تمامیت خواهی ریشه جنگ غزه و مردمی که به خاک و خون کشیده می شوند
  •  

26 مهر 1402
Author :  
سرزمین مقدسی که به گورستان مورد منازعه اهل دین تبدیل می شود

 

جنگ در فرودگاه وحی، آوردگاه حرکت و تلاش انبیای بنی اسراییل، که داستان متنوع و شگفت انگیز، و زندگی و تلاش آنان، به غیر از تورات و انجیل، بخش عظیمی از قرآن را نیز به خود اختصاص داده است، در اوج خشونت، شقاوت، بدویت، وحشیگری، بیرحمی و کشتار و جراحت ادامه دارد، مردم ساکن در این منطقه، مهمترین سوژه ها و عامل فشار طرفین جنگ سالار، بر همدیگر، و هدفی راحت برای سلاخی، انتقام و انتقامجویی شده اند.

کمتر نظامی است که در این جنگ کشته می شود، و بیشتر کسانی سلاخی می شوند که در خانه های خود، یا اماکن عمومی دیگر، زیر تبادل آتش بی پایانِ جنگ، پناه گرفته اند، تا شاید توفان این جنگ ها از سر آنان به سلامت بگذرد، اما گویا گذری در کار نیست، چرا که هر از چندی، این جنگ دوباره از سویی آغاز می شود و اندازه های کوچک و بزرگ، تمامی ندارند، و علاوه بر خانه ها، دیگر حتی بیمارستان های مملو از مجروج هم، جای امنی برای زنده ماندن، زیر این آتش جاهلیت مدرن هم نیست،

این روزها مهمترین میدان جنگ، بزرگترین زندان سر باز جهان (بعد از کره شمالی)، یعنی همان غزه است، که رزمندگانش، چند روز قبل، دیوارهای حایل را شکستند و یک نبرد پیشدستانه را آغاز کردند، و بیش از 1300 نفر را در اسراییل کشتار، و صدها نفر دیگر را مجروح نمودند، نبردی غافلگیر کننده، و صد البته مشکوک، که همه ی جهانیان را انگشت به دهان کرد، که طراح و پشت صحنه ی این حمله، کدام قدرت جهانی بود، که زیر چشم های حساس و بینا، دوربین ها، اسکنرهای حساس با تکنولوژی بالا و...، چنین خونی را در رگ های غزه دوانید، و تپش جنگ آن را کسی نشیند، و هشدار نداد، و یا شنیدند و خود را به تغافل زدند، تا شرایط، به امروز ختم شود، و سیل خون به پا کنند! که معلوم نیست کدام جنایت باید با سر و صدای این حمله پوشیده می شد، و یا به چه هدفی نظر داشتند.

اما حقیقت این است که بدنبال آن حمله ی پیشدستانه، تا کنون نزدیک به سه هزار نفر تنها در غزه سلاخی شده اند، و هزاران نفر دیگر با بدن های پاره پاره شده، در بیمارستان ها مرگ و معلولیت را انتظار می کشند؛ و هزاران خانه که ویران شد، و یا از سکنه اش خالی تا، مالکانش آواره بیابان ها و درخواست کننده صدقه و سرپناه از این و آن شوند، و اسراییل تازه از آغاز راهی می گوید، که شروع کرده است، و کسی جز سردمداران جنگ نیست که بداند، این جنگ، دامن چه کسانِ دیگری را، با چه وسعتی، و چه دوره ایی از استمرار، خواهد گرفت، چرا که تعیین کننده میزان گسترش جنگ، تصمیم سازانی اند که اختیار سلاح، سربازان، خونریزی، گسترش، یا کاهش آن را دارند،

در دو سوی این میدان خونینِ به جان انسان های بی گناه و بی سلاح، لشکری از سیاست پیشگان، در دو طرف این جنگ، صف کشیده اند که با تصمیمات خود، این صحنه را چیده، مدیریت می کنند و مهره های شطرنج کشتار و خشونت را جابجا کرده، و می کنند، و با هر جابجایی، هزاران کشته، و میلیاردها ویرانی را بر مردم مصیبت زده خاورمیانه، تحمیل کرده و خواهند کرد.

 مصر و اردن از خوف میلیون ها آواره فلسطینی که ممکن است به سوی مرزهای آنان سرازیر شوند، نسبت به گسترش جنگ هشدار می دهند، و خاورمیانه را، به درستی در "لبه پرتگاه" جنگ می بینند؛ و دنیا هاج و واج مانده است، در کدام سوی این کشتار بایستد، از کدام سو حمایت کند، کنار قصاب های اسراییلی که برای داشتن سرزمین خاص و پاکستان یهود، و رسیدن به سرزمین آبا و اجدادی و تاریخی خود، نبرد می کنند، یا کنار فلسطینی ها که مظلومانه بی جا مانده اند و حال آنکه آنان نیز در این سرزمین شریکند، زیرا یا از بومیان منطقه بوده اند، که با آمدن اسلام این دین را پذیرفتند، و یا مهاجمان عربی اند که در رکاب مسلمانان فاتح، بدین غنیمت جنگی دست یافتند، و اکنون اسلاف شان فلسطینی شده و سده هاست اینجا را سرزمین خود کرده اند، و از یا از اسلاف مدافعانی همچون صلاح الدین ایوبی اند، که در دست به دست شدن این سرزمین دست داشتند و...،

در هر صورت باید اعتراف کرد که به لحاظ تاریخی، فلسطینی و بنی اسراییلی، هر دو در این سرزمین سهم دارند، سهمی آبا و اجدادی؛ اما تمامیت خواهی ها نمی گذارد، تا این سرزمین بین صاحبان اصلی آن، ساکنان فعلی و یا صاحبان تاریخی، تقسیمی عادلانه و منصفانه شود،

چه مسلمانانی که آن را "دارالاسلام" می دانند و از پاکسازی آن از بنی اسراییل و... می گویند و یا بنی اسراییلی که حقوق دیگر نژادها و ادیان را نادیده گرفته و آنرا سراسر ملکِ طِلق خود تلقی می کنند، و جنگ های بی پایان و کشتارهای ظالمانه ایی که، در دور معاصر آن، نزدیک به 75 سال است که آغاز شده، و پایان نمی پذیرد، و انسان های آزاده، و منصف جهان، هر بار در گازانبر وجدان به درد آمده خود گرفتار می مانند، که به کدام سو نظر کنند، از کدام یک حمایت کنند، چشم به کدام ببنندند، به کدام چشم باز کنند، کلافی سر درگم که همه جهانیان را میدانی از جنایت و کشتار، رفوزه امتحانی کرده است که پایانی ندارد.

حال آنکه به اعتراف قرآن، تورات و تا حدودی زیادی انجیل، این سرزمین فرودگاه وحی انبیا بنی اسراییل بوده است، و خداوند به ساکنان، و این زمین، آنقدر توجه داشته است که تنها در قرآن صدها آیه، به زندگی و داستان این نازپروردگان درگاه الهی اختصاص داده شده است! نمی دانم چرا سوزن گرامافون خدا، اینقدر روی این سرزمین و ساکنانش گیر کرده بود، که تمام اروپا، امریکا، و آسیا را فاکتور گرفت و سخنی از آنان نگفت، و تنها روی خاورمیانه زوم کرد، و در خاور میانه هم این تنها شامات و فلسطین بود که نقطه اختصاصی نگاه او شده بود.

