راه از دل خواهیم جست

20 فروردين 1399
Author :  
تظاهرات چشم ها

راه از دل خواهیم جست

روزی می‌آیی که به دیدارت نیازی نیست [1]

شاید در آن حال بی نیازی هم باز نیایی، 

مثل آن همه نیامدن هایت،

اما تا به حال برایمان،

به سان نوشداروی بعد از مرگ سهراب بودی،

رفتند و می روند، وز تو باز، خبری نیست،

چشم ها به راهت سپید شدند،

راهی که مسافری برایمان نداشت،

شاید این راه بی مبداست؟!

شاید هم هرگز نباید چشم به راهی، داشت،

اما بی خیال آمدن و نیامدن ها،

سخت به دیدارت محتاجم،

به غیر از تمام گره های که، باز شدنش انتظار دستانت را می کشند،

هزار گلایه برای طرح دارم،

شکایت ها، رسیدگی ات را انتظار می کشند،

شاید از بیم این گلایه ها و شکایت هاست، که نمی آیی؟!

منتظر خلاصی از آنی، پیش از آمدنت،

اما بیایی و یا نیایی، ما راه خود را خواهیم رفت،

همان گونه که رفته ایم،

در نبودت، راه از دل خواهیم جُست،

دلی که راهگو و رازگویِ تنهایی های دائم ماست.

20 فروردین 1399

[1] - بخشی از شعر استاد سید عبدالحمید ضیائی، تحت عنوان  رازی نیست :     در انتظارِ آدمی، همواره رازی نیست       روزی می‌آیی که به دیدارت نیازی نیست            زیباتری از صُبحگاهِ روزِ صُلح، امّا        این پَرچمِ اندوهگین را اِهتزازی نیست         در دستِمان، دسته کلیدی کُهنه می چرخد          درها همه دَردند و، شب، جُز قُفلِ بازی نیست       طاعونِ تنهایی، تصرّف کرده جان‌ها را       جز قُرص‌ها و قِصّه‌هامان، چاره‌سازی نیست       جُز خَم‌شدن برخاک، جُز برخاستن از خویش       در مذهبِ آوارگی، دیگر نمازی نیست        ای حسِ خوبِ گُم شدن! میعادِ نومیدی!       تا گور از این گهواره‌ها، راهِ درازی نیست...

 

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
4 نظرها 204 Views
Tag :
سید مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (4)

This comment was minimized by the moderator on the site

امام زمان تا ۵۰سال دیگر ظهور نمی‌کند! Posted: 09 Apr 2020 10:27 PM PDT

محمد مهاجری

امام زمان(عج) را از سن ۶-۵سالگی که صبج های جمعه حتی قبل از اذان صبح با مرحوم پدر به مهدیه تهران می رفتم( و قبل از تاسیس آن در منزل مرحوم حاج شیخ احمدکافی) شناختم. واژه هایی مانند”انتظار” و “ظهور” را از همان وقتها یادم است.

علاوه بر آن در محیط خانه هم مادر و مادربزرگ از آمدن امام زمان،گاهی حرف میزدند. در میان آنچه از حرفهایشان به یادم مانده “شمشیر امام زمان” و “خر دجال” (که بعدها دانستم از مقدمات و نشانه های ظهور معرفی شده اند) برجسته تر است.

بزرگتر که شدم از منبریها هم در وصف امام زمان و انتظارحضرتش می شنیدم. کتابهایی هم می خواندم. سنم که بیشتر شد کتابهای شهیدهاشمی نژاد، شهیدمطهری و دکترشریعتی را. و می فهمیدم چه رنجی می برند این نویسندگان از رواج خرافات بخصوص در حوزه علائم ظهور. از سوی دیگر گاهی از منبرها می شنیدم که همین امسال و یا سال آینده،امام زمان ظهور می کند.

خرافات نه فقط نه در محاوره مادربزرگها که در محافل دینی هم رواج داشت. با همان عقل نوجوانی ام می فهمیدم این نشانه های ظهور که اینها می گویند ربطی به امام زمان ندارد. خیلی هایش به خواب و رویا مربوط است و بعضی ها هم از عالمانی نقل می شود که اسمشان معلوم نیست یا راضی نبوده اند از قولشان گفته شود. یا اگر گوینده معلوم است دهها یا صدها سال پیش درگذشته و راستی آزمایی حرفهایی که می شنویم مقدور نیست.

