وضع زلزله زدگان هرات، زیر خدایی طالبانِ مدعی نمایندگی خدا
  •  

19 مهر 1402
Author :  
ویرانه های زلزله هرات

پنجشیر، اندراب و... دائم در خون و تجاوز شناورند؛ خونریزی، غارت و غصب، ظلم و تحمیل توسط تروریست های طالبانی، در گوشه گوشه سرزمین اهورایی خراسان باستانی، هیچ روزی متوقف نمی شود، و نابکاران و طراران روزگار، این سرزمین عرفان، شعر و ادبیات پارسی را به جولانگاه تروریست های خونریز بین المللی تبدیل کرده اند؛ و در این بین زلزله های بزرگ و بیش از 6 ریشتر نیز، پی در پی، هرات باستانی را می لرزاند، و شخم می کند، و گزارش های رسیده از این ولایت، بسیار ناگوار، و جگر خون کننده است؛ هرویانِ مظلوم و باشندگان این نقطه تاریخی و باستانی، علاوه بر گرسنگی و کمبودهای ناشی از حاکمیت دو ساله طالبان، بعد از این حادثه نیز دچار محرومیت مضاعف شده اند، و از امکانی برای مواجهه با این بلاهای پی در پی طبیعی برخوردار نیستند،

مظلومان هراتی، در اسارت بنیادگرایان مسلمان طالبانی، تروریست های انتحاری سابق، و حاکمان فعلی قندهار و کابل، شامل کمک موثری نمی شوند؛ چرا که هرویان نه پشتو [1] زبانند، نه فاشیست های طالبانی آنان را از خود می دانند، امکانات شهری و مدنی این ولایت نیز در کنترل کسانی است که تنها دغدغه ی ادعایی اشان، اجرای شریعت ادعایی اسلام طالبانی، و فرهنگ پشتویی است،

شریعت و فرهنگی که ناشی از افکار مفتیان بیمار، خشک مغز و ناسیونالیست های پشتو است، که در سیره و تفکر آنان، انسان ها را به گله های گوسفند، تشبیه می شوند [2]، که مفتیان و حاکمان منصوبِ امیرالمومنین [3]، باید بر آنان به سان چوپانان، گله داری کنند، چنین تفکر و نگاهی، دولتمداران را به سنگدلانی تبدیل می کند، که در نزد آنان، کرامت انسانی، اخلاق و انسانیت نسبت به خلق خدا، جایگاهی ندارد، و منصوبان، گوش به فرمان پیشوا و امیر مسلمان خود، آن می کنند که او بخواهد و یا اراده کند.

در ذیل حاکمیت این سنگدلان، تا کنون میلیون ها تن از مردم مظلوم این کشور بلازده، مجبور به ترک خانه، کاشانه و سرزمین آبا و اجدادی خود شده اند، و راهی کشورهای همسایه، و یا دور دست گردیده اند، و با این حال حاکمان چنین نظامی، خود را نماینده خدا بر زمین می دانند، و بزرگ خود را امیرالمومنین و... خطاب می کنند، امرایی که تنها دغدغه ایی که ندارد، دغدغه مردمی است که زیر چرخ های حکومت ظلم و تحمیل آنان، در حال له شدن هستند،

در نزد چنین حاکمانی، شمار بسیارِ کشته شدن این مردم، به حساب نمی آید، و اهمیتی ندارد، فرار و مهاجرت های دسته جمعی اشان از خانه و کاشانه اشان بی اهمیت، و با بی اعتنایی برخورد می شود، مردم ذیل حاکمیت آنان صاحب حقی نیستند، و تسلیم و گوش به فرمان بودن، اولین خواست امیرالمومنین از مردم، و در پاسخگویی به مسئولیت، او هیچ حقی نزد مردم، برای خود قائل نیست، و مدعی است که برای رزق و خوراک  و... مردم، قیام نکرده، و این چنین امکانات دنیایی را مردم باید از خدا بخواهند! ناراضیان به این شیوه حکومتداری و تفکری نیز، تکفیر شده، و لایق مرگ، شکنجه، نیستی، اسارت، غلامی و کنیزی می شوند، و اصلا انسان ها در نزد چنین حاکمانی، صغیر تلقی شده، ذیحق نبوده و نیستند، و جان و مال و ناموس مردم، در برابر فرمان مدعیان دین و خدا، و قداره بندان پرسه زن آنان در کوچه و خیابان، به هدر است.

تسلیم شدگان، و تن دادگان به چنین سیطره ایی نیز، زیر انواع ظلم ها، از جمله ظلمِ بی توجهی در هنگامه های خطر (منجمله زلزله، سیل، آتش سوزی و...) رها می شوند؛ چنین حاکمیت هایی، طبق وظایف حکمرانی، کمکی به مردم مصیبت دیده خود نمی کنند، و به نیروی های کمک رسان خارجی هم اجازه و فرصت درست کمک رسانی به آسیب دیدگان را نمی دهند، تا به کمک موثر مردم بلازده بشتابند؛ زیرا چنین حاکمانی می ترسند، تا مبادا تصویری از شدت ظلم و شقاوت آنان، توسط کمک رسانان بین المللی به بیرون درز کند و...

آنان خود را تنها به خداوند پاسخگو می دانند! خداوندی که آنان، خوب او را شناخته اند، و می دانند که خدا آنانرا مثل گرگ های درنده ایی، بر جان و مال و ناموس خلق خود مسلط می بیند، و در این حال رهایشان کرده، و فرصت عمل و ظلم به آنان داده است، و آنان هرچه بخواهند حکم می کنند، و هر چه نخواهند نمی کنند و... تا باشد که بعد از مرگ، قیامت، و حساب و کتابی باشد، و چنین ظالمانی به محکمه عدل خداوندی سپرده شوند، تا پیش از این، خود را مبسوط الید دیده، و هر چه بخواهند، خواهند کرد، در صورت ادامه حاکمیت اینان بر ملل مظلوم، آنان تسلط دارند، و همچون فرعون، نمرود و...، اما به نام خدا، خدایی می کنند، و بر هیچ حق و حقوق انسانی معتقد نبوده، و به همه ارزش های اخلاقی و انسانی بی اعتنا خواهند بود.