و لااقل مسلمانان با توجه به این حقیقت که در قرآن آمده و با عنایت به اینکه بعد از ادیان موسوی (تورات) و عیسوی (انجیل) آمده اند و قرآن شان این چنین از این منطقه و ساکنان تاریخی اش گواهی می دهد، باید بیش از مسیحیان و یهودیان، به حق ساکنان واقعی این سرزمین صحه گذارند، و دست از تمامیت خواهی بردارند، و با توجه به این حقیقت، به موجودیت، و حق بنی اسراییل در این منطقه اعتراف کرده، و در مقابل بنی اسراییل نیز، به حق و حقوق مسیحیان و مسلمانان در این سرزمین اسرارآمیز باید اعتراف کرده، و حق زندگی و مالکیت آنرا به رسمیت بشناسند، تا این بلیه جنگِ بی پایان، خاتمه یابد، و بیش از این انسان ها را دچار وجدان درد نکنند.

اگر دعوا و خودخواهی های موجود، بر سر تصاحب سرزمین است که کوتاه آمدن دو طرف از تمامیت خواهی ها و تقسیم منصفانه زمین، باعث خواهد شد تا صلح بین ادیانی، بین قومی و بین نژادی به این منطقه بلازده و در دوشاب خون و جراحت غرق شده، حاکم شود، ورنه اگر این جنگ برای نابودی اسلام و مسلمانان، یا یهود و یهودیان است، که حرف دیگری است و بهانه گیرها می توانند هر روز بهانه ایی را، برای کشتار همدیگر چاق کرده، و نبرد خونین خود را تا آخرین نفر ادامه دهند، و این جنگ را پایانی نخواهد بود، و باید به انتظار نتیجه ی همان روایت های مشکوک آخر الزمانی نشست، تا یک وجود ماورایی، به این بازی وحشیانه و مملو از شقاوت، سفاکی، جباریت، تکبر، بی رحمی و... پایان دهد.     

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

موارد مرتبط

نظرات (13)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

نابودی اسرائیل
بدون مقدمه
1 – انسان ها با زبانی سخن می گویند، که قبلا درباره ی معانی کلمات و جملات آن توافق کرده اند. به میوه فروش می گویید هندوانه می خواهم. او هم به شما هندوانه می دهد. اگر خربزه را نشان دهید و بگویید منظور من از هندوانه این است، به شما می خندند و می گویند در این زبان توافق شده که به این میوه هندوانه و به این میوه هم خربزه می گویند.
2 – در بحث پیچیده و مفصلِ اصولیِ "حقیقت و مجاز؛ حقیقت شرعیه" معلوم می شود که نه در سخنان پیامبر اکرم(ص) و نه در قرآن هیچ اصطلاح جدیدی جعل نشده است. بلکه قرآن و پیامبر(ص) به زبان قوم، یعنی با کلمات و اصطلاحات رایج زمان خود سخن گفته اند.
3 – بعضی از جملات، هزینه دارند. مثلا اگر به کسی بگویید من تو را از هستی ساقط می کنم، این جمله، طبق قانون تهدید شمرده می شود و مجازات دارد. اما اگر بگویید چک تو را به اجرا می گذارم و اموالت را می گیرم و زندانیت می کنم، از حق قانونی خود سخن گفته اید و سخن از حق قانونی، مجازات ندارد. یعنی می توانید یک معنا را با یک لفظ بگویید و مجازات شوید و با لفظ دیگر بگویید و سالم بمانید.
4 – این مسئله در سیاست، اهمیت بسیار بیشتری دارد. یک معنا را می توانید با الفاظ و کلماتی بگویید و در سطح جهان محکوم و منزوی شوید و به مردم و کشور خود خسارات بسیاری وارد کنید و یا همان معنا را با الفاظ و کلمات دیگری بگویید و در سطح جهانی کشور و مردم خود را متمدن و عاقل معرفی و باعث افتخار آنها شوید.
5 - نابودی، در عرف سیاسی، معنای روشنی دارد. آلمان نابود شد. فعلا اسرائیل دارد غزه را نابود می کند. هم چنین است افغانستان، عراق، اوکراین و ... معنای نابودی معلوم است. تهدید یک کشور به نابودی، در عرف سیاسی به این معنا است که می خواهیم مثل غزه، افغانستان، اوکراین، آلمان ... در همش بکوبیم.
6 – رژیک اشغالگر قدس، چه بخواهیم چه نخواهیم یک کشور است. می توانیم آن کشور را جعلی، نامشروع، اشغالگر و ... و با هر عبارت دیگری معرفی کنیم. اما سازمان ملل متحد، آن را، به عنوان یک کشور با محدوده ی جغرافیایی خاص، به رسمیت شناخته و البته در عین حال، آن را در خارج از مرزهای 1967 اشغالگر دانسته است.
7 - اگر سیاستمداری سخن از نابودی چنین کشوری بگوید، هر چند معنای حرفش صحیح و حق باشد، هزینه ی بسیاری را بر مردم و کشور خود تحمیل می کند. البته به ندرت اتفاق می افتد که حاکمان مانند آلنده یا قذافی در جریان جنگ و درگیری صدمه ببینند. آنها معمولا تا آخرین نفرات، در حصار امنیتی قرار دارند. سلامت، بهداشت، تغذیه و رفاهشان اولویت اول هر نظامی است. صدمات را مردم تحمل می کنند. بی باکی یک سیاستمدار در چنین موقعیتی به معنای خرج کردن از امنیت، آسایش، پیشرفت و ... مردم است. حاتم طائی شدن در اینجا کار آسانی است. سیاستمداران بزرگ در چنین مواقعی منافع شخصی، نام و شهرت خود را فراموش و منافع ملت و کشور خود را ملاحظه می کنند.
8 – همین معنا توسط همین سیاستمداران به این صورت بیان شده که منظور ما از نابودی اسرائیل این است که: "به جای این رژیم یک رژیم متکی به آراء مردم، کلیه ی مردم، مسلمان، مسیحی و یهودی ... در این منطقه حاکم شود. باید یک رفراندم زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار شود و نوع حاکمیت تعیین و به جای رژیم فعلی مستقر گردد. در آن صورت همه آن را خواهند پذیرفت" این حرفی است که نه تنها در عالم سیاست و بین عقلای دنیا هیچ هزینه ای بر ملت تحمیل نمی کند، بلکه دولت و ملت را به عنوان ملتی متمدن، عاقل، طرفدار دمکراسی و حاکمیت مردم معرفی می کند.
9 – سیاستمداران، بلکه عقلا حق دارند از این روش تعجب کنند و حتی بخندند. شما که نظری به این وجاهت دارید، که باعث افتخار مردم و کشورتان می شود، چرا آن را در قالبی بیان می کنید که هزینه های کمرشکنی را بر آنها تحمیل کند؟ واقعا چه جوابی برای این سؤال داریم؟
10 – از حق نباید گذشت. تا کنون بارها و بارها زیرکی مقام رهبری، علیرغم تلاش های برخی از جنگ طلبان، که برای مردم ناشناس هم نیستند، کشور را از افتادن در ورطه ی جنگ باز داشته است. امیدوارم این بار هم درایت ایشان مانع افتادن کشور در دام جنگ طلبان بشود. نظام جمهوری اسلامی، در این پیچ خطرناک، قدرت نجات این سفینه را دارد. تصمیمات هوشمندانه و دقیق، می تواند در دنیای پر تلاطم فعلی، کشور را از سقوط در گرداب جنگ و فروپاشی نجات دهد. و یک اشتباه در محاسبه… پناه بر خدا.
12 - گماشتن افراد ضعیف، غیر متخصص، نا آشنا با مقتضیات عالم سیاست، در این پیچ تاریخی حساس، خطر بسیار بزرگی در برابر کشور قرار داده است. افرادی که، اگر هم بتوانند کلمات را درست ادا کنند، حتما متوجه اهمیت معانی آنها، مخصوصا در جایگاهی که در آن قرار دارند، نیستند.

