناقشه ۱۱ روزه جان باختند.

شبه‌نظامیان جهاد اسلامی و اسرائیل نیز بهار امسال بار دیگر با یکدیگر درگیر شدند. در این جنگ پنج روزه ۳۵ فلسطینی کشته شدند.

This comment was minimized by the moderator on the site

راحله طارانی @RahelehTarani · Oct 8
۱۵۰،۰۰۰ فلسطینی از سال ۲۰۰۸ تا کنون توسط اسرائیل کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد، ۳۳،۰۰۰ نفر از آن‌ها کودکان بوده‌اند. اما هیچکس درباره این موضوع صحبت نمی‌کند، هیچکس آن‌ها را تروریست نمی‌خواند!


محمود صادقی @mah_sadeghi · 16h
عملیات حماس در غزه منطبق بر اصل دفاع مشروع است؛ دفاع صاحبان یک سرزمین در برابر اشغالگرانی که با زور آن را غصب کرده‌ و بدون اعتنا به قطعنامه‌‌های بی‌شمار سازمان ملل همه روزه مرتکب جنایت علیه غیرنظامیان می‌شوند. این جدال جز با خروج اشغالگران از سرزمین‌های اشغالی پایان‌پذیر نیست.


Mohamad Ali Abtahi @abtahi_m · Oct 7
همیشه اسرائیل به دست بالای اطلاعاتی خود نسبت به همه دنیا فخر فروشی می کرد که در اتفاقات امروز، از هم پاشید.
خود اسراییلی ها به حملات ناگهانی و همه جانبه و بدون اطلاع حماس اذعان کردند.
مظلومیت، آوارگی و ستمدیدگی فلسطینیان ابتکار عمل وقدرت می آفریند.


Saba Azarpeik صباآذرپیک @sabaazarpeik · Oct 8
شخصا فکر میکنم ایران از حملات خبر نداشت وگرنه با وجود جاسوس‌های اسرائیل در رده‌ها، عملیات لو رفته بود!
اما سوال اینجاست: احمدی‌نژاد که مواضعش همیشه به نفع نتنیاهو بود، دقیقا کجاست؟ با کی سر میز نشسته؟
از رصد خارج شده؟!


مولوی حبیب الله حسام @m_hassam02 · Oct 7
خداوند متعال برادران مجاهد فلسطین را در دفاع از مسجدالاقصی، اولین قبله مسلمانان، ملت فلسطین و سرزمین مغصوبه نصرت و حمایت نماید و این پیروزی عبرت بر گروه های خوارج تکفیری تالبانی و بقیه ظالمان و عاقبت ظالمان نابودی است.
و ما ذالک علی الله بعزیز.
اللهم انصرهم نصر عزیز مقتدر


sadeghZibakalam @sadeghZibakalam · Oct 7
حمایت مردم عادی از حملات حماس یک مسئله است و حمایت صریح و علنی مقامات رسمی ایران از جمله مجلس، یک مسئله کاملا متفاوت دیگری است. ایکاش مسئولین نظام که اینگونه رسمی بحمایت از این حملات پرداخته اند ، میتوانستند بمردم توضیح دهند که این حملات چه نفعی برای منافع ملی ایران در بر دارد؟


Azadeh Baghdadi @RahAwish · Oct 8
واقعا نمی‌فهمم وسط این بلوای اسراییل و حماس چرا یه عده ظاهرا ایرانی خواستار حمله اسراییل به ایران هستن!؟ کثافت تو اون مغز معیوبت فرو کن تو هر حمله نظامی‌ای تعداد بسیار زیادی غیرنظامی کشته می‌شه. تو راضی هستی اسراییل یا هر کثافت فاشیست دیگه‌ای از خانواده خودت آدم بکشه!؟

This comment was minimized by the moderator on the site

فلسطین عزیز! مردن یا زنده ماندنت در کف اختیار تو نیست جانم! دهه‌هاست خاک تو محل نزاع و زورآزمایی دیگرانیست که امنیت ملی‌شان را به خون فرزندان تو گره زده‌اند. تو هیچ حق تعیین سرنوشت نداری کما اینکه مظلومان یمنی نداشتند و چرخه مرگ در آنجا نیز زمانی متوقف شد که دیگران توافق کردند..
@AmirTafreshi

سید حسن نصرالله پس از جنگ ۳۳ روزه:
"اگر بپرسید الان ۱۱ ژوئيه است و یک درصد احتمال می‌دادیم که ربودن دو اسرائيلی به چنین جنگی منجر شود، آيا باز هم عمليات را انجام می‌داديم؟
می گویم قطعا نه؛ هم به دلايل انسانی و اخلاقی، هم نظامی و سياسی." (https://www.bbc.com/persian/worldnews/story/2006/08/060827_mv-nasrallah-regret)
"فریاد درون"

فتوی خاخام صهیونیست
خاخام صهیونیست شموئل الیاهو: ما در حال حاضر در حال نبرد بزرگی در جنوب هستیم و بیم آن است که از طرف حزب الله به همه شهرهای مربوطه از جمله شمال سرایت کند.
حمل سلاح اجباری است و بیم آن است که نبرد به بخش‌های دیگر سرایت کند و ده‌ها کشته و صدها موشک در سرتاسر کشور پرسه می‌زند، قوی باشید؛ به خاطر مردم خود و به خاطر کشور خدا قوی باشیم.
تصویر: لحظه اسارت نظامیان جنایتکار صهیونیست به دست رزمندگان مقاومت

This comment was minimized by the moderator on the site

عبرتی برای همه ستمکاران

حسین دهباشی
نتیجه‌ی نگاه همیشه از بالا به پایین و رفتار همواره خُردکننده اسراییل، «مشت آهنین» بوده و هست. و در جنگ نابرابری که یک طرف اف۱۶ و تانک دارد و طرف دیگر نهایتا مسلسل و خمپاره، خیلی هم هنر نمی‌خواهد. ولی همین مشت آهنین که هربار تصور می‌شد جوانه‌های مقاومت را -تا بیخ و بن- جاکن کرده و سوزانده، هرگز نتوانست به ریشه‌های نهان در زیر خاک آسیب برساند و حتی ناخواسته -و با خون و خشم ستم‌دیدگان- آن‌ها را وسیع‌تر و درهم‌تنیده‌تر و محکم‌تر و روزافزون کرد.‌ و نتیجه؟ حالا اسرائیل سرمست از سرکوب‌های گذشته دارد در کوچه پس کوچه‌هایی که به خواب هم نمی‌دید، غافلگیرانه دست و پا می‌زند و بله، حتما این‌دفعه هم -با تکیه بر تراز تسلیحاتی نابرابر‌ و مستظهر به بی‌رحمی آمران و بی‌تفاوتی ناظران- می‌تواند شاخ و برگ معترضین را سوزانده و با سرکوب مدتی سکوت ایجاد کند ولی بازهم به ریشه‌ها گزندی نمی‌رسد و چه کسی است که دیگر پیش‌بینی نکند که این آتش روزی به خیابان‌های تل‌آویو می‌رسد و البته آن‌‌وقت نمی‌شود با اف‌۱۶ شهر را بمباران کرد!
و این عبرتی است برای همه‌ی ستمکاران، اگر که بیندیشند!
https://t.me/virayeshe_zehn


با دستمال کثیف نمی توان شیشه را پاک کرد
مهدی نصیری
با فرض این که نظام جمهوری اسلامی می خواهد از مظلوم دفاع کند و با ظلم و سرکوب و اشغالگری اسرائیل مخالفت کند، شوربختانه باید گفت که ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش!
نظام حاکم بر ما لیستی سیاه و سنگین از انواع ظلم به مردم خود در کارنامه اش دارد و روز به روز بر حجم آن افزوده می شود.
کیهان این رسمی ترین ارگان و بلندگوی نظام، می گوید اسرائیل رژیم کودک کش است اما نمی گوید ج ا رژیم جوان کش و دخترکش است، گویا فقط کودکان انسانند!
از جهنم زندانهای اسراییل می گویند اما گویا زندانهای ایران چون به نام ولایت فقیه بر پاست، بهشت عدن است!
نظام می گوید اسرائیل اشغالگر است اما نمی گوید که حاکمیت مطلقه با انتخابات مهندسی شده و بدون احراز رضایت اکثریت مردم، عین اشغالگری و مصداق حکمرانی عدوانی است.
ضمنا این نظامِ مخالف اشغالگری از تجاوز به کشور اوکراین و اشغال بخشهایی از آن رسما دفاع می کند و برای روسیه متجاوز سلاح می فرستد!
نظام می گوید من چون بر مسلمین جهان ولایت دارم، حامی مسلمانان فلسطینی ام اما نمی گوید چرا در برابر سالها سرکوب قساوت آمیز مسلمانان چینی، سکوت کرده و با سرکوبگر نرد عشق می بازد!
نظام چنین وانمود می کند که ضد جنگ و خونریزی است اما نمی گوید با کدامین مبنای عقلی و دینی، با دیکتاتور سوریه قبل از ظهور داعش همراه شد و خون هزاران انسان و مسلمان سوری را ریخت.
همچنین نظام نمی گوید چرا سالها آتش بیار معرکه جنگی ویرانگر و خونین در یمن بود و به نصیحت خیرخواهان و مجامع بین المللی برای پا پس کشیدن گوش نکرد و تنها تشر چینی های سوداگر او را متقاعد به توقف خونریزی و آتش بس کرد؟
کیهان می گوید اسرائیل غزه را محاصره اقتصادی کرده اما نمی گوید سیاستهای نظام سالهاست که انواع تحریم و حصار کمر شکن را بر ملت ایران تحمیل کرده است.
خلاصه آن که با دستمال کثیف نمی توان شیشه را پاک کرد.
البته حال و روز رقّت برانگیز جناب جمهوری اسلامی بعد از شکستها و عقب نشینی ها و خوارشدنها در یک سال اخیر در عرصه اقتصاد و دیپلماسی و اجتماع بر همگان روشن است اما با چه زبانی باید گفت که نفت ریختن بر آتش جنگی دیگر در منطقه داروی درد تو نیست و اضمحلال و فروپاشی ات را به بهایی سنگین برای ملت و منطقه شتاب می بخشد.
۱۶ مهر ۱۴۰۲
@nasiri1342238
https://t.me/virayeshe_zehn


