ایران یکی از ایالت های امریکا و یا جمهوری از جمهوری های فدراتیو روسیه
  •  

28 شهریور 1402
Author :  
کاریکاتور؛ پوتین : من به شما نیاز دارم که برای من بمیری

پیرامون این سخنِ سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران که عنوان داشت : "شاه ایران را ایالتی از ایالات آمریکا کرده بود" باید متذکر شد که گیرم این گزاره درست، و شاه چنین کرد، اکنون دیگر او، نظام و افراد تحت فرمانش نیستند؛ سردار! خود از این سخن خود عبرت گیرید، چرا که امروز روزِ شماست، و بترسید که کسانی هم درآیند و همچون شما، چنین مدعایی را در مورد سیاستگذاران امروز تکرار کنند که : "شما ایران را به یک جمهوری از جمهوری های خودمختار روسیه (همچون چچن و...) کاهش دادید و..."، و به رغم تمام موازینِ امنیت و منافع ملی، انقلاب، اسلام، انسانیت، اخلاق و... با متجاوز روس در اوکراین همراه و همگام شدید.

سردار معظم! طعنه به رقیب، شیرین، و لبخند رضایت را بر لبانِ مدعی می نشاند، اما روندِ تاریخ نشان داده است که اشتباهات بزرگ، توسط مدعیان بزرگ، همواره تکرار و بازتولید می شوند، چه کسانی که در تاریخ نمی توان یافت که لاف همراهی و خدمت به مردم می زدند، اما به ضدمردمی ترین سیستم ها در جهان تبدیل شدند؛ چه مدعیان آزادی و آزادیبخشی که، به دشمنان هرگونه بروز و تبلور آزادی تبدیل شدند، و چهره مستکبرین تمامیت خواه و مستبدِ سابق را، سپید کردند؛ چه اهالی قلم و تفکر که، به دشمنان سرسخت قلم و تفکر تبدیل شدند، و در ذیل حاکمیت آنان قلم و تفکر را جولانگاهی نبود؛ چه مبارزین انقلابی که وقتی به پیروزی رسیدند، و قدرت را از آن خود یافتند، در موضع قدرت، با هرگونه اشکال مبارزه و اعتراض علیه خود، با مشت های آهنین مقابله کردند، و بهای اعتراض در سیستم آنان دار شد؛ چه استقلال طلبانی که در موضع قدرت، به وابستگانی بی جیره و مواجب و دربست و دنباله رو دیگران تبدیل شدند و...

شاید در بین هموطنان فردی را نتوان یافت که، کشور خود را ذیل یک کشور دیگر تعریف شده، و یا وابسته بخواهد، از این لحاظ، به حتم در غلتیدن در دامن شرق و یا غرب، البته محکوم است، اما در صورت صحت این سخنِ جناب سردار سلامی، خود ایشان بهتر از هر ایرانی از نتایج این همکاری شاه با امریکا باخبرند، همکاری "آقای محمدرضا" با امریکا باعث شد که ایران در جایگاه مجهزترین کشور خاورمیانه، بعد از اسراییل، از لحاظ تجهیزات نظامی قرار گرفت، و حداقل ما رزمندگان شاهدیم که از اول تا آخر جنگِ خسارتبار هشت ساله با رژیم بعث عراق، از سلاح هایی سود جستیم که هدیه همین دوره همکاری پهلوی دوم با غرب و به خصوص امریکا بود.

در آستانه شروع این جنگ خسارتبار (در 31 شهریور 1359) باید اذعان دارم و شهادت دهم که، بارها و بارها وقتی به داشته های خود، در مقابله با ماشینِ جنگی روسی سازِ صدام می نگریستیم، به آینده نگری شاه باید اَحسن می گفتیم، که این آینده نگری او در زمان حاکمیتش، در آن روزهای سختِ نبردِ نابرابر، دستگیر و کمکیار ما رزمندگانِ این جنگ شد، و آنچه او برای ما بجای نگذاشت، نبودش چقدر برجسته و مشهود بود، در زمانی که ما حتی از دسترسی به سیم خاردار برای دفاع در مقابل متجاوز بعثی هم محروم بودیم، چقدر به موشک هایی نیاز داشتیم که شاه نخرید و ما را در مقابله با جنگ موشکی اسکادهای روسیِ صدام، کاملا بی دفاع گذاشت، زمانی که هر روزه شهر مقاوم دزفول و دیگر شهرهای کشور را موشک های اسکاد روسی شخم می زدند، و ما موشکی برای شلیک متقابل و بازدارنده نداشتیم، و... لذا حداقل رزمنده ایی چون سردار سلامی نباید بدین دستاوردهای همکاری شاه با غرب خرده گرفته و بدان طعنه زند! که خود بر دستاوردهای خیره کننده آن همکاری کاملا واقف و البته بهره مند بوده و هست.

و اگر او، این را حق خود می داند، این نکته را هم باید توجه کند که در غلتیدن در دامن روس ها نیز چقدر دردناک و خسارتبار است، وقتی که ایران در کنار کشورهایی دیکتاتور مسلک، و فاقد آزادی های اولیه، همچون کره شمالی و روسیه سفید، در جبهه ایی در کنار پوتین قرار گرفت، که بطلان این حضور حتی بر کودکان عرصه سیاست هم هویداست، و حال آنکه او را تجهیز و کمک نیز کنیم، و این طرف، دنیا هر روزه شاهد اخبار کشتار مردم ستمدیده، و مورد تجاوز قرار گرفته شده اوکراین باشد که گفته می شود، توسط پهپادهای ساخت ایران انجام می شود، پهپادهایی که در تهاجم تجاوزکارانه آشکار روسیه به خاک و مردم اوکراین بعنوان یک کشور مستقل، از آن استفاده گسترده می کنند، و بدین ترتیب دنیا و افکار عمومی جهان، ایران را در کنار متجاوزان می بیند و در اذهان جهانی نام ایران، همراه دیکتاتور روسیه، در جنایت و کشتار و تجاوز به اوکراین ثبت می شود.

قطعا برای هیچ آزادمرد و آزادزنی و از جمله ایرانیان که خود روزگاری در این روزهای آخر شهریور ماه مورد تجاوز قرار گرفتند، ایستادن در کنار متجاوزی همچون روسیه پذیرفتنی نیست، و این لحظات تلخ تاریخی در اذهان مردم جهان، ثبت می شود، و این لکه ننگ به دامن اتخاذ کنندگان چنین سیاستی ثبت خواهد شد، بی شک این حرکت از سوی آزادیخواهان، استقلال طلبان، طالبان کرامت و عزت انسانی، اخلاقمداران و... در تاریخ بشریت محکوم بوده و خواهد شد.

شراکت ایرانیان در تجاوز روسیه به اوکراین، و ایستادن در کنار دیکتاتور متجاوزِ متکبری همچون پوتین که از زمان فروپاشی شوروی حداقل این سومین تجاوز کرملین نشینانی چون او به مناطق پیرامونی اش می باشد، و تاریخ دنائت روس ها در حملات به چچن های معترض، گرجی ها و حمله اخیرش به مردم و خاک اوکراین را هرگز فراموش نخواهد کرد.

حال از جناب سردار سلامی باید پرسید، اگر شاه در کنار امریکا یک ارتش، تجهیزات نظامی خرید و بر جای گذاشت، شما در کنار متجاوز روس چه بدست خواهید آورد؟! البته تا کنون به غیر از ننگ و محکومیت ابدی، چند هواپیمای آموزشی "یاک"بدست ایران رسیده است، که پیش از این چنین هواپیمایی یادآور سقوط و شهادت وزیر راه کشورمان، جناب شهید دادمان و همراهانش است که در آتش این سقوط سوختند. 

بپا نبازی سردار!

که تاکنون هم، البته در این قمار رسوای همراهی شرقگرایانه ات، بازنده ایی،    

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

موارد مرتبط

نظرات (24)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

با تثبیت حضور روس ها در سوریه، ترور نیروهای ایرانی توسط اسراییل افزایش پیدا کرده
سیدصادق حسینی روزنامه نگار نوشت:
از وقتی حضور روس ها در سوریه افزایش یافته و تثبیت شده، شاهد افزایش ترورها و حملات هوایی رژیم اسراییل علیه نیروهای ایرانی هستیم.
دو ترور موفق اخیر: شهید سیدرضی موسوی و شهید حاج صادق امید زاده معاون اطلاعات نیروی قدس، لزوم بازنگری روابط ایران و روسیه در دمشق را بیشتر کرده.
@Akhbar_furii

This comment was minimized by the moderator on the site

جنایت‌های کمونیست‌ها:
بخش نخست
فریبرز تیگران
جنایت‌های کمونیست‌ها در طول تاریخ معاصر
اتحاد جماهیر شوروی 20 میلیون کشته
چین: 65 میلیون کشته
کره شمالی: 2 میلیون کشته
کامبوج: 2 میلیون کشته
اروپای شرقی: 1 میلیون کشته
امریکای لاتین: 150 هزار نفر کشته
افغانستان: یک میلیون صد هفتاد هزار نفر کشته
این آمارها که مجموعاً به 100 میلیون نفر می رسد جد ا از سایر آمارهای مربوط به کشور آفریقایی و آسیایی مانند اتیوپی، موزامبیک و ویتنام می باشد.
با کمونیست ها را باید اولین کسانی به شمار آورد که در ایران شکاف قومیتی ایجاد کردند و طبق اسناد تاریخی حزب توده اولین بار قومیت گرایی را در ایران به صورت سیستماتیک پیدا کردند. شکاف قومی کمونیست ها که در راستای ویران کردن اساس جوامع مدرن بود، نتایج ویرانگی در کشورهایی مثل افغانستان داشت. اما نکته جالب در این جا است که کمونیست ها خود در گسترش اقمار کمونیستی شوروی، دست به نسل کشی اقوام مختلفی از جمله قزاق ها در سال 1920 میلادی، کولاک ها بین 1930 تا 1932، نسل کشی اوکراینی ها بین سال های 1933 تا 1932، کشتار تاتارهای کریمه، چچنی ها، اینگوش‌ها زدند. اینها فقط نمونه ای از قومیت ستیزی کمونیست ها بوده است که باید آنها را شاعران قاتل نامید.
آمار اعدام های کمونیست ها در طی سال های اولیه قدرت گرفتن یعنی بین 1825 تا 1917، حدود چهار هزار نفر اعدام بوده است. این در حالی است که صدها هزار نفر به دست حکومت های کمونیستی اعدام شده اند. کمونیسم نتیجه ای جز مرگ و ویرانگری نداشته است و خود را در این کشتارها محق می دانستند و در صورت سرکوب به مرثیه سرایی روی می آوردند. این ویژگی در میان مسلمانان هم نمود دارد، که مشابه آن دقیقا وضعیت حماس در اسرائیل بود؛ شعف و شادی از کشتار 1400 غیرنظامی اسرائیلی، و مظلوم نمایی بعد از حمله نظامی ارتش اسرائیل.
کمونیست ایرانی هنوز در خصوص شکنجه های دوران شاه مرثیه سرایی می کند، و باز هم این در حالی است که کشورهای غربی سازمان های امنیتی ایران و ارتش ایران را یکی از ضعیف ترین سازمان های مرتبط در برخورد با کمونیست ها عنوان کرده بودند. اداره داخلی ساواک در دوره شاه نسبت به همتایان امنیتی خود در ترکیه، عربستان و سایر کشورهای آمریکای لاتین ضعیف ترین عملکرد را داشت، هرچند نمی توان این ضعف عملکرد را به همه افراد این سازمان نسبت داد، اما در دوران بعد از انقلاب نیز نیروهای ساواک در حذف مارکسیست ها و کمونیست ها به سپاه پاسداران کمک های زیادی کردند. در اصل اعدام های دهه شصت یک پیش دستی سیاسی در حذف رقیب بود چراکه اگر گروه مقابل هم قدرت را دست می گرفت رفتار مشابه ای را نمایش می گذاشت. همانطور که گفتم، توحش کمونیسم با توحش اسلامی سرکوب شد.

