کاش نوتردامی نباشد و راز و نیازها به خلوت دل باز گردد
  •  

27 فروردين 1398
Author :  
کلیسای مهم نوتردام در حال سوختن

دیشب ناگهان بسیاری از کانال های مهم خبری تلویزیون های جهانی برنامه های عادی خود را قطع کردند و لنز دوربین های آماده و اضطراری خود را به شعله های آتشی سپردند که از سقف کلیسای بزرگ و تاریخی نوتردام پاریس (Notre Dame Cathedral) به آسمان زبانه می کشید و کنگره آن را آنقدر زیر ضربات زبانه ی شعله های خود گرفت، تا فرو بریزد.

شعله های آتش نه شرمی از خدای این کلیسا داشتند، و نه ملاحظه بیش از 900 سال دعاهایی را کردند که زیر این سقف خوانده شده بود، نه اشک های نهصد ساله ریخته شده بر کف آن برای نجاتش اثری داشت، و نه چشم های نگران معتقدانی که در آن لحظات بر خود می لرزیدند که عبادت گاه شان در حال سوختن است، و از همه مهمتر خدای این کلیسای تاریخی و مهم، هم دست روی دست گذاشت و مثل همه ما به تماشا نشست، تا نه ساعت تلاش آتش نشانان پاریس به ثمر نشیند و تمام هنر خود را بکار گیرند و در نهایت آتش را مهار کنند.

و انگار همه این تلاش ها در این مسیر بود که، شرایط برای آمدن رییس جمهور فرانسه (امانوئل مکرون) فراهم شود، و او بیاید و بگوید که ما آن را دوباره خواهیم ساخت. اما براستی این همه لجاجت قدرتمندان بر تخت بیت المال نشسته برای ساخت عبادت گاه هایی این چنین پر طمطراق، در سایه خشم هر روزه به ستوه آمدگان [1] از فقر و نابرابری، برای چیست؟!!

وقتی می توان در گوشه ایی از خانه ات، بر ستیغ کوهی، در بیابانی خالی از هر سرپناهی، زیر هر درختی، هنگام رانندگی، قبل از خواب در تختخواب خود، میان دریاها، در ایستگاه فضایی و... دل روانه دوست کرد و با او به راز و نیاز مستقیم نشست، چرا حاکمان بر بیت المال انسان ها نمی خواهند از ساخت عبادت گاه های مجلل و با شکوه و مقدسی که حتی توان محافظت از خود را نیز ندارند، دست بردارند، میعادگاه هایی که خدای آن اماکن هم به راحتی و بی تفاوت از کنار سوختنش هم حتی می گذرد و...

پس کی باید وصلگاه بین خدا و انسان، به گوشه دل مومنین منتقل شود؟!!

تا در آن صورت دیگر نه خادم الحرمین شریفینی باشد، که بر پشت دیوارهای کعبه به کمین ثروت و تفکر مسلمانان نشیند؛ و نه آن بودایی توسعه طلب میانماری پشت مجسمه های سنگ تراشیده و بلند بودا، مخفی شود و به کشتار و غارت غیر بوداییان دست زند؛ و نه صهیونیست ها پشت خود را محکم به دیوار ندبه دهند و به جنایت های تاریخی خود مشغول شوند؛ و نه کلیسای نوتردام پشتوانه ناپلئون گردد تا در شرق و غرب و شمال و جنوب به توسعه طلبی و کشتار و غارت خود مشغول شود؛ و پاپ که در واتیکان به جای خدا دلبری کند و...

نوتردام نشان داد که خود بی پناه ترین و آسیب پذیرترین هاست، و او نمی تواند واسطه فیض الهی برای کسی باشد، چرا که از این فیض الهی خود هم نتوانست در آن هنگامه خطر بهره مند شود، و اگر آتش نشانان پاریس نیامده بودند، او خود تا آخرین خشت می سوخت؛

این آتش آمد و در وسط جزیره ایی بین دو آب، تمام نوتردام را سوزاند تا بگوید که باید بساط عبادت را از نوتردام ها جمع کرد، و به گوشه دل انسان ها منتقل کرد، و جایی که جایگاه واقعی خداست، و تو می توانی و اختیارش را داری که از اغیار خالی اش کنی و تو باشی و او؛ او که تنها شایسته دل توست، جایی که تله عشق می توان بست و دل خدا را به دام دل خود انداخت و راحت نشست و با او بود.

