بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ در خاورمیانه ی شعله ور در خیانت، جنایت و کشتار
  •  

23 فروردين 1403
Author :  

 

این حجم از بحران آفرینی در روابط خارجی، که به احتمال درگیری نظامی کشور در جنگی بی سرانجام و خسارتبار دیگر در تاریخ انقلاب شدت بخشیده، و اینبار با اسراییل و همپیمانان و پشتیبانانِ قدرتمند و غیر قدرتمندِ غربی، شرقی و عربی اش خواهد انجامید، تعجب و تامل برانگیز است؛ بحرانِ احتمال شروع جنگی فرسایشی و یا فراگیر با طرف خارجی، که در کنار درگیری و تنش با مردم در داخل کشور، بر سر سرنوشتِ وجه جمهوریت نظام، موضوع تحمیل حجاب اجباری، و شرایط بد زندگی و...، پازل شرایط ویژه ایی را برای کشور جفت و جور می کند، که هر تصمیم ساز دلسوز به حال کشور و مردم ایران را، به پرهیز از سیاست های جنگ طلبانه و بحران آفرین این چنینی فرا می خواند، که کشور را به جنگ دیگری با کشورهای دنیا رهنمون نسازد، و از جنگ و آثار دامنگیرش که تر و خشک را با هم خواهد سوزاند، باز دارد، اما گویا بازی با دکمه های آغاز تنش و آتش جنگ، دست از سر ایران و ایرانیان همچنان بر نمی دارد و در بین تصمیم سازان کشور، ایده ی آغاز درگیری مستقیم نظامی با دیگران، خریدار داشته و متولیانی برای آماده سازی شرایط وقوع آن دارد، و این چنین ایران و ایرانیان را که زیر بار خسارات ناشی از سیاستگذاری های داخلی و خارجی کمر خم کرده اند را، در معرض جنگ ویرانگر دیگری، که در خوشبینانه ترین حالت، به ویرانی زیرساخت های مهم و پرقیمت کشور منجر خواهد شد، قرار می دهد.

این در حالی است که پشتیبان تصمیم سازان چنین جنگی، مردم ایران باید باشند، که بدون هیچ جنگی، هم اکنون زیر بار تورم و گرانی، فساد و غارت گسترده ثروت ملی، و تحریم و محاصره اقتصادی، ویرانی محیط زیست، خشکسالی و غارت بی وقفه ی ذخیره های چند میلیون ساله آب سرزمین خشک ایران و...، و در کل کاهش ارتباط با دنیا گرفتار آمده اند، که این امر به تنزل جایگاه ایران در سطح جهانی و بین المللی، در ابعاد مختلف انجامیده است، و باعث افت شدید سطح زندگی مردم، درهم شکستن طبقه متوسط کشور، کاهش درآمد، فربه شدن طبقه فقیر مردم، و مسلط شدن اوضاع اسفبار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و...، کاهش فرصت های شغلی، فرو ریختن بی سابقه ارزش پول و پاسپورت ملی، تعطیلی برنامه های عمرانی و ساخت و ساز کشور، کاهش سرمایه گذاری، افزایش شکاف اجتماعی – طبقاتی، فرو ریختن دیوارهای اعتماد بین حاکمیت و مردم، و در نتیجه کاهش کم نظیر میزان حضور مردم در صحنه های سیاسی و انتخاباتی اخیر گردیده، و به فرار سرمایه های مالی و جمعیتی به خارج از کشور شدت بخشیده، تهدیدات امنیتی داخلی و بین المللی را روز افزون، مصائب جور وا جور را گریبانگیر این مردم کرده است، و لابد در هر جنگی با طرف خارجی، این پشتیبانی آنان است که لااقل مقاومت نیم بندی را ممکن و میسور می کند، همانگونه که در جنگ خسارتبار 8 ساله با عراق، کمترین حاصل همراهی این مردم، جلوگیری از جدایی خاک از مام میهن، توسط زیاده خواهان بعثی و آلودگان به ناسیونالیسم عربی بود و...، هر چند این جنگ تحمیلی و هشت ساله، کشور را به دره های عمیق عقب ماندگی، ویرانی های گسترده و هزار میلیارد دلاری، و بی اثر شدن آثار و نتایج پیروزی جنبش آزادیبخش 1357 مردم ایران و... پرتاب کرد.

در چنین شرایطی است که با خبرهای شروع عنقریب جنگ، مواجهه می شویم، که تعجب، تامل و اندوه هر ایراندوستی را بر می انگیزد، و دلِ دلسوزان به سرنوشت کشور را به درد می آورد، که واقعا کشور و مردم ایران به کدام سمت و سو برده می شوند، درگیری با جبهه ایی از کشورهای غربی و شرقی که وجود اسراییل را به عنوان یک ایده آخرالزمانی و مذهبی، در کتب دینی خود دارند، و آنرا بعنوان زخم بازمانده ایی از عمق تاریخ جنگ های صلیبی با مسلمانان، در تاریخ خود می خوانند، که در دلِ تفکر غرب و شرق، و جهان مسیحی – یهودی زنده نگه داشته شده، تا جایی که وجود این کشور و سرزمین را، خط سرخ منافع و امنیت ملی، و آرمان مذهبی خود تعریف، و دانسته اند، و جنگ اخیر در غزه نشان داد که، با وجود تمام فشارهای حقوق بشری، راهبردی، منافع و... آنان همچنان پای باقی ماندن، و دفاع از این کشور و ایده ایستاده اند، حتی روس ها نیز، در تعامل با اسراییل، در موضوع اوکراین و غزه با هم کنار آمده، و هوای منافع همدیگر را دارند، از طرفی همانگونه که در قرآن مسلمانان، از وعده تسلط "مستضعفین" بر زمین سخن گفته می شود، در کتب مذهبی یهود نیز از "سرزمین موعود" سخن رانده می شود و...، حال چرا باید ایران و ایرانیان قربانی چنین موضوع بغرنجی در جهان سیاست و مذهب بین الملل شوند، و ارتباطات خارجی خود را منوط به چنین موضوعی نمایند؟!، این خود جای سوال عمده و تامل بسیاری دارد.

چرا باید در بحث تقابل اسراییل و مخالفین آن، ایران از اعراب که درگیر این جنگ بوده و هستند، هزینه بیشتری در حد نابودی کشور، منافع و امنیت ملی و حتی موجودیت خود بدهد؟! آیا فلسطینی های امروز، با فلسطینی های زمان جنگ ایران و عراق تفاوتی کرده اند؟! فلسطینی هایی که زمانی جنگ خود با اسراییل را وا نهادند، و به بعد موکول کردند، و بین سال های 1359 تا 1367 خورشیدی، در عدد بسیار زیادی، در موضوع جنگ ایران - عراق دخالت کردند، و فعالانه در کنار صدام علیه ایران و ایرانیان جنگیدند، کشته دادند و اسیر شدند، و حداقل "ایران بیش از ٣٠٠٠ اسیر فلسطینی را دستگیر کرد که برای صدام میجنگیدند" [1]

هزینه کرد ایران و ایرانیان برای منازعه فلسطین – اسراییل در چه حد و درجه ایی قابل پذیرش است، و ما باید چقدر خود را هزینه دیگران کنیم؟! آلمان یکی از نزدیکترین کشورهای غربی به ایران می باشد، اما برای همین آلمان هم، اسراییل خط قرمز سیاست خارجی است، [2] ما ایرانیان برای چه منفعت و هدف ملی، خود و کشور خود را فدای موضوع فلسطین کرده، و می کنیم؟!

مگر همین عضو به اصطلاح محور مقاومت، و گروه مبارز آنان "حماس" نبود که از کمترین تکیه و استفاده سیاسی ج.ا.ایران از عملیات "توفان الاقصی" را، بلافاصله در همان روزهای نخست آغاز آن مسدود و جلوگیری کرد؟! و وقتی سخنگوی سپاه پاسداران، عملیات توفان الاقصی را بخشی از "انتقام سخت" ایران در پاسخ به شهادت قاسم سلیمانی اعلام کرد، آیا این گروه حماس نبود که فورا بیانیه داد و آنرا تکذیب کرد؟! [3] که هرگز هدف چنین انتقامی، در نبرد آنان با اسراییل مطرح نبوده و نیست؟! ایرانیان از این حرکت حماس باید درس بگیرند، که حتی فلسطینیان مورد حمایت ما، در شرایط نیاز شدید به کمک، از چنین حد حمایت لفظی از ایران نیز دریغ کرده، و شانه خالی می کنند! آنان که در شرایط نیاز، این مقدار تکیه ایران به خود را بر نمی تابند، و از آن فورا جلوگیری می کنند، در شرایط بی نیازی، چه حمایتی از ایران خواهند داشت؟! آیا انتظار نمی رود که اگر درگیری بین ایران و امارات متحده عربی (که چشم طمع به خاک ایران دارد، و هر روزه تمامیت ارضی ما را به مخاطره می اندازد) رخ دهد، فلسطینی ها دوباره در کنار متجاوزِ به خاک کشورمان قرار گرفته، همانگونه که در جنگ تحمیلی هشت ساله، در کنار صدام و نیروهای بعثی عراقِ متجاوز قرار گرفتند، و علیه ما جنگیدند؟!

مسئولین تصمیم ساز کشور، نیرو و توان نظامی، سیاسی، تبلیغاتی و در کل منافع، امنیت ملی، و بلکه موجودیت ایران را خرج چه کسانی می کنند؟! چرا باید ایران هزینه چنین انسان های بد عهد، ملیگرای افراطی و افکاری این چنین غرق در ناسیونالیسم عربی شود؟!

[1] - @ShayanX0

[2] - امنیت اسرائیل «جوهر» آلمان در عدالت بین المللی : "امنیت اسرائیل در هسته سیاست خارجی ما قرار دارد." آلمان روز سه ‌شنبه در دادگاه بین‌المللی دادگستری گفت که امنیت اسرائیل"در هسته" سیاست خارجی این کشور قرار دارد و با قاطعیت اتهامات نیکاراگوئه مبنی بر اینکه برلین در حال تسهیل"نسل کشی"در غزه است را رد کرد.

[3] - اظهارات سخنگوی سپاه پاسداران ایران مبنی بر اینکه عملیات طوفان الاقصی بخشی از انتقام کشتن قاسم سلیمانی توسط اسرائیل و آمریکا بود، از سوی حماس و با انتشار بیانیه‌ای رد شد. رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران روز چهارشنبه (6 دیماه 1402) در جریان نشست خبری در تهران، مدعی شد که اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی «بیش از ۲۰۰ فرمانده و ۱۵۰۰ نفر از نظامیان» خود را از دست داد «که این اعداد برای رژیمی که مدعی شکست ناپذیری در عملیات نظامی است، زیاد است.» و تصریح کرد: «اگر کسی بخواهد بگوید که انتقام از صهیونیست‌ها (اسرائیل) و آمریکایی‌ها در ترور شهید سلیمانی چه بود یکی همین طوفان الاقصی است.» در پی انتشار اظهارات سخنگوی سپاه پاسداران، حماس با انتشار بیانیه‌ای آن را تکذیب کرد. در بیانیه حماس آمده است: «تمامی عملیات‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به اشغالگری صهیونیست‌ها و تخاصم مستمر آنها با ملت و مقدسات ما صورت می‌‌گیرد.» در این بیانیه تصریح شده است: «ما بارها انگیزه و دلایل مان را از انجام  عملیات طوفان الاقصی تکرار کرده‌ایم که در درجه اول خطرهایی است که مسجد الاقصی را تهدید می‌کند.» سپاه پاسداران ایران نیز اطلاعیه‌ای منتشر و مدعی شد که از سخنان سخنگویش «سوء برداشت‌» شده است

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

موارد مرتبط

نظرات (62)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

محکومیت به خواندن کتاب شهید مطهری در کنار مجازات زندان!

محمد مطهری

یک قاضی محترم، شروین حاجی‌پور خواننده ترانه «برای...» با ده‌ها میلیون بازدید را به خواندن و تلخیص کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» اثر استاد مطهری محکوم کرده است. سایر مجازات‏ها چیست؟ سه سال و هشت ماه حبس و دو سال ممنوع الخروجی! برای آنکه اطمینان حاصل شود که فرد محکوم و به دنبال او طرفدارانش به راه راست هدایت می‏شوند، «خلاصه کتاب» باید به صورت دست‏نویس بوده و حاصل کار در فضای مجازی منتشر شود. موضوع این یادداشت تنها این بخش از حکم است.

اگر کسی بخواهد یک شبه در ذهن و دل لااقل صدها هزار جوان ایرانی، نسبت به شهید مطهری بدبینی و حتی نفرت ایجاد کند، راهی جز این به ذهن نمی‏رسد. (البته قطعاً چنین حکمی از روی عدم توجه و نه قصد و غرض صادر شده است).

همان‏طور که نمی‏توان آن دسته از جوانانی را که به هر دلیل علاقه‏ای به امام(ره) ندارند با غل و زنجیر به جماران و مرقد امام برد و انتظار داشت مهری نسبت به امام در دل آنان پدید آید، با مجازات کتاب‏خوانی اسلامی هم نمی‏توان اندک تأثیر مثبتی در نگاه کسی ایجاد کرد.

آن شهید درباره جوانان چنین باور داشت که «اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمی‏رفتند» (نهضت‏های اسلامی، ص۹۳). ظاهراً قاضی محترم بر خلاف ایشان معتقد است که آب زلال اندیشه اسلامی را نباید صرفا فراهم کرد تا جوان به سراغش بیاید، بلکه آب زلال فراهم شده را باید در حلق او فرو کرد و این فرو کردن هم باید در ملأ عام صورت گیرد و لذا باید در متن حکم قضایی بیاید و خلاصه کتاب به نام فرد محکوم در فضای مجازی منتشر شود.

اقلیت کینه‌توز و مغرض به کنار، اکثریت طرفداران «زن، زندگی، آزادی» اگر بنا باشد تحت تاثیر متفکران اسلامی قرار گیرند، بدون شک در این میان استاد مطهری جایگاه ویژه‏ای دارد.
این جایگاه، نه تنها به دلیل بیان روان و مستدل، صرف چندین سال از عمر در مسائل مربوط به حقوق زن و مهمتر از همه وفور عنصر کمیاب انصاف در داوری در آثار او (از جمله نسبت به غرب) است، بلکه درک تنها هشتاد روز از دوران جمهوری اسلامی و نیز مخالفت او با قبول پست اجرایی توسط روحانیون از همان ابتدا، باعث شده است که آن شهید چهره‏ای حکومتی – که طرفداران شعار مذکور سخت بدان حساسند - به شمار نیاید.
آشنایان با آثار شهید مطهری می‏دانند که میان اندیشه و مرام استاد در برخورد با منتقدان و افکار مخالف، با آنچه امروز کم و بیش دیده می‌شود فرسنگ‌ها فاصله است.

احتمال می‏دهم قاضی محترم اساساً این کتاب را نخوانده است و الا با نوع نگرشی که در این حکم نهفته است، فرازهایی - مانند عبارت زیر درباره حقوق بشر در همین کتاب را - مضر تشخیص می‌داد و در پی کتاب دیگری می‏رفت. ایشان می‏نویسد:
«در دنیای غرب، از قرن هفدهم به بعد، پا به پای نهضت‌های علمی و فلسفی، نهضتی در زمینه مسائل اجتماعی و به نام «حقوق بشر» صورت گرفت. نویسندگان و متفکران قرن هفدهم و هجدهم افکار خویش را درباره حقوق طبیعی و فطری و غیرقابل سلب بشر با پشتکار قابل تحسینی در میان مردم پخش کردند. ژان ژاک روسو و ولتر و منتسکیو از این گروه نویسندگان و متفکرانند. این گروه حق عظیمی بر جامعه بشریت دارند» (نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۲). روشن است که این تمجید را باید در کنار نقدهای متعدد ایشان به اندیشه غربی و از جمله نگاه آن به حقوق بشر دید.

مناسب است برای جلوگیری از تکرار این نوع احکام، ریاست محترم قوه قضاییه قضات را ملزم به خواندن کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران» از آن شهید کند؛ مجموعه سخنرانی‏هایی که غالبا در همان هشتاد روز ایراد شده و موضوعاتی مانند آزادی، عدالت و مسئله زن در جمهوری اسلامی – که بعدها هر کدام ماجراها آفرید - مورد موشکافی قرار داده است. باید تدبیری اندیشید؛ بعید نیست این حکم در رسانه‌های غیر فارسی‏زبان دنیا مورد مضحکه بین‏المللی قرار گیرد و خبرش را در روزنامه ‏های ژاپن و اسپانیا و ترکیه ببینیم.

ناگفته پیداست این یادداشت را نباید نوعی حمایت از خواننده مذکور یا شعر او و یا تایید سایر بخش‌های حکم او تلقی کرد. افراد کم‌دقت ولی منصف را می‏توان به مطالعه دوباره این مطلب دعوت کرد ولی برای ذات‏ مریض، راهی که بتوان او را از تفسیر مغرضانه و منفعت‏جویانه بازداشت، وجود ندارد.

کانال محمد مطهری در تلگرام‌ و ایتا: http://t.me/m_motahari

This comment was minimized by the moderator on the site

پوتین: پاسخ ایران بهترین روش برای تنبیه متجاوز بود
تسنیم:
رئیسی: قاطعانه اعلام می‌کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد.
پوتین: پاسخ ایران، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود. @Noandishnews

This comment was minimized by the moderator on the site

بله، این خبر درست است که بیش از ۱۷ کشور برای خرید سامانه گنبد آهنین مشابه آنچه که اسرائیل دارد، اعلام آمادگی کرده‌اند. ارزش این خریدها بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است. دو شرکت آمریکایی و اسرائیلی سازنده این سامانه پدافندی بوده‌اند. از طریق ایالات متحده آمریکا، قرار است این کار انجام شود. به این ترتیب، حدود ۲۰ میلیون میلیارد تومان به جیب شرکت‌های اسرائیلی آمریکایی خواهد رفت.

پرتاب‌های موشکی اخیر ایران، بهترین و گرانترین آزمایش برای تائید و صحت‌گذاشتن به کار این پدافند بوده است. در ۲۵ سال گذشته از زمان تأسیس این پدافند (گنبد آهنین) تا کنون، این پدافند به چالش کشیده شده بود، اما با هزینه مردم ایران، توانست مُهر تأیید بگیرد و مشتریان خود را پیدا کند.

به گفته خبرنگار "سی ان ان"، اگر اسرائیل می‌خواست این پدافند را با این حجم پهپاد و موشک مورد آزمایش قرار دهد، می‌بایست رقمی برابر ۳.۵ میلیارد دلار هزینه می‌کرد. اما جمهوری اسلامی ایران، با صرف این هزینه، به راحتی این پدافند را مورد آزمایش قرار داد و اسرائیل را خوشحال نمود. این اقدام از سوی ایران، به نفع خودش و به ضرر اسرائیل بوده است.
Source: Conversation with Bing, 4/25/2024
«گنبد آهنین» چیست؟ چگونه کار می‌کند و چقدر کارآیی دارد؟ - BBC News فارسی. https://www.bbc.com/persian/articles/cjk4180v0dpo.

This comment was minimized by the moderator on the site

چرا جنگ نشد؟

این سوالی است که هر نویسنده ای که میخواهد در خصوص تحولات دو هفته اخیر تحلیلی ارائه دهد باید به دور از لفاظی به آن پاسخ داده و تلاش کند اجزا، قرائن و دلالت های تحلیل خود را حول پاسخی که به این سوال میدهد سازماندهی کند.

۱. برخی گفتند جنگ نشد به این دلیل که هزینه جنگ برای دو طرف بالا بود. در بسیاری از موارد هزینه جنگ برای کشورهایی که به آن مبادرت کرده اند بالا بوده اما این مساله نتوانسته مانع از وقوع آن باشد.

۲. برخی مدعی اند شرایط داخلی آمریکا مثل نرخ تورم و قیمت بنزین به خصوص در سالی که انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار خواهد شد مانع از تصمیم آمریکا برای راه اندازی جنگ شد. این هم نمیتواند پاسخ محکمی باشد چرا که تحریک آمریکا به جنگ روسیه و اوکراین نیز آثار مشهود اقتصادی در جامعه آمریکا داشت اما روی داد.

۳. برخی مدعی اند نزدیک شدن ایران به آستانه بمب اتم (بعنوان سلاحی بازدارنده) و توان موشکی آن موجب شد که آمریکا مانع از آن شود که اسراییل برای انجام عملیات نظامی علیه ایران دست به اقدامی جدی بزند. این ادعا هم نمیتواند درست باشد چرا که حمله موشکی صدام حسین علیه اسراییل در سال ۱۹۹۱ که به صورت بالقوه حائز زرادخانه های شیمیایی، میکروبی و عصبی بود نتوانست مانع از اقدامات بعدی نظامی نیروهای ائتلاف علیه او شود.

۴. برخی گفتند درگیری اسراییل در چند جبهه باعث ایجاد تردید در سیاستمداران رژیم صهیونیستی در پاسخ به ایران شد. این هم نمیتواند پاسخ قانع کننده ای باشد. در جنگ ۶ روزه ۱۹۶۷ اعراب و اسراییل، رژیم صهیونیستی به تنهایی و همزمان با ۴ ارتش عربی جنگید و اساسا ساختار نظامی رژیم به گونه ای طراحی شده که از ظرفیت درگیری در جبهه های مختلف نبرد برخوردار باشد.

بنابراین بنظر می آید که بالا بودن هزینه های جنگ برای طرفین، عدم همراهی آمریکا به دلیل موضوعات داخلی و همچنین توان موشکی و هسته ای ایران اگرچه هر کدام در جای خود موثر بوده اما تحقق شرط لازم برای این ممانعت است و نه کافی‌، پس آن شرط کافی چیست؟ آیا اجتماعی از دلایل لازم (هر چند زیاد) می تواند جای خالی شرط کافی را بگیرد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید یک مقدمه ای توضیح داده شود: صحنه نظام جهانی در دوره معاصر یعنی از ۱۸۱۵ (کنگره وین) به بعد شاهد تقسیم قدرت بین چند کشور محدود با نقش موازنه گر یک قدرت ( در دوره ای بریتانیا، دوره ای فرانسه، دوره ای پروس و دوره ای اتریش) بوده است. بعد جنگ های اول و دوم جهانی این قدرت بین دو کشور آمریکا و شوروی تقسیم شد و در سالهای بعد از پایان جنگ سرد تا چندین سال ما شاهد نظام تک قطبی به سرکردگی آمریکا بودیم. این مقدمه برای ایفاد این مطلب ارائه شد که در هیچ دوره زمانی در طول تاریخ معاصر، ما به اندازه امروز شاهد توزیع پراکنده قدرت در سطح جهان نبوده ایم. این البته به معنای نفی قدرت آمریکا که همچنان در مقام یک ابرقدرت نظامی و اقتصادی نقش آفرینی میکند نیست؛ بلکه به این معناست که امریکا مجبور است در جهانی که روندهای اقتصادی و نظامی به نسبت دهه های پیشین به شدت واگرا عمل کرده تلاش کند تا جایگاه قبلی خود در سالهای اوایل هزاره را مجددا بدست آورد.

به همین جهت پویش های سیاست خارجی قدرت های بزرگی مانند آمریکا در وضعیت نظام جهانی با پراکندگی بالای قدرت، محافظه کارانه بوده و دولتمردان آن صرفنظر از دموکرات یا جمهوری خواه در آینده نیز تلاش خواهند کرد در خاورمیانه ای که منافع راهبردی کمتری لااقل نه به اندازه گذشته دارند کمتر درگیر شده و در نقطه مقابل تسهیل گر جنگ هایی باشند که در آن جایگاه و رتبه سایر قدرت های جهانی رقیب مانند روسیه و اروپا تضعیف شود.

باز هم تاکید می شود که این به آن معنی نیست که توان موشکی، توان هسته ای، گروه های فروملی همپیمان ایران در منطقه، درگیری اسراییل در چند جبهه، وضعیت بغرنج اقتصادی در جهان، و هزینه های بالای مبادرت به جنگ برای طرفین، عوامل بی اهمیتی هستند بلکه به این معناست که این عوامل در یک ساختار دیگری از قدرت ممکن بود به نتایج دیگری هم ختم شود. احزار از کلیشه ها و شناخت درست ساختار نظام بین الملل موجب می شود سیاستمداران نه تنها از خطای تحلیلی اجتناب کرده بلکه از طریق پویش های فرصت طلبانه به ارتقای قدرت ملی و جایگاه منطقه ای کشور خود کمک کنند.

https://t.me/izaholvaghaye

باسلام : از تحلیل فوق می توان این نتیجه را گرفت که *آمریکا نخواست بین دوکشور ایران و اسرائیل جنگی صورت بگیرد *

This comment was minimized by the moderator on the site

‏تحولات اخیر، ج.ا و اسرائیل را در برابر سؤال سختی قرار داده که پاسخ اشتباه به آن نه تنها موجب زلزله در ایران و اسرائیل بلکه کل منطقه و حتی جهان خواهد شد.
- اسرائیل : آیا به عملیات مخفی ادامه دهم حتی اگر ممکن است ج.ا متقابلا جواب دهد؟
- ج.ا: اگر اسرائیل به عملیات آشکار و مخفی ادامه داد ساکت بمانم یا جواب دهم حتی به قیمت شروع جنگ؟ @Newwaypolitics


ارتش اسرائیل
هنوز حملات وپاسخ ما شروع نشده است @sedaybidarimelt


نخست وزیر اسرائیل :
اگر به حملات دشمنان خود پاسخ ندهیم به معنای آن است ما هیچی نیستیم/بعد از عید فصح پاسخ میدهیم به نوبت همه را خواهیم زد @sedaybidarimelt

This comment was minimized by the moderator on the site

جدال لفظی شب گذشته مجری شبکه الجزیره فیصل قاسم ، با امیر موسوی دیپلمات ایرانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان و عربی و اسرائیلی داشته است.
مجری شبکه الجزیره می‌گوید می‌خواهید قدس را آزاد کنید و بعد چه کارش کنید؟
به چه فهرستی اضافه کنید؟
به لیست مردم گرسنه و کشور متلاشی شده‌ی خودتون ایران؟
به لیست شهرهای بدبخت کرده‌ خاورمیانه؟
به فهرست بغداد، آلوده‌ترین شهر جهان؟
بیروت، بزرگ ترین محل دفن زباله جهان؟
دمشق، که مردمش ازگرسنگی دارن می‌میرند؟
صنعای حوثی‌ها؟
این‌ها قبل ازحضور شما در منطقه همه آرام و آزاد بودند و داشتن راحت زندگی می کردن …
چه کردین با این کشورها؟!!!
شما با مملکت ایران که غنی از ثروت است چه کردید که میخواهید با قدس کنید ؟؟؟
شما یه مشت متوهم و خائن ... به کشور خود هستید.
معلمان شاد

This comment was minimized by the moderator on the site

معادله جدید خارجی و داخلی!

بعد از حملات امروز صبح اصفهان فرصتی شد تا صحبت های افراد مطلع و درگیر در صحنه را بشنوم. آنچه بنظرم رخ داده مشخص شدن قدرت خوب پدافند ما بود است.
برخی بعد از ماجرای صبح توییت می زدند که ج. اسلامی باید طبق وعده در ثانیه جواب دهد. ولی بنظرم سطح اقدام اصلا در اندازه پاسخ نیست. پاسخ یک حمله با 300 تیر، اینی نبود که شعارش را می دادند.

می گویند با حمله صبح معادله تازه برقرار شده. خیر
اسرائیل سال های قبل مکرر سایت های موشکی و پهپادی غرب کشور را زده بود، معادله این بود که ایران توان پاسخ ندارد.
معادله تازه اما فرق کرده است. ایران نمی ترسد و می تواند در سطح وسیع و فلج کننده پاسخ دهد. این معادله تازه است وگرنه حملات اسرائیل که قاعده شده بود.

تجربه چند مدت اخیر نشان داد آنهایی که بعد از هر حمله اسرائیل به منافع ما، مانع پاسخ جدی می شدند به این توجیه که اسرائیل می خواهد ما را وارد یک جنگ بزرگ کند و نباید پاسخ دهیم، چقدر به منافع و سرمایه های ما لطمه زدند.
معادله حقیقی این است که اسرائیل به هیچ وجه نمی تواند به تنهایی با ما بجنگد. همانطور که نتوانست به تنهایی از خودش دفاع کند.
می گویند تیرهای ایران موجب تلفات نشد، ولی کسی حواسش نیست که ج. اسلامی دو روز بعد از حمله، موشک الماس 3 را توسط حزب الله به مرکز تجمع صهیونیست ها شلیک کرد و 19 نفر تلفات قطعی گرفت.

