مطالب نویسنده

امام خمینی ره - قم بدکی نیست برای محصل

مصطفوی 20 خرداد 1395 2757 کلیک ها

بعضی همواره تحفه هایی در جیب خود دارند که وقتی رو می کنند به انسان لذت دست می دهد و به دل می چسبد. ورای همه احادیثی که در منقبت (نه مذمت) قم از سوی ائمه ذکر می کنند که بعضا نیز در ذهن انسان سوال براگیز نیز هست شعری طنز گونه منسوب به حضرت امام خمینی (ره) در پیرامون قم و شرایط زندگی در آن از آقای بابایی (که از طالبان علم در قم می باشد و سال ها بدین راه رهرو است و بدون این که لباس خاص سالکان این راه را بپوشد به فراگیری علم مشغول است) شنیدم که برایم جالب بود.

ایشان در پاسخ به سوال من که در قم ساکنید؟ و آنجا چگونه جایی یافتید؟ این شعر طنز گونه منسوب به حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه بیان داشتند که :

قم بدکی نیست برای محصل (نه معطل)

سنگک گرم و کباب گر بگذارد

بهر عبادت حرم مکان شریفی است

خانم زیر نقاب گر بگذارد

 این گونه امام (ره) شرایط زندگی در قم را به تصویر کشیده اند که قم جایی برای زندگی کردن نیست بلکه فقط مکانی مناسب برای تحصیل است و آن هم برای محصلین نه برای معطلین که باید آن را ترک کنند. ایشان تحصیل علم و ریاضت را با هم دیده و ظواهر دنیوی را مانع علم آموزی می دانند. این قضیه برای مکه ی شریف نیز وجود دارد که شنیدم حدیثی وجود دارد که زیارت و اعمال حج خود را انجام داده و مکه را ترک کنید و در آن اقامت نکنید. 

+ نوشته شده در جمعه نهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 13:29 شماره پست: 259

انتخابات فرانسه 1392

مصطفوی 20 خرداد 1395 2821 کلیک ها

به نام آنکه آزادی انتخاب به بشر هدیه نمود

مورخ 23/2/1392 نشستی تحت عنوان "بررسی سیستم انتخابات فرانسه" در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار گردید. در این نشست علمی که از ساعت 14 الی 16 ادامه داشت اساتید و دانشجویان محترم از نقطه نظر گوناگون به بررسی موضوع مذکور پرداختند که خلاصه آن به شرح ذیل می باشد :

اروپایی ها از شانسی برخوردارند که ما برخوردار نیستیم و آن این که چنانچه با مشکلی مواجهه می شوند به کشورهای دیگر اروپایی نگاه می کنند که در شرایط مشابه با چنین مشکلی چگونه مواجهه شده اند. ولی ما در دوربر خود از چنین الگویی برخوردار نیستیم لذا خود به آزمون آن می پردازیم. قانون اساسی ج.ا.ایران و فرانسه از جهات مختلفی با هم شبیه هستند. شهید دکتر آیت و مرحوم دکتر حسن حبیبی قانون اساسی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نوشتند و هر دو این بزرگواران از تحصیل کرده های فرانسه بودند. فرانسوی ها همیشه می خواهند متفاوت بوده و در جهان استثنا باشند. آنها ذهن دو قطبی دارند آنها هم مثل ما ایرانیان برچسب هایی در دست دارند به پیشانی همدیگر می چسبانند. فرانسوی ها روحیه محافظه کاری دارند تغییرات در این کشور همزمان با انقلاب بوده است و دسته های انقلابی و محافظه کار رو به روی هم قرار گرفتند. آنها تاکنون 15 بار قانون اساسی عوض کرده اند ولی هنوز هم ته دل با این قانون موجود کنار نیامده اند. ته دل فرانسوی ها مونارشیسم را می پسندد تا جمهوری. فرانسه همچون ایران یک نظامی متمرکز دارند. طی سالیان گذشته تمرکز قدرت بین مجلس و دولت رد و بدل شده است و این دو برای داشتن این قدرت با هم سالها جنگیده اند. به عنوان نمونه تا زمان شارل دوگل قدرت در دست پارلمان متمرکز بود. او  قدرت را از پارلمان رییس جمهور منتقل کرد. تا زمان دوگل رییس جمهور را کالج انتخاباتی مجلس انتخاب می کرد و لذا رییس دولت ذیل مجلس قرار می گرفت او ابتدا این را از مجلس گرفت و پارلمان را تضعیف کرد.