انقلاب که شد فتیله اینگونه موضوعات پایین آمد. هرچند که در دوران دفاع مقدس هر از گاهی دوباره سرک می کشید. نه توسط رزمندگان که توسط افرادی با فاصله صدها کیلومتر از جنگ، سواری بر اسبی سفید روایت می شد که در نقطه ای از جبهه برای لحظه ای ظاهر شده و لختی بعد در افق ناپدید شده است! صحنه ای که به چشم هیچیک از مردانی که زیر آتش سنگین دشمن می رزمیدند نیامد. هرچند که امدادهای غیبی در آن مقطع، قابل انکار نیست.

بعد از جنگ دوباره خرافه ها جان گرفت اما اوج آن در زمانی بود که محموداحمدی نژاد شهردار تهران شد و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی اش در جلسه ای از قصد خود برای ساختن شهری در تهران خبر داد که قرار است امام زمان هنگام تشریف فرمایی به تهران، در آن مکان مورد استقبال قرار گیرد! آن طرح البته اجرایی نشد اما شهردار ، رئیس جمهور شد و کوس مدیریت جهانی زد و خود را زیر لوای امام زمان معرفی کرد و البته برداشت کلاههایی را که باید برمی داشت. هنوز یادمان نرفته است اظهارات کسانی که او را پیشقراول ظهور حضرت مهدی(عج) می دانستند.

و نیز در دوره او، یافتن نشانه های پرشمار ظهور از لابلای کتابها و رویاها و خرافه ها ادامه یافت به حدی که حرفهای سره و درست، مظلوم ماند و مستور.

واعظ پرگویی در دوره ریاست جمهوری همین فرد اعلام کرد ظهور امام زمان تا همین یکی دوسال آتی(و قبل از پایان ریاست احمدی نزاد) به وقوع می پیوندد. یکی دیگر از برگزاری نماز در حسینیه کاخ سفید گفت و دیگری گفت مگر نمی دانید زنهایی که کلیپس بر موهایشان می بندند ، علایم آخرالزمانند و نشانه…؟

از پنجاه و چند سال پیش، خرافات و حرف و حدیثهای خنده دار و تاسف آوری که در باره ظهور شنیده ام، تفاوت بسیار ناچیزی با آنچه امروز رایج است، دارد. حتی توسعه علم و روشنگریهای بزرگان دین نتوانسته حریف اینگونه حرفهای بی ارزش شود. پس به سیاق گذشته می توان انتظار داشت امام زمان تا ۵۰سال آینده هم ظهور نکند.

This comment was minimized by the moderator on the site

دلنوشته ها - رحیم قمیشی امام زمان و‌ کرونا رحیم قمیشی

امروز همه‌اش فکر می‌کردم مثلا امام زمان "عج" ظهور فرموده‌ و امروز حاکم جهان شده‌اند. همین ویروس هم که پیدا شده و دارد همه جا جولان می‌دهد. طوری که همچنان جمع شدن چند نفر خطرناک باشد.
نمازهای جماعات، حج، مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها، جشن‌ها، کنسرت‌ها، جلسات، کارگاه‌ها و مراکز اقتصادی چند نفره و زندگی‌ها و مشاغل آزاد همه مختل، و بیمارستان‌ها انباشته از بیماران کرونایی هستند. همه دنیا منتظرند حادثه‌ای خوب اتفاق بیفتد تا جشن بگیرند و زندگی‌شان راه بیفتد.
امام زمان چه می‌کنند؟!
یا از خدا می‌خواهند دستور دهد به ویروس که ناگهان از کار بایستد.
البته که خدا الان هم هست و اگر می‌خواست انجام می‌داد. لطف او نیازمند درخواست واسطه‌ای که نیست. این همه ما خودمان دعا می‌کنیم. به نظرم این از عدالت خدا به دور است کار خیری که بر عهده اوست را عقب بیندازد تا شخص محبوبش از او بخواهد!
اصلا پارتی بازی خواهد بود و هیچکدام از پارتی بازی خوش‌مان نمی‌آید.

یا ایشان راه حلی پیشنهاد می‌کند که بشر ناگهان بهت زده متوجه می‌شود این راه حل بوده و نمی‌دانسته.
بسیار خوب، به باور ما امام زمان الان زنده هستند و در بین ماست. اگر راه حلی دارند چرا یواشکی به مومنی یا مرجع تقلیدی و یا فرد وارسته‌ای نمی‌گویند تا حداقل دوستدارانش را از این مشکل برهانند؟ ایشان غایب است ولی به اعتقاد ما که زنده است. اصلا بنویسند بگذارند جایی برای نماینده‌شان. خواب نما شوند به آنها که همیشه مدعی دیدنشان هستند، نمی‌شود؟!

