جناب امیرعبداللهیان کمی انسانی و ملی فکر و عمل کنید
  •  

29 فروردين 1402
Author :  

 

حسین امیر عبداللهیان (وزیر خارجه در دولت آقای رئیسی): 

"نگرانی‌های حکومت سرپرست (طالبان) برای فراهم آوردن زمینه‌های شرعی لازم برای این امر (اشتغال و تحصیل زنان) قابل درک بوده "

نشست وزاری خارجه در تاشکند ازبکستان در 24 فروردین 1402

جناب امیر عبداللهیان!

جمله دردناک شما در ارتباط با اشتغال و تحصیل بانوان ساکن در خراسان باستان ایران را شندیم، سخنی که قلب هر انسان آزاده ایی را به خشم واداشته، و مملو از درد خواهد کرد، اما شوربختانه وقتی اولویت اول هر مسئولی ایدئولوژی خاصی می شود، نتیجه بهتری از این ایده مندی برون نخواهد تراوید، چنین ایده مندانی دنیا و هموطنان خود را، به پای ایده خود قربانی خواهند کرد.

آقای امیر عبداللهیان! شما اکنون جانشین وزاری قدر قدرت امورخارجه ایی هستید که ایران وجه همت سخن و عمل آنان بود و برای اعتلای ایران و ایرانیان تلاش های تاریخی و به یاد ماندنی کرده اند، شما نیز خود را "وزیر خارجه ایران" احساس، و عمل کنید، ایرانی که لااقل به لحاظ فرهنگی و تاریخی به بزرگی فلات ایران است، فرهنگ و زبانی که از فرای خاور زمین در خُتن (سین کیانگ) آغاز و تا ورای مرمره (مدیترانه) در باختر، حوزه تمدنی خود را گسترش داده است، با ارزش ها، زبان و یا فرهنگ مشترک، که گاه یکسان، این مردم جدا افتاده از مام میهن انتظار حمایت از کشوری را دارند که نام ایران را بر خود یدک می کشد، و خود را میراثدار هزاره ها تمدن و فرهنگ ایرانی می داند.

هرات  آخرین ایرانشهر در خراسان بود که به واسطه توطئه انگلیسی های حاکم در هندوستان در سال ۱۲۷۳ ه‍.ق (۲۳ ژانویه ۱۸۵۷ میلادی)، و البته ناشی از ندانمکاری حاکمان ما، در زمان قاجار از ایران جدا شد، هروی ها از اهالی فرهنگ و صنعت و هنر ایران زمین، و مثل کردها از ایرانی ترین اقوام ایرانی اند، که اکنون این مردم پارسیگوی تحت سلطه قومیتگرایان پشتو زبان، به بندهای سخت و متصلب و خشک طالبانی گرفتار آمده اند، و این باعث شده است که تحت حاکمیت چنین انسان های بی منطق و آزمندی به قدرت، حتی زنان ایرانشهرهای هرات، بلخ، کابل، مزار و... از تحصیل و کار محروم شوند.

شما اگر کاری برای این مردم نگونبخت تحت سلطه طالبانی نمی توانید و یا نمی خواهید بکنید، حداقل بر زخم دردناک و دمل چرکین تحت سلطه عقب مانده ترین انسان های روزگار، که به زور و تعدی به حقوق حقه خود مبتلا شده اند، نمک نپاشید. پیش از شما حاکمیت دولت مقتدر صفوی نیز با تاکید بر ایدئولوژی تشیع، در واگرایی خراسانیان از ایران، و از دست رفتن این سرزمین، و مردم ارزشمند، که مولانای بلخی ما و بسیاری از استوانه های فرهنگ، هنر و ادب پارسی از آنان است، نقش زیادی داشتند و شاید بتوان گفت حاصل آن تاکید بر ایدئولوژی، این جدایی ها، و این آوارگی ها را برای خراسانیان سبب شد، که طعمه ازبکان، روس ها و اینک پشتو زبانانی از این قماش شده اند، که آنان را از حتی زبان بکارگیری زبان پارسی هم ممنوع می کنند، و بر این تجاوزات انگار پایانی نیست.

شما دیگر لازم نیست که این تجاوز آشکار به حقوق زنان و مردان خراسان را که توسط سفاکان طالبانی بر این مردم اعمال می شود را "قابل درک" اعلام کنید.

