افغانستان، ایجاد برده داری، به وسعت یک کشور، به بزرگی یک ملت
  •  

26 مرداد 1400
Author :  
یکی باید بر این فرایند سر بریدن انسان بر آستان درب ظلم و بردگی ترمز توقف زند

 

داستان جانسوز سقوط یک ملت به قهقرا در چند روز؛

این روزها ملل دنیا در بهت و حیرت، و البته سکوتی شرم آور، ناشی از بی وجدانی و بی تفاوتی جهانی، شاهد سقوط یک ملت، یک کشور، یک دمکراسی نوپا، یک آزادی نیم بند و... در دهان گشاد و بیرحم گرگ های جهل و بردگی بود؛ تا تنها طی چند روزی ناچیز، اندوخته سال ها امیدآفرینی، و امید افزایی و حرکت قدم به قدم به سوی پیشرفت و توسعه، به خاکستر سقوطی دردناک در قهقرا و واپسگرایی تبدیل شود، سقوطی به یک استبداد مخوف دینی و داخلی، و وابستگی حاکمان دست نشانده، به مافیای پشت پرده تروریسم بین الملل.

و البته در حالی که دنیا، و حتی همسایگان این مردم مظلوم، آنان را در این درد و رنج ناشی از هجوم زنجیرهای بردگی و اسارت، رها کرده بودند، و بلکه بعضا، از پشت هم به آنان خنجر زدند، همه شاهد خرد شدن، آنچه شدند که این ملت از عزت و کرامت انسانی اندوخته بودند، که اینک در زیر بهمنی از هجوم سنگدلانی مسلح به زنجیرهای جهل، بردگی و بندگی دفن می شد، در حالی که این عمله های ظلم در غیر انسانی ترین روش، با تکیه بر تفنگ و زور، و رعب ناشی از غارت و تجاوز، بر اریکه قدرت قرار گرفتند، و بدین گونه حق الناس یک ملت در زیر خروارها ایده ظالمانه ی عده ایی که خود را وابسته به قطب عالم حق، و حق مطلق می دانند، لگد کوب و دفن می گردید.

صحنه های هول انگیز فرار این مردم غافلگیر شده، از در رسیدن حاکمیت ایدئولوژیک اسلام طالبانی، زنده کننده مرثیه تکراری و بی پایان روند مهاجرتی را از زیر خاکستر سوزان منطقه ما بیرون کشید، که بسیاری از ملت های خاورمیانه و شمال افریقا، سال هاست که دامنگیرش شده اند، و آنان را سیل وار به سوی اروپا و امریکا، روانه کرده است.

مردم دیار مسلمانی، سال هاست که گروه گروه از تمامی علایق وطنی، تاریخی، ملی و خانوادگی خود دست کشیده، از داشته و اندوخته خود دست شسته، راهی غربت و "بیدرکجا" ها می شوند، و در این مسیر هر روزه شاهد غرق شدن بسیاری از آنان، در میان آب های سرد، بین ملل عقب نگهداشته شده، و پیشرفته هستیم.

سقوط جوانان کابلی از چرخ هواپیماهایی که برای خروج اتباع دیگر کشورها به فرودگاه کابل فرستاده شده بودند، لکه ننگ ابدی بر دامن کسانی خواهد بود، که خود اسیر جهلی عمیق و تاریخی اند، و به نام مذهبی رهایی بخش، بردگی را برای ملل خود تئوریزه و با توسل به زور و ایجاد ترس و ارعاب، به اجرا در می آورند، و در حالی از رهایی و آزادی ملل خود سخن می گویند، که زندگی در سیطره آنان، زندانی بزرگ و حقیقی، برای روح و جسم ملت های تحت سلطه آنان است،

و جوانانی از این دست، که تنها جرعه ایی ناچیز از زندگی با کرامت و آغشته به کمی آزادی را، چشیده اند، به امید فرار از زندگی تحت سیستم ایدئولوژیک اسلام سیاسی آنان، حتی آویزان چرخ هواپیمایی می شوند که برای فرار اتباع ملل دیگر، از صحنه آتش حضور آنان آمده اند؛  این حرکت باشندگان کابل، فریاد به جان آمدگانی است که به امید نجات، خود را از برج چند طبقه آتش گرفته ایی، به پایین پرت می کنند، تا از آتشی که به دامان شان افتاده است، به دامن دردناک مرگ، و یا درصد ناچیزی از امید رهایی فرار کنند.

بله، امروز سرنوشت یک ملت، اندوخته خراسانیان از زندگی خدادادی، دار و ندارشان، کسب و کارشان، و یک دنیا امید که بعد از ده ها سال مبارزه با سلطه خارجی و استبداد داخلی بدست آورده بودند، به قیمتی که نمی دانم چقدر ناچیز است، به فروش رفت، و امروز در بده بستان های سیاسی منطقه ایی و جهانی، میان دست های ناپاک سیاسی، رد و بدل می شود.

این است وضعیت ما و همزبانان و هم کیشان ما، که در تنوره مبارزه برای قدرت گیری یک عده خشک مغز جاهل و قدرت طلب مدعی انسانیت گرفتار آمده اند، که اگر حتی به ادعای مسلمانی خود هم پایبند باشند، باید ذره ایی به اصل و اساس هر دین، که همانا لزوم احترام حق الناس است، باید ایمان و تعهد عملی داشته باشند، در حالیکه تعهدی به حق هیچ انسانی از مسلمان و غیر مسلمان ندارند، و از کیش و مرام شان، و از اسلام ادعایی اشان، بویی از حق الناس، و رعایت حد و حدود انسان ها، و حفظ کرامت و عزت و آبروی آنان، نمی آید،

اسلام ادعایی آنان نیز، تنها صدور مجوز جنایت بیشتر، پرده دری، حریم سوزی از دیگران و... را بر عهده دارد و بار این خفت را بر دوش می کشد، از این روست که در نتیجه حرکت این عمله های ظلم، یک ملت در محدوده یک کشور، با کل دار و ندارش، به معامله بردگی و اسارت گذاشته، و به حراج بی حرمتی و قهقرا برده می شوند.

جنایت و ظلم این مدعیان اسلام و انسانیت، در حد و اندازه معامله ایی، به بزرگی و وسعت حراج حق یک ملت برای داشتن زندگی، کرامت، و عزت است، که به خرج حاکمیت عده ایی داده می شود، که به قول خود می خواهند حاکمیت خدا را بر زمین گسترش دهند، در حالی که برآیند حضورشان، غارت تمام آن چیزی است که خداوند به انسان ها، از زندگی و عزت و کرامت داده است، و به یغما رفتن دار و ندار مردم تحت سلطه آنان است.

در کیش و مرام این نوع مسلمانان، حق الناس هیچ جایگاهی نداشته، و حق الله هم، به تمام، در خدمت صدور مجوز ظلم و سیطره است، تا به ایجاد برده داری هایی به بزرگی یک کشور، و به وسعت یک ملت منجر گردد.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (38)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

افغانستان
چهار هلی‌کوپتر ۵۴ سرنشین؛ جزئیات فرار اشرف غنی و همراهانش از کاخ به امارات
نگارش از Farhad Mir mohammad sadeghi با استفاده از بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) • به روز شده در: ۱۱/۰۸/۲۰۲۲

سرعت بالای سقوط ولایات افغانستان به دست طالبان در روزهای آغازین اوت سال ۲۰۲۱ مقامات ارشد دولت وقت را شوکه کرده بود. تنها ۴۸ ساعت پیش از فرار اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان از کشور، وی در روز ۱۳ اوت در جلسه‌ای راجع‌به سقوط ولایت هرات با عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور، وزیر داخله، وزیر دفاع و مقامات ارشد دولتی در دفتر خود جسله داشت. به گفته یکی از مقامات ارشد پیشین دولتی حاضر در جلسه، آن‌ها که دائما یکدیگر را متهم می‌کردند، می‌خواستند بدانند دلیل این که سربازان در نبرد با طالبان سنگرها را ترک می‌کنند چیست؟

بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) با انتشار گزارشی روایتی دقیق از آخرین روزهای دولت جمهوری اسلامی افغانستان ارائه داده است.

در این گزارش و به نقل از یکی از مقام‌های ارشد حکومت پیشین آمده است: «تا آن زمان هیچ‌کس دفاع از کابل را جدی نگرفته بود». در آن روز، رئیس جمهور مجادله اعضای جلسه را قطع کرد و به آن‌ها دستور داد تا به دلیل نزدیک شدن طالبان به کابل روی دفاع از این شهر متمرکز شوند. در آخر جلسه هم رئیس جمهور تصمیم گرفت در پیامی ویدیویی به مردم بگوید: «ما بر سر مواضع خود ایستاده‌ایم و پیشرفت طالبان را متوقف می‌کنیم».


هیچ‌کس پیشروی طالبان را جدی نگرفت
رئیس ستاد ارتش أفغانستان در روز شنبه ۱۴ اوت ۲۰۲۱ نحوه دفاع از کابل در دوهفته پیش رو را برای رئیس جمهور و مقامات دولت شرح داد. انتظار او به وضوح درگیری نظامی و یا مذاکره طولانی مدت بر سر کابل بود. یکی دیگر از مقامات دولت افغانستان می‌گوید، غنی فرض می‌کرد کابل آن قدر خوب محافظت می‌شود که می‌تواند دو هفته مقاومت کند تا روند انتقال دولت به آرامی انجام شود به همین خاطر به کارکنانش دستورالعمل اقامت دوهفته‌ای در پایتخت و آمادگی برای انتقال قدرت را داده بود. رئیس اداره امنیت کابل هم به همین منظور عوض شد اما پیشروی طالبان برگشت ناپذیربه نظر می‌رسید. این مقام ارشد دولتی افغانستان به دفتر بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان گفت: «روز شنبه همه وحشت کرده بودند. ولایت لوگر هم سقوط کرده بود و نیروهای طالبان فشار زیادی بر ولایت ننگرهار وارد آورده بودند. ما درحال گزارش‌ رسانی به رئیس جمهور و اساساً شاهد از هم پاشیدن نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان بودیم. تمام شنبه شب را نخوابیدم و در ساعت ۳:۳۰ بامداد روز یکشنبه، متوجه شدم ننگرهار سقوط کرده است. تصمیم گرفتم به نزد مشاور امنیت ملی بروم و بگویم براساس تجربه سال ۱۹۹۶ من (دفعه پیش که طالبان کابل را تصرف کرد) حفظ کابل تقریباً غیرممکن و فروپاشی دفاع از کابل قریب الوقوع است.»

البته، برخی از مقامات ارشد دولت همچنان فکر می‌کردند چون طالبان با ایالات متحده توافق کرده که تا پیش از زمان درنظر گرفته شده و خروج نیروهای بین‌المللی وارد کابل نشود، این همه وحشت ضروری نیست. با این حال، طبق گزارش گارد محافظ ریاست جمهوری، پیش از ظهر روز یکشنبه ۱۵ اوت طالبان در حال ورود به شهر بود و فرودگاه کابل دیگر امنیتی نداشت. بر اساس گزارش‌هایی که بعدا منتشر شد، طالبان مغایر با توافقش و پیش از خروج کامل نیروهای بین‌المللی وارد پایتخت شده بود.

گزارش رسمی آمریکا؛ همه دلارهایی که اشرف غنی و همراهانش با سقوط کابل با خود بردند
آخرین مکالمه رهبران آمریکا و افغانستان پیش از سقوط کابل؛ بایدن به غنی: شما بهترین ارتش را دارید
هرج و مرج در کاخ ریاست جمهوری در روز سقوط کابل
حال و هوای کاخ ریاست جمهوری در روز یکشنبه مدام بدتر می‌شد. تعداد زیادی از وزرا و معاونانشان پیش‌تر کابل را ترک کرده و هزاران کارمند دولت در حال فرار بودند. تنها تعداد اندکی از حلقه نزدیکان رئیس جمهور و نهاد گارد محافظ ریاست جمهوری باقی مانده بودند. به گزارش خبرگزاری هند، حوالی ساعت ۱۰ صبح، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، در تماسی با فاضل فضلی، رئیس اداره امور از افغانستان، به او دستور داد کارکنان را مرخص کند.

مقامات ارشد کاخ ریاست جمهوری با علم بر این که دولت افغانستان مسئول امنیت کابل است، تلاش کردند با مقامات ارشد وزارت‌های دفاع و کشور (امور داخله) افغانستان تماس بگیرند و از آن‌ها بخواهند که در برابر هجوم طالبان مقاومت کنند. یکی از مقامات ارشد می‌گوید: «وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش را پیدا نکردیم. وزارت دفاع به ما اطلاع داد که هیچ کس در ساختمان نمانده است. رئیس جمهور در گفتگو با وزیر داخله و ریاست عمومی امنیت ملی به آن‌ها دستور داد تا کارکنانشان را برای حفظ نظم عمومی به سطح شهر بفرستند. اما آن‌ها هیچ‌کسی را نداشتند. آن روز پلیس‌ها در زیر یونیفرم خود لباس عادی پوشیده‌ بودند.»


رسانه‌های افغان و آمریکایی گزارش دادند، غنی صبح آن روز برای تشکیل جلسه اضطراری دولت تنها نیمی از کابینه را داشت. امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری و بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع هم در بین کسانی بودند که غنی موفق نشد به آنها برسد. یکی از مقامات امنیتی پیشین می‌گوید که غنی به او دستور داد تا هرج و مرج کابل را کنترل کند اما یافتن نیرو برای این امر کار بسیار مشکلی بود.

در همین حال غنی به مقامات ارشد خود دستور داد که به سفر از پیش برنامه ریزی شده خود به دوحه قطر برای مذاکره با طالبان ادامه دهند. اما طی چند دقیقه مشخص شد این سفر و مذاکرات تحت تاثیر هجوم طالبان به کابل قرار گرفته و شکست خورده است. یکی از مقامات ارشد دولتی مذاکر کننده گفت: «ما فراتر از مذاکره برای حفظ جمهوریت رفته‌ایم و اکنون بر سر یک انتقال صلح‌آمیز قدرت مذاکره می‌کنیم».

با افزایش گزارش‌ها مبنی بر ورود طالبان به شهر، حتی چشم‌انداز یک انتقال قدرت سازمان‌دهی شده هم از بین رفت. یک مقام ارشد پیشین دولتی گفت: «هرج و مرج چنان شدید شده بود که هر دقیقه می شنیدیم یک منطقه از کابل به دست طالبان افتاده است.»

کارکنان باقی مانده در کاخ ریاست جمهوری که می‌دانستند به زودی باید آن‌جا را ترک کنند، به دنبال پاسپورت‌هایشان بودند. در حوالی ظهر، اشرف غنی با خروج رولا غنی، بانوی اول و پروازش به سمت امارات عربی متحده موافقت کرد اما خیلی زود مجبور شد با خروج تقریبا اکثر مقامات ارشد به غیر از خودش موافقت کند. حتی نیروهای گارد محافظ ریاست جمهوری هم شروع به تعویض یونیفرم‌هایشان کردند. ژنرال قاهر کوچی، رئیس گارد محافظ ریاست جمهوری به همکارانش می‌گفت که رئیس جمهور میلی به خروج ندارد و از آن‌ها تقاضا می‌کرد او را قانع کنند که همراه بانوی اول خارج شود.


حدود ساعت ۲ بعد از ظهر یکشنبه، برخی از رده بالاترین مقامات که هنوز در کاخ باقی مانده بودند به منطقه پرواز هلی‌کوپترها رفتند. آنها در آن موقع فکر می‌کردند رئیس جمهور در کاخ باقی خواهد ماند. سه تا از چهار تا هلی‌کوپتر تدارک دیده شده برای جابجایی اشرف غنی، در آن‌جا حاضر بودند. این سه هلیکوپتر برای حمل و نقل مقامات ارشد طراحی شده بودند و هر کدام حدودا قابلیت جابجایی ۹ مسافر را داشتند. اما هلی‌کوپتر چهارم متعلق جابجایی گروه محافظ رئیس جمهور بود و تا حدود ۲۶ مسافر را در خود جا می‌داد.

هنگامی که بانوی اول به همراه مقام‌های ارشد سوار هلی‌کوپتر‌هایی شد که قرار بود آن‌ها را به فرودگاه کابل ببرند تا از آن‌جا به امارات عربی متحده پرواز کنند، خلبانان گفتند اوضاع امنیتی فرودگاه کابل به قدری بد است که نمی‌توان به سمت آن‌جا پرواز کرد. ژنرال کوچی، رئیس گارد محافظ ریاست جمهوری، محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور را به بیرون از هلی‌کوپتر برد و به او گفت که اگر اشرف غنی را اینجا تنها بگذارند، دیگر قادر به محافظت از رئیس جمهور نخواهد بود و آقای غنی حتما کشته خواهد شد.

غنی تصمیم به ترک کابل می‌گیرد
غنی در همان زمان همچنان امیدوار بود که با وزیر دفاع شخصا دیدار و درباره حفظ امنیت کابل گفتگو کند. حتی دستورکار امنیتی برای دیدار رئیس جمهور از وزارت‌خانه هم به آن‌جا فرستاده شده بود اما با نزدیک شدن نیروهای طالبان به محل وزارت‌خانه این دیدار لغو شد و دستیاران رئیس جمهور به این نتیجه رسیدند که زمان بسیار بحرانی است. همچنان که بانوی اول به همراه مقامات ارشد در هلی‌کوپترها منتظر بودند، محب و کوچی برای بردن رئیس جمهور به محل کاخ بازگشتند. رئیس جمهور در سرسرای کاخ منتظر بود و با اصرار محب و کوچی راضی به خروج شد. خروج آقای غنی آن‌قدر سریع و ناگهانی بود که پابرهنه از کاخ خارج شد و با کوچی خود کفش‌هایش را پیدا کرد. رئیس جمهور حتی فرصت یافتن پاسپورتش را نداشت زیرا محب و کوچی می‌ترسیدند که نیروهای گارد محافظ ریاست جمهوری با چرخش به سمت طالبان اشرف غنی را اعدام کنند و به همین خاطر با اتومبیل به محل پرواز هلی‌کوپترها حرکت کردند.

طالبان در کابل؛ آمریکا دیگر اشرف غنی را به رسمیت نمی‌شناسد
خروج اشرف غنی از افغانستان؛ طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری شدند
رئیس جمهور، بانوی اول، محب و کوچی به هلی‌کوپتر اول، ۱۰ مقام ارشد دیگر به هلی‌کوپتر دوم و ۲۰ تا ۲۵ محافظ رئیس جمهوری به هلی‌کوپتر سوم سوار شدند اما جا برای همه این نیروها در هلی‌کوپتر سوم وجود نداشت و به گفته یکی از مقامات ارشد: «برخی از افراد کلیدی این نیروها که مسئولیت بخش‌های اطلاعاتی و عملیاتی را بر عهده داشتند، در لیست افرادی که اجازه سوار شدن به هلی‌کوپتر را داشتند، حضور نداشتند و فکر می‌کردند کنار گذاشته شده‌اند.» حتی یکی از نگهبانان پیش از این که هلی‌کوپتر حامل محافظان پرواز کند، «الله اکبر» گویان اسلحه خود را به سمت این هلی‌کوپتر نشانه گرفت. یکی از مقامات ارشد می‌گوید: «پنج درصد احتمال می‌دادم که زنده از این مخمصه بیرون بیایم».

دو هلی‌کوپتر حامل رئیس جمهور و مقامات ارشد درحالی شروع به پرواز کردند که هلی‌کوپتر سوم که پر از گاردهای ریاست جمهوری بود، برای مدت کوتاهی روی زمین ماند تا تعدادی از آنان را تخلیه کند. حتی پس از پیاده شدن چندین مسافر و بیرون انداختن جلیقه‌های ضد گلوله، هلیکوپتر همچنان آنقدر سنگین بود که نزدیک بود در هنگام بلند شدن به درختان برخورد کند.

چمدان‌ها و وسایل همراه مقامات ارشد و کارکنان دولت
طبق اظهار همه شاهدان، تعداد چمدان‌هایی که مسافران با خود به هلی‌کوپترها بردند بسیار کم بود. برخی از آن‌ها حاوی وسایل شخصی و بعضی دیگر حاوی پول نقد بودند. بانوی اول که زمان کافی جهت جمع کردن وسایلش برای سفر به امارات داشت، دو چمدان حاوی لباس همراه خود آورده بود. در حالی که ژنرال کوچی، رئیس سرویس محافظ رئیس جمهور، یک چمدان، رفیع فضلی، معاون مشاور امنیت ملی، یک کوله پشتی، مقیم عبدالرحیم‌زی، رئیس ستاد شورای امنیت ملی افغانستان، یک کیف دستی و محب مشاور امنیت ملی یک کاور کت و شلوار و یک کیف لپ‌تاپ همراه داشتند. یکی از مقاماتی که برای مدتی چمدان‌های بانوی اول را حمل کرده بود بر سبک بودن آن‌ها اذعان کرد. تنها بانوی اول و رئیس جمهور بودند که طی این سفر طولانی به ابوظبی با لباس‌های متفاوتی از آنچه زمان سوارشدن به هلی‌کوپتر بر تن داشتند، ظاهر شدند. بانوی اول لباس‌هایش را همراه آورده بود و رئیس جمهور هم با کمک فردی لباس‌ از ازبکستان تهیه کرد.

کوچی در کیف دستی خود بودجه ماهانه نهاد تحت مدیریت خود یعنی سرویس محافظ رئیس جمهوری که حدود ۲۰ میلیون افغانی (۲۵۰ هزار دلار) در آن زمان بود را همراه داشت. البته طبق اظهارات شاهد دیگری، او در آن زمان حدود ۱۰ میلیون افغانی همراه خود داشت. رفیع فضلی، معاون مشاور امنیت ملی، بودجه ماهانه شورای امنیت ملی یعنی حدود ۲۴۰ هزار دلار را که به درخواست محب از اداره مالی شورای امنیت ملی برای فراهم آوردن شرایط سفر تحویل گرفته بود، همراه داشت.

یکی از مقام‌های ارشدی که در هلی‌کوپتر حضور داشت می‌گوید: «هرکسی ۵ تا ۱۰ هزار دلار همراه داشت و هیچ‌کس یک یا چند میلیون دلار همراه نیاورده بود». همچنین غنی و محب بارها در مصاحبه با رسانه‌های مختلف اذعان کردند که آن‌روز با چند میلیون دلار از افغانستان خارج نشده‌اند. اگر این موضوع درست باشد، مجموع پول نقدی موجود در سه هلی‌کوپتر، حدود ۵۵۰ هزار دلار آمریکا بوده است. اما به رغم این مساله، چند ماه بعد محب در مصاحبه با شبکه CBS در پاسخ به این که آیا با خود پول نقدی هم برده‌اند پاسخ داد: «البته که نه، ما فقط خودمان را نجات دادیم».

ادعای محافظ ویژه اشرف غنی: نجاتم دهید تا تصاویر فرار او را با بسته‌های دلار منتشر کنم
هلی‌کوپترهایی که بدون مقصد مشخصی به پرواز درآمدند
سفارت روسیه در کابل بارها در رسانه‌های مختلف تاکید کرد که ۱۶۹ میلیون دلار به وسیله این هلی‌کوپتر‌ها از افغانستان خارج شده است و ظاهر اغبر، سفیر افغانستان در تاجیکستان، دو روز بعد یک کنفرانس مطبوعاتی این ادعاها را تکرار کرد. اغبر همچنین قول داده بود که برای دستگیری غنی از اینترپل درخواست کند. با این حال، از گفتگو با دفتر بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان یا ارائه هر گونه مدرکی برای اثبات این ادعا امنتاع کرد.

میزان پول نقدی که روسیه ادعا کرده است، وزن و حجم قابل توجهی می‌داشت. اگر همه این ۱۶۹ میلیون دلار اسکناس ۱۰۰ دلاری روی هم چیده می‌شد، بلوکی به طول حدودا ۲.۳ متر (۷.۵ فوت) و عرض و ارتفاع حدودا ۱ متر (۳ فوت) می‌شد و به بیان دیگر تقریبا کمی بزرگتر از یک کاناپه سه نفره استاندارد آمریکایی می‌بود، وزن این بلوک هم چیزی حدود ۱۶۹۰ کیلوگرم (۳۷۲۲ پوند) می‌شد. هلیکوپترهای 17-Mi که گروه با آن‌ها از افغانستان خارج شدند، هیچ محفظه حمل بار مجزایی نداشته‌اند. در نتیجه همه بار باید همراه مسافران و در کابین قابل مشاهده بود و طبق اظهارات شاهدان در گفتگو با بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، هیچ‌کدام محموله‌ دلاری این چنینی در هلی‌کوپترها مشاهده نکرده‌اند.

به محض سوار شدن رئیس جمهور، هر سه هلی‌کوپتر به سمت شمال پرواز کردند. طبق طرح‌های پیشین تخلیه اضطراری کاخ ریاست جمهوری، قرار بود آقای غنی یا به «ننگرهار» که در انتخابات پیشین بیشترین رای را در آنجا آورده بود برده شود و یا به «خوست» برود و تحت مراقبت نیروی مقاومتی که بیشتر از قبیله «تَنَی» هستند، باشد. غنی و محب هردو تایید کرده‌اند که در ابتدا قصد داشتند به سمت خوست پرواز کنند اما سپس دریافتند که مجبور به حرکت به کشور دیگری هستند و برد هلی‌کوپترها عامل محدود کننده برای انتخاب کشور مورد نظر بود.

یکی از مقامات ارشدی که سوار هلی‌کوپتر شده بود خاطر نشان ‌کرد: «زمانی که شروع به پرواز کردیم، خلبان‌ها نمی‌دانستند به کدام سمت باید بروند. یکی از آن‌ها به من گفت که نزدیک ترین مقصد تاجیکستان است. در واقع تا زمانی که در آسمان افغانستان بودیم، از این می‌ترسیدیم که مورد هدف طالبان قرار بگیریم. چون فرار رهبران افغان به ازبکستان سابقه تاریخی دارد و هیچ پیشینه‌ای راجع به تاجیکستان وجود ندارد، انتخاب آقای رئیس جمهور شهر «تِرمِز» در ازبکستان بود. اگرچه من می‌دانستم در برخی موارد ازبک‌ها رهبران ما را حبس کرده‌اند اما آقای غنی معتقد بود که با او منصفانه برخورد خواهند کرد».

درست زمانی که این گفتگوها در هلی‌کوپتر غنی در جریان بود، کارکنان و محافظان ریاست جمهوری در دو هلی‌کوپتر دیگر به هیچ وجه نمی‌دانستند که به چه سمتی مشغول پرواز هستند و بعضی‌ها تنها زمانی که از فراز کوه‌های هندوکش پرواز کردند متوجه شدند که قرار نیست از طریق فرودگاه کابل به سمت دوحه پرواز کنند. در همان زمان بود که آن‌ها تازه متوجه شدند که آقای غنی در یکی از هلی‌کوپترهاست. با این که کادر پرواز در تلاش برای ارتباط با پلیس مرزی ازبکستان ناکام بودند، اما هر سه هلی‌کوپتر در امتداد مرز شمالی افغانستان و به سمت غرب پرواز کردند تا به «ترمز» در ازبکستان رسیدند و چون سوختشان رو به پایان بود، بدون اجازه فرود آمدند.

برخورد ازبک‌ها و اماراتی‌ها با اشرف غنی و هیئت همراه
ابتدا هنگامی که سه تا از چهار هلی‌کوپتر در مجموع با ۴۰ سرنشین در ازبکستان به زمین نشستند، به سرعت توسط ماموران امنیتی مسلح ازبکستان محاصره شدند. وقتی آنها متوجه حضور غنی شدند، رئیس جمهور، بانوی اول و محب، مشاور امنیت ملی را تا ترمینال اصلی اسکورت کردند. اندکی بعد چهارمین هلی‌کوپتر ریاست جمهوری که هنگام پرواز سه هلی‌کوپتر دیگر از کاخ ریاست جمهوری در فرودگاه کابل بود، وارد صحنه شد. در این هلی‌کوپتر۱۴ نفر از مهندسان ناوگان هلی‌کوپترهای ریاست جمهوری حضور داشتند.

هم زمان با بازرسی هلی‌کوپترها، همه مسافران و کادر پرواز هم تفتیش شدند. همه چیز از چمدان‌ها و محتویات جیب مسافران گرفته تا گلوله‌های سلاح‌های محافظان رئیس جمهور برای تهیه لیست و عکس‌برداری به مقامات ازبکستان واگذار شد. از همه به طور جداگانه و مکررا در مورد سمتشان و اتفاقات آن روز بازجویی شد. سپس هلی‌کوپترها پلمپ شدند و اکثر گروه شب را در محوطه‌ای که توسط سربازان مسلح ازبک محاصره شده بود گذراندند.

عصر روز بعد، فاضل فضلی و رفیع فضلی دو تن از مشاوران رئیس جمهور، نیز به ترمینالی که غنی، بانوی اول و محب مشاور امنیت ملی در آن اقامت داشتند، احضار شدند و قسمتی از بودجه شورای امنیت ملی را به مقامات ازبکستان دادند تا پرواز آن‌ها به دوحه را ترتیب دهند.

یکی از مقامات ارشد می‌گوید، ازبک‌ها می‌گفتند: «همه ما یک روز رفتنی هستیم».