ما می توانیم والبته حق داریم منتقد ج. اسلامی باشیم و البته هستیم. اما نباید به بهانه اختلافات داخلی قدرت افزوده ای که در دو سه هفته اخیر کسب کرده ایم را نادیده بگیریم. این را از حیث دور شدن کشور و آب و خاکمان از خطر تهاجم خارجی عرض می کنم. نگاهم در این موارد اصلا سیاسی نیست که عمیقا ملی است.

به شخصه بیش از آنکه از موشک های اسرائیل و جنگ خارجی بترسم، از سیاست هایی که در داخل منجر به شکاف و سوق کشور به نزاع داخلی باشد هراسانم.

آنهایی که در بحبوحه جنگ با اسرائیل بر طبل سختگیری های اجتماعی به بهانه حجاب کوفتند، به مراتب خطرناک‌تر از هر صهیونیستی برای این آب و خاک اند.

یقین کنید، صد سال دیگر که اسناد تحولات این روزها منتشر شود، آیندگان خواهند دید که پشت افرادی که فریاد واسلاما و واحجابا یشان بلند بود، به کدام سفارت و سرویس جاسوسی خارجی وصل است.
میانشان از مسئول طراح حجاب و عفاف هست تا آخوند و امام جمعه و سرهنگ و...
به هر سیاست گذاری که پشت بلندگو ضداسرائیل حرف های انقلابی تند می زند اما نسبت به مردمش سخت گیر و چون گرگ درنده است، مشکوک باشید. لباسش را نبینید، مقامش را توجه نکنید، بلکه خروجی تصمیم و منطقش را کنکاش کنید!

سلمان_کدیور @Falaakhon

This comment was minimized by the moderator on the site

‏پست جدید حسین عبدالحسین (روشنفکر معروف عرب) که به فارسی ترجمه شده:

یک قرن درگیری، ده‌ها هزار کشته، چهار دولت درمانده (لبنان، سوریه، عراق، ایران) و سه اقتصاد در حال فروپاشی.
همه این‌ها برای آزادی فلسطین از رود تا دریا و برای ایجاد یک فلسطین مستقل.

تاریخ تشکیل فلسطین معلوم نیست و این درگیری پایانی ندارد.
فلسطین یک هدف نیست، یک فرقه مرگ است.
حتی اگر یک فلسطین ایجاد شود، در کل تاریخ فلسطینیان هیچ شاهدی وجود ندارد که نشان دهد فلسطینیان بتوانند قادر به اداره یک کلوپ پیشاهنگی باشند چه برسد به اداره یک کشور.
فلسطین یک آشفتگی دیگر خواهد بود، مثل لبنان، سوریه، عراق، غزه.

دیگر بس است! اعراب و ایرانیان برای شیوه زندگی درمانده‌ای به نام فلسطین بهای سنگینی پرداخته‌اند.

به عنوان یک عرب می‌گویم که ما باید هر چه زودتر ببازیم و تسلیم شویم. ملت‌های موفق ملت‌هایی هستند که می‌دانند چه زمانی ببازند و چه زمانی ببرند.

ژاپن نزدیکترین متحد آمریکایی شد که دو بمب اتمی بر سرش ریخته بود. ژاپن تا همین امروز میزبان پایگاههای نظامی آمریکاست (آیا این اسمش اشغال است؟). آلمان و ایتالیا و کره جنوبی نیز به همچنین. مردم خودشان را به آب و آتش می‌زنند که بروند در این کشورها زندگی کنند، کشورهایی که باختند، تسلیم شدند، شکست را پذیرفتند، و بهترین دوستِ دشمنان قبلی‌شان شدند.

دیگر بس است! حماس باید تسلیم شود، تشکیلات خودگردان فلسطینی باید منحل شود و همه رهبرانش بازنشسته شوند.

باید به اردوغان گفته شود که ۳۰ سال ماندن در قدرت مغزش را معیوب و او را دیوانه کرده.

این حس تزلزل و ناامنی قطر که مدام می‌خواهد توجهات را به خودش جلب کند و باعث ترویج مرگ و نابودی شده باید به پایان برسد.
روحانیون ایران باید به مساجد بازگردند و فقط به شغل پیش‌نمازی مومنین بپردازند، و به ایرانیانی که می‌دانند چگونه از عهده اداره دولت بربیایند اجازه دهند اداره امور را به دست بگیرند و...
فلسطینی‌ها در بهترین حالت باید به تشکیل شوراهای محلی خودگردان رضایت دهند بهره ببرند از اقتصاد عالی و زیرساخت‌های خوبی که اسرائیل در اختیارشان قرار می‌دهد.
غزه فقط ۴۰ روز است که برق ندارد، اما بغداد ثروتمند تمام تابستان داغ را بدون برق سر کرد!، و لبنان فقیر در بهترین حالت فقط توانست ۱۳ درصد از برق خود را تولید کند!، تازه آن هم به لطف هدایای نفتی عراقی‌ها.
دیگر بس است! فلسطین‌بازی بس است! بومی‌بازی بس است! توهم استعمار بس است!
زندگی کنید و اجازه دهید دیگران زندگی کنند. فوراً و بدون قید و شرط با اسرائیل صلح کنید. همین حالا...

This comment was minimized by the moderator on the site

تقاطع تنش‌زایی

سید مصطفی تاج‌زاده

استراتژی باخت - باخت جمهوری اسلامی در منطقه، به‌ویژه در اعزام نیروهای نظامی به سوریه افزون بر هزینه سرسام‌آورش، نقش مهمی در عقب ماندن از همسایگان و تحمل تورم و گرانی کمر شکن برمردم نموده، انتخاب‌های کشور را در منطقه روز به روز محدودتر و پرمخاطره‌تر کرده است.

در آخرین نمونه پس از حمله‌ی خونبار و‌ تحریک کننده اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که در تعارض با حقوق و موازین بین‌المللی بود، و‌در عین حال با سکوت مجامع مسئول بین‌المللی همراه شد، حاکمیت خود را در انتخاب بین بد و‌ بدتر گرفتار دید.

اگر ایران به اسرائیل حمله نمی‌کرد، نتانیاهو گستاخ‌تر از پیش به انهدام مراکز وابسته به جمهوری اسلامی و‌کشتار وابستگانش می‌پرداخت و اعتبار سیاسی و نظامی سیستم آسیب فراوان می‌دید و چنان‌که حمله می‌کرد، نتانیاهو را از انزوا و‌تنگنای اخیر او ناشی از رد آتش‌بس و ادامه جنایاتش در غزه، درعین ناکامی در دستیابی به اهداف اعلامی‌ خود تا حدود زیادی خارج می‌کرد. احتمال بروز جنگ را افزایش می‌داد، غرب را به دفاع از دولت اسرائیل تحریک و کمک‌های نظامی و مالی بیشتری برای تل‌آویو ارسال می‌شد. ایران هراسی نیز با شدت بیشتری در دستور کار قرار می‌گرفت.

در حالت دوم پاسخ ایران نمی‌بایست به کشتن افراد و تخریب مراکز مهم اسرائیل منجر می‌شد. تا نتانیاهو برای تداوم راهبرد جنگ طلبانه‌اش بهانه دندان‌گیری بدست نیاورد.
تأسف‌بارتر این که ایران چه به تهاجم و‌کشتار اسرائیل پاسخ می‌داد و چه آن را بی‌پاسخ می‌گذاشت، بهای طلا و دلار و بسیاری کالاها افزایش می‌یافت و فشار بیشتری بر مردم‌ وارد می‌آمد که آمده‌است.

حتی پس از اعلام پایان یافتن عملیات در این مرحله، کشور هم‌چنان در شرایط صلح مسلح قرار دارد. و چشم انتظار تصمیمات اسرائیل است.

امید آن که چرخه باطل و خطرناک «زدی ضربتی، ضربتی نوش کن» شکل نگیرد و به جنگی خانمان‌سوز منجر نشود. تأسف بزرگ‌تر آن‌که حتی اگر جنگی درنگیرد، ملت ما هم‌چنان آثار و پیامدهای یک جنگ و تحریم‌هایی به مراتب شدیدتر از دوران جنگ هشت ساله را تحمل می‌کند، بدون آن‌که رسماً با کشوری در حال جنگ باشد.

به‌نظر من مادام که استراتژی ایران تغییر نیابد و‌میدان در خدمت دیپلماسی، توسعه و رفاه مردم قرار نگیرد، چشم‌انداز روشنی در افق ملی پدیدار نخواهد شد.

نقد راهبرد جمهوری اسلامی و نیز هم‌پیمانانش به معنی درست بودن رویکرد آمریکا، اروپا، عربستان، ترکیه و... در منطقه نیست. خطاهای منطقه‌ای آنان اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نبوده است. اما اشتباهات آنان هرگز نباید توجیه‌گر رهیافت نادرست حاکمیت ایران باشد. به‌ویژه آن که هزینه‌های آن را در درجه نخست ملت ایران می‌پردازد. من هم‌چنین افزایش توان و قدرت نظامی کشور را در منطقه جنگ و ترور و داعش زده خاورمیانه مفید و بلکه لازم می‌دانم. اما بار دیگر یادآور می‌شوم آن‌چه باعث نظم و ثبات سیاسی می‌شود، رضایت و اعتماد ملت است نه بمب و موشک. شوروی سوسیالیستی در زمان فروپاشی بزرگترین قدرت موشکی و اتمی جهان پس از آمریکا بود. اما حتی بدون جنگ، تکه و پاره شد. ساختار تک حزبی و تک صدایی آن و انحصار طلبی، تمامیت خواهی و آزادی ستیزی حکومت، شوروی را از درون تهی کرد. خطری که امروز ایران را نیز تهدید می‌کند.
نکته پایانی: صرفنظر از این که حمله موشکی-پهبادی ایران به اسرائیل را مثبت یا منفی، ضروری یا اجتناب‌پذیر ارزیابی کنیم و‌ مستقل از این که به جنگی فراگیر منجر بشود یا نشود، که امیدوارم نشود، معیار من برای تشخیص این که عملیات مزبور از موضع دفاع از اعتبار و امنیت و‌منافع مردم انجام شد یا انگیزه اصلی تحکیم پایگاه حکومت از جیب ملت بود، عملکرد دستگاه رهبری است. چنان‌چه حاکمیت هم‌چنان بر سیاست‌های فقر گستر، فسادپرور و تحمیل‌گر خود اصرار ورزد و به لجاجت با مردم خاتمه ندهد، معلوم می‌شود دغدغه‌هایش تآمین حقوق و آزادی‌ها و کرامت، امنیت و رفاه مردم ایران‌زمین نیست. اما اگر به بگیر و ببندها پایان دهد، حقوق و آزادی‌های سیاسی و مدنی ایرانیان را پاس دارد و با مردم از در صلح و آشتی برآید، و در یک کلام به تصحیح خطاها و جبران کاستی‌هایی خود بپردازد، تغییر رویکرد آن را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال نمود. زیرا به سود مردم و در جهت استقرار دموکراسی در ایران و صلح در منطقه است.
فروردین ۱۴۰۳
زندان اوین

This comment was minimized by the moderator on the site

بالاخره فشارهای لابی صهیونیستی به آمریکا جواب داد و بایدن به اسرائیل برای پاسخ به ج. اسلامی چراغ سبز نشان داد.

فوری | بایدن در مقاله ای در وال استریت ژورنال: تهران می خواهد اسرائیل را برای همیشه نابود کند و تنها کشور یهودی در جهان را محو کند.
اگر ایران حمله خود به اسرائیل را به میزان قابل توجهی تشدید کند، ممکن است ایالات متحده به داخل کشیده شود.
اسرائیل قوی‌ترین شریک ما در منطقه است و در صورت تضعیف نیروهای دفاعی‌اش دست روی دست نخواهیم گذاشت.

با توجه به این موضع احتمال حمله اسرائیل بسیار زیاد است.
متاسفانه ج. اسلامی الان در دو جبهه درگیر است. اول با اسرائیل حول مسائل منطقه و با بخش زیادی از مردم خودش حول روسری!

طی سالیان سال دلسوزان بسیار نصیحت کردند که در روز تنگ این مردم عامی کوچه و بازار اند که به داد شما می رسند. در جنگ، تحریم، سیل و زلزله و... اما این جماعت همه را با چوب شریعت تاراندید.
یک آدم درست و حسابی نگذاشتند. هرکسی حرفی زد که به مزاجشان خوش نیامد برچسب زدند، تحت فشار گذاشتند، ساکت کردند، خفه کردند... حالا هم دربه در در خیابان برای کشف یک مهسا امینی دیگر دارند زوزه می کشند.

نقشه اسرائیل ترکیبی است و اگر خدای ناکرده بخواهد حمله ای کند، مهره های داخلی همزمان در پی آشوب داخلی نیز خواهند بود و چه چیزی بهتر از انباری که از مسئله حجاب ساخته شده است.

. تف... که اسلام عزیز و ایران جانمان را فدای روسری کردید!

@Falaakhon

This comment was minimized by the moderator on the site

شروع شد

مجلس نمایندگان آمریکا شدیدترین لوایح را علیه ایران تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا در پی حمله موشکی-پهپادی ایران به اسرائیل، چند لایحه علیه ایران را تصویب کرد، که در صورت تصویب در سنا و امضاء رئیس‌جمهور تبدیل به قانون خواهد شد.

این لوایح شامل قطعنامه‌ای است که شعار " از نهر تا بحر فلسطین آزاد می‌گردد" را "آشکارا یهودی‌ستیزانه" اعلام کرده و خواستار محکومیت آن است.

قانون "پاسخگو کردن مقامات ارشد ایران" نیز از جمله لوایح تصویب‌شده است که خواستار ارائه گزارشی درباره دارایی‌های مقامات ارشد ایرانی است.

لایحه دیگر "قانون پاسخگویی درباره تحریم‌های ایران" است که هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها علیه ایران را دنبال می‌کند.
"قانون تقویت ابزارها برای مقابله با استفاده از سپر انسانی" که امکان اعمال تحریم علیه نهادهایی را فراهم می‌سازد که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

"قانون منع قاچاق کاپتاگون" نیز از دیگر موارد تصویب‌شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا است که به موجب آن، علیه نهادهای تولیدکننده یا تسهیل‌کننده توزیع محرکی ترکیبی به نام کاپتاگون تحریم اعمال می‌شود.
افزون بر این، صادرات فناوری‌های ساخت آمریکا به ایران، به طور دائمی با تصویب "قانون عرضه نکردن تکنولوژی برای اقدامات تروریستی" ممنوع می‌شود.

"قانون پاداش ندادن به گروگان‌گیرها" نیز آمریکا را از پذیرفتن مقامات تحریم‌شده در نشست‌های سازمان ملل متحد منع می‌سازد.
"قانون تحکیم تحریم‌های ایران" نیز تصویب شد که برخی تحریم‌ها علیه ایران را دائمی می‌کند.
قطعنامه‌ای نیز تصویب شده است که از
اتحادیه اروپا می‌خواهد "سریعا" سپاه پاسداران ایران را سازمانی تروریستی اعلام کند./ایسنا @monsis

This comment was minimized by the moderator on the site

زمان دیپلماسی است، نه جنگ/ فضا را سرد کنید؛ گرم نکنید

عباس آخوندی

این چند جمله را برای ثبت در تاریخ می‌نویسم. و با امید آن‌که با عقل سردِ سرد، دور از هیجان و با تدبیر مقامات تصمیم‌گیر امکان گریز از درگیری در جنگ فراهم شود.

۱. در این موقعیت از تاریخ ایران باید به شدت نگران نفوذ سرویس‌ها و آشفته‌سازی فضا بود. فکر نکنیم، فضای هیجانی موجود، لزوما متضمن منافع ملی است. عقل سرد و تدبیر بر هیجان ارجحیت دارد.

۲. عنوان حمله ایران به تا سیاست نظامی اسرائیل، تنبیه، دفاع از حیثیت ملی ایران، بازدارندگی و تمام بود. استحاله از این وضعیت به یک وضعیت جنگی و حماسی سم مهلک سیاست ایران در این مقطع است.

۳.خط تبلیغی ایران باید این باشد که ما آنجا که لازم بود توانمان را نشان دهیم، دادیم. حالا همانند یک پیروز باید از صحنه بیرون بیاییم. نه آن‌که در صحنه بمانیم و ندای هل من مبارز سر دهیم. ما باید در اوج، از صحنه خارج شویم. ماندن ما در میدان ما را از اوج به زیر خواهد کشید.

۴. سیاست تبلیغی ایران باید این باشد که ما تا آخرین لحظه طرفدار دیپلماسی هستیم و به آن وفادار خواهم ماند. البته که هوشیاری خود را برای دفاع از سرزمین ایران حفظ خواهیم کرد و برای آن جان‌فشانی خواهیم نمود. اینکه وزارتخارجه ما بگوید زمان پاسخ‌گویی ما به لحظه کاهش یافته است، این عین بی‌سیاستی است.

هیچ کس در منازعه دست خود را رو نمی کند و برای خود پیشاپیش مشکل ایجاد نمی‌کند. او باید بگوید ما امیدواریم که تمام کشورهای جهان راه دیپلماسی را در پیش بگیرند. ایران باید تاکید کند که آماده مذاکره در تمام سطوح و با تمام کشورهای جهان و سازمان ملل برای استقرار امنیت در جهان و منطقه است.

۵. من از مقاله‌ای که امروز بایدن تحت "عنوان لحظه حقیقت اوکراین و اسرائیل" انتشار داد، اتخاذ یک سیاست سه مرحله‌ای را استنباط می‌کنم. مرحله اول مخالفت با تشدید جنگ، مرحله دوم اجازه درگیری و به قول خودشان دفاع از خود به اسرائیل و مرحله سوم ایجاد اجماع جهانی و منطقه‌ای برای یک نوع تحریم همه‌جانبه علیه توانمندی دفاعی ایران است. البته این روش سیاسی بایدن در درگیری‌های قبلی هم بوده‌است.

در این مورد نیز به همین نوع عمل می‌کند و اینک در مرحله دوم به مفهوم رفع منع است. در مرحله بعدی وارد فرایند اجماع‌سازی علیه ایران خواهد شد. قطعا در این مرحله همه‌ی کشورهای منطقه به او خواهند پیوست.

این را از موضع‌گیری وزرای خارجه انگلستان و آلمان در روز جاری نیز می‌توان فهمید. روسیه و چین نیز در یک فرایند زمان‌بر؛ تاکید می‌کنم زمان‌بر و نه فوری و در موقعیت‌هایی که ساخته خواهد شد با آن موافقت خواهند کرد و یا دستِ‌کم مخالفت نخواهند نمود. بنابراین، از قضا سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است./ کانال نویسنده

@eskannews_com

This comment was minimized by the moderator on the site

در برخی معابر و خیابان‌های برخی شهرهای ایران به وضوح صدای جیغ دختران و زنان به گوش می‌رسد. تو گویی نظامیان یک کشور خارجی وارد ایران شده و این کشور را تحت اشغال گرفته و بعد از ناکامی در سلطه بر آنها از طریق باج و خراج، آنها را با توهین و تحقیر و بازداشت به بردگی بگیرند
Sanjaribaf (https://twitter.com/Sanjaribaf/status/1780153597184897105)

This comment was minimized by the moderator on the site

ذات توهم گرایی دینی یهود مسیحیت اسلام ،عاقبت جهان راطعمه یک جنگ جهانی میکند

نتانیاهو و دولت بنیادگرای مذهبی اش با ایده های ظهور مسیح و آخرالزمانی به دنبال گسترش جنگ به ایران و جهان هستند

مصاحبه ایهود باراک نخست وزیر سابق اسرائیل: نتانیاهو تحت تأثیر شرکای سیاسی خود قرار گرفته است تا به سمت تشدید تنش برود تا بتواند قدرت را حفظ کند و به محل وقوع مسیح سرعت بخشد. این کسالت آور است، آنها بر این باورند که هارماگدون می تواند محل وقوع مسیح را تسریع بخشد، آنها از متون مقدس مذهبی برای توجیه پایان بالقوه جهان استفاده می کنند. خطرناک است، جهان باید کاری علیه این ایدئولوژی های بیمار انجام دهد که می توانند جهان را به هرج و مرج بکشانند و ملیون ها شاید یک میلیارد انسان را قتل عام و به طور بالقوه با بکارگیری سلاح اتمی منجر به نابودی کره زمین و تمام انسانها شوند.
بزرگترین دشمن انسان و دین خدا این افراطیون هستند
الف+
خاخام‌های یهود،
دولت صهیونیستی رافضی و نژاد پرست حاکم بر اسراییل و حامیانش شامل غرب
ب+
حماس با افکار ارتجاعی اخوان المسلمین تروریست،
حزب اله لبنان که سابقه اقدامات انتحاری در سال 1364درانفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا و چتربازان فرانسوی مسابقه گروگان گیری فراوان و ترورهای سیاسی فراوان دارد، ازاین را این حزب با250000عضو ارتزاق میکند
حشدالشعلی که فرزندان سربازان آدمکش عراقی درجنگ 8ساله اند ودراین چندسال تشنج آفرینی کرده هزینه روی دست ایرانیان نهاده اند ,
زینبیون،فاطمیون،طالبان،القاعده،
داعش، حوثی های یمن
پ+
حمایت از این تروریست دولتی و دینی و هر نوع حمایت از این گروههای تفنگ بمزد آتش باختیار بی مسیولیت احتمال وقوع یک جنگ جهانی را دربر دارد
ت+
اگر حماس احمق با اسراییل حمله نمی‌کرد این بهانه بدست اسراییل نمی‌افتاد که فاجعه زیر بباراید که قلب بشریت درد میگیرد
ث+
فهرست فاجعه انسانی
سی_و_سه_هزار_و_نهصد_کشته
کشتار_چهارده_هزار_کودک
کشتار_هشت_هزار_زن
هفتاد_و_شش_هزار_و_ششصد_ زخمی
هشت_هزار_نفر_زیر_آوارها
تخریب مساجد
تخریب مدارس
تخریب بیمارستانها و درمانگاه ها
تخریب اماکن مسکونی و اداری
و محل کسب و کار
تخریب جاده ها
بی خانمان شدن 2ملیون نفر آدم گرسنه بی مسکن آواره بی پناه بی دکتر و دارو فاقد آب اشامیدنی
جنایات_جنگی_اسرائیل باتحریک اولیه حماس
نسل_کشی_اسرائیل با تحریک اولیه حماس است که رهبران مزدورش در خارج در رفاهند و دایم در اتاق ماساژند و با دختران باکره جشن ازدواج میگیرند ملیارد ملیارد پول در حساب های شخصی دارند
ج+
بخاطر نجات بشریت پول مسیحی مسلمان سازمان ملل باید در گرانه غربی رود اردن و غزه نیروی حافظ صلح مستقر و بصورت عملی مسیله دولت فلسطینی و اسراییلی را حل کنند اجازه دخالت بهیچ کشوری ندهند
چ+
هموطنیکه لفظی پیاپی از اسراییل حمایت میکنی از جنگ و موشک پرانی مثل الکی خوش ها بشکن میزنی تمنا میکنم جنگ ایران و عراق رابیا در بیاور ببین ما در اثر بی صاحب بودن جهان و نفوذ پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل چقدر موشک و بمب ساخت روس و فرانسه بر سر مان فرود آمد چندین هزار نفر نظامی وغیر نظامی ایرانی طعمه کارهای کشنده شیمیایی شدند ای طرفدار حکومت تشویق بجنگ نکن ای مخالف حکومت مناسبه و زخم زبان نزن

انسانم ارزوست

This comment was minimized by the moderator on the site

جنگ، جنگ است

اینکه جنگ ایران با هر کشوری علی الخصوص اسرائیل حامل چه منافع مستقیم و قابل راستی آزمایی برای آحاد مردم ایران خواهد بود؟ باید توسط فرمانده کل قوا(رهبر) بعنوان تنها مرجع اعلام جنگ و صلح مندرج در بند پنجم اصل ۱۱۰ قانون اساسی بطور روشن و صریح توضیح داده می شد. باید مشخص می فرمودند کدام تهدید مستقیم فوری علیه مردم ایران با آغاز جنگ مرتفع شده است؟ باید با پرهیز از آرمانگرایی تا خیالپردازی نسبت به ارائه توضیح اهداف قابل راستی آزمایی منجر به آغاز جنگ را توضیح می دادند.
اینکه تا این لحظه فرمانده کل قوا بعنوان مسئول  مستقیم صدور فرمان حمله یا آغاز جنگ نیازی به گفتگو و توضیح برای مردم ایران ندیده است، در حالیکه نتانیاهو بعنوان بالاترین مقام اسرائیل حتی در نیم شب گذشته حداقل در دو نوبت با مردمش صبحت کرد. شاید به معنای بی توجهی یا هیچ انگاری افکار عمومی کشورمان باشد.
اینکه با تاکید مکرر بر ادعای مشروعیت حمله انتقامی در پاسخ به جنایت در کنسولگری کشورمان در دمشق، حالا فرمان حملا به اسرائیل وفق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل انجام شد حتماً ادعای درستی بوده و شاید یادآور این حقیقت هم باشد که حمله، اشغال، تخریب و گروگانگیری و حتی قتل کنسول عربستان در(۱۳۶۶) می توانست حامل چنین حقی برای آمریکا، انگلستان و عربستان باشد. حقی که در قتل عام دیپلمات‌های کشورمان در کنسولگری مزار شریف به دست طالبان نادیده گرفته شد.
اینکه اطلاعیه آغاز عملیات انتقامی باید توسط ستاد کل نیروهای مسلح بعنوان بالاترین مقام نظامی کشور صادر شود در تجلی اراده ملی در تصمیم به آغاز عملیات انتقامی با مسئولیت میدانی یگان موشکی و پهپادی سپاه قطعاً موثرتر بود که نشد. امیدوارم در ادامه مسیر اصلاح و از سپاه بعنوان بخشی از ساختار رزمی ایران که تحت فرماندهی ستاد کل نیروهلی مسلح اقدام کرده نامبرده شود تا ضمن کاهش فشار تبلیغی از روی سپاه کاسته و تاکید باشد بر اینکه عملیات انتقامی قطعاً اراده ملی بوده و صرف تصمبم سازمانی سپاه نبوده و نیست.
اینکه موافقین و مخالفین نظامی سازی فضای عمومی کشور یا استقبال از آغاز احتمالی جنگ قبل از وقوع چه مسئولیتی داشته و چه باید یا میتواند در جهت نقد و بررسی موضوع داشته باشد؟ متاسفانه هنوز هم قابل توصیف نیست. اما بدیهی است که آحاد مردم اعم از موافق و مخالف و حتی آرزومندان سرنگونی حکمرانی با ورود کشور به جنگ خواسته یا ناخواسته راهی جز مقابله همه جانبه با مهاجم بیرونی نداشته و باید یا ناچار از جنگ دوشادوش با هر ارتش مقابل دین و میهن می باشند.
اینکه هزینه های غیرقابل جبران جنگ بر دوش آحاد مردم و منافع بسیارش در اختیار خواص خواهد بود، حقیقت تلخ و واقعیت ملموس دفاع مقدس هم بود. چنانکه محله ما فلاح با کمترین برخورداری در تهران با تقدیم بیش از ۴۳۰۰ شهید و دهها هزار جانباز عملاً در جایگاه بی نظیر مدافع از ایران قرار داشت. محله فلاح عملاً بزرگترین سهم میدانی در دفاع مقدس را عهده دار و بعد از هشت سال ایستادگی بی نظیر در جنگ هم بیش از گذشته محرومیت را تجربه کرد.
اینکه در روزگار ابتدایی مهندسی معکوس اولین موشک دوربرد و سنگین ایران به نام شهاب ۱ (اسکاد روسی یا پودینگ کره شمالی) که تحت عنوان پروژه شهاب ۳۱۳ پیگیری می کردیم حتماً تصوری از رشد و گسترش صنعت موشکی کشور تا توانمندی فوق تصور این روزها را نداشتیم. هر چند هنوز هم باید امیدوار بود بتوانیم بدون نیاز به شلیک حتی یک موشک قدرتمند بالستیک به سمت اهداف واقعی، بتوانیم با توانمند سازی سایر مولفه های قدرت ملی به تامین منافع و امنیت ملی پایدار بلند مدت مردم و کشورمان دستیابیم.
اینکه اسرائیل در اقدامی عقلانی با صدور بیانیه رسمی ضمن محکومیت حمله ایران و تاکید بر حفظ حق پاسخگویی مندرج در ماده ۵۱ فصل ششم منشور سازمان ملل اعلام کند با احترام به درخواست سازمان ملل، متحدین و کشورهای دوست منطقه تصمیم به پاسخگویی را به بعد از جلسه و اقدامات شورای امنیت سازمان ملل یا زمان و فرصتی مناسب محول می کند، می تواند پایانی بسیار کم هزینه همراه با احساس پیروزی غرور انگیز طرفین باشد. ۲۶فروردین
https://t.me/Khabar_Naghde

This comment was minimized by the moderator on the site

در پس هر وضعیت جنگی یک دولت آسیب‌دیده را می‌توان رصد کرد

امین بزرگیان

تمایز روشنی وجود دارد بین «جنگ» و «وضعیت جنگی».
پیشتر درباره انقلاب و وضعیت انقلابی گفتم که عدم درک تمایز دقیق میان این دو میتواند سازنده‌ی توهم‌های مخرب و تاکتیک‌های اشتباه برای جامعه مدنی شود. این عدم تشخیص درباره جنگ و وضعیت جنگی نیز واجد معانی بااهمیت است.