کمی تاریخ بخوانید جناب امیر عبداللهیان، تا ببنید مبنا قرار دادن ایده ها در عمل و تفکر، چه بلایی بر سر ملت ها مختلف جهان آورده است. بر زخم خراسانیان تحت سلطه طالبان، مرحمی نمی نهید، نمک نیز بر آن نپاشید. درک خود را عوض کنید تا در ادراک شما مانع شدن از تحصیل و کار زنان خراسان، "قابل درک" و توجیه شدنی نباشد. این به انسانیت و ایرانیت نزدیک تر است.

ممنوع کردن تحصیل و اشتغال زنان به هر بهانه ایی ظلمی نابخشودنی است؛ آقای امیرعبداللهیان، این را درک کنید.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (4)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران می‌گوید «طالبان داعش نیست، بلکه بخشی از واقعیت افغانستان است». آقای عبداللهیان گفت: «امروز طالبان در افغانستان در برابر داعش می‌جنگد». با این حال او تاکید کرد که بدون تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام، امنیت و ثبات در افغانستان شکل نخواهد گرفت.

Dr. Rangin Dadfar Spanta- دکتور رنگین دادفر سپنتا @DrDadfarSpanta · Dec 9
آقای وزیر، برادر محترم،
مجاهدین‌خلق بخشی از واقعیت ایران او طالبان هم بخشی از واقعیت افغانستان اند. تنها واقعیت بودن، موجب مشروعیت نمی‌شود. اما این‌ها واقعیت‌های وحشتناک اند. واقعیت‌ وحشتناک را باید تغییر و مردم افغانستان را از دست طالبان نجات داد. اگر عمری باقی بود، خواهیم دید.

Mashkur Kabuli???????????????????????? @MashkurKabuli · Dec 9
جناب آقای عبداللهیان
سخنان تان قابل قبول نیست.
اگر معیار مشروعیت در نظام سیاسی اسلام و یا بین الملل واقعیت داشتن گزاره ها باشد چرا با اسرائیل مشکل دارید؟
چرا با تروریست های مجاهدین خلق تعامل نمی کنید؟
در ضمن امروز آقای متقی گفت اصلا دولت همه شمول نمیخواهند وسخن شما را تکذیب کرد

روحانی @RohullR
امید وارم تفاوت، واقعیت‌های تلخ که نظر به جبر زمان بوجود میایند، تا واقعیت‌های عینی جامعه که حقیقت یک کشورند را تفکیک قایل شویم.
در دنياي امروز واقعیت‌های تلخ و ناپسند در کشورهای مختلف جهان وجود دارند، به‌جا این است که برای نابود سازی این واقعیت‌های ناپس‌ند برنامه داشته باشیم تا این که در جهت تقویت آنها گام برداریم.
این موجوادان ناپس‌ند روزي دردسر ساز خواهند شد و منطقه‌ را گرفتار اسرائیل دوم خواهند کرد.

soosan shgnfr @SShgnfr · Dec 9
پس 15 ملیون مهاجم مرزی تحمیل شده به ایران سریعا برگردانده شوند به کشورشان برای کمک به طالب درمبارزه با داعش .این جمعیت سربار به ایران ازچه فرارمیکنند؟ چرا از واقعیت کشور خود گریزانند؟
اخراج_افغانی_مطالبه_ملی
اخراج_بی‌قید_شرط_تمام_افاغنه

رفیع جنید/ Rafi Junaid @junaid1102 · 14h
گویی وظیفه‌ی دستگاهِ دیپلماسی ایران شده پشت و رو کردنِ نوارِ کاستی که این خطابه‌ی وزیر خارجه بر آن ضبط شده: “…و طالبان قول داده که در این مسیر حرکت کند”. رادارِ تجربه اما نشان می‌دهد سی سال است طالب در مسیر بی بازگشتِ خودش حرکت می‌کند. و شما “به قولِ دیو فرو هشته بر خطر لنگر”.

Hasiba Efat | حسیبا عفت @EfatHasiba · 17h
سلطنت طلبان، نهضت آزادی، نیروهای بیدار ضد جمهوری اسلامی نیز واقعیت جامعه‌ی ایران است شما چرا با جبر وسرکوب و خلاف تمامی موازین دموکراتیک، قدرت را با عمامه ها و قبای تان قبضه کرده اید ؟؟؟

A.kohestani @Abdullahkohest1 · Dec 10
‌‌پس در اینصورت مجاهدین خلق هم یک واقعیت ایران است ، اهل سنت هم یک واقعیت ایران است که هر دو را شما دشمن میشمارید چیزیکه به خودتان بد است به افغانستان خوب است چه وزیر بی منطق هستی .

