ایران را پرچمی باید به اندازه تمام ایرانیان
  •  

06 مرداد 1400
Author :  
رقابت دو هموطن برای یک مدال، کیمیا علیزاده و ناهید کیانی، یکی با پرچم ایران و دیگری با کمربند منقش به نام ایران

وقتی پرچمی طراحی می کنیم، قانونی می نویسیم، باید شامل تمام کسانی شود که به نوعی بدین آب و خاک اتصال می یابند، فارغ از زبان، رنگ پوست، مذهب، ریشه های نژادی، فکری، فرهنگی و یا شکل ظاهر و اندیشه عملی اشان، تمام آنان که ایرانی اند، باید شمولیت یابند، چتری به بزرگی ملت ایران، چه آنان که ما آنان را دوست داریم، چه آنان که دوست شان نداریم.

المپیک 2020 توکیو، پرده از درد دیگری از جامعه ما برداشت، که چطور نخبگان ورزشی ما به جایی رسیدند که زیر پرچم کشورشان جایی برای خود نیافته، زیر پرچم کشورهایی در صحنه های ورزشی جهانی حاضر شدند، که حتی تصورش هم برای ما مشکل است، به عنوان مثال آقای سعید مولایی، دارنده مدال نقره المپیک توکیو در رشته جودو، که زیر پرچم مغولستان، در این مسابقات حاضر شد، کشوری که استطوره ملی آنان چنگیزخانی است که از سرهای ایرانیان، در بسیاری از شهرهای ایران مناره ساخت، ایران را غارت کرد، شهرها را سوزاند و... فجایعی که مغولان بر سرزمین های تحت سلطه خود مرتکب شدند، را تنها چند متجاوز دیگر، پیش از آنان مرتکب شده بودند،

یا کیمیای علیزاده که در زیر پرچم پناهندگان در رشته تکواندو، در مقابل هموطن خود قرار گرفت، و دردناک ترین رویارویی ها رقم خورد، و مرا به یاد نبرد رستم و سهراب انداخت، که چطور خصم باعث شد این قهرمانان ایرانی مقابل هم قرار گیرند و نیروی همدیگر را مستهلک نمایند و...

متاسفانه دایره استیلای تفکر سیاسی و مذهبی آنقدر گسترش یافته است، که ارتباطات انسانی و معمول بین افراد خانواده بزرگ جهانی را نیز در بر گرفته، و از خود متاثر نموده، و گاه بدان لطماتی نیز زده است، دشمنی نظام های سیاسی و مذهبی به محدوده ارتباطات معمول، در بین ملل منطقه نباید کشیده شود، و افراد را درگیر خود نماید، این رسم جوانمردان و بزرگان بود که پدران عاقل و با فهم، سعی می کردند دعواهای خود را به اهل و بچه های خود نکشند.

به راستی وقتی دو ورزشکار برای روزآزمایی و تعیین میزان قدرت و تکنیک ورزشی خود مقابل هم قرار می گیرند، چه فرق می کند از کدام گوشه و کنار جهان، واجد کدام فاکتورهای ایدئولوژیک و سیاسی باشند؟!! این میدان ورزشی نیز درست مثل عرصه علم است، علم نزد هر فردی باشد باید آموخت، و صاحب علم، خود به خود سمت استادی به خود می گیرد، مهم نیست که دارندگان علم از کدام تیره سیاسی، مذهبی، تفکری و... باشند، در بحث علمی از شما نمی پرسند که کیستید، از شما از دانسته ها و ندانسته هایت خواهند پرسید. در عرصه اقتصاد و... هم همین است، و همینطور ورزش.

دو انسان، فارغ از این که، از کدام نحله مذهبی، و تحت سلطه کدام منش سیاسی اند، وقتی به هم می رسند، عشق انسانی را نثار هم خواهند کرد، و فاکتورهای ثانویه ایی مثل مذهب، سیاست و...، در درجه چندم تاثیر گذاری در روابط انسانی خواهند بود.