https://www.instagram.com/alireza_feiz_meshkini/
https://t.me/fazemeshkini
http://eitaa.com/Alirezafeiz

This comment was minimized by the moderator on the site

یک گروه امدادی: تلفات کودکان فلسطینی در سه هفته اخیر از مجموع تلفات درگیری‌های جهان از سال ۲۰۱۹ بیشتر است

تعداد تلفات کودکان غزه در اثر حملات رژیم صهیونیستی درحال نزدیک شدن به یک نقطه فاجعه بار است.
گروه «نجات کودکان» در گزارشی اعلام کرد: تعداد کودکان فلسطینی که اسرائیلی‌ها در سه هفته اخیر کشته‌اند از کل تلفات کودکان در درگیری‌های جهان بیشتر است.
این گروه در گزارشی اعلام کرد: در حال حاضر تعداد کودکانی که در غزه در سه هفته گذشته کشته شده‌اند، از مجموع کشته‌شدگان در درگیری‌های سراسر جهان در هر سال از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیشتر است. ارقام منتشر شده توسط این سازمان غیردولتی نشان می دهد که حداقل ۳۳۲۴ کودک از ۷ اکتبر در غزه کشته شده اند در حالی که ۳۶ کودک در کرانه باختری اشغالی جان خود را از دست داده اند./ شفقنا

This comment was minimized by the moderator on the site

رسول جعفریان @jafarian1964 · Oct 29
فلسطینی ها سرزمین مادری را می خواهند و برای آن می جنگند، اما صهیونیستها خود را درگیر یک جنگ دینی کرده اند. کشتار به نام تورات. این فاجعه ای است که باید غرب بیش از دیگران روی آن حساس باشد و نیست. شاهدیم که نتانیاهو از کشتن کودکان و زنان با استناد به تورات سخن می گوید.
غزه


Dr Malek Sitez @DrSitez · Oct 29 ·
یک جنگ و جدال «کوچک» دیگر هم در همین جهان وجود داشت، به یاد دارید؟ برخی‌ها جنگ اوکراین و گروهی جنگ ناتو و روسیه می‌گفتندش. یک کسی به نام زیلنسکی یادتان است؟ بسیار زحمت کشید تا جنگ یاد ما نرود. این نتانیاهوی زیرک زیلنسکی بی‌چاره ره خانه‌نشین ساخت.

This comment was minimized by the moderator on the site

Herbert Karim-masihi ( Greg ) هربرت کریم مسیحی @herbertgreg8 · Oct 28
حاکمان و خدایان تنها صلح می کنند اما جنگ هرگز.
این انسانها هستند که ندانسته و ناخواسته تبدیل به لکه های خون روی زمین می شوند.
خودشان آرزوهایشان. امیدهایشان حتی وعده های صبح فردای کودکان برای بازی در کوچه ها.
هرگز هیچ خدایی نمی میرد بلکه نامش را تغییر می دهد.

This comment was minimized by the moderator on the site

روحانیون...

و ناگهان دیدم که در کنار فرعون‌ها و قارون‌های تاریخ که بر بردگیمان می‌خریدند و به بیگاریمان می‌کشیدند، دیگرانی نیز به نام جانشینان این پیامبران سرکشیدند، "روحانیان"
و بعد، دیدیم که همین "روحانیون" ما را دستبندی دیگر زدند و به نام "زکات" غارتی دیگر کردند و به نام "جهاد" در راه دین، به جنگهای برادر کشی فرستادند!
و اکنون هزاران سال است که در کنار دیگر برادرانم و خواهرانم در زیر شلاق فرعونها قصر میسازیم و با کار و رنج و گرسنگیمان برای قارونها گنج مینهیم و با فریب و افسون "روحانیون" مسجدها و معبدها میسازیم و اسیر جهل و تعصب و جنگهای بیهوده "مقدس" شده ایم!

دکتر علی شریعتی

@iranema1944

This comment was minimized by the moderator on the site

tabatabaei @tabanejad Oct 20
ایا حرکت حماس عاقلانه بود؟
اینهمه انسان بیگناه قربانی شدند و هنوز هم ادامه داره
چی نصیبتون شد؟ ارزشش رو داشت؟
جز پوتین و نتانیاهو چه کسی منفعت برد؟



محمّد حسين كريمی پور @M_H_Karimipour · Oct 20
اسرائیل با استناد بفیلم الجزیره، فاجعه بیمارستان را بخطای موشک فلسطینی نسبت داد. خود الجزیره با انتشارِ تحقیقی مستند این فرضیه را رد کرده. چه کسی اهمیت می دهد؟ در منطقِ غرب، اسرائیل حقّ هر کاری را داراست، حتی اگر حمله به بیمارستان باشد. آنکه مطلقا هیچ حقی ندارد، مردم غزّه اند!



hossein yazdi @IrTimes · 21h
من مطمئنم اگر روزی انشاءالله کشور فلسطین تشکیل شد این کشور در کنار عربستان خواهد ایستاد و نه ایران، چون ایران در هر صورت ماهیت شیعی دارد ولی فلسطینی‌ها از تندروهای سنی مذهب هستند. زیاد نخاله راست می‌گوید شیعه حتی در جهاد اسلامی که کاملا وابسته به ایران هم هست جایی ندارد.



