رفراندوم و درخواست آن، یک حق قانونی برای مردم

در حالیکه مشکلات عدیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... مسولان و مردم کشورمان را به ستوه آورده است، بالاخره ریاست منتخب جمهور مردم ایران راهی مناسب به سوی حل آن پیشنهاد داد، تا اتخاذ تصمیم تعیین شیوه حل معضلات لاینحل کشور، را که در کش و قوس ساختار خاص کشور گیر کرده است، را به نظر مردم یعنی صاحبان اصلی این کشور و انقلاب و "ولی نعمت" های همه مسولان کشور سپرده، و از کسانی تعیین راه پرسیده شود که خود با این مسایل بهتر از هر فرد دیگری دست به گریبانند، آری آقای دکتر حسن روحانی مردم را بهترین تصمیم گیر تشخیص داده و پیشنهاد داد، خادمان مردم خود شرایط به میدان آمدن مردم را فراهم کرده و از طریق صندوق رای، مردم راه حل مسایل خود را انتخاب کنند.

vote and election

اما تا مقامات منتخب رسمی و مسول کشور طرح و یا برنامه را ابراز می دارند که مورد خوشایند برخی نیست، تریبون داران جریان خاص سیاسی در نمازهای جمعه و دیگر تریبون هایی اختصاصی که از بیت المال این مردم ارتزاق می کنند، به میدان آمده و بر علیه نماینده رسمی و منتخب مردم و حتی رییس جمهور کشور موضع مخالف گرفته، و کسی را که باید پاسخگوی مسایل باشد را، به باد حمله انتقادی خود گرفته و هر اتهامی را که دوست دارند، به سوی رییس جمهور کشور روانه می کنند، تا او را از دست یابی به راه حل برون رفت از بن بست ها باز دارند، و راهش را برای گشودن هر معبری از میان موانع موجود، که برای عملی کردن وعده هایش به مردم دارد، باز دارند و متعاقب آن، عدم موفقیت او را بهانه ایی برای تبلیغ ناکارآمدی او کرده، و همین آقایان از تریبون های خود عدم موفقیت نماینده مردم را نشانه ناتوانی رییس جمهور تبلیغ کرده و مقدمات خلع ید او را فراهم نموده [1] و به همه بفهمانند که راه حل مشکلات، تنها از قرار گرفتن کاندیدای منحصر به این آقایان رد می شود. لذاست که نماینده مردم را تحت فشار سیاسی جناحی خود قرار می دهند. حال انکه آقای احمدی نژاد به عنوان کاندیدای منحصر به فرد آنان در هشت سال ریاست جمهوری اش خود را نشان داد و اینک کشور مانده و ویرانی هایی که سال ها وبال گردن انقلاب و کشور خواهد بود، و حتی خود او هم اکنون روی دست شان مانده و به معظلی برای شان تبدیل شده است.

آقایان و امامان جمعه ایی که به برکت حرکت انقلابی این مردم بدین تریبون ها دست یافته اند، به طور آشکاری به مخالفت با ایده عالیترین نماینده رسمی و منتخب مردم برخواسته و آشکارا دستیابی مردم به رفراندوم را آرزویی دست نایافتنی اعلام می کنند، [2] در حالی که همه پرسی و یا رفراندوم، ساختاری قانونی و متعارف در قانون اساسی می باشد که اکنون ساری و جاری است، قانون گذاران این ظرفیت را نهاده اند تا در بن بست ها، از صاحبان اصلی این کشور سوال شود، که چه می خواهند. [3] اما ملاحظه می شود که حتی طرح رجوع به این اصل بدیهی قانون اساسی، از سوی عالیترین منتخب و نماینده رسمی و ریاست جمهور مردم ایران، با چنان واکنشی ناموجهی مواجه شده، و این ایده را به ذهن متبادر می کند که انگار مخالفین آن هیچ اعتقادی به قانون اساسی و نقش مردم در حق تعیین سرنوشت خود ندارند و گویا معتقدند مردم باید بنشینند و تنها به راه حل های آنان گردن نهند. [4] اینان انگار قانون اساسی را نتیجه جلسات ضد انقلاب، غرب، لاییک ها و... می بینند که پیشنهاد استفاده از ظرفیت های آن، این چنین خشم شان را بر می انگیزد.    

 

 

[1] - همچنان که عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان (سپاه) در کانال تلگرام خود از کفایت سیاسی رئیس جمهور سخن گفت و نوشت : "این که یک مقام عالی کشور در روز پیروزی انقلابش و آن هم در چهل سالگی، بن‌بست‌ نمایی برای رفراندوم کند دارای کفایت سیاسی است؟"

[2] - آقای احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، ۲۴ بهمن سخنان رییس جمهور درباره رجوع به همه‌پرسی را دشمن‌شادکن قلمداد کرده و عنوان می دارد : "بنده به شبکه دولتی ضداسلامی، ضد ایرانی و به ضدانقلاب فراری که دلخوش به برخی اظهارنظرها شده‌اند می‌گویم که آن‌ها هرگز به آرزوی خود برای رفراندوم و همه‌پرسی عمومی نخواهند رسید."