چقدر شایسته است که از ورزش، علم، فرهنگ، اقتصاد، ارتباطات اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر که مربوط به تعیین شایستگی انسان و مبتنی بر بحث شایسته سالاری هاست، سیاست زدایی و مذهب زدایی کرد، و شیوه خداوند در برخورد با انسان ها را در پیش گرفت، که همه از رحمت او برخوردارند، چه او را بشناسند و چه نشناسند، چه دوست باشند و چه دشمن، و به نظرم سیستم های حکمرانی نیز باید خداوند را الگوی خود در برخورد با انسان های تحت سلطه خود قرار دهند، که به شایستگی ها نگاه می کند نه به مکنونات قلبی آنان.

چقدر دردناک بود وقتی، ایرانیان مهاجر حاضر در تیم های شرکت کننده در المپیک را برخی از ما در ایران "بی وطن" و... خطاب کردند، که اگر خوب توجه کنیم، برخی بی وطن شدگان، شاید به خاطر رفتار ما ساکنان وطن بی وطن شده اند، و ما باید شرمنده باشیم که در وجود ما، این همه بی وطن گشته اند.

چه عیبی دارد، وقتی تیم های ورزشی ما، عازم عرصه های بین المللی می شوند، ترک وطن گفته ها که دوست دارند، برای کشورشان مدال بیاورند با هر ایده و قیافه ایی که هستند، در تیم ملی ایران قرار گیرند و برای کشورشان افتخار بیاورند، همانگونه که بازیکنان فوتبال ما از تمام تیم های جهانی، خود را به تیم ملی می رسانند تا تجربه و توان خود را در خدمت یک حرکت ملی قرار دهند، تیم ملی باید به واقع ملی و شامل تمام ایرانیان باشد.

  

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (7)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

Professor Amir H. ZEKRGOO
1st degree connection1st
Professor of Islamic & Oriental Arts at IIUM
15h
همفکر و همدرد شما هستم. قلم تان روان

This comment was minimized by the moderator on the site

درود بر استاد عزیز، پرفسور ذکرگو، ما شاگرد شما هستیم، برای شما سلامتی، عمر دراز و با عزت خواستارم

سایت یادداشت های بی مخاطب
This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی آرمان خواه شده اید ! اینجا هنوز (خودی) و(غیر خودی) داریم!!!!!

جلال میمندی
This comment was minimized by the moderator on the site

کشور انگلستان به افتخارش تندیس ساخت
سرانجام پس از مقاومت بسیار سرسختانه تکاوران نیروی دریایی ارتش و پس از انهدام ده‌ها تانک و تار و مار کردن لشکر‌های مجهز صدام، محمدعلی صفا در ۱۲ مهر ۱۳۵۹ بر اثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. اعتقادات قوی شهید صفا و دیگر رزمندگان اسلام موجب شد تا آن‌ها بتوانند در برابر امکانات بی‌شمار دشمن تا بن دندان مسلح، مقاومت و دفاع ۳۴ روزه ماندگاری را در تاریخ این سرزمین به ثبت برسانند.

بعد از شهادتش پايگاه كماندويي رويال مارين انگلستان تنديسي از وي ساخت و پايگاهي به نام پايگاه شكارچي تانك محمد علي صفا در انگلستان بنا شده است.

پس از اعلام خبر شهادت شهید محمدعلی صفا نامه تسلیتی از طرف پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان برای خانواده صفا ارسال شد که در آن نامه اعلام کرده بودند به خاطر شهادت محمدعلی صفا مدت سه روز پرچم این پایگاه نیمه برافراشته بوده است.

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

شهید صفا یک فرزند دختر و یک فرزند پسردارد که هر دو پزشک هستند. دختر شهید صفا در حال حاضر فوق تخصص زنان و زایمان در تهران است که او بر روی تابلویی در مطب خود نوشته است از بیماران بی‌بضات پول حق‌الزحمه جراحی دریافت نمی‌شود.

سارا صفا در یک مصاحبه دلیل این اقدام خود را این‌گونه تعریف کرده بود که خون پدرم در رگ‌های من است و نمی‌توانم از بیماران بی‌بضاعت پول دریافت کنم.

همچنین فرزند پسر شهید صفا به نام علی صفا داروساز است و در تهران زندگی می‌کند.