فرانسوی ها خیلی دیرتر از دیگر اروپاییان به انتخابات تن دادند. قبل از انقلاب فرانسه فقط پول دارها حق رای داشتند و هر فردی میزان مالیات پرداخت کرده خود را به شهرداری ارایه می کرد و آنها بر همان اساس تعیین می  کردند که فرد حق رای دارد یا خیر زنان فرانسوی تا سال 1944 حق رای دادن نداشتند و این حق رای را در این سال کسب کردند. نظام دو قطبی چپ و راست در فرانسه شدیدا رواج دارد و این چپ ها هستند که طرفدار دمکراسی هستند و جالب این که با توجه به این امر باید چپ ها به دنبال حق رای برای زنان می بودند لیکن برعکس این راست ها در فرانسه بودند که حق رای برای زنان را دنبال کردند. دلیل این امر هم این است که معمولا زنان محافظه کارند و چپ ها فکر می کردند با پوستن آنها به این روند محافظه کاران تقویت خواهند شد و همینطور هم شد. ژیسکاردستن سن رای را از 20 به 18 سال کاهش داد.

هر 5 سال یک بار انتخابات ریاست جمهوری است که این زمان هفت سال بوده که به 5 سال کاهش یافته است. تا جمهوری سوم و چهارم کالج انتخاباتی مجلس امر انتخاب رییس جمهور را به عهده داشتند ولی دوگل این را به رای هشتاد هزار نمایندگان مردم محول کرد و نهایتا هم به رای تمام مردم فرانسه موکول نمود. دوگل گفته بود که ما مجلس معقول می خواهیم. چند حادثه اتفاق افتاد تا دوگل به این امر توانست اقدام کند او ابتدا قضیه الجزایر را حل کرد و استقلال آن را به رسمیت شناخت و این در حالی بود که قدرت های قبلی جرات این اقدام متهورانه را نداشتند او از یک سو قصد نیز جان سالم به در برد و انتخاب سراسری رییس جمهور را به رفراندوم گذاشت و از نفوذ مردمی خود برای جا انداختن این امر استفاده کرد و از مردم خواست به این امر رای مثبت دهند. در فرانسه وزرا و نخست وزیر را رییس جمهور انتخاب می کند ولی حق برکناری نخست وزیر را ندارد. برای همین هم گفته می شود که رییس جمهور همواره یک متن استعفا نامه را امضا شده و بدون تاریخ به رییس جمهور می دهد و سپس به این پست گمارده می شود. میانگین نامزدهای انتخاباتی در فرانسه 5 نفر است و این به علت سختی گذر از فیلتر های گذاشته شده است. هرفردی که کاندیدا می خواهد بشود باید 500 امضا از بین نمایندگان استان های مختلف باید تهیه کند و از هر استان فقط 50  امضا می تواند بگیرد پس باید یک شخصیت جا افتاده باشد که بتواند 500 امضا از ایالت های مختلف تهیه نماید. فیلتر حزب سیاسی فیلتر دیگری است که باید فرد از آن بگذرد تا بتواند کاندیدا شود و برای همین هم می گویند که بدون حزب رفتن به الیزه محال است. گرفتن این امضاها کاری کرده که به راحتی نتوان کاندیدا ریاست جمهوری شد و لذا افراد بزرگی ازاین مسیر باز می مانند.

دوره ریاست جمهوری در فرانسه 5 سال و در ایران 4 سا است. این زمان هفت سال بود که شیراک آن را 5 سال کرد. ناپلئون بناپارت اولین رییس جمهور فرانسته بود. در فرانسه هم مثل ایران رییس جمهور می تواند در دوره دوم هم رییس جمهور بشود. شرایط رای دادن این است که فرد فرانسوی باشد ، 18 سال سن داشته باشد، از حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشد. در لیست های انتخاباتی هم نام نویسی کرده باشد.

گفته می شود که برای رییس جمهور شدن اشرافیت؛ داشتن حزب سیاسی غیر افراطی؛ ظرفیت شخصی و کاریزماتیک و پایگاه مردمی نیاز است.