چهار شکست‌خوردۀ مهم درگیری‌ها در غزه
رحیم قمیشی
با پذیرش این نکته که هیچ جنگی "پیروز" واقعی ندارد، ببینیم در جنگی که حماس و جهاد اسلامی در منطقه غزه آغاز کرده‌اند چه کسانی قطعا و در هر حال، شکست خوردگان بزرگ می‌توانند لقب بگیرند؛

۱ - اسرائیل
این رژیم ادعا داشت با تسلط نظامی و زورگویی می‌تواند تا ابد فلسطینیان را در قفس نگهداشته، از قطعنامه‌های سازمان ملل سرپیچی نموده و با بستن قراردادهای صلح با سران کشورهایی استبدادزده، می‌تواند حاشیه امنی برای خود بسازد.
یقینا اولین و مهمترین شکست خورده این اقدام حماس، اسرائیلی است که وانمود می‌کرد چنان قدرتی دارد که همه کشورهای منطقه هم دست به یکی شوند امکان شکست او را ندارند.
هیمنه ارتش پوشالی اسرائیل شکسته شد، نه با موشک‌های دوربرد سپاه و جمهوری اسلامی، با چند پارتیزان جان به لب رسیده.

۲ - آمریکا و حامیان مهم اسرائیل؛
آنها که در هر حال حق را به اسرائیل می‌دادند و در برابر تجاوزات آن کشور به زمین‌های فلسطینیان و شهرک‌سازی‌های غیرقانونی، و فشار دائمی و تحقیرآمیز به مردم فلسطین، خفقان گرفته بودند، متوجه شدند؛ هر چقدر هم حقیقت را بپوشانند، ظلم پایدار نمی‌ماند، و مردمی که تحت فشار هستند به هر نحو، حق خود را مطالبه خواهند نمود. و آنها باید شرمنده شوند که در قرن ۲۱ همچنان برای فروش سلاح، چشم بر هر ظلم و‌ جنایتی می‌بندند.

۳ - حماس و مردم فلسطین؛
حماس مانند محسن رضایی پیش‌بینی کرده بود با گرفتن چند اسیر اسرائیلی ولو غیرنظامی، می‌تواند امتیازات مهمی از اسرائیل بگیرد. حماس می‌دانست مناطقی را که در اختیار می‌گیرد قادر به نگهداری‌شان نیست، اما فریب تحریک کنندگانش را خورد، که شکستن هیمنه اسرائیل یک پیروزی بزرگ برای مردم فلسطین است! در حالیکه هیمنه اسرائیل با یک فیلم مستند، با یک فعالیت فرهنگی، سیاسی و اطلاع‌رسانی در عصر جدید هم امکان شکسته شدنش وجود دارد.
اگر در پایان این درگیری گفته شود پانصد اسرائیلی و ده هزار فلسطینی کشته شدند، و جهان فلسطینی‌ها را به‌خاطر شروع درگیری محکوم کند، آیا باز حماس برنده است؟
این گروه نظامی به‌خاطر پیش‌بینی نکردن آیندۀ حمله‌اش، قطعا یکی از بازندگان خواهد بود. صرفنظر از آنکه ننگ کشته شدن مردم عادی را از هر طرفی تا ابد بر پیشانی‌اش خواهد ماند، و مردم عادی فلسطین که باید عواقب این جنگ را متحمل شوند.

۴ - حاکمیت ایران؛
سه شکست خوردۀ پیش گفته، صرفا یک تحلیل است، که می‌شود تصورشان کرد و تأسف خورد، اما شکست خورده مهم و آخر، با سرنوشت ما سر و کار دارد.
حاکمیتی که همچنان تصور می‌کند راه پیروزی از لوله اسلحه، از داغ و درفش، از اسیرگیری، از موشک‌ها، از شهیدسازی، از خانه خراب‌کنی می‌گذرد.
و ما در قبال تصمیمات نابخردانۀ آن حاکمیت مسئولیم!
حاکمیت ایران هر چقدر هم اقدام حماس را یک پیروزی تاریخی نام بگذارد، آن را در راستای پیشگویی‌های خود مبنی بر محو اسرائیل قلمداد کند، هر چقدر پول‌پاشی کند، نخواهد توانست ثابت کند راهی که برگزیده صحیح است.
دنیا تغییر کرده. تحریک گروه‌هایی برای ایجاد درگیری و اقدام مسلحانه و کشتار، برای رسیدن به هدف، تمام شده، آنهم هدفی که قسمت مهمش اثبات قدرت کشور دیگری (ایران) باشد.

فشاری که بر مردم فلسطین می‌آید قابل درک است. مظلومیت آنها در برابر رژیمی که هنرش قوای نظامی‌اش است محرز است، اما آیا راه‌حلی جز به خطر انداختن جان غیرنظامیان از هر دو طرف وجود ندارد؟

آنچه که اینک در حال اتفاق افتادن است، انجماد فکری عده‌ای است که تصور می‌کنند هنوز در قرن‌های بسیار دور و تاریخ گذشته، زندگی می‌کنند و قرار است با اسلحه، با گروگان‌گیری، با ایجاد نامنی، با کشتن و کشته دادن، به اهداف بزرگی برسند!
ما نمی‌توانیم اسرائیل و فلسطینیان و کشورهای حامی و منفعت‌طلب اسرائیل را متوجه کنیم این راه پر زیان و نافرجام است، اما اینکه حاکمیت ما، خود را پیروز میدانی خون‌آلود تصور می‌کند!
اینکه جشن راه بیندازد که ببینید پیش‌بینی ما درست بود و اسرائیل دارد نابود می‌شود! اینکه از بودجه مردم ضعیف ایران استفاده کرده و در سایر کشورها با صرف هزینه‌های گزاف گروه‌های نیابتی مسلح ایجاد کند، شکست مضاعفی است که به کشور ما تحمیل می‌شود.

هم کشورمان ضعیف می‌شود، هم مردم‌مان فقیرتر
و هم سیاستی پی گرفته می‌شود که جز شکست چیزی به همراه ندارد!

هنوز وسط بازی خونباری هستیم که حماس با پشتوانه ایران و برخی قدرت‌های پنهان دیگر (به احتمال زیاد روسیه) آغازش کرده.
اما خواهیم دید، ایران و مردم عادیِ فلسطین، دو شکست خورده مهم این بازی خواهند بود!

@ghomeishi3

This comment was minimized by the moderator on the site

آیا مردم ایران با رسالت «نابودی اسرائیل» موافقند؟ | ۱۶ مهر ۱۴۰۲

صادق زیباکلام

در اینکه عملیات دیروز فلسطینی‌ها، اسرائیل را به‌لرزه در آورد، تردیدی نیست. در اینکه طراحی دقیق و پیچیده، گستردگی و موفقیت عملیات حماس و جهاد اسلامی نه‌تنها هفت میلیون اسرائیلی، بلکه جهان را مبهوت ساخت هم تردیدی نیست. در اینکه از منظر نظامی، وضعیت اسرائیل در جریان عملیات دیروز را به‌جز یک شکست، چیز دیگری نمی‌توان گفت هم، باز تردیدی نیست. در اینکه اسرائیل چنین شکست و چنین تلفاتی را ظرف یک روز در طی ۷۵ سالی که از به‌وجود آمدنش می‌گذرد، تجربه نکرده بوده، باز هم تردیدی نیست.

اما سؤال اساسی آن است که موفقیت فلسطینی‌ها (چنانچه بعدها معلوم شود که عملیات دیروز، نتایج موفقیت‌آمیزی برای فلسطینی‌ها در بلندمدت به‌همراه داشته) و متقابلاً شکست اسرائیلی‌ها، چه نتایج مثبتی برای «منافع ملی ایران» در بر دارد؟ آیا به‌جز کشیده‌شدن پای ایران به مناقشۀ تاریخی و پایان‌ناپذیر اعراب و اسرائیل، نتیجۀ دیگری برای ما متصور است؟ سخنگوی «حماس»، دیروز رسماً از کمک‌های ایران تشکر کرد. جالب است که او از هیچ کشور دیگری، از جمله از یک‌دوجین کشور عربی نام نبرد، اما از ایران قدردانی کرد. آیا این‌ها مقدمه و زمینۀ عکس‌العمل اسرائیل علیه ایران را به‌وجود نمی‌آورد؟ آیا اگر در نتیجۀ عملیات دیروز، اسرائیل اقدام به تعرض نظامی علیه ایران بنماید، آیا جهان آن را محکوم خواهد کرد؟ یا نه، آن‌گونه که انقلابیون در ایران تصور می‌کنند، برای آنان یک فرصت تاریخی پیش خواهد آمد که اسرائیل را به‌زعم خودشان نابود سازند؟