  

[1] -  Mohammad Hossain Fayyaz   @FayyazHossein   ·   Nov 6, 2022 طالبان ۳۱ سال پس از کشته شدن یک چوپان پشتون در مناطقی از مالستان، بیش از شش میلیون افغانی از مردم مالستان خسارت گرفتند. اما طالبان دیروز یک جوان هزاره را که شاگرد مدرسه دینی بود، تیرباران کردند و ولسوال گفت که او بر اساس گزارش اشتباه کشته شده و پرونده ختم شد.

[2] - در ماه جون 2023 ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان که هرات سفر کرده بود، در جمع بزرگان این شهر با ستایش از کارهای والی طالبان در هرات گفت که "او چوپان خوبی برای مردم هرات است".

[3] - طالبان رهبر خود را امیرالمومنین می نامند، اکنون ملاهبت الله رهبر طالبان است

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (9)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

طالبان از ده سال گذشته در افغانستان دختر و پسر می‌خرند،
زیرا فروش بچه‌ها به یک تجارت جدید برای اکثر خانواده‌های افغان تبدیل شده است.

دختران چهار ساله تا ده ساله از هزار دلار امریکایی تا ده هزار فروخته می شوند.
در فیلم، پروانه نه ساله امتناع می ورزد اما امیدی ندارد چون مادرش دست او را می گیرد و طالبان هفتاد ساله دست دیگرش را می گیرد و کیسه ای از لباس ها و اسباب بازی های او را از خانه بیرون می کشد تا بتواند او را به خانه اش ببرد.
لیتانیس نه ساله و خواهرش زتان چهار ساله هرکدام هزار دلار آمریکا فروخته می شوند و از آنها می‌پرسند چرا پدر و مادرت تو را می فروشند؟ جواب می‌دهند چون فقیریم و غذایی برای خوردن نداریم. از آنها پرسیده می‌شود که آیا می‌ترسی می‌گویند بله؟

یک خانواده دیگر ده هزار دلار امریکایی از همسایه هفتاد ساله طالبانش قرض گرفته‌اند و پولی برای پس دادن ندارند، به همین دلیل به دختر ده ساله خود دادند که پدر می‌گوید دخترم نمی‌خواهد برود و مدام گریه می‌کند./ صفحه آینده

This comment was minimized by the moderator on the site

این دلاور جنگ‌ندیده (علی‌اکبر رائفی‌پور) یکی از سخنرانان و نظریه‌پردازان بخشی از جناح اصولگر و متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۶۳ است.
وی با بکارگیری ضمیر اول شخص جمع (ما) چنان با حرارت زایدالوصفی از جزئیات جنگ، خاکریزها و موشک‌های شلیک شده و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان در آن می‌گوید که احتمالا شنوندگان ساده‌لوحش می‌پندارند امثال شهید همت و شهید باکری‌ها در روبرویشان نشسته و موقعیت و شرایط جنگ و دلاوری‌های رزمندگان را توصیف می‌کند!
این درحالیست که جنگ ۸ساله ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز و در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ پایان یافت‌ و این نظریه‌پرداز حدود ۴سال پس از آغاز جنگ ایران و عراق متولد و در پایان جنگ نیز حدود ۴ سال و ۳ماه سن داشته است!
در دو سه دهه اخیر، با خانه‌نشین شدن صاحبان اصلی انقلاب، در واقع همین‌ها هستند که با طرح مسائل بعضا موهوم، واهی و ساختگی، دیگران را به جهاد و شهید شدن و تن دادن به تداوم تحریم‌ها و سایر مصایب تشویق می‌کنند، درحالی‌که خود در کنار گود نشسته و به کاسبی با باورهای مذهبی مردم و آشفته‌بازار حاکم بر کشور اشتغال دارند.
اکبراعلمی

This comment was minimized by the moderator on the site

رقیب فاروقی مشهور به «مرد یخی افغانستان» این تصاویر را از صعود به قله دماوند منتشر کرده است.
او نوشته است: «این بار نیز به بلندترین قله‌ی کشور دوست و همسایه (ایران) موسوم به دماوند که ۵۶۱۰ متر ارتفاع دارد صعود کردیم.»
چند کوهنورد افغان در این صعود با او همراه بودند. آنها در روز ۲۱ مهر ماه نیز به قله ساکا از مجموعه قله‌های البرز مرکزی صعود کرده بودند.
آقای فاروقی گفته هدف‌اش از این صعودها جلب توجه افکار عمومی برای کمک به زلزله‌زدگان هرات است.
در هفته‌های گذشته چندین زمین لرزه بزرگ ولایت هرات در غرب افغانستان را لرزاند که به گفته سازمان ملل بر اثر آن بیش از ۲ هزار نفر کشته و نزدیک به ۱۸۰۰ تن زخمی شدند.

This comment was minimized by the moderator on the site

خداوندا! بلای طالبان برای مردم افغانستان کم است که زلزله‌های مخرب هم به آن اضافه شده است؟
راه کمک به این مردم بلازده و ستمدیده چیست؟ سازمان‌های بین‌المللی را نباید از کمک به این مردم بینوا منع کرد به این بهانه که به نفع طالبان تمام می‌شود!
احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه ابزاری و نه موضوعی به انسان

(https://t.me/baznegari/1113) امیر ترکاشوند

آیا دین (و از جمله اسلام) برای مردم آورده شده و یا
مردم (و از جمله ایرانیان) برای دین آفریده شده‌اند؟

به عبارت ساده، آیا خدا یک سری احکام و قوانین و مقررات وضع کرده و سپس دنبال موجودی گشته که آن احکام را روی‌شان اجرا کند و چون از میان موجودات، گونه‌ای را واجد این پیاده‌سازی ندیده، دست به آفرینش بشر زده تا آن احکام شرعی تعطیل و بلا استفاده نمانَد و روی او اجرا شود؟

در قرائتی از دین و اسلام عملا همین تلقی از رابطه و نسبت میان انسان با شرع وجود دارد زیرا اینان برای انسان به خودیِ خود (و بما هو انسان) ارزش و کرامتی قائل نیستند و عملاً وی را خلیفةٌ فی الارضِ خداوندی نمی‌دانند (گر چه از منابر چیزی خلاف آن گویند) حال آن‌که پروردگار رسماً به تکریم و ارزشمندیِ ذاتی انسان‌ها فارغ از رنگ و نژاد و مذهب پرداخته (لقد کرّمنا بنی‌آدم) و بشر نه تنها به سبب همین جایگاه ویژه و ممتازش صلاحیت وضع احکام و قوانین برای خود را رأساً دارد بلکه به خاطر همان جایگاه ممتازِ "فی الارض" بودنش مأموریت حفاظت از محیط زیست و جانوران دیگر (برای زندگی مسالمت‌آمیزِ گونه‌ها در کنار یکدیگر و دست برداشتن از درندگیِ هم) را نیز بر عهده دارد. این افق متعالی را می‌توان در اهداف عصر ظهور مهدی که در آن بشر و دیگر حیوانات وحشی و اهلی در کنار یکدیگر به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند رصد کرد.