بسیاری از مقام‌های ارشد افغان اذعان کردند که بانوی اول می‌گفت فقط ۸۰۰ دلار پول دارد. بنابر این مقام‌های کاخ ۱۲۰ هزار دلار از پولی که همراه آورده بودند را در اختیار ازبک‌ها گذاشتند تا هواپیمای مسافربری «بمباردیر» قزاق خود را به صورت چارتر برای سفر به ابوظبی در امارات عربی متحده در اختیار آن‌ها بگذارد. این هواپیما ۵۰ صندلی داشت و ۴ نفر دیگر مجبور شدند تمام طول پرواز را در راهروی هواپیما بشینند. آن‌ها شامگاه ۱۶ اوت ازبکستان را ترک کردند و در ابوظبی با استقبال مقامات مواجه شدند و حوالی نیمه شب به هتل سنت رجیس رسیدند. طبق اذعان شاهدان تمامی چمدان‌های و وسایلی که کاروان اشرف غنی از کابل با خود همراه آورده بودند به هتل رسید.

اکثر ۵۴ افغان برای هفته‌ها، یا بیشتر، در هتل سنت رجیس باقی ماندند. اماراتی‌ها به آنها اجازه نمی‌دادند بدون دریافت مجوز هتل را ترک کنند، و حتی پاسپورت‌هایشان را مصادره و ممنوعیت ارتباط با رسانه‌ها را برایشان شرط میزبانی اعلام کردند. مابقی پول نقدی که برایشان باقی مانده بود بین این ۵۴ نفر تقسیم شد. مقداری از آن برای خانواده گاردهای محافظ ریاست جمهوری که هنوز در افغانستان بودند فرستاده شد، مقداری به کارکنان ارشد که در افغانستان مانده بودند اهدا شد، مقداری به کارکنان ارشد برای تهیه بلیط هواپیما برای سفر کشورهای دیگری که تابعیت داشتند، رسید، و بقیه هم میان گروه توزیع شد تا بتوانند هتل سنت رجیس را ترک کنند.

This comment was minimized by the moderator on the site

صفحه سیاسی: آمریکاییان هر حرکتی را با مهارت انجام می‌دهند. می‌پرسید چرا؟ پس چند لحظه بخوانید بعد پاسخ خود را بگیرید.
ظهور دوباره طالبان؛ چرا؟ سازی که آمریکا الان می‌زند و صدایش بعداً شنیده خواهد شد!؟ از همه جا به آمریکا ناسزا می‌گویند، می‌گویند چقدر نادانی کرد، چرا افغانستان را تحویل طالبان داد؟ و هزار فحش دیگر...
اما اطاق فکر قدرتمندترین کشور جهان، صاحب فکرند، صاحب نظرند، نیم قرن آینده را ترسیم می‌کنند. آمریکایی‌ها مدتهاست متوجه شده‌اند که مشکل و رقیب اصلی آنها چین است و باید برای آن تدبیری همه جانبه بیندیشند.
خاورمیانه دیگر اولویت اول آمریکا نیست چون دیگر به نفت آن وابستگی ندارد و خودش به مدد استخراج نفت «شیل» جزو صادرکننده‌های مهم است! آنچه در خاورمیانه برای آمریکا اهمیت دارد امنیت اسرائیل و در درجه بعدی امنیت دیگر متحدانش یعنی عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس است. به مدد سیاستهای تنش‌زای حکومت ایران و گسترش ایران‌هراسی، اعراب و اسرائیل بوسیله طرح «صلح ابراهیم» در دوره دونالد ترامپ با یکدیگر به توافق رسیده و درحال گسترش همکاری هستند.
غربی‌‌ها ضرب‌المثل جالبی دارند به این مضمون «اگر نمی‌توانی با تجاوز مقابله کنی، آرام باش و سعی کن از آن لذت ببری!» معنی مودبانه این ضرب‌المثل اینست: «تبدیل تهدیدها به فرصت»!
آمریکا اخیرا مذاکرات مهمی در قطر با طالبان داشت که پس از آن،آمریکا شروع به خارج کردن نیرو کرد و تهاجم طالبان به ولایتهای افغانستان شروع شد و به طرز برق آسایی و بدون مواجه شدن با مقاومت چندانی موفق به تصرف افغانستان شد. و جالب‌تر از همه، به گفته کارشناسان بیش از 400 میلیارد دلار سلاح‌های جنگی پیشرفته تحویل ارتش افغانستان را به طالبان هبه کرد، حالا امارت اسلامی افغانستان مسلط و سرتا پا مسلح است و آماده صدور پیشرفته‌ترین سلاح‌‌ها به هرجا، طالب از هر وقت دیگری ترسناک‌تر است.
طالبان بخاطر عقاید مذهبی در میان اهل سنت افغانستان پایگاه خوبی دارد و از طرف دیگر از قدیم همه پشتونها اعم از مذهبی و سکولار و کمونیستها معتقد بودند باید همیشه قدرت در کشور در دست پشتونها باشد. حالا طالبان با خیال راحت بدون هیچ واکنش بین‌المللی امارت اسلامی اعلام می‌کند، همان چیزی که آمریکا و متحدانش می‌خواهند.
دولتمردان ایران فکر می‌کردند با حمایت از طالبان می‌توانند به خروج آمریکا از افغانستان کمک نمایند و به اصطلاح تو دهنی بزرگی به آمریکا بزنند، اما.... اما آمریکا با مذاکرات اخیر با طالبان، رو دست بزرگی به ایرانیان زد. حالا آمریکا با امارت اسلامی افغانستان، با یک تیر «سه هدف» را تعقیب می‌کند.
«هدف اول» بسوی ایران
پس از خروج آمریکا از افغانستان، طالبان با ایدئولوژی افراطی ضد شیعه و پشت گرمی به بخشی از جامعه اهل سنت ایران در سیستان و بلوچستان به تهدیدی برای حکومت و امنیت ایران تبدیل خواهند شد.
«هدف دوم» بسوی چین
طالبان به خاطر ماهیت ایدئولوژیکی که دارد، پس از استقرار حکومت در افغانستان، بخاطر ریشه‌‌ها و پیوندهای ایدئولوژیکی که با مسلمانان استان سین کیانگ چین داردبه مشکلی برای چین تبدیل خواهد شد! اُیغورها همین الان هم به تکاپو افتاده اند، دولت چین از هراس، اولین کشوری بود که خواهان روابط خوب با طالبان شد، اما امارت اسلامی سین کیانگ مایه تشویش و روانپریشی پکن‌نشینان شده است، چین خیلی زود متوجه خطر بزرگ شده است.
«هدف سوم» بسوی روسیه
طالبان به همان دلایل ایدئولوژیکی که او را به حمایت از مسلمانان چینی وادار میکند، به حمایت از مسلمانان چچن که مدتهاست تحت ستم و سرکوب روسیه هستند، برخواهد خاست. چچنها بعد از جنگ افغانستان بیشترین کشتار را از ارتش روسیه گرفته است، کوهستانهای سخت چچن و جنجگویان القاعده و داعش چچنی خواب را از کرملین‌نشینان خواهند ربود، امارت اسلامی چچنستان را باید به یاد داشته باشیم که بسیاری از سربازان طالبان، القاعده و داعش از اهالی همین مناطق سین کیانگ در چین و چچن در روسیه هستند و طبیعتاً پس از امارت اسلامی افغانستان، حالا فیل آنها به یاد هندوستان خودشان خواهد افتاد، امارت اسلامی رویای زیبایی برای آنهاست.
نتیجه
آمریکا منطقه خاورمیانه را از «لحاظ نظامی» فعلاً (و تا حدودی) ترک می‌کند تا قدرتش را متوجه چین نماید، اما منطقه را دستخوش ناآرامی‌های مداومی خواهد نمود.
حالا خاورمیانه برای مدتها خودش با خودش ور می‌رود. ناآرامی‌هایی که مدتها موجب دل‌مشغولی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین می‌شود و در عوض موجب «امنیت بیشتری برای اسرائیل» خواهد شد و دو رقیب خود (روسیه و چین) را به محاق خوددرگیری فرو می‌برد و دوباره نشان تنها ابرقدرت کره زمین را با خیال راحت به سینه می‌زند. همه به یاد داریم که در تمام این جنگ افروزیهای افراطیون در افغانستان، عراق، سوریه هیچوقت هیچ تهدیدی ازسوی طالبان داعش القاعده و... علیه اسرائیل مشاهده نشده است!
دستاورد دیگری که (در بلند مدت) از این ناآرامی‌ها نصیب آمریکا و غرب خواهد شد، گسترش دین‌گریزی و تقویت سکولاریسم در اذهان مردم منطقه است. اینک، شب آبستن است تا چه زاید سحر!؟ کابوی‌‌ها کابوس بدی برایمان آفریده‌اند.

*دولتمردان ایران فکر می‌کردند با حمایت از طالبان می‌توانند به خروج آمریکا از افغانستان کمک نمایند و به اصطلاح تو دهنی بزرگی به آمریکا بزنند، اما....
*پس از خروج آمریکا از افغانستان، طالبان با ایدئولوژی افراطی ضد شیعه و پشت گرمی به بخشی از جامعه اهل سنت ایران در سیستان و بلوچستان به تهدیدی برای حکومت و امنیت ایران تبدیل خواهند شد
*آمریکا منطقه خاورمیانه را از «لحاظ نظامی» فعلاً (و تا حدودی) ترک می‌کند تا قدرتش را متوجه چین نماید، اما منطقه را دستخوش ناآرامی‌های مداومی خواهد نمود
*حالا خاورمیانه برای مدتها خودش با خودش ور می‌رود. ناآرامی‌هایی که مدتها موجب دل‌مشغولی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین می‌شود و در عوض موجب «امنیت بیشتری برای اسرائیل» خواهد شد و دو رقیب خود (روسیه و چین) را به محاق خوددرگیری فرو می‌برد و دوباره نشان تنها ابرقدرت کره زمین را با خیال راحت به سینه می‌زند

This comment was minimized by the moderator on the site

- «ملامحمد فاضل»، وزیر دفاع امارت اسلامی افغانستان
- «ملاخیرالله‌خواه»، وزیر کشور امارت اسلامی افغانستان
- «ملاعبدالحق وثیق»، معاون وزیر اطلاعات
- «ملانورالله نوری»، وزیر ارتباطات
- و «ملامحمد نبی»، رئیس جنبش حقانی (که گروه تروریستی طالبان را پرورش داده)
همگی در زندان گوانتانامو زندانی بودند و آمریکا در سال 1394 آنها را آزاد کرد تا در توطئه جدید طالبان نقش بازی کنند.
تبانی آمریکا با طالبان
یک استاد دانشگاه افغانستان معتقد است آمریکا قبل از خروج نظامیان خود برای جلوگیری از بازگشت ثبات به افغانستان با گروه طالبان هم پیمان شده است. اسماعیل دانش می‌گوید: آموزش و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی، تشکیل و حمایت از گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش،تلاش برای براندازی نظام قانونی در افغانستان تنها بخشی از جنایت‌های آمریکا دراین کشور است.وی تاکید کرد: توافق آمریکا با طالبان برای خروج از افغانستان بدون آنکه ارتش افغانستان را برای مقابله با تهدیدات گروههای تروریستی در آینده آماده کند،نشاندهنده تبانی آمریکا با طالبان است.
به باور وی، اساس ایجاد طالبان در افغانستان توسط آمریکا و برای مقابله با روسها بوده است.استاد دانشگاه رابعه بلخی افغانستان ادامه داد: این مفهوم هرگز در هیچ زمانی نمی‌تواند سلب و یا محدود گردد و این بدان معناست که طالبان ازسوی آمریکا مدیریت و کنترل می‌شود.
به گفته وی، آمریکا که خود را مدعی اصلی حقوق بشر می‌داند، به واسطه حمایت از گروههای افراطی و تروریست،بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است و مردم مظلوم در کشورهای دنیا ظلم‌های بیشماری بخاطر تامین منافع این کشور را متحمل می‌شوند.
استاد دانشگاه افغانستان گفت: آمریکا از حقوق بشر به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف و منافع مادی و سیاسی خود استفاده می‌کند تا به وسیله آن منافع نامشروع خود را در جهان تامین نماید.
معادن بزرگ لیتیوم در افغانستان علت حضور طالبان
یک کارشناس بین‌المللی در تحلیلی اقتصادی از تحولات افغانستان و وجود معادن غنی و کمیاب در افغانستان معتقد است:
«دره سیلیکون آمریکا»! این دره سیلیکون که در آمریکا واقع شده چند نقش مهم دارد! اول اینکه، موتور اقتصادی آمریکاست... دوم اینکه قطب تکنولوژیهای جدید جهان است. سوم اینکه محل طراحی و تولید تکنولوژیهای آینده جهان می‌باشد و در یک کلام آینده بشر امروزی در این مکان رقم زده می‌شود! اما این «سیلیکون ولی» برای ادامه و گسترش فعالیت‌هاش و حفظ روند شتابان توسعه خود نیاز به یک ماده زیر زمینی داره بنام لیتیوم!
چرا!؟ چون اتکای تکنولوژی‌های قرن بیست و یکم بر باطری خواهد بود و ماده اولیه باطری‌های قابل شارژ همین لیتیوم است!
شاید فکر کنید منظور همین باطری‌های گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ است، اما باید بدانید که تا پایان قرن بیست ویکم تقریباً تمام وسایلی که امروز می‌بینید با باطری کار خواهند کرد، از گوشی‌های تلفن همراه گرفته تا هواپیماهای مسافربری و خودروها! و تمام جنبه‌های مختلف زندگی بشر وابسته به باطری خواهند بود! و لیتیوم ماده اولیه ساخت همه این باطری‌هاست! حالا این لیتیوم کجا پیدا می‌شود!؟
تا چندی پیش تنها نقطه‌ای در جهان که دارای معادن لیتیوم بود، نقطه‌ای در کشور بولیوی در آمریکای جنوبی بود! حالا فکرش رو بکنید کل تکنولوژی‌های آینده بشر به منابعی احتیاج دارد که هم کمیاب و محدود به یکه نقطه است. اما در سال 2009 (88ش) به یکباره اعلام شد که ارتش آمریکا یک معدن بسیار عظیم لیتیوم در افغانستان کشف کرده است!
اما خبر به سرعت مسکوت ماند! و دیگرهیچ خبری از لیتیوم در رسانه‌‌ها عنوان نشد، تا سال 2016 (95ش) که ترامپ شد رئیس‌جمهور آمریکا! در این سال در سایت Venturebeat مقاله‌‌ای چاپ شد با عنوان: The future of silicon valley may lie in the mountains of Afghanistan
و در این مقاله معلوم شد که تا سال 2016 به میزان 3/5 تریلیون دلار، لیتیوم در کوه‌های افغانستان کشف شده است‌! افغانستان شده بود عربستان قرن بیست و یکم!
به دنبال این مقاله، ترامپ غول معادن آمریکا را ملزم کرد که وارد صنعت معادن افغانستان شود! و قرار شد «جی‌پی مورگان» که مالک یک ابرهولدینگ به نام «جی‌پی مورگان چیس» هست، استخراج معدن لیتیوم افغانستان را برعهده گیرد!
این هولدینگ در سال 2000 (79ش) تاسیس شده بود و از ادغام تعداد بسیار زیادی بانک و هولدینگ و شرکتهای متعدد خدمات بانکی و پولی و... ایجاد شده بود!
مجموعه درآمد این هولدینگ سالیانه 109 میلیارد دلار است که 17 میلیارد دلارش سود خالص می‌باشد و دارائی‌های این هولدینگ در سال 2013 (92ش) چیزی بالغ بر 2/4 تریلیارد دلار است. این شرکت قرار شد وارد بازار معدن لیتیوم افغانستان بشود. اما شرکت جی پی مورگان کار را به آقای «جان هانام» سپرد که یک سرمایه‌دار بزرگ انگلیسی است و عنوان پادشاه معادن را لقب دارد.
درخصوص پیشینه آقای هانام لازم به ذکر است که وی ده‌ها شرکت معدنی دارد و با گمانه‌زنی‌هایی که از سال 2010 تا 2012 در خصوص معادن افغانستان بعمل آورده بود، نهایتاً در سال 2012 (91ش) با دولت قانونی افغانستان در محل سفارت افغانستان با حضور اشرف غنی و کرزای، موفق به امضای قراردادی شدند که معروف شد به قرارداد «معدن طلای بدخشان و بلخاب سرپل»! این قرارداد ماهیانه یک میلیارد دلار برای افغانستان درآمد داشت! اما یکسال بعد دولت افغانستان به یکباره زد زیر قرارداد و آن را کنسل کرد!
معدن طلای بلخاب دارای رگه‌های فراوانی است که یکی از این رگه‌ها دارای قطر 2 متر و طول 350 متر است! دولت افغانستان دلیل لغو قرارداد را اینگونه ذکر کرد که دو شرکت مجری استخراج در این قرارداد پیش‌پرداخت مناقصات رو پرداخت نکرده‌اند! و بدین صورت سرمایه‌گذاری عظیم جناب هانام و جی‌پی مورگان به هدر رفته بود!
از آن زمان تا سال 2018 (97ش) دولت افغانستان چندین و چند بار دیگه با همین دو شرکت و برای همین دو معدن قرارداد بست و فسخ کرد! به عبارتی هر بار وزیر جدید معادن و نفت افغانستان، قراردادهای قبلی رو لغو می‌کرد و قرارداد جدیدی منعقد می‌نمود تا خودش نیز از این سفره منتفع شود و امتیازاتی را از این دو شرکت برای خود تصاحب کند!
در نهایت آمریکائیها متوجه شدند که علت همه این مشکلات فساد سیستماتیک اداری حاکم بر دولت افغانستان است! لذا هانام و جی‌پی مورگان از این سرمایه‌گذاری دست کشیدند و به دولت آمریکا اعلام کردند با وجود چنین دولتی هیچگونه سرمایه‌گذاری در افغانستان فایده‌ای ندارد و از افغانستان خارج شدند!
حدود دو ماه بعد هم ترامپ طرح خروج از افغانستان را اعلام کرد و زلمی خلیل‌زاده را روانه دوحه قطر کرد تا با طالبان مذاکرات صلح رو شروع کند.

This comment was minimized by the moderator on the site

نگاه ملی به افغانستان
مرحوم آیت الله هاشمی در خاطره ۲۱ مرداد ۱۳۷۷ نوشتند موفقيت پاكستان و شكست طرفداران ايران در افغانستان مورد تجزيه و تحليل است در ۲۳ مرداد نیز به نقل از علاالدین بروجردی نماینده ایران در امور افغانستان نوشتند خرازی وزیر خارجه در گزارش به مقام معظم رهبری تاکید کردند باید زندگی در همسایگی طالبان را بپذیریم ضمنا سردار ناصر فرمانده قرارگاه انصار به اسارت نیروهای طالبان درآمده که تا حالا شناسایی نشده است. بسیاری بر این باور بودند که در مرداد ۷۷ تحلیل و برآورد اشتباه یا ضعف سازماندهی از جمله دلائل به روایت مرحوم هاشمی پیروزی جریان پاکستان (عربستان) بر جریانهای نزدیک به ایران بود بطوریکه بروجردی از تهاجم رسانه ها به خود بعنوان یکی هز لوامل شکست ایران گلایه می کند.
علی الظاهر اینبار هم باید شکست در افغانستان ۱۴۰۰ را در برابر محور عربستان - پاکستان بپذیریم اینکه ضعف اقدامات ایران به شکست رسانده یا قدرت ، ظرفیت و امکانات بیشتر به پیروزی عربستان - پاکستان بر ایران و حتی به ادعای رسانه های امروز کشورمان بر آمریکا ، متحدینش منجر شده است حتما نیازمند آسیب شناسی و بررسی است اما واقعیت امروز شاید تکرار ادعای خرازی وزیر خارجه وقت در مرداد ۷۷ باشد که علی الظاهر باید همسایگی با طالبان را به عنوان واقعیت عینی بپذیریم.
اینکه مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم پیشاپیش با اشاره به بازگشت قدرتمندانه طالبان بر نصرت الهی و ریشه مردمی طالبان بعنوان عامل پیروزی تاکید می کند و این واقعیت که با استقرار طالبان در حاکمیت افغانستان ناچار در تمام مرز شرقی کشورمان باید همسایگی با تفکر مذهبی خاص را بپذیریم می تواند به منزله افزایش آسیب پذیری امنیتی کشورمان باشد که حتما نیازمند مطالعه و چاره اندیشی است هر چند حضور سال گذشته هیات بلند پایه سیاسی طالبان در تهران و تلاش برای تعبیری مناسب از شرایط فکری امروز طالبان و حتی تعبیر از پیروزی طالبان در قالب استقبال از عقب نشینی و شکست آمریکا می تواند حامل معنای متفاوت باشد.
تسلط طالبان بر بخش عمده افغانستان که با عقب نشینی نیروهای دوستم و محمد نور از مزار شریف تکمیل گردید اما مانند هر موضوع دیگری به تشدید کشمکش داخلی منجر شد بطوریکه در هر شکلی از موضع گیری له یا علیه طالبان طرفین به راستی آزمایی گذشته پرداخته و موضوع بسیار مهم پیرامونی را به منازعه حقیر داخلی تنزل دادند تا به اتفاق عفلت از موضوع پیرامونی و منطقه ای بسیار مهم به سادگی میسر و روزی ناچار وجود و حضور طالبان را در خیابانهای شهرمان باور کنیم.
مطبوعات صبح امروز هم تقریبا یک صدا از موضوع طالبان و افغانستان در قالب استقبال از عقب نشینی و شکست راهبرد و حضور نظامی آمریکا یاد کردند گویی که هنوز طالبان فی نفسه قابل بحث و بررسی نیست در حالیکه طالبان قطعا به واسطه تفکر تند مذهبی و سابقه فعالیت نظامی و امنیتی مسئله جدی ایران و شیعه در افغانستان خواهد بود مسئله تاثیر گذار که باید به دقت و با کمترین هزینه ممکن و بدون توسل به قدرت مستقیم نظامی کنترل شده و به نفع منافع ، مصالح و امنیت ملی کشورمان مدیریت گردد.
برخورد توام با نوعی کم توجهی از سوی ایران ۱۴۰۰ شاید به منزله بی تفاوتی ایران نسبت به تشکیل هر حکومتی در افغانستان است ایران ۱۴۰۰ که با اتکا بر قدرت سخت می تواند در شرایط بحران به دفع خطر و برخورد با عوامل مخل امنیت اقدام کند شاید اطمینان داریم که تجربه مقابله ایران فرا سوی مرزها با داعش و رویارویی مستقیم و بی پروا با آمریکا برای طالبان و دولتهای حامی به حد کفایت عبرت آموز بوده باشد در عین حال باید باور کنیم که متاسفانه در ایجاد وابستگی اقتصادی غیر قابل اقماض افغانستان به کشورمان همچنان در ابتدای راه قرار داریم و موثر نیستیم.
نکته آخر اینکه متاسفانه سالها است که پاکستان از عمق استراتژیک ایران خارج و بخشی از زیر ساختهای ارزشمند منتجب به اثرگذاری را از دست داده ایم لذا ضروری است با افزایش حضور در پاکستان و تقویت مراودات سیاسی - امنیتی تا فرهنگی و اقتصادی به جایگاه قابل قبول دهه هفتاد و هشتاد بازگشته تا بتوانیم بخشی از مسائل عربستان تا افغانستان را در پاکستان مدیریت کنیم. ۲۳مرداد۰۰
https://t.me/Khabar_Naghde

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

عفو بین‌الملل:‌ طالبان ۹ مرد هزاره را به صورت دسته جمعی کشت
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۲۰/۰۸/۲۰۲۱ - ۱۱:۳۳
سازمان عفو بین‌الملل شبه‌نظامیان طالبان را متهم کرد بین روزهای چهار تا شش ژوئیه، ۹ مرد از اقلیت هزاره افغانستان را شکنجه کرده و کشته‌اند.

این سازمان حقوق بشری در گزارش خود که روز پنج‌شنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد/ اسد) منتشر شده، اعلام کرد که این کشتار پس از تصرف ولایت غزنی و به صورت «دسته جمعی» انجام شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده، کشته شدگان اهل روستای «موندرخت» در ولسوالی مالستان غزنی بوده‌اند. عفو بین‌الملل به نقل از یکی از شاهدان این کشتار خبر داده که طالبان شش نفر از این افراد را با شلیک گلوله و سه نفر دیگر را پس از شکنجه کشته‌اند.

اگنس کالامارتا، رئیس عفو بین‌الملل گفت که «این کشتارهای وحشیانه که با خونسردی انجام شده است، یادآور رفتار گذشته طالبان و نشانه‌ای هولناک از حاکمیت طالبان در آینده خواهد بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: اگر دولت آتی افغانستان حقوق بشر را رعایت کند با آن همکاری می‌کنیم
بحران افغانستان؛ طالبان: خواهان روابط دیپلماتیک با تمام کشورها هستیم
گزارش عفو بین‌الملل در حالی منتشر شده است که گروه طالبان در روزهای گذشته و پس از تصرف کابل، تلاش می‌کنند چهره‌ای جدید و معتدل از خود نشان دهند.

هزاره‌ها در افغانستان که اکثرشان شیعه هستند، سومین گروه جمعیتی این کشور را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش‌هایی که در سال‌های گذشته از وضعیت هزاره‌ها منتشر شده است آن‌ها پیش از این نیز با تبعیض و آزار مواجه بوده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود از کشتار هزاره‌ها در افغانستان به عنوان یک نشانه «کوچک» از «قتل‌های وحشیانه» توسط گروه طالبان نام برده است.


خانم کالامارتا گفت که کشتارهای هدفمند در افغانستان نشان می‌دهد که اقلیت‌های قومی و مذهبی تحت حکومت طالبان همچنان در معرض خطر هستند.

از همین رو این سازمان حقوق بشری از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا از طریق صدور قطعنامه اضطراری، از طالبان بخواهد به موازین جهانی حقوق بشر احترام بگذارد و امنیت همه افغان‌ها را بدون توجه به پیشینه قومی و مذهبی‌شان تضمین کند.

عفو بین‌الملل همچنین از شورای حقوق بشر ملل متحد خواست تا مکانیسمی را برای مستندسازی از نقض حقوق بشر در سراسر افغانستان ایجاد کند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، گروه طالبان خدمات موبایل را نیز در اکثر مناطقی که تصرف کرده قطع کرده است.

گروه طالبان تاکنون به گزارش تحقیقی عفو بین‌الملل واکنشی نشان نداده است.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

طالبان در «جستجوی خانه به خانه» مخالفان؛ ۱۸ هزار نفر از کابل تخلیه شدند
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۲۰/۰۸/۲۰۲۱ - ۲۳:۰۷

در حالی که عملیات تخلیه هزاران نفر از فرودگاه بین‌المللی کابل همچنان ادامه دارد، گزارش‌ها حاکی از آغاز «جستجوی خانه به خانه» در افغانستان توسط طالبان برای دستگیری مخالفان این گروه است.

بنابر یک گزارش محرمانه سازمان ملل که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده، طالبان با تهیه «لیست‌های سیاه» به تعقیب مخالفان خود پرداخته و خانواده‌ها را تهدید کرده در صورتی که افراد مورد نظر را تحویل ندهند خود آنان را بازداشت خواهد کرد.

بنابر این سند، هدف عمده طالبان در این کارزار دستگیری کسانی است که با نیروهای ایالات متحده و ناتو کار می‌کرده‌اند.

این در حالی است که همزمان اوضاع در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل مغشوش گزارش شده و نیروهای غربی در حال تخلیه هزاران نفر از شهروندان خود و کارکنان افغان سفارتخانه‌ها هستند.

یک مقام ارشد ناتو به خبرگزاری رویترز گفته است تا کنون ۱۸ هزار نفر از کابل تخلیه شده‌اند.

01:22 AM
کاپیتان تیم بسکتبال زنان معلول افغانستان با هواپیمای اسپانیایی به مادرید رسید
دومین پرواز حامل شهروندان اسپانیایی و افغان عصر جمعه از مبدأ دبی به مادرید رسید.
بیش از صد نفر از سرنشینان هواپیمای اسپانیایی را اتباع افغان تشکیل می‌دادند که یکی از آنها نیلوفر بیات، کاپیتان تیم بسکتبال زنان معلول افغانستان است. خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر نوشته است که این ورزشکار افغان مورد تهدید گروه طالبان بوده است.
باشگاهی در بیلبائو به نیلوفر بیات اجازه موقت بازی در تیمش را داده است.
01:13 AM
خروج سربازان آمریکایی از فرودگاه کابل برای تحویل گرفتن افراد
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد گروهی از سربازان آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل، عصر جمعه از این فرودگاه خارج شدند تا ۱۶۹ نفر از افرادی را که قرار است منتقل شوند، در نزدیکی فرودگاه تحویل بگیرند.
پنتاگون همچنین از آغاز مجدد عملیات انتقال خبر داد که برای چندین ساعت متوقف شده بود.
01:00 AM
پایگاه‌های آمریکا در خلیج فارس پر شد
یک مقام رسمی آمریکا روز جمعه اعتراف کرد که به دلیل اشباع پایگاه نظامی این کشور از افراد انتقال یافته در خلیج فارس و به ویژه قطر و کویت، عملیات انتقال غیرنظامیان در فرودگاه کابل برای چند ساعت متوقف شده است.
ژنرال دان دیوو، عضو گروه فرماندهی ترابری نظامی هوایی ارتش آمریکا با یادآوری مشکل «مدیریت ظرفیت‌ها» به خبرنگاران گفت که تجهیزات موجود در این پایگاه‌های نظامی برای اسکان هزاران نفر، ضعیف است.
وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل انجام تشریفات اداری و کاغذبازی در میانه این بحران مورد انتقاد قرار گرفته است. هم اکنون هزاران نفر از افراد مسن و خردسال چند روز است که در شرایط نامناسب منتظر دریافت اسنادی هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا از این پایگاه‌های واسطه خارج شده و به ایالات متحده بروند.
برخی از اتباع افغان‌ که به قطر منتقل شده‌اند گفته‌اند که صدها نفر بیش از سه شب متوالی در آشیانه هواپیماها روی زمین خوابیده و با گرمای خفه کننده و دسترسی بسیار محدود به توالت و حمام سر کرده‌اند.