البته من کارشناس دینی نیستم، اما به عنوان یک فرد شیعه باید بدانم تفاوت یک امام زمان زنده و یک امام زمان که اصلا نیست، چیست؟ کارشناسان دینی حتما این را در مناسبت نیمه شعبان برایمان توضیح خواهند داد.

من فکر می‌کنم دو تصور بالا، هر دو اشتباهند.
او راه حلی ماورائی برای مشکلات زمینی همراهش نخواهد آورد. یعنی نمی‌آید بگوید این ماهواره‌بر ما کجایش مشکل داشته که با هر پرتاب در مدار قرار نگرفته و ماهواره ما هدر رفته.
یا نمی‌گوید علم پزشکی زیر میکروسکوپ این نقطه را ندیده، حالا ببینید!
نمی‌آید بگوید اجی مجی لاترجی و ویروس کرونا ناگهان ناپدید شود.

از نظر من او می‌آید و می‌گوید؛
خداوند به شما عقل داده، به شما فهم داده، قدرت تجزیه و تحلیل داده، حس همفکری داده، قدرت مفاهمه داده، حس نوعدوستی داده، عشق داده، قوه آینده‌نگری داده، آزادی داده، شخصیت داده، عزت داده، طبیعت زیبا داده، امکان رشد داده، آن وقت شما منتظرید کسی بیاید جبران ناتوانایی‌ها و تنبلی‌ها و ترس‌ها و بی‌ارادگی‌‌هایتان را بکند؟!
من فکر می‌کنم امام زمانی که ما منتظر آمدنش هستیم اگر قرار است بیاید جور بی‌عقلی و بی‌عزمی و بی‌عملی ما را بکشد که تبدیل می‌شود به موجودی در خدمت بی‌عرضگان و نالایقان تاریخ!
و نیازی به بیش از هزار سال انتظارش نبوده

امامی که ما منتظریم بیاید لابد آن خواهد بود که بیاید و راه را نشان بدهد و‌ بگوید چطور می‌شود پیشرفت کرد.
راه را هم به کسانی نشان می‌دهند که اراده رفتن داشته باشند.
ما که نشسته‌ایم ببینیم کِی دارو کشف می‌شود، کِی دانشمندان راه رهایی‌مان را پیدا می‌کنند. کِی دستی از آسمان می‌آید و نجات‌مان می‌دهد، کِی ستمگران دست از ستم‌شان بر میدارند، کِی اختلاسگران دلشان می‌سوزد اختلاس نکنند، کِی آزادی را برایمان به رسمیت می‌شناسند، کِی حق انتخاب پیدا می‌کنیم...
ما را چه به انتظار برای امام زمان؟!

من اگر جای امام زمان باشم حتما بین کسانی ظهور خواهم کرد که قدر زندگی‌شان را می‌دانند، به هم احترام می‌گذارند، همدیگر را دوست دارند، تلاش می‌کنند، مسئولیت می‌پذیرند، به هم عشق می‌ورزند، نظم دارند، برنامه دارند، امید دارند، صلح را دوست دارند، به طبیعت احترام می‌گذارند... و تنها نیازمند یک جهت دهنده هستند.
من هرگز امام تنبل‌ها و ضجه زننده‌ها و دروغگوها و متظاهرین و کم عقل‌ها نخواهم شد!
من هرگز اسباب زندگی خوب برای آنها که شایسته‌اش نیستند، نخواهم شد.

امروز شایسته‌ها معلومند.
و ناشایست‌ها هم معلوم!
همین کرونا را نگاه کنیم...
و خودمان را گول نزنیم.
بی‌خود به امید یک قهرمان نباشیم!
خوشبختی بدون زحمت یک تصور پوچ است.