بنابراین شکوه آفرینش و خواستِ متعالی پروردگارانه، به این است که بشر بی‌نیاز به شریعت‌های دینی گذشته (که هر یک در زمانهِ خود نافذ بودند) دست به تأسیس شریعت‌های مرضیّ پروردگار زنَد و نه آن‌که خود را محصور در احکام قرن‌ها و هزاره‌ها پیش کند اما متاسفانه قرائتی از دین و اسلام، به دنبال مردم می‌گردد تا احکام آسمانیِ هزاره‌های پیش که چه عرض کنم بلکه حتی قال الصادق و قال الباقر را روی آن‌ها پیاده کند!؛ (این در حالی است چنان‌که بارها نوشته‌ام قرآن که وحی است و الهی، در مدت کوتاهِ ۲۳ ساله‌اش بارها حکم خود در موضوعات واحد را به خاطر شرایط جدیدی که پیش می‌آمد تغییر داد)

پس معضل حتی از آن سخن بنیادی مهندس بازرگان (که گفت: آیت‌الله خمینی ایران را برای اسلام می‌خواست و من اسلام را برای ایران می‌خواستم) فراتر است چه دیدگاه خطرناک و عقبه‌داری قائل به تصرفِ قدم به قدمِ منطقهِ خاورمیانه و بین‌النهرین (و نابودسازی این و آن) و سپس گسترش پرچمِ اسلام‌شان در کل جهان است! تا چه شود؟؟ تا احکامِ بر زمین مانده و اجرا نشدۀ: "حاکمیت معصوم و نایبانش در سراسر منطقه و بلکه جهان" بلا تحقق و تعطیل و روی زمین نمانَد!!! و یعنی میلیاردها جمعیت غیرمسلمان را خدا آفریده تا احکام جهاد و دعوت (با چاشنی شمشیر) روی زمین نمانَد!

این نگاهِ ابزاری به انسان بسی از سیاست
امپریالیستی و جهانخواریِ متعارفِ ابر قدرت‌ها خطرناک‌تر است چه در آن سیاست مشکل فقط توسعه قدرت است بر دیگر انسان‌ها و سرزمین‌ها (و موضوعیت انسان لزوما حذف نشده) ولی در نگاه ابزاری به بشر در آن قرائت خطرناک از دین و اسلام، انسان اساسا موضوعیت ندارد بلکه موضوع اجرای احکام شرعی است و لذا دنبال آدم و عالَم می‌گردند تا آن احکام پیاده گردد و جلوی تعطیلی حکم خدا گرفته شود (و تازه تشخیص نادرست‌شان از احکام شرعی که در بسیاری موارد مهم و اساسی دچار تحریف شده، به کنار).

بشر ابزار و ظرف آفریده نشده تا با پیاده شدن احکامی شرعی بر روی او، جلوی تعطیل ماندن‌شان گرفته شود! بشر روح الهی در او دمیده شد تا نه تنها خود گلیم خود از آب بیرون کشد بلکه به مدیریت کلّ زمینِ خدا و تمام دیگر موجوداتش از جانب پروردگار بپردازد.
پس درود بر پیشگامان و پیگیرانِ حقوق حیوانات؛ درود بر فعالان محیط زیست که مقام خلیفةٌ فی الارضی را پاس می‌نهند

در حج الوداع و در واپسین هفته‌های حیات پیامبر گرامی بود که وی خطاب به جمعیت حجاج عرب مسلمان، برتری آنان بر (زرتشتیانِ) عجم و نیز بالعکس را نفی کرد و گفت: پروردگارا شاهد باش به اینان گفتم که برتری انسان‌ها در پیشگاه تو فقط به ملاک تقوا (و مراقبت از نفس و نلغزیدن و بدی به دیگران نکردن) است (و نه به نژاد و قدرت و ثروت و مذهب‌شان):
《الناس طف الصاع لآدم و حوّاء، لا فضل لعربی علی عجمی ولا عجمی علی عربی الا بتقوی الله... (مردم به یک اندازۀ کامل، فرزند آدم و حوایند عربی را بر عجمی و عجمی را بر عربی جز به پرهیزکاری و ترس از خداوند برتری نیست، هان آیا رسانیدم؟ گفتند آری؛ گفت: خدایا گواه باش -تاریخ یعقوبی، ترجمه ج۱ ص۵۰۴-》

https://t.me/baznegari/1113

This comment was minimized by the moderator on the site

نامه طنز نویس افغان به خدا!

محترم خدا صاحب!
می‌دانم آدرس دادن به شما اشتباه است، چون شما همه آدرس‌ها را می‌دانید. اما از آنجایی که ما در یک موقعیت کور قرار گرفته‌ایم و اغلب احساس می‌کنیم از نظر لطف شما پنهان می‌مانیم، می‌خواهم آدرسی بدهم که اگر ضرورت شد از ما یک احوال بگیرید.

کهکشان راه‌شیری را که گرفته پیش بیایید، از طرف راست در خط سوم و از طرف چپ در خط دوم یک منظومه شمسی است با هشت یا نه سیاره. وقتی داخل منظومه شدید، از مریخ گذشته یک سیاره آبی می‌رسد که اسمش را ما زمین گذاشته‌ایم ولی خودت یک زمان در مسج خود ازش به عنوان "ارض" یاد کرده‌ای.

در این سیاره موجودات پچولی زندگی می‌کنند که دوست دارند زمین تکه‌تکه باشد. این تکه‌ها از خود نام دارند. اگر به حساب الفبای انگلیسی و جدول غمگین‌ترین کشورها را ببینی، نام این کشور بالاتر از همه می‌آید؛ اما اگر به حساب آرامش و رفاه و اعتبار پاسپورت و هر چیز خوب دیگر ببینی کشور آخر است: افغانستان

به این کشور که رسیدی، پایین ببین. آدم‌هایی که در به‌در و خاک‌ بر سر می‌گردند، مردم عادی‌اند. آن‌هایی که چند متر رخت توهم را بر سر پیچانده، سلاح به شانه دارند و صورت‌شان پر از پشم است طالبان‌اند. فراتر از تقسیم‌بندی "آدم" و "طالب" چیزی نداریم.