وضعیت جنگی همان چیزی‌ست که امروز شاهد آن هستیم؛ تلاش بی‌وقفه حکومت برای القای این نکته که «جنگ» شده است.
درک این نکته بسیار مهم است که وضعیت جنگی به عنوان یک هدیه یا یک امکان برای دولت عمل می‌کند: ساختن و توجیه «وضعیت اضطراری» که دست دولت را برای الغای هرچه بیشتر قوانین، سرکوب گروه‌های تحت ستم و پنهان ساختن سودبری‌های مالی و سیاسی برای گروه‌های برگزیده می‌گشاید؛ و میتواند همه این امکانات را بدون در خطر افتادن واقعی حیات طبقه حاکم پیش ببرد.

بیراه نیست که در پس اعلان مکرر وضعیت جنگی و برجسته ساختن جنگ همواره پروژه‌ای برای «کنترل» را مشاهده میکنیم. دولت وقتی در تنگنا قرار می‌گیرد مترصد آن می‌شود که وضعیت را جنگی اعلان کند. به تعبیر دیگر در پس هر وضعیت جنگی یک دولت آسیب‌دیده را می‌توان رصد کرد.

اگر چنانچه سازوکار حکمرانی از پیروزی خود مطمئن باشد حتی ممکن است وضعیت جنگی را به جنگ مبدل سازد اما به صورت عمومی دولت مدرن مایل است شرایط را در حد «وضعیت جنگی» نگه دارد تا از ضررهای احتمالی جنگ با کسب حداکثر سود آن، دور بماند.

وضعیت جنگی یک جنگ تصوّری میسازد، سوژه‌ها را حول موضوع وطن بازآفرینی میکند، امر سیاسی را به نفع ناسیونالیسم به حاشیه میبرد و در مجموع یک «وقفه» در مکانیزم‌های طبیعی جامعه درست میکند.
جامعه در وضعیت جنگی سکته میکند و دست و پایش شل میشود؛ و نکته اینجاست که این موقعیت را به مثابه چیزی طبیعی و اخلاقی ادراک میکند.
میل دولت برای متوقف کردن فرآیندهای اجتماعی میتواند با ساختن وضعیت جنگی تحقق یابد.

آنچه مهم است اینست که بدانیم سازندگان وضعیت مستمر جنگی در اسراییل و ایران (نسبت به یکدیگر) در اندیشه غلبه بر چیزی هستند که آنان را در تنگنا قرار داده است. به میزانی که جامعه مدنی در ایران ازین فضا متأثر نشده و اسیر اتمسفر برساخته آن نشود، یعنی همه آنچیزی که تحت عنوان مقاومت میشناسیم را رها نکند و از تغییر گفتمانی اذهان اجتماعی از «مبارزه برای آزادی» به «مقابله با دشمن» اجتناب کند، میتواند این پروژه را ناکام بگذارد.

در این میان همانگونه که باز پیشتر بدان پرداخته‌ام، مقاومت تاریخی فلسطینیان میتواند الگوی خوبی باشد؛ مقاومتی که با همه افت و خیزهای آن بر سر «حق زندگی منصفانه» ایستادگی کرده و با ارتشی سر تا پا مجهز درگیر شده است.
@kafaeealirezaa

This comment was minimized by the moderator on the site

مسئله‌ی پیچیده‌ی جمهوری اسلامی و اسرائيل..

یادداشتی از تقی رحمانی

اسرائیل خود را قویترین ارتش منطقه می‌داند. حمله به او به معنی به چالش کشیدن قدرت و اقتدارطلبی‌اش است.

حمله‌ای که جمهوری‌ اسلامی ناگزیر به انجام آن بود، حداقل برای حفظ نمایش اقتدار در میان طرفدارانش، اما نمی‌خواست به این صورت وارد یک جنگ همه جانبه شود.

سیاست نظام همچنان نه جنگ و نه رابطه است. پس یک گام فراتر رفت و با تعامل سیاسی و گفتگو با آمریکا پیش از حمله، سعی کرد غرب را عصبانی نکند.

او به آمریکا و غرب اطلاع داده بود که حمله‌اش چگونه است، اگر چه آنان‌ به عدم حمله توصیه کرده بودند. همسایگان را هم مطلع کرده بود.

حتی زمان حمله را آمريکا می‌دانست!

در حالی‌که جمهوری‌اسلامی می دانست که آمریکا در ردگیری موشک‌ها به اسرائیل کمک می کند.

خبری که پس از حمله، اسرائیل هم رسما آن را تائید کرد که انگلیس و فرانسه و آمریکا، کار ردگیری موشک‌ها را به نفع اسرائیل انجام دادند که نتیجه‌ش این شد که فقط 13 موشک وارد خاک اسرائیل شود.

نظام ایران در این حمله سعی کرد اقتدار تاکتیکی اسرائیل را به چالش بکشد، اما قصد عملیات نظامی پرهزینه‌ای را هم نداشت.

از زاویه‌ی دیگر؛ این حمله در عمل بیانیه گام دوم خامنه‌ای را به چالش می‌کشد..
چرا که رابطه با آمریکا محاسبه گرایانه‌تر شده است در حالی که قرار بود آمريکا از منطقه برود.

هرچند در بخش سیاست داخلی بیانیه، سختگیری و سرکوب مردم همچنان مانند گذشته و در مواردی با شدت بیشتر ادامه دارد. (نمونه آن لشکرکشی خیابانی برای مبارزه با حجاب اختیاری.)

نظام قصد دارد در مناسبات منطقه‌ای و جهانی نقش سیاسی داشته باشد و در روابط سیاسی به حساب آید در حالی‌که نظم جهانی و منطقه‌ای این را نمی‌پذیرد و جمهوری‌اسلامی را در حال حاضر به عنوان وزنه سیاسی قابل گفتگو در منطقه به رسمیت نمی‌شناسد.

قابل محاسبه در سیاسی_نظامی بله! اما قابل گفتگو برای پیداکردن راه‌حل‌ها خیر.

این حمله مشکل دیگر نظام را هم نشان داد. چرا که منطقا در یک شرایط برابر در تلافی کشته شدن چند نظامیش، باید چند نظامی اسرائیل را هدف می‌گرفت. اما از امکان انجام آن برخوردار نبود، برعکس اسرائیل.

معضل جمهوری‌اسلامی جدای از توان نظامی، مسئله‌ی امنیتی هم هست.
نفوذی‌ها باعث کشتار نظامیان و حتی دانشمندان هسته‌ای و موشکی حکومت می‌شوند اما ایران فاقد نفوذ اطلاعاتی در اسرائیل است پس برای تلافی باید هزینه چندین برابر بدهد و در حالی که نمی‌تواند انتقام خون مهره‌هایش را بگیرد، توان اطلاعاتی برای دفاع از آنها را هم ندارد.

اما این که ادامه این قمار چه خواهد بود،  به شرایط و تصمیم اسرائیل بستگی دارد.

اگر چه آمريکا به اسرائیل توصیه کرده است که پاسخ نظامی ایران را ندهد، اما باید دید که اسرائیل که غرور تاکتیکی برایش مهم است، چگونه عمل خواهد کرد.

نظام ایران سعی کرد که در چهارچوب قواعد و مناسبات جهانی و حتی اعلام نوع حمله از قبل پاسخ اسرائيل را کنترل کند.
از طرفی اسرائيل می‌داند که هم پیمان‌هایی دارد که در دفاع از او تردید نمی کنند.

اگرچه گاها در سیاست‌های تهاجمی وی شرکت عملی نمی‌کنند و با سیاست‌های دولت فعلی هم خیلی موافق نیستند، اما در تقابل با جمهوری‌اسلامی، اسرائیل را تنها نمی‌گذارند.

در حال حاضر میتوان گفت که مسیر جدیدی در منطقه برای تقابل نظامی باز شده که شاید نه در کوتاه مدت اما اگر بر همین روال ادامه پیدا کند بزرگترین متضرر آن مردم منطقه خواهند بود.

تاریخ_معاصرایران https://t.me/joinchat/AAAAAEEhqxx3Z00nJrdwFg

This comment was minimized by the moderator on the site

وضعیت پرتنش خاورمیانه بدون تغییر

مهران کامروا
استاد دانشگاه جورج‌تاون قطر

اول؛ با پایان یافتن عملیات ایران، تلاش‌ها برای عدم واکنش از سوی تل‌آویو در حال انجام است. کشورهای تاثیرگذار در منطقه نگران بروز یک درگیری هستند و آن‌طور که نشان می‌دهند، تلاش می‌کنند که این تنش کاهش پیدا کند. در مقاطع مختلف زمانی، شاهد این بودیم که وقتی تهدید یا اقدامی علیه اسرائیل انجام شد، آن‌ها واکنش بیش از حدی (overreaction) نشان داده‌اند.

این نوع از واکنش به‌طور معمول دو دلیل نظامی و سیاسی دارد. دلیل نظامی آن این است که اسرائیل از لحاظ جغرافیایی و به‌خاطر مساحت اندک، همیشه خود را تحت تهدید می‌بیند. اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند که قواعد بازی را به نفع خود تغییر دهند و با یک حمله شدید امکان ضدحمله را از طرف مقابل بگیرند. دلیل سیاسی این نوع واکنش، در حال حاضر به وضعیت داخلی اسرائیل برمی‌گردد. نتانیاهو یک دولت ائتلافی لغزنده دارد و با اعتراض‌های داخلی مواجه است. امکان فروپاشی این دولت دور از انتظار نیست و شرایط فعلی او، این اجازه را نمی‌دهد که چهره‌ای ضعیف از خود نشان دهد.

البته در حال حاضر این امکان وجود دارد که به‌خاطر تهدید ایران، آمریکا جلوی اسرائیل را گرفته باشد. ایران به کشورهای خلیج‌فارس هشدار داده است که اگر از پایگاه‌های آمریکایی این کشورها اقدامی علیه ایران صورت بگیرد، از خود دفاع می‌کند و تا زمان نوشتن این چند خط، اسرائیل واکنشی نشان نداده است. اما تصورم این است که طی ۴۸ ساعت تا یک هفته آینده واکنشی انجام خواهد شد. اگر نتانیاهو بخواهد قوی ظاهر شود، ممکن است نقطه‌ای در خاک ایران را هدف قرار دهد.

دوم؛ حمله ایران به اسرائیل در دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. سال ۲۰۰۳ صدام چند موشک به اسرائیل شلیک کرد. پس از ۲۱ سال، این اولین باری بود که یک کشور به‌طور رسمی اسرائیل را مورد هدف قرار داد. ایران طلسم شکست‌ناپذیری استراتژیک اسرائیل را شکست. هرچند در رسانه‌ها و فضای مجازی عربی، اهمیت استراتژیک حمله ایران به اسرائیل کوچک‌نمایی می‌شود، اما حقیقت این است که این حملات از لحاظ استراتژیک بسیار مهم بود. این حمله به فرماندهان نظامی اسرائیلی نشان داد که نه‌تنها ایران توانایی هدف قرار دادن خاک اسرائیل را دارد، بلکه ترسی هم از انجام چنین عملیاتی ندارد. قواعد بازی بعد از این حمله تغییر کرد. دیگر شرایط به‌گونه‌ای نیست که اسرائیل منافع ایران در سوریه را بزند و پاسخی از سوی تهران نگیرد.

سوم؛ ایران توانایی نظامی خود را نشان داد و اثبات کرد که توازن قدرت برای او اهمیت دارد. نشان داد که نه‌تنها توانایی ضربه زدن را دارد بلکه در صورت نیاز، حاضر به استفاده از تسلیحات خود نیز هست. معتقدم که تنش‌های سیاسی افزایش پیدا می‌کند. اما به‌طور کلی آنچه در ذهن دارم این است که به‌طور عمومی در وضعیت پرتنش منطقه تغییری ایجاد نخواهد شد. معتقدم که روند عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با تاخیری یک تا دوساله، ادامه پیدا خواهد کرد؛ البته شاید به خاطر وقایع غزه یک تا دو سال به تاخیر بیفتد.

چهارم؛ اگر پیش از این رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و دویچه‌وله را نگاه می‌کردید متوجه می‌شدید که وقوع نسل‌کشی در فلسطین برای آن‌ها اهمیتی ندارد. متاسفانه این عملیات باعث شد که غزه از صدر اخبار پایین بیاید. اگر رسانه‌های غربی را رصد کنید، در حال حاضر تمرکز آن‌ها بر درگیری ایران و اسرائیل است.

پنجم؛ چین و روسیه از این وضعیت به‌صورت غیرمستقیم سود می‌برند. هر اتفاقی که توجه دنیا را از اوکراین دور کند، به سود روسیه است. در حال حاضر تمام دنیا تمرکز خود را روی ایران و اسرائیل گذاشته است. هر مسئله‌ای که آمریکا را در سطح جهانی درگیر کند، برای چین یک پدیده مثبت است. چین نیز به‌طور غیرمستقیم از این وضعیت خوشحال است.

آخر؛ ما باید مواظب باشیم که با آتش بازی نکنیم. اسرائیلی‌ها به‌خصوص جناح راست، به‌طور تاریخی دنبال بهانه‌ای برای زدن یک ضربه کاری به ایران بوده‌اند. حرکات میدانی و دیپلماتیک باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند که منافع استراتژیک ایران ضربه نخورند.
هم میهن
@Noandishnews

This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام و روز خوش بمردم و اهل حکومت

این تبریکات زدن چند موشک به اسراییل که حقش بود، تبریک اصلی نیست تبریک اصلی روزیست که دیو را نابود کنید
اگر توانستید دیو تورم را مهار فقر را ریشه کن ارزش پول ملی شرف ملی را بالا ببرید کشور را از انزوای جهانی خارج کنید و حرمت ایران را آنچنان بالا ببرید که کس جرات نکند بما چپ نگاه کند و خودتان مردم آزاری نکنید حیثیت ملت را رعایت کنید آنگاه است که باید ویژه تبریک گفت
این روزها همه دست اندرکاران حکومتی کوبیدن خاک اسراییل صهیونیست، بانتقام هدف گرفتن کنسولگری ایران را تبریک میگویند
من هم بعنوان یک ایرانی این عکس العمل را تایید میکنم حق اسراییل بود چون بخاک ایران حمله کرده بود
اما خوبست بدانیم چه کسی چه کسی را زده
1- صهیونیست گروهی رافضی و خارج شده از تورات موسی کلیم ع است تورات را رها و بکتاب تلمود (فقه خشک) و گفتار شفاهی و استحمارگرانه خاخام‌های تمامیت خواه است که میگویند: اینکه ما میگوییم عین کلیمیت است و عین دین است و سیاست ما عین دیانت ما است دیانت ماعین سیاست مااست

2- موبدان‌ فاسد ساسانی نیز اوستای پاک زردشت را ترک و از ان رفض کردند نیز از224م تا 641م همین را گرفتند هر جنایتی را علیه ملت ایران روا داشتند تا کشور ضعیف و طعمه یک مشت قبایل وحشی شد که از قران و گفتار پیامبر ص رفض کرده بودند آنها هم خارج از قران گفتند و هزاران فقره بنام دین جنایت کردند و تا 1258م ما را بستوه آوردند میراثی شوم بجای اسلام بر جا نهادتد

البته بعنوان یک ایرانی که تاریخ را با دقت و بی طرفی خواندم از این اسلام فقط 4/9 سال و نه ماهش اسلام بود و مردم دیدند آنهم از656 تا 661م در زمان حکومت علی ابن ابیطالب کرم اله وجهه بود که از نهج البلاغه اش بوی حق و منشور حقوق بشر احساس میشود و همسنگ اوستای زردشت بزرگ است

بهرحال فاسدان و رافضیان علی را تحمل نکرده بقتل رساندند و راه رفض در پیش گرفتند اسلام هم رفت

3- شما فکر میکنید کشیشان در قرون وسطی در دوران امپراطوریشان بنام امپراطوری پاپ ها چه کردند آنها هم از کلام مسیح خارج شدند گفتند آنکه ما می گوییم عین دیانت و سیاست است زنده سوزی ها کردند دانشمندان را کشتند علیه علم بپا خواستتد عاقبت با سیلی اروپاییان بنام رنسانس عقب نشینی کردند با کتار رفتن آنها حرمت کلیسا بان بازگشت

4- در قرن 15و 16خاندادن رافضی صفوی آمدند با کمک ترکمن‌های غلات و شیوخ عرب رافضی شیعه لبنانی یک ایدیولوژی از خود نوشتند آنرا رساله نامیدند قرآن را کنار گذاشته فقه را که گفته خودشان بود بزور شمشیر و قتل و اتش زدن مردم و دریدن شکم زنان‌ سنی و سوزاندن مادر و جنین و تجاوز و جنگ و نفاق بین اهل شیعه و اهل سنت که خدا و کتاب و پیامبرشان یکی بود و برادران خواهران دینی بودند از 1450تا1921م571سال کینه افروختند سبب سواستفاده اروپاییان شدندکه‌قدرت گیرند استعمارمان کنند ازهمه بدترلواط کاری و عمل شنیع ومرام خارج ازعرف دین وباور خودشان راقانون کردند بزور شمشیر قزلباشان براین ملت تحمیل نمودند این فضاحت آنچنان ایران راضعیف کرد که افغانهای سنی ازقتدهار باچوب وچماق وپای برهنه ولباس ژنده آمدند طومار مملکت مارا درهم نپیچیدند ازهمه دریدند شاه شیخ مسلک بی عرضه مرید شیوخ عرب لبنانی را کشتند زنانش رابین هم تقسیم آبروی ایران ومکتب شیعه علی را بردند ومیراثی شوم برای قجرها گردید وپس ازسقوط قجر فاسد کماکان برجا میلیونها ایرانی جان ومال وناموسشان درطول نیمه قرن 15تا 1925پایان حکومت فاسد قجر ازبین رفت واخرین جنایتشان این بود که درجنگ اول جهانی تمام عمال حکومتی بااخرین شاه فاسد قاجار غلات مورد نیازایران رابه دشمنان اشغالگر فروختند پول بجیب زدند9/000/000نفر ایرانی مظلوم را قتل عام خاموش کردند ودر1919هم بیشرمی ووطن فروشی راازحد گذرانده ایران رابانگلیس به مبلغ ناچیز 400/000تومان فروختند که سبب بیداری ملی شد وسرباران وطن دست بیک کودتای نجات بخش زدند
حالا بسنجیم تفاوت بین موبد،خاخام، کشیش،شیخ که کتاب های مبین برگرفته ازام الکتاب را رها کرده و گفته وپندار خودراربخلایق تحمیل ودرمغزانان تزریق می‌کنند چیست یکیست چرا که کلام واراده خودرا بجای کلام خدا برمردم قالب میکنند ومخالف رامرتد وخونش رامباح میدانند
توجه کنیم که مکتب پوچ تلمود یهود را مارکس بنام فلسفه مارکس برمردم قسمت اعظمی از جهان قالب کرد
1- حکومت استالین این کشیش فراری ازکلیسا جنایت‌ها کرد برای تحکیم حکومت خود قانون حزب کمونیست رادر1938م مثل انجیل مقدس نمود آلمان راتحریک به حمله بخاک شوروی کرد و
27/000/000روسی رابرای تحکیم حکومت خود درجنگ وتصفیه شخصی کشت
2- و مائو و پولپوت و کاسترو ازاین شیوه استفاده کردند وملیونی کشتند
وقتی بزور وشمشیر خواست و اراده یکنفر یایک گروه برملتی تحمیل می‌شود همین عاقبت رادارد
1- در جهان موسوم به حکومت دین فساد ودین گریزی میشود وبرنسانس میانجامد
2- درمکاتب ماتریالیستی گریز مردم مکتب زده به دامن کاپیتالیستی وامروز شاهدیم که مارکسیست‌ها ازدامن شوروی واقمارش گریخته ساکن غربند
روزی مامیتوانیم بهم تهنیت بگوییم که طبق اصل کلام
ظلم برچیده شود زنان اذیت وازار نشوند کودک کار نباشد زباله کرد نباشد
غارتگری ونظام فاسد طبقاتی وتمامیت خواهی نباشد همه درقبال قانون یکی باشند
پرونده اختلاس،رانت،زمین خواری،جنگل خواری ،رباخواری،وچای دبش توزیع مواد تقلبی خوراکی بین مردم نباشد آب آشامیدنی مردم آلوده نباشد ، گوشت اسب وخروسک وگربه بخوردمان ندهند و کاربجایی نرسد که روزی ازفرط فقر بادم خواری روی آوریم
عدالت یکسان باشد انگشت آفتابه دزد راباگیوتین نزنند وبازمین خوار 1000ملیاردتومنی برخورد مومنانه وپرونده چای دبش رامه ریرسر دین مداران است پنهان کنند
واخر اینکه بفرزندانمان تعلیم غیرت ملی وتلاش وشرف وانسانیت بیاموزیم
انسانم آرزوست
محمدهادی پریازانی بازنشسته نیروی زمینی ارتش وبازمانده وایثارگر جنگ

This comment was minimized by the moderator on the site

چند پرسش مهم
در مورد عملیات ایران علیه اسرائیل

رحیم قمیشی

سپاه اعلام کرده عملیات بزرگی را علیه اسرائیل اجرا نموده و به تمام اهداف مورد نظر خود و بیشتر، دست یافته.
اعلام هم نموده‌اند که زیر سؤال بردن موفقیت این عملیات، عواقب بدی برای نویسنده، در پی خواهد داشت، لذا بدون آنکه آن عملیات را زیر سؤال ببرم، صادقانه چند پرسش ساده را می‌پرسم.
پرسش‌هایی که این روزها در بین مردم مرتبا رد و بدل می‌شود. بدون آنکه گوش‌هایمان را گرفته باشیم!

- به‌جز گروهک طالبان، کدام کشور همراهی و یا خوشحالی خود را از عملیات ایران اعلام نمود؟ سوریه‌ای که میلیاردها دلار خرجش کردیم؟ عراقی که از خطر داعش نجاتش دادیم؟ و میلیاردها دلار از او طلبکاریم. مصر، اردن، امارات، کویت، عربستان، عمان. روسیه‌ای که در جنگ با اکراین کمکش کردیم، چین که کلی نفت ارزان نصیبش کرده‌ایم.
چرا هیچکدام یک حمایت لفظی هم نکردند؟
نظامیان حق دارند این نکته را متوجه نشوند. اما وقتی سران هیچ کشوری، حتی اعرابی که ده‌ها سال است از اسرائیل ضربه می‌خورند، حتی دولت خودگردان فلسطین، یک حمایت نسبی هم از ایران نکردند، معنی بسیار بدی دارد.
ما در دنیا تنها مانده‌ایم و ظاهراً قرار است باز هم افتخار کنیم یک تنه بار مبارزه با اسرائیل را برداشتیم.
آیا این افتخار دارد؟ یا سرافکندگی!
مردم ایران قرار نیست باربر جهان بی‌تفاوت مسلمانان و اعراب باشند.

- بیش از سیصد موشک و پهپاد به مقصد اسرائیل شلیک شده، اگر میانگین قیمت هر کدام را با تخفیف، ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار در نظر بگیریم، حداقل دو تا سه میلیارد دلار هزینه این آتشباری شده است.
موفقیت یعنی مقایسه هزینه و فایده.
اسرائیل به دروغ می‌گوید ۹۹ درصد موشک‌ها در هوا نابود شده و در کل تنها یک دختربچه ۱۰ ساله عرب، در این عملیات زخمی شده است.
بنا را به صداقت شما می‌گذاریم، لطفا یک گزارش رسمی بدهید، چند ژنرال اسرائیلی، چند پادگان، چند فرودگاه، چند لانچر پرتاب موشک اسرائیل نابود شدند؟
اگر هدف آن بود که می‌شود اسرائیل را هدف قرار داد، آیا با هزینه بسیار بسیار کمتری، نمی‌شد به آن دست یافت؟

- ما فرض را بر این می‌گیریم اسرائیل واقعا تصمیم به عدم تلافی می‌گیرد. از سر ترس یا تاکتیک یا سفارش آمریکا.
آیا به اینکه مردم ماه‌ها باید در سایه تلافی نظامی اسرائیل زندگی کنند فکری شده است؟
چرا پس از عملیات موفق ایران، همچنان بازارهای مالی ایران آشفته‌اند، و وضعیت دلار و طلا و بی ارزشی پول ایران ادامه دارد؟ آیا عملیات نظامی برای عملیات نظامی و انتقام است، یا باید اثراتش در زندگی مردم دیده شود؟
وقتی همه می‌پرسند به نظر شما امشب چه خواهد شد، یعنی همه نگرانند.

- هنوز زود است بتوان گفت ایران کاملا موفق بوده، نسبتاً موفق بوده، یا اصلا موفق نبوده! بدون هیچ قضاوتی، اگر سایه جنگ بر سر ایران نماند، اگر اقتصاد کشور از وضعیت بسیار بد فعلی خارج شد، اگر به رضایت مردم در تصمیم‌گیری‌ها توجه شد، اگر اسرائیل دیگر پایگاه‌های ما را جرآت نکرد بزند، اگر بعد از این، دلارهای کشور صرف مدارس و بیمارستان‌ها و آسایش مردم شد، ما رسماً اعتراف خواهیم کرد بر خلاف پیش‌بینی‌ها، چه عملیات خوبی انجام دادید و جنگی نشد.
ما هم آرزو داریم در کشوری با آرامش زندگی کنیم.
آرزو داریم ارزش پول‌مان ظرف سی روز سی درصد افت نکند!
آرزو داریم نیروهایی قوی داشته باشیم که با اقتدار از حقوق ما مردم دفاع کنند.

نه نابودی اسرائیل ما را خوشحال می‌کند.
نه هیچ جنگی که نیم نگاهی به غیر از تامین منافع مردم ایران داشته باشد.
نه تنهایی در دنیا، که حتی چین و روسیه و عراق و عمان و سوریه هم، در دفاع، ما را تنها بگذارند.
نگاه‌تان داخل را می‌بیند؟
اقتصاد، درمان، آموزش، شفافیت، صداقت با مردم، صرف بودجه کشور برای مردم، اشتغال، آرامش، امید به آینده، هیچکدام از اینها، با نابودی اسرائیل به‌دست نمی‌آیند.

امیدوارم پاسخ به این پرسش‌ها در روزهای آینده ما را قانع کند، همه چیز خوب پیش رفته است و دنیا دروغ می‌گوید.
و باز نگویند شرایط حساس و جنگی است
و حق ندارید سؤال کنید!!

  
This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام " همانطور که میدانید بنده مخالف حمله تلافی جویانه به اسرائیل بودم ‌. ‌اما این حقیقت را نباید فراموش کرد که ضربه اسرائیل به مکان دیپلماتیک ما در دمشق ، یک ضربه حیثیتی بود و نتانیاهو ی بیشرف قصد داشت ما را به مهلکه جنگ بکشاند و آمریکا و غرب را به پشتیبانی خود وا دارد که متاسفانه، حوادث در همین مسیر دلخواه او در حال حرکت است ‌. اما سولات قمیشی گرچه همدلانه و بعضا از واضحات است اما نباید فراموش کرد که از انقلاب ۱۳۵۷ به بعد مواضع دول عربی و غربی و بالاخره آمریکا همواره تخاصمی و تخریب بوده هیچگون امیدی هم بهبود آن نباید داشت زیرا قسمت اعظم همسایگان ما عرب هستند و اختلاف عربی عجم قدمت۱۴۰۰ دارد ‌ ضمن اینکه فاتح ایران ( عمربن خطاب ) بدست یک ایرانی با سزای اعمالش ( تجاوز به ایران) رسید.