12:14 AM
اردوغان: اتحادیه اروپا باید جلوی موج مهاجران افغان را بگیرد
رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در تماس تلفنی با نخست وزیر یونان گفت که اتحادیه اروپا باید به افغان‌ها در افغانستان کمک کند تا از موج جدید مهاجرت جلوگیری شود.
رجب طیب اردوغان و کیریاکوس میتسوتاکیس در تماس نادر تلفنی درباره تحولات افغانستان گفت‌وگو کردند چراکه هر دو کشور احتمالا با هجوم مهاجرانی که از دست طالبان فرار می‌کنند روبرو خواهند شد.

اردوغان به میتسوتاکیس گفت: «اگر اقدامات لازم انجام نشود موج جدیدی از مهاجرت اجتناب‌ناپذیر است.»

وی تصریح کرد که مهاجران افغان از راه ایران به ترکیه و اروپا می‌آیند.
اردوغان تاکید کرد که ترکیه کنترل‌های مرزی با ایران را تقویت کرده است و درباره موضوع مهاجران افغان با تهران گفت‌وگو می‌کند.
از سوی دیگر آتن نیز تصریح کرد که اجازه تکرار اتفاق‌های سال ۲۰۱۵ در زمینه هجوم مهاجران را نخواهد داد.

8/20/2021 11:14 PM
ازبکستان ۱۵۰ مهاجر افغان را پس صحبت با طالبان به افغانستان بازگرداند
ازبکستان می‌گوید که ۱۵۰ مهاجر افغان را که از دست طالبان فرار کرده بودند مطابق خواسته خود به افغانستان برگردانده است.
وزارت خارجه ازبکستان روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام در پی مذاکرات با طالبان صورت گرفت است و آن‌ها متعهد شده‌اند کسانی را که بر می‌گردند تحت تعقیب قرار ندهند.
این وزارتخانه افزود که با طالبان تماس گرفته است تا «ضمانت‌های امنیتی برای شهروندان افغانستان را که به طور غیرقانونی از مرز عبور کرده‌اند» کسب کند.
8/20/2021 11:16 PM
بایدن: اعتبار آمریکا در عملیات خروج از افغانستان زیر سوال نرفته است
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اطمینان داد که شرایط دشوار خارج کردن هزاران غیرنظامی از کابل و صحنه‌های هرج و مرج در فرودگاه بر اعتبار کشورش در صحنه بین‌المللی تاثیر نمی‌گذارد.
وی مدعی شد که با متحدان آمریکا در ناتو صحبت کرده‌است و این موضوع در واقع «برعکس است» و آن‌ها از اقدامات آمریکا راضی هستند.
رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که عملیات تخلیه کابل یکی از سخت‌ترین عملیات تاریخ است. بایدن افزود که نمی‌تواند «نتیجه نهایی» را تضمین کند: «نمی‌توانم قول دهم که نتیجه نهایی چه خواهد شد.»


8/20/2021 08:28 PM
دیدار جانسون با برخی افغان‌هایی که اخیرا در بریتانیا اسکان یافته‌اند
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا امروز با برخی از شهروندان افغان که از کشور خود فرار کرده‌اند و هم اکنون در بریتانیا اسکان یافته‌اند دیدار کرد.
جانسون در حاشیه این دیدار گفت: «بریتانیا به تعهدات خود در قبال افغان‌های شجاعی که در ۲۰ سال گذشته به ما در این کشور کمک کرده‌اند، عمل خواهد کرد.»
وی افزود: «طرح جدید اسکان ما به بسیاری از نیازمندان در یافتن پناهگاه کمک می‌کند.»



8/20/2021 08:06 PM
ناتو از طالبان خواست خروج افراد از افغانستان را تسهیل کند
ناتو روز جمعه از طالبان خواست اجازه دهد افرادی که تمایل به خروج از افغانستان را دارند از این کشور خارج شوند.
در بیانیه مشترک ۳۰ کشور عضو ناتو در پایان یک جلسه ویدئویی اضطراری، وزیران خارجه اعلام کردند: «ما از کسانی که در افغانستان در قدرت هستند می‌خواهیم که به خروج افراد در امنیت کامل احترام بگذارند و آن را تسهیل کنند.»


8/20/2021 07:42 PM
پوتین: نباید گذاشت تروریست‌ها از افغانستان خارج شوند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که باید از «فروپاشی» افغانستان جلوگیری کرد و اجازه خروج «تروریست‌ها» از این کشور را نداد.
وی در یک نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مسکو از سیاست غرب در «تحمیل ارزش‌های خارجی» به افغان‌ها انتقاد کرد.
وی افزود: «ما باید از این میل به ایجاد دموکراسی در سایر کشورها با توجه به الگوهای خارجی بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های تاریخی، ملی یا مذهبی و بی‌توجهی به سنت‌هایی که طبق آن مردم زندگی می‌کنند جلوگیری کنیم.»
وی تصریح کرد: «فکر می‌کنم این درس از افغانستان است.»
رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد باید از «نفوذ تروریست‌ها» به خاک کشورهای همسایه افغانستان از جمله با تظاهر به پناهندگی جلوگیری کرد.
8/20/2021 08:14 PM
وزیر دفاع پیشین افغانستان: نیروهای مردمی چند ولسوالی را از کنترل طالبان خارج کردند
بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع پیشین افغانستان در توییتی نوشت که «مقاومت علیه طالبان تروریست بر هر یک از ما واجب است.»
وی اعلام کرد که ولسوالی‌های پل حصار، ده صلاح و بنو در بغلان به تصرف نیروهای مقاومت مردمی درآمده است.
وی تاکید کرد که «مقاومت هنوز زنده است.»
آقای محمدی که مشخص نیست در حال حاضر در کجا مستقر است از فرماندهان احمد شاه مسعود و از چهره‌های مخالف طالبان محسوب می‌شود.
وی پس از فرار اشرف غنی از افغانستان در توییتی نوشت: «دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند. لعنت به غنی و دار و دسته‌اش.»

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

تحلیلی بر اخبار و تحولات آینده افغانستان

در چند روز آینده اشرف غنی پناهنده به سفارت انگلیس یا آمریکا میشود تا تحت‌الحفظ از #افغانستان خارج شود. در صورت داشتن منافع برای انگلیس و آمریکا او را از افغانستان خارج میکنند و الا در صورت عدم پذیرش پناهندگی و ماندن در افغانستان شاهد کشته شدن او خواهیم بود.

ژنرال دوستم که دیشب از طریق بندر حیرتان به ازبکستان گریخته است پس از چندی به افغانستان برمیگردد اما دیگر قدرت و جایگاهی در حاکمیت نخواهد داشت. جایگاه او به گل محمد برادر او داده خواهد شد.

عطا محمد نور یکی از شخصیت های قدرتمند و با نفوذ افغانستان هست که دیروز با ژنرال دوستم به ازبکستان گریخته است. او نیز به افغانستان برمیگردد اما در قدرت خواهد بود حتی احتمال گرفتن پست و سهم در دولت جدید نیز دور از ذهن نیست.

رئیس جمهور دولت موقت و دولت وحدت ملی افغانستان عبدالله عبدالله خواهد بود. عبدالله از اقوام پشتون و نیز از طیف جهادیون سابق است که هم مورد اقبال عمومی مردم قرار دارد و هم نگاه احزاب و طالبان به او مثبت است.

شخصیت های موثر و قدرتمند دولت آینده افغانستان افرادی چون عبدالله عبدالله، حامد کرزی، محمد کریم خلیلی، محمد محقق، صلاح الدین ربانی، سید منصور نادری، حاجی دین محمد، بابر فرهمند، حنیف اتمر، یونس قانونی، میر رحمانی نادری و ... خواهند بود. (خلیلی و محقق رهبران پر نفوذ و قدرتمند شیعه در افغانستان هستند) البته در کنار این شخصیتهای جهادی نیروهای طالبان نیز در دولت افغانستان حضور خواهند داشت.

اگر می‌بینیم طالبان در مقابل دولت اشرف غنی و نیروهای آمریکائی قیام کرده و اینچنین سریع ولایات افغانستان را به تصرف در می آورد صرفا با هماهنگی و کمک شخصیت های جهادی فوق الذکر بوده است و لاغیر

آمریکا و انگلیس روی به جنگ رسانه ای می آورند و به دنبال ایجاد جنگ داخلی و مذهبی هستند اما به احتمال بسیار قوی به این هدفشان نیز دست پیدا نخواهند کرد. با تشکیل دولت وحدت ملی که با حمایت و هماهنگی اقوام و احزاب مختلف خواهد بود بزرگان افغانستان اجازه نخواهند داد جنگ داخلی شکل بگیرد

با تشکیل دولت وحدت ملی همسایگان افغانستان و قدرتهای منطقه یعنی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان و ... از دولت جدید حمایت می‌کنند و او را به رسمیت میشناسند و شروع به همکاری با دولت جدید می‌کنند.

و نکته پایانی که خود نیاز به چندین تحلیل و کتابت مقاله دارد موضوع ناتوی شرقی است:

تحولات فعلی و آینده افغانستان را باید در چهارچوب راهبردهای کلان منطقه توسط قدرتهای آن یعنی ایران، چین و روسیه دید و تحلیل کرد.

تحولات فعلی افغانستان را باید نقطه آغازین و قطعه ای از یک پلن کلی در منطقه دید و تحلیل کرد.

در اجرای این طرح کلی برای آینده منطقه، باید ابتدا نیروهای ناتو و بخصوص آمریکا از افغانستان اخراج شوند و سپس دولتهای دست نشانده و یا متمایل به آمریکا سرنگون یا حیاتشان خاتمه یابد.

با یک دست شدن و هم عقیده شدن دولتها زمینه اجرای ناتوی_شرقی بوجود می‌آید که کشورهایی چون روسیه، چین، ایران، هند، پاکستان، افغانستان و ... در آن قرار دارند و نقش آفرینی میکنند.

با عملیاتی شدن این طرح دیگر آمریکا، ناتو و هیچ کشور دیگری جرات و یا اجازه حضور نظامی در این منطقه را نخواهد یافت. و این یعنی آغاز امینت فراگیر در منطقه. (ای‌کاش خاورمیانه و کشور اسلامی ظرفیت تشکیل #ناتوی_اسلامی را داشته باشند که بتوان با تشکیل آن دست و پای آمریکا و صهیونیزم را از درون کشورهای اسلامی برای همیشه قطع کرد. البته در حال حاضر ناتوی نانوشته مقاومت در حال محقق کردن این امر مهم و ضروری هست)

بررسی و تحلیل سیر تحرکات طالبان و مجاهدین در افغانستان گواه این است که در پشت پرده این اقدامات قدرت های فرامنطقه‌ای با مولفه ضدیت با آمریکا مانند چین، روسیه و ایران حضور دارند و این مثلث در حال مدیریت کلی تحرکات بوده، هست و خواهد بود.

افغانستان با شروع دولت وحدت ملی یقینا به سمت امنیت، ثبات و رشد اقتصادی پیش خواهد رفت. و قطعا در آینده نزدیک ما از موفقیت ها و تاثیرگذاری مثبت افغانستان در منطقه بیشتر خواهیم شنید./سیداحمد رضوی
نبردروایتها
@nabarde_revayatha

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

با توجه به اوضاع افغانستان اطلاعات خوبی که توسط دکتر فرمانیان درباره تفاوت های طالبان ،داعش،القاعده و سپاه صحابه نگاشته شده را ارسال می نمایم.این مطالب حاصل سالها تلاش علمی وی درشناخت فرقه های اسلامیست وبرای اهل مطالعه بسیار مفید است.

ناگفته هایی از طالبان

به قلم مهدی فرمانیان؛ عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

قِصه طالبان، غُصه اشغال است؛ رنج ده سال اشغال خاکشان توسط شوروی و بیست سال چپاول سرزمینشان توسط ارتش آمریکا.

مبارزات ده ساله با شوروی، افغان هایِ پشتون زبان را به مجاهدانی طالبانی تبدیل کرد .این نبردها آنان را به جهادگرانی سرسخت تبدیل کرد که کمتر منعطف اند.

ارمغان بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا تنها ناامنی، خشونت، کشتار و کشت و تولید بیشتر تریاک را در پی داشت.

سالهاست که در کلاسهای درسی و نشست های علمی این جمله را تکرار کرده ام: « آینده افغانستان از آن طالبان است».

این تحلیل اینجانب از روند رو به رشد طالبان در افغانستان است. در گذشته طالبان تنها در میان پشتوها طرفدارانی داشت، اما امروز در میان بقیه اقوام هم کم و بیش طرفدارانی یافته است. چرا؟
چون درد مردم افغانستان امنیت است، اما اشغالگران درد مردم افغانستان را نفهمیدند و خواستند به آنان، آزادی غربی را هدیه بدهند. ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمانند و اکثراً از این ولنگاری و آزادی غربی آزرده خاطرند و هم سرخورده. این آزادی به آنها هیچ چیزی نداده است. نه امنیت، نه اقتصاد، نه عزت و نه آبرو.

حالا گروهی خشن به نام طالبان دوباره در حال رشد است که همه می دانند در عین خشونتی که دارد، امنیت را به ارمغان می آورند. مردم افغانستان در دوراهی "امنیت" و "آزادی" گیر افتاده اند و باید یکی را انتخاب کنند. آنان دیدند که ۲۰ سال حضور آمریکا به آنان هیچ چیزی نداد؛ بلکه برخی از ارزش ها را هم از آنها گرفت. شما جای مردم افغانستان باشید، چکار می کنید؟

در آینده درباره این جمله خواهم نوشت که" چرا یک تار موی اسلامگرایان را به هیکل سکولارهای غربزده نخواهم داد". افغانستان، عراق، لیبی، مصر، سودان و یمن نمونه بارز سراب اعتماد به غرب است.. به نظرم غرب هنوز هم استعمارگر و وحشی است؛ اما با روکش مدنیت!

تکفیر و تَکَتُّف

در جنگ شوروری با افغانستان،‌ عده ای از جوانان عرب اهل سنت با گرایش فقهی مالکی از شمال آفریقا برای کمک به مجاهدان افغانی آمده بودند و در میان مبارزان پشتون حضور چشمگیری داشتند.

این مجاهدان عرب دوشادوش مجاهدان افغانی علیه شوروی می جنگیدند و در گرماگرم جنگ، مباحثی بین آنها مطرح می شد.

یکی از موضوعات اختلافی که خط مقدم جنگ علیه شوروی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نوع نماز خواندن مجاهدان مالکی مذهب شمال آفریقا بود. مالکی مذهبان تَکتُّف (دست بسته نماز خواندن) را سنت، اما غیر مستحب می دانستند و لذا با دست باز نماز می خوانند و از آن سو حنفی مذهبان افغانی با اینکه تکتف را مستحب می دانستند، اما دست باز خواندن مالکی مذهبان را نمی توانستند تحمل کنند، به گونه ای که این اختلاف جبهه های نبرد را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود.

حنفی مذهبان افغانی می گفتند که باید مجاهدان مالکی مذهب، نماز را دست بسته بخوانند و مالکی مذهبان می گفتند که هر کس باید به فقه خود عمل کند.

النهایه، نزاع مذهبی بالا گرفت و مجاهدان افغان و عرب بر روی یکدیگر اسلحه کشیدند. دکتر عبداللّه عزّام که رهبر عرب - افغان ها بود، صلاح را در این دید که به مالکی مذهبان دستور دهد که نماز را به صورت دست بسته بخوانند تا شر این غائله بخوابد. از دل این مجاهدان حنفی مذهب، طالبان متولد شد. طالبانی که یک اختلاف کوچک مستحبی را در میان خودِ اهل سنت تحمل نمی کند.
بنابراین نباید از طالبان توقع داشته باشیم که با اقوام و مذاهب دیگر مدارا کند و مهربان باشد.

طالبان این گونه اند...

آشنایی با تفکرات مذهبی - قومیتی طالبان

طالبان (طالب ها به گویش محلی) گروهی از شبه نظامیان روحانی هستند. آنها پشتون زبان و وابستگی فکری به مدارس علمیه دیوبندیه حیاتی(1) شمال پاکستان و جنوب افغانستان دارند.

تفکرات مذهبی:

طالب ها از نظر فقهی، حنفی مذهب و از نظر اعتقادی، ماتریدی – اشعری اند. این جنبش از نظر اخلاقی، صوفی مسلک اند؛ ولی تحت تاثیر آرای ابن تیمیه مؤسس مکتب سلفیه نیز قرار دارند. طالبان تقسیم بندی توحید و شرک و مفهوم عبادت ابن تیمیه را قبول دارند. بنابراین می توان طالبان را «حنفیانِ ماتریدی-اشعری با گرایشات صوفی» و طرفدار ابن تیمیه دانست.

نکته اینجاست که به دلیل این طیف متنوع آرای گوناگون در مدرسه دیوبندیه و به تبع آن طالبان می توان مکتب فکری آنها را "دوگانه های متناقض" نامید.
از طرفی طالبان تفکرات ابن عربی - صوفی تأویل گرای معروف قرن هفتم - را قبول دارند و از سویی دیگر آرای ابن تیمیه - ظاهرگرای اهل حدیثی و ضد افکار ابن عربی - را نیز قبول دارند.

طالب ها به پیروی از تصوف به قبور

اولیاء اللّه احترام می گذارد و به تأسی از ابن تیمیه، استغاثه به اولیاء الهی را از مصادیق شرک می دانند. همچنین دیوبندیه در دوگانه "اجتهاد و تقلید"، روش تقلیدگرایانه احناف را انتخاب و در دوگانه "ماتریدی و اهل حدیث"، تفکر ماتریدیه را پذیرفته اند. آنان در دوگانه "تصوف و سلفی" همانند دیوبندیه، از هر دو تاثیر پذیرفته و گاه صوفی اند و زمانی سلفی.

بنابراین طالبان را می توان هم صوفی، هم سلفی، هم ماتریدی، هم اهل حدیث، هم پیرو سلف،‌ هم قائل به تقلید دانست و این یعنی یک «تناقض نمای به تمام معنا».

رسوم قومیتی:

در کنار پذیرش مکتب فکری دیوبندیه، آداب و رسوم «قوم پشتون» نیز در افکار آنها حضور پررنگی دارد. پشتونها از نظر قومی مخالف اقوام دیگر موجود در کشور خود هستند و مخالفت افراطی با مذاهب دیگر در افغانستان از خصائص قومیتی پشتوان طالبانی است.

حضور سی ساله سلفیان جهادی و رهبران القاعده در کنار آنان و نبود امکانات لازم برای یک زندگی عادی درمناطق پشتون نشین و سوء استفاده شدید گروه های سپاه صحابه و اداره اطلاعات ارتش پاکستان از آنان،‌ همه و همه دست به دست هم داده است و از طالبان، یک گروه جنجگوی خشن و بی رحم نسبت به دیگر اقوام و مذاهب، به وجود آورده است.

در کنار این مسائل،‌ نبود یک رهبر کاریزماتیک که همه گوش به فرمان او باشند و ورود جنگجویانی از کشورهای دیگر در کنار طالبان اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کرده است.

تفاوت طالبان با وهابیت

فهم‌ این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"

آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.

به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:

وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.

وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می دانند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.

وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.

هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.

نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.

البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.

تفاوت طالبان با داعش

شناخت داعش بدون فهم سلفیه جهادی امکان پذیر نیست، همچنین فهم طالبان بدون شناخت دیوبندیه میسور نیست.

تفکر داعش را می توان ترکیبی از اندیشه "توحید القصوری های مصر" با فکر "توحید القبوری های وهابی" دانست.

نکته حایز اهمیت این که گروه های جهادی مصری معتقد بودند که هدف وهابیت تنها موحد کردن [متوسلین به] قبرها است، ولی ما باید به دنبال موحد کردن [حاکمان] قصرها باشیم و مهم موحد کردن حاکمان و حکومت هاست.
به طور خلاصه تقدم و اولویت " توحیدالقصور "بر "توحیدالقبور ".

به نظر سلفیان جهادی، تمام حکومت هایی که حکم به غیر "ما انزل اللّه" می کنند، کافر به کفر آشکار هستند.
لذا باید علیه آنان جهاد مسلحانه نمود. از طرفی چون جهاد بر هر مسلمانی حکم وجوب عینی- همانند نماز را- دارد، به همین علت تمام حکومت های جهان اسلام از مصادیق طاغوت و جهاد مسلحانه علیه آنان واجب است.
همچنین ارتش های کشورهای جهان اسلام و بقیه افرادی که موجب استحکام پایه های حکومت های کافر می شوند نیز از مصادیق کفر بوده و باید کشته شوند.

این تفکر در مصر ظهور کرد و در جنگ شوروی به افغانستان صادر شد وعنوان تفکر "افغانُ العرب" به خود گرفت.

این گروه بعد از جنگ افغانستان، رهبری به نام اسامه بن لادن پیدا کردند که یک وهابی ای بود که اکنون تفکر سلفیان جهادی را هم پذیرفته بود.
در اینجا بود که تفکر "توحیدالقبوری وهابیت" به وسیله اسامه بن لادن به القاعده وارد شد و داعش که از دل القاعده بیرون آمد، هم توحید القصوری شدند و هم توحید القبوری!!!

اما طالبان هیچ یک از این افکار بالا را قبول ندارد و فقط دشمن مشترک آنها (آمریکا) باعث شده بود تا اسامه بن لادن با ملاعمر بیعت و رهبر طالبان را به عنوان رهبر امارت اسلامی افغانستان بپذیرد.

از نظر داعشی ها، طالبانی ها به چند دلیل کافرند.

اول اینکه نه افکار توحید القبوری را قبول دارند و نه توحید القصور را.

دیگر اینکه چون گرایشات صوفیانه دارند و برخی افکار تصوف را قبول دارند، مشرکند.

سوم اینکه چون تفکر ماتریدیه دارند، بدعتگذارند و چون کافران را کافر نمی دانند، بنابراین کافرند.

بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، شاخه خراسان داعش در افغانستان فعال گردید و به جذب نیروهای طالبان پرداخت، اما عده کمی از طالبان جذب داعش افغانستان شدند و طالبان در موارد متعدد به جنگ با داعش رفت و بیشترین حمله به داعش در افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است و داعش نیز متقابلا به طالبان حملاتی داشته است.

طالبان و شیعه

برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد.
بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازالة الخفاء عن خلافة الخلفاء» و دیگری «قرة العینین فی تفضیل الشیخین».
پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تأثیرگذار بود.

رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند.
تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است.
در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،‌اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند.
بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی وارد نشوند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب.

آینده افغانستان در قلمرو طالبان

آنچه در ادامه می آید، تحلیل های پژوهشگری است که سالها در زمینه فرق و مذاهب کار کرده است:

بارها گفته ام که آینده افغانستان از آن طالبان است، خواه بپسندیم یا آن را نپسندیم.

البته نویسنده این یادداشت، همانند میلیونها نفر دیگر از انسان های آزاده، اصلا دوست ندارد طالبان سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ شمسی سرکار بیاید.

چکیده بیست سال مطالعه بنده در زمینه سلفی گری و طالبان این را نشان می دهد که طالبان در میان پشتون ها و حتی در غیر آن دارای پایگاه مردمی است و الّا نمی توانست به این زودی، این همه استان را بدون درگیری و با کمترین تلفات از آن خود کند.

پشتون ها که بیشترین جمعیت را در افغانستان دارند، مدافعان جدی طالبان هستند و معتقدم اگر یک رأی‌گیری شود، طالبان رأی بالایی می آورند.

به نظر می رسد طالبان از نظر ایدئولوژی و مبانی فرقی با بیست سال پیش نکرده است و تغییرات فعلی، تاکتیکی است. لذا در آینده، شیعیان، اقوام غیر پشتون، زنان و طرفداران دموکراسی لیبرال در افغانستان در سختی های بیشتری قرار خواهند گرفت.

افغانستان هیچ تناسبی با عراق و سوریه ندارد، لذا حشد الشعبی در افغانستان نه جواب می دهد و نه به نفع شیعیان است. رویکردهای روزنامه جمهوری اسلامی در زمینه افغانستان فعلی را به نفع شیعیان نمی دانم.
خشونت دولتی و سازمان یافته در آینده بیشتر خواهد شد، اما باید گروه ها و احزاب مخالف طالبان با انسجام خود برای آزادی های مشروع و قانونی خود از هم اکنون تلاش منسجم داشته باشند. امروز دیر است چه رسد به فردا.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