حالا این طالبانی که گفتم از خود یک رئیس دارند به اسم ملا حسن آخند. عیب گرفتن خوب نیست، اما این آدم را که خلق کرده‌ای بعض پرزه‌هایش را نصب نکرده‌ای. از جمله پرزه‌ای که باعث می‌شود این بدبخت گپ بزند.

خدا جان!
من شیطانی نمی‌کنم. ولی همین آدم که ذکرش شد، دیشب به قدرت تو و اشاره جنرال باجوه به گپ آمد. راست و دروغش به تو معلوم است ولی یک سری اتهام‌هایی را به شخص شما وارد کرد که اگر راست باشد، خاکم به‌دهن، انگار شما رسماً با تروریست‌ها و مافیای مواد مخدر همدستید.

ملا حسن می‌گوید که به کمک شما افغانستان را تصرف کرده است. راست می‌گوید؟ یعنی شما کمک کردید که او و همدستانش مردم افغانستان را بکشند، مکاتب را بسوزانند، جاده و پل را انفجار دهند و یک کشور نیمه سالم را به قهقرا ببرند؟ ما تا حال فکر می‌کردیم خلیلزاد این کار را کرده. حالا انگشت به سوی شما بلند شده. نمی‌خواهید چیزی بگویید؟

ملا حسن می‌گوید که طالبان فقط برای حکومت کردن آمده و اگر کسی در حکومت آنان از گرسنگی بمیرد مقصر شما هستید چون وعده رزق داده‌اید.
آیا همین‌طور است؟ اگر چنین باشد که شما همین حالا عهد خود را شکسته‌اید و هزاران کودک و زن و مرد را گرسنه به بستر خواب می‌فرستید.
آیا برنامه ندارید جو یا گندمی برای این مردم بفرستید؟

خدا جان!
اگر شما طالبان را به قدرت رسانده‌اید چرا دست‌شان را نمی‌گیرید که این‌ها بتوانند چند صباحی آبرومندانه‌تر حکومت کنند؟ چرا به این‌ها یک قواره درست ندادی که کودکان ازشان نمی‌ترسیدند؟
چرا خودت مستقل عمل نمی‌کنی که از طریق جنرال فیض حمید وارد معامله می‌شوی؟ چرا آمریکا را همانطور بی‌دردسر بیرون نکردی که یک ملت را با بشکه‌های زرد منفجر کردی؟

خدا صاحب!
این‌طور که ملا حسن پای تو را وسط کشیده، دیر یا زود مردم ازت دلخور می‌شوند. مردی که به خاطر رزق و روزی وعده‌داده شده تو مجبور شود دختر شش ساله‌اش را بفروشد دیگر احترامش را نسبت به تو از دست می‌دهد!

دختری که به خاطر دستورات تو نتواند به مکتب برود تا چند ماه دیگر قید تو و پیامبرانت را می‌زند!
زنی که به خاطر کمک تو به طالبان مجبور شود کارش را از دست بدهد و تن به روسپی‌گری بدهد دیر یا زود روی تو خط می‌کشد!

خواهش می‌کنم بیا از خودت دفاع کن. بیا بگو تو با طالبان و القاعده و بوکوحرام ارتباط نداری. بیا بگو که حکومتداری یک علم است و "کار هر بز نیست خرمن کوفتن".
بیا مداخله کن که آبروی تو و جان یک ملت در خطر است. لطفاً بیا. آدرس را همان بالا نوشته‌ام.

بااحترام
*موسی ظفر*
یکی از عاشقانت

@SepehrAzadi

This comment was minimized by the moderator on the site

افغانستان دوباره لرزید؛ «روستاهای اطراف هرات با خاک یکسان شدند»
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار ۱۱/۱۰/۲۰۲۳ - ۰۸:۰۹•به روز شده در ۱۸:۱۵

در حالی که گروه‌های امداد بین‌المللی در تلاش برای کمک به بازماندگان زلزله‌ای هستند که بیش از ۲ هزار کشته برجای گذاشته و تعداد زیادی را نیز زخمی کرده است، بامداد چهارشنبه افغانستان برای دومین بار در چند روز گذشته لرزید. هنوز از تلفات زلزله جدید اطلاعاتی در دسترس نیست.

تنها چند روز پس از زلزله ۶.۳ ریشتری که شنبه گذشته در ۴۰ کیلومتری غرب شهر هرات روی داد، زمین لرزه بزرگ دیگری روز چهارشنبه در افغانستان اتفاق افتاد.

زمین لرزه جدید نیز بار دیگر ۶.۳ درجه در مقیاس ریشتر قدرت داشت و حوالی ساعت ۵ و ۱۰ دقیقه بامداد به وقت محلی روی داد. کانون این زمین لرزه در ۲۸ کیلومتری شمال شهر هرات بود.

در پی این وقوع زلزله کل روستاها در ولایت هرات با خاک یکسان شده‌اند.

بسیاری از افغان‌ها پس از تخریب خانه‌هایشان در زلزله روز شنبه، در فضای باز می‌خوابیدند. همچنین بعد از زلزله روز شنبه، روستاها تقریبا خالی از سکنه شده‌ بودند.
به گزارش «فرانس ۲۴»، در روستای نایب رفیع که قبلا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر سکنه داشت، دیگر به جز مردانی که هنگام وقوع زلزله در بیرون خانه بوده‌اند، تقریبا هیچ کس زنده نمانده است. در حال حاضر هم بازماندگان تمام روز برای کندن چاله‌های بزرگ برای گور دسته جمعی با بیل مکانیکی کار می‌کنند.

در یک مزرعه بایر در ناحیه «زنده جان»، یک بولدوزر تل‌های خاک را برمی‌دارد تا فضا را برای ردیف‌های طولانی قبر حفر کند. در حال حاضر در این منطقه کمبود پتو، غذا و سایر لوازم ضروری وجود دارد.

زمین لرزه شنبه گذشته، یکی از مرگبارترین زمین‌لرزه‌هایی بود که در سال‌های اخیر افغانستان به خود دیده بود. ژوئن گذشته نیز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در پکتیکای شرقی و ولایت خوست در مرز پاکستان بیش از هزار کشته بر جای گذاشت.