Saba Azarpeik صباآذرپیک @sabaazarpeik · Oct 19
انسانیت برای اینها مرز دارد!
نمیتوانند هم از این تصویر بمیرند هم برای کودک له شده فلسطینی!
هنوز به این سطح از بلوغ نرسیدند که «انسانیت، مرز ندارد»

This comment was minimized by the moderator on the site

yashar soltani @yasharsoltani · Oct 20
زیاد النخاله «دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین»:
«طبق قوانین گروه جهاداسلامی، ما یک گروه سُنّی هستیم و همه باید سُنّی باشند. کسی خواست شیعه باشد باید از گروه ما برود بیرون و جایی ندارد! شیعه بین ما جایگاهی نخواهد داشت. هرکس خواست شیعه باشد یا کافر باشد از گروه جهاد اسلامی خارج است»


نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی) @Zeidabadi_Ahmad مشکل و راه‌حل در مسئلۀ #فلسطین

چه آن را یک توطئۀ بین‌المللی بنامیم و چه دست تقدیر بدانیم در اصلِ واقعیت آن ۲۷ هزار کیلومتر مربع حاشیۀ جنوب شرقی دریای مدیترانه تفاوتی نخواهد کرد. واقعیت این است که تغییر و تحولات خونین و نکبت‌بار قرن ۲۰، چندین میلیون یهودی و عرب را در آن نقطه از دنیا در کنار هم قرار داده است.
آنها هر حسی که به یکدیگر داشته باشند، ناگزیرند با هم راه همزیستی مسالمت‌آمیز در پیش گیرند. نه می‌توان تاریخ را به نقطۀ صفر رساند و نه می‌توان واقعیتی با عمر حداقل یک قرن را نادیده گرفت. راه همزیستی مسالمت‌آمیز یهودیان و عرب‌ها در آنچه "سرزمین مقدس" نامیده می‌شود، یا تشکیل کشور واحدی از رود تا دریا با حقوق مساوی تمام آنان است و یا به رسمیت شناختن دو کشور جدا از هم در محدوده‌ای که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حدود و ثغور آن را تعیین کرده است. راهِ مقدور و مطلوب دیگری قابل تصور نیست. تنها راه نامقدور و نامطلوب، حذف و نادیده‌انگاری یکی توسط دیگری است که آن هم به حادثه‌ای چون عملیات خونین ۷ اکتبر از یک طرف و فجایع پس از آن در نوار غزه از طرف دیگر منجر می‌شود.
آن دسته از یهودیان افراطی که خواهان برپایی نظامی آپارتاید در کرانۀ باختری و اسیر کردن میلیون‌ها فلسطینی در گتوهای پراکنده و از هم جدا هستند، در تحلیل نهایی مسئول عملیات هولناک توفان الاقصی شناخته می‌شوند و آن عرب‌هایی که با نفی واقعیتِ حضور میلیون‌ها یهودی در آن سرزمین، نابودی اسرائیل را به عنوان هدف و مبارزۀ مسلحانه را به عنوان استراتژی خود برگزیده‌اند، ثمرۀ نهایی انتخاب‌شان همان است که این روزها در نوار غزه تجربه می‌کنند.
زخم یک قرنۀ مسئلۀ فلسطین بیش از هر زخم بین‌المللی دیگری دوام آورده و خونریزی داده است. اگر قرار به التیام آن نباشد، جنگ کنونی غزه تنها یکی از خونریزی‌های مرحله‌ای آن خواهد بود. این زخم فقط در صورتی قابل التیام است که شورای امنیت سازمان ملل، طرح صلحی مشخص و با جزئیات روشن و غیرقابل تفسیرهای دلبخواهانه تهیه و تدوین و آن را در همین شرایطی که چهرۀ منفور و کثیف جنگ خود را به نمایش گذاشته است، به عنوان امری الزام‌آور و تخطی‌ناپذیر به تمام طرف‌های مناقشه و اعضای جامعۀ بین‌المللی ارائه کند.
در واقع در آن صورت است که صف کسانی که می‌خواهند بخشی از راه‌حل این بحران تاریخی باشند از صف کسانی که بخشی از مشکلند، از یکدیگر سوا خواهد شد.
بدبختانه در شرایط حاضر و در فقدان یک طرح صلح مشخص و متوازنِ برخودار از مشروعیت بین‌المللی، همۀ اطراف قضیه این امکان را پیدا کرده‌اند که خود را راه‌حل و طرف مقابل را مشکل معرفی کنند و به این بهانه بر دامنۀ خونریزی ها بیفزایند.
برای این مقصود، فعالان صلح در سرتاسر جهان لازم است اعضای شورای امنیت سازمان ملل را برای تدوین و ارائۀ یک طرح صلح عادلانه و متوازن برای مسئلۀ فلسطین تحت فشار بگذارند و تلاش‌شان را به این سمت و سو هدایت کنند.
جمهوری اسلامی هم به عنوان طرفی که عملاً خود را تا بن‌ِدندان، درگیر ماجرای فلسطین کرده است، لازم است یک بار و برای همیشه تکلیف نهایی خود را با این موضوع روشن کند و به صراحت بگوید که سرانجام طرفدار صلح در آن منطقه است یا جنگ؟ اگر حامی صلح است با توجه به نفوذ و ابزارهای مؤثری که در منطقه دارد، می‌تواند نقشِ مهمی در زمینۀ تدوین طرح آن در سازمان ملل به عهده بگیرد و اگر خواهان جنگ است، جنگ همان است که در نوارغزه جریان دارد، باتمام بی‌رحمی و سنگدلی و احتمال گسترش آن به کشور ما.
#احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

واکنش سید مصطفی تاج‌زاده به جنگ حماس و اسراییل

‍ (https://attach.fahares.com/U9By5TAE2fVnDXKByk/isg==) من از جوانی تا به امروز، با مبارزه فلسطینی‌ها برای کسب حقوق از دست رفته و. حق تعیین سرنوشت شان موافق بوده و از آن حمایت کرده‌ام. اما تهاجم حماس و دیگر نیروهای فلسطینی را در ۷ اکتبر خطا و پرهزینه می‌دانم. به ویژه آن‌که شواهدی جدی بر نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان توسط مهاجمان دلالت دارد.
از سوی دیگر بمباران گسترده غزه را که به مراتب به نسل کشی شبیه‌تر است تا مقابله با حماس محکوم می‌کنم. زیرا آن را وظیفه اخلاقی و سیاسی یک انسان صلح‌طلب، عدالت‌جو و دموکراسی‌خواه می‌دانم. باید به هر روش مدنی نتانیاهو را مجبور کرد این حملات وحشیانه که بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد می‌سازد، پایان دهد.
به باور من صلح پایدار و عادلانه در گرو تأمین حقوق اساسی مردم فلسطین و اجرای کامل قطعنامه‌های سازمان ملل توسط دولت اسرائیل است.
همچنین با هرگونه مداخله نظامی احتمالی ایران در منازعه کنونی مخالفم و آن را مغایر منافع و امنیت ملی می‌دانم اما با هرگونه پشتیبانی دیپلماتیک از برقراری آتش ‌بس فوری موافقم.
@MostafaTajzadeh

تعریضی بر موضع بالا:

موضع سید مصطفی تاجزاده، مترقی‌ترین و واقع‌گرایانه‌ترین موضعی است که می‌توان در میان سیاستمداران داخلی جستجو کرد. او همانند سید محمد خاتمی و حسن خمینی تنها برای عزیز نگاه‌ داشتنِ خود نزد حاکمیت، اتخاذ موضع نکرد. بل‌که یک رهیافت چند خطی برای موضوع بغرنج فلسطین مطرح کرد.
در یادداشت کوتاه بالا به دولت اسرائیل (به رسمیت‌شناختن تلویحی آن) اشاره شده، در عین حال مسئولیت حل این منازعه دیرپا به گُرده رژیم اسرائیل نهاده شده و به اجرای مو به موی قطعنامه‌های سازمان ملل منوط شده است.