اما باید به هنر، هنرمندان و هنر دوستان برای از بین رفتن این سمبل هنر جهانی تسلیت گفت، زیرا که عصاره ایی از تاریخ هنر بشر در نوتردام سوخت و نابود گردید.

[1] - اکنون بیش از 50 هفته است که جلیقه زردها علیه نظام حاکم بر اقتصاد و سیاست فرانسه و غرب فریاد می زنند و شنونده ایی ندارند و با گاز و گلوله پاسخ شان را می دهند.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (4)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

یورو نیوز در تاریخ 30 فروردین نوشت :
از زمان وقوع آتش‌سوزی در کلیسای جامع نوتردام در روز دوشنبه گذشته، اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری برای بازسازی این بنای تاریخی کمک مالی کردند.
مبلغ دقیق کمک مالی جمع‌آوری شده تا این لحظه مشخص نشده است زیرا برخی از افراد کمک‌کننده مانند پادشاه مراکش، مبلغ کمک خود را فاش نکرده‌اند. اما مقام‌های رسمی فرانسه می‌گویند تاکنون بیش از یک میلیارد یورو به حساب ویژه صندوق بازسازی نوتردام ریخته شده است. این در حالی است که خانواده‌های ثروتمند و شرکت‌های پولدار فرانسوی در سال‌های اخیر بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از دارایی خود را از دست داده‌اند.
همزمان با ادامه واریز کمک‌های نقدی به این صندوق، اعتراض‌هایی هم در فرانسه و هم در سطح بین‌المللی علیه نیکوکاران کمک‌کننده برپا شده است. منتقدان می‌گویند اولویت کمک در فرانسه و در جهان باید برای افراد مستمند و سازمان‌های کمک‌کننده به آنان باشد.
در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه یعنی همان زمانی که آتش‌نشان‌ها مشغول خاموش کردن آخرین شعله‌های آتش ویرانگر در کلیسای نوتردام بودند، فرانسوا آنری پینو، دومین فرد ثروتمند فرانسه ۱۰۰ میلیون یورو به بازسازی این بنای باستانی نوتردام اختصاص داد.
تنها چند ساعت بعد نیز برنار آرنو، رقیب ثروتمند آقای پینو نیز ۲۰۰ میلیون یورو به دست‌اندرکاران بازسازی نوتردام هدیه داد.
خانواده بتانکور-مه‌یر نیز که مالک شرکت لورئال، غول تولیدی مواد آرایشی و بهداشتی هستند روز سه شنبه اعلام کردند که ۲۰۰ میلیون یورو برای تعمیر ساختمان نوتردام در نظر گرفته‌اند.
اما این نمایش «کی زودتر و بیشتر پول می‌دهد» میلیاردرها به هیچ روی به مذاق معترضان جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» خوش نیامد. بسیاری از فرانسوی‌ها اکنون ۵ ماه است شنبه هر هفته برای اعتراض به بی‌عدالتی و نابرابری به خیابان می‌آیند و رئیس جمهوری امانوئل ماکرون تلاش دارد تا با شعار اتحاد در قالب طرح «گفتگوی ملی» کشورش را از بحران و آشوب نجات دهد. منتقدان به طور مشخص می‌گویند ثروتمندان با سوءاستفاده از موقعیت آتش‌سوزی نوتردام که در واقع یک سوگواری ملی است، در پوشش فعالیت نیکوکارانه مشغول پولشویی و فرار از مالیات هستند و نیز قصد دارند از خود چهره قهرمان ملی و منجی بسازند.
فیلیپ مارتینز، رئیس بزرگ‌ترین تشکل سندیکایی فرانسه موسوم به س‌ژت در این زمینه می‌گوید: «تصور کنید، ۱۰۰ میلیون، ۲۰۰ میلیون تنها با یک کلیک! این چیزی است که نابرابری در جامعه ما را نشان می‌دهد. اگر اینها می‌توانند ده‌ها میلیون به بازسازی نوتردام کمک کنند، پس حق ندارند به ما بگویند که دیگر پولی برای رفع نابرابری اجتماعی در کشور باقی نمانده.»
اولیویه پوریول، فیلسوف فرانسوی نیز با اشاره به کتاب‌های معروف ویکتور هوگو یعنی «گوژپشت نوتردام» و «بینوایان» در توییتر نوشت: «ویکتور هوگو قطعا از تمام نیکوکارانی که برای نجات نوتردام همت کردند تشکر کرده اما همزمان به آنها پیشنهاد می‌کند که برای بینوایان هم همین کار را بکنند.»
ویکتور هوگو در کتاب «گوژپشت نوتردام» صحنه دلخراشی از آتش‌سوزی این کلیسا را توصیف کرده است.
مطابق قانون فرانسه، هر شخص حقیقی یا حقوقی که برای کارهای فرهنگی، بشردوستانه و عام‌المنفه پول بدهد، تا ۶۰ درصد از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود. بر پایه تصمیم تازه دولت، این میزان معافیت برای خیرینی که به بازسازی کلیسای نوتردام پاریس کمک کنند تا ۹۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب نیکوکارانی که برای بازسازی نوتردام پول داده‌اند در انتظار معافیت مالیاتی ارزشمندی هستند. از سوی دیگر افزایش مالیات‌ها و فشار آن بر دوش اقشار متوسط و کم‌درآمد، موضوع اصلی اعتراض جلیقه‌زردها بوده است.
مانون اوبری که یکی از اعضا ارشد حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» از جناح چپ رادیکال است با اشاره به همین موضوع می‌گوید: «فهرست نیکوکاران نوتردام بیشتر شبیه سیاهه‌ای از افراد و شرکت‌هایی است که در بهشت مالیاتی قرار گرفته‌اند. باید به آنها گفت اول مالیات خودتان را بدهید زیرا خود همین مالیات باعث افزایش بودجه فرهنگی کشور می‌شود.»
خانواده پینو قصد خود از کمک برای فرار مالیاتی را تکذیب می‌کنند. آنها می‌گویند قصد خود برای کمک را پیش از تصمیم دولت به افزایش معافیت مالیاتی اعلام کرده‌اند.
واکنش کلیسا
مسئولان کلیسا در فرانسه در برابر این انتقادها ساکت ننشسته و از کمک افراد ثروتمند دفاع کرده‌اند. این در حالی است که کلیسا همواره خود را حامی محرومان و مستمندان معرفی می‌کند و بر اساس آموزه‌های آئین مسیحیت، دستگیری از فقرا را سرلوحه عمده فعالیت‌های خود قرار می‌دهد.
میشل اوپتی، اسقف اعظم پاریس در مصاحبه‌ای که متن آن روز جمعه در روزنامه «لاکروا» منتشر شد اطمینان داد که «بنیاد نوتردام» تنها نهاد جمع‌آوری کننده کمک‌های خیریه افراد و شرکت‌ها به کلیسای آسیب‌دیده است. وی با یادآوری این که کار بنیاد نوتردام گذشته از ترمیم کلیسا، «کمک به قشر آسیب‌پذیر» است، گفت: «در مورد نیکوکاران عمده‌ای که کمک کرده‌اند می‌گویم که باید به اقدام آنها احترام گذاشت. کسی چه می‌داند که آنها به افراد جامعه هم کمک کرده‌اند یا نه؟ بیشتر آنها بینادهایی تأسیس کرده‌اند که کارشان کمک به افراد بی‌بضاعت جامعه است. علاوه بر خیرین فرهنگی، بسیاری از مردم عادی هم در حد ۱۰ یا ۲۰ یورو کمک کرده‌اند.»
با این همه دفاع کلیسا از اقدام خیرین از آتش خشم منتقدان نکاسته، زیرا آنها قصد دارند روز شنبه بار دیگر به خیابان آمده و با تمرکز بر موضوع مالیات‌ها به اعتراض خود در قالب جنبش «جلیقه‌زردها» ادامه دهند.