پس از اعلام خبر شهادت محمدعلی صفا تمام مردم بجنورد و شهر‌های اطراف در غم از دست دادن آن شهید عزاداری کردند و عده زیادی از شهر‌های اطراف، گرگان و مازندران برای تشییع جنازه محمدعلی به بجنورد آمدند.

گفتنی است در تهران و بوشهر نیز خیابان‌هایی به نام شهید «صفا» نام گذاری شد.

مروت و جوانمردی، سرشت پاک، شجاعت، حقیقت در گفتار، کردار نیک، داشتن انفاق و تعاون و مشورت در کار‌ها و دارا بودن مراتب ایثار یعنی شهادت، در سرشت و ذات شهیدمحمد علی صفا به وضوح به چشم می‌خورد.

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

درود بر شما، پرچم همه ما در مقابل شهدا راه حفظ این آب و خاک، همیشه در طول تاریخ نیمه برافراشته، مرزهای ایران همواره متجاوزینی خونخوار و سفاک را به خود دیده است، که از شرق و غرب، شمال و جنوب بر آن تاخته اند، و تاریخ این ملت مملو از دلاور مردانی است که در مقابل این متجاوزین ایستادند و تنها زمانی از نبرد دست کشیدند که خونی در بدن نداشتند و از این مردم و سرزمین خود دفاع کردند، در طول جنگ خسارت بار هشت ساله نیز از این دست بسیار دیده ایم، تبلیغات رایج گرچه این جنگ را نبردی مردمی همواره عنوان کرده است که از جنبه ایی پر بیراه هم البته نیست، اما مرزهای طولانی ایران و عراق در کنترل ارتش بود و هشت سال، جبهه های وحشت که کیلومترها به یک گردان ارتش سپرده شده بود، را آنها دفاع کردند، در منطقه ایلام و مهران وقتی نیروهای مردمی رفتند و دیدند که چقدر منطقه نا امن است، و تنها توسط گشتی های ارتش دو کشور کنترل می شود، داستان های وحشتناکی از ناامنی را عنوان می داشتند، و یا دو سال اول جنگ که بزرگترین افتخارات ملی نبرد با دشمن آفریده شد، باز ارتش نقش محوری و اساسی داشت، در طول جنگ هوانیروز و نیروی هوایی و نیروی دریایی مختص ارتش بود و نبردهای آنان زبانزد عام و خاص است و این شهید که همه به داغش غمگین شدند، روحش شاد، کاش از این بودجه های بی حد و حساب که صدا و سیما و سازمان های مختلف تبلیغات هزینه می کنند، کمی هم به این افتخارات ملی تخصیص داده می شد و چهره ایی واقعی از آنان به نمایش در می آمد،

سایت یادداشت های بی مخاطب
This comment was minimized by the moderator on the site

Amirhossein (Kevin) Pourmonshi @AHPourmonshi · Jul 26
You are the national hero of Iranian people کیمیا_علیزاده قهرمان

سیاوش @Omidvaaar · Jul 25
IRAN vs Islamic Republic of Iran KimiaAlizadeh


Ramin Rady @Mardounyeh · Jul 25
2 girls born in one county , My country(iran)
2 old friend worked on same tatami before
1 is fighting on Olympic refuge team (blue)
1 is fighting on i.r.iran team
This is one problem we Iranian people around the world talking about. help
کیمیا

Rox Kulliye @2rkiva · 13h
Both of you are winners. Much respect Raised fist. Respect in the olympics.
کیمیا_علیزاده ناهید_کیانی Olympics

سیدعلی عابدی @ali12a12s · Jul 25
کیمیا_علیزاده نمیتونسته در مسابقات شرکت کنه چونکه در تمامی کسب سهمیه‌ها شکست خورده و با بی‌قانونی کمیته المپیک حضور پیدا کرده، پس بردن قهرمان دو دوره المپیک و طلا گرفتن هیچ ارزشی نخواهد داشت. درضمن ما تو تکواندو به این ضربه میگیم خاک_تو_سری، که خانم کیانی خیلی خوب اجراش کردن:


MOHAMMAD @IranMehmet · Jul 25
مجری تلویزیون به او میگوید بی وطن . خوش به حالت کیمیا که وطنی به وسعت قلب هشتاد میلیون ایرانی داری . کیمیا_علیزاده



Maryam Zohdi @maryam_zohdi · Jul 27
من زنم، فرزند ایرانم، تکواندوکارم، با مبارزه بزرگ شده‌ام و به مبارزه ادامه می‌دهم.
نام من کیمیاست. کیمیا_علیزاده


غزل ساز @aboutghazaalsaz · Jul 25
مجری صداوسیمای میلی:بدترین اتفاقی که برای کیمیاعلیزاده افتاده این هست که کشوری نداره
آیه ۹۷ سوره نساء: گفتند در روی زمین مردمی ضعیف و ناتوان بودیم. فرشتگان گویند: آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن هجرت کنید؟!


بهمن دارالشفایی @bahmandaroshafa · Jul 25
کل بودجه سالانه ورزش زنان چقدره که سهم تکواندو چقدر باشه که چقدرش خرج کیمیا علیزاده شده باشه. تازه هر چقدر هم خرجش کرده باشید و باشیم «تنها مدال زنان تاریخ ایران در المپیک» رو براتون و برامون آورده. از این جهت بدهی‌ای به کسی نداره.


محمدجواد محمدزاده @razmandeh1367 · Jul 26
من اگر جای صداوسیما بودم به یحیی‌گل‌محمدی تریبون میدادم. تا بگوید چرا شرمنده کیمیا علیزاده شده و چرا و از طرف چه کسانی ازش عذرخواهی کرده.
شرط می‌بندم اگر ۱۰ دقیقه بتونه درست توضیح بده!


Jamshid Barzegar @JamshidBarzegar · Jul 27
خواندن متن کیمیا_علیزاده آدمی را خوشحال، مفتخر و به آینده امیدوار می‌کند. نسل جوان ایران هم آگاه است، هم اهل مبارزه. هم اهل اندیشه است، هم می‌داند چرا و چگونه برای رسیدن به خواسته‌هایش عمل کند. تردیدی نیست آنها پیروز می‌شوند و ایرانی بهتر می‌سازند.


ali moss @thealimoss · Jul 26 Season 7 | فصل ۷
No one os stateless


Shahrzad F. Shams|فاطمه شمس @ShazzShams · Jul 25
جید جونز، حریف انگلیسی کیمیا_علیزاده گفته شکستم به خاطر تأثیر روانی غیاب خانواده‌ام بوده.در طول دهه گذشته بارها در شرایطی قرار گرفتم که از خودم پرسیدم ممکنه کسی مثل همین خانم بتواند درد بی‌وطنی و غیاب ابدی خانواده‌ و دلتنگی‌های یک پناهنده یا تبعیدی ایرانی را درک کند؟ http://twitter.com/independent/st



Hossein @Mo__Hoss · Jul 27
یک دهم کیمیا علیزاده از سعید مولایی حرف نزدین و از این به شدت ناراحتم. کسی که جلوی فدراسیون و آرش میراسماعیلی و حکومت وایساد و رفت اونور و الان فینال المپیکه.



Maryam Moqaddam مریم مقدم @MaryamMoqaddam · Jul 25
مهدی توتونچی که می‌گه #کیمیا_علیزاده با مالیات مردم موفق شده وگرنه کسی نمی‌شناختش، همون کسی است که همسر سابقش نیلوفر ار‌دلان، فوتبالیست ملی‌پوش، رو چند سال پیش ممنوع‌الخروج کرد تا بازی‌های جام ملت‌ها رو از دست بده



آقای سنگ @Alireza_Moein · Jul 25
اگه پول مالیات من خرج کیمیا علیزاده شده که من راضی راضی هستم و نوش جونش، حداقل خرج یه ایرانی شده بهتر از اینه که خرج فلسطین و غزه بشه.

نون میم @n1988_n1989 · Jul 25
کیمیا علیزاده با حجاب مدل گرفت
بی حجاب مدل نگرفت
بله حجاب محدودیت نیست!


حسین رزاق @hoseinrazzagh · Jul 25
وطن کیمیا_علیزاده و ناهید_کیانی همینجاست و هر دو فرزند این سرزمینند نه آنکه یا باید برایش ببازند یا تقدیمش کنند!