همچنین نسل‌کشی در غزه و بمباران بی‌رحمانه بیمارستان‌ها و یا کشتار غیرنظامیان محکوم شده است. از همین رو تحلیل و رصد، در روزهای گذشته ضمن تقبیح رفتار میلیشیای حماس(از تبدیل یک آرمان مقدس به تهاجم کورکورانه علیه غیرنظامیان و رفتارهای خلاف اخلاق انسانی با اجساد آنان) در کنار مردم غزه ایستاده و مظلومیت آنان را همرسانی کرده؛ چرا که زنان و کودکان بیدفاع همواره قربانی خدعه بازیگران سیاسی‌اند.

مخلص کلام آن‌که، راه حل مشکل فلسطین اشغالی، ایجاد یک حمام خونِ تاریخیِ دیگر به سبک و سیاق جنگ‌های صلیبی نیست، هرچند بر این باورم دولت صهیونیسم یکی از جزم‌اندیش‌ترین رژیم‌های موجود در ساحت جغرافیای جهان است که تنها به موجودیت خود می‌اندیشد؛ چرا که دین یهود نیز چنین خصلتی دارد و شاید هم خشم مدام خود را از ژنِ موسای کلیم به ارث برده که پیامبری خشمگین بوده و دستی سنگین برای نواختن داشته است.

غلامرضا علیزاده

@tahlilvarasad

This comment was minimized by the moderator on the site

«نقطه عطفی در تاریخ»؛ درخواست بایدن از آمریکایی‌ها برای کمک به اسرائیل و اوکراین
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار ۲۰/۱۰/۲۰۲۳ - ۰۹:۰۵

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، شامگاه پنج‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی از دفتر بیضی‌ شکل خود در کاخ سفید، از آمریکایی‌ها خواست که از اسرائیل در جنگ با حماس و از اوکراین در مقابل روسیه حمایت کنند.

او تحولات کنونی در عرصه بین‌الملل را یک «نقطه عطف در تاریخ» توصیف کرد؛ چراکه به گفته او نبردی بین دموکراسی‌های جهان و حکومت‌های استبدادی در جریان است.

سخنرانی شامگاه پنج‌شنبه در حالی ایراد شد که دولت بایدن به دنبال کسب حمایت عمومی از بودجه پیشنهادی خود برای جنگ‌های خارج از این کشور است و عدم انتخاب یک رئیس جدید برای مجلس نمایندگان طی دو هفته اخیر نیز، سرانجام این بودجه را دچار ابهام کرده است.

بایدن در جریان این سخنرانی، به وقایعی که در ماه جاری در اسرائیل روی داد همچنین به نزدیک به ۲۰ ماه جنگ در اوکراین اشاره کرد و هم جنبش حماس و هم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرد که هر دو قصد دارند یک کشور دموکراتیمک در همسایگی خود را نابود کنند.
بر همین اساس، او خواستار حمایت عمومی از موضع دولت آمریکا در این جنگ‌ها شد و افزود که حمایت از اسرائیل و اوکراین در این جنگ‌ها «برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است» و هشدار داد که دشمنان و رقبای ایالات متحده «در حال نظارت» این اوضاع هستند.
جو بایدن اعلام کرد که روز جمعه درخواست دیگری برای یک «بودجه فوری» به کنگره ارائه خواهد کرد که هدف آن تامین مالی اولویت‌های ملی کشور از جمله تامین یک کمک مالی مازاد برای اسرائیل و اوکراین است.
او افزود که کمک به این دو متحد ایالات متحده را باید «یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه» دانست که برای نسل‌های متمادی، امنیت آمریکا را تضمین می‌کند.
جو بایدن همچنین علیه «اسلام‌هراسی» و «یهودستیزی» دو رفتاری که روزهای اخیر در ایالات متحده تشدید شده سخن گفت و هر دو عمل را محکوم کرد.
او هم ترس خانواده‌های یهودی که «نگران هدف قرار گرفتن در راه مدرسه، داشتن نمادهای اعتقادی خود هنگام راه رفتن در خیابان یا بیرون رفتن برای زندگی روزمره هستند» را تصدیق کرد و هم با مسلمانان آمریکایی که «بار دیگر مانند دوران پس از ۱۱ سپتامبر شاهد جو اسلام‌هراسی و بی‌اعتمادی هستند» ابراز همدردی کرد.
او همچنین پیامی برای همه افراد آسیب‌دیده از این وقایع فرستاد و گفت: «همه کسانی که صدمه دیده‌اند؛ می‌خواهم بدانید که شما را می‌بینم. شما متعلق به اینجا هستید. شما همه آمریکایی هستید.»
رئیس جمهور آمریکا به سفر اخیرش به اسرائیل و دیدارش با مقامات این کشور نیز اشاره کرد. او گفت که وقتی آنجا بود، مردمی «قوی، مصمم، مقاوم و همزمان عصبانی، در شوک و دارای دردی بسیار عمیق» را دید.
او وعده خود مبنی بر بازگرداندن گروگان‌های آمریکایی به کشورشان را تکرار و گفت: «برای من اولویتی بالاتر از امنیت آمریکایی‌هایی که به گروگان گرفته شده‌اند وجود ندارد.»
جو بایدن بار دیگر بر حمایتش از راه حل «دو دولت» برای پایان مناقشه خاورمیانه تاکید کرد و گفت: «اسرائیل و فلسطینی‌ها به یک اندازه سزاوار زندگی در امنیت، عزت و صلح هستند».
با این وجود تاکید کرد که میان حماس و مردم فلسطین باید یک «تمایز روشن» قائل شد. زیرا این گروه شبه‌نظامی «نماینده مردم فلسطین نیست» و حماس را متهم کرد که از فلسطینی‌ها «به عنوان سپر انسانی» استفاده می‌کند.
بایدن همچنین گفت که «از دست رفتن غم‌انگیز زندگی فلسطینی‌ها» او را دلشکسته کرده و افزود: «آمریکا همچنان خود را در مقابل حق مردم فلسطین برای داشتن کرامت و تعیین سرنوشت متعهد می‌داند.»
این سخنرانی در حالی ایراد شده که بنا بر اعلام وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس دست‌کم ۳۷۰۰ نفر در غزه کشته و بیش از ۱۲ هزار نفر نیز زخمی و ۱۳۰۰ نفر دیگر زیر آوار مدفون شده‌اند.

This comment was minimized by the moderator on the site

ظلم اصلی و فرعی نداریم نه در داخل نه در خارج-ظالم و اَظلَم ملاک مواجهه با کار ظالمانه است و ظلم ‌مظلوم را نیز باید نفی کرد!
 
حسین‌جعفری

حملات برق آسا و نحوه مواجهه حماس با مردم اسرائیل (ولو شبه نظامی) دنیا را در بهتی کم نظیر فرو برد، بهتی منبعث از این نکته که چگونه می شود مردمی مظلوم به هنگام‌ تلاش برای ستاندن حق خود که نه، مقاومت در برابر زیاده روی های یک ظالم بالفطره، چون اسرائیل عمل کرده و همانند ظالم می شود!(اینجا (https://t.me/adambeheshti/2379)) و البته اسرائیل (https://t.me/Eslahatnews/119640) نیز کما فی السابق از سبعیت کم نگذاشته است! 