بیش از یک‌‌دهه می‌شود که من این پرسش ساده را مطرح کرده‌ام که «رسالت نابودی اسرائیل را چه‌کسی بر عهدۀ ایران اسلامی گذارده؟». همه‌پرسی به‌کنار، یک نظرسنجی ساده از مردم‌مان بنمائیم و از آنان بپرسیم که «آیا شما با نابودی اسرائیل توسط ایران موافق هستید یا خیر؟». اگر اکثریت پاسخ دادند که: «بله، ما قویاً از نظام می‌خواهیم که اسرائیل را نابود نماید»، بسم‌الله، به سیاست خصمانه علیه اسرائیل همچنان ادامه دهید. اولویت را به‌جای نان و آب و سلامت و تعلیم و تربیت مردم، بر روی مبارزه با اسرائیل بگذارید. اما اگر اکثریت مردم ایران گفتند که «ما با نابودی اسرائیل و اساساً دخالت و حضور نظامی در کشورهای دیگر راضی نیستیم»، آن‌وقت تکلیف چه می‌شود؟

@sadeghZibakalam
https://t.me/virayeshe_zehn

This comment was minimized by the moderator on the site

۱۰ نکته در باره «درگیری حماس و اسرائیل»/ حسین علایی

آقای دکتر حسین علایی در خصوص « چند نکته در باره درگیری حماس و اسرائیل» در نوشتاری که یک نسخه از آن را برای شفقنا ارسال کرده است نوشت: حمله پیشدستانه جنبش حماس و گروه جهاد اسلامی به سرزمین های اشغالی نشان داد که:
۱- اسرائیلی ها نتوانسته اند برنامه گسترده مقاومت فلسطینی را در تهاجم به سرزمین های اشغالی پیش بینی کنند و شکست اطلاعاتی سختی خورده اند.
۲- اسرائیلی ها به شدت از نظر امنیتی و نظامی آسیب پذیرند و قادر به حفظ امنیت صهیونیست ها نیستند.
۳- سامانه های سپر موشکی و گنبد آهنین قادر به جلوگیری از راکت های فلسطینی ها نیستند.
۴- فلسطینی ها برای اولین بار توانسته اند تعداد زیادی نظامی اسرائیلی را اسیر کنند تا بتوانند با تبادل آنها، اسرای فلسطینی را آزاد کنند.
۵- در صورت تداوم مقاومت فلسطینی، امکان بقای اسرائیل علیرغم حمایت آمریکا و اروپا در درازمدت وجود ندارد.
۶- برقراری رابطه اسرائیل با کشورهای عربی، تضمین کننده امنیت و بقای اسرائیل نیست.
۷- پیروزی های فلسطینی ها تنها با حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران تداوم یافته است.
۸- اگر کشورهای عربی و اسلامی به جای تلاش برای برقراری ارتباط با اسرائیل به حمایت از فلسطینی های آواره و فقیر بپردازند، امکان تشکیل دولت فلسطینی در سرزمین های اشغالی وجود دارد.
۹- مردم کشورهای مختلف اگر همه باهم علیه اشغالگری متحد شوند، به قول امام خمینی هر کدام یک سطل آب بریزند، اسرائیل را آب خواهد برد.
۱۰- امکان آزادسازی سرزمین های اشغالی فلسطینی ها در کرانه باختری و نیز سرزمین های شبعا در لبنان و بلندی های جولان در سوریه در یک قیام عمومی فلسطینی ها با کمک گروه های مقاومت وجود دارد
https://fa.shafaqna.com/?p=1664234

This comment was minimized by the moderator on the site

رژیمی که زاده بحران است و ماهیتش بر جنگ استوار است!

حبیب رمضانخانی
از ظهر دیروز که خبر حملات ناگهانی و طوفانی فلسطینی ها از نوار غزه به سرزمین های اشغالی برجسته شد، افکار عمومی جهان به شوک عمیقی فرو رفت و واکنش های مختلفی بروز داد؛ گروهی، چون مردم و دولتمردان کشورهای مسلمان، چون ایران، عراق، سوریه و... خوشحال و حامی این حملات شدند و در مقابل اکثر دولتمردان کشورهای حامی یا دارای روابط دیپلماتیک با اسراییل نگران و به دنبال محکوم کردن این حملات برآمدند.

با گریزی به گذشته و وقایع یک قرن پیش، بر کسی پوشیده نیست که اسراییل به معنای واقعی متجاوز و اشغالگر بوده و قطعنامه های سازمان ملل گواه آن است و وضعیت امروز آن هم ناشی از همان لابی گری و قدرت پشت پرده یهودیان و حامیان جهانی آن بوده است.

با وجود این پیشینه، اما با تاملی بر همین اتفاقات بعد از جنگ جهانی دوم، بایستی یادآور شد، نبایستی خیلی از این حملات فلسطینی ها دلخوش بود و روی آن حساب باز کرد. چرا که اتفاقا تشکیل و ادامه و بقای اسراییل و رسیدن آن به سطح امروزی زاده همین جنگ ها و بحران ها بوده است. یعنی خاصیت و ماهیت این رژیم در بحران زی بودن آن است. چرا که هر بار جنگ و حملاتی متوجه آن شده، در تمامی آن ها نهایت دست بالا را گرفته و از پس آن سرزمین های بیشتری را اشغال و ضمیمه خاک خود کرده است.

این رژیم که بعد از جنگ جهانی دوم و رسمیت یافتن از طریق سازمان ملل، در سال ۱۹۴۸ رسما پا گرفت، درگیر چند رشته جنگ های فراگیر با اعراب شد. ولی هربار پیروز و خاک بیشتری از فلسطینی ها جدا و در پی آن با مهاجرت یهودیان و شهرک سازی خود را قدرتمند و گستره سرزمینی خود را وسیعتر کرد. قابل تامل در این جریانات، کشورهای حمله کننده نهایت چون مصر، با توافق با همین رژیم، خاک خود را از اسراییل پس گرفته و هزینه را به پای فلسطینی ها نوشته و آن ها را تنها گذاشتند.

حال امروز نیز که اسراییل با وجود فشار افکار عمومی و قواعد جهانی، حاضر به قبول مسأله دو کشوری در سرزمین های اشغالی نمی شد، چنین حملاتی باعث گستاخی بیشتر و چه بسا اصرار آن ها بر محو کامل سرزمین های فلسطینی ها خواهد شد، خاصه وقتی با مظلوم نمایی امروز، همراهی بیشتر حامیانش را با خود خواهد داشت.

چکیده کلام: ماهیت اسراییل و تشکیل و قدرتش از دل بحران و جنگ بوده است. تاریخ یک قرن گذشته فلسطین نشان می دهد که وضعیت امروز آن ها، بیش از ظلم اسراییلی ها، ناشی از اقدامات نسنجیده و ناکافی کشورها و گروه های حامی آنان بوده است. حال، شادی و خوشحالی حملات فلسطینی ها، در کوتاه مدت برای مسلمانان و حامیان آرمان فلسطین جذاب و سرذوق آورنده است، ولی فردا روز که نوبت دولتمردان کشورها و سازمان های بین المللی که تعیین کننده شرایط هستند به موضوع باز شود، آنوقت هست که چون همیشه، کشورهای حامی فلسطین کم توان و با دست خالی، عرصه را به حامیان آن رژیم باخته و با تنها گذاشتن فلسطینی ها، نفع و جاه طلبی های بیشتر اسرائیل را باعث خواهند شد که از پس این مظلوم نمایی، اهداف شوم خود را با قدرت و همراهی بیشتر دنبال کند.

This comment was minimized by the moderator on the site

حمایتی که هزینه سنگینی بر ایران تحمیل خواهد کرد

شهاب‌الدین حائری شیرازی

چرا ج ا‌ا از حمله خونین و گاها توأم با وحشیگری حماس به اسرائیل حمایت نمود؟
به نظر می‌رسد تبعات نامطلوب احتمالی زیر بایست مانع این حمایت می‌شد.

۱_ رفتارهای سبعانه نظیر کشتن مردم عادی و گرداندن جنازه لخت یک زن مقتول به شکل شرم آور گوشه‌ای از رفتارهای منزجر کننده رزمندگان حماس بود.
این رفتارهای بی‌سابقه اولا حماس و حامیانش را از یک میلیشای در حال دفاع از سرزمین اشغال شده به یک سری انسانهای ترسناک که بایست به شدت با آنها برخورد شود مبدل نمود.

۲_به احتمال زیاد در قدم اول اسراییل با لشکرکشی زمینی به غزه، حماس را برای همیشه نابود می‌کند.
آیندگان به واسطه همین حمایتها، ایران را موجب نابودی این سازمان که می‌توانست نقطه امیدی برای دفاع مشروع فلسطینیان باشد، تلقی خواهند نمود.

۳_اسرائیل با توجه به حمایت ایران از حماس در اذهان مجامع بین المللی دارای حق دفاع از خود ومقابله به مثل و تلافی شمرده خواهد شد.
این امر ایران را احتمالا در معرض تهاجم اسرائیل قرار خواهد داد

https://t.me/virayeshe_zehn

This comment was minimized by the moderator on the site

نوار غزه و اسرائیل؛

جرقه‌ای برای یک آتشفشان

رحیم قمیشی

از صبح امروز اخبار به سرعت می‌رسند. اخباری که هیچکدام قابل باور نیستند. فلسطینیان نوار غزه (حماس) عملیات گسترده‌ای را علیه اسرائیل آغاز کرده‌اند.
کلیپ‌های وحشتناکی دریافت می‌شود از شدت کشتار در آن منطقه، از پایکوبی فلسطینی‌ها بر روی جنازه اسرائیلی‌ها!
از اسرای اسرائیلی که بین آنها زنان و کودکان هم دیده می‌شوند.
اسرائیل به‌شدت غافلگیر و گیج شده، سران حماس نماز شکر می‌خوانند. کلیپ گرداندن یک خانم کشته شده و برهنه اسرائیلی، در منطقه غزه و شادمانی مردم دست به‌دست می‌شود. جنازه‌هایی از مردم غیرنظامی. خون و شادمانی عده‌ای!
تصویری از جهنم.