تصاویر به اشتراک گذاشته شده توسط تیم‌های امداد و نجات، انبوهی از آوار و ساختمان‌های فروریخته را نشان می‌دهد.


افغانستان مدام تحت تاثیر زمین لرزه‌ قرار دارد. این زمین‌لرزه‌ها به ویژه در رشته کوه هندوکش که در نزدیکی محل اتصال صفحات تکتونیکی اورسیا و هند قرار دارد، رخ می‌دهد.

بحران پس از بحران
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز یکشنبه تعداد کشته شدگان زلزله پیشین را ۲ هزار ۵۳ نفر و تعداد زخمی‌ها را بیش از هزار ۲۴۰ نفر اعلام کرده بود. به گفته او تخریب کامل یا جزیی در هزار و ۳۲۰ خانه رخ داده است و تلفات بیشتر از این خواهد بود.

طالبان گفته است که نزدیک به ۲ هزار خانه در ۲۰ روستا ویران شده است. منطقه زلزله زده هم تنها یک بیمارستان دولتی دارد.

سازمان یونیسف تاکنون ۱۰ هزار بسته بهداشتی، ۵ هزار بسته خانوادگی، ۱۵۰۰ دست لباس و پتو زمستانی، هزار پارچه برزنتی برای برپا کردن چادر همچنین وسایل اولیه خانگی را به افغانستان ارسال کرده است.

تیم‌های امداد همچنین در حال ارزیابی وضعیت و تهیه داروهای ضروری و چادر برای کلینیک‌های بهداشتی هستند.

دست‌کم ۱۸ امدادگر یک سازمان غیردولتی سوئیسی در افغانستان بازداشت شدند
پاکستان صدها افغانستانی را دستگیر کرد؛ ایران خواستار بازگشت «عزت‌مندانه» آنها شد
صدیق ابراهیم، رئیس دفتر یونیسف در افغانستان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این بدترین زلزله‌ای است که افغانستان در سال‌های گذشته متحمل شده است.» به گفته او کمبود آب چالشی جدی است و زنان و کودکان به طور نامتناسبی بیشترین آسیب را از این کمبود خواهند دید.

سازمان غیردولتی «نجات کودکان» نیز اعلام کرد که میزان خسارات وارد شده به هرات «وحشتناک» است و پیش‌بینی‌ می‌شود با بیرون کشیدن اجساد از زیر آوار، شمار قربانیان افزایش یابد. ارشد مالک رئیس این سازمان گفت که حتی قبل از این فاجعه، کودکان افغان با کمبود شدید غذا مواجه بوده‌اند.
سلما بن آسیه، رئیس کمیته بین‌المللی نجات نیز گفت: «قبل از این زلزله، با وجود سیل‌های اخیر و بی‌ثباتی داخلی افغانستان، بیش از ۲۹ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشتند... این زلزله وضعیت جوامع آسیب پذیر را تشدید کرده و شرایط سخت زمستان آتی، فاجعه‌ای را برای رفاه کسانی که آواره شده‌اند بویژه برای زنان و کودکانی که بیشتر در معرض خطر بهره‌کشی و سوء استفاده در زمان آوارگی هستند، به همراه خواهد داشت.»
رئیس کمیته بین‌المللی نجات تاکید کرد که جامعه جهانی نمی‌تواند به کودکان و خانواده‌های ساکن هرات که به کمک فوری نیاز دارند، پشت کند.

This comment was minimized by the moderator on the site

تلفات زلزله افغانستان از  کشته های جنگ حماس و اسراییل بیشتر بوده
  عجیبه که هیچ نگرانی، همدردی و دلسوزی نصیب افغانها نمیشه!
مگر فقط زمانی که طالبان افغانستان را مجددا تصرف کردن!
شاید هم ازین حادثه نشود بهره برداری سیاسی نمود
راستی یاد احمد مسعود بخیر!!

هشدار جمهوری اسلامی به مسئولان ایرانی:
به طالبان دل نبندید /کارنامه ننگین طالبان مخصوصا در زلزله هرات نمایان تر شد
روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی تحت عنوان «زلزله هرات و سراب طالبان» نوشت:
زلزله ویرانگری که منطقه هرات افغانستان را دچار خسارت‌های جانی و مالی شدید کرد، علاوه بر اینکه مصیبتی بر مصائب مردم مظلوم افغانستان افزود، یکبار دیگر عدم شایستگی طالبان را برای مدیریت این کشور نشان داد.
گزارش‌ها حکایت از ویرانی صد درصدی چندین روستا در مناطق زلزله‌زده دارند که تقریباً تمام افراد حاضر در روستاها جان باختند.
در فیلم‌هائی که از عملیات کمک‌رسانی به مردم برای نجات افراد منتشر شده، هیچ نشانی از مامورین دولتی دیده نمی‌شود.
کارنامه خالی از هرگونه نقطه مثبت و مالامال از عملکرد سرتاسر ننگین و لکه‌های سیاه طالبان در حاکمیت خودخوانده ۲ سال و ۲ ماه گذشته بر افغانستان که بخشی از آن در زلزله هرات نمایان شد، باید برای مسئولین ما نشانه روشنی باشد بر غیرقابل اعتماد بودن این گروه که می‌خواهد خود را به زور بر مردم افغانستان تحمیل کند./نواندیش
@MohandesMirHosseinMousavi

مصیبت «زنده جانِ» هرات
آخرین وضعیت افغانستان پس از زلزله
دفتر سازمان ملل ساعاتی پیش شمار جان‌باختگان زمین ‌لرزه‌های هرات را یک ‌هزار و ۲۳ نفر گزارش داد و گفت ۵۱۶ نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند. اوچا همچنین اعلام کرد که در این حادثه یک ‌هزار و ۶۶۳ نفر نیز زخمی شده‌اند. این نهاد بین‌المللی گفته است که این آمار از ۱۱ روستا در ولسوالی زنده‌ جان مرکز زمین لرزه روز شنبه گردآوری شده است.
مهیب‌تر از زمین لرزه قدرتمند هرات واکنش و مدیریت طالبان بود که این روزها بیشتر از دو سال است قدرت را در افغانستان در دست دارند. بیشتر از ۲۴ ساعت پس از زلزله‌ مرگ‌بار در شمال ‌غرب افغانستان، آمار دقیقی از جان باختگان، زخمیان و محبوسان زیر آوار در دست‌ نبود. در طول دو سال گذشته که طالبان برای دومین بار در افغانستان به قدرت رسیده‌اند، این برای چندمین بار است که طبیعت آنها را غافل‌گیر می‌کند و آنها نه آمار درستی برای ارائه دارند و نه توان فنی برای کمک به آسیب دیدگان.
منبع و متن کامل (https://www.sharghdaily.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-6/900116-%D9%85%D8%B5%DB%8C%D8%A8%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AA)