 پول سالاری در فرانسه همچون کشورهای دیگر رایج بود و فردی می توانست به این مقام برسد که بتواند پول زیادی را هزینه نماید. لذا پول سالاری به جای شایسته سالاری در فرانسه رایج بود. برای حل این معضل دنیا آمده و هزینه های انتخاباتی را شفاف سازی کرده است. لذا طبق قانون فرانسه باید یک سال قبل از انتخابات باید کاندیدا یک حساب بانکی باز کند و کلیه هزینه های انتخاباتی باید از این حساب پرداخت شود و در آمدها هم به همین حساب واریز شود. یک ذی حساب هم باید بر این حساب کنترل داشته باشد کمک مردم هم به این کاندیدا ها مشخص شده و در رقم های زیاد با چک باید صورت گیرد و از طریق همین حساب نقد شود. کمک نهادها و افراد حقوقی به کاندیداها ممنوع و هر گونه کمک خارجی هم ممنوع است. اگر ثابت شود که خلافی صورت گرفته اولا حتی اگر انتخاب هم شده باشد خود به خود عزل می شود و انتخابات ملغی اعلام می شود. هزینه های انتخاباتی را دولت تا 50% در صورت رای آوردن کاندیدا در حدود 5% آرای کل دریافت می دارد. اولا هزینه ها را کاهش داده اند نسبت به سالم سازی فضای سیاسی هم اقدام کرده اند. دولت یارانه حزبی به احزاب پرداخت می کند. کیفیت پوسترها؛ نوع کاغذ و اندازه آن تعیین شده است. در فرانسه با توجه به باز شدن حساب بانکی انتخاباتی از یک سال قبل کاندیدا ها مشخص هستند ولی در ایران کاندیدا ها در اخرین ساعات ثبت نام است که مشخص می شود. لذا در فرانسه یک سال فرصت دارند تا بستر رقابت بین رقبا را بچینند. پرداخت های دولتی و هدیه افراد حقیقی و احزاب هزینه تبلیغات را تعیین می کند سقف هزینه ها در دور اول انتخابات که همه هستند 7/13 میلیون یورو و در دور دوم که رقابت بین دو تن است 3/18 میلیون یورو است. هر فرد تنها می تواند 4600 یورو کمک مالی کند. این کمک باعث می شود که از این فرد تا این مقدار از پرداخت مالیات مبرا شود. گزارش مالی کاندیداها هم باید بعد از انتخابات اعلام شود. شورای قانون اساسی ناظر اصلی انتخابات فرانسه است و کاری شبیه شورای نگهبان در ایران دارد این شورا در سال 1958 تاسیس شد و اولین با در تاریخ کشور این شورا بر پارلمان فرانسه اولویت یافت و مسول نگهبانی از قانون اساسی در خلال قوانین به آن داده شد این شورا در دست رییس جمهور است و سه نفر از 9 نفر عضو آن را رییس جمهور تعیین می کند همچنین رییس آن را لذا رییس جمهور فرانسه از این مکانیزم استفاده می کند و بر مصوبات مجلس فرانسه کنترل کامل دارد و اعمال نفوذ می کند. مشکل دیگر انتخابات فرانسه بحث تقسیم بندی حوزه های انتخاباتی است که توسط جناح راست فرانسه علیه چپ ها زمینه سازی شد به طوری که در نقاطی که چپ ها نفوذ داشتند طوری حوزه های انتخاباتی را تقسیم کردند که نمایندگان احزاب چپ نتوانند (پدیده گرین مان درین) رای کامل برای رفتن به مجلس را کسب کنند و حوزه های نفوذ آنها خرد شده و بین مناطق دیگر و حوزه های انتخاباتی تقسیم شد. به طوری که یک حزب با 20% آرای ملی حتی یک کرسی در پارلمان ندارد و یک حزب تنها با ده درصد آرای ملی 17 کرسی در مجلس در اختیار دارد و اعتراضات هم تا کنون به جایی نرسیده است. سیستم انتخاباتی فرانسه بر اساس فرمول دو قطبی چند حزبی است و لذا اگر چه احزاب در دور اول انتخابات مبارزه شدیدی با هم دارند ولی در دور دوم می دانند که باید طوری مبارزه کنند که بتوانند با رقبا بعدا در تشکیل دولت ائتلافی کار کنند. لذا زیاد در صدد خراب کردن همدیگر نیستند این در حالی است که در انگلیس دو حزب تا حد امکان با هم مبارزه می کنند. شفاف سازی بر اساس نظارت که هم اعتماد داخلی و هم پرستیژ خارجی برای فرانسه می آورد. شورای قانون اساسی هم تا شکایتی نباشد حق ورود به اقدام ندارد. مردم نشان داده اند که اطلاعات سیاسی زیادی ندارند و در آخرین لحظات انتخابات احساس بر عقل آنها حاکم شده و رای می دهند. شعار انتخاباتی سارکوزی "باهم همه چیز ممکن می شود" بود. 