بنام خدا
با وجود ارائه تحلیل ها و نوشتار فراوان در خصوص تحولات این روزهای افغانستان در فضای مجازی و رسانه ها به نظر می‌رسد هنوز ابهامات زیادی در خصوص ماهیت و چگونگی این رخداد بزرگ و با سرعت غیر طبیعی باقی مانده باشد. اینگونه پیشروی برق آسا و منجر به فروپاشی حاکمیت دولت در تاریخ جنگ های داخلی افغانستان سابقه نداشته است. اینکه گروه طالبان بتواند در مقابل نیروهای نظامی و امنیتی کشور به استعداد تقریبی سیصد هزار نفر با آموزش و تجهیزات قابل قبول به این پیروزی چشمگیر دست بیابد امری محیرالعقول است .پازل حوادث رخ داده خانه های مجهول و ناشناخته بسیاری دارد که گذشت زمان واقعیت چگونگی آن را تکمیل خواهد.
با احتیاط می توان در دو بعد دیپلماسی و میدان حوادث اخیر افغانستان را تحلیل نمود:
الف میدان- در ارزیابی مولفه های میدانی یکی از سوال های اساسی مربوط است به سازمان رزم و استعداد نیروی انسانی ،تجهیزات نظامی ،برنامه‌ریزی عملیاتی ، اطلاعات وپشتیبانی و تدارکات و…
طالبان . تا جاییکه خبر دارم طالبان در اوج ظهور خود در دور اول تصاحب کابل در حدود بیست سال قبل حداکثر پنجاه هزار نیروی سازماندهی شده داشته است با وجود گذشت زمان و انشعاب های رخ داده در این گروه وریزش استعداد سازمانی اش اکنون ابهام بزرگی در چگونگی به خدمت گرفتن این مجموعه بسیار بزرگ و سازماندهی آن در تصاحب شمال تا جنوب افغانستان وجود دارد.
همین جا لازم است اشاره ای به نحوه جمع آوری نیرو و بکارگیری آنها در جنگ های افغانی بنمایم بدلایل فقر شدید و بیکاری و نیز طایفه ای بودن ساختار سرزمینی و جامعه افغانستان مرسوم بوده است که طرفین مخاصمه با اعطای پول و اسلحه در توافق با بزرگان مناطق در نظام ارباب رعیتی این کشور اقدام به استخدام جنگجو البته برای اهداف مقطعی و پیروزی های محدود می نموده اند .
این پیش زمینه تجربی در جنگ های این کشور می تواند بخشی از ابهام چگونگی سازماندهی و بکارگیری نیروی عملیاتی طالبان را در گستره افغانستان پوشش دهد اگر چه از کمیت و کیفیت آن اطلاعی در دست نیست. اگر این فکت را بپذیریم پول فراوان تامین کننده بخشی از نیاز طالبان برای فراهم کردن سازمان رزم خود و البته خرید فرماندهان محورهای عملیاتی دولت مستقر بوده است امر مسلم نیروهای اصیل طالبان توان انجام این عملیات را به تنهایی نداشته اند. متغیر مهم دیگر پشتیبانی اطلاعاتی و برخورداری از رایزنی های کارشناسان نظامی ورزیده در میدان تسخیر این کشور ،عاملی موثر و کارآمد بوده است.اقدام به تسلط بر مرزهای شرقی و شمالی افغانستان در گام اول با هدف پیش گیری از دخالت و یا رفت و شد دیگران از این محورها به ایران ترکمنستان ازبکستان و تاجیکستان و قطع حمایت احتمالی و امید نیروهای دولتی از این امکان ، جملگی از مجموعه تدابیر کاملا راهبردی برای طالبان بوده است این رایزنی ‌و حمایت می تواند از طریق ارتش و سرویس اطلاعاتی پاکستان تامین شده باشد .
کاملا راهبردی برای طالبان بوده است این رایزنی ‌و حمایت می تواند از طریق ارتش و سرویس اطلاعاتی پاکستان تامین شده باشد .
البته بافت اکثریت جمعیت روستایی و تعلقات و باورهای مذهبی ، عدم کفایت دولت اشرف غنی در تامین امنیت و رفاه ، تمایلات قومی وپشتونیزم اکثریت افغانستان ،عدم انسجام در ساختار قدرت سیاسی و بروز مجادلات و کشمکش ها و نیز فساد گسترده مقامات حاکم جملگی عوامل تسهیل کننده پیشروی طالبان و تسخیر کانون های قدرت بوده اند.
اگرچه همه عوامل پیش شمرده متغیر های مطرح در مقام توجیه دلایل پیروزی طالبان محسوب می شوند اما با تاکید می گویم علت اساسی این فرو پاشی دولت را با این سرعت برق آسا نمی توان تنها به این دلایل گره زد و توجیه نمود باور من این است که بخش اصلی ماهیت این واقعه را بایستی در بعد سیاسی و متغیر دیپلماسی دنبال نمود .متغیری که علیرغم گمانه زنی های بسیار هنوز خانه های خالی جدول این معما باقی است و اطلاعات پشت پرده آن مکشوف نیست از همین جا به بعد دوم ماجرا ورود می‌کنم .
ب- دیپلماسی- در این حوزه بدلیل فقدان اطلاعات موثق ناگزیر از تحلیل بر اساس تجارب و شناخت و نیز جمع آوری داده های بسیار محدود ودر حد دسترسی خواهم بود . دوگمانه ‌واحتمال در بخش تحلیل سیاسی این واقعه قابل ذکر است:
۱- پروژه تعامل آمریکا با طالبان - برای باز شدن زوایای این احتمال ذکر نکات زیر لازم است:
۱-۱- در مدت تقریبی حضور آمریکا در افغانستان این کشور متجاوز از دو هزار میلیارد دلار (۲۰۲۶)
هزینه کرده و همچنین بیشتر از هشت هزار نیروی نظامی خود را از دست داده است که البته به همین دلایل حاکمیت سیاسی امریکا پیوسته تحت فشار افکار عمومی خود بوده و هر دو حزب سیاسی در وعده های انتخاباتی خود خروج از افغانستان را وعده داده اند.
۱-۲- با وجود گذشت بیست سال از حضور آمریکا در افغانستان و تلاش برای تجهیز و آموزش نیروهای نظامی و امنیتی این کشور از طرفی تداوم این حضور و تحمیل هزینه های ذکر شده تا افق نامعلوم زمانی برای امریکا ممکن نبوده است و از طرف دیگر جمع بندی آنها از حصول به نتیجه مطلوب بدلیل عدم انسجام در حاکمیت تحت مدیریت امریکا و نیز فساد عمیق مقامات و ناکارآمدی ترکیب موجود تحت زعامت اشرف غنی، کاملا منفی بوده است یعنی هم تداوم هزینه ها و هم ناامیدی از کفایت ساختار موجود ،آمریکا را به خروج از افغانستان و دنبال کردن گزینه های جایگزین برای تحمیل حداقل هزینه و امید به تامین منافع آتی خود ترغیب کرده است
۱-۳- مدیریت آمریکا در جریان مذاکرات چند ماهه اخیر با طالبان در قطر و سایر کشورها و با حضور زلمای خلیل زاد گمانه هماهنگی قبلی با حضور طالبان در قدرت را تقویت می کند و احتمال غافلگیری آنها را از حوادث پیش آمده تضعیف می نماید
۱-۴- در صورت صحت فرض هماهنگی آمریکا با طالبان حتما توافق هایی فیمابین برای رعایت خطوط قرمز و منافع آمریکا صورت گرفته است اعتنا به نرم های حقوق بشری و پرهیز از آدمکشی و زن و شیعه آزاری و عفو عمومی مخالفین و قرار گرفتن در هنجارهای پذیرفته شده بین المللی و البته تامین منافع آمریکا در ساختار قدرت بعدی طالبان از جمله محورهای مهم این توافق احتمالی است
در پایان این بند مفروض عهد شکنی طالبان و عدم پایبندی به تعهدات در مقابل آمریکا پس از تسلط بر قدرت کاملا عقلانی و ممکن است که به دلایل آن به جهت پرهیز از تطویل مطلب نمی پردازم
۲-پروژه مشترک پاکستان و اعراب و دور زدن آمریکا- احتمال دیگر در مقام تحلیل ماهیت تحولات رخداده در افغانستان این است که این حوادث محصول توافق مشترک فیمابین اعراب بویژه با نقش موثر سعودی ها و پاکستان بوده است .این احتمال با اشراف کامل اطلاعاتی سرویس و ارتش پاکستان و موتلفین عرب از محتوی مذاکرات قطر و قصد قطعی خروج آمریکا و متحدینش از افغانستان و خلا قدرت پس از این خروج و طراحی برای این دوره صورت گرفته است. فرضیه همراهی پاکستان و اعراب بدور از قرار گرفتن در حلقه تسلط آمریکا می تواند به عدم اعتماد متقابل ناشی از حوادث سال های اخیر خاور میانه و زیگزاگ های امریکا در حمایت از حامیانش و نیز مغایرت تحلیل و منافع طرفین از ترتیبات و معادلات قدرت در منطقه باشد. پول بی حساب اعراب و خصوصا سعودی ها و نیز پشتیبانی و سازماندهی و برنامه ریزی و نیز رایزنی اطلاعاتی سرویس پاکستان مولفه بسیار مهم و تاثیر گذار در موفقیت این مرحله طالبان بوده است
پشتیبانی و سازماندهی و برنامه ریزی و نیز رایزنی اطلاعاتی سرویس پاکستان مولفه بسیار مهم و تاثیر گذار در موفقیت این مرحله طالبان بوده است
سایر قدرت های منطقه ای مثل روسیه ،چین و ایران کجای این ماجرا هستند؟
تصور من این است که هر سه کشور در دسترسی به اطلاعات قبلی مربوط به طراحی این میدان به حد کفایت برخوردار نبوده اند و هر یک با تفاوتی اندک کم و بیش غافلگیر این رویداد هستند البته هر سه کشور در حفظ ثبات دولت اشرف غنی انگیزه قابل قبولی نداشته و هر یک به نوعی از رویکرد دولت مستقر قبلی ناخرسند بوده اند برای چین نگرانی اصلی عدم تحرک و حضور در شرق چین و منطقه سین میانگین با ظرفیت های آسیب پذیرانه جمعیت مسلمان سنی با سوابق مرکز گریزی توسط طالبان تلقی می شود که ظاهرا چینی ها در اولین ملاقاتها با طالبان خطوط قرمز خود را تعیین و برای آن تضمین گرفته اند. روس‌ها نیز اگر چه راضی به این تحول نیستند اما خط قرمز آنها نیز عدم تحریک مسلمانان آسیای مرکزی بعنوان حیاط خلوت خود توسط طالبان می باشد که چنانچه طالبان این مهم را رعایت کنند ولو به ناچار و حتی کوتاه مدت به این وضعیت تمکین کرده اند البته طالبان نیز هم در بیانیه ها و هم در ملاقات های سیاسی این نگرانی روس‌ها را رفع کرده اند.
در خصوص ایران نیز بایستی گفت یک سردرگمی مشهود در اتخاذ سیاست واحد و یکپارچه و مورد وفاق در مقابل این حوادث به چشم می خورد از طرفی نیروی قدس و سپاه با اصالت و اولویت بخشی به موضوع خروج آمریکا از افغانستان حتی تا مرز همکاری مشترک با طالبان در ماه های اخیر پیش رفته و روابطی با آنها ایجاد نموده است . از طرف دیگر انفعال وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی نیز عملا در این میان ناکارآمدی و عدم تسلط بر تحولات افغانستان را رقم زده است برداشت من از همراهی بخشی از حاکمیت من جمله صدا و سیما و سپاه با پیش روی ها و تسلط طالبان بر قدرت این است که این رویکرد بیشتر از اینکه بر اساس یک تدبیر مطالعه شده و مورد وفاق و تضمین کننده منافع ملی باشد ناشی از انفعال و همراهی ناگزیر با حوادث است.
و اما طالبان در هر دو فرض بالا تا زمان تثبیت قدرت ناگزیر از کاهش حساسیت دنیا و همسایگان به خود می باشد اینکه این پدیده استوار بر مذهب حنفی آن هم از نوع فرقه دیوبندی با تضادهای ماهوی علیه تشیع تا مرز کافر دانستن آنها و نیز تعصبات ناشی از آموزه های مدارس حقانی چگونه کنار بیاید جای تامل دارد .طالبان با توجه به تعارض ذاتی نگاه مبتنی بر احکام و فقه خود و ملزومات دنیای امروز در الزامات اداره حکومت و رویارویی با واقعیت های مربوط به حقوق زنان و آزادی های اجتماعی ووو. دچار بحران زود هنگام خواهد شد وآنچه البته مبنای عمل خواهد بود مبانی اعتقادی آنان است و نه مصلحت اندیشی طولانی مدت.
حضور طالبان در مرزهای ما با توجه به شایعات بکارگیری نیروهای گروه جندالله در تصاحب نیمروز و فراه حایز اهمیت بالای امنیتی است. کشت مواد مخدر که از جمله منابع اصلی تامین مالی آنها و البته نظامیان پاکستان محسوب می شود نیز تهدید جدی دیگر اول برای ما و البته برای سایر کشورها تلقی می شود موضع اعلامی طالبان برای ممانعت از تولید مواد مخدر بسیار سست و غیر قابل باور است
منافع و خواست های هزاره های شیعه ، تاجیک ها ، ازبک ها و نیز ترکمن ها و سایر اقلیت های افغانستان در نگاه مبتنی بر تعصب قومی و پشتونی طالبان در میان و کوتاه مدت تامین نخواهد شد که این مساله موجبات تداوم ناامنی و جنگ های داخلی خواهد بود مقاومت و مقابله احمد مسعود در دره پنجشیر مقدمه این واقعیت است. امر مسلم نفوذ و منافع فارس زبان ها به شدت تضعیف خواهد شد و احتمال تغییر قانون اساسی به نفع پشتونها بسیار بالاست.
تنها در یک صورت می‌توان به رفع نسبی نگرانی از وضعیت جدید حاکمیت سیاسی در افغانستان امید بست و آن این است که طالبان نقش جاده صاف کن جریان قدرت بعدی را بازی کند و پس از تثبیت قدرت آن را در اختیار گروه سیاسی دیگر با مقبولیت های بین المللی و داخلی قرار دهد این گروه می تواند مرکب از پشتونهای تحصیل کرده و تکنوکرات و آشنا با قواعد اداره حکومت باشد. به نظر من این فرض بسیار بعید است و طالبان پس از استقرار کامل علیرغم فشارهای خارجی احتمالی از سوی دولت ها به این امر تمکین نخواهد کرد شاید در بخش هایی مشارکت آنها را در قدرت به شرط همراهی بپذیرد.
با پوزش از تطویل مطلب
کارشناس مجرب منطقه و متخصص امور افغانستان بیست و هفتم مرداد ماه هزارو چهارصد

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

امام جمعه شیعیان قندهار: با آمدن طالبان امنیت تامین می‌شود

حجت‌الاسلام طاهری امام جمعه شیعیان قندهار اظهارداشت که مردم با آمدن طالبان نباید نگرانی داشته و به دنبال ترک این کشور و آواره کردن خود باشند.

وی با اظهار اینکه با به قدرت رسیدن طالبان، امنیت در این کشور برقرار می‌شود، گفت: باید بگویم اصل زندگی از الان شروع می‌شود؛ در این بیست سال زندگی می‌کردید اما واقعاً زندگی نبود، چرا که زندگی خوب در امنیت است.
http://tn.ai/2556408
@Tasnimnews_af

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

آیا افغانستان هم ؟؟!!
دره سیلیکون ولی..!!
این سیلیکون ولی که در آمریکا واقع شده چند نقش مهم داره..!!
اول اینکه موتور اقتصادی آمریکاست.. دوم اینکه قطب تکنولوژیهای جدید جهانه.. و سوم اینکه محل طراحی و تولید تکنولوژیهای آینده جهانه.. و در یک کلام آینده بشر امروزی در این مکان رقم زده می‌شود..!!!!!
اما این سیلیکون ولی برای ادامه و گسترش فعالیت‌هاش و حفظ روند شتابان توسعه خود نیاز به یک ماده زیر زمینی داره بنام لیتیوم..!!
چرا..!؟؟؟؟ چون اتکای تکنولوژی‌های قرن بیست و یکم بر باطری خواهد بود و ماده اولیه باطری‌های قابل شارژ همین جناب لیتیومه..!!!
شاید فکر کنید منظور همین باطری‌های گوشیهای موبایل و لپ‌تاپه ، اما باید بدانید که تا پایان قرن بیست ویکم تقریباً تمام وسایلی که امروز می‌بینید با باطری کار خواهند کرد ، از گوشی‌های تلفن همراه گرفته تا هواپیماهای مسافربری و خودروها..! و تمام جنبه‌های مختلف زندگی بشر وابسته به باطری خواهند بود..!!!
و جناب لیتیوم ماده اولیه ساخت همهٔ این باطری‌هاست..!!!
حالا این لیتیوم کجا پیدا میشه..!؟؟؟؟
تا چندی پیش تنها نقطه‌ای در جهان که دارای معادن لیتیوم بود نقطه‌ای در کشور بولیوی در آمریکای جنوبی بود..!! حالا فکرش رو بکنید کل تکنولوژی‌های آینده بشر به منابعی احتیاج داره که هم کمیابه و هم محدود به یکه نقطه..!!!
اما در سال ۲۰۰۹ به یکباره اعلام شد که ارتش آمریکا یک معدن بسیار عظیم لیتیوم در افغانستان کشف کرده..!! اما خبر به سرعت مسکوت شد..!! و دیگه خبری از لیتیوم نیومد تا سال ۲۰۱۶ که جناب ترامپ شد رئیس‌جمهور آمریکا..!! در این سال در سایت Venturebeat مقاله‌‌ای چاپ شد با عنوان :
The future of silicon valley may lie in the mountains of Afghanistan..
و در این مقاله معلوم شد که تا سال ۲۰۱۶ به میزان ۳/۵ تریلیون دلار لیتیوم در کوه‌های افغانستان کشف شده است‌..!! افغانستان شده بود عربستان قرن بیست و یکم..!!!
بدنبال این مقاله ترامپ غول معادن آمریکا رو ملزم کرد که وارد صنعت معادن افغانستان بشه..!! این فرد کی بود..!؟؟؟ جناب جی پی مورگان دامت افاضاته..!!! که مالک یک ابرهولدینگ بنام جی پی مورگان چیس هست..!! این هولدینگ در سال ۲۰۰۰ تأسیس شده بود و از ادغام تعداد بسیار زیادی بانک و هولدینگ و شرکتهای متعدد خدمات بانکی و پولی و ... ایجاد شده بود..!!!
مجموعه درآمد این هولدینگ سالیانه ۱۰۹ میلیارد دلاره که ۱۷ میلیارد دلارش سود خالصه..!! و دارائی‌های این هولدینگ در سال ۲۰۱۳ چیزی بالغ بر ۲/۴ تریلیارد دلار بوده..!!!
این شرکت قرار شد وارد بازار معدن لیتیوم افغانستان بشه..!!!!
اما شرکت جی پی مورگان کار رو سپرد به جناب jan hanam که یک سرمایه‌دار گردن کلفت انگلیسی بود و بهش میگفتن پادشاه معادن..!!!
در خصوص پیشینه جناب هانام لازم به ذکر است که ایشون ده‌ها شرکت معدنی دارند و با گمانه‌زنی‌هایی که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در خصوص معادن افغانستان بعمل آورده بود ، نهایتاً در سال ۲۰۱۲ با دولت قانونی افغانستان در محل سفارت افغانستان با حضور حضرات اشرف غنی و کرزای ، موفق به امضای قراردادی شدند که معروف شد به قرارداد معدن طلای بدخشان و بلخاب سرپل..!! این قرارداد ماهیانه یک میلیارد دلار برای افغانستان درآمد داشت..!! اما یکسال بعد دولت افغانستان به یکباره زد زیر قرارداد و آنرا کنسل کرد..!!!
معدن طلای بلخاب دارای رگه‌های فراوانی است که یکی از این رگه‌ها دارای قطر ۲ متر و طول ۳۵۰ متر است..!!
دولت افغانستان دلیل لغو قرارداد را این ذکر کرد که دو شرکت مجری استخراج در این قرارداد پیش‌پرداخت مناقصات رو پرداخت نکرده‌اند..!!
و بدین صورت سرمایه‌گذاری عظیم جناب هانام و جی پی مورگان به هدر رفته بود..!! از آن زمان تا سال ۲۰۱۸ دولت افغانستان چندین و چند بار دیگه با همین دو شرکت و برای همین دو معدن قرارداد بست و فسخ کرد..!!
بعبارتی هر بار وزیر جدید معادن و نفت قراردادهای قبلی رو لغو میکرد و قرارداد جدیدی منعقد می‌نمود تا خودش نیز از این سفره سبیلی چرب کند و امتیازاتی را از این دو شرکت برای خود تصاحب کند..!! در نهایت آمریکائیها متوجه شدند که علت همه این مشکلات فساد سیستماتیک اداری حاکم بر دولت افغانستان است..!!
لذا هانام و جی پی مورگان از این سرمایه‌گذاری دست کشیدند و به دولت آمریکا اعلام کردند با وجود چنین دولت‌های تا مغز استخوان فاسدی هیچگونه سرمایه‌گذاری در افغانستان فایده‌ای ندارد و از افغانستان خارج شدند..!!!
حدود دو ماه بعد هم ترامپ طرح خروج از افغانستان رو اعلام کرد و زلمی خلیل‌زاده رو روانه دوحه قطر کرد تا با طالبان مذاکرات صلح رو شروع کنه..!!
خب شاید بپرسید پس معادن لیتیوم چی شدند؟؟؟
پاسخ در معادن طلایی هست که در بالا ذکر شد.. آمریکائیها برای اینکه جلوی ورود دیگر بازیگران صحنه بین‌المللی مانند چین و روسیه رو به معادن لیتیوم افغانستان بگیرند ، بدون آنکه اسمی از لیتیوم بیاورند ، در قراردادهای الحاقی به قرارداد معادن طلا ، بهره‌برداری از معادن لیتیوم افغانستان رو هم مورد تأکید قرار داده‌اند..!!!
معادنی که بغیر از آمریکائیها کسی محل دقیق آنها را هم نمی‌داند..!!
خب شاید الان سکوت آمریکا در به قدرت رسیدن طالبان معنای دیگری پیدا کرده باشد..!!!!!!

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

محمد جمال زابلی: ایران فریب خورد
ایران باخت و بد هم باخت
طالبان یک بچه ماری بود که ایران اشتباها آنرا تبدیل به‌ یک هیولا کرد
و حالا مرد میخواد که جلو این هیولا را بگیره
ایران فکر می‌کرد این هیولا آمریکا را خواهد خورد اما آمریکا جا خالی داد و رفت .رفت هزاران هزار کیلومتر آن طرفتر جائیکه دیگه دست این هیولا بهش نمیرسه
حالا این هیولای گرسنه به ایران چشم د خته تا بخورد ش
تمام این ماجرا یک سناریو از پیش طراحی شده و دقیق بود تا ایران را سرجای خودش بنشونند
فکر می‌کنید اینهمه سلاح آمریکایی را چه کسی در اختیار اینها قر داده است
بله آمریکا
برای اینکه این سلاحها قرار است به طرف ایران نشانه بره و خواب را بر مردم ایران حرام کنه
ایران باخت .بدم باخت
حالا در شمال غرب باید با غول بی شاخ و دمی مثل ترکیه سنی بجنگد . ترکیه ایی که آرزوی جدایی آذربایجان را از ایران جزو اهداف خودش می‌دوند و آنرا کتمان نمیکنه
در جنوب غرب باید با عربستان وهابی بجنگد که میلیاردها دلار برای جدایی خوزستان از ایران داره خرج میکنه و کیست که نداند تمامی طالبان طلبه های مدارس وهابی افعانستان و پاکستان هستند
یعنی ما با یک نیروی عظیم جنگ دیده وحشی تماما وهابی طرفیم که چشم بهم بزاریم مشهد را تصرف کردند رفته و احتمالا ترکیه و عربستان آخرین سلاح روز را دراختیار اینها قرار ميدند
هنگامی که طالبان دانشجویان و دانش آموزان مدارس را به خاک و خون می کشید ایران سکوت کرد و همزمان میزبان سران طالبان بود
ایران شریک جنایات طالبان شد و طبیعت تاوان سختی براین شراکت نامیمون برای ایران پس انداز کرده است

آمریکا خود یکی از سیاست گردان های بزرگ خاورمیانه است...از ابتدا و ازل قصد ظهور دموکراسی در این منطقه را نداشته و ندارد
همیشه هدایت گر و حامی دو قدرت چپ و راست یا خیر و شر در تمام کشورهای منطقه بوده ...قصد صدور دموکراسی به اینجا شوخی بزرگی است شاه را با اروپاییها از کشور بیرون راندند وخمینی را در آغوش فرانسه پرورش دادند و در ظاهر فرشته و منجی وارد ایران کردند که تلاش پهلوی و گروه های روشنفکر را در طی پنجاه سال برای دموکراسی و ترقی نابود سازند و موفق شدند...
خاورمیانه جولانگه قدرتهای بزرگی چون امریکا،اتحادیه اروپا،چین و روسیه است...نفت و طلا و فلزات وتریاکش را با منت و مجانی می برند و در ازای آن اسلحه کشتار جمعی و افیون ارسال میکنند...
و ما چه ساده لوحانه تن به این بازی میدهیم و هموطن و هم کیش خود را هدف کشتار قرار میدهیم...
مگر جنگ را فراموش کرده اید!!!
ایران و عراق را با حماقت دست پرورده های خود خمینی و صدام به خاک و خون کشیدند...شیعه در برابر شیعه
در افغانستان طالبان را تجهیز کردن و در طی سالها به بهانه ی حمایت نظامی تمام ثروت نداشته ی این ملت را تاراج کردند و حالابه این سگ هار فرصت داده اند که مردمانش را بدرد یا در لباس حقوق بشر به مردم بگویند شهرها را تخلیه کنید که کشته نشوید....اما به کجا؟!!! قطعا مقصد آنها اروپا و امریکا نمی تواند باشد یعنی اجازه نمی دهند!!!
چین جنگ بیولوژیک به راه انداخته،و هدفش خاورمیانه است تا به تاراج ببرد معادن و نفت را به بهانه کمک و وام های بلند مدتی که میدهد و به جایش خاک و منافعشان را می بلعد...
روسیه ،این سگ کثیف...که با قلدری و وعده ی انرژی اتمی سوریه و ایران و عراق را در قبضه ی استثمار خود گرفته....
کرونا در ایران کشتاری بزرگتر از طالبان در افغانستان به راه انداخته و این هدف چین بوده تا مردم درگیر مرگ و حکومت جیره خورشان زودتر پیمان های امضا شده را به اجرا درآورند...ایران به مراتب لقمه ی چرب تری برای چین و امریکا و روسیه واروپاست...همهی این کفتار ها در اینجا به دنبال سهم خود هستند....
مشکل از دین اسلام یا هیچ دین دیگری نیست،مشکل از جهالت و تعصبات کوریست که اجازه شنایایی دشمنان واقعی را نمی دهد...
ما در شناسایی مشکل واقعی ناتوانیم

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

سلیمانی نیوز
یادداشت دکتر محمد مرندی درباره برنامه های سپهبد شهید سلیمانی در افغانستان و تحلیل اوضاع کنونی این کشور

بخشی از یادداشت دکتر مرندی (استاد ادبیات انگلیسی و شرق شناسی، دانشگاه تهران) در المیادین

هنگامی که طالبان (پس از حمله آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۱) شکست خورد و نیروهای باقی مانده از افغانستان فرار کردند، متحدان ایرانی در دولت افغانستان مواضع کلیدی بدست آوردند. به نظر می رسید هیچ نیازی یا توجیهی برای گفتگو با این نیروی به ظاهر خرج شده (طالبان) وجود ندارد. با این حال، ژنرال قاسم سلیمانی معتقد بود که طالبان همچنان در بین بخش قابل توجهی از اقوام و جمعیت پشتون در جنوب افغانستان و بخش هایی از پاکستان از حمایت مردمی برخوردار است و معتقد بود که تنها راه ثبات منطقه ای طولانی مدت برای همه گفتگو است.

ژنرال سلیمانی همچنین معتقد بود که در چنین شرایطی، تنها نیرویی که برای افزایش چشمگیر هزینه اشغال به رهبری آمریکا (یکی از اهداف کلیدی راهبردی ایران) آمادگی داشت، طالبان بود. او می دانست که در چنین شرایطی اشغال عراق و افغانستان به تدریج در کشورهای غربی بسیار مشکل ساز و غیرمحبوب خواهد شد و در نهایت، چنین بار عظیمی به شدت بر اقتصاد غرب ضربه می زند و آنها را مجبور می کند تا نیروهای خود را از هر دو کشور خارج کنند.

هدف نیروی قدس ایجاد تفاهم متقابل و تشویق جناح های معتدل تر در طالبان برای گرفتن دست بالا (در این گروه) بود. ژنرال سلیمانی معتقد بود که خروج نیروهای خارجی‌ از افغانستان اجتناب ناپذیر است و پس از آزادی این کشور، ضروری است که افغانستان توسط نیروهای اشغالگر خارج شده وارد جنگ داخلی ویرانگر دیگری نشود.

سال ۲۰۱۱ نقطه عطف قابل توجهی در روابط بود و بازدید هیات های بلند پایه طالبان از تهران آغاز شد. با گذشت زمان، روابط گرمتر و حتی شخصی تر شد، تا جایی که وقتی ژنرال سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان آنها در فرودگاه بین المللی بغداد توسط رژیم ترامپ به قتل رسیدند، یک هیئت عالی رتبه طالبان به تهران سفر کرد و از خانواده اش برای تسلیت دیدن کردند.

در حالی که اتهامات حمایت نظامی ایران از طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان کاملاً بی اساس است، یک مورد مهم و آشکار وجود داشت که طالبان از ایران درخواست کمک کردند. هم اطلاعات ایران و هم طالبان می دانستند که جناح های وابسته به آمریکا در داعش که به سرعت در حال فروپاشی بود از سوریه خارج شده و به افغانستان وارد شدند. طالبان از نیروی قدس خواستند به آنها در شکست آنچه تهدیدی برای وجود خود می داند کمک کنند. ایران به دولت افغانستان اطلاع داد، با اینکه از چنین همکاری چندان راضی نبوند، اما آنها مخالفت نکردند.

در نهایت ، طالبان ۴ تعهد به نیروی قدس دادند. ثبات در مرز با ایران را حفظ می کند، از مخالفت خود با حضور نیروهای خارجی چشم پوشی نمی کند، سایر اقوام یا فرقه ها را مورد هدف قرار نمی دهد و "برادران برادران را نمی کشند". در حالی که جناح های مختلف با دیدگاه های بسیار متفاوت در طالبان وجود دارد، ایرانی ها ارزیابی کرده اند که در طول این سال ها رهبری فعلی طالبان به وعده های خود پایبند بوده است.

این رابطه به جمهوری اسلامی ایران کمک کرده است تا در هفته ها و ماه های اخیر به عنوان یک میانجی موثر عمل کند و اطمینان حاصل کند که خروج نیروهای اشغالگر به جنگ داخلی منجر نمی شود و دولت جدید را شامل همه افغان ها کند. ایران دلایل محکمی برای این باور دارد که عقب نشینی ناگهانی نیروهای غربی برای ایجاد بی ثباتی و هرج و مرج در افغانستان طراحی شده است. ایالات متحده معتقد است که اگر نتواند افغانستان را در اختیار داشته باشد، این کشور باید منبع مشکلات دائمی ایران، چین، روسیه و حتی هند شود. در همین حال، مبالغ قابل توجهی در حال حاضر از سوی عربستان سعودی و دو کشور منطقه‌ای دیگر برای حمایت از گروه های تکفیری افراطی در طالبان ارسال می شود. ایران ساده لوح نیست، اما انجام هر آنچه برای جلوگیری از فاجعه می تواند انجام دهد یک مسئولیت است. در صورت عدم موفقیت، نیروی قدس به شدت از کسانی که در برابر افراط گرایی و تروریسم مقاومت می کنند حمایت می کند.

ایران دائماً در حال کار و مذاکره با طرف های مختلف در داخل افغانستان و همچنین کشورهای همسایه، به علاوه چین و روسیه است تا مانع تلاش کسانی شود که برای بازگشت به گذشته تاریک تلاش می کنند. عضویت قریب الوقوع ایران در سازمان همکاری شانگهای، توانایی ایران را برای هماهنگی تلاش های بین المللی در این زمینه افزایش می دهد.

ژنرال سلیمانی دیگر در بین ما نیست، اما میراث او همچنان به ضربه زدن به امپراتوری در حال مرگ آمریکا ادامه می دهد.

| اخبار مرتبط با شهید حاج قاسم سلیمانی| @Soleimany_News

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

پیام مهم آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعیان درباره تحرکات اخیر در افغانستان و ظهور مجدد طالبان
بسم الله الرّحمن الرّحيم
قدرت‌ گرفتن دوباره جريان طالبان در افغانستان هم هشدار است و هم آزمون. هشداری است براي آن‌که يادمان نرود جريان خشونت، تحجر و ترور در دينداران قشري‌مسلک هنوز زنده است و خودش را بازتوليد مي‌کند و فقط پرچم و نام خود را عوض مي‌کند. لذا مبارزه فکري و عملي با آن، تکليفي است که تعطيل‌بردار نيست...
يک امتحان هم هست براي همۀ ما اعم از سنتي و نوگرا، اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و حتي مسلمان و غيرمسلمان.امتحاني فکري تا معياري باشد براي سنجش و شناخت سه صنف از دينداري در روزگار ما.

اول: آنها که با ظهور مجدد طالبان گويي همزاد و همذات خود را دوباره يافته‌اند و با هفت آب مي‌خواهند آنها را تطهير کنند؛
دوم: آنها که در برابر اين جريان سکوت کرده‌، التفاتي به خطرات آن ندارند،
و سوم آنها که موضع‌گيري عليه طالبان و مرزبندي شفاف با آنها را تکليف عقيدتي و فکری مي‌شمارند.
اين آزموني است که روزگار کنوني دارد از ما و از نوع دينداري مسلمانانۀ ما مي‌گيرد و خواسته يا ناخواسته در حال شرکت در اين امتحان هستيم.