https://t.me/neveshtarnoosh

This comment was minimized by the moderator on the site

اصولگرایی و کمونیسم

بیژن اشتری
.
واقعا برایم باورکردنی نیست که در نشریه «مجمع ناشران انقلاب اسلامی»که ظاهراً یک نهاد فرهنگی اصولگراست این همه مقالات و مطالب کمونیستی و مارکسیستی چاپ شده باشد.در این نشریه به اصطلاح اسلامی و مکتبی که مسئولین محترمش هم اینک در وزارت ارشاد اسلامی با ریش و محاسن و پیراهن های تا زیر گلو بسته شده در مناصب مدیریتی مشغول ارائه خدمات بی‌دریغ به هنرمندان حامی نظام اسلامی‌اند، این تیترها توجهم را جلب کرد:
"نقد و بررسی نئولیبرالیسم ایرانی"،"بررسی ناشران نئولیبرال و سرمایه محور"،"مانیفست ضد سرمایه داری"،"بررسی کتاب تاریخ سوسیالیسم"،"قدرت‌نمایی موج جدید منتقدان سرمایه‌داری" و .....
بابا توی این مملکت چه خبره؟آدم تعجب میکند که چطور کمونیست‌ها توانسته‌اند این‌طور عمیق در هسته مرکزی فرهنگی جناح اصولگرای ارزشی انقلابی و مکتبی نفوذ کنند.
حالا شاید بگید اشتری دچار «جنون چپ هراسی» شده و داره زیادی قضیه رو بزرگ میکنه.اما باور کنید اینطور نیست.این نفوذهای کمونیستی در ارکان حکومتی ،که سابقه‌ آن به همان روزهای اول انقلاب برمیگردد ، کار دست ملتمان داده و می‌دهد.
????بگذارید یک نمونه برایتان ذکر کنم.در همین مجله "گاه نقد" مطلب مفصلی درباره توسعه خواندم که در آن نویسنده محترم نوشته "توسعه، اسب تروای غرب در جمهوری اسلامی است."
خب حتما منظورش را می‌فهمید.نویسنده می‌گوید غربی‌ها با تشویق ایران به توسعه اقتصادی در واقع می‌خواهند فرهنگ غربی را وارد کشور بکنند و نهایتا از درون نظام را ساقط کنند.این حرف،که انگار مستقیما از دهان رفیق کیانوری دبیرکل مرحوم حزب توده بیرون آمده است،در حال حاضر سیاست اصلی و محوری نظام اسلامی است.

مارکسیست های اسلامی مدرن با ریش و پشم در حال حاضر در جاهای دیگر هم فعال هستند،از جمله در هیت‌های علمی دانشگاه‌ها و نهادهای علمی.از جمله در صنعت نشر، که در حال حاضر از  بین ده ناشر شاخص ایران بیش از نیمی از آنها آشکارا چپگرا هستند. معتقدم بیش از نود درصد کتابهای ترجمه‌ای در بازار کتاب ایران(از رمان تا فلسفه و تاریخ) گرایشهای چپی و مارکسیستی دارند..مجموعه آثار مارکس ،لنین ، مائو و تقریبا همه چهره‌های شاخص کمونیسم به فارسی ترجمه شده و در همه کتابفروشی ها در دسترس است.شمار زیادی از روشنفکران داخل کشور ،حتی آنهایی که خود را روشنفکر مسلمان معرفی می‌کنند چپگرا  و مبلغ اندیشه‌های کمونیستی در زیر پوشش بدلی هستند.
من معتقدم مارکسیست ها آزادند که عقاید خود را بیان کنند و نشریه و حزب سیاسی داشته باشند اما به شرطی که صراحتا اعلام کنند مارکسیست هستند،به شرطی که نقاب به چهره نداشته باشند .

@kafaeealirezaa

This comment was minimized by the moderator on the site

جبهه اصلاحات ايران در بيانيه اى به رفتار تأييدآميز روسيه نسبت به ادعاى امارات در مورد مالكيت جزاير سه گانه اعتراض كرد

جبهه اصلاحات ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن نقد سیاست خارجی کشور، نسبت به طرح ادعای غیر مستند امارات و رفتار روسیه در مورد جزایر سه گانه ایران اعتراض كرد.

به رغم وجود اسناد محکم تاریخی و حقوقی که ایران بر سر حاکمیت ملی خود بر جزایر سه گانه دارد اکنون روسیه و چین موضعی مشابه آمریکا اتخاذ کرده‌اند و از تلاش‌های امارات در ارجاع موضوع به مراجع بین‌المللی حمایت می‌کنند.

مقامات و نهادهایی که مسئولیت تبیین سیاست خارجی کشور را برعهده دارند تا کنون نسبت به وجه المصالحه قرار دادن حق حاکمیت سرزمینی ایران توسط روسیه واکنش شایسته‌ای نداشته‌اند.

علت تحمیل رفتارهای فرصت‌طلبانه از سوی روسیه در رقابت‌های ژئو پلیتیک و نادیده گرفتن جایگاه ایران و تعرض به منافع ملی ایرانیان و تمامیت ارضی کشور ناشی از عبور و انحلال شعار استقلال و سیاست "نه شرقی - نه غربی" به معنی عدم تعهد به شرق و غرب و عدم توازن در روابط خارجی و نگاه یکسویه به اصل بازدارندگی در روابط بین‌الملل است.

زمانی که دشمنی کشور روسیه به تعلیق مذاکرات احیای برجام و ابقای تحریم‌ها انجامید با صدای بلند هشدار دادیم که روند اجماع جهانی و امنیتی سازی به ضرر ما در حال رقم خوردن است.

ایران تا زمانی که قدرت چانه‌زنی از طریق چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی و روابط متوازن با قدرت‌های جهانی نداشته باشد، در حفظ پایدار منافع ملی و منافع ژئوپلیتیک و راهبردی خود در خاورمیانه نیز دچار مشکل خواهد بود.

متن کامل بیانیه (https://telegra.ph/%D8%AC%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86%D9%8A%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%89-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A3%D9%8A%D9%8A%D8%AF%D8%A2%D9%85%D9%8A%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D9%8A%D9%87-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AF%D8%B9%D8%A7%D9%89-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%84%D9%83%D9%8A%D8%AA-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D9%83%D8%B1%D8%AF-01-01)

امتداد @emtedadnet

This comment was minimized by the moderator on the site

آقای امیرعبداللهیان! شما خبر درباره جزایر سه گانه ایرانی را دستکاری کردید یا لاوروف؟ چرا اعتراض نکردید؟

روزنامه اصولگرای خراسان نوشت:

وزارت خارجه کشورمان از گفت و گوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان با همتای روسی خود خبرداد. در همین باره به صراحت آمده است: «سرگئی لاوروف بار دیگر تصریح کرد: روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیر قابل تغییر مسکو است.»
این درحالی است که در خبری که تا این لحظه سایت وزارت خارجه روسیه به زبان انگلیسی از گفت و گوی دو وزیر خارجه منتشر کرده است، هیچ اشاره‌ای به جمله یاد شده، چه به صورت مستقیم و چه به صورت تلویحی نشده است و حتی یک کلمه درباره تمامیت ارضی ایران متنی وجود ندارد و این جمله صرفا در وبگاه وزارت خارجه ایران آمده است.
امتداد @emtedadnet

This comment was minimized by the moderator on the site

وضعیت و موقعیت روسیه در دریای سیاه

دیروز سه شنبه ناو بزرگ نووچرکاسک روسیه در بندر فئودوسیا ی شبه جزیره کریمه با موشک هوا- دریای اوکراینی به آتش کشیده شد. این ناو لجستیک ی تقریبا در حد و اندازه ناو بزرگ مسکوا بود که روسیه پیشتر به کلی از دست داده بود. در واقع این ۱۵ امین شناور جنگی نیروی دریایی روسیه است که از دست می رود. البته روسیه به دلیل دقت عمل تسلیحات اوکراینی، به ويژه شهپادهایی که تا امروز منحصرا توسط اوکراین استفاده شده، پیشتر ناوگانش را از شبه جزیره کریمه و پایگاه های سواستوپل به دریای آزوف و بنادر فدوسیا و نووروسیاسک منتقل کرده است. بهره برداری اوکراین از موشک های دوربرد هوا- دریا و ساحل- دریا، ناوگان دریایی روسیه را در وضعیت پدافندی قرار داده است.

ولی علاوه بر وضعیت ناخوشایند تاکتیکی روسیه در شمال دریای سیاه و در مواجهه با اوکراین، موقعیت ژئواستراتژیک روسیه در این دریا به مراتب شوم تر است. از شش کشور ساحلی این دریای کوچک منشعب از مدیترانه، ترکیه، بلغارستان و رومانی عضو ناتو هستند. گرجستان همکاری و همراهی گسترده ای با ناتو برقرار کرده و هدایت نبردهای اوکراین در برابر روسیه، عملا تحت رهبری ناتو است. فدراتیو روسیه که ۲۴۰ سال است بر سر چیرگی بر این دریا در برابر اروپا- عثمانی جنگیده، هم اکنون از دیدگاه ژئواستراتژیک در موقعیت بارز انزوای استراتژیک است. بر خلاف بسیاری گمان ها، سرنوشت نهایی جنگ روسیه- اوکراین، نه در دونتسک، دونباس، خارکیف و به طورکلی سرزمین های شرقی اوکراین، که در دریای سیاه تعیین خواهد شد.
یدالله_کریمی_پور
@karimipour_k

This comment was minimized by the moderator on the site

«تردستی لاوروف» و دکان دو نبش دیپلماسی روسی

ابوالفضل فاتح
روز گذشته خبری در سایت رسمی وزارت خارجه از گفت و گوی تلفنی آقای امیر عبداللهیان با سرگی لاوروف منتشر شد. در این خبر، آمده است: «سرگی لاوروف بار دیگر تصریح کرد، روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیر قابل تغییر مسکو است».