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت 22:18 شماره پست: 284

ج.ا.ایران و حکمرانی منطقه ایی و جهانی در قرن 21

مصطفوی 20 خرداد 1395 2254 کلیک ها

به نام حکمران کل - مورخ 16/2/1392 نشستی تحت عنوان "جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا : حکمرانی منطقه ایی و جهانی در قرن بیست و یکم" در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار گردید. در این نشست علمی که از ساعت 14 الی 30/19 ادامه داشت اساتید محترم از نقطه نظرات گوناگون به بررسی موضوع مذکور پرداختند که خلاصه آن به شرح ذیل ایفاد می گردد :

دکتر مرندی (ریاست محترم دانشکده مطالعات جهان) : حکم اساس علم سیاست است. و امریکایی ها در سند حکمرانی جهانی از حکم یاد کرده اند. حمله اسراییل به سوریه و حمایت عربی- ترک علیه سوریه در کنار حمایت اسراییلی - امریکایی نشان می دهد که ساختار فعلی جهانی جوابگوی نیازهای ج.ا.ایران نیست. امروز در غرب استفاده از تلویزیون المنار جرم می باشد ولی همین فضا برای شیوخ وهابی که آدرس و تلفن مشخص دارند و از همان شبکه ها اعلام هم می کنند و حکم و فتوای علنی و رسمی به قتل جمعی دیگر از مسلمانان می دهند آزاد می باشد. ایران به صورت وسیع تحریم همه جانبه می شود و در چنین وضعی دبیرکل سازمان ملل حتی از موضع گیری شفاهی علیه این اقدام غیرقانونی خودداری می کند. سازمان های بین المللی بر مبنای منافع و نفوذ قدرت های بین المللی عمل می کنند و نه بر اساس قانون و فلسفه ی وجودیشان که حفظ صلح و امنیت جهانی است. سازمان های مثل WTO که ساز و کار حل اختلافی دارند وقتی سیستم بانکی کشورمان تحریم می شود و یا سوئفت به عنوان یکی مکانیزم بین المللی بانکی تعطیل می شود هیچ اقدامی نمی کنند در حالی که صدمات این اقدامات مردم 75 میلیونی ایران را نشانه رفته است و جان آنان را به خطر انداخته است و وقتی اعتراض هم می کنیم می گویند این را ثابت کنید که جان مردمتان در خطر است؟!! ولی این روشن است وقتی سیستم داد و ستد بانکی یک کشور قطع می شود خرید دارو هم برای آنان مشکل می شود و این نیاز به اثبات ندارد. آنچه که روشن است در سال 2050 قدرت اول جهانی چین خواهد بود و هند و امریکا نفرات دوم و برزیل و اندونزی و مکزیک و... مقامات بعدی جهانی اند و در بین ده کشور اول دنیا این فقط امریکاست که از جناح غرب حضور خواهد داشت لذا باید از سمت غرب ما به سمت شرق و این کشورها شیفت کنیم. باید به جای نگاه به گذشته نگاه به آینده داشته باشیم.جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا : حکمرانی – منطقه ایی و جهانی در قرن بیست و یکم

جناب آقای دکتر شعرباف (معاون محترم دانشکده مطالعات جهان) :