توصيه‌ام به علماي حوزه و دانشگاه و... آن است که آشکار و علني مرز خود را با اين جريان تندرو، خشن و تروريست بيان کنند. ديگران را هم به اين کار تشويق کنند، نقد آن را از لابه‌لاي گفتار و متون متقدم و معاصر تبيين کنند وگرنه به مرور و بر اثر سکوت، سکون و بي‌اعتنايي، مي‌بينم آن روز را که بايد خودمان با عمّال و نمايندگان همزاد و هم‌ذات داخلي اين جريان تندرو و خشن در کشور بجنگيم، شاهدها هم نمايان است.

اما توصيه‌ام به عموم خواهران و برادران مسلمان، به ويژه در ايران؛ همان‌قدر که بر اهتمام فرزندان و خانواده به انجام واجبات ديني و فضائل اخلاقي چون نماز، روزه، انفاق و نوع‌دوستي، شوق داريد، بر تقويت فکري و عقيدتي آنها در پرتو اسلام عقلاني، رحماني و انساني هم همت کنيد. کمک کنيد نسل‌هاي بعد بدانند و يادشان نرود که فرق اسلام ناب و اصيل محمدي و علوي با اسلام داعش و طالبان اين است که در اسلام اصيل آيۀ «لا إکراه في الدين» همان مفهومي را دارد که در نگاه نخست، ترجمۀ ساده، سليس و ظاهر آن به هر زباني از آن فهميده مي‌شود و تفسيربردار نيست.

مسلمان‌شدن وابسته به تحقيق فردي و شخصي است. تقليد در آن ممنوع، مذموم و نارواست. هر کس جز اين بخواهد، در پي قدرت و مطامع دنيوي خويش است.
پدران و مادران عزيز!
در روزگاري که برخي منابر و مواعظ، آلوده به مطامع قدرت و ثروت شده‌اند، خودتان کمک کنيد، حساس باشيد فرزندان‌تان يادشان نرود که اسلام، خادم انسان است، آمده تا او را رفعت مقام ببخشد، هر فکر، نهاد و دستگاهي که گفتار و رفتارش با قداست، حرمت و آزادي خدادادي انسانها منافات داشته باشد، خارج از اسلام بوده و اسلام خوارج است.

بارها گفته‌ام آزادي انسان، حق نيست بلکه فوق حق است، چون مبناي بعث انبياي الهي آزادي انسان است.
اگر بشر آزاد نبود، اصولاً بعثت و دعوت انبيا هم بي‌معنا بود.
به فرزندانتان بياموزيد اگر آزادي انسان را برداريم، قيامت و حساب و کتاب پس از مرگ هم بي‌معنا و لغو است، اين چيزي است که مع‌الأسف اين تندروهاي داخلي و خارجي آن را نفهميده‌اند.

طالبان و داعش نه‌فقط يک جريان سياسي، اجتماعي و نظامي، بلکه يک فکر بي‌مرز است. منحصر به افغانستان، عراق، سوريه، پاکستان و کشورهاي عربي نيست. مگر مي‌شود اطراف ما باشند، در ميان ما نباشند؟ اين تفکر در ايران ما هم هست ولي هنوز متحد نشده و اضلاع آن به همديگر متصل نشده‌اند. اگر مراجع آزاده و مستقل، وعاظ انديشمند و دردمند، دانشگاهيان انسان‌ساز، فعالان اجتماعي و عموم خانواده‌ها و پدران و مادران آگاه دست به دست هم بدهند و بر آگاهي عمومي نسبت به اسلام عقلاني و رحماني و انساني بيفزايند و اسلام طالباني و داعشي را محکوم کنند، اين تفکر هيچگاه در ايران ما قدرت نخواهد گرفت و مناسبات اجتماعي و سياسي ما هم طالباني و داعشي نخواهد شد، اما اگر خداي ناکرده نسبت به قرائت‌هاي خشن و غيرانساني از اسلام بي‌اعتنا باشيم، از آنجا که اسلام به هر حال اسماً يا رسماً در اين سرزمين هست و خواهد بود، همين قرائت غيرانساني مقتضيات متحجرانۀ خود را بر زندگي ما تحميل خواهد کرد و زمام امور دنيوي و معنوي مردم را در دست خواهد گرفت.
لذا در عين احترام به تلاش‌هاي اجتماعي، سياسي و بين‌المللي براي محکوميت و تضعيف طالبان، معتقدم توسعۀ اسلام عقلاني، رحماني و انساني در شرايط کنوني بهترين و ماندگارترين وسيله و رقيب براي مواجهه با اسلام داعشي و طالباني است.
اللهم لا تجعل مُصيبَتنا في دينِنا و لا تَجعل الدنيا أکبر هَمِّنا و لا مَبلَغَ عِلمِنا و لا تُسلِّط علينا من لا يَرحَمنا برحمتک يا ارحم الراحمين

اسدالله بیات‌زنجانی
دهم مرادماه ۱۴۰۰
قم‌المقدسه
https://t.me/pamirnews

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

اولین دستورات از قوانین عمومی طالبان (کمیسیون شریعت) اعلام شد

ممنوعیت موسیقی: موسیقی در مراکز تجاری و هتل‌ها و ماشین‌ها ممنوع است. و پنج روز پس از صدور این اعلامیه، اگر نوار موسیقی در مغازه‌ای پیدا شود، صاحبش زندانی خواهد شد، مغازه هم تعطیل خواهد شد. این فرد وقتی آزاد خواهد شد که پنج نفر ضامن او شوند. این حکم درباره هر ماشینی که در آن کاست موسیقی ضبط شود هم جاری است.

ممنوعیت تراشیدن ریش: از یک ماه و نیم بعد از صدور این اعلامیه، هر کس ریشش را بتراشد یا کوتاهش کند دستگیر خواهد شد، و در بازداشت نگاه داشته خواهد شد تا ریشش رشد کند.

خواندن نماز در مساجد: هنگام که اذان نمازها بلند شود، بر همه لازم است برای انجام فریضه واجب به مساجد بروند. و باید مغازه‌ها و داد و ستد پانزده دقیقه پیش از وقت اذان قطع شود. و اگر کسی [در این زمان] در مغازه‌اش پیدا شود، زندانی خواهد شد و وقتی آزاد خواهد گردید که پنج نفر ضامن او شوند وگرنه بازداشتش ده روز ادامه خواهد یافت.

پرورش کبوتر و پرنده‌بازی ممنوع است و بعد از ده روز هر کس از این دستور تخطی کند، خودش زندانی و پرندگانش ذبح خواهند شد.

ممنوعیت استفاده از مواد مخدر: اگر مصرف‌کننده‌ مواد مخدر دستگیر شود، به زندان خواهد افتاد و بعد جستجو برای یافتن کسی که مواد مخدر را از او گرفته ادامه خواهد یافت و فروشنده هم مجازات خواهد شد و مغازه‌اش تعطیل خواهد شد.

بازی با بادبادک یا شرط‌بندی روی آنها ممنوع است؛ به دلیل مشکلاتی که برای بچه‌ها ایجاد می‌کند و آنها را از درسشان می‌اندازد. و مغازه‌هایی که این بادبادک‌ها را می‌فروشند باید تبلیغ آن را متوقف کنند.

ساختن بت: مغازه‌دارها و هتل‌دارها و رانندگان ماشین باید هرگونه مجسمه یا تصاویر اشخاص را بردارند، و هر کس تخطی کند خود را در معرض مجازات قرار داده است.

قمار بازی ممنوع است: و هر کس در حال قماربازی دستگیر شود یک ماه زندانی خواهد شد.

بلند کردن مو به مدل انگلیسی یا آمریکایی ممنوع است، و هر کس از این دستور تخطی کند بازداشت خواهد شد و مسئولین امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند مویش را بتراشند و از او دستمزد تراشیدن مویش را هم بگیرند.

گرفتن سود از قرض یا هر معامله مالی دیگری ممنوع است، چرا که این مسئله مخالفت با دستورات صریح اسلامی است و هر کس از این دستور تخطی کند، مدت زمانی طولانی زندانی خواهد شد.

شستن لباس‌ها در کناره‌ی رودخانه‌ها توسط زن‌ها ممنوع است و هر زنی که از این دستور تخطی کند با رعایت احترام متناسب با اخلاق اسلامی به منزلش بازگردانده خواهد شد، اما همسرش یا ولی‌‌اش به شدت مجازات خواهد گردید.

استفاده از موسیقی یا رقصیدن در مجالس عروسی ممنوع است و در صورت تخطی، بزرگ خانواده دستگیر و مجازات خواهد شد.

استفاده از موسیقی طبل [و سازهای سنتی کوبه‌ای]ممنوع است و هر کس تخطی کند، علما چگونگی رفتار با او را تعیین خواهند کرد.

دوختن لباس زنانه توسط مردها و اندازه‌گیری بدن زنان توسط خیاط مرد، ممنوع است و تخطی‌کننده به زندان خواهد افتاد.

فعالیت در کار رمالی ممنوع است. و رمال‌ها به زندان خواهند افتاد تا توبه کنند، و کتاب‌های [مرتبط با کارشان] آتش زده خواهد شد.
منبع: رویترز
https://wa.me/989304672597?text=join/

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

قدرت عقب‌نشینی!
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تسلط طالبان بر افغانستان را "شکست تاریخی" جو بایدن دانسته و خواستار استعفای او از ریاست جمهوری شده است.
ظاهراً ترامپ از یاد برده است که دولت خود او مذاکره با طالبان را در دوحه آغاز کرد، با آنها به توافق رسید و متعهد به عقب‌نشینی ارتش آمریکا از افغانستان تا نفرِ آخر شد. همۀ این کارها نیز توسط زلمای خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ او صورت گرفت؛ همان نماینده‌ای که بایدن هم او را در مقام خود ابقاء کرد و آخرین پرده از سناریوی بازگشت طالبان به قدرت، با بازیگری وی به نمایش در آمد.
با این حساب، اگر قرار به سرزنش فردی به عنوان مسئول سلطۀ طالبان بر افغانستان باشد، در درجۀ نخست دونالد ترامپ سزاوار سرزنش است.
واقعیت اما این است که بحث عقب‌نشینی از افغانستان و مذاکره با طالبان از زمان ریاست جمهوری باراک حسین اوباما بر سر زبان‌ها افتاد و ریچارد هالبروک دیپلمات فقید آمریکایی به عنوان نمایندۀ دولت اوباما در افغانستان این موضوع را به میان آورد.
در حقیقت، سیاست در صورت واقعی و صحنۀ عملی خود، نسبت ناچیزی با "رمانتیسیسم" مورد نظر بسیاری از کنشگران عرصۀ بین‌المللی دارد. سیاست همچنان بازی موازنۀ نیروهاست هر چند که به خلاف دوران گذشته، مؤلفه‌های تازه‌ای از قدرت از جمله قدرت افکار عمومی هم به آن اضافه شده است.
ظاهراً آمریکا از حدود یک دهه پیش، مسئلۀ افغانستان را به چشم بحرانی برای "اتلاف منابع" می‌دید و در صددِ خلاص کردن خود از این بحران بود. طبعاً درجایی که سرمایه‌گذاری نسبتِ روشن و معناداری با سودآوری نداشته باشد، یک سیاستمدار واقع‌گرا به صرف اینکه خود را شکست‌ناپذیر و قدَر قدرت نشان دهد و یا در چشم شماری از ناظران، خوار و بی‌مقدار جلوه نکند، به اتلاف منابع ادامه نمی‌دهد و با عقب‌نشینی از موضع خود قصد امتحان راه‌های نرفته را می‌کند.
بر این اساس، از نگاه سران آمریکا عقب نشینی از افغانستان نه به عنوان نوعی شرمساری بلکه نشانۀ قدرت انعطاف در تصمیم‌گیری برای پیشگیری از هدر رفت منابع نگریسته می‌شود تا امکان تحرک و چالاکی دوباره‌ای به وجود آید.
در یک نگاه کلان‌تر، آمریکا تصمیم گرفته است که دامنِ پت و پهنِ حضور نظامی خود در اقصی نقاط جهان را حتی‌المقدور برچیند. طبعاً دشمنان و پاره‌ای متحدان آمریکا این حرکت را نشانۀ ضعف آن کشور تلقی خواهند کرد، اما از زاویۀ نگاه سیاستمداری که در کاخ سفید نشسته است، حضور نظامی گسترده در جهان یعنی تحمیل هزینه‌های اضافی بر شانۀ اقتصاد آمریکا و در نتیجه، عقب افتادن از رقبای تازه نفسی مانند چین که بدون تحمل مخارج حضور نظامی در گوشه و کنار جهان، بر سرعت رشد اقتصادی خود می‌افزایند.
قاعدتاً رهبران آمریکا از تاریخ امپراتوری‌های جهانی این درس را آموخته‌اند که تعهدات امنیتی فزاینده و پرهزینۀ بین‌المللی، نهایتاً به تضعیف و سقوط آن امپراتوری‌ها منجر شده است و بنابراین نمی‌خواهند آن سرنوشت را برای خود تکرار کنند. از این رو آنان در این اندیشه‌اند که دخالت نظامی خود را به حوزۀ منافع حیاتی آمریکا در سطح جهان محدود کنند تا هزینۀ کنترل دیگر بحران‌ها بین همۀ بازیگران بین‌المللی تقسیم شود.
در این میان، دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی نیز عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان را به معنای ضعف و بیچارگی واشنگتن معرفی می‌کند. از یک زاویه، این عقب‌نشینی، نشانۀ ضعف است زیرا قدرت و توان ایالات متحده قطعاً لایزال و نامحدود نیست. اما از زاویۀ دیگر شناخت ضعف و تلاش برای رهایی از آن، به نوبۀ خودش قدرت است و مانع فرو رفتن در باتلاقی بی‌انتهاء و هدر دادن بی‌نتیجۀ منابع به صرفِ قدرت‌نمایی کاذب می‌شود. کاش جمهوری اسلامی هم در مورد هزینه‌های حضور برون مرزی خود، از همین نقطه نظر می‌نگریست.
در واقع بزرگترین ضعف در این عالم، نداشتنِ قدرت عقب‌نشینی است!
احمد_زیدآبادی

@ahmadzeidabad
https://instagram.com/ahmadzeidabadiii

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

جعفریان، کارشناس مسائل افغانستان و رایزن فرهنگی سابق سفارت ایران در کابل، امشب در لایو اینستاگرامش به سیم آخر زد‌ و رسما سپاه رو به حمایت از طالبان و تنهاگذاشتنِ پسر احمدشاه‌مسعود متهم کرد.
گفت
شما فهم سیاسی ندارید و دارید به نسل‌کشی فارس‌زبانان در افغانستان کمک می‌کنید

اول مخالف احمدشاه‌مسعود بودید و بعد پشیمان شدید و او را بالابردید و گفتید شیر پنجشیر و حالا دوباره دارید اعتبار خانواده‌اش را به گه می‌کشید

خانواده‌ی‌ احمدشاه‌مسعود بیست‌سال با حمایت سردار سلیمانی در ایران زندگی کردند و حالا پسرش را متهم به ارتباط با صهیونیزم می‌کنید.‌ پس یک‌ پرونده هم باید برای قاسم‌سلیمانی ترتیب دهید

پسرش بارها از من خواست واسطه شوم تا پیغام درخواست حمایتش را به شما برسانم اما محل نگذاشتید و او هم به ناچار از آمریکا درخواست کمک کرد

با ده‌هزار توئیت و یک عکس مربوط به دو سال پیش پروژه تخریب او را انجام دادید. ما خر نیستیم و می‌فهمیم

قلب قسمت‌های فارس‌زبان در حال تخلیه و جایگزینی با پشتون‌زبانان است و شما نمی‌بینید

در حال انجام یک اشتباه‌تاریخی و آسیب به دو ملت و دو کشور هستید

مگر من آدم نیستم؟ من آنجا در افغانستان بیست‌سال کار کردم. تا مرز چین پیاده رفتم. دوبار جانباز شدم. با احمدشاه‌مسعود زندگی کردم. با رهبر راجع به مسائل آنجا جلسه‌ی خصوصی داشتم. چرا از من نظر نمی‌خواهید؟

چقدر می‌خواهید دروغ بگوئید؟ شرم کنید. فضای مجازی عقوبت واقعی دارد. خجالت بکشید.

به شهید بهشتی شما اتهام می‌زدید. شهید آوینی را هم اگر روی مین نمی‌رفت شما یک‌سال بعد می‌کشتید.‌ برای قاسم سلیمانی هم شما پرونده می‌سازید. چون او برای خانواده‌ی مسعود در ایران خانه اجاره‌ کرده‌بود.

اگر نظرتان این‌ست که ارتباط با طالبان منافع‌ملی ایران را تامین می‌کند به صراحت بگوئید؛ که البته اشتباه فکر می‌کنید. من دلائل بسیاری دارم که به نفع ایران نخواهد بود.

چرا برای پاسخ به دوگانگی رفتارتان در افغانستان، پسر مسعود را بی‌اعتبار و همسرش را گریان می‌کنید؟ چرا هیچ مواضع مشخصی ندارید؟

تاجیک‌ها در حال انتقال به آفریقا هستند و زمین‌های آنها به پشتون‌ها واگذار می‌شود.‌ این نابودی یک زبان و یک نسل است

سران طالبان با هواپیمای آمریکائی به کابل آمدند و با رادیو اسرائیل مصاحبه کردند و از حزب‌الله برائت کردند و پیام تبریکش را بی‌پاسخ گذاشتند. چرا این‌چیزها را نمی‌فهمید؟

شما در حال ارتکاب یک اشتباه تاریخی هستید

من قید همه‌چیز را زدم اما مرگ یک‌بار و شیون یک‌بار. ممکن‌ست بازداشت شوم و لایوهایم قطع شود. پس خداحافظی می‌کنم با شما بینندگان این لایو

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

طالبان عفو عمومی اعلام کرد؛ مقامات و کارکنان به سر کار بازگردند، زنان به دولت بیایند
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۷/۰۸/۲۰۲۱

گروه طالبان روز سه شنبه برای همه کارکنان دولتی در افغانستان «عفو عمومی» اعلام کرد.

شبه نظامیان طالبان روز یکشنبه پس از خروج اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق افغانستان وارد کابل شدند. در بیانیه روز سه شنبه طالبان از شهروندان خواسته شده است که فعالیت حرفه ای خود را از سر بگیرند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «برای همه [کارکنان دولت] عفو عمومی اعلام شده است. در نتیجه شما با اطمینان کامل باید عادات [روزانه] خود را از سر بگیرید.»
از سوی دیگر انتقادها از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دلیل تصمیمش برای خروج نظمیان ایالات متحده از افغانستان ادامه دارد. چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی از تصمیم خود دفاع کرد.

آخرین اخبار از تحولات افغانستان و واکنش ها به آن در روز سه شنبه را می توانید در این صفحه دنبال کنید.

8/17/2021 11:29 PM
جوزپ بورل: اتحادیه اروپا باید با طالبان گفتگو کند چرا که آن‌ها «جنگ را برده‌اند»
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، گفت اتحادیه اروپا باید با طالبان صحبت کند چرا که آن‌ها در جنگ پیروز شده‌اند.
آقای بورل که در نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد گفت: من نمی‌گویم که ما طالبان را به رسمیت خواهیم شناخت. من فقط می‌گویم که ما باید درباره همه چیز با آن‌ها صحبت کنیم، حتی در مورد مسئله حمایت از دختران و زنان افغان. برای این کار باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما ادامه حمایت خود را مشروط خواهیم کرد و از اهرم‌هایی که در دست داریم استفاده می‌کنیم تا اطمینان یابیم حقوق بشر در افغانستان رعایت می‌شود.
8/17/2021 11:12 PM
رئیس‌جمهور جمهوری چک: ​مشروعیت ناتو به دلیل شکست در افغانستان زیر سوال رفته است
میلوش زمان، رئیس‌جمهور جمهوری چک، با انتقاد شدید از ناتو گفته است این سازمان در افغانستان شکست خورده است و مشروعیتش زیر سوال رفته است.
آقای زمان که به دلیل حمایت‌هایش از روسیه و چین شناخته می‌شود گفت: «بی‌اعتمادی نسبت ناتو از این پس در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت، زیرا آن‌ها خواهند گفت اگر در افغانستان شکست خوردید، از کجا معلوم است که در شرایط بحرانی دیگری نیز شکست نخورید؟»
رئیس‌جمهور چک خواستار تمرکز کشورش بر دفاع ملی به جای «هدر دادن پول» در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.
8/17/2021 10:56 PM
ترکیه از مواضع تازه طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان استقبال می‌کند
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه گفت ترکیه با همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در حال مذاکره است و پیام‌هایی را که شبه‌نظامیان اسلام‌گرا پس از تسلط بر این کشور ارسال کرده‌اند مثبت ارزیابی می‌کند.
8/17/2021 10:44 PM
نخست‌وزیر بریتانیا: به رسمیت شناختن طالبان منوط به رعایت حقوق بشر خواهد بود
بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا در تماسی تلفنی با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان هشدار داد که مشروعیت حکومت آتی در افغانستان به تعهد آن به حقوق بشر بستگی دارد.
بنابر اعلام سخنگوی نخست‌وزیری بریتانیا، آقای جانسون گفته است: «به رسمیت شناختن دولت آینده طالبان در افغانستان منوط به این است که آیا استانداردهای پذیرفته‌شده بین‌المللی در زمینه حقوق بشر به صورت فراگیر رعایت خواهد شد یا نه.»
8/17/2021 10:10 PM
سفیر روسیه در افغانستان: با نمایندگان طالبان دیدار «سازنده و مثبتی» داشتم
سفیر روسیه در افغانستان گفته است که با نمایندگان طالبان در کابل دیدار «سازنده و مثبتی» داشته و دو طرف در مورد تامین امنیت سفارت روسیه به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.
دیمیتری ژیرنوف در گفتگو با تلویزیون دولتی روسیه گفت در این ملاقات که منحصراً به مسئله امنیت نمایندگی ما در کابل اختصاص داده شده بود، نمایندگان ارشد طالبان حضور داشتند.
آقای ژیرنوف گفت: «این دیدار مثبت و سازنده بود و نمایندگان طالبان گفتند که دوستانه‌ترین رویکرد را در قبال روسیه دارند. آن‌ها امنیت سفارت ما را تضمین کردند.»
8/17/2021 09:40 PM
وزیر دفاع فرانسه: وضعیت «بسیار آشفته» فرودگاه کابل کار تخلیه را دشوار کرده است
فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، گفت چالش اصلی در تخلیه شهروندان فرانسوی و کارکنان افغان سفارت مشکل دسترسی به فرودگاه کابل است.
خانم پارلی با بیان اینکه وضعیت این فرودگاه همچنان «بسیار آشفته» است، افزود فرانسه برای تامین امنیت فرودگاه به ارتش آمریکا متکی است و به همین دلیل انجام پروازهای بیشتر بستگی به آماده بودن محل‌های فرود دارد.
فرانسه می‌گوید نخستین هواپیمای حامل ۴۰ شهروند فرانسوی، افغان و دیگر اتباع خارجی سه‌شنبه در فرودگاه پاریس به زمین نشسته است.
8/17/2021 09:14 PM
طالبان: حجاب در افغانستان اجباری است، نه برقع
یک سخنگوی گروه طالبان گفته است زنان باید از این پس حجاب را در افغانستان رعایت کنند، هرچند پوشیدن برقع الزامی نیست و آن‌ها می‌توانند انواع دیگری از حجاب را برگزینند.
به گزارش اسوشیتد پرس سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، گفته است: «برقع تنها حجابی نیست که می‌توان از آن استفاده کرد. انواع مختلفی از حجاب وجود دارد که محدود به برقع نیست.»
8/17/2021 08:41 PM
بازگشت مرد شماره ۲ طالبان به افغانستان
یک سخنگوی طالبان اعلام کرد ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران این گروه که هدایت شاخه سیاسی را بر عهده داشته است، از قطر وارد قندهار در افغانستان شده است.
از زمان حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱، این اولین بار است که یک شخصیت بلندپایه طالبان به طور علنی وارد این کشور می‌شود.
8/17/2021 08:28 PM
حضور ۱۲۰ سرباز آذربایجان در فرودگاه کابل
وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرده است ۱۲۰ سرباز این کشور به همراه سربازانی از ارتش ترکیه به منظور تامین امنیت در فرودگاه بین‌المللی کابل حضور دارند و قرار است تا اطلاع ثانوی در آن‌جا بمانند.
8/17/2021 08:21 PM
برگزاری نخستین کنفرانس مطبوعاتی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در کابل
گروه طالبان در حال برگزاری نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از تصرف کابل است.
در این جلسه ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با بیان اینکه حکومت اسلامی مبتنی بر شریعت در افغانستان برپا خواهد شد، گفت این گروه خود را متعهد به رعایت حقوق زنان و منع تبعیض علیه آنان می‌داند اما در چارچوب قوانین اسلامی.
آقای مجاهد برای سال‌ها مواضع طالبان را اعلام می‌کرد اما هیچگاه در برابر دوربین ظاهر نشده بود.
سخنگوی طالبان درباره آزادی رسانه‌ها گفت این گروه موافق «مستقل و آزاد» ماندن رسانه‌های خصوصی است، با این حال تاکید کرد که روزنامه‌نگاران «نباید بر خلاف ارزش‌های ملی و اسلامی کار کنند.»
ذبیح‌الله مجاهد همچنین در پاسخ به یک سوال درباره حملات انتحاری طالبان طی سال‌های گذشته، کشتار غیرنظامیان را از «اثرات جانبی» جنگ خواند و گفت شکست دادن دشمن بدون چنین مسائلی ممکن نبوده است.
وی به علاوه با رد قصد انتقام‌کشی از سوی جنگجویان این گروه گفت طالبان به دنبال انتقام‌گیری نیست.
ذبیح‌الله مجاهد همین طور درباره امکان تبدیل افغانستان به پایگاهی برای حملات تروریستی فرامرزی تاکید کرد که این کشور به خود اجازه نخواهد داد که از خاکش برای حمله به دیگر کشورها استفاده شود.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

فاجعه آمریکا در افغانستان چگونه رقم خورد؟ تحلیلی از چرایی شکست پنتاگون در ساخت ارتش افغانستان
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۷/۰۸/۲۰۲۱

نیروهای امنیتی افغانستان که طی دو دهه اخیر با صرف حدود ۸۳ میلیارد دلار ساخته و آموزش دیده بودند، آنقدر سریع و ساده تسلیم طالبان شدند که حتی مقام‌های آمریکایی را نیز غافلگیر کردند.

سرعت بالای پیشروی طالبان موجب شد ستیزه‌جویان این گروه در بسیاری از موارد حتی بدون اینکه گلوله‌ای شلیک کنند مناطق مختلف را به تسلط خود درآوند.

طالبان در حالی قدرت را در این کشور در دست می‌گیرد که از این سرمایه‌گذاری‌های گسترده آمریکایی‌ها استفاده کرده و تجهیزات و تسلیحاتی چون خودرو، هلی‌کوپتر و اسلحه و مهمات را که با هزینه آمریکا به افغانستان آورده شده، به سادگی در اختیار خواهد گرفت.
این گروه ستیزه‌جو با فتح ولسوالی‌های مختلف توانسته‌اند مجموعه‌ای از تجهیزات مدرن آمریکایی را تحت اختیار بگیرند. یک مقام دفاعی آمریکایی که نخواست نامش فاش شود با تایید این مطلب به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «طالبان تجهیزات بسیار گسترده‌ای را در اختیار خود گرفته است. سقوط دولت افغانستان نتیجه یک قضاوت نادرست و شرم‌آور در مورد پایداری نیروهای دولتی افغانستان است. قضاوتی که توسط ارتش ایالات متحده و نهادهای اطلاعای صورت گرفته است.»
شکست آمریکا در تولید ارتش و پلیس پایدار افغانستان و دلایل سقوط آنها در مقابل طالبان احتمالا سالها توسط تحلیلگران نظامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ابعاد اساسی مسئله اما روشن است و بی‌شباهت به آنچه در عراق رخ داده نیست. این نیروهای «تو خالی» هرچند به برترین سلاح‌ها مجهزه هستند اما تا حدی زیادی از عنصر اصلی که همان انگیزه برای جنگیده است خالی شده‌اند.
جان کربی، سخنگوی ارشد وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه با اشاره به اینکه با پول نمی‌توان اراده خرید، افزود: «شما نمی‌توانید رهبری را خریداری کنید. انگیزه و اراده هم با پول و تجهیزات به دست نمی‌آیند.»

داگ لوت، ژنرال بازنشسته ارتش که در دولت‌های جورج بوش پسر و باراک اوباما به هدایت راهبرد جنگی آمریکا در افغانستان کمک می‌کرد معتقد است هرچند افغان‌ها از منابع ملموس چیزهای بسیاری دریافت کردند، اما در منابع ناملموس آنها فاقد مهم‌ترین چیزها بودند.

لوت می‌افزاید: «اصلی‌ترین مسئله در یک جنگ استواری است. عوامل اخلاقی بر عوامل مادی غالب هستند. روحیه، نظم، رهبری و انسجام واحدها از تعداد نیروها و تجهیزات تعیین‌کننده‌تر هستند. ما به عنوان خارجی‌ها در افغانستان می‌توانستیم مواد لازم را فراهم کنیم، اما فقط خود افغان‌ها بودند که می‌توانستند عوامل اخلاقی و معنوی ناملموس را ارائه دهند.»