مصطفوی
This comment was minimized by the moderator on the site

دوستی در خصوص این پست برایم نوشت :
"کاش نتردامی نباشد و راز و نیاز ها ، به خلوت دل باز گردد" .‎
نقدی بر حادثه ایی، با حرف هایی نهفته و عمیق‎
کلیسایی در آتش سوخت‎
و همگان بر آن افسوس خوردند‎
و اما چیزی از رفتار فرانسه در قبال تظاهرات شنبه های این کشور کم نکرد‎
اشاره خوبی داشتین به مسایل حاشیه این حوادث، که در این پست پرداخت شده‎
و آنچه که مبحث اصلی این پست است که عنوانش نیز بر گرفته از درونمایه موضوع مبحث است‎
" پس کی باید وصلگاه بین خدا و انسان ، به گوشه دل مومنین منتقل شود؟!!!!‎
این پستی ست که باید قاب کرد و بر دلها نشاند‎
.... کلیسایی سوخت و .... و قلمی این چنین نقش عشق زد. بر دل ها ....
خداوند لای آجر ها و نماها، قایم نشده ست، که با چنین اتفاقاتی از دسترس خارج شود ....
‎این پست شما که بحث روز. رسانه ها نیز هست به نوعی‎
مرا به این اندیشه وا داشت‎
که چرا. رسانه ها برای شهر پالمیرا، که از نطر قدمت‎
و ارزش اثر باستانی ش بی نظیر بوده‎
و توسط داعشی که ساخته و پرداخته ی خودشان است، نابود گردیده، صدایی از کسی. شنیده نشد و جایی هم. منعکس نگردید‎
این تکرار نشدنی ها را. چگونه می توان باز گرداند