Fazel Ahmad Toghyan @FazelToghyan · 14h
اقای وزیر خارجه ایران حادثه ی خونین مزارشریف در دوره ی اول امارت طالبان را که ده ها تن دیپلومات ایرانی را در قونسلگری مزارشریف، چوخه های مسلح طالبان به خاک وخون کشاند ،فراموش کرده اند، موضع گیریهای دوگانه ی مقامات ایران تکرار اشتباه ها ت گذشته است. گروه طالبان تغیری نکرده اند.

Ferdowsف @Kataphrakt01 · 20h
جناب وزیر محترم، حرفهایتان معیار و اساس سیاسی و ثبات عقلانی ندارد. اگر طالبان واقعیت افغانستان هستند و باید دولت فراگیر تشکیل دهند، پس جمهوری اسلامی شما کی و کجا میخواهد دولت فراگیر با واقعیت‌های که مخالفت با دولت‌تان دارند را تشکیل خواهد داد؟

Kabul @Book84948302 · Dec 9
آقای عبدالهیان بد کرده! گروه تالب ها تروریستی و جنایتکار اند و باید نابود شوند.

HaNima|هانیما @HNimao · Dec 9
مردم عادی هر کشور شامل افغانستان و ایران، از حاکمان‌شان واقعی‌تر هستند.


Farooq Ghafory @FarooqGhaf50314 · Dec 9
این عشق یک طرفه و اعتماد خام شما را به گرداب غرق خواهد کرد

This comment was minimized by the moderator on the site

طالبان؛
کشتارهای‌شان را چگونه توجیه می کنند؟

طالبان به شیوه های مختلف کشتار نیروهای امنیتی سابق و افراد مورد نظرشان را توجیه می‌کند:

۱- عضویت داعش:

غالب کشتارهای طالبان با عنوان عضویت گروه داعش انجام می‌شود. با این که طالبان بارها اعلام کرده اند که گروه داعش در افغانستان سرکوب و نابود شده است اما وقتی یک فرد یا گروهی از نیروهای امنیتی را سر به نیست می‌کنند غالبا از عنوان عضویت داعش بهره می‌برند.‌ متاسفانه هیچ گروه و جانب بی‌طرفی نیست تا صحت ادعای این گروه را تایید کند.

۲- عضو جبهه مقاومت:

گهگاهی که طالبان برای کشتار نیروهای امنیتی و مخالف شان از سوی رسانه ها و شبکه های اجتماعی در معرض پرسشهای جدی مواجه می‌ شوند، کشته شده ها را عضو جبهه مقاومت و باغی عنوان می‌کنند.
البته از مدتی به این سو طالبان مدعی است جبهه مقاومت در افغانستان سرکوب شده و وجود خارجی ندارد و خیلی از این توجیه استفاده نمی‌کنند.

۳- اختطافچی:

اختطافچی عنوان دیگری که طالبان برای کشتارهای نیروهای امنیتی‌ سابق و غیره استفاده می‌کنند. طالبان شماری از اعضای نیروهای امنیتی و مخالفان شان را که مستحق سر به نیست کردن می‌دانند با عنوان عضویت در یک دسته اختطافچی بازداشت می‌کنند و به قتل می رسانند. این عنوان علی الاصول قابل اثبات نیست. زیرا طالبان پس از انجام کشتارها، هیچ منبع بی‌طرفی را نمی‌گذارند تا صحت و ثقم ادعاهای شان را بررسی نماید.

۴- سارق و دزد:

برخی از نیروهای امنیتی را به عنوان دزد و سارق مسلح سر به نیست می‌کنند. طالبان از این عنوان به وفور برای کشتارهای نیروهای امنیتی سابق و برخی از شخصیت های هدف؛ استفاده می‌کنند.

۵- خصومت شخصی:
خصومت و درگیری شخصی عنوان دیگری که طالبان برای مشروع سازی و یا رد گم کردن کشتارهایش استفاده می‌کنند. برخی از نیروهای امنیتی و یا افرادی را که می‌خواهند سر به نیست کنند با این عنوان به قتل می رسانند.

۶- قتل های ناموسی:
طالبان برخی موارد از عنوان قتل های ناموسی و دعواهای خانوادگی و شخصی برای توجیه و ردگم کردن کشتارهای خود استفاده می‌کنند. این بدترین نحوه قتل یک انسان بی‌گناه است.
لجن مال کردن قربانی و خانواده او برای همیشه در جامعه!