امام علی (ع) می فرماید "اگر کسی غفلت کند دیگران بیدارند" ما اگر خواب باشیم دیگران بیدارند در اسراییل سمینار مهمی تشکیل شد که یکی از مصوبات آن انتقال بحران به سمت شرق بود و همین هم شد بهار عربی و یا بیداری اسلامی که تهدید مهمی برای اسراییل شده بود در عرض چند ماه با کمک کشورهای مسلمان از جمله عربستان و قطر و امارات و ترکیه و اردن به سمت شرق منتقل شد و بهار عربی که مزدوران امریکا در منطقه را نشانه رفته بود به سمت بحث شیعه و سنی انتقال داده شد و این همانی است که اکنون در سوریه و عراق شاهدیم. آنها پروژه ایران هراسی را وجهه عملی دادند. در اسراییل هم انتخاباتی صورت گرفت که جناح جنگ طلب به رهبری نتانیاهو به قدرت رسید و جناح میانه رو اسراییلی را با این انتخابات به حاشیه راندند. این ها زنگ خطر را برای ج.ا.ایران به صدا در آورده است. ما البته نباید ترس از درگیر شدن با اسراییل را داشته باشیم اگر چه دولت اسراییل دولت بحران زی است و بر اساس بحران شکل گرفته و با بحران ادامه حیات خواهد دارد. تاسیس جبهه پایداری و دوباره سازمان دادن به چنین ساختاری می تواند کارساز باشد و باید جبهه ای در برابر اسراییل تشکیل شود. در خصوص بحث شیعه و سنی هم مشکلی درست شده که راه حل کوتاه مدت ندارد ولی در مواجهه با آن نگاه فقهی ما را بیشتر از هم دور می کند و از این امر باید اجتناب کرد.

جناب آقای دکتر امیری :

آنچه در عراق شاهدیم محصول سلطه انگلستان در منطقه است مرزهایی که توسط آنان به صورت مصنوعی در منطقه ایجاد کردند و مثلا کردها را بین چند کشور تقسیم کردند. اکنون عراق متشکل از کردهای آریایی و اقلیت اهل سنت و اکثریت شیعه است. این وضعیت در ترکیه هم هست ترک های تورانی با کردهایی آریایی تناسبی با هم ندارند. ساختار فعلی عراق فدرالی شده است. امریکایی ها بین سال های 1991 تا 2001 به دنبال کودتا در عراق علیه صدام بودند تا شاکله کشور بهم نخورد ولی موفق نشدند. سوال اساسی این است که آیا امریکایی ها به دنبال آزادی مردم عراق بودند؟!!! این را سخنان کالین پاول پاسخ می دهد که گفت به دنبال حمله به عراق به دنبال نمونه سازی برای منطقه بودند که آن عبارت بود از ملت سازی و نخبه سازی و الگو سازی برای منطقه. اشتباهات راهبری امریکا بعد از حمله به عراق باعث شد که در این پروژه ها ناموفق باشند. امروز سه جریان شیعه و کرد و سنی در عراق در حال رقابتند. کردها که از سال 1992 در شمال عراق در قدرت بودند و تجربه زیادی داشتند در جریان بعد از صدام به اکثر خواسته ای اساسی خود رسیدند و آن را در قانون اساسی عراق گنجاندند و آن عبارت بود از فدرالی کردن کشور، گنجاندن زبان کردی به عنون زبان رسمی و به رسمیت شناخته شدن نظامی چند قومیتی. اقلیم کردستان امروز قانون مختص به خود دارد و در برابر قانون دولت مرکزی اولویت با قانون اقلیم است. حکومت در اقلیم کردستان در قانون اساسی عراق به رسمیت شناخته شده است. اقلیم کردستان سیاست خارجی ، دفاعی و اقتصاد مختص به خود دارد. کشورهای عربی که روزی تجزیه عراق برایشان خط قرمز شدید بود اکنون با همین وضعیت که درست در مقابل سیاست اساسی آنهاست در امنطقه کردستان حضور سیاسی و دیپلماتیک و اقتصادی قوی دارند و این منطقه رشد ۶٪ را تجربه می کند و شهرهای آن در مقابل شهرهای بمبگذاری شده دیگر عراق قابل مقایسه نیست. کردستان عراق اکنون در مسایل ترکیه و سوریه نقش خود را دارد. چشم انداز آینده هم ادامه نظامی فدرالی را نوید می دهد. اقلیت سنی همچون زمان صدام به دنبال قدرت مرکزی با محوریت خود هستند و کردها شدیدا با این امر مخالفند و شیعیان به دنبال محوریت حکومت مرکزی با حمایت اهل سنت و کردها هستند. آنچه روشن است امریکا با دادن 4000 کشته و 15 هزار مجروح که چند برابر خسارت جنگ ویتنام خسارت روحی به مردم امریکا تحمیل شد در نهایت هم به گفته خودشان شکست خوردند. امریکا در هشت سال 5 راهبرد را در عراق عوض کرد که آخرین آن راهبرد خروج آبرومندانه بود. امروز آنچه دیده می شود هماهنگی هایی است که انجام می شود اسراییل از ترکیه به خاطر کشتی مرمره عذرخواهی می کند و PKK عقب نشینی می کند!!! در انتهی باید گفت که بحث قومیت ها یک موضوعی امریکایی است که به تناسب توسط امریکایی ها در کشورهای مختلف برای تجزیه آنها استفاد می شود و باید گفت که تغییر نقشه خاورمیانه از نقشه های جاری امریکایی هاست که در منطقه دنبال می شود و در این میان تنها ایران و مصر هستند که گفته می شود با توجه به سابقه تمدنی توان باقی ماندن دارند ولی باقی کشورها از جمله عربستان در مسیر تجزیه قرار دارند.