Kayvan Hosseini @Kayvan_Hosseini · Jul 25
کیمیا علیزاده به پدیده‌ای تبدیل شده که جمهوری اسلامی را تا مغز و استخوان به چالش کشیده. چرا که تعریف حکومت از «وطن» را از معنا تهی کرده.
او به همه یادآوری میکند که آن جغرافیا، «وطن» میلیونها ایرانی دیگر نیز هست؛ ایرانیانی که در داخل و خارج کشور شبیه کیمیا هستند، نه جمهوری اسلامی.



مریم مومنی @Maryam__Momeni · Jul 26
«ما سرزمین یکدیگریم»
گلشیفته فراهانی خطاب به کیمیا علیزاده



محمدرضا شهبازی @mimre_shahbazi · Jul 25
کیمیا علیزاده ثابت کرد وطن هتل هم باشه، معلوم نیست باز یه عده پاش وایسن



sadeghZibakalam @sadeghZibakalam · Jul 25
از دخترم‌ سارا که در روزگار نوجوانی اش مسئول بسیج خواهران دانشگاهش(دهه هشتاد)بود پرسیدم دوست داشتی کیمیاعلیزاده پیروز میشد یا ناهید کیانی؟ بی درنگ پاسخ داد کیمیا.گفتم آب،خاک، پرچم سه رنگ ایران برات مهم نبود؟ گفت از آنها مهم تر برام شخصیت و حریت یک زن در جامعه مردسالار ایران بود.


ناخدا @Nakhoda01 · Jul 25
وطن یعنی هویت، اصل، ریشه کیمیا_علیزاده


Amirreza Nazari @a_rnazari · Jul 25
یکی از دلایل مهاجرت ورزشکاران ایرانی حجت‌الاسلام‌ پولادگر و امثالش هستند.
این عکس شهریور ۹۵ و در مراسم استقبال از کیمیاعلیزاده گرفته شده که چهره کیمیا گویای همه چیز هست ‌‌و نیازی به توضیح نداره!
برای امثال پولادگر اهداف سیاسی و مهمه ورزشکاران ابزاری بیش نیستند.



Serpico @Ex_Muslimm · Jul 25
اونهایی که ایران رو فروختند به چین و روسیه، حالا نگران کشور نداشتنه کیمیا_علیزاده شدند.

میعاد نیک @MiaadNik · Jul 26
یکی موند و یکی‌مون رفت / جهان ما دو قسمت شد
یکی تنها تویِ خاکِش / یکی راهیِ غربت شد
به‌دنیا اومدیم اما ما این دنیا رو نشناختیم / چه می‌موندیم، چه می‌رفتیم؛ به‌هم بازی رو می‌باختیم
کیمیا_علیزاده ناهید_کیانی


کوچَر(محدود شدم) @kochar_1969 · Jul 25
برعندازا از بُرد کیمیا علیزاده برابر یک ایرانی خوسحالن؟
تعجب کردی؟
خب هموطن از هموطن حمایت میکنه، بی وطن از بی وطن
من_ایرانیم


آقــا مـح‍ــمـــد @agha_mohaamad1 · Jul 25
استرس و فشاری که روی ناهید_کیانی بود خیلی خیلی بیشتر از علیزاده بود
ناهید نماینده ۸۰ میلیون ایرانی بود ولی کیمیا با باخت چیزی از دست نمیداد...


RaHa Pourbakhsh @RPourbakhsh · Jul 27
سعید مولایی که زیر پرچم مغولستان الان به فینال المپیک توکیو رسید. همانی‌ست که نگذاشتند جلوی اسراییل بازی کند، همانی که مثل این روزهای ما اشک می‌ریخت..
حالا او در فینال است و جودوی ایران تعلیق شده


بیلی @amoobilly · Jul 27
سعید مولایی عامل تعلیق فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی، نایب قهرمان المپیک شد.