This comment was minimized by the moderator on the site

چند نکته در مورد تقابل ایران و اسراییل!

حبیب رمضانخانی

در ابتدا باید یادآور شد: در طول تاریخ، جنگ همواره نابودگر تمدن ها و اخلاقیات بوده و حتی در مواردی اندک، چون جنگ های صلیبی، جنگ های ایران و روس و... نیز که موجبات تغییر و اصلاحاتی شد، ولی باز تبعات و رنج های آن ها بسیار بیشتر از نکات مثبت آن بود.

در تقابل اخیر ایران و اسرائیل، بدون شک برنده و پیروز بزرگ، با هر خروجی، شخص پوتین و روسیه است. البته ما نسخه وطنی هم داشته و آن، شخص آقای صدیقی است که بابت به حاشیه رفتن و فراموشی پرونده از بابت غوغای جنگ، اکنون از فشار افکار عمومی خارج و کم از پوتین نفع نبرده! مثل قضیه مسجد پارک قیطریه یا طرح هایی که در سایه این موضوع، بدون جلب توجه در جامعه در حال اجراست.‌‌..

سال هاست در پی هر اتفاق تروریستی، خرابکاری و ... در داخل ایران، پای آل سعود در میان و پای ثابت اتهام زنی ها بود. در خور تامل اما، الان با وجود نشانه هایی از کمک عربستان به اسراییل در دفع حمله ایران، همان جماعت، مرتب و در رقابت با هم، در پی رو کردن سند و مدرک هستند تا بگویند عربستان کمکی به اسراییل نکرده و بی گناه است!

در انتها باید هشدار داد: دو گروه از مردم ایران، با وجود دور اندیشی حاکمیت از عدم ورود جدی به جنگ، خواهان جنگ هستند: یکی جماعت تندرو داخلی مدافع نظام، چون امثال آمنه سادات ذبیح پورها، که می گویند چرا باید موشک ها در انبار بماند و باید با آن تنگه بست و همه سو نشانه گرفت. دوم، گروهی از مخالفین نظام که دخالت خارجی را راه خلاصی از این ساختار دیده و آرزوی جنگ دارند.

در تذکر به هر دو گروه، فکر می کنم یادآوری همین یک نکته کفایت می کند؛ اگر جنگی فراگیر در ایران رخ دهد، چنان تاسیسات و زیرساخت های ایران نابود خواهد شد که همین دسترسی به سیگنال تلفن همراه و اینترنت که با آن اظهار نظر می کنند، ممکن است تا سال ها از دسترس خارج باشد. حال بی برقی، بی آبی، عدم دسترسی به بهداشت، آموزش و... که جای خود دارد.
پس تا می توانیم از ورود به جنگ اجتناب کنیم.


#تحلیل_زمانه
???? @TahlilZamane

This comment was minimized by the moderator on the site

ربیعی: اقدام سپاه شایسته و به موقع بود؛ اگر به اسرائیل پاسخ نمی‌دادیم همسایگان ضعیف هم گردن‌کشی می‌کردند
علی ربیعی نوشت: اقدام سپاه یک اقدام درست، شایسته، به‌موقع و در جهت منافع ملی و امنیت درازمدت ایران‌زمین صورت گرفته است. فکر می‌کنم در صورتی که ما پاسخی مناسب به رژیم اسراییل نمی‌دادیم، فردا حتی همسایگان بسیار ضعیف هم که شواهدی از آن را در همین چند وقت اخیر دیدیم برای ما گردن‌کشی می‌کردند.
https://eslahatnews.com/?p=25504


رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی امیر قطر:
کوچکترین اقدام علیه منافع ایران با پاسخی سهمگین مواجه خواهد شد
رئیس جمهور اقدام تروریستی اسرائیل در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را نشانه استیصال ناشی از دست نیافتن این رژیم به اهدافش از حمله به غزه توصیف کرد @baamdadeno



عملیات وعد الصادق و مسئله عادی سازی!
چند روز است که حمله ایران به اسرائیل، در پاسخ به حمله به کنسولگری ج. اسلامی در دمشق، سرتیتر اخبار جهان شده است اما بنظرم در این تحلیل ها جای تاثیر حمله بر مسئله تطبیع (عادی سازی روابط اعراب - اسرائیل) خالی است.
مسئله از این جهت مهم است که مسئله تامین امنیت اعراب توسط اسرائیل یکی از مهمترین ستون های معاهده‌ی ابراهیم بود.
اسرائیل برای برشمردن منافع اعراب بخصوص عربستان به عادی سازی، به این مسئله اشاره می کردند که اسرائیل می تواند در مواقع تهدید ایران، از اعراب دفاع نماید. و برای ترغیب اعراب از استقرار سامانه های ضد هوایی اسرائیلی در این کشورها دم می زدند.
حال اسرائیلی که می خواست از اعراب در مقابل ایران دفاع کند خود مورد حمله بی سابقه ج. اسلامی قرار گرفت و اگر کمک چندین کشور به او نبود، قطعا با بحرانی بزرگ مواجه می گشت.
با این اوصاف می توان گفت تیرهای شلیک شده ایران، بیش از هرچیز در قلب مسئله تطبیع نشست و آن را بی ارزش تر از قبل نمود.
سلمان_کدیور @Falaakhon

This comment was minimized by the moderator on the site

برای ایران، هزینه‌های حمله به اسرائیل بر منافعش می‌چربد
جان مرشایمر/ ترجمه پویا حسینی

اسرائیلی‌ها از همان ابتدا سعی کرده‌اند به‌طور ساماندهی‌شده فلسطینی‌های غزه را از شدت گرسنگی به کشتن دهند. به یاد داشته باشید دو روز بعد از ۷ اکتبر، یعنی ۹ اکتبر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت غزه به‌طور کامل قرنطینه خواهد شد؛ نه غذا، نه آب، نه سوخت و هیچ دارویی وارد غزه نشد. سپس از آن زمان به بعد شاهد این بودیم که اسرائیلی‌های دیگر نیز موافقت خود را با قرنطینه غزه مطرح کرده‌اند. همچنین می‌دانیم یک نظرسنجی عمومی در درون جمعیت اسرائیل انجام ‌شده است که نشان می‌دهد ۶۸ درصد از اسرائیلی‌ها، که بالا بودن این میزان مایه تعجب است، معتقدند هیچ کمک‌ بشردوستانه‌ای نباید وارد غزه شود. توجه کنید که جمعیت غزه در آستانه قحطی هستند. با اینکه مردم غزه از گرسنگی می‌میرند و خیلی از آن‌ها در آستانه مرگ هستند اسرائیلی‌ها هر کاری می‌توانند انجام می‌دهند تا از ورود مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه جلوگیری کنند. بخشی از این عملیات شامل تخریب کاروان‌های مواد غذایی است و گسترده‌تر از آن، اسرائیلی‌ها ساختمان‌هایی را که مواد غذایی در آن‌ها قرار گرفته است هدف قرار می‌دهند. درست است آن‌ها اجازه می‌دهند مقدار ناچیزی کمک بشردوستانه به‌آرامی وارد غزه شود، اما در تمام این مدت کاروان‌های بشردوستانه را نیز تخریب می‌کنند. همان‌طور که پیش ‌از این نیز گفتم، گزارش‌ها حاکی از آن است که تقریباً ۱۹۶ مددکار در کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه قبل از کشته شدن این ۷ نفر کشته‌ شده‌اند؛ بنابراین این اقدام به‌هیچ‌وجه تعجب‌برانگیز نیست و بخشی از یک الگوی گسترده است. با این حال رئیس‌جمهور بایدن در عمل به ‌صراحت اعلام کرد این اقدام صرفاً یک سانحه غیرعادی است، درحالی‌که این امر بخشی از یک الگوی گسترده است که در کارزار نسل‌کشی غزه نهادینه ‌شده است.

تا آنجا که به غرب مربوط می‌شود مردم در محکومیت اسرائیل اندکی سروصدا خواهند کرد، اما به‌هیچ‌وجه تا این اندازه خشمگین نخواهند شد که اسرائیل را به خاطر انجام این کار تنبیه کنند. من فکر می‌کنم قضیه کاملاً واضح است. مردمان در نقاطی که امروزه معمولاً «جنوب جهانی» نامیده می‌شود این اتفاق را سندی دیگر در اثبات این نکته محسوب می‌کنند که ایالات‌متحده و متحدانش واقعاً به نظم مبتنی بر قوانین اعتقاد ندارند. این دو کشور برای هنجارهای جهانی که همه باید به آن پایبند باشند احترام قائل نیستند. درواقع، ایالات‌متحده و اسرائیل مانند فیل‌های سرکش رفتار می‌کنند؛ بنابراین فکر می‌کنم این امر در مقیاس گسترده‌‌تر جهانی، برای ایالات‌متحده و اسرائیل زیان‌بار خواهد بود. درباره اینکه ایرانی‌ها چه واکنشی خواهند داد، پیش‌بینی آن بسیار دشوار است. ایرانی‌ها به جنگیدن با امریکا و نیز اسرائیل تمایلی ندارند. ایرانی‌ها، از ۷ اکتبر به بعد، برای کاهش تنش‌ها در منطقه از هیچ اقدامی فروگذار نکردند؛ البته امریکایی‌ها هم هیچ تمایلی به جنگیدن با ایران ندارند؛ بنابراین می‌توان استدلال کرد واکنش یا واکنش‌های ایرانیان، حداقل در کوتاه‌مدت، یا پاسخی نمادین خواهد بود یا هیچ واکنشی نخواهند داد؛ زیرا آن‌ها نمی‌خواهند وارد یک جنگ جدید شوند، اما از سوی دیگر، اگر مطبوعات اسرائیل را بخوانید، اسرائیلی‌ها از اینکه شاید ایرانی‌ها واقعاً به اسرائیل حمله کنند بسیار واهمه دارند.

به باور من اگر در ایران دموکراسی بود، سرپوش گذاشتن بر احساسات ملی‌گرایانه‌ای که مطمئناً در میان مردم در حال جوشیدن است، بسیار دشوار بود، اما من فکر می‌کنم نخبگان حاکم در ایران در موقعیتی هستند که می‌توانند فشار سطوح زیرین جامعه را مهار کنند و حمله نکنند. سؤالی که ایرانی‌ها باید از خود بپرسند این است که هزینه‌ها و فواید انتقام در این‌ موقعیت چیست. فکر می‌کنم شرایط آن‌ها به‌گونه‌ای است که اگر بخواهند به خاک اسرائیل حمله کنند، هزینه‌هایش بر منافعش می‌چربد. احتمالاً بهتر است آن‌ها دندان روی جگر بگذارند و منتظر فرصت دیگری در ادامه مسیر باشند.

منبع:  Judge Napolitano-Judging Freedom
زمان انتشار: آوریل ۲۰۲۴- فروردین ۱۴۰۳ @cheshmandaz_iran

This comment was minimized by the moderator on the site

تفکر سحرآمیز غرب در دریای سرخ غرق می‌شود
مالکوم کییونِه/ پویا حسینی

عواقب عملیات هفتم اکتبر در حال گسترش است و شدت خشونت این پیامدها تشدید می‌شود. از سواحل غزه تا روستاهای بلوچستانِ پاکستان و تا خلیج عدن، صحنۀ سراسر خاورمیانه بروز یک بحران منطقه‌ای را نشان می‌دهد. دولت جو بایدن در ابتدا امیدوار بود قدرت‌نمایی نیروهای امریکایی بتواند خشم ناشی از گلوله‌باران نوار غزه توسط اسرائیل را در کشورهای همسایه مهار کند. واشنگتن چندین گردان هوایی و همچنین دو ناو هواپیمابر را به دریای مدیترانه اعزام کرد؛ و در عین‌ حال اعلام کرد از مداخلۀ کشورهای دیگر علیه اسرائیل در جنگ با حماس جلوگیری خواهد کرد.

این راهبرد از هم پاشید. گروه حزب‌الله لبنان، هنگام حملۀ موشکی به مرز شمالی اسرائیل تهدیدهای امریکا را نادیده گرفت. درون عراق و سوریه، چندین گروه شبه‌نظامی کارزارهای خود علیه حضور ایالات‌متحده در منطقه [غرب آسیا] را آغاز کردند. جنبش انصار الله یمن (که در غرب معمولاً به آن‌ها «حوثی‌ها» گفته می‌شود) اکنون در حال محاصرۀ دریایی کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل هستند. این گروه توانسته است عبور و مرور دریایی از منطقۀ دریای سرخ را منحرف کند و به اطراف قارۀ آفریقا وادار به تغییر مسیر کند. همین چند روز پیش، قطر اعلام کرد موقتاً ارسال بسته‌های گاز ل‌ان‌جی از طریق کانال سوئز را متوقف می‌کند. اگر این وضعیت ادامه یابد، تأثیر آن بر اقتصاد اروپا می‎تواند فاجعه‌بار باشد.

در گیرودار افزایش سریع فشارهای ضد اسرائیلی و ضد امریکایی در منطقه [غرب آسیا]، محاصرۀ دریایی حوثی‌ها فراتر از تاب و تحمل واشنگتن بود. در شب بین دوازدهم و سیزدهم ژانویه، نیروهای ایالات‌متحده با کمک جزئی بریتانیا، حملۀ بزرگی را به یمن آغاز کردند. آن‌ها هم‌زمان به چندین شهر با موشک‌های تاماهاوک از زیردریایی‌ها و کشتی‌ها حمله کردند که با پشتیبانی هواپیماهای جنگی تایفون بریتانیا و هواپیماهای جنگی اف-۱۸ ایالات‌متحده همراه بود. صرفاً در ماه ژانویه، ایالات‌متحده هشت بار به یمن حمله کرد که دو مورد از آن‌ها با حمایت بریتانیا ‌بوده است.

هدف این حملات این بود که عزم غرب را نشان دهند و این پیام را مخابره کنند که دنیای غرب محاصرۀ دریای سرخ و اثرات آن بر منافع تجاری خود را تحمل نخواهد کرد، اما از نظر عملی، نتیجه این بود که دسترسی به دریای سرخ حتی محدودتر از گذشته شود، زیرا خطر جنگ، حق بیمۀ عبور و مرور از دریای سرخ را افزایش داد، اما جدا از این پیامد زیان‌بار، این حملات هوایی پوسیدگی بنیادینی را آشکار کرده است که در نیروهای نظامی غربی و خطرناک‌تر از آن، در روح و روان جهان غرب رخنه کرده است.

در قلب فاجعۀ پدیدار خاورمیانه توهمی وجود دارد که موجب فساد تفکر غربی در طول دو دهه اخیر شده و آن را زیر و رو کرده است: توهم بازدارندگی. همین توهم بود که به تهاجم غرب به یمن منجر شد و همین توهم بود که تضمین کرد اوضاع بدتر خواهد شد. درک مفهوم بازدارندگی دشوار نیست. برای نمونه، رنگ زرد و سیاه یک زنبور جلیقه‎ زرد نشانه‌ای برای خطرناک بودن آن است و موجب جلوگیری سایر حیوانات از نزدیک شدن به این حشره است. قلمرو حیوانات پر از اشکال مختلف نمایش‌هایی است که برای بازداشتن مخالفان طراحی‌ شده‌اند و تقریباً همین امر در امور انسانی نیز صدق می‌کند، اما مفهوم بازدارندگی در غرب از یک ایده و یک راهکار مفید به چیز بسیار بیمارگونه‌ای تبدیل‌ شده است.

در بیست سال گذشته، شاهد کاهش شدید قدرت نظامی غرب بوده‌ایم، هم به‌صورت مطلق که به‌خودی‌خود بسیار بد است، هم از نظر نسبی؛ زیرا کشورهای مختلف دیگر یعنی روسیه، ایران و چین قوی‌تر شده‌اند. در دنیای واقعی، این امر محدودیت‌های فزاینده‌ای دربارۀ نوع و شدت اقداماتی که کشورهای غربی می‌توانند انجام دهند، ایجاد کرده ست. تحلیل جمعیت‌شناسی نیز محدودیت‌های برتری‌جویی غرب را نشان می‌دهد: عراق در سال ۲۰۰۳ دارای ۲۷ میلیون نفر جمعیت در مقابلِ تقریباً ۳۰۰ میلیون جمعیت امریکا بود. امروزه ایران در مقابلِ جمعیت ۳۳۵ میلیونی امریکا، نزدیک به ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد. با توجه به اینکه ارتش امریکا کوچک‌تر از آن زمان است و ارتش ایران بسیار بزرگ‌تر از ارتش بعثی عراق است، این نکته واضح است که دوران «جنگ‌های آسان» به پایان رسیده است.

منبع: مجلۀ نیو استیستمن
زمان انتشار: 23 ژانویۀ ۲۰۲۴/ ۳ بهمن ۱۴۰۲ @cheshmandaz_iran

This comment was minimized by the moderator on the site

چیزی که الان قابل تایید هست اینه که

- ۹ تا موشک بالستیک  به زمین اصابت کرده
- دو تا هدف مهم وجود داشته که دو تا پایگاه هوایی در اسرائیل بوده.
- پایگاه نقف که ۴ موشک خورده و هیچ آسیبی ندیده
-پایگاه نواتیم که ۵ موشک خورده یک هواپیمای ترابری آسیب دیده و باند فرود به همراه یک انبار البته فرودگاه دوباره عملیاتی شده آسیب جزئی بوده. 

در مورد حمله
۱۱۰ موشک بالستیک
۳۰ تا کروز
۱۷۰ تا پهپاد انتحاری

هیچ کدوم از پهپاد ها به خاک اسرائیل نرسیدن

هیچ کدوم از کوروزها به خاک اسرائیل نرسیدن

فقط بالستیک ها تونستن تو آسمان اسرائیل حرکت کنن.

اینکه چرا از پهپادهای انتحاری استفاده شده با این برد مسافت و اینکه باید از روی دو تا کشور رد بشن جای سوال هست از اول قضیه مشخص بود که هیچ کدوم نمی رسن. سرعت کم ارتفاع پایین در مسافت زیاد. ۵ ساعت تو راه خواهند بود و این نه جنبه غافل گیری داره نه جنبه ایزایی. واقعا نمی فهمم چرا این پهپادها رو شلیک کردن یا هدف چی بوده.

یک بحثی خیلی بین رسانه ها داغ شده که پهپاد ها دارن می آن که سیستم ضد هوایی اسرائیل رو مشغول کنن تا باقی موشک ها به هدف برسن. این بحث از ریشه اشتباه هست. ارتفاع پروازی و مدل پروازی پهپاد با کروز با بالستیک کاملا متفاوت هست بنابر این اون سیستمی که وظیفه رهگیری و درگیری رو داره متفاوت هست و اصولا تداخلی با هم ندارن. مثلا سیستم پیکان ۳ برای ارتفاع بالا و درگیری با بالستیک هست و اصولا تو ارتفاع پایین و پهپاد ها اصلا درگیر نمی شه حتی مطمئن نیستم بتونه رهگیری کنه ( احتمالا هم نمی کنه) . اینا وقتی می تونست موثر باشه از مثلا لبنان یا سوریه شلیک می شد. . تنها جایی که ممکن بود اختلال ایجاد کنن سیستم کشف بود یعنی هر رادار کشف بسته به نوع پردازنده و توان المان های روی رادار یک تعداد محدودی کشف و رهگیری می تونه انجام بده که با تعداد انبوه پرنده می شه گمراه کرد ولی سیستم های جدید دیجیتال عملا توان فیلتر کردن رو دارن و سیستم بلافاصله با توجه به ارتفاع و پروفایل پروازی اهداف رو طبقه بندی می کنه و به رادارهای رهگیری واگذار می کنه و این طوری ترافیک روی خودش کم می شه.  این چیزی بود که باید در نظر می گرفتن.

ایران اعلام کرد عملیات محدود بوده: محدود در تعداد اهداف بوده و من قویا معتقدم عملیات با ظرفیت خیلی بالا و برای خسارت زدن انجام شده. عملیات با این تعداد پرنده اصلا کوچک و یک هشدار نبود. یک حمله کامل بود.

بعضی جا ها ذکر شده که خوب اگر مثلا ۳۰۰۰ تا موشک ایران بفرسته سیستم دفاعی اسرائیل به شدت آسیب پذیر می شه ولی واقعیت اینه که تو این برد یعنی ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر من کشوری رو تو این دنیا سراغ ندارم بتونه همزمان ۳۰۰۰ تا موشک بالستیک شلیک کنه ایرا ن هم استثنا نیست. ظرفیت شلیک این تعداد وجود ندار. ثانیا اگر شرایط جنگی بشه چند بار می تونه این حرکت رو تکرار کنه من فکر می کنم زیر یک هفته. طولانی مدت ظرفیت نیست.

یک سیستم پدافندی اکر بتونه تا ۹۶ درصد موثر باشه بهش می گن عالی بی نظیر اینا بالای ۹۸ درصد موفقیت داشتن، مهندسانی که این سیستم ها رو طراحی کردن تاریخ ساز شدن. باور کنید خودشون هم انتطار این درصد موفقیت رو نداشتن.

این عملیات برای دنیا ثابت کرد توان موشکی بدون نیروی هوایی و نیروهای ویژه برای از کار انداختن پدافند کافی نیست و بسیار نا کارآمد هست. این رو توی کتابا به صورت تئوری بود ولی هیچ وقت ثابت نشده بود.

به نظر من نتیجه این عملیات کاهش توان بازدارندگی ایران  بود یعنی به منطقه و جهان ثابت شد سیستم های پدافندی اونا از سیستم های موشکی افندی ما قوی تر هست و نگرانی رو از درگیری احتمالی با ایران کم می کنه. درست مثل اون رزمایش که عملیات آبی خاکی سپاه شبیه سازی کرد و دنیا مطمئن شد ایران نمی تونه عملیات آبی خاکی انجام بده و بعد اون امریکایی ها و اعراب یک نفس راحت کشیدن. الان هم مطمئن هستم اعراب خلیج فارس و آمریکایی ها سرمایه گذاریشون روی پدافند هوایی رو بیشتر می کنن چون دیگه شواهد وجود داره که موثر هست.

نتیجه این حمله این می شه که جمهوری اسلامی دیگه نمی تونه تهدید موشکی بکنه یکی از برگای برنده از بین رفت.

یکی دیگه از چیزای که می گن اینه که ایران اطلاع داده بود و درست هن هست اطلاع داده بود ولی باتوجه به ضعف های امنیتی و همچنین حجم عملیات امکان نداشت بتونه اون رو مخفی نگه داره بنابراین آب ریخته رو نزر آقازاده کرد.

This comment was minimized by the moderator on the site

چه خواهد شد؟
مسعود قدک‌پور

نتانیاهو هر آنچه در غزه می‌توانست بکند کرد، غزه را برای لااقل بیست سال به عقب راند، ولی حالا بایستی دنبال راهی می‌گشت تا به گونه‌ای خود را از آن مخمصه به نحوی آبرومند نجات دهد و نیز افکار عمومی دنیا (که تاب صحنه‌های آزاردهنده‌ی بیشتری از غزه نداشت) را از غزه دور کند. چه بهتر از جنگی در جبهه‌ای دیگر؟

در حقیقت اینجا نتانیاهو است که جنگ با ایران را می‌طلبد! این که این جنگ را در چه سطحی می‌طلبد و زنجیره‌ی وقایع (که ممکن است از دست هر بازیکنی خارج شود) آن را به چه سمت و سویی خواهد برد را کسی البته نمی‌داند.

حکومت ایران اما باید به کشته شدن فرماندهان ارشدش در سوریه جوابی می‌داد، چون به شدت از طرف افکار عمومی طرفداران خود تحت فشار بود.  ولی بایستی ابتدا دوباره در جامعه جو را به نحوی کنترل‌شده متشنج می‌کرد، و در عین حال اخبار انحرافی برای رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال درست می‌کرد. (رسانه‌هایی که به مقتضای رسانه بودن‌شان، پیچیاندن‌شان به سوی اخبار و تهیه خوراک در موضوعات مطلوب حکومت کار سختی نیست. حکومت ایران بیش از پندار شما یاد گرفته چگونه به این رسانه‌ها سرخط بدهد.) این بود که برخلاف انتطار همه، کاظم صدیقی نماز جمعه خواند و گشت ارشاد دوباره شروع به کار کرد. اینها فقط برای گل‌الود کردن محیطِ خبری و رسانه‌ای قبل از عملیات بود.

برعکس گمان بسیاری از افراد، حکومت ج.ا. الان دیگر حکومتی ایدئولوژیک نیست! ج‌.ا. الان حکومتی است سکولار، که با ابزار سکولار و مدرن همه حکومت‌ها فقط و فقط در پی ابقای خودش است (اگرچه با شلختگی و بی‌عقلی همیشگی خود). چرا همزمان با برنامه‌ریزی برای حمله به اسرائیل، حجاب نیز در دستور کار نظام قرار گرفت؟ چون ج.ا. به دو نوع جمعیت مخالف همیشه نیاز دارد: یکی معترضان به حجاب اجباری (که حداکثر زور و توان‌شان همان است که پارسال دیدیم)، و دوم جماعت بازنشسته‌ که دست‌شان از همه جا کوتاه است، و اعتراضات‌شان فقط اسباب وقت‌گذرانی عده‌ای در فضای مجازی می‌شود‌. ج.ا. نیاز دارد که کل اپوزیسیون علیه نظام را به این دو مقوله بکاهد. مطمئن باشید اگر فردای روزگار همه‌ی زنان ایران محجبه شوند، خود حکومت تعدادی زن بی‌حجاب به خیابان‌ها خواهد فرستاد تا این مساله را زنده نگاه دارند!

همزمانی نماز جمعه صدیقی، گشت حجاب، و حمله به اسرائیل را از این دریچه باید دید. ماکیاولیسم در ج.ا. حرف اول و آخر را می‌زند. حکومت ایران در هفته گذشته با آمریکا رایزنی فراوان داشت، و آخر کار با حذف عنصر غافلگیری و با علم به اینکه حمله‌اش آسیب چندانی نخواهد زد، عملیاتی اجرا کرد که بنابر همه شواهد آسیبی به اسرائیل نزد. الان بایدن و رهبران ج‌ا. و خیلی‌های دیگر در دنیا دارند دعا می‌کنند که کار به همین جا ختم شود. ولی کسی که تصمیم ختم یا ادامه‌ی آن را می‌گیرد نتانیاهو است. این که کل این داستان به کجا ختم شود را هم هیچکس نمی‌داند.
تحلیل_زمانه @TahlilZamane

This comment was minimized by the moderator on the site

تمام شد؟

به همان اندازه و چه بسا بیشتر از آن که بحث پاسخ ایران به اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی فارسی داغ است، در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی اسرائیلی نیز بحث و جدل فراوانی در گرفته است.

در کل، در فضای عمومی و سیاسی در اسرائیل یک نوع سرخوردگی حاکم شده و سخن برخی نزدیکان دولت و کاخ سفید از «پیروزی پدافندی» در مقابل حملات موشکی و پهپادی تاثیر زیادی در تلطیف این وضعیت نداشته و برخی ظرف این دو روز صرف حمله مستقیم از خاک یک کشور در منطقه را به اسرائیل فارغ از اصابت کردن یا نکردن و ساقط شدن و یا نشدن پرتابه‌ها زیر سوال رفتن و حتی بر باد رفتن بازدارندگی اسرائیل توصیف کرده‌اند.

از این منظر، برخی استراتژیست‌های اسرائیلی نزدیک به مراکز تصمیم‌گیری بر این باور هستند که بی‌پاسخ گذاشتن حملات مستقیم یک کشور در شرایط کنونی پس از هفتم اکتبر حمل بر ضعف می‌شود و  همچنین تصویری ناخوشایند از بازدارندگی اسرائیل در داخل و سطح منطقه ارائه می‌کند و  در کنار آن ممکن است به معادله‌ای ختم شود که در آینده دست تل‌آویو را برای حمله به اهداف تهدیدزا در منطقه ببندد. در عین حال نیز طرف‌های مقابل در آینده جری‌تر خواهند شد.

از این منظر، برای واکنش به حملات ایران دو نگاه عمده در اسرائیل و بعضا آمریکا وجود دارد؛ نخست این که ترجیح می‌دهد به جای پاسخ نظامی که موجب تشدید تنش‌ها می‌شود و احتمال وقوع جنگ را افزایش می‌دهد، از وضعیت ایجاد شده برای متحد کردن متحدان و تشکیل یک جبهه و راه‌اندازی کارزار فشار سیاسی و اقتصادی علیه تهران استفاده شود.