جناب آقای تاجیک :

در بحث سند منتشره توسط امریکایی ها تحت عنوانGlobal Trend  که برای اولین بار با همکاری اروپایی ها و مشورت کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهایی مثل امارات و ژاپن تهیه شد جالب این است که در منطقه ما از کشور امارات در این رابطه مشورت می گیرند که نه قدرت سیاسی و نه قدرت اقتصادی تولیدی است و این که از این کشور مشورت گرفته می شود شاید این پیام را برای منطقه دارد که نقش شما در روند جهانی همان خدمات دادن به دیگران است و کاری که امارات می کند همان نقشی است که برای شما در نظر گرفته شده است.

دکتر نقی زاده :

موضوع بسیار مهمی است که مطرح شده است. در بحث Global Governance 2030 برای اولین بار است که اروپا و امریکا مشترکا این گزارش را تهیه می کنند که نشان دهنده کاهش قدرت امریکا از یک سو و نزدیکی اروپا و امریکا از سوی دیگر است. مسایلی که در این خصوص میتوان گفت عبارتند از این که :

-       نظام امریکا و اروپا در جهان متنوع کنونی مشترک و منحصر به فرد در جهان است.

-       مدیریت منابع، تروریسم و...

-       عدم توازن شامل کسری امریکا و مازاد چین مساله ای است که قابل تحمل نیست و باید حل شود.

-       در این گزارش علیرغم گزارشات قبلی که امریکایی ها به تنهایی تهیه می کردند با مسولین نهادها و کشورهای دیگر مشورت کردند.

-       سازمان های موجود توانایی کنترل چالش های جهان را ندارند.

-       شیف قدرت جهانی به سوی قدرت های نوظهور مثل BRICS

-       ظهور بلوک بندی های جهانی مثل گروه 20 و یا TPP  (11 کشور پاسفیک) تحت عنوان ترانس پاسفیک

-       نیاز به نهادی که بعد از مشورت قادر به عمل جهانی باشد. یک نظام انگلوساکسونی بزرگتر.

-       باید جهانی ایجاد شود که کشورها در آن قابل پیش بینی باشند.

-       قدرت اقتصادی امروز از بمب اتم هم مخرب تر است و امروز امریکا و اروپا با این قدرت فروپاشنده مواجهند.

-       در بررسی و تحقیق در چنین صحنه ی جهانیی نیاز به تحلیل از جز به کل داریم تا بتوانیم فضای مبهم کنونی و روند آن را احسا نماییم. مثلا این که چین قدرت جهانی خواهد شد امری قابل پیش بینی است اما آیا تا آن سال با همین چین مواجهه خواهیم شد و با توجه به این که هر 50 سال چین از دورن فروپاشی دارد آیا تا قبل از رسیدن به چنان جایگاهی فروپاشی نخواهد داشت.

-       هرچه ما دیرتر به سازمان های جهانی ملحق شویم هزینه بیشتری باید برای این الحاق بپردازیم. مسایل تحمیلی به ما هر چه بگذرد بیشتر خواهد شد.