اما در خبری که تا این لحظه سایت وزارت خارجه روسیه به زبان روسی و انگلیسی منتشر کرده است، هیچ اشاره ای به جمله ی یاد شده، چه به صورت مستقیم و چه به صورت تلویحی نشده است و حتی یک کلمه درباره تمامیت ارضی ایران متنی وجود ندارد.  دلیل تفاوت دو متن رسمی چیست؟

اگر روس ها چنین مواضعی را اعلام کرده، اما  در اسناد رسمی علنی خود منتشر نمی کنند، چه مفهومی دارد؟ و اگر چنین نگفته اند، چرا در وبگاه وزارت خارجه ایران این گونه نقل می شود؟  ممکن است گفته شود که روس ها به شکل، خصوصی این مواضع را بیان کرده اند. این عذر درستی نیست. نمی توان پذیرفت، روسیه درباره ی جزایر سه گانه با اعراب اطلاعیه علنی و رسمی بدهد، اما با ایران خصوصی و غیر رسمی سخن بگوید. این نکته ایست که از آن باید به عنوان دکان دو نبش دیپلماسی روسی و ساده اندیشی دستگاه وزارت خارجه ایران  یاد کرد

گویا  وزارت خارجه ایران و رسانه های همسو، بیشتر تلاش خود را معطوف به کنترل خشم مردم ایران نسبت به مواضع روسیه کرده اند و به جای فشار بر روسیه برای تصحیح مواضع غلط، به توجیه افکار عمومی مردم ایران می پردازند.  حال آن که دستگاه وزرات خارجه ی ما باید بداند، که نماینده منافع ایران است، نه نماینده روسیه در ایران!

در همین نقل قول وبگاه وزارت خارجه ایران از لاوروف، هیچ اشاره ای به جزایر سه گانه در بیان لاوروف  نشده است. صرفا از احترام به تمامیت ارضی ایران سخن به میان آمده که یک بیان کلی است و بعید است وزارت خارجه تفاوت در معنی این سخن را نداند

طبیعتا انتظار نمی رود  که روس ها رسما اعلام کنند تمامیت ارضی کشور دیگری از جمله ایران را قبول ندارند؟ ابتدا بر سر یک سرزمین مشخص، مناقشه ی حقوقی ایجاد می کنند و سپس  آن را از حوزه ی تمامیت قابل احترام، خارج می سازند، و الا هرگز آن بیانیه ی نامعقول و واهی در مراکش امضاء نمی شد

این درست است که عرصه ی روابط بین الملل، عرصه ی مردی و نامردی نیست، اما همه می دانیم که سیاست خارجی قدرتمند، موجب پایداری ائتلاف ها می شود و چنین سیاست خارجی از دل شناخت منافع ملی، توان، اقتدار و حمایت داخلی، درک روابط و تحولات بین الملل ، بر ساخت پیمان های راهبردی، داشتن ثبات و قابلیت انعطاف و مدیرانی با نگاه استراتژیک و کارآزموده حاصل می شود. به نظر می رسد در شرایط فعلی، شناخت دقیقی از ماهیت و رفتار همسایه ی شمالی در دستگاه سیاست خارجی ما وجود ندارد و همسایه ی شمالی نیز از عدم توازن و ضعف های راهبردی سیاست خارجی ایران سوء استفاده می کند

باید به اقتدار، توزان و راهبردی برسیم که برای روس ها، روشن شود در صورت تکرار یا تصحیح نشدن این خطا، سطح روابط، به واقع تنزل می یابد و آن که بیشتر زیان می بیند روس ها هستند، نه ایران! و الا نه تنها شاهد تکرار این خطاها از سوی روسیه، بلکه چه بسا در دومینوی تعریض به تمامیت و منافع کشورمان از سوی قدرت های دست چندم جهان و منطقه قرار خواهیم گرفت

در این مجال بر ضرورت اصلاح ساختار وزارت خارجه و ارتقاء کیفیت نخبگی این نهاد استراتژیک تاکید می شود. مکررا شاهد هستیم که چه بسیار هزینه ها برای منافع اندک پرداخته می شود و چه بسیار ائتلاف ها و پیمان ها و  تعهدات نیمه کاره می ماند. بسیاری از مسئولان کشور هم که گویا متوجه زخم های حقوقی، اعتبار بین المللی و یا عدد و رقم های اقتصادی و یا خسارت های معنوی به غرور ملت نیستند.  این مسئولیت ناپذیری، فقر پیشبینی و جهان نادیدگی  در سطوح بالای مسئولیت در ایران  نگران کننده است. در جهان امروز،  بر اساس یافته های مراکز  مطالعات استراتژیک و دپارتمان های غرب شناسی  و شرق شناسی  تراز اول، و با حضور برجسته ترین نخبگان با نگاهی علمی و راهبردی، روابط بلند مدت با دیگر قدرت ها و ملت های جهان تنظیم می شود، نه در حلقه های بسته و محدود از عناصر نورچشمی جناحی و نه با شعارهای کم پشتوانه و حزبی!

از رسانه های معتبر و مستقل داخلی نیز انتظار می رود، در انتشار اخبار رویکرد تحقیقی تری اتخاذ فرمایند. به ویژه، می دانیم شکاف آشنایی با زبان های خارجی و عدم بهره مندی مستقیم از منابع اصلی و همچنین ضعف در سواد رسانه ای از نقاط اشکال بسیاری از مسئولان عالی کشور است و همین سبب شده است که بعضا با ترجمه های ناقص و غلط و ذکر مطلب از منابع ضعیف و سفارشی،  مطالبی را به ایشان بقبولانند، که واقعیت ندارد و بعضا پیامدهای سنگینی را به کشور تحمیل نمایند.

@Sahamnewsorg

This comment was minimized by the moderator on the site

سعید محمد: روس‌ها که در خیانت به ایران سابقه تاریخی دارند، آن‌قدر از هم‌پیمانی ما مطمئن هستند که آشکارا درباره تمامیت ارضی ایران گستاخی می‌کنند! سیاست بین‌الملل شبیه شطرنج است-حریف نباید بتواند حرکت بعدی شما را حدس بزند-ولی ما آن را شبیه مارپله بازی کرده و دائم نیش خورده‌ایم!
تلخندسیاسی‌ @Talkhand_Siyasi2

ظریف: دنیا، دنیای جوانمردی و نامردی نیست، اگر همین ادراک اولیه را در مورد جهان پیدا کنیم، نه برای #روسیه غش می‌کنیم نه از روسیه متنفر می‌شویم
@MohandesMirHosseinMousavi


بنده به یاد ندارم، نیروهای اطلاعات و امنیت کشورمان، جاسوسی روسی را دستگیر کرده باشند!
شما اطلاع از جاسوسان روسی دارید؟
محمد رنانی
شما باید بدانید روس‌ها همه مخالفین خودشان را بعنوان جاسوسان سیا معرفی می‌کنند.
نمونه‌اش هم مرحوم دکتر نوربخش که جلوی صورتحساب‌های قلابی آنها را می‌گرفت و روس‌ها گفتند آدم امریکا است!
بعد هم برکنار شد!

This comment was minimized by the moderator on the site

سكانسى تلخ و قابل تامل از سريال
اميركبير

"كار بجايى كشيده كه از امپراتورى روس براى
امام جمعه تهران انفيه دان الماس ميفرستند،
هركه را ميبينى عادت به لقمه حرام كرده،
معلوم نيست ايران را كى بايد حفظ كند!"

@HISTOGRAPHY

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه به شرق ، کدام شرق ؟

با سلام و احترام

نگاه به شرق حاکمان ایران یک اشتباه استرا تژیک است .
در شرق خبری نیست . اگر چین را بگوئیم که با الگوی کشورهای توسعه یافته همخوانی ندارد .
چین یک کارگاه تولید کالاهای یکبار مصرف است که بدلیل نپرداختن حقوق کارگران و ذلیل نگهداشتن آنها، کالا با قیمت بسیار پایین تولید می گردد .
هیچ خلاقیتی در تولید کالا و خدمات کیفی در کالاهای چینی نیست .
ارزانی کالای چینی دلیلش این است که از سه عامل مواد اولیه ، دستمزد و سربار ، در تولید کالا و خدمات ، عامل دوم و سوم ، یعنی دستمزد و سربار یک استثمار عمیق سیستم کمونیستی نهفته است . کارگران و خانواده های آنها در حّد زنده ماندن و آنهم با کوپن زندگی می کنند .
در آنجا چیزی بنام قانون کار و حقوق کارگران معنی ندارد .
در ضمن کشور چین ، هیچکدام از مشخصات توسعه یافتگی را با خود حمل نمی کند .
دومی روسیه است که یک حکومت خشن و دیکتاتوری که رهبر آن مثل دوران حجر ،مخالفان خود را با سم ، پرت کردن از بلندی ، تصادف ساختگی ، غرق در دریا و روش‌های
ضد بشری نابود می کند .
۱۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد ولی بدلیل فرسودگی سیستم اقتصادی، قادر نیست غذای ۱۴۰ میلیون جمعیت خود را تامین کند . اگر یک ماه نفت و گاز نفروشد ، مردم روسیه غذا برای خوردن ندارند .
روسیه در حد یک کشور جهان سومی است .
تمام شاخص های توسعه نیافتگی را با خوددارد
رهبران ایران چه چیزی در این دوکشور دیدند که دلباخته اینها شدند ؟ انسان در حیرت است .
خیانت روسیه و چین بدلیل ضعف و توسعه نیافتگی آنها است .نه ناشی از قدرت در کشاورزی ، فرهنگ ، اقتصاد ، سیاست حرفی برای گفتن ندارند .
خورجین اینها خالی خالی است .
حالا هم رفته با کشور کوچک و ناتوان اکراین جنگ راه انداخته است ، حتی قادر نیست آنرا ادامه دهد .
در این چاله کنده شده ، ایران را با خباثت خود شریک کرده است .
اشغال شبه جزیره کریمه چه چیزی برای روسیه داشته است ، بجز درگیری روزانه و کارهای ایذایی مخالفان اشغال کریمه .
نتیجه اینکه این نگاه به شرق ، هیچ دست آوردی برای مردم و ملت ایران نداشته و ندارد . بجز خسارت مستمر و دائمی از این دو کشور ببر کاغذی .