سازمان عفو بین‌الملل از حکومت طالبان خواسته که به نهادهای امدادرسان اجازه بدهند بدون محدودیت به مناطق زلزله‌زده در ولایت هرات بروند. چهار روز پس از زلزله مرگبار، هنوز از سرنوشت شماری از ساکنان ولسوالی زنده‌جان این ولایت اطلاعی در دست نیست. آمار قربانیان این زلزله هم متفاوت اعلام شده. حکومت طالبان بدون تفکیک آمار کشته‌ها و مصدومان، گفته چهار هزار نفر کشته و زخمی شده‌اند. علی حسینی گزارش می‌دهد. @BBCPersia


کودکان و زنان بیشترین قربانیان زلزله ۶.۳ ریشتری افغانستان؛ امیدها ناامید شد اما جستجو ادامه دارد
امدادگران روز سه‌شنبه همچنان به جستجو برای یافتن بازماندگان احتمالیِ زمین‌لرزه قدرتمندی که تاکنون بیش از ۲ هزار کشته در غرب افغانستان به جا گذاشته است، ادامه دادند.
این در حالیست که رویترز در گزارشی شمار قربانیان این زمین لرزه را تاکنون دست کم ۲ هزار و چهارصد نفر اعلام کرده و یادآور شده است که در این حادثه طبیعی همچنین بیش از ۲ هزار نفر زخمی‌شده‌اند.
در این گزارش همچنین به نقل از سازمان بهداشت جهانی آمده است که بیشتر قربانیان زلزله را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، جستجوی نیروهای امدادی در حالی در میان آوار خانه‌های ویران شده ادامه دارد که امید‌ها برای یافتن بازماندگان ساعت به ساعت کاهش می یابد.
جزئیات بیشتر: https://bitly.ws/WYtN


قلندر عباد، وزیر صحت حکومت طالبان در سفر به هرات گفته است که کمبود دارو در بیمارستان محلی محل پذیرش زخمی‌های زلزله هرات، وجود ندارد.
او در صحبت با بخش پشتوی بی‌بی‌سی گفته است که ما به قدر کافی برای رسیدگی به چنین وضعیت اضطراری دارو داشتیم.
در حال حاضر سازمان‌های یونیسف، صندوق جهانی کودکان سازمان ملل، سازمان بین‌المللی مهاجرت و سازمان بهداشت جهانی که در ولایت هرات فعالند در مداوای مجروحان زلزله اخیر همکاری می‌کنند.
آقای عباد گفته است که خودروهای آمبولانس و داروی مورد نیاز از ولایت‌های همجوار نیز به مناطق زلزله‌زده رسیده است.
در عین حال او گفته که اگر این وضعیت تا شش ماه به طول انجامد تامین آب آشامیدنی، مواد غذایی و بهداشتی ضروری است.
این در حالی است که شماری از زلزله‌زدگان از کمبود مواد مورد نیاز و نحوه رسیدگی حکومت طالبان به این فاجعه انتقاد کرده‌اند.
https://bbc.in/3Q9iRc9


کمک ۵ میلیون یورویی آلمان به مناطق زلزله‌زده افغانستان
وزارت امور خارجه آلمان با بیان این‌که بازماندگان زلزله افغانستان تنها نخواهند ماند، تاکید کرد که این پول برای حمایت از سازمان‌های بین‌المللی که از مجروحان زلزله مراقبت و برای آنها سرپناه اضطراری فراهم می‌کنند، استفاده خواهد شد.
طبق تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در زلزله ۶.۳ ریشتری که بامداد شنبه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) در شمال غرب افغانستان رخ داد، جان باخته‌اند. مرکز این زمین‌لرزه شهر مرزی هرات و در ۱۰ کیلومتری عمق زمین گزارش شده است.
تلاش امدادگران در ولایت هرات برای یافتن بازماندگان و کشته‌شدگان ادامه دارد. بسیاری از مناطق زلزله‌زده از طریق جاده‌ قابل دسترسی نیستند. بیم آن می‌رود که تعداد قربانیان افزایش یابد.
نیلز آنن، مسئول امور پارلمانی وزارت همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان روز پنجشنبه ۱۳ مهر اعلام کرد که می‌خواهد بدون به‌رسمیت شناختن حاکمیت طالبان در افغانستان، به زلزله‌زدگان در این کشور کمک کند.
@dw_farsi

This comment was minimized by the moderator on the site

Ostad N_Kian Nia @NKiannia_Heravi · 20h
روستای شکر آب شهرستان گلران هرات بر اساس زلزله امروز بگونه کامل ویران شده است.
اما چون مردم بیرون خانه ها بودند تلفات جانی گزارش نشده است.


Ahmad Massoud @AhmadMassoud · Oct 9
آسیب زلزله هرات خیلی بالاتر از آنچیزی هست که دیده میشود. ضمن دعا برای همه عزیزان آسیب دیده. از همه دوستان خواهشمندم آنچه در توان دارید برای کمک به مردم عزیز هرات انجام دهید. در عین حال سخت در تلاشیم تا راه های بهتری برای کمک برای مردم ایجاد شود که با شما عزیزان شریک خواهم ساخت.


سید امیرعباس????????????????????????????????????????????????????????????????۳۱۳ @Yaazahra133135 · 12h
وضعیت روستاهای زلزله زده هرات!
طالبان کمکی نکرده و هر چی بوده کمک های مردمی بوده...
بر اثر زلزله ساعت ۴:۱۱ امروز بخشی از یکی از مناره های هرات فرو ریخته است!
منابع خبری نیز از تخریب کامل یک روستا بنام چایک در منطقه دشت حوض هرات خبر می‌دهند!
هرات_را_دریابیم


Alireza Mobaraki @mobaraki360 · 19h
بامداد امروز دو زلزله سنگین زنده جان (۶.۳ ریشتر) و هرات (۵ ریشتر) را به شدت لرزاند.
خرابی زلزله به حدی بوده که برق شهر هرات را قطع کرده است.
دامنه این زلزله در شهرهای تایباد و مشهد احساس شده است.
پیش تر پرفسور ناطقی اللهی زلزله شناس از احتمال زلزله سخت دیگر تا جمعه خبر داده بود.