-       ژاپنی ها یک جنگ رو در روی تمام عیار با امریکا داشتند ولی دیدند که ایدئولوژی و نظامی گری کاری را پیش نخواهد برود لذا آن را کنار گذاشته و به سوی اقتصاد پیش رفتند و انتقام کشته های خود در نبرد نظامی را از امریکا در صحنه اقتصادی و از نیروی کار امریکا در داخل این کشور گرفتند و در عرض 24 سال قدرت اقتصادی جهانی تبدیل شدند.

-       چین هم کشتار و خفقان و قحطی را کنار گذاشت و محور را اقتصاد قرار داد و او هم به زودی به قدرت جهانی تبدیل شد.

-       کره شمالی هم یک قمار بزرگ را آغاز کرده که معلوم نیست چه نتیجه ای از آن ببرد.

در ادامه این نشست همچنین دکتر ایزدی به موضوع رابطه هند و امریکا پرداخت که امریکا به دنبال به زانو در آوردن مردم ایران و کشیدن آنها به خیابان ها هستند و تحریم ها موضوع هسته ای را نشانه نرفته است.

دکتر جمشیدی به موضوع نقش دیپلماسی در راهبرد دولت اوباما پرداختند که امریکا به دنبال نقش مستقیم در ایران است و از گرفتن اطلاعات دست دوم از متحدینش در مورد ایران بی اعتماد شده است و می خواهد محیط داخلی ایران را در دست خود بگیرد. آنها به دنبال مهار قدرت ایران هستند. خاور میانه ضعف امریکا را روشن کرد و امروز به سمت شرق آسیا شیفت کرده اند ولی چین در آنجا به آنها جایی نمی دهد و اسراییل هم نمی گذارد امریکا از خاورمیانه خلاص شود.

دکتر عاملی نیز به سند حکمرانی جهانی پرداخت و گفتند که موضوعات جهانی از جمله مهاجرت، بیوتکنولوژی و... وجهه جهانی دارند و اقدام مشترک را می طلبد. امروز دسترسی فرامحلی محقق شده و جهانی شدن به وقع پیوسته است. جهانی شدن امروز بحث ارتباطات است. حکمرانی جهانی دکترینی است که رویکرد چند قطبی کردن دارد و با شرکت نهادهای جهانی شکل می گیرد. مدیریت مشترک جهانی در ذیل حکمرانی جهانی مطرح می شود. "امریکا مرکزی" یک موضوع اساسی است که مرجعیت فکری و با محوریت امریکا در این صحنه مطرح است. جهانی شدن را نباید امریکایی شدن تلقی کرد صنعت حمل و نقل و ارتباطات محور آن است. فرا محلی شدن مهمترین شاخص این مرحله است.

همکاری یک راه مواجه است اما بر مبنای عملی صالح و نه معطوف به منافع

دکترین استقامت به معنی شلاق خوردن و تحمل کردن نیست بلکه استقامت فعال منظور است.

همکاری بر مبنای عرف بین المللی نیست بلکه همکاری بین مستضعفین  بر مبنای حق و حقیقت و در مسیر الهی

الگوی اسلامی پیشرفت باید مد نظر باشد.

دکتر علی خانی هم پیرامون تفکر اسلامی متفکرین مسلمان و سیر تحول آن به ذکر سخن پرداختند. و در آخر هم توصیه کردند که در بعد جهانی ایران باید در بحث صلح و همزیستی و محیط زیست و... با جهان همکاری کند تا مشروعیت جهانی پیدا کند در جهان اسلام ایران باید همکاری روی اهداف و خواسته های مشترک داشته باشد تا جایگاه در خور خود را بیابد. در جغرافیای شیعه سرمایه گذاری بلند مدت برای افزایش توان و نفوذ معنوی داشته باشد و در جغرافیای فارسی زبانان سرمایه گذاری علمی فرهنگی و سیاسی لازم است که دیپلماسی فعال و هدف دار در این راه به همراه سیستم اداری کارآمد نیاز دارد.