دغدغه این روزها این است آدمی به هنگام مواجهه با ظلم مظلوم چه موضعی باید اختیار کند؟ روشن است که نظام موجود (https://t.me/akhbarjm/68324) بی دغدغه ی اخلاق انسانی، اسرائیل را محکوم و حتی ظلم حماس را طبیعی دانسته، حمایت کند و جشن و سرور بگیرد. متاسفانه حتی برخی بزرگان اعم از مراجع و فعالان مصلح (https://t.me/sahamnewsorg/94696) نیز  از کنار ظلم حماس به سکوت گذشته اند! و مخالفان نظام (https://t.me/mohandesmirhosseinmousavi/16979) نیز تحت تاثیر بغض از نظام یکسره اعمال ناشایست حماس را محکوم و تا مرحله دفاع از اسرائیل پیش رفته اند. مانده گروهی که ظلم را در هر شکلش محکوم  و معتقدند که "باید «جنگ قدرت» را مهار و دندان تیزش را بکشیم‌ و نباید خودمان‌ جزیی از آن بشویم ولی در قضاوت کردن هم نباید قاعده البادی اَظلَم را پایمال کنیم."(باقی (https://t.me/emadbaghi/1908))

بنظر استدلال برخی خیراندیشان که فقط اسرائیل را محکوم کرده و از کنار ظلم حماس گذشته اند این است که گفته می شود چون اسرائیل شروع کننده ظلم بوده و حماس بعنوان ظرف مظلوم ناگزیر به ظلم شده و در واقع به نوعی ظلم را به اصلی و فرعی تقسیم و سپس ظلم فرعی را در سایه وجود ظلم اصلی موجه جلوه داده اند.(دقیقاً کاری که نظام از سال ۸۸ به این طرف آن را تئوریزه کرده است)
به باور من ملاک‌ مواجهه یک انسان در اینگونه مواقع، مخالفت بی قید و شرط با "ظلم" است. ظلم ظلم است و وقتی در میان دو ظالم جنگی در می گیرد نمی توان اَظلم را محکوم و ظالم را تبرئه کرد، مگر ما نظام جمهوری اسلامی هستیم که ظلم را به اصلی و فرعی تقسیم کنیم و بعد اجازه هر کاری را برای نیروهای خود صادر کنیم؟

آری، در داستان غزه ظالم پر رنگ‌تر و اَظلَم اسرائیل است که با غصب فلسطین و آزار و اذیت و جنایت های بی شمارش ( که حتی در سازمان ملل هم محکوم شده) دهه ها خونریزی کرده و البته بدلیل شروع ظلم مقصر اصلی است اما دلیلی نیست اعمال ظالمانه مظلوم را نفی نکنیم. زیرا مظلوم بودن دلیلی برای موجه شدن ظلم نیست و روشن است اگر ادامه یابد مشمول حکم اشتغال دو ظالم نسبت به هم می شوند.‌
خلاصه آنکه باید دقت کرد تا کسی به هنگام محکوم کردن شروع کننده ظلم( و اظلم)، گرفتار باتلاق تقسیم ظلم به اصلی و فرعی هم ‌نشود!
پ ن:

ما اولویت اول ایران و ایرانی (https://t.me/adambeheshti/3006) را در حل مشکلات خود می بینیم و باور داریم نظامی که توان حل مشکلاتش با مردم را ندارد، ادعاهایش در صحنه بین المللی هم مقرون به صحت و صداقت نیست و از آن برای کنترل داخلی استفاده می کند.
البته کسی مخالف نیست که مقامات و فرزندان مسئولین ما با اسرائیل بجنگند اما با هزینه خودشان نه با هزینه و از جیب ملت! برای همین تا وقتی مقامات ایران نتواند مردم را قانع کنند که چرا داستان اسرائیل و فلسطین مهم تر از فقر و بیچارگی مردم ایران است، همه ی دلایل انقلابی و بلند شدن رگ گردن شان بی فایده است و مردم را نسبت به عقل و صداقت مقامات دچار شک و تردید بیشتر می کند. @adambeheshti

This comment was minimized by the moderator on the site

Abdollah Ramezanzadeh @abdollahram · Oct 16
امان از توحش انسان قرن بیست و یکم!
همه فریادهای سیاستمداران برای دفاع از حقوق آنسان دروغ است. حق با هابز بود که گفت "انسان گرگ انسان است".
کاش به جای مردان سیاست علف هرز روئیده بود


rouhanioffice @rouhanioffice · 23h
«حال که دیوارها و گنبدهای به‌اصطلاح آهنین با ابتکار فرزندان فلسطین ویران شده و تصویر شکست‌ناپذیر رژیم غاصب ترک برداشته، برای جبران شکست مفتضحانه خود، دیوانه‌وار بمباران مردم بی‌دفاع و محاصره‌شده غزه را در مقابل دیدگان مردم جهان پیش گرفته و آشکارا دست به یک نسل‌کشی دیگر می‌زند»


fateme @fatemev3q · 23h
من نمیفهمم دشمنی با جمهوری اسلامی چجوری بعضیاتونو کور کرده که لذت میبرید از کشتار و نسل کشی‌ای که اسرائیل راه انداخته.
لقمه ای که ننه باباتون سر سفره گذاشتن چی بوده که انقد سنگدل شدید؟
چجوری تو روز روشن رو اینجوری ظالم رو جای مظلوم جا میزنید؟


Mohamad Ali Abtahi @abtahi_m · Oct 16
حکومتهای غربی خیلی اصرار دارند کسی از غزه حمایت نکند.
همه دنیا هم از آنها انتظار دارد که فوبیا علیه اسلام و فلسطین را مهار کند.
بچه ای که به خاطر فلسطینی بودنش توسط همسایه نژادپرستش در آمریکا کشته شد زیر سایه تبلیغات یک طرفه قرار گرفته بود.



Amu TV @AmuTelevision
مقام‌های صحی در منطقه تحت کنترل حماس در غزه اعلام کردند که در حمله هوایی اسرائیل به یک شفاخانه در این شهر «صدها نفر کشته شدند».
خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که یکی از فعالان مدنی غزه به تلویزیون الجزیره گفته است که شفاخانه الاهلی العربی روز سه‌شنبه، ۲۵ میزان هدف حمله هوایی قرار گرفته است و بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.



Fazal Ahmad Manawi @FazalManawi · 17h
بادرد هرانسانی درد میکشیم. از ظلم اسرائیلی‌ها برفلسطینی‌ها، واز آن بدتر آنچه طالب بر هموطنان ما درکشور روا می‌دارد زجر می‌کشیم. حبس خانگی دختران وبازداشت آنها از آموزش، روان هرانسانی را می‌آزارد. ظلمی که علیه راست‌قامتان زادگاهم می‌گذرد غیرقابل تحمل شده‌است. جز مقاومت راهی نیست.


محمد حسن حیدری @mmdsnydry15 · Oct 17
ارتش اسراییل در ۲۴ ساعت گذشته، مقر سازمان ملل و یک بیمارستان رو بمباران کرد

This comment was minimized by the moderator on the site

Mousavian @hmousavian · 14h
با بمب باران یک بیمارستان و شهادت صدها فلسطینی مجروح و کادر درمان، اسراییل تمامی کنوانسیون‌های بین المللی را نقض کرد، مرتکب جنایت جنگی بزرگ و غیر قابل اغماض شد، جنایتی مشابه جنایت هولوکاست نازیهای آلمان را تکرار کرد و البته نفاق غرب در دفاع از حقوق بشر را به جهانیان نشان داد


Javad Zarif @JZarif · 14h
Appeasing Israeli war criminals, who are indeed the modern reincarnation of Nazis, has enabled exacerbating barbaric savagery.
Shame on the West.
Shame on the UN.
Shame on the world.