دولت آمریکا از این راهکار حمایت می‌کند و از همان روز نخست بایدن با هر گونه پاسخ نظامی اسرائیل مخالفت کرد و وعده راه‌اندازی یک کمپین فشار سیاسی و دیپلماتیک علیه تهران را داد. این راهکار هم معطوف به این نگرانی عمده است که اگر پاسخ داده شود ریسک وقوع جنگ منطقه‌ای و درگیر شدن اسرائیل با آن در چند جبهه را بالا می‌رود و ممکن است آمریکا را هم ناخواسته درگیر کند.

اما نگاه دوم به حمله‌ای بسیار محدود به مرکز و یا تاسیساتی در ایران فرا می‌خواند؛ به گونه‌ای که به تشدید تنش و درگیری نظامی ختم نشود. ارتش اسرائیل طرفدار این نگاه است و جالب اینجاست که خود نتانیاهو که برخی هدف از حمله به بخش کنسولی سفارت ایران را به تلاش او برای شعله‌ور کردن یک جنگ و کشاندن پای آمریکا ربط می‌دادند، تا اینجای کار مردد است و تصمیمی قاطع نگرفته است. بخشی از ارکان تصمیم‌گیر آمریکا هم ظاهرا از این انتخاب دوم حمایت می‌کنند.
صاحبان این نگاه معتقد هستند که باید با اقدامی محدود مانع از شکل‌گیری تحولات پیشگفته شد و خواستار فشار سنگین آمریکا بر ایران برای جلوگیری از واکنش آن هستند.

اما در این میان، به نظر می‌رسد که آمریکا، اسرائیل و برخی متحدان اروپایی آن، راهکار نخست را در هر صورت در پیش خواهند گرفت. البته تل آویو و به ویژه نتانیاهو از این کار یک هدف عمده دیگر را نیز دنبال می‌‌کنند و آن هم به حاشیه راندن مساله غزه و برداشتن فشار افکار عمومی جهان بر روی اسرائیل است.

در کنار آن نیز اگر اسرائیل از بیم پاسخ ایران و وقوع جنگی گسترده، در نهایت از واکنش نظامی محدود صرف نظر کند، احتمالا تلاش کند که دست به خرابکاری‌های مهم در داخل ایران بزند و حملات جدیدی را نیز در سوریه صورت دهد.

آنچه تقریبا مبرهن است این که برای تل‌آویو و متحدان غربی آن کنار آمدن با حمله‌ای مستقیم به داخل اسرائیل سخت و دشوار است و آن را واجد پیامدهای راهبردی در آینده می‌دانند. از این رو به نظر می‌رسد که در چارچوب یک کارزار در لب مرز پرتگاه جنگ به دنبال راه‌های جلوگیری از تبدیل شدن حملات ایران به معادله جدیدی در خاورمیانه و مهار پیامدهای آن هستند. در این میان، باید دید دولت بایدن همچنان بر موضع خود در مخالفت با هر گونه واکنش نظامی اسرائیل خواهد ماند یا در نهایت به سطحی محدود از پاسخ رضایت می‌دهد.
به هر حال، باید منتظر ماند و دید چه خواهد شد.
صابر_گل_عنبری @Sgolanbari

This comment was minimized by the moderator on the site

دیوید کامرون: اگر به کنسولگری بریتانیا حمله می‌شد قاطعانه پاسخ می‌دادیم؛
خبرنگار: آیا ایران حق نداشت؟

امتداد-حسین نورانی‌نژاد: آزادی رسانه با یکی دو پرسش کوتاه، وزیر خارجه بریتانیا را به کلکسیونی از تناقض بدل کرد.
اگر ایران مانند آنها حق واکنش دارد، چرا آن را بیان نمی‌کنند؟ و چرا حمله اسرائیل به کنسولگری را محکوم نکردند؟
او در شرایط مشابه ایران حق پاسخ بسیار سنگین برای خودشان قائل است اما استفاده از این حق مقابل استثنای لوس دریده‌ای چون اسرائیل را زیاده‌روی می‌داند.
او از سوئی حمله موشکی به اسراییل را شکست بزرگ می‌داند و از سوی دیگر آن را بسیار بزرگ و فراتر از انتظار می‌خواند که به اسراییل حق مقابله می‌دهد!
اگر تعداد بالای پرتابه‌ها نشانه واکنش بیش از حد بوده است، اولا مرز این حد کجاست و ثانیا، واضح است که این راهی برای عبور از موانع و سامانه‌های متعددی بوده که باعث می‌شده تعداد اندکی از آنها به مقصد برسند.
درباره این‌که واکنش مناسب به حمله اسرائیل چه بود، خودمان در ایران می‌توانیم اختلاف داشته باشیم ولی در وجود "حق" آن تردیدی نیست.
بین حق و مصلحت گاهی فاصله است و در سیاست، نتیجه و مصلحت اولویت دارد. اما در هرحال باید راهی برای بازدارندگی نشان داد.
کار نباید به این جا می‌کشید. مقصر آنهایی هستند که به انسجام و اقتدار ملی لطمه زدند تا بیگانه جرات تعدی یابد ولی اگر تجاوز خارجی در کار باشد، اولویت دفع متجاوز است.
امتداد @emtedadnet

This comment was minimized by the moderator on the site

چرا پاسخ ایران به اسراییل به تاخیر افتاد و به نمایشِ مضحکی از بازدارندگی تبدیل شده است؟

غلامرضا علیزاده

همان‌طور که می‌دانید پاسخ تلافی‌جویانه‌ی ایران به اسراییل تا حد زیادی به تاخیر افتاد و بازیگرانِ منطقه‌ای درصدد هستند تا سطح تنش را تا آنجا که ممکن است پایین آورده و مقامات جمهوری اسلامی نیز تا این مرحله از حد رَجز بالاتر نرفته، تا آن‌جا که وفادارانِ به گفتمان انقلاب نیز حوصله‌شان سر رفته و سرِ تحققِ آرمانِ نابودی اسراییل، بی‌تابی می‌کنند.

این تاخیر، موجب شده تا حاکمیت تب تند حواریونِ خشمگین خویش را کنترل کرده، و از طرفی با ناز و کرشمه‌هایی در پسِ پرده، خریدارانی را برای کالای نه‌چندان دلخواه خود، به‌صف کند. تو گویی همین که کانونِ نگاه‌های ملتهبِ جهانی به سمت تهران دوخته شده، اورا کیفور کرده است.

اما چرا چنین شده است و دود سهمگینِ ساطع شده از موشک‌ها در سیاهیِ شب، سبب بارقه‌ی چشمان سردار رمضان شریف نشده و لبخندی ملیح به لبان سردار حاجی‌زاده ننشانده است؟

پاسخ را باید در وضعیتی جُست که ایران بدان دچار شده است؛ بلی! وضعیت «زوگزوانگ».
"زوگزوانگ" به وضعیتی در بازی شطرنج گفته می‌شود که بازیکن شطرنج‌ نه کیش است نه مات و نه پات و نه آچمز! حق حرکت دارد، اما آرزو می‌کند ای کاش اين حق را هم نداشت؛ چون فایده‌ای ندارد چون هر حرکتی بکند با حرکت بعدیِ حریف مات می‌شود. به بیان دیگر، ایران پس از چهل‌ سال، به وضعیتی در صحنه شطرنج سیاست بین‌الملل رسیده، که نه کیش است، نه مات شده و نه در شرایط پات قرار دارد.
تندروها انتقام می‌خواهند، اما با کدام پشتوانه و با کدام اقتصاد؟ نظام خود بهتر از هر کسِ دیگر از حال و روز رقت‌انگیزِ خویش باخبر است.
با این وضعیت فروشِ نفت در برابر غذا و دارو و در شرایط بغرنج اقتصاد داخلی، که هر روز مردم متلاشی‌تر از پیش می‌شوند، حاکمیت در ترسیم دورنمای اقتصادی‌اش دچار سرگیجه شده، و در شرایط "ژله‌ایِ نامتوازن" بسر می‌بَرَد. چون نمی‌داند اصلاً آیا سال آینده می‌تواند نفتی صادر کند یا نه؟ به چه مقدار و چگونه؟ به کدام کشور متقاضی؛ آیا اساساً مشتری‌ای برایش مانده؟

بنابر این، تنها می‌تواند در همین حالتی که الان قرار دارد بماند و نابودی کشور و مردم را با چشم باز و با توسل به سرکوب نظاره کند و یا لاجرم دست به حرکتی بزند!
اما نمی‌تواند حرکت هم نکند چون در داخل به شدت تحت‌ فشار است، اقتصادش فروپاشیده و در آستانه‌ی فروپاشی محتومِ اجتماعی‌ است.

با توجه به چشم‌انداز ترسیم‌شده، حمله برنامه‌ریزی‌شده‌ی رژیم اسراییل به کنسولگری ایران، یک اکت حساب‌شده با اهداف از پیش مشخص‌شده بود. بدین معنا که هر حرکت و واکنش ایران، فضای تازه‌ای را در منازعات منطقه‌ای می‌گشاید. واضح‌تر این‌که اسراییل به پشتوانه اطلاعاتی که از نُه‌توی دالان‌های قدرت در ایران دارد، می‌داند که ایران آمادگیِ هیچ‌گونه قدرتِ تهاجمی موثری نداشته و امکاناتِ تصمیم‌گیری او بیش از هر زمان دیگری محدود شده است.

آنچه گفته شد، همگی دلایلی است که ایران را وادار کند، به دیپلماسی پشت پرده رو آورده تا این پیشامد غیر مترقبه را از سر خود باز کند. به یک معنا ایران در پی راه حل میانه است. این راه حل میانه چیست؟

اما همان‌گونه که دانیل دی پتریس نویسنده شیکاگو تریبون می‌گوید: عدم نرمش اسراییل، چنین گزینه‌ای را در این مناقشه از میان برداشته است. از این‌رو هر واکنشِ ایران جهت تلافی حمله اسراییل، متضمّن هزینه‌های بسیار است.

اسراییل یک بازیگر غیر قابل پیش‌بینی‌ست و شرایطش با دولت ایالات متحده کاملاً متفاوت است. وقتی ایران پس از ترور سردار سلیمانی مصمم به گرفتن انتقام جهت راضی‌کردنِ افکار عمومی شد، دونالد ترامپ این مجال را برای ایران فراهم ساخت تا با میانجیگریِ قطر، ایران بتواند بدون گرفتن تلفات انسانی، پایگاه عین‌الاسد را هدف موشک‌های بالستیک خود قرار دهد. چون آمریکا یک دولت است و به رغم همه اختلافات، همواره مایل است به نقطه استراتژیک گذشته و هم‌پیمانی با ایران بازگردد. اما اسراییل یک رژیم لرزان است که در منتهای قساوت خود بسر برده و برای ارزش‌های انسانی هیچ صفحه‌ای را باز نکرده و احساس می‌کند چون گربه‌ای در کنج انبار خاورمیانه گیر افتاده و برای نجات جان خویش، درنده‌خویی‌اش به پلنگ رفته و چنگال‌های خود را گشوده است.

بنابر این ایران جهت خروج از بن‌بست پیشِ رو، به وضعیت گلدیلاکس (Goldilocks) یا اصل (مقدار درست) رو آورده است. جیمز کلییر در کتاب "خرده عادت‌ها" می‌نویسد:
مطابق قانون گلدیلاکس، انسان‌ها بیشترین میزان انگیزه را زمانی تجربه می‌کنند که مشغول کاری باشند که با توانایی‌هایشان همخوانی داشته باشد. نه خیلی سخت باشد نه خیلی آسان؛ دقیقا متناسب باشد. بر این اساس، تاخیر در حمله‌ی تلافی‌جویانه ایران به اسراییل را می‌توانید بر اساس اصل گلدیلاکس تحلیل نمایید.
داستان عملیات انتقامیِ ایران، نه تنها هیچ‌گونه بازدارندگی به‌دنبال نداشته؛ بل‌که به وجه کمیکی در عرصه‌ی جنگ‌های کلاسیک بَدل شده است. تنها می‌توانم به جمله‌ی کوتاه و قصار مادر اکتفا کنم:
            «بِلا شِماره بَننِه!»
غلامرضا علیزاده
@tahlilvarasad

This comment was minimized by the moderator on the site

من از جنگ می‌ترسم
ح‌سین ق‌دیانی: آری از زدن این تیتر که «من از جنگ می‌ترسم» نمی‌ترسم. بدا به حال آن‌ها که از جنگ نمی‌ترسند و به واسطه‌ی دلگی جنگ با سرنوشت چند نسل بازی می‌کنند. بماند که اغلب جنگ‌پرست‌ها علی‌رغم ژست شجاعانه‌ای که می‌گیرند، به وقت جنگ خود به کنج عافیت کوچ می‌کنند و جنگ و عوارض ناتمام آن را روی دوش پابرهنه‌ها بار می‌کنند. سر همین است که در بین شهدای موسوم به مدافع حرم، کم‌تر به اسم آقازاده‌ها برخورد می‌کنیم. نقل سرهنگ‌های ستاره‌داری است که بچه‌های خود را به فرنگ می‌فرستند و بچه‌های مردم را به جنگ. بچه‌های خودشان دنبال ویزا هستند و بچه‌های مردم دنبال خودکار بل‌که بتوانند زیر برق نگاه داعش چند خط وصیت بنویسند. بیاییم شعار توخالی ندهیم و از قضا ریشه‌ی ترس_از_جنگ را نه فقط در انسانیت که در شجاعت رصد کنیم. واقعیت آن است که هیچ جنگی در هیچ روزی به پایان نمی‌رسد بل‌که نسل به نسل اثرات شوم خود را در دل دیگرانی دیگر تکثیر می‌کند. برادر من می‌توانست لکنت_زبان نداشته باشد، اگر روزگاری که در بدن مادرم بود، جنگ نبود و دل‌هره‌ی جنگ، ضرر به زایمان زنی ترسیده از صدای مهیب موشک‌باران نمی‌زد. این هم از معایب معنوی جنگ است که باید به مخاطب توضیح بدهی که علاوه بر آبجی‌خدیجه، یک داداش‌حسن و آبجی‌حمیده هم داری از ازدواج دوم مادرت. همان جنگ که از مردها قهرمان می‌سازد، زن‌ها را حتی در موسم صلح هم اسیر می‌کند؛ اسیر طعنه‌ی نامردها. اگر باز ازدواج کردی؛ بگو چرا! و اگر نه؛ باز هم بگو چرا! و مگر تمامی دارد این چون و چراها! می‌خواهم بنویسم که جنگ حتی به بهانه‌ی دفاع از خاک وطن در برابر متجاوز هم باز نکبتی و لعنتی است. جنگ به هیچ بهانه‌ای چیز خوبی نیست.‌ باری خرم‌شهر را باید از دشمن پس گرفت اما اصلاً خمینی مگر چه کاره‌ی مردم عراق بود که مدام علیه صدام تحریک‌شان می‌کرد؟ واقعیت آن است که جنگ تحمیلی در انقلاب اسلامی ریشه داشت؛ مع‌الاسف دفاع خمینی از انقلاب دوم و صحه بر تسخیر سفارت آمریکا باعث شد شک صدام برای حمله به ایران تبدیل به یقین شود. تازه حتم کند که حمایت دنیا حتی فلسطین زپرتی را هم با خود دارد. از سویی تن صدام برای جنگ با ایران می‌خارید؛ از سویی خمینی دله‌ی جنگ بود و توهم زده بود قیم همه‌ی جهان است. خمینی که خودش به جنگ نمی‌رود؛ پسرش هم نمی‌رود؛ مصباح هم نمی‌رود! پس جنگ بار می‌شود روی دوش مادر جهان‌آرا و آخرش هم انکشف خدا خرم‌شهر را آزاد کرد! این جمله‌ی قصار روح خدا. یعنی حتی هزینه‌ی این حد از عرفان خمینی را هم باید مادر چهار جهان‌آرا بدهد. یکی هم نیست به خمینی بگوید مرد ناحسابی! تو که این‌قدر معرفت‌الله داری، کاش اساساً مانع جنگ می‌شدی، نه مؤید آن؛ بعد هم می‌آمدی و می‌گفتی که خدا جلوی شروع جنگ را گرفت! در آن صورت، این همه هم ما را بدبخت نمی‌کردی. باور می‌کنید حتی در این سن و سال، وقتی می‌بینم پدری دارد با پسربچه‌ش بازی می‌کند، حسرت بابااکبر را می‌خورم؟ و حسرت همه‌ی آن آرزوهایی را که می‌شد برایم در حکم #خاطره باشد...

جنگ راستش از هیچ مردی هم قهرمان نمی‌سازد؛ قربانی می‌سازد.‌ کاش خامنه‌ای سیاه‌تر نکند کارنامه‌ی خود را از اینی که الان هست. در این کارنامه، تنها نقطه‌ی روشن همین است که ایشان ادعا کند در دوره‌ی ره‌بری من سایه‌ی هیچ جنگی بر سر کشور نیفتاد. متأسفانه بی‌جمهوری اسلامی به قدر کافی خودش به جنگ جمهور رفته و هر روز هم دارد این جنگ روی مخ را تشدید می‌کند. بگذار زمین اسلحه‌ت را جناب ره‌بر. سفارت‌خانه‌ی ایران در سوریه اگر ساختمانی دیپلماتیک است، پس چرا بیش از دیپلمات، نظامی دارد؟ ممکن است بر ما روشن کنید که شما دقیقاً چه کاره‌ی سوری‌ها هستید؟ اگر بهانه دفاع از حرم بود که حرم‌ها دیگر در امنیت‌ند؛ پس دخالت ممتد ایران در سوریه چه توجیهی دارد؟ ما که خود خاک سوریه را اشغال کرده‌ایم، مستحق هیچ گلایه‌ای از اسرائیل نیستیم...

آن سلاحی که شما باید دست بگیری، سلاح صلح با جمهور است. من صلاح شما را می‌خواهم آقای خامنه‌ای...

پاسخی برازنده‌ی یک کوتوله‌ی وقیح مصباحیستی
ح‌سین ق‌دیانی: من از خون و گوشت و پوست و استخون پدرمم که بی‌آن‌که نظامی باشه، شهید آزادسازی خرم‌شهر شد. من صد بار جون می‌دم برای یک وجب از خاک این وطن. پس اون ذلتی که گفتی، صفت برازنده‌ی مصباح‌تونه که کل هشت سال جنگ رفته بود توی سوراخ‌موش. بعد از جنگ یه دفعه از سوراخش اومد بیرون و بنا کرد تئوریزه‌کردن معکوس ولایت که آهای مردم! پیام خون شهدا #حجاب بود؛ #ایران هم هیچ ارزشی برای شهدا نداشت! ممنون می‌شم اگه اوصاف پیر گوشت‌تلخ، بدعاقبت، بی‌ریخت، بدترکیب و نگون‌بخت پای‌داری رو به من نبندین! من نه از سر #ذلت بل‌که دقیقاً از سر #عزت به معایب ناتمام #جنگ در این متن پرداختم. همون جنگی که مصباحیست‌ها فقط باهاش #لاس می‌زنن، امثال من وطن‌پرست باید براش تا چند نسل قبل و بعد #هزینه بدن. حیف باشد وطن‌پرست‌ها برن شهید بشن و امثال مصباح بی‌وطن با اون شاگردهای احمق و دهن‌لقش گند بزنن به ایران و ایرانی! نظام‌تون اگه شرافت حالی‌ش بود، اون همه دلگی جنگ نمی‌کرد. من که قطعاً هیچ شکی در شرافت شهدای راه وطن ندارم ولی این خیلی دور از شرفه که به رزمندگان ایران بگیم رزمندگان اسلام! جنگ مگه سر #زمین نبود؟ چه ربطی به #دین داشت؟ و مگه عراقی‌ها یهودی بودن؟ اگه جنگ بده ولی دفاع خوبه و اگه دفاع از خاک شرط شرافت، اصالت و انسانیته که باز هم باید بری برای مصباح غائب کل هشت سال دفاع مقدس افسوس بخوری، نه من. حرف من خیلی روشنه: کاش خودمون رو قیم کشورهای دیگه ندونیم تا لازم نباشه به بهونه‌ی اون‌چه که اسمش رو نه #جنگ بل‌که #دفاع می‌گذاریم، باکری‌ها رو بفرستیم جلو تا محصولی‌های مصباحیست، از عقب دور بزنن پاک‌ترین مردان وطن رو؛ بعد با عابربانک فاسدشون، حزب پای‌داری و طرح ولایت و مؤسسه‌ی موسوم به امام خمینی و الباقی ملاهای دلای دوزاری رو پروار کنن. در ضمن اون‌چه که تاب برداشته، مخ همون آخوند گوشت‌تلخیه که دهه‌ی شصت، ساکت ولایت خمینی بود؛ بعد مرگ روح‌الله یه دفعه شد تئوریسین ولایت! خیلی کوچولوتر از اونی که بخوای با من کشتی قلمی بگیری! یه جوری می‌زنمت زمین که کل هیکلت بشه مثل دماغ مصباح...
حق
حسین_قدیانی
https://www.instagram.com/hosein.ghadyani1402?igsh=dzV0a2xxN2praG9q

This comment was minimized by the moderator on the site

زمان حساس و محدود پاسخ!

12 روز از حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق و ترور چند فرمانده برجسته ایرانی گذشت و نگاه‌ها همچنان به تهران و شیوه پاسخ به این حمله است. در دو سه روز اخیر به موازات پیش بینی منابع سیاسی و امنیتی آمریکا و اسرائیل مبنی بر قریب الوقوع بودن واکنش ایران، ترافیک دیپلماتیک نسبتا بی‌سابقه‌ای رخ داده و پیام‌های فشرده میان آمریکا و ایران رد و بدل شده که بعضا هم از هر دو طرف تند و هشدارآمیز بوده است. در کل این تحرکات و كارزار فشار دیپلماتیک آمریکا برای بازداشتن تهران از پاسخ است و به موازات آن نیز فشار رسانه‌ای اسرائیل و متحدانش افزایش یافته است.

در همان روزهای نخست حمله اسرائیل، نگارنده بیان داشت که به احتمال زیاد تهران واکنش نشان خواهد داد و این پاسخ هم از طریق نیروهای همسو در منطقه نخواهد بود. چنان که قبلا نیز عرض شد، بر خلاف رویه غالب تحلیل‌ها که حمله اسرائیل را نشانه تصمیم تل آویو و نتانیاهو برای گسترش جنگ در منطقه و کشاندن آمریکا به آن می‌داند، نگارنده همچنان بر این باور است که اتفاقا قضیه معکوس است و برآورد اسرائیلی‌ها این بود که ایران واکنشی غیر معمول نشان نخواهد داد و به همین خاطر دست به این اقدام زدند. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احرونوت" هم امروز با تاکید بر وجود این برآورد قبل از حمله به ساختمان کنسولی به نقل از منابع مسئول نوشت که حمله معطوف به این برآورد بود که ایران در واکنش از رویه معمول عدول نخواهد کرد، اما در سایه جدی‌تر شدن پاسخ ایران تاکید می‌کند که این برآوردها منعکس کننده «خطای بنیادی در فهم دشمن و خطوط قرمز تهران» است.

به نظر می‌رسد تاخیر در پاسخ بیشتر معطوف به تلاش برای کنترل پیامدهای آن و واکنش‌ها برای جلوگیری از وقوع جنگ بوده است تا طولانی‌تر کردن فضای نگرانی امنیتی و روانی در اسرائیل. گویا طرف ایرانی خواسته با کش دار کردن قضیه به نوعی حمله‌ای تلافی‌جویانه را به طرف مقابل بقبولاند و واکنش احتمالی آن را کنترل کند.

اما هر چه از زمان حمله اسرائیل بیشتر گذشت، شرایط برای پاسخ پیچیده‌تر شد. در همان روزهای نخست، تصویر حمله اسرائیل به سفارت در اذهان زنده‌ بود و متعاقب آن فضای منطقه و جهان بیشتر مستعد واکنش ایران و با پیامدهای کمتری هم همراه بود؛ هم اسرائیلی‌ها و هم متحدان آن‌ها آمادگی بیشتری برای پذیرش سطحی از پاسخ را داشتند؛ اما هر چه بیشتر میان حمله اسرائیل و پاسخ احتمالی به آن فاصله زمانی افتاد، هم تاثیر فضای ناشی از حمله به سفارت و به تبع آن امکان پذیرش واکنش کم‌رنگ شد هم در این فاصله اسرائیل با وجود غلبه فضای امنیتی و روانی و نگرانی‌ها مجال بیشتری برای تحرک در پشت پرده سیاست با هدف تلاش برای تبدیل تهدید ایران به یک فرصت در جهت پر کردن شکاف با متحدان غرب خود پیدا کرده است. از این رو، نتانیاهو تلاش می‌کند از این وضعیت در جهت احیای اجماع شکل گرفته با متحدان اسرائیل در هفتم اکتبر بهره‌برداری کند.

در کنار آن هم گذشت بیشتر زمان، مساله را برای اسرائیل به ویژه نتانیاهو حیثیتی کرد؛ به این معنا که پذیرش و هضم حمله احتمالی ایران دشوارتر شده و حمله مستقیم یادآور حمله هفتم اکتبر حماس است که به تبع آن نتانیاهو را در برابر تنگنای بیشتری قرار می‌دهد. از این رو، چه بسا چنین وضعیتی نتانیاهو را بیشتر تحت فشار نوعی واکنش به حمله احتمالی ایران قرار دهد.

در مقابل نیز خود پاسخ به امری حیثیتی برای ایران در منطقه و جهان تبدیل شده است که عدول از آن به این راحتی هم نیست.
در این زمان حساس و محدود، ابتدا سطح و شکل پاسخ ایران بسیار مهم است که در نوع رفتار طرف یا طرف‌های مقابل تاثیرگذار خواهد بود. با این حال، ناگفته هم نماند که صرف نوع حمله مستقیم از خاک ایران به اسرائیل و لو این که تلفات و خسارت چندانی هم بر جای نگذارد، یک نوع تابوشکنی است و دلالت‌های خاص خود را دارد و باید دید که نوع مواجهه اسرائیل و سپس آمریکا با آن به ویژه در این شرایط به چه شکلی خواهد بود؟ آیا تل آویو به نوعی با آن کنار خواهند آمد و با برخی اعمال خرابکارانه در داخل در صرافت جبران می‌افتد یا سطحی از واکنش مستقیم را نشان خواهد داد که در این صورت، ممکن است به کنش واکنش‌های دوسویه تبدیل شود و  خطر وقوع جنگ  افزایش یابد.