عید نیمه شعبان مبارک

@ghomeishi3

This comment was minimized by the moderator on the site

انقلاب اسلامی و مهدویت محمد حسین کریمی پور
مخاطب این یادداشت، شیعیان معتقد هستند. جستارهاییست متکی بر مبانی شیعی در تقریر بعض اعتقادات این داعی که نه ادعای شمول معنا دارد نه داعیه انسجام و ترتیب.
عصمت و مهدویت دو‌شاخصه مهم در منظومه فکری امامیه است. شیعه امامی ، پیامبران و ائمه را ملحق به مفهوم قرآنی “ما ینطق عن الهوی” و معصوم از خطا می داند. از منظر امامیه، زمانه از حجت خدای معصومی که باراده الهی، سبب المتصل بین الارض و السماء است ، خالی نمی ماند. گرچه منجی آخرالزمان، مفهومی فرا اسلامی و ابراهیمی است. اما مهدی امامیان، فرد زنده معین موجود پنهان اما موثر در تکوینیست که برنامه ظهوری با مراحل جغرافیایی مشخص دارد. ماموریت اصلی جماعات شیعی ، زمینه سازی ظهور و حکومت اوست. چنین دیدگاهی به مهدویت، موضعی رفیع در اندیشه شیعه امامیه داده.

در دوران طولانی غیبت، نظر غالب امامیان آن بوده که پیاده کردن حکومت خدا بر روی زمین ، بدون ریاست معصوم ع ممکن نیست. این بدان‌معنا نیست که ضرورت وجود حکومت برای اداره جماعات انسانی رانفهمیده یا حاکم بهتر با بدتر نزدشان یکسان بوده باشد. تاریخ گواهست هر جا میسور بوده آنها در بهبود کیفیت حکمرانی زمینی و ‌محکمه و دیوان کوشیده اند. اما غالبا حکومت را بر خلاف سنیان و‌اسمعیلیان ، من باب اضطرار و امری عرفی و زمینی و‌غیر قدسی می دیدند. گرچه بسیاری از شاهان شیعه صفوی و قجری، ادعای ظل اللهی و‌نصب من عندالله داشتند ولی این دعوی، نزد عقول امامیه،جز من باب تقیه، مقبول نمی افتاد. حتی آنچه مرحوم امام خمینی در ادعای تساوی ولایة فقیه و‌نبی و لزوم حاکمیت ولایة مطلقه فقیه آورد و‌قبل از او‌هم اقلیتی بدان قائل بوده اند، یقینا جریان اصلی مدرسه امامی نبوده و نیست.
بگمان من ، انقلاب اسلامی، قدمی بلند در تکوین فکر شیعه امامی در راستای تهیاء ظهور بود. ایمان شیعه بدانکه هیچ کس با معصوم قابل قیاس نیست، محکم تر شد. دریافت که رایة معصوم را باذن الله، قوت و‌ نور و‌هدایتیست که دیگران فاقد آنند. دریافت رابطه معصوم با حکومت الهی، ربط روح با بدن است. شیعه دید چون فقیه ادعای ولایت مساوق معصوم کرد، حکومتی پدید آمد که باء بسم الله عدالتش را خلخالی فقیه و تاء تمت هتک کرامت انسانیش را جنتی فقیه نوشت! نعوذ بالله منهم و مما یدعوننا الیه.

شک ندارم که بسیار مردمان در ایران و‌جهان، انقلاب مرحوم امام خمینی را بروز بیرونی مکتب اهل البیت ع می دانند و‌ قضاوتی را که لایق اولیست، به دومی، تعمیم می دهند. این زمینه اقبال مردمان به مدرسه اهل البیت ع را در میان مدت خواهد کاست.
اما گمان دارم عمق و طول این دوره فترت، بستگی به رویکرد اجتماعی و سیاسی آتی شیعیان امامی دارد.

شیعه محتاج رویکردی سنجیده است که می تواند متاثر از مبانی ذیل باشد:
۱- شیعه باید شهروند وفادار کشورش و‌ حامی دموکراسی باشد. حکومت را خادم‌ منافع کشور و‌حافظ همه شهروندان ، غیر فرقه ای و غیر قومی بطلبد. این اصول، میراث سیاسی مشترک فقیهان موسی الصدر و سیستانی است.
۲- شیعه باید در آموزش و‌ ارتقاء شاخص های توسعه انسانی خود بکوشد. قبلا رویکرد آدمسازی فقهائی چون علامه کرباسچی را مرور کرده ایم.
۳- شیعه بس محتاج ‌احیاء مکارم اخلاقست . باید بپذیرد شاکله مدرسه اهل البیت ع بر پایه کرامت انسان و‌ناساز با قواعد غلامی و اکراه عقیدتی است.
۴- شیعه باید از مذهب قدرت که اصل را تسلط دانسته و همه اصول مذهب و اخلاق را فدای حفظ قدرت می کند، علنا و دائما تبری جوید. باید اعلام کند تسلط بر مردم بدون رضایتشان مشروع نیست. شیعه باید در اصلاح عقیده گروندگان بمذهب قدرت، سخت بکوشد.