مقامات اسرائیل در اولین اظهارنظر، ایران را شریک جرم حماس و دخیل در این واقعه معرفی کرده‌اند. دلار در ایران به سرعت در حال بالا رفتن است، رسانه‌های دولتی شروع به تمجید از فلسطینی‌ها نموده و آن را حماسه‌ای بزرگ قلمداد نموده‌اند.
بمباران کور جنگنده‌های اسرائیل بر فراز غزه شروع شده و احتمالا ده‌ها برابر اسراییلی‌های کشته شده، فلسطینی‌ها در چند روز آینده تلفات خواهند داد!

پرسش مهم؛
ما در کجای این معادله قرار داریم؟
پاسخ مهم؛
هیچ کجایش! دقیقا هیچ کجایش!!

تا کنون ما از فلسطینی‌ها نمایی از مظلومانی را می‌دیدیم که مورد تهاجم صهیونیست‌ها قرار داشته و جز تلفات و زجر و بدبختی چیزی نصیب‌شان نمی‌شد.
صبح امروز با صحنه‌هایی مواجه شدیم، که نشان‌مان داد، فلسطین در هنگام تسلط بر اسرائیل دست کمی از داعش ندارد!
چرا جنازه مثله می‌کنند؟
چرا غیر نظامیان را می‌کُشند؟
چرا زن برهنه در خیابان‌ها می‌گردانند؟
چرا کودک اسیر می‌کنند؟!

نه من و نه هیچکس در جنایات سابق و حاضر رژیم کودک‌کش اسرائیل شک نداریم. اما جنایت با جنایت نباید پاسخ داده شود، خباثت با خباثت پاسخ داده نمی‌شود. ظلم با ظلم حل نمی‌شود.
از امروز هر کس از مظلومیت فلسطین بخواهد سخنی بگوید، یکی از کلیپ‌های وحشتناک و خونین امروز پاسخش خواهد بود.
از کدام مظلوم دفاع می‌کنی؟؟!!

ما از مظلومیت اکثر مردم بی‌پناه فلسطین آگاهیم، و می‌دانیم اسرائیل در پاسخ حمله‌ها همان‌ها (مردم بی‌دفاع) را خواهد کشت.
و شک نداریم رسانه‌های بین‌المللی تصاویر کودکان فلسطینی را پخش نخواهند کرد، اما تصاویر وحشی‌گری‌های حماس به کرات پخش خواهد شد.

حاکمیت ایران حق نداشته از چنین گروه داعش مسلکی حمایت نظامی داشته باشد. ما فقط حق داشته و داریم از مردم فلسطین حمایت انساندوستانه داشته باشیم، آنهم از طریق مؤسسات مردم نهاد، شبیه ترکیه و سایر حاکمیت‌های آینده‌نگر.
حاکمیت ایران حق ندارد خودش را در جنایات سهیم بکند، چه از سوی فلسطین باشد چه از سوی اسرائیل.
جنگ هرگز راه حل نبوده.
جنگ‌ها را احمق‌ها و قدرت‌طلبان شروع می‌کنند و هزار آدم عاقل نمی‌توانند خاتمه‌اش بدهند.
راه‌حل مشکلات خاورمیانه خشونت نیست.
اگر حاکمیت ما بخواهد خود را پشت این فلسطین قرار بدهد، شریک جرمش خواهد بود.
با هیچ استدلالی نمی‌توان انسانیت را زیر پا گذاشت.
مردم ایران، بودجه ایران، امنیت ایران، حیثیت ایران، نباید صرف توجیه جنایات هیچ طرفی قرار بگیرد ولو بگوییم قبلا مظلوم بوده.

ما با صدای رسا باید اعلام کنیم؛
ایران و ایرانی مخالف جنگ و جنایت است.
مخالف هر گونه آدمکشی است.
چه کشته شده فلسطینی باشد
چه شهروندان بی‌گناه اسرائیل!

مردم ایران حامی هیچ جانی‌ای نخواهند بود، ولو فلسطینی باشد.
حاکمیت ما باید این بازی پرخسارت حمایت همه‌جانبه از برخی اعراب را
برای همیشه خاتمه دهد.

This comment was minimized by the moderator on the site

اینکه حماس با چه تحلیلی به جنگ ابتدایی طوفان الاقصی که با شلیک غافلگیرانه بالغ بر ۵۰۰۰ موشک یا راکت به مناطق مسکونی و شهرک‌های یهودی نشین رسید تا کمتر از ۲۴ساعت طرفین متحمل بیش از چند هزار کشته و زخمی غیرنظامی و صدها و شاید هزاران واحد مسکونی و تاسیسات شهری شوند، بماند. اما اصرار حماس به نمایش قساوت در کشتار و برخورد با اسرای اسرائیلی که متاسفانه چیزی جز مشابه سازی با اقدامات داعش در عراق نیست حتماً قابل تامل است.
اینکه آغاز جنگ ابتدایی حماس با اصرار بر اعلام حمله گسترده موشکی علیه اهداف غیرنظامی که نقض تمام قوانین بین المللی و اصول اخلاقی است علی الخصوص تکرار عنوان صهیونیسم برای تمامی ساکنین اسرائیل که طبیعتاً دشمن تلقی شده و لازم به کشتار هستند چیزی جز تکرار ادبیات حیوانات تکفیری سلفی و داعش در کشتار مسلمانان و علی الخصوص شیعیان نیست ادبیاتی که متاسفانه حماس در تکرار واژه سازی رهبران ایران در اطلاق عنوان صهیونیسم برای تمامی ساکنین اسراییل دارند، عنوانی که کشتار و جنایت علیه ساکنین اسرائیل را مشروع و لازم می داند.
اینکه روسیه هم با اعلام ضرورت آتش بس فوری با محور عربستان- ترکیه همسو شد تا شاید مقدمه همسویی با آمریکا و اروپا در ضرورت برخورد با جنگ ابتدایی حماس علیه مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان در شورای امنیت سازمان ملل باشد شاید اولین گام در تنهایی رهبران ایران در اصرار به اعلام رسمی استقبال از حمله گسترده موشکی حماس به مناطق مسکونی و کشتار جمعی غیرنظامیان اسرائیل باشد. شاید مراکز وابسطه به رهبری با دعوت رسمی به برپایی جشن خیابانی بابت آغاز تهاجم گسترده موشکی به شهرک‌های مسکونی اسرائیل از اشتباهات راهبردی غیرقابل جبران باشد که در آستانه تحقق مکانسیم برجامی خاتمه تحریم موشکی ایران توسط سازمان ملل که حالا می تواند استمرار و گسترش یابد حتماً موضوعی قابل تامل است.
اینکه حمله ابتدایی و گسترده موشکی حماس به هر هدفی در عمق اسرائیل می تواند حکایت از تغییر معادله قدرت در سرزمین‌های اشغالی و غزه حتی تعیین سهم در توافقات فرا منطقه داشته باشد اما باید باور کنیم که با ایجاد همگرایی و انگیزه تازه در سرزمین‌های اشغالی هم اسرائیل امروز دیگر اسرائیل در حال خَلسه و خودزنی دیروز نیست ضمن اینکه قطعاً با سیل کمک‌های جدید دریافتی همراهی خواهد شد. شاید عربستان در روند عادی سازی با اسرائیل و حتی با روسیه و چین ناچار از پذیرش مسئولیت جدی در همراه سازی حماس هم باشد. ۱۶مهر
https://t.me/Khabar_Naghde
نقد خبر
فَّبَشِّر
عِبٌاد اَلّّذينَ يَسَْتمِعُونَ الْقَوُلْ
فَيَّتبُِعونَ اَحْسّّنه

This comment was minimized by the moderator on the site

راهبرد جنگ با دنیا در ۲۲ ثانیه

(روحانی!! مروج صلح است یا جنگ!؟)

امیر ترکاشوند ۱۴۰۲/۰۷/۱۲

محمدباقر عبدوس امام جمعه موقت سمنان در خطبه دوم نماز جمعه آن شهر در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ رک و پوست‌کنده چنین گفت:

《خلاصه با دنیا داریم می‌جنگیم با دنیا جنگیدن سختی دارد مشکلات دارد کمبود دارد گرانی دارد مسائل مختلف دارد نمی‌توانیم بگوییم با دنیا می‌جنگیم اما می‌خواهیم زندگی ما در رفاه [باشد و] آب تو شکم‌مان تکان نخورد امکان ندارد》
منبع-
۱- فایل صوتی خطبه دوم در کانال "ستاد نماز جمعه سمنان" در پیام‌رسانِ ایتا (دقیقه ۱۱.۲۳ تا ۱۱.۴۵) به نشانی:
https://eitaa.com/namazjome_semnan/6584
۲- ویدئویِ این ۲۲ ثانیه در کانال نگاهی دیگر در پیام‌رسانِ تلگرام به نشانی:
https://t.me/NegahyDigarNew/34

گفتنی است وی در همین خطبه، دو دقیقه پیش‌تر نیز چنین گفت: 《امروز می‌بینید کم کم داره فاتحه آمریکا و اروپا و اینا خوانده میشه》.