۷- عامل نامشخص

عامل نامشخص توجیه دیگری است برای برخی از قتل هایی که توسط استخبارات طالبان انجام می شود. بارها دیده شده که شماری از افراد و نیروهای امنیتی سابق و یا شخصیتی متنفذ، توسط استخبارات طالبان به عنوان قتل‌هایی با عاملان نامشخص انجام شده است.

۸- تصادف های ساختگی!

طالبان برخی از کشتارهای شان را با عنوان تصادف در رانندگی عنوان می‌کنند. برخی از تصفیه های حساب سیاسی میان جریان های طالبان نیز با این عنوان صورت گرفته است.

۹- طالبان مفسد در صفوف امارت!

طالبان برای برخی از کشتارهای خود از عنوان عوامل خودسر و طالبان مفسد و مخرب در صفوف امارت استفاه کرده اند. غالب اختطاف و باجگیری ها و شکنجه و کشتارهای روزها و ماه های نخست تسلط طالبان بر افغانستان با عنوان افراد مفسد و مخرب در صفوف امارت اسلامی توجیه شده است.

عارف رحمانی @QaderFaqirzadah

This comment was minimized by the moderator on the site

هشدار جمهوری اسلامی: طالبان همدست دشمنان ایرانند، به آنها اعتماد نکنید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

در مدت دو سال اخیر که گروه تروریستی طالبان بر افغانستان حاکم است هنوز هیچ کشوری این حکومت خودخوانده را به رسمیت نشناخته و مردم افغانستان نیز برای حاکمیت طالبان مشروعیتی قائل نیستند.

کسانی که از تبانی آمریکا با طالبان در مرداد 1400 با تعبیر «شکست آمریکا در افغانستان» سخن می‌گفتند حالا باید فهمیده باشند که مرتکب خطای بزرگی در تحلیل وقایع منطقه و راهبرد آمریکا در افغانستان شده بودند. آنها باید این واقعیت تلخ را همواره در ذهن خود داشته باشند که علیرغم تمام امتیازاتی که به طالبان داده‌اند، این گروه تروریستی حتی به یکی از وعده‌های خود عمل نکرده است. نه حقابه هیرمند را داده، نه ستیز علیه فقه جعفری و شیعیان و هزاره‌ها را متوقف کرده، نه در مرزهای ما از اقدامات خلاف قانون دست برداشته، نه انتخابات برگزار کرده و نه دست از تبعیض و تضییع حقوق مردم برداشته است. حضرات بدانند طالبان امروز همانست که در 17 مرداد 1377 دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی را به شهادت رسانده با این تفاوت که امروز چهره واقعی مزدور آمریکا بودنش از هر زمان دیگری آشکارتر شده است.

This comment was minimized by the moderator on the site

نجيب بارور
@najibbarwar
باز می‌پوشیم در راهش کفن، خواهیم دید
این وطن بی‌ ما نخواهد شد وطن، خواهیم دید

با درفش کاوه‌ی تاریخ می‌آید کسی
نیست این جغرافیا بی‌تهمتن، خواهیم دید

این بلوطستان به زیر هرزه‌خس پامال نیست
رنگ می‌آید دوباره در چمن، خواهیم دید

خیمه‌گاه کوچیان برچیده خواهد شد از آن
این من و این‌جا نشانی و سخن، خواهیم دید

تیغ استبداد و کینِ قومی انسان‌کُشان
دیر پایا نیست در این انجمن، خواهیم دید

پرده‌های عصمتش، پیراهنِ یک روسپی‌ست
می‌فروشد خاک را بر جای تن، خواهیم دید

خیر اگر امروز با بیگانه مستی می‌کنند
می‌خورد در پوز شان مشتِ کهن، خواهیم دید

این خراسان است، آتشگاهِ بلخ باستان
نیست در خورشید جای اهریمن، خواهیم دید

از تفنگ کهنه، گَرد کاهلی را پاک کن
سر بده از میله‌اش حب‌الوطن... خواهیم دید

نجیب بارور

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در روستای گرمنِِ پشت بسطام، مردم ...
سلام...شاید برای خواندن این مطالب ودرک ان تا حدودی... ۳ساعت وقت گذاشتم...تشکر ؟از تمامی عوامل ..مخصو...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
تقاطع تنش‌زایی سید مصطفی تاج‌زاده استراتژی باخت - باخت جمهوری اسلامی در منطقه، به‌ویژه در اعزام نی...