This comment was minimized by the moderator on the site

اظهارات مهم علی اکبر صالحی: اگر ایران به روسیه، چین یا آمریکا بچسبد فاجعه ست؛ در مثلث این سه کشور، باید در وسط بایستیم / تهران باید از فرصت ها و نقاط ضعف موجود استفاده بکند

علی اکبر صالحی وزیر خارجه اسبق ایران می گوید:
ایران می خواهد در این مثلث [چین، روسیه و آمریکا] کجا بایستد؟ اگر برود به یکی از راس های این مثلث بچسبد فاجعه است. به نظرم باید وسط این مثلث بایستد. اینجاست که باید از فرصت ها و از نقاط ضعف موجود خوب استفاده کند.
آمریکا می خواهد هیمنه خود را در جهان تک قطبی حفظ کند. اما دو رقیب دارد. یک رقیب اقتصادی به نام چین و یک رقیب نظامی به نام روسیه. آمریکا با داشتن دو رقیب اقتصادی و نظامی می تواند اوج بگیرد. حالا این دو بالش در خطر است یکی توسط چین و دیگری توسط روسیه./نود اقتصادی
@Noandishnews

This comment was minimized by the moderator on the site

درد دل "آیت الله دکتر" در دومای روسی،
طنزی گزنده و تلخ اما مبتنی بر واقعیات از روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی "امیر طاهری"
«امروز، پرسش من از شما عالی جنابان این است: آیا عشق رهبر عالی ‌قدر ما به روسیه عشقی یک ‌طرفه است؟»
امیر طاهری - ایندیپندنت فارسی
در جریان دیدار دو روزه آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی از مسکو، او در حضور جمعی از اعضای پارلمان روسیه فدرال (دوما) سخنرانی کرد. آنچه در زیر می‌خوانید متن کامل سخنان رئیس‌ جمهوری اسلامی در آن نشست غیررسمی است.*
آقای رئیس، نمایندگان محترم!
با عرض تشکر از فرصتی که برای این‌جانب فراهم آوردید، اجازه می‌خواهم که نکاتی چند را درباره مناسبات امروز و آینده میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال روسیه یادآوری کنم. نخست باید بگویم که من و هیئت همراه به امر رهبر عالیقدرمان حضرت آیت‌الله العظمی امام سیدعلی خامنه‌ای، پیشوای مسلمانان جهان، به این سفر آمدیم تا پیام ویژه ایشان را به حضور عالیجناب ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدرال روسیه، تقدیم کنیم و مناسبات دو قدرت بزرگ و همسایه را در مسیر دوستی، اتحاد و همکاری نزدیک با سرعتی بیشتر به پیش ببریم.
امام خامنه‌ای آرمان نزدیکی با روسیه را زیر شعار «نگاه به شرق» سه دهه پیش اعلام فرمودند. اما برای تحقق بخشیدن به این آرمان، آن حضرت ناچار بودند که موانع داخلی مهمی را از سر راه بردارند‌ــ موانعی که شیفتگان غرب فاسد به‌ویژه «شیطان بزرگ» به رهبری روسای جمهوری گوناگون، از بنی‌صدر ملعون گرفته تا پیش از انتخاب این حقیر، ایجاد کرده بودند. این موانع، امروز، از میان رفته‌اند و جمهوری اسلامی آماده است تا نقش نزدیک‌ترین و وفادارترین شریک و همکار روسیه را در غرب آسیا با قدرت تمام بر عهده گیرد.
با این حال، از آن‌جا که در میان دوستان و متحدان هستیم، اجازه می‌خواهم بعضی ملاحظات دغدغه‌‌آمیز را با شما در میان بگذارم. نخست، تصور ما این بود که سفر جاری به مسکو، از دید مقام‌های روسیه، یک سفر رسمی تمام‌عیار است‌ــ از نوع سفرهای رسمی تمام‌عیار که روسای جمهوری و نخست‌وزیران بسیاری از کشورها از جمله ترکیه و رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند. اما وقتی ما وارد فرودگاه مسکو شدیم، فقط یک معاون چهارم وزارت خارجه روسیه به استقبال ما آمده بود اثری از تشریفات کامل برای چنین سفرهایی دیده نمی‌شد.
سپس، معلوم شد که دیدار ما با عالیجناب پوتین نیز یک جلسه کاری است و به گفته مقام‌های روس، محدود به مسئله «برجام» و مشکلات تجاری میان دو کشور. ما فکر می‌کردیم در این سفر، مسائل گسترده‌تر جهانی به‌ویژه مسئله فلسطین مطرح خواهد شد که به گمان ما، اولویت اول جهان اسلام است. اما یک روز قبل از آمدن ما، جناب سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که «در هر گفت‌و‌گو راجع به خاورمیانه، امنیت اسرائیل اولویت دارد».
اتفاق تعجب‌آور بعدی همین جلسه امروز ما بود. جناب ایگور مارگولف، معاون چهارم آقای لاوروف که عهده‌دار پذیرایی از هیئت ایرانی است، اطلاع داد که آنچه پیش‌بینی شده است، برخلاف آنچه ما در رسانه‌های تهران اعلام کرده بودیم، یک جلسه کاملا رسمی «دوما» نیست و محدود می‌شود به دیداری با بعضی اعضای پارلمان که علاقه‌مند به شرکت بوده‌اند. به‌عبارت دیگر، فرصتی که به بسیاری از روسای جمهوری دیگر کشورها داده شده است به ما داده نمی‌شود.
عالیجنابان! نمی‌خواهم وقت بیشتری به این رفتار عجیب پروتکلی با هیئت جمهوری اسلامی اختصاص دهم. درددل‌های مهم‌تری در میان است. بیش از ۲۰ سال پیش، جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه یک قرارداد فرابردی ۲۰ ساله امضا کردند. در آن چارچوب، قراردادهای بازرگانی و صنعتی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار امضا شد. اما تا به امروز که من در حضورتان هستم، حتی یک دلار از آن قراردادها عملی نشده است. جمهوری اسلامی نخستین قرارداد برای مترو در تهران و دیگر شهرها را با روسیه امضا کرد اما چهار دهه بعد، هیچ اتفاقی در آن زمینه رخ نداده است.
جمهوری اسلامی از ۲۵ سال پیش کوشیده است تا خریدار سلاح‌های روسیه باشد. اما در این زمینه نیز شما با فروش سه زیردریایی از خدمت خارج شده، اگر نخواهیم بگوییم اسقاط، نشان دادید که عشق و محبت ما به روسیه را ارج نمی‌نهید. ما از شما یک سامانه دفاع ضدهوایی به دو برابر قیمت متعارف خریدیم، اما شما نوع از خط خارج شده آن یعنی اس‌‌ـ‌۳۰۰ را به ما تحویل دادید و نوع مدرن آن یعنی اس‌ـ‌۴۰۰ را به نصف قیمت به ترکیه فروختید.
دو سال پیش، سردار باقری، رئیس ستاد اسلامی، به مسکو آمد و درخواست جمهوری اسلامی برای خرید ۲۴ فروند جنگنده سوخوی ۳۵ را تقدیم شما کرد. جمهوری اسلامی همچنین ۳۶ خلبان خود را برای آموزش پرواز آن هواپیماها به شما معرفی کرد. اما همه آنان هنوز در انتظار ویزا هستند و سوخوهای مورد نظر ما هنوز فقط در آسمان خیال پرواز می‌کنند.
در همان مدت، شما همان هواپیماها را به پنج کشور دیگر، از جمله هند، تحویل دادید.
فدراسیون روسیه قرار بود با سخت تاسیسات شیرین کردن آب شور در سواحل ما در دریای مکران و خلیج فارس، آب مورد نیاز ۱۹ شهر جنوبی ما را تامین کند. ما بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای مطالعات شما در این زمینه پرداختیم. اما پس از ۱۰ سال، حتی یک قطره آب شیرین نشده است.
وعده شما برای تاسیس حداقل ۱۰ نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی نیز هنوز به قول ایرانیان، از حد وعده سرخرمن فراتر نرفته است.
فدراسیون روسیه قرار بود در چارچوب «برجام» لعنتی، تمامی اورانیوم‌های غنی‌شده ایران را به خاک خود منتقل کند اما این کار را پس از انتقال فقط نیمی از ذخایر، متوقف کرد و بهانه‌ای داد به دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادعای «عدم اجرای» همان «برجام» لعنتی از سوی ایران.
برای کمک به ما در زمینه تحریم‌های ضدبشری ترامپ، وعده‌ها دادید اما هیچ‌یک عملی نشد. قرار بود با به راه انداختن یک سیستم «شبه‌سوییفت» به ما کمک کنید که بخشی از درآمد نفتی‌مان را با کمک بانک‌های روس به دست آوریم. نه تنها این وعده عملی نشد بلکه دو بانک روس که از زمان شاه «معدوم» در ایران فعالیت داشتند همراه دو شرکت بیمه روس بساط خود را جمع کردند و رفتند.
وعده دیگرتان این بود که با یک برنامه «مبادله یا سواپ»، روزی 1.۵ میلیون بشکه نفت خود را از سوی ما صادر کنید و در عوض، ما نیز روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت به اسم روسیه در بازار بفروشیم و بدین‌سان، بخشی از تحریم‌های ترامپ آدمخوار را بی‌اثر سازیم. اما شما نه‌تنها یک قطره نفت از سوی ما صادر نکردید بلکه با استفاده از فرصت فراهم‌آمده از سوی ترامپ، بخشی مهم از سهم ایران در بازار جهانی نفت را قاپیدید. البته ما این را باور نمی‌کنیم اما بعضی بدخواهان می‌گویند روسیه می‌خواهد ایران را در همین وضع نگه دارد تا ایران نتواند جایگزینی برای عرضه نفت و گاز، به‌ویژه به اروپای غربی، عرضه کند. انشاءالله که این هدف برادران عزیز روس ما نیست.
عالیجنابان! برادران!
در زمان شاه «معدوم»، ایران با اداره هشت مرکز فرهنگی در اتحاد جماهیر شوروی، نقش فعالی در معرفی فرهنگ، زبان و تمدن خود به قوم روس و دیگر اقوام شوروی داشت. پس از انقلاب اسلامی، ما کوشیدیم تا این مراکز را به شکل اسلامی تازه احیا کنیم اما شما، به‌رغم امضای پروتکل برای هشت مرکز فرهنگی، هنوز اجازه نداده‌اید کوچک‌ترین قدمی در این راه برداشته شود. از این بدتر، مقام‌های روس با تاسیس شعبه دانشگاه امام خمینی در مسکو مخالفت کرده‌اند. شما حتی اجازه نمی‌دهید ما در شهر دربند، تنها شهر روسیه که اکثریت شیعه دارد، یک حوزه علمیه با کمک حوزه علمیه قم تاسیس کنیم. مقام‌های روسیه همچنین اجازه نمی‌دهند که مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله این‌جانب، به جمهوری خودمختار مسلمان در فدراسیون روسیه، مثلا تاتارستان، باشکورستان و داغستان سفر کنند و در برگزاری نماز جماعت شرکت داشته باشند. شیعیان فدراسیون که خواهان سفر زیارتی به قم و مشهدند اجازه خروج نمی‌گیرند اما می‌توانند به عراق و عربستان سعودی برای مناسک سفر کنند.
فدراسیون روسیه به هر هفت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی رای مثبت داد و در همان حال، از ما خواست که از شناسایی کوزوو، تازه‌ترین کشور اسلامی مستقل، خودداری کنیم که کردیم. ما همچنین ضمیمه شدن اوستیای جنوبی و شبه‌جزیره کریمه و تسلط بر آبخازی را به‌خاطر گل روی برادران روس پذیرفتیم. در بیش از یک دهه سرکوب مسلمانان چچن، جمهوری اسلامی حتی یک بار جیک نزد. علاقه رهبر عالی‌قدر ما به روسیه او را بیشتر شبیه به «حاجی مراد» در رمان معروف تولستوی عرضه کرد تا امام شامل.
در سوریه، جمهوری اسلامی پیاده‌نظام روسیه بوده است. با این حال، نیروی هوایی شما که فضای سوریه را در کنترل دارد، به «رژیم کودک‌کش صهیونیستی» اجازه داده است که در پنج سال اخیر، بیش از ۳۰۰ بار مواضع ما را بمباران کند و بیش از ۵۰۰۰ تن از مدافعان حرم را به شهادت برساند.
فدراسیون روسیه در بسیاری زمینه‌های دیگر حذف جمهوری اسلامی را در نظر داشته است. در طراحی قانون اساسی آینده سوریه، ترکیه دعوت می‌شود اما ایران پشت در می‌ماند. در کنفرانس مربوط به افغانستان نیز شیطان بزرگ دعوت می‌شود اما جمهوری اسلامی نه.
سال‌هاست که روسیه درخواست ما را برای عضویت کامل در پیمان شانگهای و حوزه اقتصادی اوراسیا، به بهانه‌های گوناگون وتو می‌کند. اخیرا عالیجناب پوتین لطف فرمودند و پذیرفتند که «روند پیوستن ایران به گروه شانگهای آغاز شود»‌ــ روندی که پنج سال طول خواهد کشید.
روسیه و جمهوری اسلامی قراردادی برای ایجاد «گذرگاه شمال‌ـ‌جنوب‌» از طریق رود ولگا، دریای مازندران و از سوی دیگر، آذربایجان‌ـ‌گرجستان‌ـ قفقاز شمالی امضا کرده‌اند. اما خود شما می‌دانید که نام این گذرگاه در مسکو «گذرگاه کاغذی» است یعنی فقط روی کاغذ وجود دارد.
حجم بازرگانی اتحاد شوروی و ایران در زمان «شاه معدوم» نزدیک به ۲ میلیارد دلار در سال بود با نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار اضافی به سود ایران که صادرکننده کالاهای صنعتی و مواد خوراکی به روسیه بود. سال گذشته، حجم بازرگانی جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه ۱.۸ میلیارد دلار بود‌ــ در حالی که همین رقم برای تجارت روسیه و ترکیه بالاتر از ۴۰ میلیارد دلار بود.
حتی در منطقه مرزی ما، یعنی بحران اخیر ماورای قفقاز، روسیه با ترکیه همکاری دارد اما ما را بیرون نگه داشته است.
امروز، پرسش من از شما عالیجنابان این است: آیا عشق رهبر عالی‌قدر ما به روسیه عشق یک‌طرفه است؟