جنگ با دنیا ریشه در کجا دارد؟
-ریشه در قرن‌ها نجس‌پنداریِ هر کسی که دارای اعتقادی غیر از ما است دارد (نجاسات ۱۱ چیز است: بول، غائط، منی، ... کافر)
-ریشه در نامحترم و بی‌ارزش بودنِ جان و مال و آبروی مردم دنیا مگر این‌که مانند ما باشند دارد
-ریشه در کافرشماریِ میلیاردها جمعیت جهان در متون فقهی از هزار سال پیش، و نیز تقسیم دنیا به دارالکفر و دارالاسلام بر مبنای اعتقاد و عدم اعتقاد به نبوت محمد ص (و سپس ولایت علی) دارد! حال آن‌که بیشتر مردم غیر مسلمانِ جهان در این هزار سال، اصلا نام پیامبر ما را هم نشنیده‌اند چه رسد که در معرض دعوت او قرار گرفته باشند.
-ریشه در رسوبات کتاب الجهادِ فقهی دارد که مطابق احکام آن، مسلمین و حکام اسلامی وظیفه دارند دستِ‌کم سالی یکبار به سرزمین‌های نامسلمان حمله کنند تا پرچم اسلام در آن سرزمین به اهتزار درآید.
-ریشه در هزار سال انتظار موعودی که قرار است کفر برچیند، جهان را به انقیاد خود درآورَد و حکومت یکدست جهانی تشکیل دهد دارد.
-ریشه در این دارد که انقلاب خود را انقلاب جهانی اسلام (اصل ۱۰۷ قانون اساسی)، و رهبر نظام خود را رهبر امت اسلام (اصل ۱۰۹) دانسته و وی را رسماً ولی امر مسلمین جهان می‌خوانند.
-ریشه در رسالت‌تراشی برای خود در تأسیس امت واحده، و صرف هزینه‌های آن از جیبِ فقط مردم ایران (اصل ۱۱) دارد.
-ریشه در مأموریت فراتر از مرزهای ایران برای ارتش و سپاه، با عنوان جهاد در راه خدا (مقدمه قانون اساسی) دارد.
-ریشه در تلاش وصف‌ناپذیر برای اتصال انقلاب و حکومت خود به حکومت مهدی و فراهم‌سازی ظهور او دارد.

ما اینک داریم هزینه و تاوان هزار سال تدریس و تبلیغِ: کفرپنداری و نجس‌شماری و اسلام‌گستری و امت‌سازی و رسالت‌تراشی و جهادگری و منتقم‌پروری (و تمهید ظهور منتقم) و کهنه‌گرایی (و لزوم تطبیق حکمرانی با احکام هزار سال پیش، حال آن‌که خودِ قرآن ناسخ و منسوخ دارد) را می‌پردازیم. قرعه صورت‌حساب به گردن ما ایرانیان عصر کنونی افتاده و جور همه را ما باید بکشیم.

امام جمعه موقت سمنان! افسوس می‌خورم اما دستت درد نکند که چنین شفاف از عمق آمال فقهی رونمایی کردی؛ کاش دائم شوی!

چرا از میان خودِ حکمرانان و نیز اهل جمعه کسانی پیدا نمی‌شوند که بر علیهِ این سخنان ضد بشری و ضد آفرینشی و عالَم‌ستیزِ عبدوس‌ها موضع آشکار بگیرند و صریح اعلام برائت کنند؟ این را می‌دانم که هیچ‌یک از خبرگزاری‌ها صلاح ندید و حاضر نشد این بخشِ دنیاستیز از سخنان وی را (با این‌که ارزش خبری‌اش از دیگر بخش‌های سخنِ وی خبری‌تر بود) مخابره کند که جای شکرش باقی است اما کافی نیست باید به تندی نقد کنند و صف خود را از دنیاستیزان جدا نمایند و بگویند که اسلام‌شان و آمال سیاسی‌شان نسبتی با اسلامِ او و آمال سیاسی‌اش ندارد.

کانال بازنگری

پانوشت

بعنوان یک ایرانی عرض میکنم اصرارروحانیتذبر جنگ و جدل یک دلیل داردروحانیت درمدیریت ایران بعلت ضعف وسو تدبیروبوجوداوردن فسادرهمه جانبه ووسیع به بن بست رسیده احساس میکند جمهوری اسلامی درخطر است ،مردم ایران پشتوانه ملی روحانیت نیستند موجودیت روحانیت درخطر است
این همه جاروجنجال وبگیروببند سخنان مختلف وخارج ازعرف درتریبونها فقط وفقط برای اثبات بقا است ودیدند‌باحجاب‌واین دکان ودستگاه نتوانستند کسب موقعیت کنند وارد این معرکه جدید شدند برای این جماعت هیچ چیز جزربقا وتداوم‌اقتدارخودشانذمهم نیست بدترازاین هم میکنندحتی حمید رسایی معروف الکی گفت می‌خواهم بروم فلسطین

من ارزیابی میپرسم بااین هیکل
سنگین واین شکم توکدام سنگر موضع میگیری دروغ نگو

This comment was minimized by the moderator on the site

چهار نکته مهم:
1- هنوز در بخش های مختلفی از شهرها و شهرک های اطراف غزه (موسوم به غلاف غزه) جسد کشف می شود. آمار کشته های صهیونیست مدام بالاتر خواهد رفت. آمار قطعی و رسمی تا این لحظه: 300 کشته و 300 زخمی با حال وخیم.
2- نیروهای مقاومت، هنوز بسیاری از مراکزی را که از صبح در اختیار گرفته بودند، در اختیار دارند. برخی از خبرنگاران جنگی گروه های مقاومت، از داخل این مراکز در حال ارسال خبر هستند. دستکم در هفت شهر و شهرک، از همه مهمتر در سدیروت، نیروهای مقاومت حضور دارند و درگیری، تمام نشده است.
3- خبرهای مختلفی از تلاشهای تازه برای نفوذ جدید به شهرهای صهیونیست نشین به گوش می رسد. آخرین نمونه، تلاشهایی است برای نفوذ دریایی. احتمالا نفوذهای موفقی هم تا کنون صورت گرفته که در ساعات آینده، خود را به شکل عملیات های فردی در نقاط مختلف این شهرها و شهرکها نشان خواهد داد.
4- نبرد، نبرد «حماس» نیست. تصاویری که شاخه نظامی جهاد اسلامی منتشر می کند نشان می دهد آنها نیز مستقیما در درگیری ها (چه در شهرها و شهرکهای اطراف غزه و چه در عرصۀ موشکی) حضور مستقیم دارند.
seymarehbin


واکنش کشورهای حاشیه خلیج فارس تا این لحظه:
قطر: محکومیت اسراییل
کویت: محکومیت اسراییل
عربستان: محکومیت اسراییل
عمان: دعوت به خویشتنداری
امارات: دعوت به کاهش تنش‌ها


تحقیر بزرگ
سرمقاله هم‌میهن
۱۶ مهر ۱۴۰۲
جنگ محدودی که در اراضی اشغالی آغاز شده است، پیام روشنی دارد؛ اینکه عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل پیش از حل منصفانه مسئله فلسطین سرابی بیش نیست. این عادی‌سازی حتی اگر هم رخ دهد، عوارض روحی و روانی و حتی هویتی سنگینی برای شهروندان کشورهای عربی خواهد داشت. اینکه پیش از حل مسئله فلسطین، روابط با اسرائیل عادی شود؛ فقط به معنای پایان یافتن مسئله فلسطین از نظر دولت‌های عربی و صحه گذاشتن بر وضع موجود، آن هم با تندروترین دولت تاریخ اسرائیل است.

چنین رفتاری ذاتاً مغایر با فلسفه صلح است. صلح نباید مبتنی بر قلدری و زور باشد که ناپایدار خواهد بود، بلکه باید مبتنی بر تفاهم و همزیستی و براساس حقوق بین‌الملل و حقوق مردم فلسطین صورت گیرد. حملات دیروز دقیقاً نیم‌قرن پس از جنگ 1973 رخ داد که با شکستن خط بارلو در کناره آبراه سوئز؛ موجب فرو ریختن افسانه شکست‌ناپذیری این خط و ارتش اسرائیل شد. اعراب که بر اثر جنگ شش‌روزه سال 1967 و پیش از آن نیز جنگ‌های 1948 و 1956، اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده بودند، پس از جنگ رمضان در سال۱۹۷۳ به لحاظ روحی دوباره بازسازی شدند، ولی به هر علتی بود، آن جنگ به صلح ناقصی منتهی شد که فقط مسئله اراضی مصر را حل کرد و با جدا شدن مصر از جهان عرب، وزن اعراب در برابر اسرائیل کمتر هم شد.

شاید این جنگ بتواند روحیه منفعل اعراب را بهبود بخشد؛ ولی از اکنون نمی‌توان گفت که جنگ اخیر به‌طورقطع به کجا خواهد رسید؟ ولی چند چیز آن قطعی است؛ اول از همه شکست اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل و دولت نتانیاهو است که زیر گوش آن بی‌اطلاع از آماده شدن برای چنین عملیاتی بوده‌اند. این شکست احتمالاً از شکست اطلاعاتی سال 1973 نیز مهم‌‌تر است و به‌طور قطع، نقطه منفی در کارنامه نتانیاهو خواهد بود.

به عبارت دیگر، به منزله شکست سیاست تندروهاست و با توجه به وضعیت نامتعادل و بی‌ثبات در کابینه اسرائیل احتمالاً به تغییرات مهمی در سیاست داخلی اسرائیل منجر خواهد شد، حتی اگر در کوتاه‌مدت بتوانند اتحاد خود را در برابر فلسطینی‌ها حفظ کنند.

سیاست نتانیاهو بر پایه تحقیر همه نیروهای دیگر که مخالف او بودند قرار داشت. این سیاست اکنون به‌صورت بومرنگ عمل کرده و نتانیاهو با یک تحقیر بزرگ مواجه شده است. شاید برای عبور از این تحقیر بزرگ دست به اقدامات خطرناک بزند و منطقه را دچار آشوب کند.