مصطفوی
This comment was minimized by the moderator on the site

یورونیوز ادامه داد :
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که در محل حادثه حضور یافته بود دقایقی قبل از نیمه‌شب به خبرنگاران گفت که از وقوع بدترین سناریوی ممکن جلوگیری شده است.
او اعلام کرد که فرانسه کمپینی را برای بازسازی این کلیسای جامع راه اندازی خواهد کرد. تلاش برای جمع‌آوری پول همچنین جذب استعدادها حتی از خارج از کشور بخشی از برنامه‌های این کمپین برای بازسازی کلیسای نوتردام خواهد بود.
آقای ماکرون گفت: «ما این کلیسا را باهم بازسازی می‌کنیم. این کار بدون شک بخشی از سرنوشت فرانسه و پروژۀ ما برای سالهای پیش‌رو خواهد بود.»
همزمان با تلاش آتش‌نشانان برای مهار آتش، هزاران نفر از ساکنان پاریس در اطراف این بنا جمع شدند و نظاره‌گر سوختن یکی از نمادهای فرهنگی و مذهبی کشور فرانسه و یکی از بهترین نمونه‌های معماری سبک گوتیک در این کشور بودند. برخی از آنها دعا می‌خواندند و برخی نیز ترانه‌های مذهبی را زمزمه می‌کردند.
رمان «نوتردام پاریس» ویکتور هوگو [در ایران این رمان با نام گوژپشت نوتردام شناخته می‌شود] در زمان آتش‌سوزی کلیسای ۸۰۰ ساله پایتخت فرانسه، همه جا در شبکه‌های اجتماعی بود.
نقل قول‌هایی از ویکتور هوگو روز گذشته (۱۵ آوریل-۲۶ فروردین) همزمان با آتش‌سوزی بزرگ کلیسای نوتردام پاریس، شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفته بود؛ گویی این نویسنده فرانسوی در قرن ۱۹ میلادی آتش‌سوزی نوتردام را پیش‌بینی کرده بود.
این نماد پایتخت فرانسه در سراسر جهان بیشتر با «نوتردام پاریس» (گوژپشت نوتردام) ویکتور هوگو شناخته می‌شود.
ویکتور هوگو در بخشی از این کتاب که در سال ۱۸۳۱ میلادی منتشر شد، آتش‌سوزی در این کلیسا را اینگونه توصیف کرده بود: «شعله بزرگ آتش از میان دو مناره کلیسا به شکل جرقه‌ای از گردباد زبانه می‌کشد.»
رافائل آنتووان، استاد فلسفه در توییتر از بخشی از کتاب نوتردام پاریس ویکتور هوگو عکس گرفته است. این بخش درباره توصیف نویسنده از آتش سوزی در کلیسا است.
یک نویسنده دیگر هم باز همین بخش را به اشتراک گذاشته است و می‌نویسد: «سخت است که به این صحنه افسانه‌ای از رمان ویکتور هوگو فکر نکرد.»
این نویسنده سپس در ادامه توییترش نقل قولی از کتاب نوتردام پاریس ویکتور هوگو را می‌نویسد: « همگی به بام کلیسا چشم دوختند. آنچه می‌دیدند عجیب بود. در بالاترین نقطه کلیسا، بالاتر از پنجره رز مرکزی، شعله بزرگ آتش از میان دو مناره کلیسا به شکل جرقه‌ای از گردباد زبانه می‌کشد.»
حساب رسمی توییتری فرانسه در سازمان ملل هم همین نقل قول از ویکتور هوگو در کتاب گوژپشت نوتردام را منتشر کرده و یادی از این نویسنده فقید فرانسوی داشته است.
شخصیت‌های سیاسی، روشنفکر یا حتی ناشناس هم به طور همزمان با آتش سوزی روز گذشته به یاد ویکتور هوگو افتادند و برخی از نوشته‌های او را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.
شخصیت‌های اصلی رمان نوتردام پاریس ویکتور هوگو، «اسمرالدا»، دختر کولی، «کلود فرولو» مردی که تصمیم به دوری از زنان گرفته‌است، ولی روزی اتفاقی اسمرالدا را می‌بیند و عاشق او می‌شود و در نهایت شخصیت دیگر این رمان، «کازیمودو»، مردی با ظاهری زشت و پشتی خمیده است. کازیمودو توسط کلود فرولو بزرگ شده‌است. نوتردام یکی از علایق این گوژپشت داستان ویکتور هوگو است.
نوترام ۸۵۶ سال قدمت دارد و ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشته است به‌طوریکه حتی گفته می‌شود هیلتر زمانی قصد تخریب این کلیسا را داشت.
از سوی دیگر یک سال قبل از انتشار رمان ویکتور هوگو، نمای جنوبی این کلیسا در جریان یک شورش، آتش می‌گیرد.
ویکتور هوگو در آن زمان با وجود آسیب این کلیسا از آتش‌سوزی در مقدمه کتاب خود درباره آن نوشته بود: «بدون شک نوتردام پاریس همچنان یک بنای باشکوه و بلندمرتبه است.»
انتشار کتاب هوگو در آن زمان و انتقادهایش نسبت به وضعیت نامناسب این کلیسا، توجه‌ها را به این بنای تاریخی جلب کرد. در سال ۱۸۴۴ کارزاری ایجاد و مسابقه‌ای تدارک دیده شد و از معماران خواسته شد تا پروژه‌‌های خود را برای احیای کلیسای نوتردام طراحی کنند. در ژوئیه ۱۸۴۵ در نهایت قانون بازسازی کلیسای جامع نوتردام تصویب و اینگونه خواسته ویکتور هوگو هم عملیاتی شد.