[3] - اصل ۵۹ قانون اساسی می گوید "در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»

[4] - آقای علم الهدی امام جمعه مشهد که انگار خارج از هر قانونی زندگی و عمل می کند بیخیال قانون اساسی و عادی در خطبه های 27 بهمن ماه "حواله دادن مردم به رفراندوم زمانی را تداعی می‌کند که مردم به جای مردم‌سالاری دینی طرفدار مردم‌سالاری سکولار باشند" . وی گفت "همه گره‌های سردرگم مدیریت نظام را رهبری حل می‌کند آن وقت مردم را به اصل رفراندوم حواله می‌دهید؟". او افزود "نظام جمهوری اسلامی نظام مردم‌سالاری دینی است و نظام مردم‌سالاری سکولار غلط است"، ایشان گفتند که "این مسئله به ذهن تداعی می‌شود که شما طرفدار مردم‌سالاری سکولار هستید". و توصیه کرد "اساس نظام و این انقلاب را به‌خاطر خوشایند یک اقلیت لائیک وابسته به غرب، به باد اشکال نگیرید".

نظرات (3)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

✅ مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، از تشکل‌های حامی اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای با انتقاد از اظهارات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای که همه‌پرسی برای حل مسائل کشور را رد کرده بود، بر اهمیت این راه‌کار برای خروج از «وضعیت بحرانی و نابسامان کنونی» تاکید کرد

✍ بیانیه‌ مجمع مدرّسین و محققین حوزه علمیّه قم در باره همه پرسی

بسم الله الرحمن الرحیم
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ»( نساء، ۱۳۵)
«ای اهل ایمان، عدالت را برپا دارید و برای خدا گواهی دهید هرچند بر ضرر خودتان باشد»

????پیشنهاد رفراندوم یا همه‌پرسی از سوی برخی از نیروهای دل‌سوز، اصیل و با سابقه انقلاب برای خروج از وضعیت بحرانی و نابسامان کنونی کشور با واکنش منفی از سوی مقامات رسمی روبرو شد. همه‌پرسی یکی از راه‌های تحقق اصل جمهوریت و حاکمیت ملی است، که در راستای نظرخواهی از مردم و جلب مشارکت آنان در حل مشکلات پیچیده اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در اصل ۵۹ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. با توجه به نارضایتی و بی‌اعتمادی گسترده از وضعیت حکمرانی، بی‌تردید همه‌پرسی درباره مشکلات اصلی و مهم در حوزه سیاست خارجی و داخلی افزون بر ترمیم شکاف دولت و ملت می‌تواند راهی برای برون رفت از آن‌ها باشد.

????مقامات رسمی به جای استقبال از این پیشنهاد به طرح ایرادهایی پرداختند که نه تنها با قانون اساسی بلکه با باور به حاکمیت ملی ناسازگار به نظر می‌رسد. این واکنش دیدگاه سطح عالی سیاست‌گذاری نظام در بی‌توجهی به خواست مردم و رجوع به آرای عمومی، که در عمل مبنای واقعی تصمیم‌گیری‌ها بوده است، را به شکل شفاف و رسمی بیان کرد و دلایل آن را در نیز در معرض داوری عموم قرار داد. تردید در توانایی مردم و این سخن که مردم امکان تحلیل ندارند با یافته‌های عقلایی، تجربی و عرفی ناسازگار است. چنین تردیدی می‌تواند اصل مشروعیت نظام را زیر سوال ببرد، زیرا مردم جایگاه اصلی در پیروزی انقلاب، تعیین و استقرار این نظام داشته‌اند. امام خمینی «ره» نیز بر این اساس همواره با احترام و تجلیل از فهم و قدرت تحلیل مردم یاد و با تصمیم‌گیری اقلیت به جای آنان مخالفت می‌کرد.

????تجربه اعمال حاکمیت در سالیان گذشته نشان می‌دهد که از دیدگاه مسئولان تنها نقش حمایتی مردم اصالت داشته و از ایشان برای تأیید سیاست‌های رسمی بهره برده و از این جهت به آنان افتخار کرده‌اند. مقامات و سخنرانان رسمی در مواقعی که تصمیم آنان مورد تأیید قرار گیرد، حتی اقشار کم سواد را دارای قدرت تحلیل دانسته‌اند، اما وقتی پای اعتراض مردم به سیاست‌های حاکمیت پیش آمده است، به آنان توجه نشده یا سرکوب شده‌اند.
فرض و ادعای این که مردم از توانایی لازم در تحلیل مسائل کلان کشور برخوردار نیستند، نهادها و کسانی را زیر سوال می‌برد که مسئولیت رشد و پرورش آگاهی‌های سیاسی مردم را عهده‌دار بوده‌اند. از آنان انتظار می‌رود با اعتراف به قصور یا تقصیر خویش در پدید آمدن این وضعیت، پاسخ دهند که چرا از آزادی بیان مردم و نخبگان، حتی رؤسای جمهور قبلی جلوگیری و آزادی اطلاع‌رسانی را محدود کرده‌اند و همه نهادهای ارتباطاتی، مساجد، منابع و مداحی‌ها را تحت سیطره تفکر خود قرار داده و رسانه‌هایی که از سرمایه عمومی تامین می‌شوند را به ترویج و دفاع از دیدگاه رسمی موظف کرده‌اند.