در پایان، ذکر یک نکته مسلم ضروری است؛ اینکه منطقه خاورمیانه به دلایل اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، قومی و زبانی و ژئوپلیتیک همیشه ظرفیت آن را داشته که با بحران‌های بزرگی مواجه شود. طی همین چهار دهه حدود 10 جنگ کوچک و بزرگ و با میلیون‌ها نفر تلفات و چندین جنگ داخلی در کنار جریان تروریستی گسترده و نیز جنبش‌های سیاسی و حتی کودتا را تجربه کرده است که نمی‌توان عامل همه اینها را منحصر به اسرائیل کرد، ولی یک واقعیت مسلم است؛ بدون حل مسئله فلسطین، سایر مشکلات منطقه نیز در مسیر حل قرار نخواهد گرفت.
عضویت_در_گروه
https://t.me/+iuk_u2D7QZQ2ZTM0


نتانیاهو: تمام جاهایی را که حماس در آن مستقر است، به «ویرانه» تبدیل خواهیم کرد
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بامداد روز یکشنبه، ۸ اکتبر (۱۶ مهرماه)، در حساب اکس خود، با اشاره به حمله حماس به خاک اسرائیل در صبح روز تعطیل شنبه و «قتل شهروندان بی‌گناه، شامل کودکان و سالمندان»، این گروه را آغازگر جنگی «وحشیانه و شیطانی» دانست و نوشت: «ما در این جنگ با وجود بهای غیرقابل تحمل آن، پیروز خواهیم شد.»
او افزود: «حماس می‌خواهد همه ما را بکشد… دشمنی است که سالمندان، کودکان و زنان جوان را می‌رباید، شهروندان ما، ازجمله کودکان را که فقط برای لذت‌بردن از تعطیلات بیرون رفته‌اند، سلاخی و قتل‌عام می‌کند.»
نخست‌وزیر اسرائیل رویداد روز شنبه در اسرائیل را «بی‌سابقه» دانست، از تعهدش برای جلوگیری از تکرار آن نوشت و افزود: «تمام دولت پشت این تصمیم است. ارتش اسرائیل بلافاصله از تمام توان خود برای نابودکردن توانایی‌های حماس استفاده خواهد کرد.»
نتانیاهو نوشت: «ما آن‌ها را نابود خواهیم کرد و با قدرت انتقام این روز سیاه را که آن‌ها به کشور اسرائیل و شهروندانش تحمیل کرده‌اند، خواهیم گرفت.»
آرزوی فردای بهتر



سلام و درود
دوستانی که بابت نابودی اسرائیل ، روزشمار دارند
لطفا قدری فکر کنید !
به فرض همین فردا اسرائیل از هم فروپاشید !
به نظر شما ، با توجه به حمایت های گسترده ی قدرت های جهانی از اسرائیل ، آنها بیکار می نشینند !؟
و می گویند که ما خواستیم اسرائیل بماند و حال که نابود شده ، ما هم برویم پی کارمان !؟
یعنی هیچ کاری نمی کنند !؟
وقتی همین الان و به فاصله کمتر از یک روز که از حمله ی حماس گذشته ، بایدنی که هشت میلیارد کمک نظامیِ فوری را برای اسرائیل امضا کرده ، اگر ببیند اسرائیل را حسینه کرده اند ، می نشیند و نگاه می کند !؟
برادران عزیز
آیا به این فکر کرده اید که همین خانه ای که در آن ساکن هستید ، در طی قرنها ، چند صد بار ، یا چند هزار بار دست به دست شده !؟
این امده و زمینی که فعلا مالِ شماست را تسخیر کرده و بعدا دیگری امده و او را بیرون انداخته !
به این فکر کنید که همین تهران در طول چند هزار سال گذشته ، چند صد بار دست به دست شده !؟
غرض از طرح این مطلب این است که ماجرای اسرائیل و فلسطین ، محال است با پیروزی یکی بر دیگری و یا بهتر بگویم با حذفِ یکی از آنها از نقشه ی دنیا حل شود !
۴۴ سال است که جمهوری اسلامی بر شعار نابودی اسرائیل می دمد و هیچگاه اقدام‌ عملی و جدی نکرده !!!
خوب اگر واقعا راست می گوید ، الان وقتش رسیده !
بزند این موشک لامصب را که اینهمه پول بابتش خرج شده !
از جنوب غزه جنگ را شروع کرده و از شمال حزب الله وارد شود و ما هم موشک های ۲۰۰۰ کیلومتری امان را به قلب تل آویو و حیفا بفرستیم !
و به قول رهبری با خاک یکسان کنیم !
چرا شعاری داده ایم که عرضه ی اجرایی کردنش را نداریم !؟
مگر آرزوی نابودی اسرائیل را نداریم !؟
چرا موشک هایی که اینهمه پول بابتش صرف شده و مدام قدرتش را به رخ جهانیان می کشیم را بلااستفاده گذاشته ایم‌ !؟
می دانید چرا !؟
چون خودمان هم می دانیم که این کار نشدنی است و حتی خیلی آرام و آهسته شعارمان را عوض کردیم !
قبلا که صراحتا می گفتیم که ما از طریق کربلا ، به قدس می رسیم و در آنجا نماز می خوانیم ! الان رهبری می گوید که اسرائیل نابود خواهد شد !!!
دقت کنید
نمی گوید :
اسرائیل را نابود می کنیم‌
بلکه می گوید
اسرائیل نابود خواهد شد !!!
و این یعنی خودشان هم می دانند که شعار نابود کردن اسرائیل ، اولا از همان‌ اول اشتباه بود و نیز مطلبی است که اگر حق هم باشد ، از توان ما خارج است و ما در شرایطی نیستیم که خودمان را یک تنه با کلِ قدرتهای بزرگ درگیر کنیم !
دوستان عزیز
منطق جمهوری اسلامی در مورد اسرائیل هم درست است و هم غلط
درست می گوید که اسرائیل ظلم کرده
اما اینکه تنها و تنها از سیاستِ درگیری و جنگ و عدم مذاکره حمایت می کند ، غلط و نشدنی است
جنگ ۸ ساله به ما ثابت کرد که در جنگ های امروزی ، پیروزی و تصرف خاک به این سادگی ها نیست و نیز ثابت کرد که جنگ های امروزی ، پر از کثافت کاری و نامردی است که زنان و مردان و بچه های بیگناه را درگیر می کند که در قدیم به این شدت وجود نداشت
و لذا برخورد ما با اختلافات باید به گونه ای باشد که جنگ ، آخرین گزینه امان باشد و نه اولین گزینه
به روسیه نگاه کنید
باورتان میشد که مثل خر در باتلاق گیر کند ونتواند اوکراین را ظرف یکی دو هفته تصرف کند !؟
روسیه ای با آنهمه قدرت نظامی نتوانست از پس اوکراین بربیاید ، چون سایر قدرتهای غربی به کمک اوکراین شتافتتد و معادلات روس ها را به هم زدند
حال مسئولین ایران ، با چه منطقی خواب نابود کردن اسرائیل را می بینند !
آیا نمی دانند که اگر به فرض جنگ ایران و اسرائیل در بگیرد ، همانطور که هشت سال رمق ما را مکیدند و ۲۵۰ هزار شهید و ۵۰۰ هزار جانباز روی دست امان گذاشتند ، کاری کردند که هیچکدام از دو طرف پیروز نشود !؟
حال اسرائیل را تنها می گذارند !؟
شاید برخی از دوستان حزب اللهی ، که در گروه تشریف دارند ، بفرمایند که ما مکلفیم که به تکلیف عمل کنیم و نتیجه برایمان مهم نیست !
ما راهمان را می رویم و به اسرائیل حمله می کنیم و خداوند نخواهد گذاشت که شیعیانش شکست بخورند و حتما اسرائیل را نابود می کنیم
و یا شاید مقدمات ظهور فراهم شود و امام زمان بیاید
و اما بهتر است این دوستان قدری به عقب برگردند
یادتان هست
قرار بود که کار صدام را یکسره کنیم !
یادتان هست که قرار بود از کربلا به قدس برویم و پشت سر امام نماز بخوانیم !؟
یادتان هست که قرار بود در سال ۶۵ حمله سراسری کنیم و کار یکسره شود !
چرا خداوند به کمک امان نیامد !؟
چرا امام زمان را نفرستاد !؟
می دانید چرا !؟
چون اراده الهی قوانین خودش را دارد و قرار نیست آنچه ما فکر می کنیم درست است ، حتما رخ دهد و خداوند هم در ریلِ تحلیل ما حرکت کند !

This comment was minimized by the moderator on the site

ادعای کارشناس شبکه CNN
کارشناس شبکه CNN: اتفاقات برج دو قلو «۱۱ سپتامبر» را به یاد بیاورید. آمریکا چه کرد؟! حال به من بگویید آیا باورتان می‌شود موساد از این حمله اطلاعی نداشته باشد؟ این همان ۱۱ سپتامبر دیگریست و این بار قربانی، ایران خواهد بود آنها منتظر باشند به سراغشان می‌رویم!