مهتاب هستم @AlwaysMahtab · Jul 27
برای اولین بار در تاریخ مدال نقره از مدال طلا با ارزش‌تر شد سعید_مولایی

ژنرال @__jeneral__ · Jul 27
سعید مولایی با پرچم کشور مغولستان رسیده به مرحله نیمه نهایی المپیک
پیشاپیش بگم من بابت مالیاتی که پرداخت کردم و باعث پیشرفت ایشون شده راضی‌ام


Daniel Shaltouki @DanielShaltouki · Jul 27
دیروز به او می‌گفتند باید_ببازی، بایدهایشان را شکست و امروز قهرمان المپیک شد! سعید_مولایی


یاس Rose @yasbime · Jul 27
آریاییهای عزیز که از نقره سعید مولایی برای مغولستان خَرکیف شدین آیا میدانید چنگیزخان ، یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفر مرد نیشابوری را تنها بدلیل اینکه دامادش دریکی از نبردهای محاصره نیشابور توسط یک مرد نیشابوری کشته شده بود سر برید! "چنگیز بزنه به کمر وطن فروشتون"


⁦نوبادی(فقط پرچم رفاقته که بالاست) @noo_boddyyy · Jul 27
سعید مولایی همیشه هروقت می‌رفت مراحل بالا تو جودو چون میخورد به اسراییل مجبورش میکردن انصراف بده، برای قهرمان شدن و کسب موفقیت مجبور شد مهاجرت کنه و سال پیش ملیت مغولستان گرفت.
امروز سعید رفت فینال المپیک.
لکه ننگش برای جمهوری اسلامی.



وحید اشتری @va_ashtari · 23h
والاع ما هم اجباری بودن ممنوعیت مبارزه رو قبول نداریم. چون ارزش کار آدمهایی که از روی اعتقاد اسرائیل رو به رسمیت نمی‌شناسن پایین میاره. سعید مولایی هم حق داره در هرکشوری که عشقش کشید با هرکسی بخاطر مدال مبارزه کنه.
ولی اجازه بدید با این کار امشبش بهش بگیم تف تو روت سعید جان.


حسام شمشیری @hesam_shamshiri · Jul 24
تو دنیای وطن‌فروشی کیما علیزاده ها و سعید مولایی ها، تو جواد_فروغی باش و از وطن پاسداری کن.



IP MAN(انقلابی) @IP_MAN_2002 · 22h
رونالدو با اون همه افتخار، از فلسطین حمایت کرده؛ اونوقت توئه جلبک اومدی از اسرائیل حمایت می‌کنی سعید_مولایی

MOHAMMAD @IranMehmet · Jul 27
نمایندگان ما مردم ایران در المپیک سعید_مولایی و کیمیا_علیزاده هستند
امثال "جواد فروغی " نماینده جمهوری اسلامی هستند.


اسکیزوئیـــد @Schizoeid · 22h
سعید مولایی در حقیقت مدال نقره المپیکش رو به قاتل دانشمندان ایران تقدیم کرد



Sisyphus / SİZİF @Sisyphus198083 · Jul 27
سعید مولایی با لباس مغولستان Flag of Mongolia در پای فینال به مصاف حریف اتریشی رفته.
با آرزوی موفقیت برای او.


جواد ماله @Mimalamjz · Jul 27
نقره‌ای که در آزادی و آزادگی به دست بیاد هزار بار شرف داره به طلای بندگی و بردگی! سعید_مولایی

برخی واکنش های توئیتری به نبرد دو هموطن کیمیا علیزاده و کیانی
This comment was minimized by the moderator on the site

با پنج ایرانی عضو تیم پناهندگان المپیک آشنا شوید
هیراد شفیعی ۲۲ ساعت پیش
ورزشکاران پناهنده ایرانی
در این دوره از بازی‌های المپیک ۲۹ ورزشکار در ۱۲ رشته‌ی ورزشی در قالب تیمی به نام پناهندگان به رقابت با حریفان خواهند پرداخت. این ورزشکاران توسط کمیته بین المللی المپیک , از طریق برنامه‌های بورسیه المپیک از بین گروهی از پناهندگان انتخاب شده‌اند. در بین این ۲۹ نفر، نام ۵ ورزشکار ایرانی هم به چشم می‌خورد.