شاهین طهماسبی @shahintahmaseb · Oct 8
مردم افغانستان حتی از سوری‌ها هم مردم فراموش شده تری هستند.
تا الآن نزدیک به ۲۵۰۰ کشته و بیش از ۱۰۰۰۰ هزار مجروح در زلزله هرات با کمترین بازتاب خبری حتی در بین همسایگان


joia @joia_isaac · 19h
خسارات جانی و مالی زلزله صبح امروز در هرات بیشتر از قبلی هست، بر این سرزمین ماتم زده از هر طرف درد میباره
هر لحظه به شمار زخمیان زلزله #هرات افزوده می‌شود، اینجا مجروحین در وضع بدی قرار داره متاسفانه جوری که باید بهشون رسیدگی نمیشه
هرات_را_دریابیم


Ashkan Mousavi @ashkanmousavii · Oct 10 ·
١٠ تيم عملياتى هلال_احمر ايران به همراه سگ هاى زنده ياب، در مناطق زلزله زده كشور افغانستان درحال امدادرسانى هستند
تصاويرى از امدادرسانى امدادگران در هرات


Adalat Hasan Ali @Hasanaliadalat · Oct 11
مشکل است چین جای آمریکا را در عرصه بین‌المللی بگیرد،باوجود اینکه چین از حامیان طالبان است به این نام و بزرگی و چپاول معادن افغانستان دوصد هزار دالر به قربانیان زلزله هرات کمک کرده و آن را به رخ مردم کشیده است اما آمریکا ۲,۳ میلیارد دالر به طالبان در دوسال داده اند یاد نمی کنند.


محسن بیات‌زنجانی @m_bayatzanjani · Oct 9
در هرات زلزله شده و تا این لحظه مرگ بیش از ۲۵۰۰ انسان اعم از مرد و‌ زن و کودک تایید شده و حجم آوارهای برجای‌مانده نیز کم‌سابقه است.
با دوستان افغانستانی به‌دنبال این هستیم تا بتوانیم بخش کوچکی از نیازهای آسیب‌دیدگان‌را از طریق خود هم‌وطنان‌شان برطرف کنیم.
گفتم شما هم بدانید…
کمااینکه در توئیت قبلی نوشته بودم، از سوی دفتر @ABayatzanjani حسابی برای این موضوع اختصاص یافت. بدیهی‌ست که مبالغ واریزی به این حساب، فقط به این موضوع اختصاص می‌یابد. ارادت
زلزله_هرات


Bamiyan | بامیان @TheHazaristan · 13h
غم بالای غم. رنج دنبال رنج. #هرات پس از زلزله شدید امروز.


سعید هلیچی @saeed_heleichi · Oct 10
مردم این سرزمین
گویی در محاسبات جهان نیستند...
هرات #زلزله_افغانستان افغانستان



اوستا پارسی ‌Awista_parsi @Awista_parsi · 20h
در هنگام توزیع مواد کمکی و پول نقد برای زلزله زدگان هرات باستان هر تیم کمک کننده یک هیئت از طرف تیم داخلی خودشان تعيين بکنند،
که طالبان مرتجع افغان دزداند،کیله و چُولیِ فروش های پاکستانی او هر مقدار پولی که بدست شان برسد می‌دزدند و از آن در کویته و پشاور سرمایه‌گذاری می‌کنند!


سعید مالکی Saeedmaaleki @saeed_maaleki
هرات فراموش نشود. مردمانش چشم انتظارند و جز ما کسی را ندارند.
زلزله_هرات



سولماز کاویانی @sksk808080 · Oct 10
آوار زلزله، آوار طالبان
شنیدم که وحوش طالبان به جان زن‌هایی افتاده‌اند که بدون مردانشان در خیابان‌ها و جاده‌ها آواره‌اند!
ننگ و نفرین ابدی بر بنیادگرایی!
هرات


Hindukush News هندوکش نیوز @Hindukush_News · 18h
تکمیلی وقوع زلزله دیگر در #هرات
سه زمین‌لرزه‌ای دیگر با قدرت ۶.۳ ریشتر، ۵.۰ ریشتر و ۴.۳ ریشتر، بامداد امروز چهارشنبه، ۱۹ میزان، ولایت هرات در غرب افغانستان را تکان داده است.
٥٥ زخمي و يك فوتي گزارش شده


@PahlaviReza
زلزله سهمگین در هرات رنج دیگری بر درد فراوان مردم بی‌پناه آن دیار افزود. با آسیب‌دیدگان و خانواده‌های جان‌باختگان هم‌دردی می‌کنم و برای مردم هرات‌‌‌، ‌آرزوی پایداری و رسیدن به آزادی و آبادی را دارم. امیدوارم کمک‌های مجامع جهانی و انجمن‌های مردمی بتواند باری از روی دوش زلزله‌زدگان بردارد.


سمیع الحق مبارز @SmyMbarz · 15h
آب های آشامیدنی
در هرات و اطراف هرات به اثر زلزله گل آلود شده برای فعلأ قابل استفاده نیست


Muska Taban @Muska_Taban · 12h
⁧قدردانی⁩
مردم هرات بعد از زلزله امروز جان شان را مدیون ژورنالیست های شان مخصوصآ آقای وحید پیمان هستند.
دیروز با مصاحبه که با پروفیسور ناطقی الهی داشتند از مردم خواستند تا روز جمعه بیرون از خانه ها بخوابند


العين فارسى AlAin Persian @AlainPersian · 18h
بامداد امروز (چهارشنبه - ۱۹ مهر) زلزله‌ای به بزرگی ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین «ریشتر» دوباره هرات در #افغانستان را لرزاند و یک کشته و ۵۵ زخمی برجای گذاشت.


Adela @Adela79778216 · Oct 9
همدلی، دست‌گیری و کمک شهرک المهدی جبراییل و شهرک‌های حومه‌ی هرات برای زلزله زدگان.
در شرایط بحرانی و اضطراری خوب است همه در کنار هم‌دیگر بایستند.