رسانه صهیونیستی ترور آلارم ایران را تهدید به حمله کرد!
(https://twitter.com/bigdeli1343/status/1710779410016600316?t=TxanKNcITjBP1W76eTKJ8w&s=19)
توییت: رحمت‌‌اله بیگدلی
ترور آلارم (زنگ خطر) رسانه صهیونیستی با انتشار تصویری، ایران را به حمله تهدید کرد!
در این تصویر سایت‌های هسته‌ای، میادین نفتی و معادن اورانیوم در ایران به عنوان اهداف حمله مشخص شده‌اند.
پ.ن: ترور آلارم همان رسانه‌ صهیونیستی است که در سفر احمدی‌نژاد به دوبی با شعف خبر داد که احمدی‌نژاد از غرفه رژیم صهیونیستی بازدید کرده است و نوشت:
Iranian former President Ahmadinezad, now a new reformist figure, visists Israel pavilion in Emirates Expo in Dubai.
احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران که اکنون یک چهره نورِفرمیست است از غرفه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در نمایشگاه امارات در دوبی دیدن می‌کند!
https://t.me/+iuk_u2D7QZQ2ZTM


‏آیا ایران و ⁧ اسرائیل⁩ وارد جنگ مستقیم می شوند؟

عملیات طوفان الاقصی بار دیگر این پرسش را مطرح می کند که آیا ایران و اسرائیل از درگیری نیابتی وارد درگیری مستقیم می شوند؟
ایران و اسرائیل درگیری مستقیم را به نفع خود نمی دانند و تا جایی که امکان دارد از آن خودداری می کنند. در نتیجه درگیری نیابتی همچنان گزینه اول آنهاست.
توانایی دو طرف بیشتر از آنکه در جنگ مستقیم باشد در جنگ نیابتی است. ایران از طریق محور مقاومت و اسرائیل از طریق عملیات خرابکارانه هسته ای و ترور نظامیان ایرانی و هدف قرار دادن آنها در سوریه این جنگ نیابتی را پیش می برند.
اکنون به نظر می رسدبا عملیات طوفان الاقصی جنگ نیابتی آنها وارد سطح و فاز جدیدی خواهد شد که ممکن است در مواردی از کنترل هم خارج شود. سرنوشت این عملیات تعیین خواهد کرد دو طرف درگیری نیابتی آینده را چگونه طراحی خواهند کرد. نحوه پایان جنگ برای هر دو طرف بسیار مهم و تعیین کننده است.
رحمن قهرمانپور /کارشناس بین الملل


https://iranintl.com/202310073890
جنگ درفلسطین بماچه
  آیا مرگ وکشتار انسانها ازهردین ومذهبی نژادی شادی دارد
چه منفعت ژیوپولوتیک، استراتژیک،اقتصادی،راهبردی جهانی،شکستن تحریم‌های کمرشکن ، برای ایران وایرانی دارد
هزینه این جنگ ازکیسه مااست
هزینه این جنگ ازهمان نان و برنج و گوشت و مرغ روغن ولبنیات و خوراک و پوشاک گران شده مااست
هزینه این جنگ همان حقوق بازنشستگان،کارگران،معلمان ،رزمندگانیست که از1386انرا بالاکشیدندنمیدهند هرباراعتراض میکنیم تیربسویمان شلیک میکنند
هزینه این جنگ بقیمت محروم شدن صدها هزارکودک ازتحصیل وپیوستن بگروه کودکان کاراست
هزینه این جنگ بقیمت افزایش مدرسه های کپری وطویله ایست که بچه های ایران بادمپایی کهنه وکیسه برنج هندی بمدرسه میروند ومایه تحقیر ایران درسطح جهان است
هزینه این قبیل جنگها وستیزها همین بی ارزشی پول ملی وتحقیر ایران است
هزینه این جنگ تحریم بیشتر وبلوکه شدن پولهای ایران است
هزینه این جنگ جبهه گیری جامعه جهانی علیه ایران است وتحریمهای بعدی که عاقبت تبدیل بسیاست نفت درمقابل غذا خواهدشد
هزینه روانی این جنگ آن میشود که شورای امنیت اخروعاقبت علیه توده  فلسطینی قطعنامه صادر وسران غزه چون خالد مشعل واسماعیل مفنگیه ومحمود الزهار  پس ازجنگ میروند درهتلهای کشورهای عربی مشروب خوردن وملاقات بامعشوقه هایشان ودریافت پول خوشگذرانی  وانگاه اسراییل دست بیک بمباران وحشیانه زده وزنان وکودکان بیگناه رابقتل میرساند وبعد این رهبران مفت خور باعربده کشی کشکی  فقط شعار (الموت للاسراییل سرمیدهند)
جنگی که 34 سالست دارد تکرار میشود وهرچندسال پس ازیک کشتار بیرحمانه دوطرف از یکدیگر بک آتش بس شکننده موقت دیگری برقرار واین اتش بس موقتا آتش زیر خاکستر میشود
این کینه بین‌ این دوطرف همواره برقرار است
کینه ازانجا شروع شد که هیتلرقصد کشتار یهودیان رانداشت امین الحسین ازاو خواست یهودیان راقتل‌عام کند واین آتش راافروخت کینه ازانجا شروع شدکه سید ضیاالدین طباطبایی خاین هنگامی که بعلت فساد وخیانت ازایران اخراج و تبعید شد رفت فلسطین بدستور انگلیس زمین فلسطینیان رابرای اسراییلیان خرید دلالی کرد اینها پول زمینشان راگرفتتد خوردند باین فکر نکردند که بی غیرتی کرده ووطن فروشی نمودندبخود خیانت کردتد
مرحوم سیدمحمد علی جمال زاده درپاسخ اینکه چرا اعراب بایران مسلط شدند پاسخ داد ایرانیان یک دقیقه بی غیرتی کردند حالا باید نواده هایشان تاوان بدهند هرملتی یک دقیقه بیغیرتی‌کرد،10000سال بایدبدود تاجبران کند حالا فلسطینی‌ها بی غیرتی کرده خاک کشورو وطن خودرارفروخته آنرا صرف عیاشیشان کرده ,ملت بدبخت ایران باهزینه سرسام آور باید این بی غیرتی هارا جبران کنند
هزینه این جنگ تامین این انبوه سلاح و مهمات ودارو درمان وبازسازی ملیاردی فلسطین ازکیسه مردم ایران است مثل همیشه
وهزینه مهمتر اینست که مجسمه صدام را درغزه بنام شهید نصب کردند میدان بنامش نامگذاری
واین فلسطینیها بااین اسراییلیها مسابقه فوتبال هم میدهد
مشگل داخلی ما با جنگ فلسطین وشادی کردن برای مرگ انسانها ازهرنژادودین حل نمیشود
بزرگترین جنگی که امروز شنیدم اینست که امروز مدرسه دخترانه شاهد درشهرقدس تهران مورد حمله شیمیایی قرار گرفته تعداد ی دانش آموز مصدوم شدند آیاباشنیدن این خبر که سال گذشته بارها شاهد این حملات بودیم بایدشادی ؟
آقای شیخ محسن محمودی چطور شما ازجشن نوروز،جشن سده،جشن مهرگان،سیزده نوروز،روز کوروش بزرگ جلوگیری میکنید چون ایرانیست ودرمدارس جشن وشادی کودکان 6ساله راکفرمیدانید چون ایرانیند اما برای چهارتا موشک از غزه عربی بسوی اسراییل سامی که هردو هم نژاد وازیک نسل اند،اعلام پایکوبی برای ایرانیان میکنید گرچه اشخاصی چون شما باتفکر غیرایرانی باحقوق نجومی که میگیری باندازه یک مثقال خاک شیریخ مال فعالیت نداری شما خودت برو شادی کن
مارا آلت دست فرض مکن شیخا
که هزاران غم دراندرون داریم



حمله حماس به اسراییل برآورد مقطعی داشت اما برآورد عمقی ومنطقی نداشت
جنگی حساب نشده ومحاسبه نشده بود
درچنین جنگی یارگیری ،ابزار،پشتوانه‌معنوی ومالی اصل است که فلسطین توان مالی ندارد یارگیری سیاسی نظامی نشده
وقتی عربستان خودرا کناربکشد یعنی پشتوانه مالی ومعنوی صفر
درنتیجه هواپیماها وتانکهای اسراییل
بمناطق مسکونی غزه حمله وحشیانه کرده وبقصد انتقام کشته شدگان خود زن و بچه بیگناهرراذمیکشند فاجعه انسانی است وتحت حمایت جهانیان نیز کشتار میکنند
فقط یک سوال
پاسخگوی حملات اسراییل وخساراتی که  اسراییل به غزه وارد می‌کند کیست
اگر محاسبه وبراورد شده که اعراب وارد عمل میشوند،اشتباه بزرگیست نه مصررنه تونس نه الجزایر نه مراکش
اهل جنگ نیستند
لیبی وقذافی دیگر دربین نیستند
سوریه زمان حافظ اسدی وجودندارند
عراق وصدام وحزب بعث متعصبی دیگر دربین نیست
کشورهای ساحلی خلیج فارس بااسراییل رابطه دارند تابع تصمیم عربستانند
حزب اله بیش از دوسال است که ترک جنگ کرده فقط نصرالله رجز پفکی میخواند چون مردم لبنان بعلت صلح بااسراییل اهل جنگ نیستند به نصرالله هم اجازه جنگ نمیدهند
پاکستان و افغانستان بابعد مسافت فقط می‌توانند حرف بزنند
این وسط فقط هزینه ها وبارمسیولیت باجشنی که بدون حساب راه انداختید،بگردن ایران افتاد و یک مسیولیت برای ایران ساختید عین عملیات رمضان،والفجر مقدماتی،خیبر،بدر،و.....