Motahare Goonei @MGoonei1996 · 23h
به بیمارستان حمله کرده‌اند...
حالا چطور شرف و انسانیت را کنار میگذارید و کنار اسرائیل می ایستید؟!...


Ahmad Mazani احمد مازنی @mazaniahmad · Oct 16
مساله فلسطین یک مساله انسانی و اسلامی است. ۷۵ سال از اشغال می گذرد.
اشغال سرزمین دیگران با مرور زمان رسمیت پیدا نمی کند.
مردم غزه در حال دفاع هستند.


Mehrdad Farahmand @MRD_Farahmand
شش خبرنگار بی بی سی عربی صرفاً به سبب لایک کردن توییتهایی در همدلی با فلسطینیان از کار معلق شده اند. با دو تا از این شش همکار سالها کار کرده ام و شهادت می دهم از بهترینهای بی بی سی عربی اند: سالی نبیل (خانم باحجاب در گوشه پایین سمت راست) که ...


قربانعلی صلواتیان @salavatianghali · 16h
کسانیکه به این ویدئوها استناد میکنند و انحراف یک موشک را دلیل جنایت غزه میدانند بدانند:
در هیچیک از ویدئوها،پس از زمین خوردن موشک شاهد انفجار قوی نیستیم ،در دو تصویر که اصلا انفجاری رخ نمیدهد
آنچه در بیمارستان غزه رخ داده است صرفا از بمب JDAM امریکایی برمیآید
شرافت مرزش اینجاست


yashar soltani @yasharsoltani · Oct 17
در حمله هوایی اسرائیل به بیمارستانی در نوار غزه بیش از ۵۰۰ نفر شهید شدند.
آتش جنگ دامن مردم بی دفاع رو میگیره
لعنت به جنگ
لعنت به جنگ
لعنت به جنگ


ali karimi @alikarimi_ak8 · 20h
يه چند روز صبر كنيم ببينيم اين جنايت كار كدام حرامزادگان بوده كه در تاريخ ثبت خواهد شد!!!
Israel
hospital
بیمارستان_غزه


Najmeh Jamshidiنجمه جمشیدی @NajmehJamshidi · 21h
ما برای کشته‌های آبان ۹۸
برای کشته‌های هواپیمای اوکراینی
کشته‌های سال 14۰۱
بچه‌های بی‌گناهی که اعدام شدن
برای همه خون گریه کردیم
چرا نباید برای بچه‌های غزه خون گریه کنیم؟!
دست از این حماقت ماله‌کشی برای اسرائیل جنایتکار بردارین.
غزه


نگاه متفاوت (احمد زیدآبادی) @Zeidabadi_Ahmad منصور عباس در مقابل حماس
منصور_عباس رهبر حزب حرکت اسلامی در اسرائیل از عرب‌های شهروند اسرائیل درخواست کرده است که به فراخوان #حماس برای مقابله با نیروهای اسرائیلی توجه نکنند و به نظم و قانون پایبند بمانند. منصور عباس که گروه اسلامگرای تحت رهبری او صاحب چند کرسی نمایندگی در کنست است، ظاهراً از آن بیم دارد که بر اثر بروز درگیری و هرج و مرج، تندروهای اسرائیلی، بهانه‌ای برای کوچاندن شهروندان عرب اسرائیلی به کرانۀ باختری به دست آورند. ملک‌عبدالله پادشاه اردن هم از آن بیمناک است که بروز جنگ فراگیر در خاورمیانه، زمینۀ کوچ دادن میلیون‌ها فلسطینی ساکن کرانۀ باختری به خاک اردن را برای شهرک‌نشینان افراطی و احزاب حامی آنان فراهم آورد و اردن را عملاً به وطن فلسطینی‌ها تبدیل کند. بحران خاورمیانه ده‌ها وجه دارد و هر طرفی از وجهی از آن در این شرایط نگران است.


Mostafa Mostafavi مصطفی مصطفوی @wwwwmostafa · 13h
قلبی ز سنگ می خواهد امروز زنده را
https://mostafa111.ir/neghashteha/articel/1308.html
میان آتش و خون، زاده ایی به شب
کویر تشنه ی مهر، آشیان مراست
مرا به حُزن مَخوانید، گریه بر سَلف، چرا؟!
بر حال و روز خَلف، از چه امساک، گریه را؟!
این تیره شب که مرا سخت فشرده است
روزم به شب نمود، بهارم خزان چرا؟!
این تکه ...

قتل فجیع کودک ۶ ساله فلسطینی در آمریکا
در ایالت ایلینوی آمریکا، یک فرد تندرو آمریکایی در حالی که شعارهای ضد اسلام، فلسطین و در حمایت از رژیم اسرائیل سر می داد، یک کودک فلسطینی شش ساله را با ۲۶ ضربه چاقو به قتل رسانده و مادرش را مجروح کرد.
واکنش بایدن به قتل یک کودک مسلمان فلسطینی در آمریکا
رئیس‌جمهور آمریکا: از قتل وحشیانه یک کودک 6 ساله و تلاش برای قتل مادر کودک در خانه آنها در ایلینویز شوکه و منزجر شدیم.
خانواده مسلمان فلسطینی این کودک در جستجوی چیزی که همه ما به دنبال آن هستیم به آمریکا آمدند: پناهگاهی برای زندگی، یادگیری و عبادت در آرامش.
این اقدام وحشتناک در آمریکا جایی ندارد و با ارزش‌های اصلی ما همخوانی ندارد.
  ما آمریکایی‌ها باید متحد شویم و اسلام‌هراسی و هر گونه نابردباری و نفرت را نفی کنیم. در آمریکا جایی برای نفرت از کسی وجود ندارد./جماران


جانشین فرمانده سپاه با حضور در اجتماع میدان فلسطین تهران در ارتباط زنده با شبکه سه گفت:
«ما چهل و چهار سال است که اقدام می‌کنیم و مگر شما جز اقدام از ما چیزی دیدید؟ مبارزین و مجاهدین دنیا هم به برکت هم‌نفسی با سپاه این اعمال را (طوفان حماس) انجام داده‌اند.»

