روز زمین روز به خود آمدن انسان است

 

 

امروز روز جهانی زمین است، زمینی که از بدو بوجود آمدنش به سمت شرایطی رفت که بتواند پذیرای موجودات زنده باشد، هر روز شرایط خود را به سمت ترمیمی سازنده برد، تا مناسب ترین شرایط را برای زیستن موجودات از جمله موجودات نازنازیی مثل انسان ها فراهم نماید، و امروز همین انسان کار را بجایی برده است که احتمال از بین رفتن زمین در هر لحظه وجود دارد؛ آنقدر بمب اتمی و هیدروژنی توسط این انسان دوپا ساخته و انبار شده است که برای نابودی چند کره زمین مثل این کره خاکی، کافی است.

و همین انسان جو و طبیعت زمین را چنان در هم و برهم کرده، و منابع هزاران ساله زمین را چنان در معرض چپاول خود قرار داده که همین زمینی که شرایط را برای زندگی او مهیا کرده است، دیگر شرایط مناسبی برای ترمیم خود ندارد، زیرا خسارات انسان به زمین و زمینیان آنقدر زیاد است که سرعت ترمیم زمین از سرعت خرابی ها بسیار عقب مانده، و از جمله روز به روز جو زمین از گازهای خطرناکی که از سوی انسان ها تولید می گردد، اشباع می شود، تا به سوی نابودی جو و در واقع چتر دفاعی اش رفته، و روی زمین هم از مواد شیمیایی، پلاستیک و... رها شده توسط انسان می رود تا تبدیل به زباله دان گردد.

در اثر دست اندازی های این انسان به منابع آب و خاک، طبیعت دیگر توانایی و جایی برای حفظ گونه های گیاهی و جانوری خود ندارد، و هر ساله گونه های بسیاری از جانوران و گیاهان امکان زیستن خود را از دست می دهند، و همین کم شدن گونه های مفید برای زیستن، زمین را برای روزی آماده می کنند که به غیر از انسان هیچکس توانایی ماندن در آن را نداشته باشد، و آن روز دیگر روز نابودی انسان هم خواهد بود،

انسان کسیست که مدعیست، تمام جهان برای او خلق شده، و او با نابودی همه، شرایط را برای نابودی خودش هم فراهم می کند، روند مصرف آب، خاک، مرتع، گیاهان، هوا، گوشت جانوران توسط انسان طوری اسراف انگیز و بی رویه است که امکان و مکان برای زنده ماندن دیگر موجودات را هر لحظه کمتر و کمتر می کند تا روزی فرا رسد که نابودی زمین در اثر مصرف بی رویه منابع محدود آن رقم خورده، و شاید این همان لحظه ایست که ادیان از آن به عنوان پایان جهان و یا قیامت یاد می کنند و زلزله، سیل، آتشفشان و ... چنان قدرتمند رخ می دهد که آب های زمین آتش می گیرد، کوه ها چون پنبه زده شده، خرد و خاک می شوند و...

پس بیاییم از خود شروع کنیم و در روند ضایع کردن آنچه داریم، دقت کرده و با مصرف خوب و بدون اسراف، این روند را کاهش دهیم تا عمر زمین، زمینیان و فرزندان خودمان را تمدید کنیم.

 

You have no rights to post comments

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.