دکتر رضوان طلب به رابطه دین و روابط بین الملل و حکمرانی بر محور عدالت پرداختند که در این سخنرانی عنوان نمودند که تعبیر حکومت اسلامی شیعه نارساست. خدا بنا ندارد که حاکمیتی داشته باشد و این نیست که بگوید من می گویم و تو اجرا کن. اگر راهنمایی فرستاده است برای هدایت است.لذا در مقابل نفرین حضرت ابراهیم علیه امت خود موضع می گیرد. خداوند همه را خانواده خود می داند و همه را دوست دارد. او هیچ منافعی بر ما ندارد. خدا منافعی از ما انتظار ندارد. چه عمل کنیم به دستوراتش و چه نکنیم گردی بر دامن کبریاییش نمی نشیند حضور خداوند در عرصه هستی جنبه حمایتی و هدایتی صرف دارد و هیچ توقعی از ما ندارد و برای خدا فرقی نمی کند که همه کافر شویم یا مومن . خدا فقط نگران خلقی است که برای تکامل آفریده است وقتی امام خمینی می فرماید به من خدمتگذار بگویید تا عناوین دیگری همچون رهبر و... این عینا همین وجه خدایی اوست و این همان انتظار خداوندی است. دین را نباید تنها خدا بیاورد بلکه ما هم در این امر دخیلیم. دین تندروی نیست مهمترین مشخصه دین اعتدال در همه وجوه است. دین سخت گیری نیست بلکه دین سمحه و سهله است. دین را ما سخت می کنیم ولی دین بسیار آسان است. عدالت عمود آسمان و زمین است و این در قالب همین اعتدال دیده می شود. نهاد دین چیست؟ دین نهاد ندارد بلکه دین امری فطری است. دین دور از طبع انسان نیست و از درون او سرچشمه می گیرد. دین امضایی است نه تاسیسی و 90% امور آن امضایی است سیره مستمره بشری و عقل بشری امضا می شود مثل طواف که در زمان جاهلیت هم همین هفت دور بود و اسلام هم همان را امضا کرد و ادامه یافت و احکام ما شد. دین در اخلاق تابع عرف است مگر مواردی که باید اصلاح شود. عقل حجیت ذاتی دارد.

 در آخر نیز دکتر سعید آبادی به نقش سازمان های بین المللی پرداخته و روند قوانین بین المللی شده و نهادهای بین المللی را توضیح دادند. 

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت 22:24 شماره پست: 285

امام العارفین سید سجاد (ع) ما را به اطمینان به خدا می خواند

مصطفوی 21 خرداد 1395 2097 کلیک ها

"الهی حاجتی از تو دارم که خود از دست یابی بدان ناتوانم و راه و چاره ای به ذهن ندارم و نفسم این پندار باطل را چنان آراسته که حاجت خویش نزد کسی برم که خود در رفع نیازش به تو محتاج است و این لغزشی است که خطاکاران کنند و این اشتباهی است که باعث سقوط گناهکاران شود آنگاه با یادآوری تو از غفلت خویش آگاه شدم و با توفیق تو از لغزش برخواستم و برگشتم و با راهنمایی ات خود را از پرتگاه اشتباهم عقب کشیدم و عرضی کردم، پروردگارم منزه است چگونه نیازمندی دامن محتاجی دیگر بگیرد و به چنان تهی دستی و بی نوایی چون خود روی آورد؟ پس با اشتیاق ای خدای من آهنگ تو کردم و با اعتمادی تمام امید به درگاهت بستم و دانستم برآورده ساختن تمام خواهش هایم برای تو سهل است که در غنای تو تمام آنچه برای من بزرگ است، حقیر و بی ارزش می نماید و همانا کرمت از درخواست کسی به تنگنا نمی افتد و دست بخشش تو بالاترین دست هاست." (منبع صحیفه سجادیه)

+ نوشته شده در یکشنبه بیست و چهارم فروردین 1393 ساعت 20:51 شماره پست: 415

 

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در تمامیت خواهی ریشه جنگ غزه و مر...
ایده دهنده اول تشگیل کشور اسراییل ناصرالدین‌شاه قاجار، اولین‌ کسی بود که پیشنهاد تأسیس کشوری به نام...
- یک نظز اضافه کرد در عملیات والفجر8، زندگی زیر چتری...
نسل بیژن جزنی و نسل پدرش... علی مرادی مراغه ای @Ali_Moradi_maragheie 29 فروردین مصادف بود با کشتار...