سفرنامه یزد – مسجد جامع یزد به روایت تصویر

27 اسفند 1396 بود که ما دیدارهای خود را از شهر ایساتیس [1] آغاز کردیم، اولین محلی که در یزد به دیدارش رفتیم مسجد جامع بود، مسجدی که مناره هایش مثل معجزه ایی در آسمان سر کشیده اند و سرفراز در مقابل بادهای تند مقاومت کرده و ایستاده اند. زیبایی این بنا دل انسان را روانه آسمان می کند، آسمانی که انگار درد و غم های زمینیان را دیگر پذیرا نیست و به نظر می رسد که دیگر از ما قطع نظر کرده است، اما باز با این حال مناره های مسجد جامع یزد انگار می خواهند ارتباط آسمان و زمین را همچنان وصل نگهداشته و برای آن تلاش می کنند. 

 

 

"یزدان گرد" [2] شهر نیایش است، نیایش آن بالانشین بزرگ، و بی همتا، و یزدانگردان هنوز از نیایشش باز نایستاده اند، و خورشید نوربخشِ مقدس، هر روز از مشرق بر مناره ها و بادگیرهای بلندش طلوع می کند، تا لمحات انوار خود را بر آنان ارزانی داشته، و این ملت زنده را از خواب برخیزاند، و به عبادت ایزد پاک و بی همتا بخواند. اینجا هنوز آتشِ مقدس روشن است تا حکایت گفتار، کردار و پندار نیک را بر سینه مردمی جاری کند که خود نمونه آنند.

پرهای فروهر بر فراز مناره بلند و گنبد با شکوه مسجد جامع شهر ایزدیس [3] باز است و حکایت آمد و شد ایزدان را بر این دارالعباده [4] می گوید، شهری که تاکنون در مقابل برج های بلند غرورِ تجدد معماری سر خم نکرده و شکوه و بزرگی معماری افتخار آمیز و شگفت انگیزش باستانی اش را حفظ و به رخ کسانی می کشد، که از گذشته خود شرمگینند، اما اهل یزدان شهر بر آن عشق می ورزند، و بدان افتخار می کنند.

مسجد جامع یزدانشهرِ ایز [5] ، حکایت بزرگی و همت سازندگان این شهر را مدام واگو می کند، که این چنین مناره های زیبا و هنرمندانه اش را در دل آسمانِ مهر، بلند و سرفراز بر افراشته و محراب سوی ایزدِ یکتا گشوده اند، کاشی های زیبای این بناها نیز اکنون و در گذشته در کارخانجات هنرآفرین اردکان، میبد و... ساخته می شود، تا همچنان هنر نزد اهالی شهر ایزدان به اوج برسد و زیبایی بیافریند.

 

مسجد جامع یزد بروایت تصویر:

 

Click to enlarge image Yazd-Mosque (1).JPG

سفرنامه یزد – مسجد جامع یزد به روایت تصویر

 

[1] - نام باستانی شهر یزد

[2] - نامی دیگر برای شهر یزد

[3] - نامی دیگر برای شهر یزد

[4] - نام دیگر شهر یزد

[5] - نامی برای شهر یزد

نظرات (1)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

دوستی در خصوص این پست برایم نوشت: سلام وقت بخیر دوست، سفرنامه یزد به روایت تصویر را خواندم، همانطور که اشاره داشتید" به روایت تصویر" با تصاویر و قاب هایی بس زیبا و البته حرفه ایی از نگاه دوربین‎
توصیف بسیار دلنشینی از مناره های مسجد جامع داشتید " .... مسجدی که منار ه هایش مثل معجزه ایی در آسمان سر کشید ه اند "‎
با سفر نامه تان به یزد ،خاطرات گذشته ما در دیدار از آن دیار برایمان یاد آوری گردید ، سپاسگزارم که این چنین موجب گشت و گذار در باغ خاطره ها را ، برایمان تداعی و فراهم نمودید‎
رسیدن فصل بهار ، فصل تجربه های سر شار از عطر و طعم زندگی ، بر شما عزیز گرامی و خانواده محترم مبارک باشد‎
ایزد یکتا یار و نگهدار شما‎

مصطفوی
هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
سنگ بسته و سگ رها کردند اینکه حرام و حلال شرع کدام است و به فرمایش مقام معظم رهبری چه نسبتی با حرام...
- یک نظز اضافه کرد در زندگان مرده، قورباغه پز شدن، و...
در کشوری که فسادبزرگ چای دبش را "فسادنمایی" می نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟ روزنامه جمهوری اسلامی...