????بیگانگی و جدایی حکومت و مردم از چالش‌های تاریخی دولت در ایران بوده و حل این چالش و کاهش فاصله آن‌ها از اهداف بنیادین انقلاب و جمهوری اسلامی بود و در این راستا همه‌پرسی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد. 

????مجمع مدرسین و محققین با تاکید بر این اصل و هم‌سو با همه کسانی که مردم را ولی نعمت و صاحبان اصلی انقلاب می‌دانند، هرگونه سخنی که بیان‌گر بی‌اعتمادی به ایشان باشد را عامل تقویت این چالش و پیچیده‌تر شدن اوضاع بحرانی کشور می‌داند. افزون بر این در راستای حل مشکلات پیچیده کنونی، گفتگو و نظرخواهی مستقیم از مردم را در چارچوب همه‌پرسی و برگزاری انتخابات آزاد و دیگر شیوه‌های موثر پیشنهاد می‌کند.

✨ @noghteh3

✅ آدرس صفحه اینستاگرام سه‌نقطه
https://www.instagram.com/3.noghteh

This comment was minimized by the moderator on the site

متن قانون اساسی جمهوری اسلامی
حاکمیت الهی و یکتاپرستی
استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی
حق حاکمیت انسان بر سرنوشت‏ خود
تساوی همه مردم در حقوق
تأکید ویژه بر حقوق‏ زنان
مصونیت حقوق‏ اشخاص‏ از تعرض‏
ممنوعیت تفتیش‏ عقاید
آزادی کامل مطبوعات
ممنوعیت استراق‏ سمع و تجسس
آزادی احزاب‏ و انجمن‏ های‏ سیاسی
آزادی انجمن‌ و مراسم اقلیت‌های دینی
حق تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏پیمایی‏ ها
حق‏ برخورداری تمام افراد از شغل
آموزش و پرورش رایگان
تربیت‏ بدنی‏ رایگان
آزادی تدریس زبان‌های‏ محلی در مدارس
تأکید بر اصل‏ برائت
ممنوعیت شکنجه‏ برای‏ گرفتن‏ اقرار
تأکید بر حفاظت‏ از محیط زیست‏
مراجعه به آرای مردم در قالب رفراندوم
دادگاه علنی برای رسیدگی‏ به‏ جرائم
فضیلت محوری و محو فساد
محو هر گونه‏ استبداد و انحصارطلبی‏
حذف‏ تشکیلات‏ غیرضروری از نظام اداری
حق برخورداری‏ تمام مردم از تأمین‏ زندکی اجتماعی‏ از نظر بازنشستگی‏ ، بیکاری‏ ، پیری‏ ، ازکارافتادگی‏ ، بی‏‌سرپرستی‏ ، حوادث‏ و سوانح‏ ، نیاز به‏ خدمات‏ درمانی به‏ صورت‏ بیمه‏ و تأکید بر افزایش‏ تولیدات‏ کشاورزی‏ ، دامی‏ و صنعتی‏

اینها ارزش هایی بودند که مردم ایران برایشان قیام کرد و برای آنکه بعـدهـا کسی مطالبات‌ آنها را تحریف نکند خواسته‌هایشان در قالب سندی به نام قانون_اساسی تدوین و به میثاق جمعی ایرانیان تبدیل شد، کسانی که این مفاهیم را نادیده میگیرند بایدضدانقلاب محسوب شوند نه افرادی که از این حقوق دفاع میکند

This comment was minimized by the moderator on the site

شما مسولان از عهده هیچ چیزی بر نمی ایید .. یه مشت شکست خورده وحشت زده هستید !! میدانید چه چیزهای شما را شکست داد ؟؟ سیل .. باران .. زلزله .. برف ..‌وکلمه رفراندم .... شما نتوانسید مدیریت کنید ... میدانید از چه وحشت دارید از جوانها میترسید انها مدیریت کنن و مشکلات حل شود .. از شرمساری میترسید .. مغزهای کوچک شما در سال ۵۷ مانده هستش حرکت نمیکند نه خودتان رشد میکنید نه میگذارید جوانان دست به کار شوند !! نه ابروی برایتان مانده .. نه دیگر کنار خدا جایی دارید .. نفرین هزاران نفر هر روز بدرقه راهتان هستش ..

سنگ
هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در روستای گرمنِِ پشت بسطام، مردم ...
سلام...شاید برای خواندن این مطالب ودرک ان تا حدودی... ۳ساعت وقت گذاشتم...تشکر ؟از تمامی عوامل ..مخصو...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
تقاطع تنش‌زایی سید مصطفی تاج‌زاده استراتژی باخت - باخت جمهوری اسلامی در منطقه، به‌ویژه در اعزام نی...