This comment was minimized by the moderator on the site

معیشت مردم فدای روسیه شد
پدرام سلطانی:
دولت رئیسی بهترین فرصت توافق با آمریکا و اروپا و خروج از تحریمها را در تابستان ۱۴۰۱ را در تقویت موضع روسیه در جنگ با اوکراین وانها‌د و معیشت مردم و بهبود اقتصاد را فدای روسیه کرد.
اکنون که فرصت یک توافق مناسب از ایران سلب شده، روسیه کارت ایران را روی میز اعراب گذاشته.
ایران در قعر تاریخ دیپلماسی خود قرار گرفته.
https://t.me/+iK-468eUZ8tlYTQ


تانگوی تک نفرەی تهران
نقشەی فوق بیانگر تخیل سیاسی اصولگرایان دربارەی جهان بین دولت هاست. مطابق این آرزو یک بلوک شرق جدید علیه غرب در حال پیدایش است. چین رهبر جهان می شود و ایران و روسیه اعضای مهم اتحادیەی فرضی شرق هستند.
این تصویر صرفا به علت اغراق در اهمیت و نقش سه کشور یادشده اشتباه نیست، بلکه کژفهمی آن دربارەی  ماهیت قدرت و نگرش بازیگران آن فاجعه آمیز است.
چین ایران را صرفا یک " بازار " می داند و نه بیشتر. اگر ایران هم چین را چیزی فراتر از یک "کارخانەی جهانی" بداند، اشتباه است!
هم اکنون در سایەی تحریم ها میان ایران و روسیه دو متحد سیاسی، بر سر ارزان فروختن نفت بە چین رقابتی منفی در جریان است!
روسیه و چین هر دو از نظام جهانی کنونی ناراضی هستند و در اندیشەی بریدن سهم بیش تری از کیک قدرت آنند.
در این مسیر نگاه آن به ایران صرفا یک عامل " اخلال گر " علیه نظم غرب محور آن است. پیداست که هدف آنان واژگون کردن نظام جهانی نیست، بلکه اصلاح آن به سود خود است.
از این رو وجود یک "کشور پارتیزان" در جهان می تواند آنها را به این هدف نزدیک تر کند. بدون آن که به پارتیزان مفروض چیزی برسد!
صلاح_الدین_خدیو
@TahlilZamane

This comment was minimized by the moderator on the site

سفیر پیشین ایران در روسیه: نمی توانیم انتظار داشته باشیم روس‌ها خود را مدیون ایران بدانند

یک‌سو نگری در سیاست خارجی ما به چین و روسیه جرات داد درباره تمامیت ارضی ایران موضع بگیرند
تا حد زیادی چاره‌ای جز پذیرش آنچه چین و روسیه می‌گویند نداریم! شاید هم بدتر شود!
نعمت‌الله ایزدی، آخرین سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی:
موضع روسیه پیرامون جزایر سه‌گانه در حال آشکارتر شدن است.
زمانی که ما تمام ظرفیت سیاست خارجی خود را در کشورهایی نظیر روسیه و چین تعریف کردیم، مفهومش این است که ما تا حد زیادی چاره‌ای جز پذیرش آنچه آن‌ها می‌گویند نداشته باشیم.
تا زمانی که ما در سیاست خارجی خود توازن برقرار نکنیم، نتوانیم با همه دنیا ارتباط سازنده داشته باشیم و خیال روس‌ها از نداشتن گزینه جایگزین در سیاست خارجی ایران راحت باشد وضع به همین منوال ادامه خواهد یافت و شاید هم بدتر شود./ جماران

This comment was minimized by the moderator on the site

چرا گذشته چراغِ راه آینده نمیشود...؟!

علی مرادی مراغه ای

قبلا بارها نوشته ام که بر دوستی روسها اعتمادی نیست، ایران از هیچ کشوری به اندازه روسیه ضربه نخورده، آنها بارها به دوستانشان خیانت کرده اند (اینجا و اینجا).
در «نشست وزرای خارجه مجمع همکاری...» که در 29 آذر برگزار شد، دیدید که روسیه (نزدیکترین و استراتژیکی ترین دوست ایران) یکبار دیگر، تمامیت ارضی ما را نشانه گرفت اما حتی سفیرش نیز برای اعتراض احضار نشده!
و ما به اسناد تاریخی متوسل میگردیم تا به نزدیکترین دوست، ثابت کنیم که آن جزایر مال ماست...!

هنگامیکه میرزاکوچک خان با کمک روسها «جمهوری شورایی سوسیالیستی ایران» را بوجود آورد هرگز از نیات روسها خبر نداشت، وقتی روسها با کودتای خیانت آمیز احسان الله خان کنارش زدند، او فکر میکرد مقامات بالای روسی از این خیانت بی خبرند، پس، نامه هایِ شکایت به سران شوروی نوشت، اما آنها شکوائیه های میرزا را میخواندند و به سادگی او میخندیدند!
پیروزیهای اولیه در انزلی، روسها را مشتبه ساخت كه ایران آماده انقلاب سوسیالیستی و پیوستن به اقمار شوروی است!
ارجونیکیدزه، رئیس دفتر قفقاز نوشت «... با کمک کوچکخان و کمونیستهای ایرانی باید قدرت شوروی را اعلام کرده، شهرهای ایران را یکی پس از دیگری تصرف کنیم»
و ترویانوسکی نوشت که «برای توفیق انقلاب در شرق، شوروی باید اولین کشوری را که تسخیر کند ایران است، ایران باید از آن ما باشد»
اما اوضاع بر وفق پندار روسها نرفت، پس در1921 پیمان دوستی با ایران بستند و پایان دردناک نهضت جنگل و میرزا و احسان الله خان و تصفیه و اعدامش به همراه تمامی رهبران حزب کمونیست ایران بدست استالین...!

بار دیگر آن خنجرِ مخصوص روسی در جریان فرقه دمکرات آذربایجان و مهاباد!
آنزمان که خیانت روسها به دوستانش آشکار شد سیدجعفر پیشه وری آنانرا به میمونهایی تشبیه کرد که در وقت غرق شدن، پا بر روی بچه شان میگذارند و تنها خود را نجات میدهند!.
و پایان دردناک پیشه وری و آوارگیهای زنش و تنها پسرش...!
تاریخ پر از درسها و عبرتهاست...

در تحریم نفتی مصدق، روسها در کنار انگلستان قرار گرفتند تا کمر مصدق را بشکنند و شکستند، چون روسها مصدق را بانی سیاست موازنه منفی در مجلس 14 میدانستند که مانع واگذاری نفت شمال به روسها شده...
در حساسترین زمان نزدیک به کودتا، خلیل ملکی از روسها انتقاد کرد که چرا بجای اقدام موثر در شکست قطعی محاصره فروش نفت ایران، به تحریم کمک میکنند؟!
(نیروی سوم، مورخه 20 مرداد1332)
اما ستون پنجم روسها در ایران یعنی حزب توده، خلیل ملکی را «مبتلا به صرع دانست که هذیان میگوید و جاسوس آمریکا نامیدنش»!
(شهباز، شماره575، 22مرداد 1332، ص 1)
روسها نه تنها نفت ایران را با 50درصد تخفیف نخریدند بلکه نگذاشتند کشورهای پیرو خود نیز بخرند!
وقتی ایران با تخفیف، ژاپن را موافق خرید نفتش کرد، ناگهان، شوروی با پیشنهاد تخفیف بیشتر به ژاپن، داد وستد نفتی ایران و ژاپن را برهم زد.
(کارنامه مصدق و حزب توده، شاکری...ج دوم، ص 80)

اما پس از انقلاب، بزرگترین ضربه به ارتش ایران را روسها و ستون پنج روسها یعنی حزب توده زد، نانوشته ترین تاریخی که باید نوشته شود!
روسها ارتش ایران را آمریکایی میدانستند و چشم دیدنش را نداشتند، پس شگفت انگیز نیست که روزنامه مردم ارگان حزب توده، مشحون از حمله به ارتش و تاکید بر تصفیه آن بوده!
روسها و حزب توده با کودتای ساختگی نوژه، با یک تیر دو نشان زدند:
از یک طرف اعدام افسران ارتشی و از طرف دیگر، اثبات مودتشان با جمهوری اسلامی به خاطر رساندن خبر کودتا از سوی نورالدین کیانوری و رفع خطر!
وقتی ارتش ایران با این ضربات کوبیده شد آنوقت حمله صدام رسید!
روسها قبل از حمله، کیانوری را فرستادند تا خبر حمله قریب الوقوع صدام را به مقامات ایرانی برساند، البته کیانوری نگفت خبر را رفقای روسی داده بلکه گفت :
«دوستان ما در حزب شیوعی (حزب کمونیست عراق) در اختیار ما گذاشتند...»
روسها به صدام هر نوع سلاح فروختند اما از فروش سیم خاردار هم به ایران به عنوان اینکه سلاح جنگی است خودداری کردند...!