این اتفاقات در حالی رخ داده که شورشیان طالبان با تعداد نیروهای کمتر، تسلیحات ساده‌تر و همچنین بدون برخورداری از نیروهای هوایی توانستند به عنوان نیروی برتر خود را به واقعیت میدانی تحولات افغانستان بدل کنند. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده دامنه این برتری را تا حد زیادی دست‌کم گرفته بودند و حتی پس از آنکه جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا در ماه آوریل اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج می‌کند، همچنان آژانس‌های اطلاعاتی پیش‌بینی نمی‌کردند روند تحولات در این سمت و سو قرار گیرد.

استفان بیدل، استاد امور بین‌الملل و عمومی در دانشگاه کلمبیا و مشاور سابق فرماندهان آمریکایی در افغانستان در این خصوص به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «اعلام بایدن برای زمان خروج از افغانستان دلیل سقوط نهایی بود. ما اگر از امید به عنوان یک اقدام استفاده نمی‌کردیم، متوجه می‌شدیم که عقب‌نشینی سریع نیروهای آمریکایی سیگنالی به نیروهای دولتی افغانستان می‌دهد که آنها رها شده‌اند.»

بیدل می‌افزاید: «مشکل خروج آمریکا این است که این سیگنال‌های سراسری را به صورت ناگهانی ارسال کرد و همه آنها را به یک شکل خواندند. پیش از ماه آوریل نیروهای دولتی افغانستان به آرامی اما پیوسته در حال شکست در جنگ بودند و وقتی فهمیدند شرکای آمریکایی آنها به خانه می‌روند، ایده تسلیم شدن بدون جنگ، همچون یک آتش‌سوزی گسترده به سراسر نیروهای دفاعی این کشور تسری یافت.»

ایالات متحده در طول این دو دهه تلاش کرده پایه‌های سیاسی دولت در کابل را گسترش دهد و به دنبال ایجاد دموکراسی در کشوری برود که مملو از فساد گسترده و سازمان‌دهی شده در کلیه نهادهای اداری و نظامی آن بود.

طی سالهای اخیر، رهبران نظامی ایالات متحده، مشکلات را کم‌اهمیت جلوه می‌دادند و تاکید می‌کردند که موفقیت در راه است. در سال ۲۰۱۵ کریس میسون استاد مطالعات جنگ در موسسه مطالعات استراتژیک کالج جنگی ارتش در مورد شکست ارتش و درس گرفتن از جنگ‌های گذشته کتابی نوشته بود. او در آن کتاب به مسئله افغانستان هم پرداخته بود.

کریس میسون در آن کتاب می‌نویسد: «در مورد افغانستان باید بدانیم که پیشتر ایالات متحده دو بار در ویتنام و عراق در سطح راهبردی در این مسیر پیش رفته است و حالا هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که به ما بگوید نتایج در افغانستان متفاوت خواهد بود.»

آیا طالبان به دنبال یکدست‌‎سازی قومی در افغانستان هستند؟
آسوشیتدپرس: بایدن و مقام‌های دولت آمریکا از سرعت پیش‌روی‌ طالبان غافلگیر شدند
آقای میسون همچنین پیش‌بینی کرده بود که پوسیدگی در نظام سیاسی افغانستان امری اجتناب ناپذیر است و تنها مسئله این است که شکست و سقوط دولت چه زمانی اتفاق می‌افتد.

با وجود تمام اتفاقات رخ داده، برخی از عناصر ارتش افغانستان سخت در مقابل طالبان جنگیدند و از جمله کماندوها که تلاش‌های قهرمانانه آنها هنوز به کامل ثبت نشده است.

آنتونی کوردسمن، تحلیلگر قدیمی جنگ افغانستان در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید: «نیروهای امنیتی که در افغانستان توسط آمریکا و متحدینش در ناتو ایجاده شده بودند، به یک «خانه پوشالی» بدل شد که به راحتی هم سقوط کرد. دلیل این سقوط هم شکست رهبران غیرنظامی ایالات متحده آمریکا و همچنین دیگر متحدین این کشور بوده‌اند.»

رزمایش نیروهای افغان تا حد زیادی به وسعت حضور آمریکا وابسته بود به طوری که حتی حقوق سربازان افغان نیز توسط پنتاگون پرداخت می‌شد. این در حالی است که میزان فساد در میان این سربازان و افسران نظامی بسیار بالا بوده است.

به گفته دفتر بازرسی کل ویژه افغانستان که در سال ۲۰۰۸ ایجاد شده است از حدود ۱۴۵ میلیارد دلار که دولت آمریکا برای بازسازی افغانستان هزینه کرده حدود ۸۳ میلیارد دلار به توسعه و حمایت نیروهای ارتش و پلیس اختصاص یافته است. این ۱۴۵ میلیارد دلار علاوه بر ۸۳۷ میلیارد دلاری است که ایالات متحده در جنگ هزینه کرد. جنگی که با حمله در اکتبر ۲۰۰۱ آغاز شد.

این ۸۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده برای نیروهای افغان در ۲۰ سال اخیر تقریبا دوبرابر بودجه سال گذشته برای کل قوای تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و کمی بیشتر از بودجه سال گذشته واشنگتن برای کمک‌های مواد غذایی برای حدود ۴۰ میلیون آمریکایی بوده است.

کریگ ویتلوک، روزنامه‌نگار در کتاب خود با عنوان «برگ‌های افغانستان» نوشته است که مربیان آمریکایی سعی کرده‌اند روش‌های غربی را به نیروهای تازه‌کار افغان تحمیل کنند. در حالی که آنها به این فکر نکردند که آیا در حال سرمایه‌گذاری دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی در یک ارتش واقعا پایدار هستند یا خیر؟

وی همچنین در آن کتاب می‌نویسد با توجه به اینکه استراتژی جنگی آمریکا به عملکرد ارتش افغانستان بستگی داشته پنتاگون به طور شگفت‌انگیزی به این پرسش توجه کمی کرد که «آیا افغان‌ها حاضرند برای دولت جانشان را فدا کنند یا خیر؟»

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

میگه این دو نفر هزاره ای نجس(شیعیان) در هنگام فرار از شهر از تسلیم دختران ۱۲ و ۱۵ ساله ی خود امتناع کردند ما هم اونهارو در دروازه شهر دار زدیم تا درس عبرتی بشه برای دیگران

آخرین بار در تاریخ حدود 2 سال قبل توسط مصطفی مصطفوی ویرایش شد مصطفی مصطفوی
This comment was minimized by the moderator on the site

ناگفته هایی از طالبان(١)

یک تار موی اسلامگرایان را با کل هیکل سکولارها معاوضه نمی کنیم؛ اما از خشونت طالبان با تمام وجود بیزاری می جوییم.

به قلم مهدی فرمانیان
قِصه طالبان، غُصه اشغال است؛ رنج ده سال اشغال خاکشان توسط شوروی و بیست سال چپاول سرزمینشان توسط ارتش آمریکا.
مبارزات ده ساله با شوروی، افغان هایِ پشتون زبان را به مجاهدانی طالبانی تبدیل کرد .این نبردها آنان را به جهادگرانی سرسخت تبدیل کرد که کمتر منعطف اند.
ارمغان بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا تنها ناامنی، خشونت، کشتار و کشت و تولید بیشتر تریاک را در پی داشت.
سالهاست که در کلاسهای درسی و نشست های علمی این جمله را تکرار کرده ام:
« آینده افغانستان از آن طالبان است».

این تحلیل اینجانب از روند رو به رشد طالبان در افغانستان است. در گذشته طالبان تنها در میان پشتوها طرفدارانی داشت، اما امروز در میان بقیه اقوام هم کم و بیش طرفدارانی یافته است. چرا؟
چون درد مردم افغانستان امنیت است، اما اشغالگران درد مردم افغانستان را نفهمیدند و خواستند به آنان، آزادی غربی را هدیه بدهند. ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمانند و اکثراً از این ولنگاری و آزادی غربی آزرده خاطرند و هم سرخورده. این آزادی به آنها هیچ چیزی نداده است. نه امنیت، نه اقتصاد، نه عزت و نه آبرو.

حالا گروهی خشن به نام طالبان دوباره در حال رشد است که همه می دانند در عین خشونتی که دارد، امنیت را به ارمغان می آورند. مردم افغانستان در دوراهی "امنیت" و "آزادی" گیر افتاده اند و باید یکی را انتخاب کنند. آنان دیدند که ۲۰ سال حضور آمریکا به آنان هیچ چیزی نداد؛ بلکه برخی از ارزش ها را هم از آنها گرفت. شما جای مردم افغانستان باشید، چکار می کنید؟

در آینده درباره این جمله خواهم نوشت که" چرا یک تار موی اسلامگرایان را به هیکل سکولارها نخواهم داد". افغانستان، عراق، لیبی، مصر، سودان و یمن نمونه بارز سراب اعتماد به غرب است.. به نظرم غرب هنوز هم استعمارگر و وحشی است؛ اما با مدنیت جدیدش........
ادامه دارد....

ناگفته هایی از طالبان(٢)
تکفیر و تَکَتُّف


در جنگ شوروری با افغانستان،‌ عده ای از جوانان عرب اهل سنت با گرایش فقهی مالکی از شمال آفریقا برای کمک به مجاهدان افغانی آمده بودند و در میان مبارزان پشتون حضور چشمگیری داشتند.

این مجاهدان عرب دوشادوش مجاهدان افغانی علیه شوروی می جنگیدند و در گرماگرم جنگ، مباحثی بین آنها مطرح می شد.

یکی از موضوعات اختلافی که خط مقدم جنگ علیه شوروی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نوع نماز خواندن مجاهدان مالکی مذهب شمال آفریقا بود. مالکی مذهبان تَکتُّف (دست بسته نماز خواندن) را سنت، اما غیر مستحب می دانستند و لذا با دست باز نماز می خوانند و از آن سو حنفی مذهبان افغانی با اینکه تکتف را مستحب می دانستند، اما دست باز خواندن مالکی مذهبان را نمی توانستند تحمل کنند، به گونه ای که این اختلاف جبهه های نبرد را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود.


حنفی مذهبان افغانی می گفتند که باید مجاهدان مالکی مذهب، نماز را دست بسته بخوانند و مالکی مذهبان می گفتند که هر کس باید به فقه خود عمل کند.

النهایه، نزاع مذهبی بالا گرفت و مجاهدان افغان و عرب بر روی یکدیگر اسلحه کشیدند. دکتر عبداللّه عزّام که رهبر عرب - افغان ها بود، صلاح را در این دید که به مالکی مذهبان دستور دهد که نماز را به صورت دست بسته بخوانند تا شر این غائله بخوابد. از دل این مجاهدان حنفی مذهب، طالبان متولد شد. طالبانی که یک اختلاف کوچک مستحبی را در میان خودِ اهل سنت تحمل نمی کند.
بنابراین نباید از طالبان توقع داشته باشیم که با اقوام و مذاهب دیگر مدارا کند و مهربان باشد.

طالبان این گونه اند...
.....ادامه دارد
‏‬‏: ️ناگفته هایی از طالبان(٣)

آشنایی با تفکرات مذهبی - قومیتی طالبان


طالبان (طالب ها به گویش محلی) گروهی از شبه نظامیان روحانی هستند. آنها پشتون زبان و وابستگی فکری به مدارس علمیه دیوبندیه حیاتی(1) شمال پاکستان و جنوب افغانستان دارند.

تفکرات مذهبی:

طالب ها از نظر فقهی، حنفی مذهب و از نظر اعتقادی، ماتریدی – اشعری اند. این جنبش از نظر اخلاقی، صوفی مسلک اند؛ ولی تحت تاثیر آرای ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه نیز قرار دارند. طالبان تقسیم بندی توحید و شرک و مفهوم عبادت ابن تیمیه را قبول دارند. بنابراین می توان طالبان را «حنفیانِ ماتریدی-اشعری با گرایشات صوفی» و طرفدار ابن تیمیه دانست.

نکته اینجاست که به دلیل این طیف متنوع آرای گوناگون در مدرسه دیوبندیه و به تبع آن طالبان می توان مکتب فکری آنها را "دوگانه های متناقض" نامید.

از طرفی طالبان تفکرات ابن عربی - صوفی تاویل گرای معروف قرن هفتم - را قبول دارند و از سویی دیگر آرای ابن تیمیه - ظاهرگرای اهل حدیثی و ضد تفكرات ابن عربی - را نیز قبول دارند.

طالب ها به پیروی از تصوف به قبور

اولیاء اللّه احترام می گذارد و به تأسی از ابن تیمیه، استغاثه به اولیاء الهی را از مصادیق شرک می دانند. همچنین دیوبندیه در دوگانه "اجتهاد و تقلید"، روش تقلیدگرایانه احناف را انتخاب و در دوگانه "ماتریدی و اهل حدیث"، تفکر ماتریدیه را پذیرفته اند. آنان در دوگانه "تصوف و سلفی" همانند دیوبندیه، از هر دو تاثیر پذیرفته و گاه صوفی اند و زمانی سلفی.

بنابراین طالبان را می توان هم صوفی، هم سلفی، هم ماتریدی، هم اهل حدیث، هم پیرو سلف،‌ هم قائل به تقلید دانست و این یعنی یک «تناقض نمای به تمام معنا».

رسوم قومیتی:

در کنار پذیرش مکتب فکری دیوبندیه، آداب و رسوم «قوم پشتون» نیز در تفکرات آنها حضور پررنگی دارد. پشتونها از نظر قومی مخالف اقوام دیگر موجود در کشور خود هستند و مخالفت افراطی با مذاهب دیگر در افغانستان از خصائص قومیتی پشتوان طالبانی است.

حضور سی ساله سلفیان جهادی و رهبران القاعده در کنار آنان و نبود امکانات لازم برای یک زندگی عادی درمناطق پشتون نشین و سوء استفاده شدید گروه های سپاه صحابه و اداره اطلاعات ارتش پاکستان از آنان،‌ همه و همه دست به دست هم داده است و از طالبان، یک گروه جنجگوی خشن و بی رحم نسبت به دیگر اقوام و مذاهب، به وجود آورده است.

در کنار این مسائل،‌ نبود یک رهبر کاریزماتیک که همه گوش به فرمان او باشند و ورود جنگجویانی از کشورهای دیگر در کنار طالبان اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کرده است.

....ادامه دارد.....
ناگفته هایی از طالبان(٤)

تفاوت طالبان با وهابیت

فهم‌ این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"

آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.

به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:

وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.

وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می دانند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.

وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.

هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.

نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.

البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.....
ادامه دارد..
ناگفته هایی از طالبان(٥)

تفاوت طالبان با داعش


شناخت داعش بدون فهم سلفیه جهادی امکان پذیر نیست، همچنین فهم طالبان بدون شناخت دیوبندیه میسور نیست.

تفکر داعش را می توان ترکیبی از اندیشه "توحید القصوری های مصر" با فکر "توحید القبوری های وهابی" دانست.

نکته حایز اهمیت این که گروه های جهادی مصری معتقد بودند که هدف وهابیت تنها موحد کردن [متوسلین به] قبرها است، ولی ما باید به دنبال موحد کردن [حاکمان] قصرها باشیم و مهم موحد کردن حاکمان و حکومت هاست.
به طور خلاصه تقدم و اولویت " توحیدالقصور "بر "توحیدالقبور ".

به نظر سلفیان جهادی، تمام حکومت هایی که حکم به غیر "ما انزل اللّه" می کنند، کافر به کفر آشکار هستند.
لذا باید علیه آنان جهاد مسلحانه نمود. از طرفی چون جهاد بر هر مسلمانی حکم وجوب عینی- همانند نماز را- دارد، به همین علت تمام حکومت های جهان اسلام از مصادیق طاغوت و جهاد مسلحانه علیه آنان واجب است.
همچنین ارتش های کشورهای جهان اسلام و بقیه افرادی که موجب استحکام پایه های حکومت های کافر می شوند نیز از مصادیق کفر بوده و همگی باید کشته شوند.

این تفکر در مصر ظهور کرد و در جنگ شوروی به افغانستان صادر شد وعنوان تفکر "افغانُ العرب" به خود گرفت

.

این گروه بعد از جنگ افغانستان، رهبری به نام اسامه بن لادن پیدا کردند که یک وهابی ای بود که اکنون تفکر سلفیان جهادی را هم پذیرفته بود.
در اینجا بود که تفکر "توحیدالقبوری وهابیت" به وسیله اسامه بن لادن به القاعده وارد شد و داعش که از دل القاعده بیرون آمد، هم توحید القصوری شدند و هم توحید القبوری!!!

اما طالبان هیچ یک از این افکار بالا را قبول ندارد و فقط دشمن مشترک آنها (آمریکا) باعث شده بود تا اسامه بن لادن با ملاعمر بیعت و رهبر طالبان را به عنوان رهبر امارت اسلامی افغانستان بپذیرد.

از نظر داعشی ها، طالبانی ها به چند دلیل کافرند.

اول اینکه نه افکار توحید القبوری را قبول دارند و نه توحید القصور را.

دیگر اینکه چون گرایشات صوفیانه دارند و برخی افکار تصوف را قبول دارند، مشرکند.

سوم اینکه چون تفکر ماتریدیه دارند، بدعتگذارند و چون کافران را کافر نمی دانند، بنابراین کافرند.

بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، شاخه خراسان داعش در افغانستان فعال گردید و به جذب نیروهای طالبان پرداخت، اما عده کمی از طالبان جذب داعش افغانستان شدند و طالبان در موارد متعدد به جنگ با داعش رفت و بیشترین حمله به داعش در افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است و داعش نیز متقابلا به طالبان حملاتی داشته است....
ادامه دارد.....

ناگفته های از طالبان(٦)

طالبان و شیعه


برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد.
بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازاله الخفاء عن خلافه الخلفاء» و دیگری «قره العینین فی تفصیل الشیخین».
پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تاثیرگذار بود.

رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند.
تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است.
در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،‌اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند.
بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی ورود نکنند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب......
ادامه دارد...
ناگفته هایی از طالبان
قسمت پایانی

آینده افغانستان در سپهر طالبان


آنچه در ادامه می آید، تحلیل های پژوهشگری است که سالها در زمینه فرق و مذاهب کار کرده است:

بارها گفته ام که آینده افغانستان از آن طالبان است، خواه بپسندیم یا آن را نپسندیم.

البته نویسنده این یادداشت، همانند میلیونها نفر دیگر از انسان های آزاده، اصلا دوست ندارد طالبان سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ شمسی سرکار بیاید.

چکیده بیست سال مطالعه بنده در زمینه سلفی گری و طالبان این را نشان می دهد که طالبان در میان پشتون ها و حتی در غیر آن دارای پایگاه مردمی است و الّا نمی توانست به این زودی، این همه استان را بدون درگیری و با کمترین تلفات از آن خود کند.

پشتون ها که بیشترین جمعیت را در افغانستان دارند، مدافعان جدی طالبان هستند و معتقدم اگر یک رأی گیری آزاد در افغانستان صورت گیرد، طالبان رای بسیار بالایی می آورد. چه بپسندیم یا آن نپسندیم و پسند ما،‌ هیچ فرقی در واقعیت افغانستان ندارد.

به نظر می رسد طالبان از نظر ایدئولوژی و مبانی فرقی با بیست سال پیش نکرده است و تغییرات فعلی، تاکتیکی است. لذا در آینده، شیعیان، اقوام غیر پشتون، زنان و طرفداران دموکراسی لیبرال در افغانستان در سختی های بیشتری قرار خواهند گرفت.

افغانستان هیچ تناسبی با عراق و سوریه ندارد، لذا حشد الشعبی در افغانستان نه جواب می دهد و نه به نفع شیعیان است. رویکردهای


روزنامه جمهوری اسلامی در زمینه افغانستان فعلی را به نفع شیعیان نمی دانم.

خشونت دولتی و سازمان یافته در آینده بیشتر خواهد شد، اما باید گروه ها و احزاب مخالف طالبان با انسجام خود برای آزادی های مشروع و قانونی خود از هم اکنون تلاش منسجم داشته باشند. امروز دیر است چه برسد به فردا.

باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت....

#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان

آخرین بار در تاریخ حدود 2 سال قبل توسط مصطفی مصطفوی ویرایش شد مصطفی مصطفوی
This comment was minimized by the moderator on the site

لکساندر دلدام :
حسین آرین عزیز ، همقطار سابق ! با سلام در ارتباط با حوادثی که به سرعت برق و با در افغانستان می گذرد میخواستم بگویم باز هم آمریکا را سیاست دگری در سر آمده است . اول اینکه این کشور نظامیان خود را از تیررس ایران در صورت بروز جنگ بین اسرائیل و همپیمانانش با ایران خارج کرد . چون در صورت بروز جنگ میان اسرائیل با ایران که حتمی به نظر می رسد حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکا در عراق و افغانستان محتمل بود اما ایران به قطر و کویت و امارات و عربستان به خاطر ملاحظات زیاد حمله نخواهد کرد و البته این کشورها هم بلحاظ نظامی نیرومند و در عین حال مجهز به پیشرفته ترین سامانه های ضد موشکی هستند . سیاست جدید امریکا تشکیل دولتی از تروریست های تندروی اسلامی است تا هم تمامیت ارضی ایران را تهدید کنند و هم در جمهوری های مسلمان نشین روسیه مانند تاتارستان ، چچن ، اینگوش ، داغستان و غیره ایجاد گروه های استقلال طلب و جنگ و گریز نموده و روسیه را درگیر مشکلات قومی داخلی کنند . من اخیرا در چچن و واینگوشیا بودم و باید عرض کنم ملاهای منطقه وابسته به وهابیون سعودی هستند و علنا روس ها را نجس می خوانند . سومین هدف امریکا با توجه به هم مرز بودن افغانستان با چین نفوذ دادن تروریست ها به ترکستان چین است که مسلمانان آن هزار پله تندرو تر ا طالبان هستند . موقع خروج نیروهای آلمان از افعانستان در ماه گذشته آلمانی ها حتی صندوق های آبجو را بار کردند و بردند . اما آمریکا نه تنها ۴ میلیارد دلار انواع پهباد و هلی کوپتر و هواپیماهای جنگی را برای طالبان باقی گذاشت بلکه در آخرین روزها ده ها سورتی پرواز به پایگاه شندید آمدند و اسلحه خالی کردند . ۷۵ هزار جنگجوی تا دندان مسلح به علاوه خلبانان و مستشاران پاکستانی و ترکیه ای با ساپورت مالی امارات و قطر و عربستان د ر افغانستان ماموریت ایجاد درگیری قومی در شرق ایران و جنوب روسیه و جنوب غربی چین و حتی کشمیر را دارند . کشتیبان را سیاست دگر آمد .

This comment was minimized by the moderator on the site

۲۳/۵/۱۴۰۰

❗ظهور دوباره طالبان؛
سازی که آمریکا الان می‌زند و صدایش بعداً شنیده خواهد شد!؟

آمریکایی‌ها مدتهاست متوجه شده‌اند که مشکل و رقیب اصلی آنها چین است و باید برای آن تدبیری همه جانبه بیندیشند. خاورمیانه دیگر اولویت اول آمریکا نیست چون دیگر به نفت آن وابستگی ندارد و خودش به مدد استخراج نفت «شیل» جزو صادرکننده های مهم است!
آنچه در خاورمیانه برای امریکا اهمیت دارد امنیت اسرائیل و در درجه بعدی امنیت دیگر متحدانش یعنی عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
به مدد سیاستهای تنش‌زای حکومت ایران و گسترش ایران هراسی ، اعراب و اسرائیل بوسیله طرح «صلح ابراهیم» در دوره دونالد ترامپ با یکدیگر به توافق رسیده و در حال گسترش همکاری هستند.

غربی ها ضرب المثل جالبی دارند به این مضمون: «اگر نمی‌توانی با تجاوز مقابله کنی ، آرام باش و سعی کن از آن لذت ببری!» معنی مؤدبانه این ضرب المثل اینست: «تبدیل تهدیدها به فرصت»!
آمریکا اخیرا مذاکرات مهمی در قطر با طالبان داشت که پس از آن ، تهاجم طالبان به ولایتهای افغانستان شروع شد و بطرز برق آسایی و بدون مواجه شدن با مقاومت چندانی موفق به تصرف بسیاری از آنها شده و برابر پیش بینی کارشناسان ظرف سه تا هفت روز آینده کابل را اگر تصرف نکند دستکم محاصره خواهد نمود.

طالبان بخاطر عقاید مذهبی در میان اهل سنت افغانستان پایگاه خوبی دارد و از طرف دیگر از قدیم همه پشتونها اعم از مذهبی و سکولار و کمونیستها معتقد بودند باید همیشه قدرت در کشور در دست پشتونها باشد. لذا اشرف غنی در صورت لزوم مایل به ماندن در قدرت و همکاری با طالبان است.
حکام ایران که تمام دنیا و حوادث را با عینک آمریکا ستیزی می بینند ، فکر می کردند با حمایت از طالبان می‌توانند به خروج آمریکا از افغانستان کمک نمایند اما آمریکا با مذاکرات اخیر با طالبان ، راه رسیدن بقدرت را برای آنها باز نموده و با یک تیر «سه هدف» را تعقیب میکند؛
«هدف اول» بسوی ایران؛ پس از خروج امریکا از افغانستان ، طالبان با ایدئولوژی افراطی ضد شیعه و پشت گرمی به بخشی از جامعه اهل سنت ایران در سیستان و بلوچستان که از بی توجهی مستمرِ مسئولین ایرانی به تنگ آمده‌اند ، به تهدیدی برای حکومت و امنیت ایران تبدیل خواهند شد.
«هدف دوم» بسوی چین؛
طالبان به خاطر ماهیت ایدئولوژیکی که دارد ، پس از استقرار حکومت در افغانستان ، بخاطر ریشه ها و پیوندهای ایدئولوژیکی که با مسلمانان استان سین کیانگ چین دارد به مشکلی برای چین تبدیل خواهد شد!

«هدف سوم» بسوی روسیه؛
طالبان به همان دلایل ایدئولوژیکی که او را به حمایت از مسلمانان چینی وادار میکند ، به حمایت از مسلمانان چچن که مدتهاست تحت ستم و سرکوب روسیه هستند ، برخواهد خاست.
باید بیاد داشته باشیم که بسیاری از سربازان طالبان ، القاعده و داعش از اهالی همین مناطق سین کیانگ در چین و چچن در روسیه هستند و طبیعتاً پس از پیروزی در افغانستان و برقراری حکومت ، فیل آنها به یاد هندوستان خودشان خواهد افتاد.

نتیجه؛
آمریکا منطقه خاورمیانه را از «لحاظ نظامی» فعلا (و تا حدودی) ترک میکند تا قدرتش را متوجه چین نماید، اما منطقه را دستخوش ناآرامی های مداومی خواهد نمود. ناآرامی‌هایی که مدتها موجب دل‌مشغولی جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و چین میشود و در عوض موجب «امنیت بیشتری برای اسرائیل» خواهد شد.
همه بیاد داریم که در تمام این جنگ افروزیهای افراطیون در افغانستان، عراق، سوریه هیچوقت هیچ تهدیدی از سوی طالبان داعش القاعده و ... علیه اسرائیل مشاهده نشده است!
دستاورد دیگری که (در بلند مدت) از این ناآرامی‌ها نصیب آمریکا و غرب خواهد شد ، گسترش دین‌گریزی و تقویت سکولاریسم در اذهان مردم منطقه است.

اینک ، شب آبستن است تا چه زاید سحر..!!؟

This comment was minimized by the moderator on the site

هبر طالبان: ما ظرف چند ساعت رسماً دولت را در دست می‌گیریم

بیانیه طالبان: شبه نظامیان جنبش وارد کابل می شوند زیرا نیروهای افغان از مواضع خود در پایتخت عقب نشینی کردند. جنبش به افراد مسلح خود دستور داد برای جلوگیری از هرج و مرج و موارد سرقت وارد پایتخت کابل شوند.

روسیه می گوید آماده همکاری با دولت موقت افغانستان است

This comment was minimized by the moderator on the site

طالبان؛ عضو جدید محور مقاومت در گام دوم انقلاب

This comment was minimized by the moderator on the site

در افغانستان چه اتفاقی افتاد؟ / پول مدفوع شیطان است!