۱- کیمیا علیزاده زنوزی
احتمالا سرشناس‌ترین ورزشکار ایرانی حاضر در تیم پناهندگان کیمیا علیزاده‌ای است که در دوره‌ی قبل بازی‌ها در ریوی برزیل اولین مدال المپیکی را برای بانوان ایران به ارمغان آورد. علیزاده در المپیک ۲۰۱۶ ریو عملکرد خوبی داشت و در نهایت با چند برد پیاپی و تنها یک باخت خفیف مقابل گومز اسپانیایی موفق به کسب مدال برنز بازی‌ها شد. علیزاده در سال ۹۸ از ایران به هلند رفت و در نهایت دولت آلمان در تاریخ ۲۰ بهمن ۹۹ درخواست پناهندگی او را پذیرفت. علیزاده در کسب سهمیه برای بازی‌های المپیک ناکام ماند اما به لطف مجوز بورسیه کمیته المپیک توانست زیر پرچم پناهندگان به میدان برود. هرچند که بر خلاف المپیک قبل در نهایت دستش از مدال برنز کوتاه ماند.

۲- دینا پوریونس لنگرودی
علیزاده تنها تکواندوکار این فهرست نیست. پوریونس که همان طور که از پسوند نامش پیداست متولد لنگرود است از خانواده‌ای ورزشی می‌آید و پدر و مادرش مربیان برجسته تکواندو هستند. وی در سال ۲۰۱۲ در مسابقات قهرمانی آسیا مدال برنز و در مسابقات قهرمانی اروپا مدال نقره را از آن خود کرد. پوریونس که هم اکنون در کشور هلند زندگی می‌کند دلیل مهاجرتش را حمایت نشدن از سوی فدراسیون می‌داند.

۳- هامون درفشی‌ پور
درفشی‌ پور که زاده‌ی کرمانشاه است در مسابقات کاراته قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸ به مدال برنز وزن ۶۷ کیلوگرم دست یافت. اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسید که رفتن او به کانادا دائمی نباشد، اما پس از ازدواجش با سمیرا ملکی پور دیگر کاراته کار اهل کرمانشاه و ساکن کانادا، احتمال سکونت دائمی‌اش تقویت شد. درفشی‌ پور طی مصاحبه‌ای گفت که قصد دارد همراه با همسرش یک باشگاه ورزشی در کانادا راه‌اندازی کند. با این وجود او همچنان مصر است که حتما دیر یا زود به ایران باز خواهد گشت.

۴- جواد محجوب
ورزش‌های رزمی گویا پناهنده‌خیز است. محجوب یکی از جودوکارانی بود که مدال‌های فراوانی در کارنامه‌اش دیده می‌شد؛ از نقره ۲۰۱۲ تاشکند و طلای ۲۰۱۳ بانکوک گرفته تا چندین و چند مدال رنگارنگ در مسابقات گرند اسلم و گرند پری گوناگون. محجوب در المپیک ۲۰۱۶ ریو با شکستی زودهنگام با مسابقات خداحافظی کرد و بعد از مدتی به خاطر آنچه بی‌توجهی مسئولین می‌نامید اعلام کرد که می‌خواهد جودو را کنار گذاشته و در مسابقات MMA بخت‌اش را بیازماید. اما حالا دو سالی می‌شود که وی در کانادا به سر می‌برد و در المپیک توکیو زیر پرچم پناهندگان به روی تاتامی قدم خواهد گذاشت.

۵- سعید فضل الله
فضل الله عضو سابق تیم ملی قایقرانی در ماده کایاک دونفره است. وی پس از مسابقات آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون تصمیم به مهاجرت گرفت و به آلمان پناهنده شد. این قایقران اهل انزلی در کارنامه خود دو مدال نقره و دو مدال برنز قهرمانی آسیا و یک مدال نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ را دارد.

مطالب مرتبط با این پست
هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

حلالیت‌طلبیدن یا عذرخواهی چند ماه پیش یک استاد جامعه‌ شناسی دانشگاه تهران فوت کرد. او گرایشات مذهب...
- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
اگر حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسراییل را برد نظامی بدانیم؛ حمله به زنان سرزمینم توسط «گشت ارشاد ای...