شیطنت مخصوص روسی در مورد جزایر سه گانه ایرانی، نه اولین بوده و نه آخرین خواهد بود. آنها میدانند که ایران در میان کشورهای قدرتمند تنهاست پس هر شیطنتی بکنند باز مقامات ایرانی مجبور خواهند شد که به نامادری خود رو آورند...
سخن نظامی گنجوی از فراز هزار سال که روسها قدرت امروزی را نداشتند و بصورت قبیله ای میزیستند همچنان گویی تازه است :

«ز روسى نجويد كسى مردمى
که جز صورتى نيستشان ز آدمى»
https://chat.whatsapp.com/Cz0navAHSj7A8lE3zEaDOr

This comment was minimized by the moderator on the site

چالش جدید دولت اوکراین؛ مردان دیگر انگیزه‌ای برای شرکت در جنگ ندارند

نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار ۰۵/۱۲/۲۰۲۳ - ۱۵:۵۰

دولت اوکراین و نیروهای مسلح این کشور طرحی را برای فراخواندن هزاران مردی که از ثبت نام برای شرکت در جنگ اجتناب کرده‌اند، به اجرا گذاشته‌اند. بر اساس این طرح، کسانی که حاضر نیستند به جبهه‌های نبرد با نیروهای روسیه بروند، با مجازات زندان روبرو خواهند شد.

بیست و یک ماه از نبرد سنگین ارتش اوکراین با نیروهای روسیه می‌گذرد و بسیاری از اوکراینی‌هایی که برای دفاع از میهن خود داوطلبانه به جبهه‌ها رفته بودند، اکنون یا به‌شدت خسته‌اند، یا مجروح شده‌اند و یا جان باخته‌اند. بسیاری از کسانی که اکنون باید جایگزین آنها شوند نیز ترجیح می‌دهند چنین کاری نکنند.

دولت اوکراین در تلاش برای متوقف کردن حملات روسیه آنهم در آستانۀ زمستان، دومین فراخوان بزرگ استخدام مردان ۲۷ تا ۶۰ ساله را منتشر کرده است. با این وجود، در میان مردان این کشور انگیزه کمتری برای ورود به جنگ دیده می‌شود و برخی از کسانی که پیش از این داوطلبانه جنگیدند نیز اکنون به ترک خدمت، حتی به بهای زندانی شدن فکر می‌کنند.

این سربازان در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند که پس از حدود دو سال جنگیدن آنهم در برخی از خونین‌ترین جبهه‌ها همچون باهموت، به شدت از نظر ذهنی خسته هستند و مرخصی‌های کوتاه مدتی که ارتش به آنها می‌دهد، حدود دو هفته در سال، نمی‌تواند راه حلی برای ذهن آشفته و آسیب‌های جسمی و روحی آنها باشد.

این سربازان خواستار انجام اصلاحات در ساختار ارتش اوکراین هستند تا به قول برخی از آنها «ارتش از یک زندان، به یک نهاد سازمان‌یافته برای دفاع از کشور در یک جنگ طولانی‌مدت تبدیل شود» و به آشفتگی‌های آن نیز پایان داده شود.

این اعتراضات باعث شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در جریان سخنرانی خود در اول دسامبر، اعلام کند که دولتش یک سیستم جدید بسیج نیرو را به اجرا خواهد گذاشت و برنامه‌ای را نیز برای تسکین نیروهایی که تقریباً دو سال است در حال جنگ هستند، در دست اجرا دارد.

«توطئه روسیه برای کنار زدن زلنسکی»؛ اطلاعات اوکراین مانع سفر و دیدار پوروشنکو با اوربان مجارستان شد
تعلل کنگره آمریکا در کمک به اوکراین؛ کاخ سفید: اگر اقدامی صورت نگیرد تا آخر ماه پولی نمی‌ماند
پایان ماه عسل سیاسی در اوکراین؛ شهردار کی‌یف زلنسکی را به «اقتدارگرایی» متهم کرد
تحقیقات و مصاحبه‌هایی که خبرنگار روزنامهٔ اسپانیایی‌ زبان «ال پائیس» طی ماه نوامبر در شهرهای مختلف اوکراین انجام داد نیز بار دیگر تایید کرد که بسیاری از جوانان اوکراینی «نمی‌خواهند به جنگ بروند.»

بطور مثال، در شهر لویو واقع در غرب اوکراین، یک کارمند پذیرش هتل به نام «استانیسلاو» ایدۀ رفتن به سربازی را رد می‌کند و می‌گوید: «چرا این همه مرگ و میر؟ برای حدود ۲۰ کیلومتر پیشروی؟ این کار معنایی ندارد.»

اشاره استانیسلاو به پیشرفتی است که ارتش اوکراین می‌گوید در جریان ضدحمله بزرگی که در ماه ژوئن در جبهه زاپوریژیا آغاز کرده، به دست آورده است. با این وجود در سه ماه اول حمله یعنی بین ماههای ژوئن تا اوت ۲۰۲۳ میلادی، بیشترین تلفات در میان نیروهای اوکراینی ثبت شد.


اگرچه آمار دقیق تلفات اوکراین در جریان این جنگ حدودا دو ساله مشخص نیست، اما منابع نظامی ایالات متحده در ماه اوت به نیویورک تایمز گفتند که تعداد سربازان مجروح اوکراین از آغاز تهاجم روسیه به این کشور، احتمالا به ۱۲۰ هزار نفر و شمار کشته شدگان اوکراین نیز به ۷۰ هزار نفر رسیده است.

با این وجود اکثر مردم اوکراین همچنان حامی تلاش‌های جنگی برای توقف تهاجم روسیه هستند و نظرسنجی‌هایی که توسط موسسه گالوپ در ماه اکتبر انجام شد نیز نشان داد که ۶۰ درصد اوکراینی‌ها به ایده «ادامه» جنگ تا زمانی که «پیروز شوند» متعهد هستند.

بر اساس گزارش گالوپ، از نظر ۹۱ درصد از پاسخ دهندگان، «پیروز شدن در جنگ» نیز به معنای اخراج نیروهای روسیه از تمام خاک اوکراین است.

پایان بسیج داوطلبانه
هتلی که استانیسلاو در آن کار می‌کند، در مرکز شهر «لویو» قرار دارد و آخر هفته‌ها، قبل از آغاز منع رفت و آمد در نیمه‌شب، بارها و مشروب‌فروشی‌های این منطقه مملو از جوانان است.

با این وجود او یک بار در ماه نوامبر شاهد بوده که چگونه یک گشت نظامی، گروهی از جوانان را به زور با یک ون با خود برده است.

«ال پائیس» می‌نویسد که در دو ماه گذشته، انتشار ویدئوهای چنین اتفاقاتی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است و بسیاری از منتقدان دولت نیز، کی‌یف را به سوء استفاده از قدرت متهم کرده‌اند.

اگرچه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اطلاعات روشنی از نیازهای نظامی این کشور منتشر نمی‌کند، اما برخی منابع نظامی اکتبر گذشته به «ال پائیس» گفتند که ارتش به حدود ۲۰۰ هزار سرباز جدید نیاز دارد.

به نوشتۀ این روزنامۀ اسپانیایی، ارتش اوکراین قدرتی ندارد که یک شهروند را مجبور به رفتن به سربازی کند بلکه این امر در صلاحیت ادارات مدنی اوکراین است. به این ترتیب که دفاتر کارگزینی این ادارات می‌توانند اعلامیه‌های جذب سرباز را از طریق پست برای افراد مشمول بفرستند یا آنها را شخصاً با مراجعه به در منازل این افراد، تحویل دهند.

پس از آن، اگر شخصی به طور مکرر از حضور در اداره کارگزینی (برای ثبت نام، اعلام وضعیت شخصی، انجام معاینات پزشکی و غیره) امتناع کرد، آنگاه یک پرونده قانونی علیه او باز می‌شود که می‌تواند به تعیین جریمه نقدی یا حبس بین دو تا پنج سال برای فرد مشمول سربازی منجر شود.

با این وجود گفته می‌شود که از آغاز فصل پاییز، بر شمار گشت‌های نظامی برای جذب سرباز افزوده شده است و در مقابل نیز بسیاری از مردان مشمول خدمت سربازی نیز ترجیح داده‌اند رفت و آمد خود را به مراکز عمومی کم کنند تا با چنین گشت‌هایی روبرو نشوند.

برخی نیز رفتاری مشابه روستیسلاو داشته‌اند. او که ۲۸ سال دارد، از سپتامبر گذشته همیشه با چکمه، ژاکت و کوله پشتی نظامی بیرون می‌رود. او یک سرباز نیست، اما معتقد است که با این ظاهر، سربازان دفتر استخدام در خیابان‌ها به او نزدیک نمی‌شوند.

حقوق نظامیان شرکت کننده در جنگ در مقایسه با میانگین دستمزد در اوکراین بالاست و بسته به میزان خطر و مسئولیت هر فرد، از ۸۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در ماه متغیر است. با این حال، آنهایی که در حلقۀ دوستان خود سربازانی دارند، همه این پیشنهاد را می‌شنوند که بهتر است هر کاری ممکن است انجام دهند تا به خدمت سربازی نروند.

به همین دلیل است که در میان مردان اوکراینی، افراد زیادی دیده می‌شوند که یا در جایی پنهان شده‌اند و یا به گونه‌ای کشور را ترک کرده‌اند؛ آنهم در حالی که اکثر مردان اوکراینی بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن، اجازه خروج از کشور را ندارند.

الکساندر که ۲۷ سال دارد، یکی از مشمولین سربازی است و نگران است که دیر یا زود به خدمت فراخوانده شود. او می‌گوید: «من در ماه مه به نتیجه جنگ خوشبین بودم و در آن زمان می‌خواستم به ارتش بپیوندم. اما هیچ پیشرفتی حاصل نشد و اگر به جبهه می‌رفتم، درگیر جنگی می‌شدم که پایانی ندارد. این مانند گذراندن سال‌ها حبس است، بدون اینکه بدانم چه زمانی دوباره آزاد خواهم شد.»

