اندیشه ورزی از خاندان رسول (ص) می فرماید، حقیقت عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است

دیروز سالروز تولد امام حسن عسکری (ع) بود رادین مردی از خاندان پاک رسول خدا (ص) که حصر و زندان رژیم ظالم وقت دامنگیرش شد و در این وضعیت آنقدر نگهداشتندش تا به شهادت رسید، اما شاید این شرایط زندان و حصر بود که او را به اندیشه ورزی بیشتر واداشت و فرصتی بیشتر به او داد تا با قرآن کریم قرین گردد و بازخورد این وضع را می توان در سخنان او دید، ما در قرآن بسیار می بینیم که خداوند بشر را به اندیشه ورزی و تفکر فرا می خواند، و بارها از "تعقلون" و "تفکرون" در قرآن سخن رانده است. سخنان این امام (ع) نشان می دهد که ایشان در زندان و حصر در قرآن تفکر زیادی کرده است.

و شاید امثال آیت الله سید محمود طالقانی و... که در قیام علیه رژیم گذشته مدت مدیدی در زندان و حصر گذراندند هم به همین امام (ع) خود تاسی کردند و در طول اسارت و حصر در دست رژیم حاکم وقت تدبّر در قرآن را آغاز کردند و نهایتا هم تفسیر با ارزشی از آن نوشتند. شاید این بزرگوار همین حدیث امام حسن عسکری را در نظر گرفت که این چنین در ژرفای قرآن غور کرد و عبادتش را به جای ذکر، تدبر و تفکر در قرآن و کار خدا قرار داد.

دیروز که در پارچه نوشته های زادروز این امام قرآنی و اندیشه ورز خود نگاه می کردم، به نقل از کتاب تحف العقول صفحه 448 از قول ایشان آورده بودند که "عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه {حقیقت} عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است."

ما که شرایط حضور در زندان ظالمین را تاکنون درک نکرده ایم، ولی شاید یکی از بهترین کارها در این حصر و بی تحرکی و تنهایی، پناه بردن به قرآن و تفکر و اندیشه ورزی باشد که هم خود عبادتی است بی مثال، و هم تحمل شرایط ظلمِ ظالم را آسانتر می کند، و در اثر این اندیشه ورزی قلب مظلوم را از فشار ظلمِ ظالم خارج می شود.

در سایه این اندیشه ورزی است که به قول یکی از دوستان به این حقیقت می رسی که "دیگران را همانطور که هستند بپذیریم و تحمل کنیم و این هنر (و البته انسانی و اخلاقی و اسلامی) نیست که آنها را تحت فشارهای بی حد و حساب قرار داد تا مثل ما فکر و عمل کنند." در سایه اندیشه ورزی است که می توان فهمید که نظرات سیاسی، علمی و مذهبی زیادی در طول تاریخ بشر به وجود آمده اند و رفته اند و هر یک در زمان خود از استحکام خود حق بینی زیادی برخوردار بودند، ولی گذشت زمان ناکارامدی، نقص و بعضا بطلان آنان را نشان داد و لذا حامیان یک نظریه غالبِ روز نباید برای دگر اندیشان  مرگ و نیستی بخواهند.

 

+  نوشته شده در جمعه دهم بهمن 1393ساعت 1:51 PM توسط سید مصطفی مصطفوی  

You have no rights to post comments

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.