به یاد معلم

به نام اموزنده بزرگ و به نام گشاینده درب های علم و معرفت :
 و باز معلم و تعلیم،
و تعلیم که فصلی است زود اغاز، و دیر پایان در زندگی انسان ،
تعلیم از شکل گیری انسان اغاز و با درک و تجربه تولد و در طول حیاتش
  مستقیم و غیر مستقیم و مستمرا ادامه دارد و با تجربه مرگ که خود تعالیم و یادگیری های بی بدیلی در خود دارد؛  فرایند بزرگ ، جامع و این جهانی تعلیم  پایان می یابد، همانگونه که مشاهده می شود این فرایندی است که اغاز و پایان ان با اغاز و پایان زندگی در این دنیا برابر است.  در واقع می توان گفت که اگاهی و معرفت وجهه ممیزه انسان از موجودات دیگر خداوندی است و اشرف مخلوقات بودن انسان نیز به همین بستگی دارد و در واقع بار امانتی که خداوند بر کوه ها عرضه کرد و انان از تحمل ان احساس عجز کردند همین ظرفیت تعقل، اموختن و معرفت است و همین قابلیت و توانایی است که مسولیت اور بوده و اساس تعیین سعادت و یا شقاوت انسان در این دنیا و نیز در جهانی دیگر خواهد بود. و درجه علم و معرفت هر انسانی است که درجات انسانی وی را تعیین می کند تا انجا که حکیم و فیلسوف شرق ملاصدرای شیرازی معتقد است که این علم و اگاهی است که ماهیت انسان را تشکیل می دهد و بقای انسان هم به علم و اگاهی بستگی دارد و انسان فاقد علم و اگاهی، انسان نبوده و با حیوان برابر است و برای چنین انسانی حتی معادی هم تصور نمی توان کرد  و مرگ پایان موجودیت این چنین انسانی خواهد بود و مجازات سخت تعیین شده برای انسان فاقد علم و معرفت نابودی ابدی است، حکیم صدر المتالهین شیرازی درجه بقای انسان را نیز به میزان فربه بودن علم و معرفت هر فرد دانسته و در نظر وی انسان بر اساس درجه اگاهی اش، ارزش و جایگاه می یابد. خداوند بزرگ نیز از لسان نبی مکرم اسلام (ص) انسان را به کرات به تعقل و اموختن هدایت و توصیه می کند و همین جاست که نقش و اهمیت تعلیم و به تبع ان معلم به خوبی روشن می شود و انسان با تمام وجود خود جایگاه و نقش والا، اساسی و پر ارزش ان را درک می کند.
بزرگی بزرگان بشر به واسطه بزرگی علم ومعرفت معلمان انان بوده است و اگر انسانی هایی به برزگی رسیده اند ناشی از مائده ای اسمانی بوده
  که در شکل معلم بر سر راه انان قرار گرفته است. و در مقابل  بسیاری از سرمایه های انسانی به تباهی رفته و خواهد رفت زیرا معلمی در خور و مناسب برای انان یافته نشده و نخواهد شد. جایگاه معلم و تعلیم در بین ملل مختلف جهان درجات متفاوتی دارد و انچه در خصوص ایرانیان صادق و روشن است این که کسب علم و معرفت از بزرگترین ارزوهای انان بوده  و به درستی نیز هم اکنون این بزرگترین دغدغه خانواده ایرانی  است و به همین دلیل قدر تعلیم و معلم را ایرانیان می دانند زیرا از جایگاه و اثر ان در حال و اینده خود بطور واضح اگاهند. و تو ای معلم که نقش اموختن را در فرصت با ارزش زندگی ات به عهده گرفته ای اگاه باش که شما هستید که بشریت را در جایگاه بشریتش می نشانید و ما نیز با علم  به نقش تعلیم و معلم،  قدردانتان بوده و خواهیم بود شاهد مثال ان نیزاین است که هم اکنون وقتی در ذهن خود جستجو می کنم تعداد زیادی از چهره هایی را در ذهن خود دارم که در مراحل مختلف زندگی ام چیزهایی را به من اموخته اند و چهره تاثیر گذار و مهربانشان را فراموش نکرده  و نخواهم کرد و این است نقش ماندگاری که شما بر ذهن همه ما رقم زده اید و خود را جاودانه کرده اید.
دورود خدا بر بزرگ معلمین بشریت یعنی انبیا و اولیا و مصلحین، علی الخصوص نبی مکرم اسلام و تمامی کسانی که عمر خود را به تعلیم بشریت صرف کرده
 
و می کنند.
دهلی نو - روز معلم -  2 می 2009 

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت 15:9 شماره پست: 41

نظرات (0)

There are no comments posted here yet

نظر خود را اضافه کنید.

  1. Posting comment as a guest.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

ارتباطات انسانی شاید از بهترین شاخص های انسانیت ما انسان هاست، که تبلور آن در رویارویی تفکر و تبادل احساسات با دیگران حاصل می شود، امروزه فن آوری های جدید به کمک انسان آمده و شرایطی را فراهم نموده اند که بتوان به طور سریع و وسیع با هم در ارتباط باشیم، نوشته هایم در این سایت، سیاه مشق هایی است که در کلنجار با دل، به نوشته در آمده و لزوما درست و یا نادرست نیست.

کامنت ها

مطالب مرتبط بااین پست posted a comment in انصراف ظریف، عرصه سیاست ایران عرصه نجبا نیست
نقض غرض Posted: 14 May 2021 05:52 AM PDT محمدجواد مظفر آنچه هدف تدوی...
ایران و افغانستان، چشم ایدئولوژی و قبیله Posted: 14 May 2021 06:1...