اشتباه بزرگی که حماس مرتکب شد !
مازیار اوستا
در فضای مجازی فیلم های از رفتار زشت و وحشیانه شبهه نظامیان حماس با اسراء و کشته شدگان اسرائیلی منتشر شده که یادآور رفتارهای وحشیانه داعش در سوریه و عراق است !رفتاری که وجه مظلومیت ملت فلسطین وحق مسلم آنان برای مطالبه سرزمین های اشغالی را زیر سوال برده است!
واما اینکه در جنگ کسانی بیگناه  کشته شوند هرچند مذموم و غیرقابل قبول است ،اما بعضی مواقع غیر قابل پیش بینی و پیشگیری است ! اما اینکه با اجساد کشته شدگان و اسراء رفتاری  زشت و ناپسند صورت گیرد !نه  مورد تایید شرع  است  و نه انسانیت و اخلاق !
قطعا در روزهای آینده سربازان اسرائیلی به انتقام کشته شدگان خود ، دهها برابر از فلسطینی های بی گناه اسیر در دست حماس  را خواهند کشت ! خانه های آنها را ویران خواهند کردو....!
اما  آمارکشته شدگان فلسطینی هرگز  تاثیری را که رفتار های خشن  نیروهای حماس در برخورد با اجساد کشته شدگان و اسرای اسرائیلی ،بخصوص زنان و کودکان داشت رابرافکار عمومی جهانیان نخواهد داشت !
رفتاری که حتی  اگر مورد تایید اقلیت مسلمانان افراطی ، خشونت طلب و سلفی مسلک هم باشد !مورد تایید اکثریت مسلمانان واقعی و اخلاق مدار جهان  نخواهند بود !
و اما اشتباه بزرگ حماس !
اعمالی که  نیروهای حماس  مرتکب شدند نگاه اکثریت مسلمانان و آزادی خواهان جهان  را نسبت به فلسطینیان تغییر خواهد  داد !


واکنش های بین المللی به طوفان الاقصی
(https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1610194)
قطر: اسرائیل مسئول تشدید تنش‌ها است
در این بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است که قطر از تحولات و شرایط درگیری گروه‌های فلسطینی با نیروهای اشغالگر اسرائیلی ابراز نگرانی کرده و از همه طرف‌ها خواسته است تشدید تنش‌ها را متوقف کنند. وزارت خارجه قطر، رژیم صهیونیستی را مسئول تشدید تنش‌ها به دلیل یورش‌های مداوم خود عنوان کرده است که آخرین آن یورش‌های مکرر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی است.
قطر از جامعه جهانی خواسته است اقدامات لازم را انجام دهند، تا رژیم صهیونیستی از این رویداد به عنوان بهانه ای برای شعله‌ور کردن آتش جنگ جدید استفاده نکند.

عمان طرفین را به خویشتن داری دعوت کرد
وزارت خارجه عمان نیز به نوبه خود از تنش ایجاد شده بین مبارزان مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده و طرفین درگیر را به خویشتن داری و حمایت از غیرنظامیان دعوت کرده است.

مصر خواستار توقف درگیری‌ها شد
وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار مداخله فوری برای توقف درگیری‌ها شد و از رژیم صهیونیستی خواست از اقدامات تحریک‌آمیز و تعرض علیه فلسطینیان دست بردارد.

اردن خواستار پایان دادن به درگیری‌ها شد
وزارت خارجه اردن نیز خواستار پایان دادن به تنش‌های خطرناک در غزه و اطراف آن شد و نسبت به وخامت بیشتر اوضاع هشدار داد.

روسیه طرفین درگیر را به مذاکره فرا خواند
در همین راستا «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر خارجه روسیه طرفین را به توقف فوری درگیری‌ها فرا خواند و گفت که درگیری‌ها بین طرفین بسیار خطرناک است و هر دو طرف را به بازگشت به میز مذاکرات فرا خواند./ جماران
عضویت_در_گروه


احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان در ۵ مهر ۱۴۰۲: آرزوی ما «شهادت» است.
حمید رسایی در ۱۵ مهر ۱۴۰۲: از مسئولین کشورم درخواست و به آنها اعلام می‌کنم، در این مقطع سرنوشت‌ساز برای کمک به رزمندگان مقاومت و پایان دادن به حیات نامبارک رژیم صهیونیستی آماده اعزام به غزه هستم.
عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در ۱۴۰۲/۰۷/۱۵: همه فرزندان امت اسلامی باید از مقاومت فلسطین حمایت کنند و با مقاومت اسلامی همسو شوند... و به رزمندگان پول و اسلحه بدهیم.
طالبان در ۱۴۰۲/۰۷/۱۵: اگر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل به ما حق عبور بدهند، اورشلیم را فتح خواهیم کرد.
باتوجه به اینکه در پی عملیات متهورانه رزمندگان مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، زمینه شهادت واقعی در دارالحرب و در معرکه(میدان جنگ)، مهیا و هموار گردیده است، پیشنهاد می‌کنم عزیزان فوق به همراه طالبان افغانستان و روحانیون معظم ایران که پیوسته در آرزوی شهادت بوده‌اند، از این فرصت طلایی کمال استفاده را برده و بدون فوت وقت در قالب یک لشگر و یا گروهان عازم غزه گردند، ما هم در اینجا برایشان دعا می‌کنیم تا هرچه زودتر به فیض شهادت برسند.


این توئیت علی افشاری است. از اصلاح طلبان سابق و براندازان فعلی. خودتان بخوانید. با این جمله اش کار دارم: «جمهوری اسلامی توان بازدارندگی در برابر این اتفاق را ندارد.»
به این می گویند تلقین درمانی. هنگامی که اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه سخن از ورود زمینی کرد، عده ای گمان کردند با توجه به تجربه ۱۹۸۲، اسرائیل حداکثر یک هفته‌ای تا جنوب رودخانه لیتانی یا رودخانه الاولی خواهد رسید. وقتی حزب الله می گفت مشتاق ورود زمینی‌تان هستیم می‌گفتند حرف تبلیغاتی است. اما نتیجه نشان داد واقعا آماده بودند.
آماده سازی جنوب لبنان در حالی بود که حزب الله نه دولت را در اختیار داشت نه ارتش را و نه دستگاه‌های اطلاعاتی را. لبنان هم که بهشت جاسوسهاست. اما دیدیم با همهٔ اینها، چقدر آماده بود و جنگ «مفاجئات» (غافلگیری ها) رخ داد. اما حماس ۱۶ سال است غزه را در اختیار دارد. هر روز هم بیم یورش زمینی را داشته. شک نمی‌توان داشت که آمادگی‌اش برای ورود صهیونیستها، در سطح بسبار بالایی است. فقط هم حماس نیست. دستکم جهاد اسلامی و گردانهای ابوعلی مصطفی هم هستند. بدون شک ورود زمینی برای اسرائیل، مصیبت‌بارتر از درگیری هوایی خواهد بود.

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی) @Zeidabadi_Ahmad
دنیای جنون‌آمیز!
هیچ آدم عاقلی بازی تمام نشده را جشن نمی‌گیرد.
بازی بین حماس و اسرائیل تازه آغاز شده است و یک ضربۀ تحقیرآمیز اولیه به معنای بُرد بازی نیست.
به نظرم اسرائیلی‌ها از وایرال شدن صحنه‌های اسارت غیرنظامیان خود مثل اسارت پیرزن کهنسال یهودی به دست شبه نظامیان حماس کاملاً استقبال می‌کنند تا در روزهای آینده که شماری از زنان و کودکان و دیگر غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه کشته و زخمی شدند، حساسیت چندانی ایجاد نکند.
ما با دنیایی جنون‌آمیز روبروییم! این جنون جایی برای انسانیت باقی نگذاشته است. در ادبیات حامیان اسرائیل و همینطور حماس در فضای مجازی سیر کنید تا معنی و مصداق واقعی جنون را دریابید!
احمد_زیدآبادی


داوود حشمتی @heshmatid · 16h
غافلگیر کردن و دستگیر کردن فرمانده یگان عملیات‌های نفوذی اسرائیل با شورت یکی از بزرگترین ضربه هایی است که اسرائیل از ابتدای تاریخش خورده است. عجیب. اما واقعی است



AmirMohsen Mohammadi @AmirMohsenM · 16h
سالهاست که بمب‌باران غیر نظامیان و کشتار کودکان فلسطینی اتفاق افتاده است، لیست کشته شدگان انتها ندارد، همیشه شبکه‌های مجازی به شدت جلوی انتشار تصاویر خون آلود را گرفته اند و کاور هشدار گذاشته‌اند، غیرنظامی، غیر نظامی است! این بار اما اینترنت در مقابل جنایات حماس آزاد شده است.


محمّد حسين كريمی پور @M_H_Karimipour · 12h
عملکرد اولیهٔ ارتش اسراییل خیلی ضعیفتر از انتظار بود. عمق پیشروی چنانست که اف ۱۶ ها را با تریلی تخلیه کردند!
آیا توان زمینی اسرائیل (مثل روسیه) واقعا تحلیل رفته؟ یا نتانیاهو تعمدا در پیِ گسترش خسارتست تا افکار داخلی و خارجی را برای “چیزی” آماده کند؟


رحمت‌اله بیگدلی @bigdeli1343 · 15h
این ملیجک صهیونیست‌ها دیروز در عالم هپروت خواب فتح تهران را می‌دید!
اما امروز در شوک نفوذ و موشک‌های مجاهدان فلسطین خواهان دعا برای نجات خود و دیگر صهیونیست‌ها است!
قرآن کریم: و ستمکاران به‌زودی خواهند دانست به کدامین جایگاه بازمی‌گردند! (شعراء، آیه ۲۲۷)


Saba Azarpeik صباآذرپیک @sabaazarpeik · 16h
ببین توی ایرانی اپوزوسیون، چقدر باید بیچاره باشی که از بغض ج ا ، مدافع اسرائیل باشی!
تروریست را از هر طرف بنویسی، تروریست است!
حتی اگر ج ا هم بد مطلق باشه! دلیل نمیشه مخاطب بپذیره از شما، که اسرائیل خوب است!
آنوقت می‌پرسید چرا اعتبارزدایی شدید بین ایرانی‌ها؟!

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
آیا پرونده ‎رضا ثقتی هم مشمول برخورد مؤمنانه شده است؟! (https://t.me/asrefori) رحمت‌‌اله...
- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
استبداد ديني از مردم سكوت در برابر ظلم و اختلاس هاي اصحاب قدرت را مي خواهد هادی سروش در استبداد ام...