در کل، نگارنده بعید می‌داند که این وضعیت حساس، پیچیده و شکننده در نهایت به جنگی ختم شود که فرضا اگر جنگی منطقه‌ای هم شکل گیرد که بعید است، خود به خود به جنگی جهانی تبدیل خواهد شد. با وجود تهدیدهای آمریکا و اسرائیل، اما نه آمریکا متمایل به جنگ است و نه اسرائیل در این وضعیت و نه ایران. همین خود در شکل و سطح واکنش‌ها و رفتارها و به نوعی کنار آمدن با وضعیت و جلوگیری از تشدید بحران به سمت یک جنگ می‌تواند تعیین کننده باشد. با این حال باید منتظر ماند و دید.
ساعات آینده حساس و سرنوشت ساز است!
صابر_گل_عنبری
@Sgolanbari

This comment was minimized by the moderator on the site

شمارش معکوس؟

رسانه‌های خارجی برای آغاز حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل شمارش معکوس را آغاز کرده‌اند، اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی همچنان به برنامه‌های عادی خود ادامه می‌هد چنانکه گویی قرار است نه خانی بیاید، نه خانی برود!
اگر قرار به جنگ باشد، آیا مردم ایران نباید در مورد ابعاد و پیامدهای آن کمترین اطلاع و اطمینان‌خاطری پيدا کنند؟
از این گذشته، وقتی خبر حملهٔ قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل به عنوان امری قطعی و حتمی مورد تأکید دولت‌ها و رسانه‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد، این بهانه هم در اختیار اسرائیل گذاشته می‌شود که مانند عملیات غافلگیرانهٔ چهارم ژوئن 1967 اهدافی را در داخل خاک ایران مورد هدف قرار دهد و بعد آن را تحت عنوان "اقدام مشروع پیش‌دستانه" معرفی کند و متحدانش هم ادعای او را بپذیرند، همانطور که در مورد جنگ 1967 پذیرفتند!
گرچه این سناریو احتمال کمی دارد، اما به طور کامل هم قابل نادیده‌گرفتن نیست.
احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

«کرکری های احمقانه»

نوشته اند: «شما که از اوضاع مملکت باخبرید و میدانید شرایط وارد شدن به هیچ جنگی را نداریم چرا تحریک به جنگ میکنی؟»

میگویم اتفاقاً نه تحریک به جنگ که دعوت به عقلانیت می‌کنم و میگویم؛
یا متناسب با شعارها و گنده گویی هایتان عمل کنید
یا دست از این مواضع تقابلیِ هزینه ساز توخالی بردارید و به تعاملی سازنده با دنیا بپردازید زیرا؛
1 بله! ممکن است زمان وچگونگی ورود به جنگ در اختیار مثلاً صدام باشد ولی زمان خروج وچگونگی آن در اختیار او نیست و ممکن است قصه ۷ اکتبر تکرار شود که حماس با برنامه ریزی خود ورود کرد و در همان روز اول جشن و پایکوبی راه انداختیم و شیرینی پخش کردیم ولی امروزه با ۳۳ هزار کشته و دهها هزار مجروح و اسیر و نابودی غزه! التماس میکند به قبل از ۱۵ مهر برگشته و از یک آتش بس پایدار برخوردار شود

2 پس اگر اولین شرط ورود به جنگ، آینده نگری و ملاحظه نتایج و احتمالات جنگ است و امروزه یکی از بزرگترین مؤلفه های اقتدار ملی، اقتصاد قوی و پویاست، آیا شرایط اقتصادی ما که تابعی از کوچکترین متغیرهای سیاسی است و حتی با پیروزی یا شکست فلان کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا! حالی به حالی میشود! تاب جنگ دارد؟ تا ضمن به سامان نگهداشتن اوضاع کشور، بتواند در کوتاهترین زمان ممکن زیر ساخت های تخریب شده ای چون نیروگاههای برق، بنادر، کارخانجات بزرگ، مراکز اتمی و... را بازسازی نموده و تبعاتش را تحمل کند؟

3 اگر مهمترین مؤلفه، برای ورود به جنگ، مشروعیت نظام و تصمیمات آن جهت پشتیبانی گسترده مردم است، آیا شرایط ما بیانگر اتحاد ملت با حاکمیت و حمایت گسترده از چنین رخدادی است؟ یا اکثریت مردم مان در آرزوی ایجاد زمینه‌ای برای سقوط و عبور از این نظامی هستند که انصافاً ملتش را نادیده گرفته و کلافه کرده؟

4 از یکطرف هر جنایت و شیطنت اسرائیل را بپای آمریکا و حمایتهای آن میگذاریم و علیرغم اینکه اسرائیل یک کشور مستقل و نسبتاً قدرتمندی است باز هم ضمن نادیده گرفتن تمام فاکتورهای معارض، آنانرا نیابتی آمریکا دانسته و تمام کاسه کوزه ها را بر سر پدرخوانده معنوی اش می‌شکنیم
ولی علیرغم تحریکات ممتد و حمایت های لاینقطعی که از سازمانهای مهاجمی چون حزب الله لبنان، حشدالشعبی عراق، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، حوثی های یمن و امثالهم داریم و هر جا را بخواهید به هم میریزید! وقتی بحث نیابتی ها میشود با تمسک به استانداردهای دوگانهٔ مفتضح و نخ نمایی! به دروغ همه چیز را انکار کرده و آنها را مستقل و بی ارتباط با خود میدانید و توقع دارید آب از از آب هم تکان نخورد و این شدنی نیست

5 بله اسرائیل بی میل به گسترش جنگ و کشیدن پای ما به کارزار موجود نیست تا اولاً بجای نیابتی های معلول، به سراغ ریشه و علت، رفته و زمینه هدم تأسیسات اتمی و سایر زیرساخت های منبع این مزاحمت ها را فراهم آورده و با وخیم تر نمودن اوضاع ایران، پتانسیل شورش های داخلی را فعال نماید

6 گفته میشود اسرائیل نباید به کنسولگری حمله میکرد
میگویم از اسرائیلی حرف میزنیم که مثل خودتان هیچ قانون و قاعده ای را به رسمیت نمی شناسد و آنگونه عمل میکند که میخواهد
از طرفی نیز از ج ا و نظامی حرف میزنیم که پرونده ای مملو از سوءسابقه دارد و نه در معادلات جهانی پایبند هیچ هنجاری بوده و کمترینش حمله به سفارتخانه‌هاست
و نه در استفاده از اماکن و وسایل بگونه ای عمل کرده که بشود روی یک پا ایستاد و حمله به کنسولگری را خط قرمزی غیرقابل عبور معرفی کرد زیرا ج ا هم نشان داده پایبند هیچ قاعده ای نیست
مثل استفاده از مدارس و مساجد و آمبولانس ها برای استقرار و حمله به معترضین!
یا استفاده ابزاری از دین و مباهته و دروغ و در نوردیدن تمام مرزهای اخلاقی و انسانی جهت آزار و نابودی ناراضیان و...
یا مثل همین استفاده از کنسولگری و استقرار نظامیان در آن، که اگر گفته شود چرا هیچ دیپلماتی در آنجا نبوده میگویند ۲۱ رمضان بوده! و اگر گفته شود پس در اداره ای که تعطیل بوده و کارکنانش حضور نداشته اند این ۱۳ نفر آنجا چه می‌کرده اند؟ دروغ دیگری سرهم میکنند که...

علیهذا حال مان اصلاً خوب نیست و با عنایت به جمع این شرایط و سابقه وعده های دروغین انتقام سخت، و شعارنویسی روی موشکهای بی خاصیت! و برگزاری ۴۵ سال مراسم روز قدس و مرگ بر اسرائیل گفتن های لاینقطع و نصب روز شمار محواسرائیل و ثبت نام ۱۰ میلیون نفر! (۵برابر کل جمعیت غزه) جهت حمایت از غزه و عدم اعزام حتی یک نفر از این مدعیانی که مرتباً خودشان را جر میدهند و..
تنها یک حرف دارم؛
یا مرد و مردانه وارد میدان شوید و زمینه هلاکت و نابودی تان را فراهم کنید
یا دست از این سیاست کاسبکارانه تقابلی و شعارهای هزینه ساز احمقانه بردارید و بگذارید مردم ایران و منطقه نفسی بکشند و روی آرامش ببینند.
اصفهان اکبر دانش سرارودی ۱۵فروردین ۱۴۰۳

This comment was minimized by the moderator on the site

اگر من فرمانده کل قوا بودم!

رحیم قمیشی

سریال زیبایی ده‌ها سال پیش پخش می‌شد به نام سلطان و شبان، با بازی درخشان مهدی هاشمی.
شبان بینوا به کاخ برده می‌شود تا طالع بدشگون سلطان دفع شود، و سلطان به‌جای او به گله‌داری مشغول می‌شود.
ناگهان چوپان با تصمیمات ساده‌ای همه را غافلگیر می‌کند و می‌شود شاهی با کفایت و شاه پیشین که از عهده اداره یک گله گوسفند هم برنمی‌آید.

از دیشب فکر می‌کنم اگر به عنوان یک چوپان ساده، در همین سال‌ها، اشتباهی به فرماندهی کل قوای کشورم می‌رسیدم، چه می‌کردم؟ آیا فقط بلدم ایراد بگیرم!؟
قبل از هر اتفاقی فرماندهان ارشد نظامی را جمع می‌کردم و می‌گفتم حالا که سیاست شما و مای سلطان فرمانده کل قوا، به درست یا به غلط، کمک رسمی به حماس و جهاد اسلامی و حزب‌الله و انصاراالله یمن شده، بالاخره اسرائیل هم تماشا که نمی‌کند و یک وقت یک غلطی می‌کند، نیروگاه مهمی از ما را می‌زند، بمبی در تهران می‌اندازد، مقامی از ما را می‌زند. سناریوی شما برای تلافی چیست؟
دیمونا، تلاویو یا حیفا و چطور!؟
چرت و پرت هم گوش نمی‌کردم، فقط برنامه‌ای قابل اجرا، نه به فضل امدادهای غیبی و نه با کمک امام زمان و از این حرفها.
حتما فرماندهان سناریویی واقعی دارند که اگر نداشتند همه‌شان را برکنار می‌کردم و در سیاست حمایت تسلیحاتی و علنی‌ام از گروه‌های غیردولتی، تجدید نظر اساسی می‌کردم.

اما منِ شبان بیسواد را موقعی برده‌اند به کاخ، که دیر شده. حمایت‌ها شده، اسرائیل هم سفارت و خاک کشورم را رسماً زده و کلی از فرماندهانم را به خاک و خون کشیده.
منِ که از جنگ همیشه بدم می‌آید، می‌دانم در جنگ‌ها غالبا نامردها پیروز می‌شوند. ولی از آن طرف هم می‌دانم پاسخ ندادن به تجاوز هم، عین بی‌عرضگی است و از فردا کشورم توسری‌خور کل جهان خواهد شد.
اول از همه برنامه‌های رادیو تلویزیون را قطع کرده، شخصا حاضر می‌شدم و گزارش اتفاقات را صادقانه به مردم و خبرنگاران می‌دادم. خیلی جدی، آرام و دلگرم‌کننده.
می‌گذاشتم خبرنگاران هم سؤال کنند تا جواب‌های صریح و محکمم چند بار تکرار شود، اینکه ما بر سر جان اتباع کشورمان، با کسی شوخی نداریم. ما ایرانیم و ایرانی ذلت نمی‌پذیرد و از این حرف‌ها.
همان‌جا اعلام می‌کردم حداکثر یک‌هفته به اسرائیل فرصت می‌دهم تا رسماً اعلام کند اشتباهی مرتکب شده و قصدش زدن کشورم یا سفارتخانه‌ام نبوده.
تمام خسارات وارده را می‌پردازد و ضمن عذرخواهی، تعهد می‌دهد از این پس قوانین بین‌المللی را رعایت کرده و دیگر از این غلط‌ها نکند. (مثلا خودم هم به قوانین بین‌المللی متعهد هستم!)

یک وقت عذرخواهی کرد و تعهد داد جبران کند. چه بهتر!
دنیا می‌فهمد من جنگ‌طلب نیستم و اسرائیل خیره سری کرده. کشورم برنده شده.
اما ظرف یک هفته عذر که نخواست هیچ، دقیقا خود سفارت و سفیرم را هم نشانه گرفت و کشت.
جهان می‌فهمد من قصد جنگ نداشته‌ام، اما اسرائیل دارد از جنگ استقبال می‌کند!
آن وقت به فرماندهان می‌گویم بسم‌الله سناریو را پیاده کنید.
مثلا اعلام کنید شهروندان شمال اسرائیل آنجا را تخلیه کنند، تا آسیب نبینند، چون به‌زودی یکی از مناطق شمال اسرائیل مورد هدف سنگین ما قرار خواهد گرفت.
بعد می‌گوییم حالا جنوب را تخلیه کنید، گنبد آهنین شما کلیدش در دست ماست!!
حالا ببینید ثمره غلط اضافی شما چیست.
قشنگ می‌زنم هااا.
به اینهایی هم که می‌گویند اسرائیل اصلا دنبال عکس‌العمل تو بوده، می‌گویم خفه شوید! من بنشینم نگاه کنم مردم کشورم آش و لاش شوند که نمی‌خواهم جنگ کنم، پس این همه موشک برای کِی بوده!؟

و اگر فرماندهانم بگویند نمی‌توانیم...
می‌گویم بسیار غلط کردید شاخ و شانه کشیدید.
غلط کردید نامنویسی کردید برای عملیات.
غلط کردید مشاوره دادید که مشکلی نیست.
همه را می‌فرستم برای چوپانی یا دادگاه صحرایی
و خودم هم متواضعانه استعفا می‌دهم.

- مردم یک فرمانده کل قوای دیگر انتخاب کنید. من ناتوان بودم. من گول خوردم، من حساب اینجاها را نکرده بودم. من مقصرم. اصلا خودم خودم را مجازات می‌کنم، قبل از اینکه دادگاهی‌ام کنید!

بعد یک چوپان می‌مُرد
و مردم از دست توهمات یک سلطان
نجات پیدا می‌کردند...

This comment was minimized by the moderator on the site

اشغالگر بد، اشغالگر خوب !

مهدی نصیری

مهمترین استدلالی که جمهوری اسلامی در ستیز چهل و دو ساله خود با اسراییل مطرح کرده، اشغالگری این رژیم است و این حرف درستی است. یعنی در میان آزادگان جهان، این امر پذیرفته شده ای است که کشور فلسطین توسط یهودیان صهیونیسم به اشغال در آمد و میلیونها شهروند فلسطینی از وطن خود آواره شدند و یا املاکشان مورد غصب قرار گرفت. اما سیاست اعلامی رهبران انقلاب در سال ۵۸ مبنی بر محو اسراییل به عنوان وظیفه ای دینی و ملی به شدت مورد سئوال بوده است.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی پیوندی وثیق با شعار محو اسراییل یافت در حالی که اکثریت مردم فلسطین و جهان عرب دیگر دنبال چنین هدفی نبودند و با دولت اشغالگر برای تشکیل دو دولت اسراییلی و فلسطینی به توافق رسیده بودند و این مصداقی بارز از مَثَل کاسه داغتر از آش بود. حتی در مقطعی قبل از وفات آیت الله خمینی که آقای هاشمی رییس مجلس بود، ایران نیز به سمت پذیرش این سیاست خردمندانه میل پیدا کرد و آقای هاشمی در گفتگویی اختصاصی با روزنامه کیهان در سال ۶۷ (با حضور من به عنوان مدیر و اعضای شورای سردبیری کیهان) رسما اعلام کرد که ایران دولت مستقل فلسطینی را (در کنار دولت اسراییل) به رسمیت می شناسد و این مصاحبه به عنوان تیتر اول کیهان منتشر شد.

جمهوری اسلامی در حالی سیاست تهدید و ستیز با موجودیت اسراییل را دنبال کرده که در برآیند نهایی هیچ توفیق قابل اعتنایی نداشته و بلکه از جهاتی عامل تقویت اسراییل بوده و صدها میلیارد دلار هزینه روی دست ملت ایران گذاشته است. مهمترین دستاورد ایران در مقابله با اسراییل این بوده که رهبری دست به یک پیشگویی پیامبرانه مبنی بر نابودی اسراییل در چند سال آینده زده اند و موجب مسرت و غرور اقلیت انقلابی مدافع نظام را فر اهم کرده اند و مانع از باز شدن مشتهای گره کرده آنها که پشتوانه مهمی برای تداوم نظام هستند، شده اند. و الا ایران در فراتر از این پیشگویی، ظرف سالهای اخیر نتوانسته است به حملات مکرر اسراییل به پایگاههای نظامی خود در سوریه و برخی مراکز نظامی در داخل ایران پاسخی بازدارنده بدهد و در ماجرای سرقت اسناد هسته ای و ترور دانشمندان هسته ای توسط موساد به شدت تحقیر شد.

اکنون می توان در این مساله نیز مانند بسیاری از مسائل دیگری که در سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی مطرح است، محوریت قدرت و حفظ هژمونی اقلیت بر اکثریت را دید و مطمئن شد که پای ارزشهای دینی و شرعی و نیز منافع ملی در میان نیست و مهمترین دلیل آن تناقضاتی است که در مورد این سیاستها رخ می دهد. مثلا اگر اشغالگری مهمترین گناه اسراییل و دلیل مخالفت ایران با آن به دلیل شرع و انسانیت است، چرا ایران از تجاوز اشغالگرانه پوتین به اوکراین حمایت و از آن به عنوان حرکتی تاریخ ساز یاد کرد؟! مگر اشغال خوب و شرعی و انقلابی هم داریم؟ آیا فلسطینی ها انسان تر از اوکراینی ها هستند؟ آیا اشغالگری که امری شرعا و عقلا حرام است، در مورد اوکراین تبدیل به حلال سیاسی شده است چون به حفظ نظام کمک می کند؟!

سیاست محو اسراییل و ارسال کمکهای بی دریغ مالی و تسلیحاتی به اقلیتی از فلسطینی ها در نوار غزه به همان اندازه سیاست ستیز با عربستان و ارسال کمک مالی و تسلیحاتی به حوثی های یمن برای اعمال فشار به عربستان، غیرشرعی و غیر عقلانی و غیر ملی است که اخیرا نظام تحت فشار و ارشادات دولت چین، دست از آن برداشت و تابلوی شیخ نمر را به عنوان نمادی از انگیزه دینی و انقلابی ایران در ستیز با عربستان از خیابانی در مشهد پایین کشید و نشان داد که هرگاه حفظ قدرت اقتضا کند، همه شعارهای پرطمطراق و جوانِ انقلابی گول زن، به کناری نهاده شده و جام زهر چون جامی عسل سرکشیده می شود تا بساط قدرتی که به کام فقیهان و سرداران و کارگزاران بر سر قدرت و آقازادگان رانت خوار آنان بسیار خوش و شیرین آمده است جمع نشود.

و البته این اتفاق هر لحظه ممکن است با آمریکا و اسراییل هم رخ دهد و حرام شرعی تبدیل به واجب سیاسی شود، هر چند که این اتفاق به هر دلیل رخ دهد می تواند مورد خشنودی ملت رنجدیده و فقیر و تحقیر شده ایران از سالها سیاست ورزی ویرانگر نظام شود. پیشنهاد این قلم این است که نظام کمی بیشتر فکر کند و اجازه ندهد چینی ها و یا احیانا آقای پوتین که روابطی ویژه با اسراییل و نتانیاهو دارد، باعث و بانی این تغییر سیاست شوند بلکه خودش مبتکر آن باشد تا کمتر مورد طعن مردم جهان و ایران واقع شود.

ضمنا در حوادث اخیری که در این سرزمین اشغالی رخ داد و جناح اقلیت با حضوری گسترده در خیابانها مانع از زیاده خواهی های تمامیت طلبانه نتانیاهو شد، درس بزرگی از دموکراسی و مردم سالاری برای ایران وجود دارد. چه ایرادی دارد کشوری مدعی اسلامیت از کشوری صهیونیست و یهودی درس بیاموزد. مگر اخیرا درس سیاسی مهمی از چینی های ملحد و بی خدا نگرفت؟!
۱۴۰۲/۱/۲۵

This comment was minimized by the moderator on the site

عراق: نمی خواهیم طرفی در درگیری ایران و آمریکا باشیم/ آمریکا به ما در سرنگونی صدام و چشیدن طعم آزادی کمک کرد

السودانی نخست وزیر عراق: دو دهه پیش، آمریکا به مردم عراق برای سرنگونی رژیم صدام حسین و تاسیس پایه های یک نظام دموکراتیک کمک کرد و همین موضوع به عراقی ها این امکان را داد تا برای نخستین بار طعم آزادی را بچشند.بنابراین ما نمی خواهیم طرفی در درگیری ایران و آمریکا باشیم./شفقنا
پ ن:اگر امریکا نبود تا صدها سال دیگر مردم عراق طعم آزادی را نمی چشیدند
@TahlilZamane


یک هدف،شش پرسش

جمهوری‌اسلامی از آغازهای تأسیس، محو و نابودی اسرائیل(اشغالگر) را جزو اهداف قرار داده است.‌ در این ارتباط حتما شورای عالی امنیت ملی، پاسخ های دقیقی برای شش پرسش زیر از پیش آماده داشته است:

۱- آیا با درنظر گرفتن همه جوانب، نابودی اسراییل از دیدگاه های حقوقی، سیاست بین الملل و نظامی، شدنی است؟!
۲- بر فرض قدس آزاد و الفتح یا حماس و یا هردو حاکم شدند، از کجا معلوم که چنین دولتی، متحد ترکیه، عربستان، امارات، قطر و... نشود؟ مگر سه دولت همسایه شیعی ایران (عراق،‌بحرین،‌ جمهوری آذربایجان) با ایران متحدند؟
۳- آیا سرانجام دشمنی و تداوم جنگ فرسایشی کنونی، به منزله تضعیف درازمدت توان ملی ایران و ایرانیان نخواهد بود؟
۴- آیا با پایان یافتن گریزناپذیر جنگ غزه، پیمان صلح ابراهیم دوباره در مسیر گسترش و بلکه فراگیری و جهان‌شمولی قرار نخواهد گرفت؟
۵- آیا تمرکز بر یک هدف دور، با آینده نامشخص، دولت را از تمرکز بر مسائل نزدیک و حیاتی درونی و همسایگی باز نخواهد داشت؟
۶- طی چند دهه اخیر، تا کنون جمهوری‌اسلامی در جهت همراه کردن با هدف نابودی اسراییل، از 7 قدرت فرامنطقه ای( اعضای شورای امنیت، آلمان، ژاپن) و 14 قدرت برتر منطقه ای (برزیل، هند، استرالیا، مکزیک و...) چه دولت هایی را با خود همراه و متحد کرده است؟
یدالله_کریمی_پور

This comment was minimized by the moderator on the site

بازدارندگیِ نظامی یا انگشت‌نمایِ دشمن‌شدن؟

زیبنده است، امیران لشکر و اسپهبدان را برای ماموریتی به کشور نوپای پاکستان گسیل کنند، تا چند روزی گرد و غبار از یونیفورم نظامی‌شان بتکانند و درس بازدارندگی را از ارتشبدهای مصمم پاکستان بیاموزند.
وقتی رجز بخوانی و در عمل بمانی؛ مضحکه‌ی مردمت و انگشت‌نمای دشمن خواهی شد. این سخن سان تزو نیست، اسپهبدی از تپورستان با شما سخن می‌گوید: «اگر مرد جنگ نیستید، رجز نخوانید و بر طبل جنگ ندمید. اما اگر بر ایمان خویش لرزانید، یونیفورم‌هایتان را در اِشکاف اتاق جنگ بایگانی کنید، و قُپه‌هایتان را بِکَنید و جای آن یک حلبیِ نیم‌دایره هم بکارید کافیست!»

اما پر بیراه نیست که سخن سان تزو را هم بشنوید، او می‌گوید: «اگر شما خود و دشمنان را بشناسید، از نتایح حاصله از صدها جنگ نباید هراسی داشته باشید، اگر شما خود را بشناسید و لیکن دشمن را نشناسید، برای هر پیروزی که بدست می‌آورید از رنج یک شکست نیز بی‌بهره نخواهید بود، اما اگر نه خود را می‌شناسید و نه دشمن را، در تمام جنگ‌ها شکست خواهید خورد».

غلامرضا علیزاده

This comment was minimized by the moderator on the site

مارکو‌ روبیو، سناتور آمریکایی: ایران می‌خواهد از خاک خود حمله‌ای گسترده علیه اسرائیل انجام دهد.

اسرائیل فورا با ضدحمله شدیدتری در داخل ایران پاسخ خواهد داد.

آنچه بعد از آن اتفاق می‌افتد، خطرناک‌ترین لحظه خاورمیانه پس از سال ۱۹۷۳(جنگ‌ یوم‌کیپور) است.
@TahlilZamane

This comment was minimized by the moderator on the site

به جای نگرانی از جنگ، چیپس بخور!

دیشب ایران‌مال غلغلهٔ روم بود. مردمی که برای تماشای رقص فواره‌ها دور حوضِ مجتمع ازدحام کرده بودند، احتمال وقوع جنگ در کشور، برای‌شان دغدغهٔ آخر هم نبود! گویی معمولاً اخبار مربوط به تهدیدهای متقابل ایران و اسرائیل را دنبال نمی‌کنند و یا بخصوص جدی نمی‌گیرند!
معدود آدم‌هایی که به صحبت در این باره علاقه نشان می‌دادند، با خیال راحت بر این باور بودند که حداکثر، اتفاقی مانند حمله به پایگاه آمریکا در عین‌الاسد پیش می‌آید یعنی با اطلاع طرف مقابل و بدونِ تلفات انسانی تا واکنش جدی در پی نداشته باشد.
حرف مرا که تکرار آن نوع "انتقامجویی" این بار ممکن است مورد قبول حامیان تندروی حکومت قرار نگیرد و از لحاظ حیثیتی کار را بدتر کند، بی‌اهمیت می‌دانستند!
می‌گفتند؛ این نوع تحلیل‌ها نتیجهٔ ذهن منطق‌گرا و خوش‌باورانهٔ توست! آنها اصولاً محاسبات و نگرانی‌هایی از این قبیل ندارند و بنا به اقتضای منافع و منازعات محافل درونی و کوچک خود عمل می‌کنند!
خلاصه اینکه، من با نگرانی خبرهای مربوط به "حملهٔ قریب‌الوقوع" را دنبال می‌کردم و آنان با بی‌تفاوتی، چیپس‌ پیاز جعفری‌شان را می‌جویدند. پیشنهادشان به من هم این بود که به جای تعقیب اخبار و دل‌نگرانی‌های بیهوده چیپس بخورم!
#احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

حمله به ساختمان دیپلماتیک ایران
مکانیزم ماشه را فعال کرد


حمله به ساختمان دیپلماتیک ایران در سوریه پایان جنگ اسراییل با حماس در غزه را رسما اعلام کرد.
جنگ با حماس تمام شده و باید به سایر جبهه ها از جمله به حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی پرداخته شود.
اسراییل می گوید با زدن ساختمان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه فصل جدیدی از معادلات و محاسبات سیاسی در حال رقم خوردن است.
فراموش نکنیم که منطقه آبستن وقایع جدید است و دیگر به وضع قبل از حمله باز نمی گردد این یک تصمیم خلق‌الساعه و صرف اسرائیلی نبوده بلکه همه کشور ها با هم از جمله آمریکا و انگلیسی از آن حمایت و با اسراییل همکاری داشته اند با این حمله می رود که جبهه مقاومت و جاه طلبی های جمهوری اسلامی در خاور میانه به تاریخ بپیوندد و وارد یک اپوخه و سرفصل جدیدی بشود که با راهبرد غرب و آمریکا و همپیمانان عرب منطقه مطابقت دارد.
نقشه راه جدیدی برای امنیت و دموکراسی و برسمیت شناختن کشور فلسطین و ارتباط دیپلماتیک همه کشور های عرب و مسلمان با اسرائیل در خاور میانه است و این نقشه راه از فردای روز حمله معطل پاسخ جمهوری اسلامی است و در روز های آتی جمهوری اسلامی باید تصمیم خود را بگیرد یا جنگ و یا عقب نشینی و مذاکره با آمریکا و کشور های غربی است.

اگر جمهوری اسلامی پاسخ نظامی را انتخاب بکند به مثابه جنگ است و مکانیزم ماشه فعال می شود و سطح پاسخ اهمیتی ندارد نفس پاسخ به منزله جنگ با جمهوری اسلامی است! و شدت و حدت آن بستگی به سردمداران جمهوری اسلامی دارد که نسبت به دغدعه های جهانی و ابراز نگرانی های موجود با جامعه جهانی همکاری های لازم را بکند سطح همکاری ها چند بخشی هستند اول همکاری حقوق بشری و بعد توقف برنامه موشکی و هسته ای و جمع کردن کامل بساط نیابتی ها و خروج از سوریه است.
پیام روشن است بازی تمام شده و اینجا آخر خط است!
آمریکا و انگلیس قاطعانه اعلام کردند که ما منتظر پاسخ جمهوری اسلامی و در عین حال آماده جنگ هستیم .
کشکول اقبال

This comment was minimized by the moderator on the site

تحلیلی کوتاه- شواهد و قرائن و پازل ها را کنار یکدیگر بگذاریم می رسد به این موضوع که بازیگردان اصلی «روسیه» است

بیش از ۱۸ مهره اصلی سپاه در عراق لبنان سوریه در چندماه اخیر کشته شده است و به ناگاه هفت مقام ارشد سپاه در کنسولگری جمهوری اسلامی «گرا» داده میشود تا اسراییل با هواپیمای امریکایی منهدم کند

پوتین ثابت کرده همیشه برای اهداف خود با رهبران کشورها ماه عسل می رود زمانی با نتانیاهو و امروز با خامنه ای و رهبر چین..