This comment was minimized by the moderator on the site

‍ (http://axnegar.fahares.com/axnegar/d1dca817e7c90caad438e.jpg) این پوتین لامذهب را من خوب می‌شناسم حاج آقا توکل.اگر روی لبه صندلی نشسته به خاطر آموزش کمونیستی در مدارس شوروی است.بچه‌ها مجبور بودند روی لبه نیمکت بنشینند،حق نداشتند دستشون رو زیر چانه بگذارند یا قوز کنند.بر حسب عادت است.اگر گفته دوست داره پسرخوانده آقا بشه این هم به خاطر آموزش هایی است که طی ده سال کار در کا‌گ‌ب دیده.در کا‌گ‌ب به افسران ارشدی مثل پوتین یاد داده بودند که طرف مقابل(سوژه) را خوب روانشناسی کند و حرفی را به او بزند که بیشترین تاثیر را روی او بگذارد.مثلا بگوید شما مرا به یاد عیسی مسیح میندازید یا این قرآن قدیمی را که دیدم یاد شما افتادم و آن را حالا برایتان هدیه اوردم..یک مثال بزنم.اولین بار که جرج بوش(معروف به بوش پسر)،با پوتین ملاقات کرد پوتین قضیه صلیبش را پیش کشید.او که می‌دانست بوش یک نومسیحی معتقد و چه بسا خرافاتی است به دروغ او گفت «این صلیبی را که من به گردنم انداختم می‌بینی؟این را مادرم موقع غسل تعمید مخفیانه در زمان کمونیست ها به من داده بود.این صلیب چند سال پیش توی آتش سوزی ویلایم در حال سوختن بود که من زدم به دل آتش و دود و آن را نجات دادم و از آن موقع به بعد‌ همیشه به گردنم است.»می‌گویند بوش احمق از فرط احساس به گریه افتاد و به پوتین گفت:«ولادیمیر شک نکن که این یک داستان صلیب است و تو نظر کرده عیسی مسیح هستی» می‌گویند کوندالیزا رایس وزیر خارجه که در صحنه حضور داشت از فرط حماقت رییسش نزدیک بود پس بیفتد.
بله ،حاجی‌جان از آن موقع به بعد جرج بوش شد طلبه ولادیمیر پوتین و به هر ساز او،البته در حد مقدورات،رقصید.خلاصه پوتین به پشتوانه علم روانشناسی که در کا‌گ‌ب خوانده است،استاد افسانه بافی است و می تواند هر کسی را خام کند و مثل موم در مشتش بگیرد.او توانست دل رییس جمهور آمریکا و خیلی های دیگر را به دست آورد و حداکثر سو استفاده را از آنها بکند.حاجی جان این را گفتم که بدانی طرف هفت خط روزگار است و خوب بلد است چطوری قاپ طرف مقابل را بدزدد.از ما گفتن از شما هم نشنیدن حاجی.
بیژن اشتری
Instagram (https://www.instagram.com/p/C0NKnNCq75m)
@bijan_ashtari

آیت‌الله توکل، عضو مجلس خبرگان: پوتین به رهبری گفت من را به عنوان فرزند خودتان قبول کنید
پوتین وقتی پیش رهبری می آید، روی لبه مبل می‌نشیند، بیت رهبری پشتی هم نمی‌دهد

آیت الله توکل عضو مجلس خبرگان: عجیب این است که پوتین که با دنیا با اقتدار صحبت می‌کند، پا روی پا می‌اندازد و به دنیا اعتنا نمی‌کند، وقتی پیش رهبری می‌آید، روی لبه مبل می‌نشیند، دست‌ها را روی پا می‌گذارد، مؤدبانه با امام و رهبری صحبت می‌کند -بیت رهبری پشتی هم نمی‌دهد- بعد می‌گوید من را به عنوان فرزند خودتان قبول کنید.
کسی که سیاستمدار دنیا است، به رهبری می‌گوید من را به عنون فرزند خودتان قبول کنید! حالا این بچه‌مَچه‌هایی که دو سه ورق سیاسی خواندند، دارند نظر می‌دهند که در چین یا در ایران و یا در آذربایجان چرا چنین کارهایی را می‌کنند. اینها نمی‌فهمند، ما چه‌کارشان کنیم؟! از سیاست بی‌خبرند و حالی‌شان نیست که کجا به کجاست.

This comment was minimized by the moderator on the site

آیا شعار نه جنگ نه مذاکره نوعی درجا زدن و آب رفتن تدریجی ثروت عمومی مملکت نیست؟

امیدفراغت روزنامه‌نگار

استراتژی نه جنگ نه مذاکره زمانی ارزش افزوده اقتصادی، سیاسی و ... برای مملکت  تولید می‌کند که سیاست‌های کلان نظام بر پایه و اساس تعامل متوازن با غرب و شرق باشد.

سیاست نگاه به شرق با چاشنی آمریکا‌ستیزی، تئوری نه جنگ نه مذاکره را بسیار هزینه‌ زا کرده است. چرا که وقتی قرار است به شعار نه جنگ و نه مذاکره، ما به ازای بیرونی بدهند، قاعدتا باید تمام هزینه‌های مادی و معنوی آن را پرداخت کنند.

سوال این‌ است آیا با وجود این‌که دنیای غرب نیروهای نیابتی در عراق، سوریه، یمن، لبنان و ...را به جمهوری‌اسلامی اتصال داده‌اند، استراتژی نه جنگ نه مذاکره، منافع ملی یا ملت ایران را تامین می‌کند؟

آیا ادبیات سیاسی آمریکا‌ستیزی و ادبیات ۴۴ ساله محو اسرائیل که به تعبیری تبدیل به زیربنای سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی شده، با شعار نه جنگ و نه مذاکره تناسب دارد؟

برای مثال وقتی حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، باعث و بانی حضور ناو غول پیکر آیزنهاور آمریکا به منطقه و همچنین اتحاد و یکپارچگی جهان غرب در راستای حمایت از منافع اسرائیل و تهدید جدی حامیان حماس شد و ناگزیر مسئولان‌جمهوری‌اسلامی و همچنین حزب‌الله‌لبنان تاکید موکد کردند که هیچ ارتباطی با حمله حماس به اسرائیل نداشتند. از آن طرف حملات گاه و بیگاه شبه نظامیان حوثی‌های یمن و همچنین شبه نظامیان عراقی و ... به نیروهای آمریکایی که به نوعی تحت عنوان نیروهای‌نیابتی به جمهوری‌اسلامی ربط می‌دهند، آیا با شعار نه جنگ نه مذاکره در تناسب است؟

البته ناگفته نماند به دلیل مذاکرات پنهان جمهوری‌اسلامی که نمونه دورتر آن، مذاکرات مستقیم برجامی با دیپلمات‌های آمریکایی و همچنین سفر اخیر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری‌اسلامی بعد جنگ حماس و اسرائیل به نیویورک، به شعار و استراتژی نه به مذاکره، خدشه جدی وارد آمده است!

پس وقتی دنیای غرب چه درست و چه نادرست، شبه‌نظامیان کشورهای منطقه مثل عراق لبنان یمن سوریه و ...را در قالب نیروهای نیابتی به جمهوری‌اسلامی ربط می‌دهند، آیا مسئولان‌جمهوری‌اسلامی نباید نسبت به شعار یا استراتژی نه به جنگ و نه به مذاکره، تجدید نظر تمام و کمال کنند؟

حرف پایانی و مهم این‌که مسئولان‌ به ملت ایران پاسخ بدهند سیاست‌خارجی نه جنگ و نه مذاکره، در فضایی که ذهنیت تامین منافع مادی شبه نظامیان مستقر در منطقه تحت عنوان نیروهای نیابتی به جمهوری‌اسلامی، ربط داده شده، چه آورده‌ای برای اقتصاد و معیشت مردم ایران داشته است؟

آیا شعار نه جنگ و نه مذاکره با وجود واقعیت‌هایی که در مقابل دیدگان جامعه امروز ایران قرار گرفته‌ و به تعبیری منافع ملت ایران در عرصه‌های مختلف زیستی را تامین نکرده، نوعی سکون، درجا زدن و آب‌رفتن تدریجی ثروت عمومی مملکت نیست؟

@Roshanfkrane

This comment was minimized by the moderator on the site

روسیه کودکان اوکراینی ربوده شده را به خانواده‌هایشان بازمی‌گرداند

چهار کودک اوکراینی ۲ تا ۱۷ ساله را که روسیه در جریان جنگ ربوده بود، به خانواده خود بازمی‌گردند.
این یک طرح آزمایشی برای بازگرداندن هزاران کودک ربوده شده توسط روسیه از زمان حمله سال گذشته آن کشور به اوکراین است.
بازگرداندن این کودکان در پی میانجیگری قطر انجام می‌شود و اوکراین می‌گوید که روسیه حدود هفتصد هزار کودک را ربوده است.
در ماه مارس، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور و یکی از مقامات او را صادر کرد.
https://bbc.in/3Q0XNDH

This comment was minimized by the moderator on the site

ویرایش‌ذهن | شهاب‌الدین حائری شیرازی, [10/10/2023 11:01 PM]
جعبه سیاه خونریزی هولناک حماس
شهاب‌الدین حائری شیرازی
اخیرا زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفته است گروه جنگجویان روس واگنر در آفریقا به آموزش حماس پرداخته.
با در نظر گرفتن نکته فوق می‌توان دست روسیه را در صحنه گردانی حماس بهتر مشاهده نمود.
حماس اگر قرار بود اسرائیل را تحت فشار قرار دهد و قدرت‌نمایی کند کافی بود تعدادی از نظامیان اسرائیلی را کشته و اسیر نماید اما اگر هدف‌گذاری حمله حماس تحریک نمودن اسرائیل برای به نابودی کشاندن غزه و متعاقب آن به میدان کشیدن ایران و دیگر ملل مسلمان باشد برای دفاع از فلسطین، بایست حمله توأم با ددمنشی باشد تا برخورد اسرائیل را بسیار وحشیانه و حیثیتی نماید.
تا اسرائیل ببیند برای بقاء خود بایست وارد یک جنگ تمام عیار شود با حماس و حامیانش.
نتیجه ومنفعت این تحریک و ریخته شدن خون هزاران انسان بی‌گناه اما چیزی نیست مگر به حاشیه کشیده شدن جنگ روسیه و اکراین.
غرب نمی‌تواند در یک آن، هم در اکراین با روسیه بجنگد و هم با ایران در خاورمیانه.


این جنگ جنگ روسیه است نه فلسطین [10/10/2023 11:38 PM]

شهاب‌الدین حائری شیرازی
منافع ملی ما اخیرا و در قضیه ارسال پهپاد به روسیه یک بار بصورت خسارت‌بار پای منافع ملی روسیه قربانی شد و به دشمنی اروپا وناتو با ما انجامید‌.
دوستی دیرین ایران و اروپا که اتفاقا ریشه در دشمن مشترکی به نام ترکیه عثمانی داشت و به عهد شاه‌عباس می‌رسید امروز بیش از همیشه در تنگنای ژئوپولوتیک زنگزور به کارمان می‌آمد اما امروز سر همان پهپادها اروپا دشمن خونی ما شده.
پیش از آن در زمانی که غرب اماده بازگشت به برجام بود با امتناع از بازگشت به برجام و در عمل وارد نکردن گاز و نفت ما به مسیر فروش عادی به بهانه زمستان سرد اروپا، پس از حمله روسیه به اکراین بار دیگر منافع ملی ما پای روسیه قربانی شده بود.
این بار اگر دامنه جنگ در خاورمیانه گسترش یابد تا خطر از روسیه در جنگ اوکراین برداشته شود، کل مملکت قربانی منافع ملی روسیه می‌گردد.
علت هم واضح است از یک طرف غرب ستیزی افراطی و فاقد منطق و از طرف دیگر نفوذ ایادی روسیه در سطوح بالای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ایران دائما منافع ملی ما را به قربانگاه روس می‌برد.
در مسئله حمله‌خونین حماس به اسرائیل، به گونه‌ای رفتار شد که اسرائیل را به خونین‌ترین اقدامات بکشاند تا حمایت نظامی ایران را منطقی جلوه دهد تا جنگ ایران و اسرائیل آغاز گردد و روسیه بی‌سر و صدا با یک تفاهم نامه از جنگ اکراین که دارد ماشین جنگی‌اش را بی دردسر نابود می‌کند خلاص شود.
این چه نگاه دگم و نابودگری‌است که بر سیاست ایران سایه افکنده و تا همه تاب وتوان مملکت را نابود نکند دست بردار نیست.
این چه کابوس شومی است.
https://t.me/virayeshe_zehn