◾️جمال الدین‌ موسوی، خبرنگار ارشد افغان در رشته توئیتی در این باره نوشت:
✍این روزها بسیاری می پرسند، چطور ارتش افغانستان به این آسانی مغلوب طالبان شد؟ مغلوب یک نیروی واپس گرا و متهم به کشتار؟ ارتشی که با هزینه ای زیاد تشکیل شد، تجهیزاتی پیشرفته در اختیار داشت و سالها توسط آمریکا و ناتو آموزش دید!
✍ همینطور می پرسند که چطور دولت تا این اندازه آسیب پذیر است؟ من سعی کردم در یک توییت کوتاه از منظر خود، علت العلل سقوط زنجیروار ولایتها و شهرهای بزرگ را توضیح بدهم، ولی دریافتم که باید توضیح بیشتری داده شود.
✍ از اینجا شروع می کنم، از مشاهدات شخصی تمام این سالهای خودم. در سطح اکثر رهبران، مقامهای ارشد دولتی و سران، مسابقه ای از تجمل جریان داشت، خانه های اعیانی، کاروان ماشینهای گرانقیمتِ ضد گلوله و سفرهای خارجی خانوادگی. همینطور سرمایه گذاری در
بازار ملک در دوبی و ترکیه
✍آنهم رهبران کشوری که حتی در مرکز تجاری پایتخت آن، صدها معلول، یتیم، کودکِ کار و بیوه زن برای گدایی پرسه می زدند و فقر از سر و روی مردم می بارید.
✍ من از نوجوانی با دقت و از نزدیک تحولات افغانستان را دنبال کرده ام و بیشتر از بیست سال است که با طرفهای مختلف در دولت و مخالفان در تماس بوده ام. اشکالات زیادی در دولت وجود داشته ولی از نظر من، مهمترین آن همین فساد مالی و اداری بوده و هست.
✍این فساد باعث شد تا بسیاری از مردم افغانستان خود را در برابر نیرویی خشن مثل طالبان، تنها و بی دفاع ببینند. گروهی که متهم ردیف اول کشتار کور و بی رحمانه غیر نظامیان و نقض گسترده حقوق زنان است و از حکومت آن، تحت عنوان سالهایی سیاه یاد می شود.
✍ ‏همین فساد، سیستم تصمیم گیری، خصوصا تصمیم گیری در حلقه های امنیتی را فلج کرد و در سطحی ملی و بین المللی باعث دلسردی از دولت شد. محمد اشرف غنی بیست سال پیش به عنوان وزیر مالیه و بعد به عنوان رییس جمهور یکی از طراحان اصلی سیستمهای مالی در افغانستان بوده است.
✍ البته آقای غنی معتقد است که کوشش کرده تا شفاف ترین سیستم مالی ممکن را ایجاد کند، ولی پرونده های بزرگ فساد مالی در دولت او خلاف این را نشان می دهد. اسناد متعددی وجود دارد که نشان می دهد او به عنوان یک مقام ارشد، مسئولیت مستقیم و غیر مستقیم داشته و دارد.
✍ضمن این، بر اساس تحقیقات نهادهای متعدد از جمله موسسه آمریکایی SIGAR خیلی از موارد فساد - علی رغم شواهد بسیار - پیگیری نشده و حتی به مرحله ایجاد پرونده نرسیده است. کارشناسان بین المللی متعددی می گویند که دلیل آن نبود اراده سیاسی برای مبارزه با فساد بوده است.
✍هر کسی که با دولتی ها در افغانستان مراوده داشته، در همان نگاه اول در می یافت که عمده بحث ها بر سر چگونگی تصاحب کرسی های اصطلاحا "پولساز" برای جذب امکانات مالی است. بررسی اوضاع خیلی از مقام هایی که به این کرسی ها رسیدند، نشان می دهد که آنها بعدا به ثروتهای عظیمی دست یافتند.
✍ من در این چند سال با مقام های امنیتی متعددی درباره روحیه سربازان افغان برای دفاع از دولت صحبت کرده ام. تمام آنها از تاثیر فساد مالی مقامات ارشد حکومت بر روحیه سربازان شکایت داشتند.
✍حتی یکی از آنها اسنادی را منتشر کرد که نشان می داد، همین روزها دعوایی اساسی میان تعدادی از مقامها بر سر پول جریان دارد.
✍جایی گابریل گارسیا مارکز نویسنده کلمبیایی از یک متن مذهبی نقل می کند و می گوید: پول مدفوع شیطان است!


https://twitter.com/jamal_mousavi/status/1426670244303605768?s=21

This comment was minimized by the moderator on the site

چشم دید امروز من از مزارشریف:
دیشب مولوی عبدالظاهر رئیس کمیسیون امنیتی طالبان به مسجد محمد رسول الله آمده برای مردم اطمنان عام و تام داد و گفت دروازه والی، قوماندان و تمام ادارات امارت اسلامی بروی مردم باز است هیچکسی از شما سوال نمیکند که با چه کسی کار دارید؟ یا نیاز به وقت گرفتن ندارید.
قضیه کربلا را از حرکت امام حسین ع از مدینه الی کربلا طبق نص صریح تاریخ بدون کم و زیاد بیان کرده از قضیه حضرت مسلم و خیانت مردم کوفه تا شهادت امام حسین ع و یارانش که با لحن روضه و گریه بسیار دلسوزانه خودش و مخاطبین همراه بود.
وی اشاره داشت که امام حسین از همه ماست عاشورا یک مکتب است و شهادت سعادتی است که نصیب کسی نمیشود، رسول الله، حضرت ابوبکر صدیق، حضرت عثمان، حضرت عمرفاروق، حضرت علی کرم الله وجه، حضرت امام حسین و یاران با وفایش دیگر بر نمی گردد اما شما شاهد بازگشت موفقانه مجاهدین و شریعت ناب اسلامی در کشور هستید.
سخنان ایشان با دعای خیرشان تمام و سینه زنی تا ناوقت شب ادامه داشت.
اما امروز
تقریبا ساعت های دو بجه از خانه ام که بالاتر از سیلو است، برامدم به طرف شهر گفتم یک گشتی بزنم تمام اطراف شهر و روضه را گشتم، وضعیت تقریبا پنجاه پنجاه است. تعدادی فروشگاه ها، رستورانت ها، دکاکین، کارخانه ها، طلافروشی ها، باشگاه های ورزشی، مندوی، مارکیت های لباس فروشی زنانه و مردانه و.... باز و تعدادی هم بسته بود. شهر بسیار مردم کم رفت و آمد دارند، کسی کار لازم داشته باشه بیرون میشود از خانه اش، در تمام شهر سه یا چهار زنک که برقع (چادری مخصوص) پوشیده بودن دیگه ندیدم، طالبان یکی سوار بر موترسیکل، یکی به رنجر اردو و پولیس و کسانی هم با موتر های زرهی بجا مانده وکیلان و والیان تاجران اسبق خودنمایی می کنند.‎
طالبان بسیار با تواضع و آرامش همرای مردم و بخصوص طبقه جوانان صحبت می کنند، عکس های سلفی و فیسبوکی می گیرند، هرچیزی می خرند پول شان را می دهند، به مردم احترام می کنند، داخل مناطق مردم هستند وارد نمیشوند هیچ نوع مزاحمتی به کسی نمی کنند، محرم طبق معمول پیش میره پرچم های حسینی در سرتاسر شهر نصب است، سقاخانه ها فعال، یکسو طالبان خواندن های انقلابی خودشان را میگذارند یکسو ها نوحه های حسینی پخش میشه، تلویزیون ها همه مسلمان شدن کلا برنامه های اسلامی پخش می کنند، محل استقرار طالبان مکان های نظامی است، سر هر کوچه و سرک ایستاد نیستند، مواد غذای نسبتا قیمت شده اما احتمال داره یکی دو روز دیگه نرخ نامه توزیع بشه، مولوی مهدی تازه از کوچه ما گذشت آدم مهمی است بین طالبان خودشم با وجود که جوان است اما بسیار آدم قاطع، سنگین و سخنگوی توانا و حافظ قرآن است، مسئول شیعیان در سمت شمال و مولوی سید تقی فروتن انسان شجاع، با درایت از طرف طالبان بسیار محافظت شده مسئول همومی شیعیان افغانستان، رهبر و رهبر پرستی زیر صفر، لوچک ها و پاچه بلندهای منطقه گم شده، تمام ادارات دولتی فقط با تغییر نام امارت از جمهوریت شروع به فعالیت کردن، امتحانات مکاتب و دانشگاه ها شروع شده، طبقه ذکور و اناث سر درس و وظایف شان درحال برگشت است.
درکل مردم خوشبین هستن به آینده و از آمدن طالبان تا فعلا استقبال کردن.
سید علی آقا عمرانی، مزارشریف افغانستان۲۵/۴/۱۴۰۰

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

Sohrab (سهراب) @_Sohrab_ • 4h
There is now hope for Afghanistan, but not in the way that the west might think. @BiruniKhorasan


بابا لنگ دراز @Dadylonglegg • 22h
یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد. خبرنگار CNN قبل و ‌‌بعد از تصرف طالبان در افغانستان


امیرآریان(گاهی‌طنزنویس) @yaamaashitaa • 20h
فقط اونجاش که می‌خونن: و این بند بندگی، و این بار فقر و جهل به سرتاسر جهان، به هر صورتی که هست نگون و گسسته باد، نگون و گسسته باد تف به شرف نداشته طلاب و طالب


Arya @kamangir_1 • Aug 16
فوری چهار خلبان زن افغانی که تسلیم طالبان شدند در بالای ارگ ریاست جمهوری تیرباران شدند یاد پشت بام کدوم مدرسه افتادین؟


Hadi Nili @HadiNili • 19h
الان از اسلام‌گرایان مسلط بر کابل چنین پاسخی بشنوید تعجب می‌کنید؟ «آنها مجرم بودند و باید اعدام می‌شدند… توصیه شما را به آنها منتقل می‌‌کنم که نباید با ١٢گلوله، بلکه شاید با ٢گلوله اعدام می‌شدند. تیراندازان ماهر استخدام می‌کنیم که فقط با یک گلوله بزنند!»


Andrew Fogle @andfogle • 20h
اما این خیلی حرف دارد که در سال ۲۰۲۱ میلادی، دو کشور بزرگ دنیای فارسی‌زبان، رو پرچمشان عربی نوشته شده..



Mehdi Jami @MehdiJami • 9h
و چرا این آدم ظرف 24 ساعت شد رئیس جمهور پیشین ولی منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن هنوز رئیس جمهور کشورش شناخته می شود؟ سیاست چیز عجیبی است!

Al Jazeera English @AJEnglish • 10h
Who is Ashraf Ghani, the former president of Afghanistan? http://aje.io/6xan3v


وحید هِرُوآبادی @vahidhdi • 17h
من عوض شدم، بیا می‌خوام برات امارت اسلامی تشکیل بدم طالبان_وحشی



Reza Kashef @1kashef • 17h
وقتی تلگرام فیلتر شد همه ایرانیان خوشحال و راضی بودند؛ دقیقا مثل الان که افغان‌ها از تسلط طالبان خوشحال هستند. صداوسیما



شهیندخت مولاوردی @mowlaverdi • 3h
دموکراسی بادآورده را باد می برد! بذر دموکراسی، حقوق بشر و صلح را باید در خانه و خانواده کاشت و در مدرسه و دانشگاه پرورش داد و در جامعه برداشت کرد


Sara Massoumi @SaraMassoumi • 14h
جو_بایدن : «هدف ما در افغانستان هرگز ملت‌سازی نبوده است. هدف ما در افغانستان، مستقر کردن دموکراسی نبود. هدف ما از آمدن به افغانستان جلوگیری از حمله تروریستی به آمریکا بود.» (جای «افعانستان» از گذشته تا آینده نام هرکشور دیگری را بگذاریم، نتیجه یکی خواهدبود)


Hori Bayani @HoriBayani • 18h
به خاطر تلاشی خانه به خانه، امشب در دایکندی جنگ وار شده. تلاشی_خانه_به_خانه طالبان


Mahnaz Afshar مهناز افشار @AfsharMahnaz • 4h
آیا امیدی هست؟ آیا میشه به دوران جهالت باز نگشت و از تاریکی گذر کرد و رو به جلو پیش رفت! احمد_شاه_مسعود احمد_مسعود



هیرُش سعیدیان @hiroshsaidian • 19h
رسانه ها تصویری نامهربان از طالبان رسم کرده اند، واقعیت چیز دیگری است



امیرحسین میراسماعیلی @AmirMiresmaeili • 22h
میگن طالبان قراره مشروبات الکلی رو ممنوع کنه، حجاب رو اجباری کنه، به مردها اجازه نده با شلوارک بیان بیرون، موتورسواری و دوچرخه‌سواری زن‌هارو ممنوع کنه، حق طلاق رو بده به مردها، زن‌ها بدون اجازه شوهرشون نتونن برن خارج، در شهرهای مذهبی هم کنسرت موسیقی ممنوع بشه. یعنی میشن ایران؟


منبع موثق @validsource20 • 20h
آمریکا به هدف خودش در افغانستان رسید. چرا میگید شکست خورد؟!


حسین دهباشى @majazestan • 4h
عصرِ دوستیِ ایران و افغانستان آنچه از ما برمی‌آید مبارزه با جهل است. دوستانِ فرهیخته‌ی افغانستانی در تدارک برگزاری نمایشگاه کتابِ کوچکی از فرهنگ، تاریخ و ادبیات مشترک‌مان در مجموعه‌ی موزه‌تصاویرمعاصر و کافه‌تاریخ هستند. اگر مایل به همکاری داوطلبانه هستید، لطفا پیام دهید.



Azar Mansoori @MansooriAzar • 4h
جو_بایدن : «هدف ما در افغانستان هرگز ملت‌سازی نبوده است. هدف ما در افغانستان، مستقر کردن دموکراسی نبود. هدف ما از آمدن به افغانستان جلوگیری از حمله تروریستی به آمریکا بود.» تکرار تجربه تاریخ که ؛ دمکراسی، توسعه و دولت_ملت سازی بدون اراده خود ملت ها ره به جایی نخواهد برد.


ali mojtahedzadeh @alimojtahedzad3 •Aug 16
کسانی که خودرا فعال حقوق_بشر و دموکراسی_خواه ميدانند و با ديدن تصاوير وحشتناک از افغانستان کماکان آمريکا را مدافع دموکراسی و به ارمغان آورنده آزادی ملتها ميدانند و به اين کشور اميد بسته به تمام معنا فاقد درک و‌قابل ترحم هستند


علیرضا افشار @alireza48466967 • 18h
الان در کابل دقیقا ۲۳ بهمن ۵۷ است! اعدامها شروع شده! افغانستان_مظلوم


RaziaDanesh @RaziaDanesh • Aug 16
اکانت های فضای مجازی یکی بعد از دیگری دی اکتیو میشوند. محتوای تلفن ها خالی میشود. اسناد ارسال یا نابود میشوند. تنها چیزی که باقی میماند وحشت است. افغانستان بعد از 20 سال دوباره در خاموشی فرو می‌رود. پایان.


علی نورانی @alirecommends • 5h
تصاویر تلخ مردمی که در فرودگاه کابل داغون شدند یا تیر خوردند یا از هواپیما افتادند یا جا ماندند یا حتی سوار شدند و نجات پیدا کردند خیلی درس داره برای کسانی که دل به (ارتش) کشورهای دیگر بستند برای آزادی. به قول بایدن: نمیشود و نباید سربازان آمریکایی در نبردی بجنگند و کشته شوند./۱


Mastoureh Nasiri @MastourehNasiri • 18h
تیتر گزارش تصویری صداوسیما:کابل، دیروز وحشت، امروز آرامش هرجا سخن از قلب واقعیت هست، نام صداوسیما می‌درخشد.


muhammadaminbay.azara @muhammadaminbay • 19h
دو تا بچه 16 ساله از هواپیما افتادن، که احتمالا رویای آمریکا و فرار از وحشتکده افغانستان را داشتند. ارازل و اوباش؟ از کی اینقدر بی رحم شدیم؟ از کی همه مون خبرنگار شدیم؟ از کی قضاوت کردن یادگرفتیم؟ از کی با طالبان فرق داشتیم؟

Khalifa @Khalifaevaz • 22h
اکثر این کسانی که میدان هوایی رفتند و دنبال هواپیماها میدون و یا از سر و کول هواپیماها آویزون شدند آدمای لوچک یا اراذل اوباش هستند که میگن سنگ مفت گنجشک مفت شاید آمریکا ما رو هم با خودش برد. گروه دیگه اینا مشغول دزدی از خانه‌ها به اسم طالبان هستند.


سینا جهانی @sina_jahaani • 21h
نمی‌دانم اگر فرمانده سلیمانی امروز بود، چه موضعی در مصابل تصرف طالبان می‌گرفت اما یقین دارم تحرکاتی را که از ۲ سال پیش تا امروز به قدرتمند شدن طالبان انجامیده، در نطفه خفه می‌کرد.


علی قلی‌زاده @aqolizadeh • 16h
۲۵ اکتبر ۲۰۱۸: با آغاز مذاکرات آمریکا با طالبان ملا برادر از زندان پاکستان آزاد شد. ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰: دیدار پمپئو با ملا_برادر، مشروعیت سازی برای او و سپس امضای تفاهم‌نامه آمریکا-طالبان. ۱۵ آگوست ۲۰۲۱: سقوط_کابل بدون مقاومت، فرار اشرف غنی و گمانه‌زنی به قدرت رسیدن ملا برادر.

توئیت های مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

درحاشیه سقوط هرات و قندهار بدست طالبان:

● باور کنید اشرف غنی و طالبان از یک اتاق دستور میگیرند
○ مهدی یمینی


وقتی پرزیدنت بایدن اعلام کرد پایگاه بگرام را تعطیل می کند ، آنهم درست زمانی که مذاکرات بین الافغانی قطر به بن بست رسیده! رسانه ها به تبع تابلو های راهنمای سیاست خارجه ی ایران، ابراز خوشحالی کردند که بعد از ۲۰ سال اشغال ، ماشین نظامی امریکا باتلاق افغانستان را بدون پیروزی ترک کرد.

نگارنده اما شاید تنها کسی بود که رفتن سربازان امریکایی از افعانستان خوشحالش نکرد. چرا که واضح و مبرهن بود خالی کردن پایگاه نظامی بگرام - برخلاف گزارش تصویری رسانه ی ملی ما - نه تنها عقب نشینی و فرار نیروهای امریکایی نبود، بلکه نشان دهنده ی این حقیقت تلخ بود که سرمایه گذاری ۲۰ ساله ب ایالات متحده در این خاک حاصلخیز، به ثمر نشسته و حالا وقت خوشه چینی اصلی است.

مگر روز اول امریکا برای نابودی طالبان به افغانستان حمله نکرده بود؟ پس چه شد بعد از ۲۰ سال، امریکایی که حالا ابرقدرت جهان تک قطبی و ۲۰ برابر قدرتمند تر شده، در مقابل دوربین خبرنگاران در پایتخت قطر، تمام قد با طالبان پشمکی عکس یادگاری می گیرد و درحالیکه به دوربین ها لبخند ملیح می زند، دستهای پر پشم طالب را نیز می فشارد !؟

روزی که قرار بود بمب افکن های غول پیکر ارتش امریکا بمب های خوشه ای خود را از بالای جو زمین بر سقف خانه های روستانشینان افعانستان رها کند، باید از طالبان چهره ای مخوف در رسانه ها می ساخت، ولی چه شد که پس از ۲۰ سال، نه تنها طالبان نابود نشدند، بلکه روز به روز قدرتمند تر و معتبرتر و مورد احترام تر شدند تا اینکه امروز بعنوان یک قدرت مدعی از سوی برخی کشورها مثل عربستان و امارات و پاکستان به رسمیت شناخته می شوند. این هم ساده انگاری خواهد بود اگر طالبان را مولود عربستان یا پاکستان بدانیم. { در تاریخ ثبت است که CIA با دلارهای نفتی عربستان در خاک پاکستان بیش از یک دهه به شغل شریف آموزش طالبان اشتغال داشت و بینظیر بوتو ترور شد، چون با ایران قرار و مدارهایی داشت می گذاشت}

آنهایی که برای فریب ما این حقیقت بدیهی را تا امروز پنهان کرده اند که سیاست خارجی آمریکا هیچگاه با تغییر دولتها تغییر نمی کند، بزودی باید برای سئوالات بسیاری پاسخ داسته باشند که نخواهند داشت.

باید خیلی ساده لوح باشیم که تصور کنیم اوباما بنا داشت برجام را اجرا کند، ولی دوره اش تمام شد! یا اینکه جمهوریخواهان جنگ افروزند و دموکراتها صلح طلب! در حالی که منشاء بسیاری از جنگ ها همین بایدن خنده رو و دموکرات بود و در مقابل او، دیدیم در طول چهار سال حاکمیت ترامپ، امریکا حتی یک مورد اعزام نیروی نظامی به خارج از خاک خود نداشت!

بپذریم که اشرف غنی گماشته ی امریکاست. تاحدی که حتی حامد کرزای دست نشانده نبود. طالبان وقتی با این کیفیت و تبلیعات با امریکایی ها مذاکره می کنند، باید مطمئن بود که "طالبان" نیستند، بلکه یا طالبان جعلی اند یا طالبان خریداری شده توسط دلارهای درشت امریکایی. ریاست جمهوری اشرف غنی هم یک شوخی بیش نیست.

امریکا وقتی مطمئن شد اشرف غنی می تواند بدون درد و خونریزی، ولایات را یکی پس از دیگری به طالبان تحویل دهد و مطمئن شد طالبان با تسخیر کامل افعانستان، دولت طالبانی مورد نظر امریکا را کنار گُرده ی ایران برپا می کنند، پایگاه بگرام را - که مرکز لجستیکی عملیات نظامی امریکا در کل خاورمیانه بود، تعطیل کرد.

حالا اینکه این سناریوی جذاب هالیوودی اندیشکده های امریکایی از این پس چه تقدیری برای افغانستان مظلوم رقم زده، معمای امروز است.
لیکن همواره باید در نظر داشت که تحرکات امریکا در منطقه، اهداف دراز مدت دارند و هیچگاه اهداف کوتاه مدت نداشته اند. یعنی اینکه یا تصمیم شیطان بزرگ بر قرار گرفته است که حکومت حداقل ده سال آینده ی افعانستان در دست طالبان باشد، یا اینکه در این پردهاز نمایش باید طالبان متحجر و افغان های متجدد شده طی این ۲۰ سال، آنقدر توی سر و کله ی هم بزنند تا از این خاک، خاکستری بیش نماند. درحالیکه غول سرمایه کاسبی خودش را می کند.

به هر روی، از این پس باید مرزهای شرقی خراسان شمالی،جنوبی و رضوی ما را مرزبانانی دلیر و شجاع پاسداری کنند تا آرامش خراسان بزرگ به هم نریزد.



⚛ [اینک امروز][فرهنگ-سیاست]

آخرین بار در تاریخ حدود 2 سال قبل توسط مصطفی مصطفوی ویرایش شد مصطفی مصطفوی
This comment was minimized by the moderator on the site

آسوشیتدپرس: بایدن و مقام‌های دولت آمریکا از سرعت پیش‌روی‌ طالبان غافلگیر شدند
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۶/۰۸/۲۰۲۱ - ۱۱:۴۹

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد که جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا و دیگر مقامات ارشد کاخ سفید از سرعت پیش‌روی طالبان در روز یکشنبه در افغانستان شگفت‌زده شدند.

این خبرگزاری در گزارشی در این خصوص می‌گوید سرعت به دست گرفتن کنترل کشور از سوی طالبان موجی از انتقادات جمهوری‌خواهان را روانه جو بایدنِ دموکرات کرده است.

این در حالیست که دونالد ترامپ جمهوریخواه بود که برای نخستین بار ایده گفتگو با گروه تروریستی طالبان را اجرایی کرد و مایک پمپئو وزیر خارجه وی با ملا برادر رئيس دفتر سیاسی ستیزه‌جویان ملاقات کرد.

با این حال بسیاری از ناظران بر این باورند انتظار نداشته‌اند جو بایدن هم همان مسیر دونالد ترامپ را ادامه دهد. ضمن اینکه آقای بایدن در هفته‌های اخیر بارها ابراز اطمینان کرده بود که طالبان نمی‌توانند کنترل کشور را به دست بگیرند. این موضوع سبب شده حملات بسیار شدیدی به ویژه از سوی جمهوری‌خواهان روانه جو بایدن و دولت دموکرات شود.

جیک وود، یکی از کهنه‌سربازان آمریکایی که در افغانستان حضور داشته در این خصوص به سی‌ان‌ان می‌گوید: «این لکه ننگی برای ما و ملت ماست که نتوانستیم به تعهد خود نسبت به مردان و زنان و افغان‌هایی که در کنار ما خدمت کردند، عمل کنیم. ما ایمنی خود را مدیون آنها هستیم. به همان اندازه‌ای که ما در قبال کارمندان و سربازان خود در آمریکا مسئولیت داریم در قبال افغان‌هایی که در افغانستان با ما همکاری کردند نیز مسئولیم.»

تمام این تحولات موجب شده تا چهره‌های برجسته دولت آمریکا اذعان کنند که سرعت فروپاشی نیروهای امنیتی افغان، آن‌ها را غافلگیر کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به نقش ارتش افغانستان در این تحولات گفت: «ما دیدیم که آن نیرویی که وظیفه دفاع را برعهده داشت نتوانست از کشور دفاع کند و تحولات سریع‌تر از حد انتظار رخ داده است.»

ناآرامی‌ها در افغانستان باعث می‌شود جو بایدن برخلاف میل باطنی، ناگزیر شود از تمرکز بر برنامه‌های داخلی خود همچون مبارزه با ویروس کرونا و جلب موافقت کنگره برای تخصیص میلیون‌ها دلار در جهت بهبود زیرساخت‌های کشور بکاهد.

جوزپ بورل: اروپا خواهان آتش‌بس دائمی در افغانستان است تا به صلح فرصتی داده شود
آلمان: در صورت پیروزی طالبان کمک‌های مالی خود را به افغانستان متوقف می‌کنیم
به گفته مقام‌های ارشد کاخ سفید، آقای بایدن روز یکشنبه در کمپ دیوید به طور مرتب در مورد افغانستان جلساتی با مقام‌های مختلف برگزار کرده و اطلاعات لازم را در این خصوص دریافت کرده است. او همچنین با اعضای تیم امنیت ملی خود تماس‌های ویدیویی برقرار کرده تا از خصوص آخرین وضیعت افغانستان باخبر شود. چند روز آینده برای تعیین اینکه آیا ایالات متحده می‌تواند اوضاع در افغانستان را تا حدی تحت کنترل قرار دهد یا خیر، بسیار حیاتی خواهد بود.

پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند در حال تلاش برای انجام اقداماتی هستند که بتواند فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل را ایمن سازد. در این بیانیه هدف این کار فراهم ساختن خروج ایمن پرسنل آمریکایی و نیروهای متحدین این کشور از افغانستان اعلام شده است.

جو بایدن چهارمین رئيس جمهوری ایالات متحده است که با چالش‌های افغانستان دست و پنجه نرم می‌کند. او پیشتر تاکید کرده که طولانی‌ترین جنگ آمریکا را به جانشین خود واگذار نخواهد کرد. اما در عین حال در شرایط کنونی او به احتمال زیاد باید توضیح دهد چگونه امنیت افغانستان به این سرعت از بین رفته است، به ویژه که او و اعضای دولتش بارها اصرار داشته‌اند که این اتفاق نمی‌افتد و افغانستان به دست نیروهای طالبان نخواهد افتاد.

جو بایدن هفته گذشته علنا ابراز امیدواری کرده بود که نیروهای افغان بتوانند اراده خود را برای دفاع از کشور تقویت کنند. این در حالیست که گزارش‌ها حاکی از ان است مقام‌های دولتی به صورت خصوص هشدار داده‌اند که ارتش افغانستان در حال فروپاشی است و همین مسئله بایدن را مجبور کرد که روز پنجشنبه به هزاران سرباز آمریکایی دستور دهد برنامه‌های تخلیه از افغانستان را سرعت ببخشند.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

اسماعیل خان از افغانستان خارج و وارد ایران شد
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۶/۰۸/۲۰۲۱ - ۰۸:۵۰

محمد اسماعیل خان، از رهبران دوران «جهاد» افغانستان که سالها علیه طالبان جنگیده بود، از این کشور خارج و یکشنبه شب وارد مشهد شد.

اسماعیل خان که در هفته‌های اخیر در هرات با نیروهای ستیزه‌جوی طالبان جنگیده بود از سوی این گروه اسیر و زندانی شده بود.

هنوز مشخص نیست او چگونه توانسته از دست طالبان فرار کند و وارد ایران شود اما به هر ترتیب اسماعیل خان شب گذشته در میان استقبال جمعی از دوستاران و هوادارانش در مشهد وارد ایران شد.

هفته گذشته ویدئویی از محمد اسماعیل خان، منتشر شده بود که نشان می‌داد این مبارز پس از تصرف هرات توسط طالبان بازداشت شده است. ستیزه‌جویان طالبان در آن ویدئو می‌گویند که او خود را تسلیم کرده است.

اسماعیل خان در آن ویدئو ابراز امیدواری کرده بود که جنگ در افغانستان پایان یابد و همه در صلح زندگی کنند و امنیت و ثبات برقرار شود. وی همچنین خواستاری خوش‌رفتاری با مردم شده بود.

این فرمانده کهنه‌کار که سابقه مبارزه علیه نیروهای شوروی در زمان اشغال افغانستان توسط این کشور را هم دارد، یک ماه پیش در هرات «جبهه مقاومت مردمی» تشکیل داد تا در مقابل پیشروی ستیزه‌جویان طالبان بایستد. او همچنین یک‌بار هم در دهه ۹۰ به اسارت طالبان در آمده بود.

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند اسماعیل خان با درخواست ایران از طالبان توانسته از افغانستان خارج و وارد ایران شود، برخی دیگر هم معتقدند اسماعیل خان خود توانسته از دست نیروهای ستیزه‌جوی طالبان فرار کند. هنوز مشخص نیست این فرمانده کهنه‌کار چگونه موفق شده از اسارات طالبان خارج و خود را به ایران برساند.

مقام‌های ایرانی هم تاکنون واکنشی به این خبر نداشته‌اند و رسانه‌های داخل کشور هم تنها به گزارش ورود او به مشهد آن‌هم به استناد شبکه‌های اجتماعی اکتفا کرده‌اند.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

سقوط کابل و قدرت‌گیری طالبان؛ واکنش‌های متناقض بیش از ۷۰ کشور جهان
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۶/۰۸/۲۰۲۱ - ۱۲:۵۵
برافراشتن پرچم طالبان در ولایت غزنی

هفتاد کشور جهان با انتشار بیانیه‌ای مشترک از تمامی طرف‌های دارای قدرت و اقتدار در افغانستان خواستند تا ضمن ایفای تعهد خود در قبال حفاظت از جان و مال مردم این کشور، شرایط امن خروج اتباع خارجی و تمامی افغان‌هایی که خواستار ترک این کشور هستند را فراهم کنند.