شیعیان باید بدانند در دوران غیبت، جهان مطلوبشان فراهم نمی آید. لذا باید با تکیه بر عقل، بکمک دیگر مردمان در ساماندهی عرفی به مسائل جامعه شان در حد وسع بکوشند. این نباید مانع تلاش آنها برای تهیه مقدمات ظهور بالاخص از طریق تربیت نفوس عالیه و نشر دعوت آل رسول ع باشد.

ظهور مهدی ع، معطل پرورش انسان های قابل برای اداره حکومت مهدوی، بالا بردن سطح فهم و مطالبات بشر‌ و جلب قلوب و‌افکار به مدرسه اهل البیت ع است. در روایات ظهور ، از جهانی شدن دعوت در پی گرویدن افواج عیسویان به منطق برادر مسیح ع می شنوید. و البته از صف آرائی برخی فقیهان شیعه بر ضد امام ع. دوران حکومت او‌دوران توازن، فوران دانش ، تکمیل عقل ها و وفور برکتست. نبرد بزرگ مهدی ع در ساحت عقول و قلوبست نه در تنگنای دشت ها و‌جبال. مبارک باد نام مقدس موعود انبیاء . آمین! https://t.me/M_H_Karimipour

Telegram (https://t.me/M_H_Karimipour)
محمّد حسين كريمي پور
.. اين هم حرفي است.
گاهي حرف حساب!

This comment was minimized by the moderator on the site

فرصت نیمه شعبان وآسیب شناسی ازرفتارشیعه Posted: 08 Apr 2020 06:50 AM PDT هادی سروش

براساس منابع دینی؛ مشکلات و نارسایی های دینی ، خصوصا در مکتب تشیع در سه چیز خلاصه میشود؛
اول : تندروی ها ، مبالغه ها و غلوها
دوم : پایین آوردن شاَن و مقام اهلبیت(ع)
سوم : بهانه به دست دشمن دادن.

این سه امر مهم ، از حدیث امام رضا (ع) قابل استفاده است .[۱]

مهم ترین بخش تندروی در دو قسمتِ تئوری پردازی ورفتاری است ؛ابتداءا هر نوع رفتار تند وافراطی خارج ازموازین عقلانی به داعیه دفاع ازدین و ارزشها مطرح میشودوبعدموردانجام قرار میگیرد.

طرح احادیث ضعیف که بنابراثبات مقامات ائمه راداردولی دارای مفادغیر قابل پذیرش برای جامعه ی امروز باشد، درراستای”تندروی ومبالغه”باید ارزیابی نمود.

چالش دیگر؛طرح مباحث وایده هایی است که دردرون آن، تحقیر وتنزل مقام اهلبیت(ع)است. بمانند اینکه امام (ع) در حد یک انسان عالم قرار میدهند و یا کرامتهای ایشان را در حد و اندازه یک “مرتاض” قرار میدهند.
مشغول کردن مردم به “خواب و رویاها” ی عجیب وغریب، وحرف از کرامات غیر قابل قبول، از آن دسته اموری است که منزلت اهلبیت(ع)رامورد آسیب جدی قرار میدهد.

برای بهانه دادنِ بدست دشمنان ، کافی است که کسانی در مسند امور قرار گیرند که مدیریت مقبول ومعقولی نداشته باشندو یااز پاکدستی وزبان پاک بهره ای نبرده باشند!
اینان گرچه باچهره های مذهبی وگفتمان دینی وارد عرصه میشونداما درطول تاریخ شیعه بدترین ضربات را به مکتب اهلبیت واسلام وارد کرده اند.

ناچاریم این حقیقت تلخ رااعتراف کنیم ، کسانی که در جهان اسلام درجایگاه دینی قرارگرفته باشندوازمسئولیت خویش بخوبی برنیایند، درواقع خواسته یا ناخواسته در مسیر “دشمنی”خواهند بود و درست بهمین جهت است که کسانیکه به ناحق ویاناعادلانه برمسند “حکومت” ویا “هدایت” قرار میگیرند، مورد توبیخ ائمه (ع) میباشد؛
عیص بن قاسم گویداز امام صادق(ع) شنیدم که می فرمود: “..تقوا داشته باشید و با دقت به درون خود بنگرید ، قسم به خدا اگر کسی گوسفندانی داشته باشد و برای آن ها چوپانی به خدمت گرفته باشد و سپس مردی را بیابد که به مصالح گوسفندان او اعلم از چوپان اوست, چوپان خود را اخراج می کند و شخص اعلم را به خدمت می گیرد.