Okhtay Hosseini @OkhtayHosseini · Oct 8
بم را یادتان هست؟
اینجا البته بم نیست، هرات تنهاست که زیر آوار جان می‌دهد، آوار تحجر و آوار زلزله.
هرات واقعاً تنهاست.
هرات HeratEarthquake


مصطفی حسنی @hassani_mu89806
زلزله هرات غمی بردلها نشاندکه قابل زدایی نیست یک خانواده ۱۱وبعضی۱۴ نفر را از دست دادند.
برای ماچقدروحشتناک
برای مردم دنیاچقدرعادی...
لبخندهافسردپیوندهاگسست
آوای لای لای زنان درگلوشکست
گلبرگ آرزوی جوانان بخاک ریخت
جغدفراق برسر ویرانه هانشست
هرات_درغمت_شریکیم
هرات
زلزله


Saeed Ghasseminejad @SGhasseminejad · Oct 9
هرات زیبا، نگین خراسان، پاره‌ تن ایرانشهر زیر آوار زلزله است. #هرات چون ایران سالهاست که زیر آوار اسلامگرایی و شریعت‌محوری در رنج است. امید که هم هرات و هم ایران از زنجیری که شیخ و واعظ و محراب و منبر بر آنها نهاده‌اند آزاد شوند و دوباره به کاروان ترقی و تمدن بپیوندند.



جنرال یار محمد دوستم|General Yar Mohammad Dostum @G_YaR_M_Dostum · Oct 9
به مقصد كمك رساني به آسيب ديده گان زلزله هرات، امروز رهبر جنبش ملی افغانستان مارشال عبدالرشید دوستم هدايت داد تا مبلغ ۱۰۰هزار دلار آمریکایی از طریق بنیاد خیریه جنبش ملی افغانستان به طور عاجل به آسيب ديده گان زلزله هرات کمک شود.



Dr. Rangin Dadfar Spanta- دکتور رنگین دادفر سپنتا @DrDadfarSpanta · Oct 8
کسی از هرات گفت: تعداد زنانی که در زلزلهٔ هرات جان داده اند، بیشتر از مردان است. حکومت‌داری طالبانی طوری سازمان یافته است که حتا در فاجعه‌های طبیعی هم باید آ‌‌‌پارتاید جنسیتی آشکار باشد. بیشتر قربانیان در پس‌لرزه‌ها کشته شده اند و زنان اجازه نداشتند از خانه برون شوند.



mr.Rovayda(Tajik) @Roveyda3 · 17h
مردم افغانستان/خراسان آواره و دربدر بدنبال یک قرص نان خُشک و هرات هم در زیر آوار زلزله دفن شده است، آن وقت طالب تروریست در پنجشیر و دیگر شهرها در حال ساخت و توسعه مدارس دینی و مذهبی با آموزه ها و قرائت اوغانیزم که همان مغز شویی و آموزش انتحار و انفجار و تربیت تروریست توسط...


sara masoudy @sara_masoudy · 17h
تاکنون حدود ۴هزار نفر در #زلزله_هرات کشته و زخمی شدند، همزمان یک خبرنگار افغانستانی روز گذشته نوشت؛ #زنان_زلزله‌زده هرات که در اطراف بدون داشتن محرم! دیده می‌شدند، توسط طالبان مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گرفتند. چه سرنوشت فلاکت‌باریست که اسلام گریبان خاورمیانه را گرفته و رها نمی‌کند.


Habiba Salehi ???????? @Habiba_Salehi · Oct 10
ا تن در داخل مسجد!
همه می‌گویند قطعه بغری طالبان چرا به زلزله‌ زدگان هرات رسیدگی نتوانست.
مگر شما نمی‌دانید که اینها بجز انتحار، قتل، زنا، لواطت، دزدی، توهین به اسلام... دیگر توانایی ندارند؟
گروه جهل برای نابودی مردم و افغانستان اجیر شده نه برای خدمت.
HeratEarthquake


maryam mahd @maryam_mahd · 17h
دقایقی پیش زلزله‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر مجددا ولایت هرات افغانستان را در نزدیکی مرز با ایران لرزاند. بامداد ۱۹ مهر ۱۴۰۲ این زلزله نیز به مانند زلزله ۴ روز پیش در ۳۴ کیلومتری شهر هرات رخ داد.

Asal @Asal_taherii · Oct 10
در جریان زلزله هرات تنها کشوری که حضورش پر رنگ بوده است ایران است.



جبههَ آزادی افغانستان @AfgFreedomAFF
جبهۀ آزادی افغانستان، به تمامی مبارزان و واحد های عملیاتی خویش در حوزۀ جنوب‌غرب کشور به ویژه ولایت هرات دستور داده است تا پایان عملیات کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزلۀ اخیر، به فعالیت های امداد رسانی، عملیات نجات و بیرون کردن قربانیان زلزله از زیر آوار و همکاری با افراد و نهاد های مددرسان متمرکز بود، از انجام هر نوع عملیات نظامی در ولایت هرات و ولایت های همجوار خود داری کنند.


Ab Samad Hamed Poya @Hamedpoya1991 · 12h
هرات
در کنار زلزله و آفات طبیعی، این وحشی های قرن نیز یک غضب خداست
طالبان یک‌ گروه تروریستی، حامیان شان سخت دل و بی وجدان هستند .
روزی انتقام سخت ازین تروریستان فرا خواهد رسید .


مُـهـــــ ???????????????? ـاجِــر @shandell__ · Oct 8
جان باختن بیش از 2 هزار نفر، در زلزله هرات...

چقدر این رقم وحشتناکه،
و چقدر برای مردم دنیا عادی...

جریان_سوم_افغانستان
وطنم_تسلیت


Rustam Panjshiri @Rustam_pjr25 · 12h
دومین روز کارزار جمع آوری کمک به زلزله زدگان ولایت هرات در #پنجشیر
باشنده گان این ولایت با سهم خود در اعطای کمک به زلزله زدگان هرات ابراز همدردی و غم شریکی با مردم این ولایت نموده و کمک به آسیب دیده گان هرات را یکی از اصول اساسی دینی و اعتقادی عنوان می کنند.

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
آیا پرونده ‎رضا ثقتی هم مشمول برخورد مؤمنانه شده است؟! (https://t.me/asrefori) رحمت‌‌اله...
- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
استبداد ديني از مردم سكوت در برابر ظلم و اختلاس هاي اصحاب قدرت را مي خواهد هادی سروش در استبداد ام...