در لبۀ پرتگاه!
ملک‌عبدالله پادشاه اردن، خاورمیانه را در "لبۀ پرتگاه" توصیف کرده است.
او که بعضاً کیسینجر دنیای عرب هم خوانده می‌شود، کاملاً دقیق می‌گوید.
اگر آخرین اظهارنظرهای مقام‌های جمهوری اسلامی را در بارۀ گشودن جبهه‌های تازه علیه اسرائیل، تهدیدی واقعی تلقی کنیم، بخش بزرگی از خاورمیانه بخصوص کشور ما در یک قدمی ورود به جنگ قرار دارد. این جنگ با همۀ جنگ‌های قبلی متفاوت خواهد بود. وضعیتی آخرالزمانی پدید خواهد آمد. خدا نکند.
احمد_زیدآبادی


منظور امیرعبداللهیان چیست؟
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجۀ جمهوری اسلامی در بارۀ فعالیت‌های دیپلماتیک خود برای توقف جنگ در نوار غزه توضیحاتی داده است که به سختی می‌توان منظور دقیق او را فهم کرد.
او از سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نقل کرده است که اگر این گروه امروز در مقابل اسرائیل به اقدامی پیش‌دستانه دست نزند، فردا در خیابان‌های بیروت باید با ارتش آن بجنگد.
آقای امیرعبداللهیان جملۀ مشابهی نیز در مورد وضعیت ایران گفته و تأکید کرده است: "امروز اگر از غزه دفاع نکنیم فردا باید در مقابل بمب‌های رژیم صهیونیستی در بیمارستان‌های کودکان در یکایک شهرهای خودمان دفاع کنیم."
آیا این سخنان به معنای وجود اراده‌ای جدی از سوی حزب‌الله و ایران برای ورود مستقیم به جنگ است؟ اسرائیل و متحدانش ورود حزب‌الله به جنگ را به معنای ورود مستقیم ایران به منازعه می‌دانند. با این وصف، اگر پای حزب‌الله به طور جدی و گسترده به جنگ جاری باز شود، پای ایران را هم به جنگ باید باز شده به حساب آورد.
اینکه پس از نابودی حماس در نوار غزه، نوبت برخورد با حزب‌الله و ایران هم فرا می رسد، چندان غیرواقع بینانه نیست، اما آیا قرار است پایان منازعۀ پر فراز و نشیبی که از چند دهه پیش در خاورمیانه بین اسرائیل و جمهوری اسلامی در جریان بوده است، به بازی مرگ و زندگی آنی منجر شود؟
ورود حزب‌الله به جنگ، یعنی آغاز جنگ فراگیر. نتیجۀ جنگ فراگیر هم اگر بتوان طرف برنده یا بازنده‌ای برای آن متصور شد، دوزخی غیرقابل وصف است.
آیا آقای امیرعبداللهیان این نکته را نمی‌داند؟ و یا می‌داند اما آن را اجتناب‌ناپذیر می‌بیند؟ اگر نمی‌داند به نظرم ارزیابی کاملاً اشتباهی از توازن قوا در منطقه دارد و اگر می‌داند و آن را اجتناب‌ناپذیر می‌بینند، خب این چه سرانجامی است که می‌خواهند برای مردم ما رقم بزنند؟ یعنی آن همه قول و وعده برای رسیدن به قله‌ها، قرار است نهایتش درگیر شدن کشور در جنگی بی‌نهایت مخرب و مهلک باشد؟
راهِ غلبه بر بحران تاریخی خاورمیانه از جنگ عبور نمی‌کرد و نمی‌کند! نباید اجازه داده می‌شد سدی شکسته شود. حال که شکسته است نباید راه شکستن دیگر سدها را نیز باز کرد. چطور؟ ارائۀ ابتکاری برای حل مسئلۀ فلسطین از مسیر دیپلماسی و آمادگی برای پشت سر گذاشتن همۀ تصورات قبلی! توضیح بیشتر لازم است؟ البته! ولی من فعلاً حوصلۀ تحمل موج تازه‌ای از فشار و فحاشی را ندارم!
احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

عزای عمومی مردم

اینکه در منازعات سیاسی تا جنگهای خونین، مراکز بین المللی و دولت‌ها موظف به اتخاذ تدابیر ویژه و تماس با طرفین برای کنترل و خاتمه درگیری هستند حرف جدیدی نیست. اما شاید در چند دهه گذشته شاهد تلاش رسمی و آشکار با هدف گسترش و تعمیق درگیری دو جانبه به یک منازعه چندجانبه از جنس دوندگی مقامات ایران برای ایجاد جبهه های حدید درگیر با جنگ حماس و اسرائیل دیده نشده باشد تا جایی که وزیر خارجه ایران با سفر به سوریه، لبنان و عراق از تلاش و پیگیری رسمی دولتش برای گسترش جبهه و کشاندن سایر ملتها به جنگ بگوید.
اینکه فرماندهی نظامی ایران بر این باور است که با کمک به افزایش تعداد نقاط و شدت خونریزی می‌تواند به جنگ آنطور که تمایل دارد خاتمه دهد حرف جدیدی نیست و مردم ایران طی هشت سال جنگ که با همین استدلال به دفاع مقدس تعبیر شد آشنایی داشته و به فرمایش دردمندانه مرحوم امام خمینی نتایج زهرآگین چنین فهمی را با تقدیم بیش از یک میلیون کشته و زخمی و نابودی بسیاری از زیرساختهای کشور و عقب افتادگی غیرقابل جبران در رشد و توسعه تجربه کردند.
اینکه رهبران سیاسی - نظامی ایران با تکرار عنوان محور مقاومت که به تشکل چند ساختار نظامی همگون متشکل از اتباع کشورهای حوزه پیرامونی افغانستان، پاکستان، عراق اشاره دارد و در گذشته به تاجیکستان، آذربایجان، ترکیه و حتی سودان هم چشم داشت به چنین فرماندهی متمرکزی در کنترل ساختار نظامی مذکور برساند که مدعی کسب نتایج مثبت در جبهه متفاوت حضور در جنگ با معارضین بشار اسد یا مقابله با داعش در سوریه هم هستند هرچند حضور در سوریه در قالب جنگ نبوده بلکه پاسخ به نیاز دولت بشار برای سرکوب مخالفین و حفظ حکومتش معنا داشته و همان ساختار هم بدون اتکا بر پشتیبانی تام ایران و پوشش میدانی روسی به هیچ نمی رسید.
مقامات ایران برای تشدید درگیری و گشودن جبهه های جدید درگیری که بی هیچ تردیدی با گسترش کشتار طرفین همراه خواهد بود شاید از حیرت انگیزترین اقدامات قابل تصور برای یک حکومت و دولت باشد چنانکه وزیر خارجه رئیسی پس از سفر به لبنان و دمشق به گسترش درگیری بشارت می‌دهد یا حتی در مراسم اهدای دکتری افتخاری یک عمر تلاش برای صلح توسط حداد عادل به امام زکزاکی اما اکثریت حاضر در سالن امینی دانشگاه سابق تهران که غالباً از مردمان خطه امام زکزاکی هم هستند یکصدا شعار مرگ فلان و فلان کشور سر می‌دهند و امام زکزاکی هم بر وعده ابرقدرتی و تسلط ایران تحت امر ولایت فقبه بر جهان تاکید می کند تا اطمینان کنیم که دکترای پرداختی دکتری یک عمر تلاش برای صلح است.

https://t.me/Khabar_Naghde
نقد خبر
فَّبَشِّر عِبٌاد اَلّّذينَ يَسَْتمِعُونَ الْقَوُلْ فيَّتبُِعونَ اَحْسّّنه

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
آیا پرونده ‎رضا ثقتی هم مشمول برخورد مؤمنانه شده است؟! (https://t.me/asrefori) رحمت‌‌اله...
- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
استبداد ديني از مردم سكوت در برابر ظلم و اختلاس هاي اصحاب قدرت را مي خواهد هادی سروش در استبداد ام...