مصطفوی
This comment was minimized by the moderator on the site

یورو نیوز در مورد نوتردام نوشت :
آتش‌سوزی دوشنبه شب در کلیسای نوتردام پاریس، بار دیگر نام این بنای تاریخی را در سراسر جهان بر سر زبان‌ها انداخت. به نظر می‌رسد به جز فرانسه زبانان یا احتمالا لاتین زبانان، معنای واژه نوتردام برای دیگران آشنا نباشد.
عبارت نوتردام (Notre-Dame) از دو واژه Notre (صفت مالکیت اول شخص جمع) و Dame (بانو) تشکیل شده است و بنابراین به معنای «بانویِ ما» است. بانو در این ترکیب، همان مریم مقدس، یا آنطور که کاتولیک‌ها و مسلمانان می‌گویند، مریم باکره است: مادر عیسای ناصری، پیامبر مسیحیت. «ما» در این ترکیب اشاره به مسیحیان یا رستگاران دارد، افرادی که با پذیرش «پادشاهی خدا بر زمین» عیسی را به‌عنوان فرستاده و «پسر» خدا بر کره خاکی به رسمیت شناختند. به همین منوال «Notre Père» (پدرِ ما: خدا) و «Notre-Seigneur» (آقایِ ما: عیسی) بخش لاینفک ادبیات کلیسایی فرانسه است.
در سنت مسیحیت کاتولیک و در زبان فرانسه مجسمه‌های «مریم مادر» یا آیین‌های مذهبی به نام وی نوتردام نام دارند. به همین ترتیب کلیساهای«وقف» یا پیشکش شده به مریم مقدس، به نام نوتردام «متبرک» می‌شدند.
با این حال برای فرهنگ و هنر متاخر فرانسوی و با وجود تعدد «نوتردام»‌ها در سطح این کشور، نوتردام به خودیِ خود، نشانگر کلیسای بزرگ پاریس است. نوتردامی که دوشنبه شب، برای دست‌کم دومین بار در تاریخ، در آتش سوخت.

مصطفوی
هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در فرومد، دیار سربداران - رهاوردی...
پایان دوره ١٢٠ ساله مغول ها زوال از یک روستا شروع شد. صدوبیست سال مغول ها هر چه خواستند در ایران ک...
- یک نظز اضافه کرد در سفرنامه کاشان - اردهال به روای...
یکم اردیبهشت سالروز درگذشت سهراب سپهری سهراب سپهری در سال ۱۳۵۸ به بیماری سرطان خون مبتلا شد و به هم...