پوتین چنددهه است قول ایران اتمی را به خامنه ای داده است اما تا امروز توانسته با این حربه میلیاردها دلار از جمهوری اسلامی بتیغد‌ و باج بگیرد

در نهایت باور به این نکته برسیم که روسیه بر سر اتمی شدن جمهوری اسلامی قمار خواهد کرد و برای اهداف خود مطمئنا خنجر خود را به جمهوری اسلامی می زند

روسیه بازیگردان جنگی شده که ایران اتمی را قربانی تسخیر اوکراین و تسخیر نفت جنوب و شمال میکند

امضا و دستور اتمی نشدن ایران توسط پوتین صادر میشود تا با جنگ ساختگی که در حال وقوع آن است سایت های اتمی منهدم شود

خامنه ای چه تصمیم به جنگ علیه اسراییل کند چه مخالفت کند٫ اسراییل و امریکا با چراغ سبز روسیه سایتهای اتمی را می کوبند

باید در نظر گرفت امریکا و اسراییل زوج جدید پوتین برای ماه عسل میشوند یا خیر…

کافیست غرب زیر پای زلنسکی را در روزهای آینده خالی کند زلنسکی تنها بماند و از اینسو پوتین نیز زیر پای خامنه ای را به نفع غرب و اسراییل خالی کند…

شروع و پایان در یک لحظه اتفاق می افتد

https://t.me/Kian_Newss

This comment was minimized by the moderator on the site

فلاحت پیشه: نباید در دامی که اسرائیل برای جنگ پهن کرده، افتاد /کسانی که کشور را منزوی کردند و شعار دادند، فرزندان‌شان را مامور خروج ثروت از کشور کرده‌اند

حشمت الله فلاحت پیشه عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با #اصلاحات_نیوز به تحلیل آخرین وضعیت احتمال پاسخ ایران به حمله اسرائیل می‌پردازد و می‌گوید:

آن چیزی که میان ایران و اسرائیل در حال شکل گیری است، جنگ نیست، فتنه است.

احتمالا ایران یک نوع اقدام ترکیبی علیه اسرائیل صورت دهد. یعنی از مناطق مختلف از یمن و عراق تا سوریه و لبنان اقداماتی را انجام دهد، اقداماتی که شاید از خاک ایران نباشد، اما مارک ایرانی داشته باشد و انتقام را بگیرند.

رسانه های مختلفی که محرک جنگ هستند، مولفه‌های مشکوکی‌اند که برای ایران یک دام پراکنده‌اند، نباید در این دام افتاد.

برخی از سیاستمدارانی که بیشترین شعارها را می‌دهند، بخشی از اعضای خانواده‌شان را مامور کردند تا ثروت های مملکت را به خارج منتقل کنند. اینان هیچ آسیبی از جنگ نمی‌برند، آسیب اصلی جنگ متوجه مردم است.

https://eslahatnews.com/?p=25187

This comment was minimized by the moderator on the site

رسانه امریکایی: ایران از خاک خود به اسرائیل حمله می کند / بلومبرگ: واکنش ایران، نزدیک است

سایت خبری امریکایی آکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی گفته است که آنها "برای یک حمله مستقیم بی‌سابقه از خاک ایران با استفاده از موشک‌های بالستیک، پهپادها و موشک‌های کروز آماده می‌شوند".

این مقامات که نام انها اعلام نشده گفتند: "در چنین سناریویی، اسرائیل با حمله مستقیم به ایران پاسخ خواهد داد".

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ هم ساعاتی پیش به نقل از افراد مطلع از گزارش های اطلاعاتی امنیتی خبر داد امریکا و متحدانش "بر این باورند که پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق نزدیک شده است".

این منابع به این رسانه امریکایی تایید کردند حمله احتمالی "ممکن است در روزهای آینده با استفاده از موشک‌ها یا پهپادهای با دقت بالا انجام شود"./عصر ایران
????@MohandesMirHosseinMousavi

This comment was minimized by the moderator on the site

کل دنیا آسیب می‌بیند

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری گفت "ایالات متحده با برخی از شرکای خود در اروپا، چین و ترکیه تماس گرفته تا از تهران بخواهد از تنش با اسرائیل خودداری کند"

میلر گفت: "ما همچنان نگران خطر تشدید تنش در خاورمیانه و به‌ویژه تهدیدات ایران علیه اسرائیل در روزهای اخیر هستیم و نه تنها کشورهای منطقه، بلکه کل جهان از نظر اقتصادی از درگیری بین اسرائیل و ایران آسیب خواهند دید"

ایران نمی تواند جنایت صهیونیست ها در دمشق را نادیده بگیرد آن‌هم در حالیکه مجامع بین‌المللی هیچگونه عمل بازدارنده ای علیه اسرائیل از خود نشان نداده اند.
@j_sh_sammonjezi

This comment was minimized by the moderator on the site

جروزلم پست به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد وزیران خارجه عربستان سعودی، قطر، امارات و عراق پس از گفت‌وگو با مشاور ارشد جو بایدن در امور خاورمیانه، با وزیر خارجه ایران تماس تلفنی داشتند و این پیام آمریکا را منتقل کردند که تهران باید از افزایش تنش با اسرائیل پرهیز کند
????طبق این گزارش، آمریکا در این پیام به ایران گفته تشدید تنش‌های ایران و اسرائیل تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه را بی‌اثر می‌کند.

https://t.me/+iK-468eUZ8tlYTQ0

This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام : علی الظاهر با وساطت وارسال پیام‌ آمریکا ومکالمات تلفنی مقامات چند کشور اروپایی نظیر آلمان ، انگلیس و چند کشور عربی مانند امارات ، عربستان و....وهمچنین ترکیه ،فعلا" خطر بروز جنگ بین ایران واسرائیل فروکش کرد .

This comment was minimized by the moderator on the site

انتقام سخت :
سردار آبنوس مشاور رئیس سازمان بسیج گفت : چرا مساله رو کوچیک می کنین و انتظار دارین یه موشک بزنیم به اسرائیل بعدش اونا یک موشک بزنن وسط نماز جمعه. آیا این انتقام سخت نیست که در نوروز ۲۶۰ میلیون سفر ثبت شده و مردم در آرامش و تفریح رفتن سفر؟؟ مؤمنان حواسشون جمع باشه دشمن می خواد یه بازی جدید راه بندازه.

یکی از سخنان این سردار استقبال کرده ضمنا میگه آمار سفر غلطه. درستش دویست و پنجاه و نه میلیون و نهصد و نود و نه هزارو نهصد و نود ونه سفر بوده ، چون من می خواستم برم سفر اما پولم نرسید، نرفتم
مصطفی علی ربانی

This comment was minimized by the moderator on the site

درود بر شما. هیچ جنگی درکار نخواهد بود ، پایه های حکومتش سست تر از آن است که خود را درگیر جنگ خارجی کند

This comment was minimized by the moderator on the site

آیا مطمئنید؟

رسانه‌های عبری بی‌وقفه از حملهٔ قریب‌الوقوع ایران به اهدافی در داخل اسرائیل خبر می‌دهند.
مقام‌های اسرائیلی‌ در رده‌های عالی نیز مرتب تهدید به پاسخ قاطع به هر نوع حملهٔ ایران می‌کنند.
آیا جمهوری اسلامی مصمم به حملهٔ مستقیم از خاک ایران به اسرائیل است؟
من نمی‌دانم.
آیا در صورت انجام چنین حمله‌ای، اسرائیل واقعاً پاسخ می‌دهد؟
من مطمئنم که پاسخ می‌دهد.
آیا مسئولان جمهوری اسلامی به فرض تصمیم نهایی برای حمله از خاک ایران به اسرائیل، مطمئن هستند که دولت نتانیاهو پاسخ نمی‌دهد؟
اگر مطمئن هستند از کجا این اطمینان به دست آمده است؟ و اگر مطمئن نیستند، آیا با فرض پاسخ متقابل اسرائیل همچنان به انجام حملهٔ مستقیم اصرار دارند؟
در صورت حملهٔ متقابل اسرائیل، گام بعدی جمهوری اسلامی چه خواهد بود؟ نادیده‌انگاری؟ یا تلافی مجدد؟ نادیده‌انگاری در آن مرحله که شرایط را از پاسخ ندادن در این مرحله بسیار سخت‌تر می‌کند! تلافی مجدد هم که ورود به دل جنگی ویرانگر و بی‌سرانجام است، همان جنگی که مسئولان کشور وعده داده بودند کشور را هرگز دچار آن نخواهند کرد.
احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

در تاریخ باید بنویسند. در شب و روزهایی که احتمال جنگ ایران و اسرائیل از رگ گردن به کشور نزدیک بود و نیاز به وفاق ملی و همبستگی میان دولت و ملت همانند کیمیا ارزشمند جلوه می کرد، خطیب نماز جمعه پایتخت را کسی گماشتند که خبر رسوایی مالی او سبب نفرت بسیاری از مردم شده بود!
انگار ج. اسلامی بیش از مردم، به موشک و پهپادش تکیه کرده است. @Falaakhon

This comment was minimized by the moderator on the site

جنگی وسیع هرگز نخواهد شد

سلام عزیزان
سیاست کلان تحت نظر رهبر است رهبر مشاورانی دارد و مشاوران میدانند در جنگ وسیع آنهم از آن دور و بعید بودن هدف، برای نیل به پیروزی

اول جبهه جنگ به زر وابسته است تاپشتوانه داشته باشد ازسیر کردن شکم سرباز تا داشتن وسیله پرواز از درخط داشتن سربازان منسجم و منضبط تحت امر مستقیم خط شکن تا کشتی جنگی ناوشکن

تامین هزینه این نیروهای نیابتی سرسام آور است که پولش دیگر موجود نیست

دومین اصل چنین جنگی داشتن طیب خاطر در عقبه تا با فراغ بال قرار گرفتن درخط مقدم جبهه

توجه داشته باشیم عقبه ما درجنگ تنها ایران بااین گرفتاریهای داخلی نیست،
درسوریه عقبه مطمینی نداریم جاسوسان اسراییل رخنه دارند روسیه وبشاراسد دوستان مطمینی نیستند
درلبنان چنین مشکلی داریم دولت لبنان حاضر بهمکاری نیست حسن نصرالله هم راغب برود جنگ وسیع نیست
درعراق هم حکومت عراق با گروههای تخت نفوذما مشگل دارد
یمن تحت محاصره کشتیهای جنگی هواپیماهای غربیست
کل این نیروهای نیابتی بی انضباط واتش باختیار وکارخراب کن هستند ای بسا دربینشان مزدور اسراییلی باشد

بدین صورت جنگ رسمی وسیع بااسراییل که ناو هواپیما بر ثابت غرب محسوبست پای دیگرکشورهارارایصحنه کشیده وجنگ وسیع وطولانی میشود که شرایط کشور ما برای چنین جنگی وسیع مناسب نیست

مشگلات
ارزی 10000برابر کوچک شدن ریال درمقابل سایر ارزهای بین المللی،
کافی نبودن زرادخانه کشور برای تدارک یک چنین جنگی باین ابعاد
سیر بودن شکم مردم درعقبه جنگ زیرا نفرات شکم گرسنه درعقبه جنگ مشگل ساز خواهند بود
درجنگ وسیع واشکار شدن ضعف‌ها تجزیه طلبان دست باسلحه می‌شوندکه رهبر طبعا ازاوضاع مطلعست

همه ما ارزو داریم این اسراییل نژاد پرست ضد بشر مهار شود اما سازوکار میخواهد که فعلا نیست

متعصبین اینقدر اصرار بجنگ واقدام متقابل نکنید هیچکس درمورد این جنگ سخنی نگوید مشکل ماتنها اسراییل نیست خاینینی هستند درعقبه
اسراییل ازکجا می‌دانست درساختمان کنسول گری درد مشق فرماندهان سپاه جلسه دارند نقطه ضعف ما اینججاست ودیگر مشگل ما اینست کشورهای عربی بااسراییلند نه باما

زمانی می‌توانیم بجنگیم که سازوکارها آماده باشد بگذارید قضیه راگذشت زمان حل کند تحریک نکنید بزیان کشوراست

This comment was minimized by the moderator on the site

بیاییم بیطرف ونظاره گر باشیم

نه بحکومت بگوییم بااسراییل جنگ نه بگوییم جنگ نکن نه بگوییم فرصت مناسب
ببینیم چه میکنند اینها درجنگ باشند جوانان مان راقربانی میکنند هزینه جنگ را ازکیسه ما تامین صلح کنند باما سرجنگ دارند گاهی بگیسوی زنان گیر میدهند گاهی به سبیل مردان
الان اینطور که معلومه سرجنگ ندارند و ازاین روزها به جبهه نبرد گیسوی زنان لشگر کشی میکنند پس هیچ نگید
بگذاریتشات بحال خودشان ببینیم چه
میکنند

This comment was minimized by the moderator on the site

تهدید پلیس ایران به دور جدید سخت‌گیری‌ها درباره حجاب از «شنبه ۲۵ فروردین»
فرماندهی انتظامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که از روز شنبه ۲۵ فروردین سخت‌گیری‌ها درباره حجاب را افزایش خواهد داد.
در این بیانیه به دختران و زنان هشدار شده است تا حجاب را «آنگونه که شایسته است رعایت کنند»، در غیر این صورت «پلیس بر اساس وظایف خویش، با ناقضان قانون حجاب و عفاف برخورد قانونی می‌کند.»
پیشتر احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور، گفته بود «از شنبه هفته آینده افرادی که در معابر عمومی، خودرو و یا در اماکن تجاری اقدام به کشف حجاب کنند با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.»
بنابر اعلام آقای رادان، «در حوزه خودرو بار اول به فرد تذکر و توجه داده می‌شود و بار دوم خودرو توقیف می‌شود به سه نحو ممکن؛ توقیف الکترونیکی یا توقیف در محل یا توقیف در پارکینگ.»
فرمانده انتظامی ایران همچنین با هشدار به اصنافی که «متصدیانش احیاناً کشف حجاب می‌کنند»، گفته بود در صورت این کار آنها «اخطار پلمب گرفته و پلمب می‌شوند و این موضوع شامل باغ تالارها، رستوران‌ها و مراکز بزرگ از این دست هم می‌شود.»

This comment was minimized by the moderator on the site

پخش مستقیم. ساعات پرالتهاب برای ایران و خاورمیانه؛ از گزارش حمله «قریب الوقوع» تا لغو برخی پروازهای تهران
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار ۱۱/۰۴/۲۰۲۴ - ۰۷:۱۸•به روز شده در ۰۸:۴۲
ناظران تحولات ایران و خاورمیانه چهارشنبه شب در پی گزارشی که واکنش نظامی ایران به اسرائیل را «قریب الوقوع» خواند ساعات پرالتهابی را پشت سر گذاشتند.
مقام‌های ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از زمان حمله هفته گذشته اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه از «تنبیه» اسرائیل و لزوم واکنش نظامی به آن سخن می‌گویند. محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران به همراه یکی دیگر از فرماندهان سپاه و شماری از افسران این نیرو در این حمله کشته شدند. پایگاه اینترنتی بلومبرگ چهارشنبه شب به نقل از منابع آگاه اطلاعاتی گزارش داد که آمریکا و متحدانش بر این باور هستند که حمله موشکی و پهپادی ایران به اهدافی در اسرائیل «قریب الوقوع» است. در این گزارش آمده است که این حمله ممکن است از داخل خاک ایران یا از سوی گروه‌های مورد حمایت تهران در منطقه صورت گیرد. اهداف احتمالی این حمله ارتش و مراکز دولتی اسرائیل عنوان شده است. همزمان با گزارش بلومبرگ شرکت هواپیمایی لوفتهانزا اعلام کرد که پروازهای خود به مقصد و از مبداء فرودگاه «امام خمینی» تهران را به دلیل «شرایط کنونی در خاورمیانه» متوقف کرده است. این شرکت هواپیمایی تقریبا هر روز یک پرواز از فرانکفورت به تهران و سپس از تهران به فرانکفورت انجام می‌دهد.


خبرگزاری مهر به نقل از وزارت دفاع ایران نیز نیمه شب گزارش داد که حریم هوایی ایران به دلیل برگزاری رزمایش نظامی بسته شده است. این گزارش مدتی بعد تکذیب شد و خبرگزاری مهر نیز آن را حذف کرد. گزارش‌های تائیدنشده‌ای از لغو برخی دیگر از پروازهای مسافربری به تهران نیز منتشر شده است هرچند بررسی جزئیات اطلاعات پرواز فرودگاه «امام خمینی» نشان می‌دهد که پرواز شرکت‌های هواپیمایی ترکیش ایرلاینز، فلای دوبی و پگاسوسِ، ایرفلوت و قطر ایرویز انجام شده است.

انتقام ایران از اسرائیل؛ روسیه در اوضاع نابسامان خاورمیانه خواستار خویشتنداری «همه کشورها» شد
پس از آلمان، روسیه نیز در واکنش به تحولات اخیر و قریب الوقوع بودن پاسخ تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل، روز پنجشنبه از کشورهای خاورمیانه خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهند.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک نشست خبری گفت: «آنچه در برهه کنونی خیلی مهم است این است که همه کشورها خویشتنداری خود را حفظ کنند تا منجر به بی‌ثباتی کامل اوضاع در منطقه نشود، آن هم در وضعیتی که پیش‌بینی شرایط و ثبات منطقه‌ای چشم انداز روشنی ندارد.»
سخنگوی نهاد ریاست جمهوری روسیه افزود: «همه شما به خوبی می دانید که ما ‍حمله به دفتر کنسولگری ایران را محکوم کرده ایم. ما محکومیت قاطع خود را در مورد این حملات اعلام کرده ایم. این حملات تمام اصول حقوق بین‌الملل را نقض کردند.»
همچنین وزارت خارجه روسیه از شهروندان این کشور خواست تا از هرگونه سفر به خاورمیانه و به ویژه به اسرائیل، لبنان و سرزمین‌های فلسطینی خودداری کنند.

اسرائیل برای سناریوهایی در مناطقی غیر از غزه آماده می‌شود
در بحبوحه نگرانی‌ها از آماد شده احتمالی ایران برای حمله به اسرائیل در پاسخ به قتل فرماندهان ارشد سپاه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه گفت: «اسرائیل به جنگ خود در غزه ادامه می‌دهد، اما همچنین در حال آماده شدن برای سناریوهایی در مناطق دیگر است.»
وی در اظهاراتی پس از بازدید از پایگاه نیروی هوایی تل نوف در جنوب اسرائیل که دفترش متن آن را منتشر کرد، گفت: «هرکس به ما آسیب بزند، ما به او آسیب خواهیم زد. ما آماده‌ایم تا همه نیازهای امنیتی اسرائیل را چه از نظر دفاعی و چه تهاجمی برآورده کنیم.»
مقامات ایران گفته‌اند که اسرائیل را برای حمله مرکبار روز ۱۳ فروردین به سفارتش در دمشق «مجازات» خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان با امیرعبداللهیان گفتگو کرد
وزارت خارجه آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که آنالنا بربوک، وزیر خارجه این کشور تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در مورد شرایط «پرتنش» خاورمیانه گفتگو کرد.
بنا به همین گزارش آنالنا بربوک تاکید کرد که جلوگیری از افزایش تنش در منطقه باید به سود همگان باشد.
برلین همچنین از همه طرف‌ها خواست تا رفتار «مسئولانه» داشته باشند و از خود «خویشتنداری» نشان دهند.

نتانیاهو: به هر کسی که به ما آسیب بزند حمله می‌کنیم
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه گفت که کشورش به هر کسی که آن آسیب بزند «حمله خواهد کرد».
نخست‌وزیر اسرائیل همزمان با تشدید تنش‌ها با ایران اظهار داشت که کشورش خود را برای «همه سناریوها و همه چالش‌ها» در عرصه‌های احتمالی جنگ آماده می‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه بار دیگر اسرائیل را بر سر حمله به کنسولگری ایران در دمشق به «تنبیه» تهدید کرد.


فرمانده سنتکام با وزیر دفاع اسرائیل دیدار می‌کند
مایکل اریک کوریلا، ژنرال آمریکایی و فرمانده سنتکام که روز پنجشنبه وارد اسرائیل شد قرار است با یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور دیدار کند.
سفر فرمانده سنتکام به اسرائیل همزمان با افزایش نگرانی‌ها از احتمال واکنش نظامی ایران به حمله به کنسولگری خود در دمشق صورت می‌گیرد.
مقام‌های مسئول آمریکایی در سازمان‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی طی روزهای گذشته با همتایان اسرائیلی خود برای هماهنگی‌ در مورد حمله احتمالی ایران در تماس بودند.
پایگاه اینترنتی «بلومبرگ» چهارشنبه شب به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که حمله ایران به اسرائیل در واکنش به کشته شدن محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد سپاه در حمله به کنسولگری ایران در دمشق «قریب الوقوع» است.


فرودگاه مهرآباد تهران تعلیق پروازها را تکذیب کرد
فرودگاه مهرآباد تهران روز پنجشنبه اعلام کرد که فعالیت پروازی در این فرودگاه روز چهارشنبه «نرمال» بوده است.
فرودگاه مهرآباد همچنین هرگونه تعلیق یا توقف پروازها به دلیلی به جز شرایط جوی را تکذیب کرده است. در اطلاعیه این فرودگاه آمده است که پروازها بین ساعت‌های ۱۶ تا ۱۷ و ۲۳:۳۰ تا ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه به دلیل وزش باد شدید، بارش باران و رعد و برق با تاخیر انجام شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: نیروهای ایرانی از بیم حمله اسرائیل موقعیت‌شان در سوریه را تغییر می‌دهند
سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه می‌گوید نیروهای ایرانی و اعضای گروه حزب‌الله لبنان از بیم حمله اسرائیل موقعیت جغرافیایی خود را در حومه دمشق و بلندی‌های جولان تغییر می‌دهند. بنا به همین گزارش نیروهای سپاه قدس در سوریه نگران حملات متناوب اسرائیل به موضع خود در جنوب دمشق و دیرالزور هستند.
این در حالی است که حمله هفته گذشته به کنسولگری ایران در دمشق نگرانی‌ها از درگیری نظامی در منطقه را افزایش داده است. محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به همراه شماری دیگر از اعضای سپاه در این حمله کشته شدند.
به گفته سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۱ عضو سپاه پاسداران در ۳۴ حمله جداگانه اسرائیل به سوریه کشته شده‌اند. بنا به همین گزارش ۲۰ عضو حزب‌الله لبنان نیز در همین مدت در حملات اسرائیل به سوریه کشته شده‌اند.

روسیه به شهروندانش نسبت به سفر به اسرائیل هشدار داد
وزارت خارجه روسیه به اتباع این کشور توصیه کرد که از سفر به خاورمیانه و به طور خاص اسرائیل، لبنان و سرزمین‌های فلسطینی خودداری کنند.
این توصیه در حالی مطرح می‌شود که نگرانی‌ها از احتمال درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل افزایش یافته است. وزارت خارجه روسیه دلیل توصیه خود را «تهدیدهای امنیتی» عنوان کرده است.

بلینکن در مورد تهدیدهای ایران با وزیر دفاع اسرائیل گفتگو کرد
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفتگویی تلفنی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به او اطمینان داد که کشورش از اسرائیل در برابر «هرگونه تهدید ایران و گروه‌های نیابتی‌اش» حمایت می‌کند.

لوفتهانزا پروازهایش به تهران را دستکم تا دو روز دیگر از سر نمی‌گیرد
شرکت هواپیمایی لوفتهانزا توقف پروازهایش به تهران را دستکم تا روز ۱۳ آوریل یعنی دو روز دیگر ادامه خواهد داد.
سخنگوی این شرکت هواپیمایی گفت که توقف پروازها از فرانکفورت به تهران به دلیل «نگرانی‌های امنیتی» صورت گرفته است.
لوفتهانزا پروازهایش به تهران را دستکم تا دو روز دیگر از سر نمی‌گیرد

امیرعبداللهیان با وزیر خارجه ترکیه هم تلفنی گفتگو کرد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که چهارشنبه شب با وزرای خارجه عربستان سعودی، قطر، امارات عربی متحده و عراق در مورد تحولات منطقه گفتگو کرده بود با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه نیز تلفنی صحبت کرد.
بنا به اعلام وزارت امور خارجه ایران دو طرف در مورد «آخرین تحولات منطقه‌ای به خصوص اوضاع فلسطین» تبادل نظر کردند.
طبق همین گزارش «واکنش‌ها و پیامدهای حمله موشکی اسرائیل» به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق از جمله موضوعات مورد بحث در جریان این گفتگوی تلفنی بود.
حسین امیرعبداللهیان و هاکان فیدان وزاری امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و #ترکیه طی تماس تلفنی، در خصوص روند توسعه و گسترش روابط تهران و آنکارا، همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای به خصوص اوضاع فلسطین گفتگو و تبادل نظر کردند.
وزرای خارجه دو کشور فرارسیدن عید سعید فطر را متقابلاً به… http://pic.twitter.com/gEiu4rw5Tv

گزارش‌ها از رزمایش مشترک نیروی هوایی اسرائیل با قبرس
رادیو گلگلتز در اسرائیل وابسته به ارتش این کشور گزارش داد که نیروی هوایی اسرائیل رزمایش مشترکی با نیروی هوایی قبرس انجام داده است.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که اسرائیل از حمله به خاک ایران در صورت واکنش نظامی تهران به حمله به ساختمان کنسولگری خود در دمشق، پایتخت سوریه سخن گفته است.
در گزارش رادیوی ارتش اسرائیل آمده که نیروی هوایی این کشور در جریان رزمایش مشترک با نیروی هوایی قبرس «حمله به اهداف سیار» و حملات «دوربرد» را تمرین کرده است.
یکی از خبرنگارهای رادیو گلگلتز در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «این رزمایش برای شبیه‌سازی حمله به ایران طراحی شده بود.»

آمریکا از سرنگونی ۱۱ پهپاد حوثی‌ها خبر داد
فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) روز پنجشنبه از سرنگونی ۱۱ پهپاد نیروهای حوثی یمن خبر داد.
خبر سرنگونی این پهپادها در حالی منتشر می‌شود که گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران یا گروه‌های مورد حمایت تهران به اسرائیل افزایش یافته است.
حوثی‌های یمن می‌گویند کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی در خلیج عدن را مورد هدف قرار داده‌اند.
نیروهای حوثی یمن طی ماه‌های گذشته به دفعات حملات موشکی و پهپادی علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند. آنها همچنین بارها مراکزی در اسرائیل از جمله ایلات در جنوب این کشور را هدف گرفته‌اند و در مقابل اسرائیل هم بارها از رهگیری و انهدام پهپادهای نفوذی خبر داده است.

مقام امریکایی: واکنش مشترک ما به همراه اسرائیل در صورت حمله ایران منتفی نیست
شبکه الجزیره به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که واشنگتن مشارکت با اسرائیل برای واکنش به حمله نظامی احتمالی ایران را منتفی نمی‌داند.
این مقام آمریکایی گفته است: «ما حملات مشترک به همراه اسرائیل را در صورتی که این کشور از سوی ایران یا وابستگانش مورد حمله قرار بگیرد منتفی نمی‌دانیم.»
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته است که حمایت کشورش از اسرائیل در صورت حمله ایران «آهنین» خواهد بود.
مقام امریکایی: واکنش مشترک ما به همراه اسرائیل در صورت حمله ایران منتفی نیست

سخنگوی لوفتهانزا در مورد لغو پروازها به تهران: به طور دائم شرایط خاورمیانه را رصد می‌کنیم
سخنگوی لوفتهانزا در مورد توقف پروازهای این شرکت هواپیمایی به تهران گفت که لوفتهانزا «به طور دائم» شرایط در خاورمیانه را رصد می‌کند و با مقام‌های مسئول نیز در ارتباط است.
لوفتهانزا اعلام کرده است که پروازهای خود به مقصد و از مبداء فرودگاه «امام خمینی» تهران را به دلیل «شرایط کنونی در خاورمیانه» متوقف کرده است.
شرکت‌های هواپیمایی لوفتهانزا و آسترین ایرلاینز (هواپیمایی اتریشی) تنها شرکت‌های هواپیمایی غربی هستند که همچنان به تهران پرواز دارند.
یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی اوکراین تقریبا ۴ سال پیش همزمان با تنش‌ها بین ایران و آمریکا بر سر کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس از سوی پدافند هوایی ایران سرنگون شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.
سخنگوی لوفتهانزا در مورد لغو پروازها به تهران: به طور دائم شرایط خاورمیانه را رصد می‌کنیم


«سفر فرمانده سنتکام به اسرائیل»
پایگاه خبری «آکسیوس» گزارش داده است که ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی ایالات متحده) همزمان با افزایش تنش‌ها با ایران به اسرائیل سفر می‌کند. به گفته دو مقام اسرائیلی این سفر روز پنجشنبه انجام می‌شود و هدف از آن «هماهنگی» در مورد حمله احتمالی ایران به اهدافی در اسرائیل است.
مایکل اریک کوریلا از فرماندهان ارشد ارتش ایالات متحده و مسئول امور خاورمیانه در میان فرماندهان آمریکایی است.