This comment was minimized by the moderator on the site

مناقشه قره‌باغ؛ پاشینیان: متحدان سابق ارمنستان به تعهدات عمل نکردند

به گفته یکی از رهبران جدایی‌طلب قره‌باغ کوهستانی، ساکنان ارمنی‌تبار این منطقه از بیم پاکسازی نژادی و به دلیل آنکه نمی‌خواهند تحت حاکمیت آذربایجان زندگی کنند، به ارمنستان خواهند گریخت.
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز یکشنبه در کنایه‌ای آشکار به روسیه اتحاد‌های فعلی کشورش برای پیشبرد اهداف ملی و منطقه‌ای را «بی‌اثر» خواند.
این سخنان در حالی از سوی سران یکی از متحدان دیرین روسیه ایراد می‌شود که جمهوری آذربایجان در پی تهاجم برق‌آسای سه‌شنبه گذشته خود تقریبا تسلط کاملی بر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی پیدا کرده است.
آقای پاشینیان که به دلیل نحوه مدیریت بحران قره‌باغ از سوی اپوزیسیون کشورش به شدت تحت فشار قرار دارد در نطقی تلویزیونی گفت: «سیستم‌های امنیتی خارجی که ارمنستان با آنها مرتبط است، در حفاظت از امنیت و منافع کشور ناکارآمد بوده‌اند.»
بیشتر بخوانید: https://bitly.ws/Vy4h

This comment was minimized by the moderator on the site

کاسبان دفاع مقدس

اینکه ما خالقان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روایتگر چرایی و چگونگی واقعیت میدانی انقلاب و جنگ باشیم ضرورتی از یاد رفته نیست اما شاید پرهیزی عالمانه و عامدانه بازماندگان انقلاب و جنگ باشد. امتناع دردمندانه که ریشه در تلخی واقعیات سخت وجانسوز دارد. اینکه نوجوانان جوانان شاغل به تحصیل باید مسئولیت نظامیان را مقابل دشمن تا دندان مسلح به دوش می کشیدند. اما ایکاش می فهمیدند روایتگری ارزش‌های اخلاقی دفاع مقدس در باستان شناسی نمایشی چند گونی پاره و روضه خوانی بر شن و ماسه نیست که فوران شهوت قدرت و ثروت فرماندهان و مدعیان منصب نشین برای پوچ انگاری ارزشهای ادعایی دفاع مقدس کفایت است. فرماندهان دیروزی که بسیاری امروزه به نماد فساد و چپاول کشور می مانند.
اینکه مقام معظم رهبری بر خانواده های دارای چند شهید و جانباز و رزمنده اشاره فرمودند قطعاً اشاره به بخشی از واقعیت جنگ بسیار دشوار هشت ساله است اما حتماً همه قصه نیست و می توانستند از خانواده های بی شرافت و بی غبرت پر جمعیت هم بگویند که علی رغم در اختیار داشتن مناصب ابدی قدرت و ثروت هرگز شراف حضور در دفاع مقدس را نداشتند. خانواده هایی که جز تولید مثل گسترده و توزیع منصب حاکمیتی و ثروت هیچ نکردند و حتماً امروز از مهمترین مدعیان صف اول ترویج ارزش‌های دفاع مقدس هم هستند.
اینکه مدام بر طبل دروغین تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس بکوبند دستاوردی جز گسترش فرهنگ دروغ و تملق نیست در حالیکه هیچ شرافتمندی در مدیریت کشور بر عدم افزایش حقوق دریافتی والدین شهدای معظم دفاع مقدس طی دو سال گذشته اعتراض نکرده است. یعنی در مقامات ایران هیچ شرافتمندی نیست که از دغدغه تامین معیشت روزمره والدین شهدای دفاع مقدس برخوردار باشد.
اینکه شکست پی در پی عملیات‌های مملو از حماقت در طراحی و فرماندهی عملیات را به دشمن نسبت دهند راه بجایی نخواهد برد اما حداقل رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول الله به خوبی به یاد دارند مشتی جاهل آلوده به شهوت فرماندهی را که با سنگ چین نمودن نقشه عملیات والفجر مقدماتی بر بدنه تپه مرتفع پشت دوکوهه نسبت به توجیه عملیاتی منطقه برای گردانها اقدام کردند طرح عملیاتی که از فاصله چند کیلومتری قابل مشاهده بود. عملیات والفجر مقدماتی اسفند ۱۳۶۱ که در لحظه و نقطه شروع به قتلگاه بسیاری از گردانهای عملیاتی مبدل شد. فرماندهانی که در نهایت بی شرافتی و بی غیرتی در زمین صبحگاه دوکوهه حضور یافته و در نهایت پستی و رذالت شکست فاجعه بار عملیات را به غرور رزمندگان بسیجی نسبت دادند. شکست فاجعه باری که به فاصله کوتاه در عملیات والفجر یک اردیبهشت ۱۳۶۲ تکرار و دوکوهه را سیاه پوش کرد.
اینکه مقام معظم رهبری فرمودند من سندی ندیدم اما می گویند آمریکا مشوق عراق برای حمله به ایران بود حتماً در کنار دهها ادعای دیگر میتواند قابل بررسی باشد اما حتماً فرمایش رهبری مورد نظر آیت الله منتظری رئیس دیوان عالی کشور (دادستان سابق کل کشور) نیست که در اظهارات امروز فرمودند با تصور اظهار نظر کردن و شایعه پراکنی از مصادیق مجرمانه تحت عنوان تشویش اذهان عمومی است.
اینکه چرا همه علی الخصوص شوروی با تمام توان مسئولیت تجهیز گسترده هشت ساله ارتش عراق علیه ایران را عهده دار شد یا آمریکا و برخی دیگر در حمایت از عراق علیه ایران به شوروی پیوستند حرف جدیدی نیست اما مقامات شوروی بارها به مقامات ایران متذکر شده بودند که حمایت تام شوروی از عراق مابه ازاء همراهی ایران با آمریکا در تجهیز و حمایت گروه‌های جهادی افغانستان علیه ارتش شوروی است یا مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده بودند که برای مقابله عراق نحت نفوذ شوروی مایل و حاضر به حمایت از ایران هستند چنانکه حضور مک فالین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با یک هواپیما تجهیزات ویژه نظامی در فرودگاه مهرآباد به همین معنا بود اقدامی که توسط حزب الله لبنان و جریان مهدی هاشمی معدوم مورد جنجال قرار گرفته و ناکام ماند. ۲۹شهریور
https://t.me/Khabar_Naghde

This comment was minimized by the moderator on the site

سرگئی شویگو در تهران؛ وزارت دفاع روسیه: این سفر مرحله مهمی در توسعه همکاری‌های نظامی دو کشور است
شویگو در تهران
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار ۱۹/۰۹/۲۰۲۳ - ۱۶:۳۹•به روز شده در ۱۶:۴۶

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه برای یک سفر رسمی وارد ایران شد که «گامی مهم» برای همکاری نظامی بین مسکو و تهران محسوب می‌شود. این در حالی است که ایران متهم به فروش پهپادهای انتحاری مورد استفاده ارتش روسیه در جنگ اوکراین است.
این نخستین سفر وزیر دفاع روسیه به تهران پس از حمله به اوکراین در فوریه سال گذشته است.
سرگئی شویگو در مقر ستاد کل نیروهای مسلح ایران که سرلشکر محمد باقری، ریاست آن منتظر وی بود مورد استقبال قرار گرفت.
هیات روسی طبق گفته مقامات این کشور در این سفر دیدارهایی با فرماندهان ارشد نظامی ایران خواهند داشت.
وزارت دفاع روسیه می‌گوید که، این سفر به تقویت روابط نظامی روسیه و ایران کمک خواهد کرد و به مرحله مهمی در توسعه همکاری‌های دو کشور تبدیل خواهد شد.
ایران از سوی غرب متهم است که تعداد بسیار زیادی پهپاد شاهد-۱۳۶ را به ارتش روسیه تحویل داده است با این حال تهران این موضوع را رد می‌کند.
طبق گزارش رسانه‌های ایران، توسعه دیپلماسی دفاعی، گسترش همکاری‌های دو جانبه و همچنین مقابله با تهدیدات مشترک و تروریسم بین المللی از جمله محورهای اصلی این دیدار محسوب می‌شود.
مسکو و تهران مشمول تحریم‌های بین‌المللی هستند با این حال در طول سال گذشته آن‌ها روابط نزدیکی در چندین بخش از جمله در بخش همکاری نظامی و انرژی ایجاد کرده‌اند.
حمله ۳۲ «پهپاد انتحاری شاهد» به کی‌یف؛ اوکراین: ۲۵ پهپاد را منهدم کردیم
کی‌یف: پدافند هوایی اوکراین ۲۲ پهپاد شاهد ایرانی را سرنگون کرد
ایران در ماه مارس گذشته اعلام کرد که قرارداد خرید جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه منعقد شده است. ایالات متحده در ماه مه تایید کرد که دو کشور در حال «توسعه مشارکت دفاعی خود» هستند.
ایران از ابتدای سال جاری میلادی با هدف کاهش انزوای خود از طریق پیوند نزدیک‌تر با روسیه و چین با همسایگان عرب خود آشتی کرده و در صحنه دیپلماتیک بسیار فعال بوده است.
جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ (Yak-۱۳۰) اخیرا وارد ایران و تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.
یاک ۱۳۰ یک هواپیمای پیشرفته آموزشی-رزمی است که توسط شرکت یاکولوف روسیه طراحی و تولید شده است.
طبق گزارش رسانه‌های ایران این هواپیما بنا به سفارش ارتش روسیه برای جایگزینی با جت‌ آموزشی ال ۳۹ طراحی شده و قابلیت‌های پرواز با هواپیماهای نسل ۴++ مانند سوخو ۳۵ و نسل ۵ مانند سوخو ۵۷ را فراهم می‌کند.

  
This comment was minimized by the moderator on the site

در زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل محل تقابل شرق و غرب است و همه به دنبال دوری از متجاوز هستند، حضور این مقام نظامی روس در تهران، بخشی از تلاش روس هاست که ما را آلوده به تجاوز خود به اوکراین کنند، تا در گرداب این تجاوز تنها نباشند، متاسفانه ما با این متجاوز عکس یادگاری می گیریم و به دنیا می گوییم که ما با این ها هستیم. این وقت ناشناسی در دیپلماسی آدم را انگشت به دهان می کند.
به قول یکی از دوستان :
باسلام: الان رئیس‌جمهور (آقای رئیسی)در نیویورک زیر تیغ تبلیغات رسانه های غربی به اتهام همکاری نظامی و تحویل پهپاد به پوتین تجاوز گر قرار دارد!!! حالا این پدر ... آمده تا آن اتهامات را تثبیت کند؟!!!

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
آیا پرونده ‎رضا ثقتی هم مشمول برخورد مؤمنانه شده است؟! (https://t.me/asrefori) رحمت‌‌اله...
- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
استبداد ديني از مردم سكوت در برابر ظلم و اختلاس هاي اصحاب قدرت را مي خواهد هادی سروش در استبداد ام...