اگر [خدای نخواسته] ناحق و یا ناعادلانه ای در راس امور شکل گیرد ؛ نشان از مصادیق “تحقیر و تنزل” شئون رهبران الهی بحساب میآید و نشانه اش این است هر وقت جامعه اسلامی گرفتار چنین اوضاع وخیمی شده، بلافاصله آثار دین گریزی درسطح جامعه ویادرسطح کلان تر یعنی جهان اسلام، خصوصا نسبت به جوانان محسوس میشود!

آیا امام زمان تنهاست؟
این مشکلات است که یک امام (ع) را همانطوریکه در زمان حضورش “تنها” میکند ، امام (ع) را در زمان غیبت هم تنها میکند .
امام کاظم (ع)حضرت ولیعصر را به امامِ تنها وغریب وغائب معرفی میکند![۲]

این تنهایی به چه معناست ؟
شاید مقصود” تنهایی معنوی” است، بدین معناست که اهل زمان غیبت چنان مشغول امور شخصی و خانوادگی و اجتماعی وسیاسی میشوند که از ساختار و بایدهای مکتب و امام آن مکتب غافل میشوند که امام (ع) در تنهایی قرار میگیرد.

وظیفه در دوران غیبت به دو چیز است
اول:دین داری است.دین داری،فقط نماز ودیگر عبادات نیست،دینداری یعنی احترام به همه حق الله ها و همه حق الناس ها واین است که چنان سخت است بمانند دست برشاخه پرتیغ کشیدن معناشده.[۳]
دوم:عقلانیت است.ونشانه رفتاری عقلانی ما مسلمین وشیعیان این است که “عاقلان جهان”آن راتحسین کنند[۴]

خروجی مهم “عقلانیت”؛تشخیص صحیح درامور فردی مانند امور معاش و زندگی،ونیزتشخیص صحیح اجتماعی وتشخیص درست دینی است.
دراینجاست که تقویت واقعی “ارکان دین” و “امامت” حاصل میشود.

——

[۱] امام رضابه ابن ابی محمود( مرد نابینایی از اهل خراسان ، وازیاران حضرت امام رضا (ع) بوده) فرمود؛
قَالَ الرِّضَا(ع):یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ إِنَّ مُخَالِفِینَا وَضَعُوا أَخْبَاراً فِی فَضَائِلِنَا وَ جَعَلُوهَا عَلَى ثَلَاثَهِ أَقْسَامٍ ؛أَحَدُهَا الْغُلُوُّ وَ ثَانِیهَا التَّقْصِیرُ فِی أَمْرِنَا وَ ثَالِثُهَا التَّصْرِیحُ بِمَثَالِبِ أَعْدَائِنَا..( عیون اخبارالرضا)

[۲]”هُوَ الطَّریدُ الوَحیدُ الغَریبُ، الغائِبُ عَن اَهلِهِ، الموتُورُ بَاَبیهِ”.(کمال الدین۳۳۷)

[۳]عن هانئ التمارقال لی أبو عبد الله : إن لصاحب هذا الامر غیبه المتمسک فیها بدینه کالخارط للقتاد بیدیه.(کمال الدین/۳۲۵)

[۴]ابوخالداز امام سجاد(ع):أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَهِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَهُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَهِ الْمُشَاهَدَهِ…(کمال الدین/۳۰۰)

There are no comments posted here yet

نظر خود را اضافه کنید.

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

ارتباطات انسانی شاید از بهترین شاخص های انسانیت ما انسان هاست، که تبلور آن در رویارویی تفکر و تبادل احساسات با دیگران حاصل می شود، امروزه فن آوری های جدید به کمک انسان آمده و شرایطی را فراهم نموده اند که بتوان به طور سریع و وسیع با هم در ارتباط باشیم، نوشته هایم در این سایت، سیاه مشق هایی است که در کلنجار با دل، به نوشته در آمده و لزوما درست و یا نادرست نیست.

آخرین خبر رویتر