This comment was minimized by the moderator on the site

جبهه و پشتِ جبهه!
موفقیت در هر جبهه، مشروط به رضایت و وفاداری و استحکام پشتِ جبهه است. بی‌پرواترین و مجهزترین جنگجویان هم با پشتِ جبهه‌ای ناراضی و خشمگین، قادر به کسب دستاورد مهم و ماندگاری نیستند.
پشت جبهه را روزانه تحریک کردن و به خشم آوردن و با تقاضاها و مطالباتش خصمانه برخورد کردن و در همان حال جبهه‌ای را گشودن، ریسکی غیرقابل محاسبه است.
احمد_زیدآبادی

This comment was minimized by the moderator on the site

آیا بشاراسد تغییر پوزیشن داده است!
سید هاشم فیروزی
تکرار بی وقفه حملات اسرائیل در سوریه علیه استحکامات مورد استفاده حزب الله و ایران و همچنین وقوع ترورهای بزرگ و هدفمند گویی نشان از آن دارد اگر در برهه ای منافع «بشار اسد» بجهت ابقا در قدرت و مقابله با داعش همراهی با ایران بود، امروز ناظر به نظاره الگوی «توسعه» منطقه و نحوه ساخت «کاریزما و محبوبیت» در سران عرب حول ایجاد رفاه، پیشرفت و آبادانی، بنظر بسیار طبیعی می باشد که بشار اسد دیگر تمایلی به همراهی با ایران نداشته باشد!
گزاره معروفی در مورد نحوه حکمرانی ایران وجود دارد: ایرانی ها مرد جنگ هستند اما برای کشورداری خوب نیستند!
این مورد کنایه به عدم فهم الزامات کشورداری (توسعه، پیشرفت، رواداری و...) دارد.
گویی بشاراسد هم این گزاره را باور کرده و حالا که دیگر جنگی در میان نیست دارد سوریه را بدست اسرائیل برای ایران ناامن می کند تا در مقام کشورداری دیگران را الگوی خویش قرار دهد!
علی ای حال در این بین آنچه برروی زمین می ماند بدنهای مطهر بچه‌های مردم است که ناآگاه از معادلات کلان سیاسی و انگیزه های پشت پردهٔ جنگ در سوریه، با نیت پاک در این خاک به شهادت رسیدند.
«دیدبان حقوق بشر سوریه و خبرگزاری های عربی شامگاه سه شنبه ۲۱ فروردین گزارش کردند که در حمله افراد ناشناس به مقر سپاه پاسداران در شهر المیادین سوریه ۸  نفر با چاقو سر بریده شدند.»
«ارتش اسرائیل به زیرساخت های ارتش سوریه که توسط حزب الله استفاده می شد، حمله کرد.
دیشب ارتش اسرائیل به زیرساخت نظامی که در خاک سوریه قرار داشت حمله کرد که اطلاعات حاکی از استفاده حزب الله از آن است.»

مهدی اراکی:
سوریه با چه زبانی بگوید جمهوری اسلامی و عواملش را در کشورش نمیخواهد؟؟
مگر میشود به ساختمان یک کشوری توسط یک کشور دیگر حمله شود و با سکوت کشور میزبان روبه رو شویم؟
مگر میشود وزیر خارجه کشور به سوریه برود ولی هیچ استقبال رسمی از طرف دولت سوریه صورت نگیرد؟؟
مگر میشود ۸ نفر از سرداران و سربازان ایران سر بریده شوند و انتظار داشته باشیم همه این اتفاقها بدون گرا و کمک دولت سوریه باشد به دشمن؟
و هزاران مگرهای دیگه ...
بابا به پیر به پیغمبر دولت سوریه جمهوری اسلامی رو دیگه توی کشورش نمیخواهد حالا ببین کی گفتم!

This comment was minimized by the moderator on the site

بشار اسد هم
ایران را تنها گذاشت!

الحدث: دمشق اجازه نمیدهد جمهوری اسلامی از خاک سوریه اقدام تلافی جویانه علیه اسرائیل انجام دهد.

حکومت ایران ما
(در طی ۴۵ سال گذشته) صدها میلیارد دلار پول ایرانیان را برای بقای "بشاراسد" خرج کردند تا شاید روزی علیه اسرائیل وارد جنگ شود، حالا آن کسانی که فرزندانشان را فدای بقای این شیطان کردند، بگویند؛ شهید راه خیانت پ شرارت اسد خاین خاین زاده شدند؟! وااسفا

مهسا_امینی
https://zil.ink/Mrhalloo

This comment was minimized by the moderator on the site

سوالات بی‌پاسخ!
۱- چرا بعد از آن همه هزینه که مسأله حجاب و گشت‌های ارشاد روی دست کشور و حکومت گذاشت، حکومت هنوز همان راه‌ها ... را ادامه می‌دهد؟ چرا مردم را همچنان عصبانی‌تر می‌کنند؟ چرا وقتی نمی‌توانند مدیران عفیف و یا فرزندان عفیف داشته باشند، اصرار دارند "عفاف" دلخواه خود را در حلقوم جامعه فروکنند، حتی اگر فقط برایشان و برای مردم هزینه تولید کند؟

۲- چرا وقتی سال‌هاست مشخص شده که سیاست‌های آبی کشور (مانند ایجاد سدهای بزرگ، عدم کنترل برداشت‌های آبی، سیاست‌های غلط بسط کشاورزی و پیگیری "خودکفایی" در بعضی محصولات....) ما را به ورشکستگی آبی رسانده، هنوز همان سیاست ها را با قدرت ادامه می‌دهیم؟ آیا گاوخونی و زاینده‌رود و دریاچه ارومیه کافی نبود؟

۳- چرا وقتی سیاستگذاری خارجی کشور را به انزوای سیاسی کشانده است، هنوز به همان راه ادامه می‌دهیم؟ وقتی دشمنی با آمریکا و اسراییل هیچ ضرری به آنها نزده و فقط برای ما بحران ایجاد کرده، چرا هنوز بر همان طبل می‌کوبیم؟ وقتی مشخص شده که دوستی با کشورهایی چون کوبا و ونزوئلا آخر کار چیزی به ما نمی‌دهد، چرا اصرار داریم که ادا درآوریم که این دوستی‌ها چه قدر مفید است؟!

۴- وقتی تلویزیون ج.ا. هر روز مخاطبینش کم و کمتر می‌شود، چرا همان برنامه‌ها را با شدت بیشتری ادامه می‌دهند؟ وقتی تمام مخارج فرهنگی حتی یک ذره موفق نشده‌اند مردم را به آن طرفی که می‌خواهند سوق دهند، چرا ادامه‌ی آنها؟ چرا باید وانمود کنند که اینها تاثیری دارند؟

۵- وقتی مشخص شد که حمایت داخلی از صنایع خودرو به صورت حذف رقیب خارجی فقط این صنایع را ناکارآمدتر و مشتریان را ناراضی‌تر می‌کند، چرا همان سیاست ادامه پیدا کرد؟ چرا بیشتر شد؟ چرا همان سیاست به صنایع دیگر، چون تولید لوازم خانگی، تعمیم داده شد؟

۶- وقتی معلوم شد که صنایع نیشکر که همگی با برنامه‌ریزی دولتی ایجاد شده‌اند، مناسب محیط زیست خوزستان و خاک خوزستان و بارش‌های فصلی خوزستان نیستند، چرا مرتب بر وسعت آنها افزوده شد؟ چرا علیرغم ضررده بودن آنها و آب‌بر بودن آنها و تخریب محیط زیست، بر ادامه‌ی آنها پافشاری می‌شود؟

۷- وقتی سال‌ها پیش معلوم شد که صنعت هسته‌ای تمام منافع احتمالیش (که در حقیقت یکی بود: ساختن بمپ اتم!) در مقابل هزینه‌هایی که به مملکت تحمیل می‌کند بسیار ناچیز است، چرا بر ادامه‌ی همان راه اصرار شد؟

۸-چرا پدیده سخیف و زشت حمله و اشغال سفارت های دول خارجی توسط اوباش سیاسی مدام تکرار شده، و هیچ یک از خاطیان هم مجازات نشدند؟ چرا پدیده زشت بازداشت اتباع خارجی به منظور باج‌گیری مدام تکرار می شود؟ چرا این اقدامات که چهره زشت و خشن و وحشی از کشور ایجاد کرده و میلیاردها ضرر وارد کرده به عنوان یک سلاح سیاسی ایرانی رسمیت پیدا کرده؟ چرا حکومت ایرانی مکرراً به صورت و سیرت یاغیان و قطاع الطریق و قبایل وحشی عمل کرده؟

۹-چرا اجرای قانون و مجازات متخلفین فقط برای ملت معنا دارد و برای خیل وابستگان حکومتی هیچ جرمی حتی قتل، ترور، دزدی و فساد جنسی معنی عملی ندارد؟

۱۰-چرا کنترل دستوری قیمت‌ها و سهمیه‌بندی که منجر به تریلیون ها ضرر و ناکارایی و فساد شده در ایران همچنان به شدت و تعصب دنبال می‌شود؟

۱۱-چرا بیش از چهل سال است این کشور درگیر تورم مزمن ناشی از افزایش نقدینگی است و در حالیکه تمام کشورهای دنیا حتی طالبان راه جلوگیری از تورم را فرا گرفته‌اند، بزرگان ما فقط به ریختن اشک و ناله‌های جانسوز و نصیحت‌های پرگوهر به دولت و ملت اکتفا می‌کنند و گوششان را به حرف حساب می‌بندند؟ چه چیزی مایه این فساد عمیق اخلاقی و عقلی شده است؟

۱۲-چرا حتی حکومتی ظالم و ناآزموده و جبار و جاهلی مثل طالبان افغانستان خیلی از اشتباهات و خطاهای مزمن و مکرر ما قوم ایرانی را ندارد (چپاول و مصادره اموال، بی‌قانونی، ناامنی سفارتخانه‌ها، تورم، کنترل دولتی تجارت، فساد گسترده، تنش‌های بی‌دلیل خارجی و لافزنی‌های بی‌هدف،...)؟

چه مخلوطی از ایدئولوژی و تکبر و دروغ ما را به اینجا کشانده است؟
از گذشته بپرسیم: در مواقعی که می‌توانستیم جنگ با عراق را به نفع خودمان پایان بدهیم، چرا ندادیم؟ چرا اصرار بر چیزی غیرممکن (تسخیر عراق) کردیم که حاصلش شد کشتگان بیشمار از دو ملت هم‌آئین؟ آیا لازم بود که صبر کنیم تا کشور تا مرز ورشکستگی برود و تسلیحات زیادی (به خصوص هواپیماهای جنگی) از ما نابود شود تا تسلیم واقعیاتی چون روز روشن شویم؟
چرا ارز ۴۲۰۰ تومانی که از همان اول محتوم به شکست بود را گذاشتیم؟ چرا بعد که اشتباه بودنش حتی بر سیاستمداران و اقتصاددانانِ حامی این طرح (و از لحاظ عقلی ورشکسته) هم مشخص شد، باز ادامه دادیم؟ چرا همین روال قیمت‌گذاری را در یک سیکل معیوب مرتب تکرار می‌کنیم؟
@sokhanranihaa

This comment was minimized by the moderator on the site

جنگ تحمیلی بر مردم ایران

اینکه فرض کنیم دروغ رئیسی و دولتش مبنی بر تاثیر چند کانال تلگرامی در نوسان سازی دلار و طلا راست باشد یعنی اثرگذاری چند کانال تلگرامی فیلتر شده به مراتب قدرتمندتر از سود پاشی ۳۰درصدی، ارز پاشی ۲۰۰۰ دلاری مسافری و سکه و شمش فروشی بانک مرکزی است. یعنی رشته های خبر پراکنی ۲۴ساعته هزاران مجرای خبری حکومتی-دولتی از رادیو-تلویزیون تا خبرگزاری‌ها و مطبوعات و دهها هزار منبر و ... توسط چند کانال تلگرامی تحت فیلتر پنبه می شود. یعنی مردم ایران تحلیل چند کانال تلگرامی را بر کلیت مورد ادعا و حتی پول پاشی حکمرانی ترجیح می دهند. یعنی حکمرانی علی الخصوص دولت قادر به ایجاد اعتماد حداقلی اجتماعی نیست. یعنی حکمرانی هنوز هم قادر به فهم این نکته بسیار ساده و بدیهی نیست که مردم ایران براساس پیش بینی عقلانی گام برداشته و انتخاب‌های خود را انجام می دهند؟ یعنی حکمرانی نمی خواهد درک کند که در انتخابات اسفند بیش از ۸۰٪ پایتخت به ادعاهای حکمرانی- دولتی نه گفتند؟
اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مردم ایران در راهپیمایی پُر شور روز قدس رای و نظر خود را اعلام فرمودند شاید به معنای به رسمیت شناخته نشدن اعلام نظر مردم در انتخابات هم باشد. اما هنوز پاسخ به این نکته ساده ضروری است که آیا وارد ساختن ایران در جنگ با هر ابعاد و تبعاتی به خواست و اراده مردم ایران هم ارتباط داشته یا مردم ایران تنها باید تابع خواست و تمایلات چند مقام عالی رتبه مذهبی -سیاسی و فرمانده ارشد نظامی باشند؟ آیا مردم ایران هم می توانند مانند مانند مردم اسرائیل که علیه آغاز و ادامه جنگ در تل آویو و مقابل ساختمان فرمانده کل قوا تجمع اعتراضی مستمر دارند علیه تصمیم و اراده وارد ساختن ایران در جنگ به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان فرمانده کل قوا تجمع اعتراضی تحت امنیت جانی داشته باشند؟ آیا تصمیم به وارد ساختن ایران در جنگ علی الخصوص جنگ دیگران که فاقد کمترین ارتباط با منافع و امنیت ایران است به خواست مردم ایران هم مربوط است؟ یا مردم فهمیم و مومن ایران تنها مکلف به تبعیت و تحمل هزینه های مادی و معنوی تمایلات جنگی مقامات خواهند بود.
اینکه به نقل از سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان نوشتند فرد هتاک به شهدای کنسولگری ایران در دمشق شناسایی و دستگیر شد.
سازمان با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی شناسایی و دستگیر شد. شاید بشارت به شناسایی و دستگیری حیوانات پلیس نمایی باشد که با سوء استفاده از لباس و تجهیزات کامل پلیس به تخریب اموال و ضرب و شتم مردم همزمان با اعتراضات ۱۴۰۱ اقدام کردند حیوانات پلیس نما که کلاه با باند سفید داشتند.
اینکه کلیپ مورد اشاره جوان اصفهانی شناسایی و دستگیر شده حاوی چه صحنه یا مطالبی است که هتاکی به فرماندهان کشته شده در کنسولگری ایران در دمشق محسوب و احتمالاً مستحق مجازات باشد نمی دانم. اما شاید مانند هتاکی تلویزیونی عنصر فرقه ضاله مصباحیه با ساحت پیامبر اسلام(ص) و امام علی (ع) با حضور در محضر یکی از وعاظ اصفهان قابل توصیح و استغفار باشد یا مانند دزدی هزار میلیارد تومانی فلان عنصر دیگر فرقه ضاله شیعه انگلیسی با استرداد و بازگرداندن اموال به حوزه تحت ریاست عناصر دزدی خانوادگی قابل رفع و رجوع باشد. شاید مانند فرزند منافق و جاسوس مصطفی میرسلیم عضو مجمع اشخاص مصلحت نظام قبل از ورود به زندان مشمول عف و بخشش قرار گیرد.
اینکه پیشگیری بهتر از درمان است هنوز بعنوان اصلی عقلانی و مشروع شناخته می شود. لذا حکمرانی موظف است نسبت به آگاه سازی موارد موجب ابتلا ناخواسته مردم به جرم و گناه هتاکی که مهمترین مورد اشاره در محکومیت بسیاری از زندانیان سیاسی-امنیتی ایران است اقدام کنند. یعنی باید مشخص کنند اظهار چه مطالب و مفاهیمی مثلاً نسبت به شهدای کنسولگری هتاکی است؟ و چرا آشکار در تلویزیون شیخ پناهیان به ساحت پیامبر اسلام(ص) و تمام علی(ع) هتاکی محسوب نمی شود. یعنی باید مشخص کنند مصادیق و دلائل ماهیتی و معنوی توهین به مقدسات کدام است؟ لااقل توضیح دهند فحاشی و هتاکی چه کسانی در کشور یا حکومت توهین و فحاشی محسوب نمی شود؟ باید مشخص کنند چه کسانی برای دریافت حکم محکومیت به جرم توهین و هتاکی به مقدسات حتماً نیت خوانی خواهند شد؟ ۲۳فروردین
https://t.me/Khabar_Naghde

This comment was minimized by the moderator on the site

یک تحلیل سیاسی؛ جنگی نخواهد شد!
رحیم قمیشی
با یک اقتصاددان دانشگاهی صحبت می‌کردم، که این وضعیت اقتصاد کشور به کجا می‌رسد؟ منظور من بالا رفتن قیمت دلار و سکه بود و بی‌ارزش شدن مستمر پول ملی، بدون آنکه جنگی در گرفته باشد!
او که می‌دانست من درس سیاست خوانده‌ام پرسید، شما می‌دانی این جنگ قدرت در داخل کشور و این تهدیدهای جنگ با اسرائیل، و برخورد با بی‌حجاب‌ها و بی‌کفایتی مدیران ارشد کشور، به کجا خواهد انجامید؟
گفتم واقعا نمی‌شود تحلیل کاملی ارائه داد،
او گفت وضعیت تحلیل داده‌های درهم و برهم اقتصاد، از این هم بدتر است!
با خودم گفتم پس این همه تحصیل، و علمی که نتواند بگوید فردا پول ملی باز هم سقوط می‌کند یا نه، به چه درد می‌خورد!؟
حداقل یک پیش‌بینی علمی بکن، بعد بگو اشتباه شد! عامل دیگری آن را به هم زد.

برای اینکه خودم مشمول همان بی‌تحلیلی برخی اقتصاددان‌ها نشوم، نظرم را بگویم؛ ولو ساعتی بعد متوجه شوم اشتباه بوده.

حاکمان ایران از ۱۶ سال پیش در یک تصمیم مهم، بدون مصوبه مجلس و مجمع و مراجعه به کارشناسان واقعی، تصمیم گرفتند، به‌جای کار بر روی دفاع سرزمینی در برابر تهدیدهای اسرائیل، انرژی و بودجه خود را صرف گروه‌های نیابتی در منطقه کنند.
شاید ایران اگر از همان موقع بر روی تسلیحاتی برای مواجهه مستقیم با اسرائیل کار می‌کرد، در این زمینه پیشرفت‌هایی هم به‌دست آورده بود، اما چنین نخواست و نشد.
به هر دلیلی.

جنگ غزه، با وجود تلفات انسانی بالایش اما پرده از یک واقعیت پنهان برداشت. اسرائیل به موازات ایران، خودش را برای مواجهه با این سیاست ایران آماده کرده بود!
ورود حماس و جهاد اسلامی به نبرد مستقیم، متعاقب آن انصارالله یمن و حشدالشعبی عراق، فاطمیون و زینبیون، و نهایتا حزب‌الله لبنان، به درگیری با اسرائیل و منافعش، نتوانست آن رژیم را به زانو درآورد. حتی کشتار صورت گرفته در غزه که افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار داد، ذره‌ای در دفاع تمام قد آمریکا از اسرائیل کم نکرد.
ایران ناخواسته مجبور شد تمام کارت‌های خود را در ماجرای غزه بازی کند، و حال همه نیروهای نیابتی، که میلیاردها دلار طی سال‌های متوالی صرف تجهیزشان شده بود، عملاً به کار گرفته شده و ضمن ایجاد خراش‌هایی بر پیکره اسرائیل نتوانسته بودند، نقش خود را برای هدف نهایی، که در تهدید دائمی نگاه داشتن موجودیت اسرائیل بوده، ایفا نمایند.

ایران برای مواجهه مستقیم با اسرائیلی که نحت حمایت همه جانبه آمریکا باشد، برنامه موثر و واقع بینانه‌ای نداشته است. و هرگز نیندیشیده بود؛
برابر تلافی حمله اسرائیل و آمریکا، بدون گروه‌های نیابتی، چه باید بکند؟
به ویژه آنکه نظام، دیگر به آن حمایت‌های مردمی که بی‌برقی، بی‌آبی، گرانی، قحطی، بی‌بنزینی را بخواهند برای تقویت نظام تحمل بکنند، نیستند.
نظام می‌داند امروز حتی حقوق بگیرانی که وظیفه‌شان حمایت از نظام است، با یک ماه قطع حقوقشان، پشت به سیستم خواهند کرد.
امروز دیگر نمایش تهدید دشمنان، هیچ انگیزه‌ای بین طرفداران‌شان، برای حمایت از نظام، ایجاد نمی‌کند، بلکه به نارضایتی بیشتر آنها، و دفعشان منتهی خواهد شد. مردم عادی که جای خود دارند.

با همۀ مقدماتی که ذکر شد، می‌توان گفت؛
هیچ جنگی در راه نیست. جنگ‌ها شده.
چیز مهمی برای رو کردن نمانده.
تسلیحات ما در برابر تسلیحات آمریکا یک اسباب‌بازی بیشتر نیستند. آمریکا دست از حمایت اسرائیل برنمی‌دارند، تنگه هرمز بسته شدنی نیست، نیروهای نیابتی ۹۰ درصد پتانسیل خود را به فعل رسانده‌اند.
ایران هرگز برای چنین روزی آماده نشده بود.

به نظرم ورود ایران به هر جنگ مستقیمی با اسرائیل، یک دیوانگی بیشتر نیست.
و اسراییل و آمریکا از آن اقدام استقبال خواهند کرد.
بی پاسخی ایران نه از سر عقلانیت و با برنامۀ استراتژیکش، بلکه از سر ناتوانی‌اش برای چنین روزهایی باید محاسبه شود.
ایران یا عملیاتی بسیار خسارت‌بار را تدارک خواهد دید.
و یا خواهد پذیرفت، به همان نیروهای نیابتی، اکتفا کند!

شاید وقتش شده رمال‌های معتمدی را که گفته بودند بزودی اسرائیل سقوط می‌کند، از مجموعه مشاوران و تصمیم‌گیران سیستم، اخراج کنند. از نگاه آخرالزمانی دست بردارند، و بپذیرند اشتباه‌های بزرگ و متوالی داشته‌اند.

همه اینها را برای آن اقتصاددان نوشتم تا بگویم این هم تحلیل.
حالا بگوید با توجه به جنگی که نخواهد شد، دلار باز هم بالاتر خواهد رفت و ما بدبخت‌تر خواهیم شد؟
جنگ را خودمان می‌دانیم؛
قحطی و شورش و فرار مقامات و پولدارها
و چون حفظ نظام از اوجب واجبات است
جنگی نخواهد شد.
مگر از طرف نیابتی‌های بیچاره
که بلافاصله بگوییم
ما نبودیم!!

@ghomeishi3

This comment was minimized by the moderator on the site

هنر سیاستمدار فرار از جنگ است

ناصر دانشفر

گاه شرایطی پدید می‌آید که رگهای گردن مردم یک کشور متورم می‌گردد و بسیارشان بر طبل جنگ می‌کوبند. خلایق از اینکه توسط بیگانگان تحقیر شده‌اند، تهدیدشان کرده‌اند و یا از اینکه سرزمین مادری‌شان مورد هجوم قرار گرفته عصبانی‌اند. در این وضعیت اهل سیاست و سکان‌داران ادارهٔ کشور نباید تابع احساسات و خشم غیرعاقلانه شوند. آنها حق‌ ندارند به مانند مردمان عادی کوچه و بازار رفتار نمایند، وظیفهٔ آنان پرهیز از افتادن در بلای جنگ تا جای ممکن است.
البته این به معنای کوتاه آمدن در برابر تجاوز دشمن و یا مرعوب و سرخم کردن در مقابل خصم نیست، بلکه از آنجایی که پایان هر جنگی به صلح می‌انجامد، هنر این است که با تمهیدات لازم هم دفع دست‌درازی اغیار گردد و هم امکانات مملکت صرف امری چنین مصیبت‌زا نگردد.
ما تجربهٔ جنگ خانمان‌سوزی را پشت سر گذاشته‌ایم، اگر از این همه هزینهٔ مادی و معنوی درس نگیریم و دوباره خطاهای پیشین را تکرار کنیم، واقعاً استحقاقی جز عنوان ابله نداریم.
با شروع جنگ، میانجی‌گری توسط عقلای جهان نیز آغاز گردید. از دبیرکل سازمان ملل گرفته تا شورای امنیت، خانم گاندی ،حبیب شطی دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، یاسر عرفات و ضیاءالحق رئیس‌جمهور پاکستان و هیئت صلح سازمان غیرمتعهدها شامل وزیر خارجه کوبا، وزیر خارجه هند، وزیر خارجه زامبیا، رئیس دایره سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین همگی بارها و بارها تلاش کردند که آتش جنگ را خاموش کنند، اما مسئولان کشورمان با اصرار به سه شرط بررسی تجاوز و محاکمه متجاوز در دادگاه بین‌المللی اسلامی، خروج نیروهای عراقی قبل از آتش‌بس و بازگشت به قرارداد الجزایر باعث آوار شدن خسارت‌های غیرقابل جبران به وطن گردیدند.
البته باید به این نکته دقت کرد که برخی از شروط مذکور معقول و برخی قابلیت تعدیل داشته‌اند که شوربختانه حتی پس از فتح خرمشهر و دست بالای ایران در جنگ، با وجود پیشنهاد‌ات مطابق با منافع ملی ما، در این باره مدبرانه تصمیم‌سازی نگشت و شد آنچه که نباید می‌شد.
امروز نیز عده‌ای شیپور جنگ می‌زنند، برخی رگ غیرتشان برجسته گردیده و تازه متوجه شده‌اند که تجاوز به سفارت و دیگر اماکن دیپلماتیک کشورها جزئی از خاک آن سرزمین محسوب می‌گردد و لذا برای حمله به سرزمین‌های اشغالی و درس عبرت دادن به دولت غاصب اسرائیل بی‌تابی می‌نمایند. ورود به جنگ کار ساده‌ای است، اما خروج از آن به این آسانی‌ها نیست. این را اگر جوانان برافروخته متوجه نباشند، ما که دوران شبابمان را در جبهه‌های نبرد گذرانده و پیامد آتش‌افروزی صدام و لجاجت‌های حاکمان خود را به چشم دیده‌ایم، با گوشت و پوست‌مان درک کرده‌ایم.
اگر آغاز این جنگ به مانند طوفان الاقصی با شور شعف همراه شود، بدون تردید ادامه و اتمام آن سرانجام خیلی بهتری از سرنوشت مردم غزه برای ما نخواهد داشت. ما آنقدر توانمند نیستیم و دنیا به ویژه اردوگاه غرب در این باره چندان بی‌طرف نیستند که طبق پیش‌بینی مقام معظم رهبری طومار اسرائیل را در آیندهٔ نزدیک به هم بپیچیم، پس شکی نیست که ورود ما به این عرصه جز ضرر و زیان ثمری برای مردم‌مان نخواهد داشت.
اینجاست که باید جناب امیرعبداللهیان هنرمندی خود را به نمایش بگذارند. این را که محض خنده عرض کردم، اما از رهبری که خود اول بصیر عالم هستی می‌پندارند و خداوند از زبان او سخن می‌گوید، انتظار است که به گونه‌ای عمل کند که هم از حیثیت کشور دفاع کنند و هم مملکت را گرفتار آتش جنگ ننمایند.
به گمانم نسخهٔ عین‌الاسد برای درمان این دردی که پیامد راهبردهای ناصواب رهبری است، دوباره باید تجویز شود تا هم مایهٔ آبروی نظام نزد حامیان خود شود و هم خلق خدا را از این گردنهٔ هولناک نجات دهد.
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟؟؟
سنگی را به چاه انداخته‌اید که هزار عاقل هم از بیرون آوردن عاجزند، آخر چرا؟!!!

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در برخورد دوگانه با متهمین، و جام...
آیت الله جوادی آملی: مساله حجاب با سرنیزه حل نمی شود، بگیر و ببند اگر بدتر نکند، یقینا حل نمی کند. @...
- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
آیا پرونده ‎رضا ثقتی هم مشمول برخورد مؤمنانه شده است؟! (https://t.me/asrefori) رحمت‌‌اله...