در این بیانیه همچنین از تمامی گروه‌های صاحب قدرت در افغانستان خواسته شده که نظم و امنیت را در اسرع وقت به کشور بازگردانند و جاده‌ها، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی کشور را همواره باز نگاه دارند.

کشورهای امضا کننده این بیانیه تاکید کرده‌اند که مردم افغانستان سزاوار زندگی در عزت و امنیت هستند و جامعه بین‌المللی نیز آماده کمک به آنهاست.

۲۴ کشور از اعضای اتحادیه اروپا، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، بریتانیا، ایالات متحده، نروژ و ژاپن از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

آلمان: در صورت پیروزی طالبان کمک‌های مالی خود را به افغانستان متوقف می‌کنیم
پشتیبانی ایران از مردم افغانستان
در همین حال، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز با انتشار پیامی توییتری نوشت: «دیماه ۹۷ در سفر به کابل جلسه پرچالشی با رییس جمهور افغانستان داشتم. سخنان سوزناک امروز وزیر دفاع این کشور ترجمان آثار اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط آمریکا و عمق نفوذ و تاثیرگذاری واشنگتن در دولت این کشور بود. همچون ۴۰ سال گذشته پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم.»

آغوش باز روسیه و چین برای طالبان
اما ضمیر کابلوف، فرستاده کرملین در امور افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که دیمیتری جیرنوف، سفیر مسکو در کابل مدام با طالبان در تماس است و مطابق هماهنگی به عمل آمده، روز سه‌شنبه(فردا) با سران طالبان دیدار خواهد کرد. این دیپلمات روس ادامه داد: «هرچقدر هم که تسلط طالبان بر افغانستان شگفت‌آور باشد، در حال حاضر وضعیت در کابل آرام است و باید به آنها اجازه داد که کارآمدی رویکردشان در اداره کشور را نشان بدهند؛ در اینصورت است که می‌توان در مورد به رسمیت شناختن آنها به جمع‌بندی رسید.»

روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که بر خلاف آمریکا، بریتانیا، جمهوری چک، دانمارک، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه قصد تخلیه سفارت خود در کابل را ندارد و از طالبان ضمانت‌های لازم برای در مورد حفظ امنیت دیپلمات‌های خود گرفته است.

البته چین با صراحت بیشتری نسبت به روسیه با پدیده قدرت‌گیری سریع طالبان در افغانستان مواجه شد؛ به طوری که هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که پکن خواهان «روابط دوستانه» با طالبان است.

با این وجود، خبرگزاری فرانسه به نقل از چند دیپلمات اروپایی خبر داد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با هدف سرعت بخشیدن به روند خروج دیپلمات‌ها و اتباع خود از افغانستان یک نشست ویدئویی برگزار می‌کنند.

مطالب مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

طالبان در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان؛ اغتشاش در فرودگاه کابل، انتقاد تند ترامپ از بایدن
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۶/۰۸/۲۰۲۱ - ۲۱:۲۷
جنگجویان گروه طالبان در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان

مردم افغانستان روز دوشنبه در حالی اولین روز از دوره جدیدی از تاریخ این کشور را آغاز کردند که اعضای گروه طالبان پس از ورود به کابل در ارگ ریاست جمهوری مستقر شده اند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان یکشنبه شب پس از خروج از کشور در بیانیه ای گفت که برای جلوگیری از به راه افتادن حمام خون مجبور به ترک کابل شده است. تصمیمی که در داخل افغانستان انتقادهای زیادی را برانگیخت.

از سوی دیگر گزارش ها از هرج و مرج در فرودگاه کابل و شنیده شدن صدای تیراندازی در محل حکایت دارد. بسیاری از کشورهای خارجی خواستار خروج «مسالمت آمیز» اتباع خارجی و آن دسته از افغان ها که مایل به ترک کشورشان هستند شده اند. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که روند تخلیه سفارت این کشور در کابل «تکمیل» شده است.

با این حال انتقادها از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که چند ماه پیش آغاز روند خروج نظامیان کشورش از افغانستان را اعلام کرده بود افزایش یافته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده گفته است آنچه جو بایدن با افغانستان انجام داد به عنوان یکی از «بزرگترین شکست های تاریخ آمریکا» به ثبت خواهد رسید.
شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک برای بررسی اوضاع افغانستان تشکیل جلسه بدهد.

توئیت های مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

عباس عبدی @abb_abdi · 18h
حکومت کودتایی کمونیستی در افغانستان، تا چند سال پس از خروج ارتش سرخ و حتی یک سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دوام آورد، ولی حکومت دموکراتیک! تحت حمایت آمریکا در کابل، فقط چند هفته دوام آورد.
محمد نجیب الله ایستاد و اعدام شد و اشرف غنی فرار را بر قرار ترجیح داد.


Marzia Hussaini @marziahussaini0 · 14h
امروز و در آشفتگی های میدان هوایی، مادری از من خواهش کرد دست طفل خردسالش را بگیرم، گفتم ممکن است شما را در ازدحام جمعیت گم کنم و دخترتان پیش من جا بماند.
ملتمسانه و گریان، در حالی که تلاش برای نجات پنج فرزند دیگرش میکرد؛ گفت خیر است مال تو باشد، نمیخواهمش
درد کشیدم


حسین دهباشى @majazestan · Aug 14
مزارشریف نیز سقوط کرد |
مبارکِ جمهوری‌اسلامی‌ایران و جمهوری‌اسلامی‌پاکستان.


Flag of IranAbdollah Ramezanzadeh @abdollahram · Aug 14
بد روزگاری است آقای قاضی!
کسی که تا دیروز (به درستی) از ضرورت تساهل و تسامح در مورد اهل سنت سخن می گفت،
امروز از طالبان حمایت می کند و از نصرت الهی برای آنان سخن می‌گوید.


سعیدمالکی saeedmaaleki⁦⁦ saeedmaaleki دد 15h
امروز افغانستان فردای براندازی در ایران آیا؟! البته طالبان فعلا اعدام ها را شروع نکرده اما برانداز ایرانی از همین حالا وعده اش را می دهد!


Akbar Ganji @GanjiAkbar · 20h
۱) تاریخ را تحریف نکنید: اشغال افغانستان از سوی طالبان محصول توافق صلح ترامپ و پامپئو با طالبان بود
برایان تایلر کوهن: «حزب جمهوری‌خواه از وبسایتشان یک صفحه را که درباره خواست ترامپ برای خارج شدن (آمریکا) از افغانستان بود، حذف کرده است.»....


حسن اسدی زیدآبادی @hasanasadiz · Aug 15
سخن این نیست که ایران تانک و موشک روانه افغانستان کند حتی به دعوت آن دولت؛ حرف این است که لااقل برای حفظ پرستیژ ام‌القرای تشیع هم شده، فی‌المثل آقای رييسی یا همین سردار قاآنی یک خط اطلاعیه می‌دادند که با رهبران طالبان تماس گرفتیم و در مورد حقوق شیعیان و ... تذکر دادیم.


محمود صادقی @mah_sadeghi · Aug 15
کابل پایتخت کشور همسایه در حال سقوط است. در شبکه خبر و خبر ۱۴ سیما خبری نیست!



arash R @arash_rah · 14h
پیشاپیش خدمت برادران افغان عرض کنم
طالبان اصلاح شدنی نیست
ما همه‌جوره امتحان کردیم و نشد
از اول برین سراغ پلن B



emad_baghi عمادالدین باقی @emadeddinbaghi · Aug 14
ظالم آن قومی که چشمان دوختند
زان سخنها عالَمی را سوختند.
..سالها نیروهای کشور را در سوریه هزینه کردند بااین استدلال که اگرآنجا با داعش نجنگند فردا باید درمرزهای ایران با آنها روبرو شویم.با همین منطق چرا نظاره گر قدرت گیری طالبان شدند؟آیا آن استراتژی معیوب است یا این نظاره گری؟



Mohamad Ali Abtahi @abtahi_m · 18h
بیست سالی که آمریکا ومتحدان در افغانستان بودند هزاران افغانستانی و آمریکایی وسایر ملیت ها کشته شدند. زیر ساخت ها نابود شد.
به وقت خروج، افغانستان دوباره همان شد که بیست سال پیش بود.
با حاکمیت یک دست طالبان!
خارجی به داد هیچ ملتی نرسیده است.


یاسر عرب @yaserarabshaban · Aug 16
افغانستان یک حکومت به طالبان بدهکار بود همانطور که ایران یک حکومت به روحانیت!
دیدیم و ببینیم که مداخله خارجی نگذاشت و نمیگذارد «ایده بنیاد گرایی» خود، شعله گفتمان خویش را بین عارف و عامی خاموش نماید.
سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل
بیرون نمیتوان کرد، الا به روزگاران!


حسین رزاق @hoseinrazzagh · 13h
صدا و سیمای میلی یکسره رپرتاژ میرود برای طالبان که مردم افغانستان در امن و امانند و غرق در سرور از پیروزی بر آمریکا! بنگاه نشر اکاذیب است بی‌حیا. مدام دوپینگی‌ها را جای قهرمان‌ مسابقه جا زده حالا هم این یابوهای آمریکاساز را. خوششان می‌آید از جعل و تحریف تاریخ!


Kambiz Ghafouri @KambizGhafouri · 13h
سخنرانی امروز جو بایدن در مورد افغانستان دو چیز را نشان داد. دومی‌اش این بود که مانند اکثر سیاستمداران آمریکایی، به‌ویژه سیاستمداران حزب دموکرات، قدرِ دو ریال در مورد خاورمیانه و اسلامیست‌ها نمی‌فهمد


Flag of Iranvahidjafari @vahidjafari1360 · 2h
حس وحشت ورود طالبان به كابل همون حس هموطنانم هنگام ورود منافقين به اسلام اباد رو داشت چه كشيدن مردم شهر!



Panah Farhadbahman | پناه فرهادبهمن @PanahFB · Aug 15
با فرار اشرف غنی، یاد اونی افتادم که گفت تسلیم صحنه‌آرایی خطرناک نمی‌شه. هنوز هم نشده...



Fariba Qolizadeh @FaribaQolizadeh · Aug 16
این پایان افغانستان نیست شروع مبارزه است... افغانستان وطن ماست... کشور ماست... خاک ماست... این خاک رو یک روز از تروریست‌های طالب پس می‌گیریم.



حسین دهباشى @majazestan · Aug 13
راست می‌گویند. با طالبان، دشمنِ مشترک دارند: ما.



رئیس جمهور باخ @president_bakh · 13h
شاید باورتون نشه ولی مقاومت رضا خان کبیر از اشرف غنی هم کمتر بود



Sina Valiollah ⁦⁦ @sinavaliollah · 23h
ویدئوهای افغانستان رو با قلب فشرده و بغض می‌بینم و شرمنده‌م که کاری ازم بر نمیاد...


کارآمد @aboali313_1 · 17h
ظریف: اعضای لشگر فاطمیون بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشه می توانند به حفظ امنیت این کشور کمک کنند!
پ.ن: کاش مسئولین افغانستان به حرف های ظریف و ایران گوش میدادند و این خبرنگار افغان هم ادب داشت!



حسن اسدی زیدآبادی @hasanasadiz · Aug 15
الان طالبان در مقطع حساس گفتمان_پاریس هستند.



Mostafa Mostafavi مصطفی مصطفوی @wwwwmostafa · 2h
http://mostafa111.ir - افغانستان، ایجاد برده داری، به وسعت یک کشور، به بزرگی یک ملت http://mostafa111.ir/neghashteha/articel/1061.html در کیش اینان، حق_الناس جایگاهی نداشته، حق_الله هم، در خدمت صدور مجوز ظلم و سیطره است، تا به ایجاد برده داری هایی، به بزرگی یک کشور، و به وسعت یک ملت منجر گردد طالبان



AmirMohsen Mohammadi @AmirMohsenM · 2h
طالبان تغییر نکرده است، تنها در این بیست سال جمهوری اسلامی ایران را نگاه کرده و درس گرفته است.


سایت خبری دیده بان ایران @didbaniran · 3h
یک تصویر هولناک از تقلای یک شهروند_افغانستانی روی بال یک هواپیمای در حال پرواز
کابل
تروریست_های_طالبان



Flag of Iranvahidjafari @vahidjafari1360 · 3h
به این سه عکس با دقت بالایی نگاه کنید!
مربوط به سال ۱۹۷۵ که آمریکا به آنها بورسیه تحصیلی داد! از راست :
زلمای خلیل زاده
شیرمحمد عباس
اشرف غنی
هستند!
حالا از این تصادف عجیب تر این است که :
اولی سفیر آمریکا در افغانستان شد
دومی رئیس گروه طالبان شد
آخری رئیس جمهور افغانستان شد!


Amjad Hossein Panahi @amjad_panahi · Aug 16
هر چقدر جمهوری اسلامی ایران طی این ۴۲ سال عوض شده، همانقدر هم طالبان در این ۲۰ سال عوض شده‌اند.
اعدام، کشتار مردم، سنگسار و خشونت علیه زنان و هزاران جنایت دیگر تنها با این دو تداعی می‌شود.


Shiva Mahbobi @shivamahbobi · 19h
DontLegitimizeTheTerroristTaliban
No government should recognise Taliban.
تمام دنیا باید همصدا درحمایت از مردم افغانستان به پاخیزد. زندگی میلیونها نفر در افغانستان توسط طالبان متلاشی میشود اما دولتها برای دستیابی به منطقه طالبان_جنایتکار را به عنوان دولت به رسمیت میشناسند.



Soheila Dalvand @Soheiladalvand1 · 5h
جهان در مقابل حفظ جان مردم‌ افغانستان مسئول هستش



amador navidi @eshtrak · 4h
اولین روز کابوس مردم افغانستان و شکست دولت‌-‌ملت‌سازی آمریکا در این کشور!: بهرام رحمانی



Fariba Qolizadeh @FaribaQolizadeh · 5h
دختران محصل در غزنی به مکتب حاضر شدند اما فقط درس های دینی به آنها آموزش داده می شود.
منبع: cnn نگذارید_در_تاریخ_بمیریم



ZamNews @ZamNews3 · 15h
احمد_مسعود فرزند ‘احمد شاه مسعود’ (فرمانده شهید ائتلاف علیه طالبان) به دره پنجشیر رفت تا کار ناتمام پدرش را تمام کند. او از همه مخالفان خواسته تا برای مقاومت علیه طالبان به او بپیوندند. اشغال افغانستان پایان این کشور نیست بلکه آغاز مقاومت افغان‌هاست.
عکاس پدر و پسر: رضا دقتی



فلات ایران @IranianPlateau · 5h
فیروز‌ه‌های مسجد جامع هرات ره‌آوردی از نیشابورند. خراسانِ شریف.
عکس از نیکول اسمیت أفغانستان



Soheila Hamidi @SoheilaHamidi · 11h
چون ایران رهبر داشت و ملت پشت رهبرشون بودن، افغانستان و بقیه جاهایی که مردمشون مرتب جلوی دشمن شکست خوردن اینرو نداشتن...رهبری که یک ملت پشتش باشن و ازش حرف شنوی، نعمتیه که فقط درین مقایسه ها میشه عمقش روفهمید...ملتهایی که اقوام جدای اونها احساس وطن مشترک ندارن همچین نعمتی ندارن..



فلات ایران @IranianPlateau · 6h
مجمع مصلای هرات که توسط ملکه گوهرشاد در اواخر قرن پانزدهم میلادی طرح‌ریزی و تحت نظارت وی اعمار گردید، زمانی بزرگ‌ترین افتخار هرات به‌شمار می‌رفت. در مجاورت مصلا مدرسه سلطان حسین بایقرا قرار داشت.
فیلم از خیبر خان
أفغانستان


Simon Guntler @SGuntler · 13h
طالبان تغییر نکرده است. پروپاگاندای «طالبان تغییر کرده است» یعنی به زودی ارتش_سایبری و روزنامه نگاران هم پیمان آنهاتصویرها و فیلم های زیبا از زندگی مردم در افغانستان را برای مردم جهان منتشر می کند و در واقعیت طالبان همان کاری را می کند که برای آن اراده کرده است:‌ کشتار



Fariba Qolizadeh @FaribaQolizadeh · 7h
نگذارید_در_تاریخ_بمیریم
این‌روزها زنان افغانستان به نوعی در اسارت به سر می‌برند اسارتی که با آمدن گروه تروریستی طالبان اتفاق افتاده
لطفا صدای زنان افغانستان باشید.

توئیت های مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

Azar Mansoori @MansooriAzar · Aug 16
جنبش_اصیل_منطقه پرچم های عزاداری امام حسین(ع) را پایین کشید.


حسین دهباشى @majazestan · 13h
امّا صداوسیما برای اینکه ثابت کند، هنوز چقدر صداوسیما است، لازم نبود این‌قدر رپرتاژ آگهی برای وحوشِ طالبان برود. مخاطبان سال‌ها است که آن‌را می‌شناسند و می‌دانند، سرتاپایِ صداوسیما، صداوسیما است!



Farshid Fard @fard1987 · 11h
خطاب به بایدن: ۶۴ هزار سرباز افغان برای کشورشان جنگیدند و جان شان را تقدیم کردند، کمر ارتش افغانستان را دست نشانده تو، تبعه تو، شکست.
تو یک دروغگوی بی وجودی



Mohamad Ali Abtahi @abtahi_m · Aug 13
چه اضطرابی دارند پدرانی که در افغانستان دختر دارند.
دین طالبانی دختران را غنیمت جنگی می‌داند


محمّد حسين كريمي پور @M_H_Karimipour · 4h
دموکرات ها و‌جمهوریخواهان بدون شرم، هر دو‌معترفند در تصرف، اشغال و ترکِ افغانستان، چیزی که اصلا در محاسباتشان لحاظ نمی شده، “مردم افغانستان” بوده! آمریکا در خاورمیانه، غالبا بخشی از درد است، نه درمان!


Rahilah Massoud @MasoudRahilah · 14h
الحمدالله جایی نرفته ایم
طالبان کثیف یادت باشد نگاه چپت به پنجشیر، مساوی است با مرگت


Mohammad Tavassoli @M_Tavassoli_H · Aug 14
هرگاه حاکمیت به‌جای تکیه بر مردم، به شرق یا غرب عالم پناه برد، حاصلی جز خفت نداشت که زمانی تبلور آن در کاپیتولاسیون بود و حالا درعکس جنجال برانگیز سفارت روسیه. دکتر_مصدق به ما آموخت عزت و منافع_ملی، با اتکاء به مردم و اتخاذ سیاست موازنه_منفی در سیاست خارجی محقق می‌شود.


ایستادگی| آزادی| برابری @azadi_adalat · Aug 15
در سیاست و دین هرگز و هرگز به افغان ها (پشتون) اعتماد نکنید، در همه اوامر، از لحاظ دینی اینها چیزی از اسلام و قانون خداوند و شریعت نمیدانند، بیشتر رفتار شان عادت است از اینکه اعتقاد باشد.
از لحاظ سیاست دروغگو، فریبکار، جعل کار، چپاول گر ، دزدی و هر عمل خلاف انسانیت.



Ehsan Aghajani97 Flag of Iran @ehsanaghajani97 · 17h
جو بایدن یا خیلی نادان است یا خیلی مادر ق... است


Flag of Iranvahidjafari @vahidjafari1360 · 17h
سربی حرمتی به پرچم امام حسین (ع) عاشورای ۸۸ فریاد وامصیبتا سر دادید اما امروز برای پایین کشیدن همین پرچم در افغانستان به دست جنبش اصیل طالبان دهان بسته اید،،،چرا؟؟؟



Raha Sizdah @callmeraha13 · 16h
زن هایی که طرفدار طالبانند، موجودات غیرقابل درکی هستند. طالبان، ضد زن، ضد مرد و ضد بشر هستند. روی چه حسابی از آنها طرفداری میکنید؟ از کسانی که شما را محدود و در آخر میکشند.

توئیت های مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

Sattar Saeedi Flag of European Union @SattarSaeedi · Aug 15
پنجشیر زیبا و مقاوم
اکنون تنها ولایت آزاد افغانستان است



Reza Haji Hosseini @Reza8410 · 23h
می‌گویند دو انسان هستند که از این هواپیما سقوط می‌کنند …
دو انسان در جست‌وجوی امنیت و آزادی
افغانستان_مظلوم (فیلم افتادن آدم ها از چرخ های هواپیما)


Marzia Hussaini @marziahussaini0 · Aug 15
تمام پرسنل و کارمندان میدان هوایی کابل، دوان دوان میدان هوایی را را ترک کردند و شرکت های هوایی، متاثر از این اقدام آنان، طیاره ها را بدون گرفتن مسافرین، از میدان هوایی خارج کردند.
اشک های دختران سرگردان در میدان عجیب درد آور است.
وای از این روز پر درد و ننگ بر این دولت پوشالی!!



marzilarki @marzilarki · Aug 16
خبرنگار از طالب ها درباره ی حق رای زنان می پرسه، واکنششون رو ببینید.Neutral face
طالبان
افغانستان_تنها



Flag of IranAbdollah Ramezanzadeh @abdollahram · Aug 15
وقتی حاکمیت تبلور اراده مردم نباشد، فقط ۱۰۰ هزار جنگجو حکومت را ساقط می کنند. طالبان


ملکه یخی @MalakeYakhi · Aug 16
یک بار جمهوری اسلامی عاقلانه رفتار کرد و ایرانو ننداخت تو باتلاق جنگ با طالبان، دوستان رضایت نمیدن!



sadeghZibakalam @sadeghZibakalam · 18h
منطق سیاست ایران درافغانستان را فقط به یک شکل میتوان درک کرد:قربانی کردن همه چیز بپای ایدئولوژی غرب ستیزی ودشمنی با آمریکا.نه سرنوشت چهل میلیون مردم افغانستان برایشان اهمیتی دارد،نه وضعیت زنان یاسیل مهاجرین افغانستانی به ایران یا آینده شیعیان آنکشور.فقط رفتن آمریکاییها.

توئیت های مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

MOJTABA NAJAFI @mojtaba_najafi · 7h
داشتم آهنگ " مسعود کجایی که بدخشان رو فروختند" را گوش می کردم دلم گرفت تا توییت راحله دخترش در تکذیب فرار برادر را دیدم. حالا فرمان مقاومت احمد پسرش یاد پدر را زنده کرد. قلب من و مطمئنم بسیاری از ایرانی های آزادیخواه در پنجشیر می تپد.به امید پیروزی نور و دانایی بر جهل و تاریکی


رئیس جمهور باخ @president_bakh · 11h
اشرف غنی ۶ ماه پیش: به ایران صریح میگم آب میخواهی باید به ما نفت بدهی _ایران :نه مرسی
اشرف غنی دیشب آواره در آسمان خطاب به فرودگاه‌های ایران: اجازه فرود میدهید؟ _ایران: نه مرسی



Seraj Mirdamadi @MirdamadiSeraj · 13h
روحش شاد زنده دکتر نجیب الله که بدست همین طالبان جنایتکار شکنجه و به شهادت رسید.



نرگسMaple leaf @narges_ah · 20h
از دیوار نوشته های کابل - ولایات ها سقوط نکرد، معامله شد


ایلیا جزایری _ Iliya Jazayeri @iliya_jazayeri · 9h
جماعتی که تقریبا شانس آوردن ‌ به این شکل تونستن از فرودگاه کابل به آمریکا برن


Jason Burke @burke_jason · 47m
Here’s my piece from today on the top leaders etc, tho many others have influence within movement


Massoudiyaan-مسعودیان @massoudiyaan · 5h
پیام رهبر مقاومت ملی احمد مسعود مبنی به شایعات فضای مجازی، ایشان از حضور خود در کنار مردم اطمینان دادند و از مردم خواست هر گونه تبلیغات مجازی که افکار عموم را پریشان میسازد باور نکنند


Niknaz Aftahi @NiknazAftahi · Aug 16
طالبان به زنها گفتند اخراجید و برید خونه. یاد اون روزی افتادم که بابام رو ۴۲ سال پیش وقتی ایران انقلاب شد از کار اخراج کردن. بابام میگفت یکی از همکاراش گریه می کرد میگفت آخه تو سه تا بچه داری!! کاش دنیا ۴۲ سال بعد ایران رو میدید و نمیذاشت طالبان بیان سرِکار!



DW فارسی @dw_persian · 12h
پسر احمدشاه مسعود، چهره نمادین مقاومت افغانستان از مردم این کشور خواست، به ولایت پنجشیر آمده و به مقاومت علیه طالبان بپیوندند.


هادی مهرانی liked Azita HFace with medical mask @AzitaH6 · 15h
شب هشتم محرم « آزادگی»
حُر بن یزید ریاحی سمبل آزادگی و بازگشت به سوی حق در نینوا است.
حُر سپاه حسین را در نینوا نگهداشت و محاصرشون کرد و....
ولی در آخرین ساعات به خود آمد و بسوی راه حق برگشت و اولین کسی بود که در نینوا شهید شد.
ایکاش همه ما فرصت برگشت بسوی خدا را داشته باشیم.



سعا @SAA_IRAN · 18h
هیچ حکومتی در کشوری به قدرت نمی‌رسه مگر اینکه اکثریت کشور شبیه‌اش باشند.
و تا روزی که اکثریت شبیه‌اش هستند ادامه پیدا میکنه. طالبان عبرت



Mukhtar wafayee @Mukhtarwafayee · 15h
افغانستان پرتاب شد به عصر سنگ.



امیرآریان(گاهی‌طنزنویس) @yaamaashitaa · 14h
یه مملکت دارم با چهل میلیون جمعیت
تعویض با سه پرس قیمه و یه جای خواب راحت (عکسی از اشرف غنی در هواپیما در حال فرار)

توئیت های مرتبط با این پست
This comment was minimized by the moderator on the site

Raha Sizdah @callmeraha13 · 12h
میگویند طالبان با زنان با هر نوع پوششی در سطح شهر کاری ندارند. این روزهای اول است، درست مانند اول انتخابات که از زنان استفاده ابزاری میکنند. فریب نخورید، ساده لوح نباشید.


i newspaper · Yesterday
Afghanistan’s first female mayor: ‘I’m waiting for Taliban to come for people like me and kill me’


فهیمه چاکرالحسینی @fahimeh_chh · 12h
ما در مملکت خودمون بدون مقاومت و خیلی دموکراتیک دوماه پیش دولت رو واگذار کردیم به طالبان.
حرف‌های وزیر پیشنهادی ارشاد رو شنیدید امروز؟



سایت خبری دیده بان ایران @didbaniran · 34m
فقط سه سفارت خانه در کابل باقی ماندند
با خروج سفیر هند و کارکنان سفارت، تنها سه #سفارتخانه در کابل باقی مانده است. سفارت روسیه، چین و پاکستان


سیدپیمان طاهریpey.ta @peymanpp · 1h
وزیر پیشنهای فرهنگ وارشاد :من این فیلمها وموسیقی ها رو جمع میکنم
پ ن:سالها زحمت کشیده شده موسیقی از دست لس انجلسی ها خلاص شود این نادون کم هوش می خواهد باز انجا را رونق دهد
این دولت موفق نخواهد بود با این کابینه طالبانی


سعید نقدی @saeednaghdi5 · 1h
تفکیک جنسیتی بعد از سلطه طالبان...


ali mojtahedzadeh @alimojtahedzad3 · 1h
شايد اين سخن‌درست نباشد که ملتها احتياجی به قهرمان ندارند و شايداگر امروز قهرمان نبرد با طالبان در ميدان‌حاضر بود سياستمداران خود فروش نميتوانستند افغانستان را به مشتی بدوی بی سروپا تسليم کنند برای موفقيت فرزند شير دره پنچشير دعا ميکنيم و با قلبمان در کنارش هستيم احمد_مسعود



Marzia Hussaini @marziahussaini0 · 10h
هزاران بار مردم!
صحنه هایی به مراتب دردناک تر از فیلم های هالیوودی جنگ های تاریخ را به چشم دیدم!
طالبان در حالیکه سلاحش را به طرفم گرفته بود، محتوی وسایل همراهم را بررسی کرد گریه دختران معصوم گیر مانده بین تانک های امریکایی و پیشروی طالب..
چقدر زمان بگذرد تا من دوباره ‘من’ شوم



دومان بهرامی‌راد @rad1_db · Aug 16
تحقیقات آکادمیک «اشرف غنی» روی مبحث دولت‌سازی بوده و کتابی هم منتشر کرده با عنوان «اصلاح دولت‌های شکست‌خورده».
بسیاری از کارهای آکادمیک در همین حد به درد می‌خورند!



Barry Salaam | باری سلام @BarrySalaam · 14h
هیچی به اندازهٔ فرار ننگین این مکار بزرگ (اشرف غنی)، مرا اذیت نکرد. هزاران فرزند این سرزمین را از نام سرقوماندان اعلایی که نبود و به خاطر هدفی که نداشت به کشتن داد. ماندن و مردن آبرومندانه کمترین بهایی بود که برای پوشاندن فریب‌های‌ بزرگش باید می‌پرداخت. تاریخ از حلق آویزانش خواهد کرد!


حسام الدین ایپکچی @ipakchi · 19h
احمد_مسعود پسر احمدشاه مسعود خودش را به کابل رساند، با هلکوپتر به پنجشیر (سرزمین پدری) رفت و از مخالفان طالبان هم دعوت کرد به او بپیوندند
احمد ۳۲ساله است
دبیرستان را در تهران و تحصیلات دانشگاهی را در لندن گذرانده و رشته تحصیلی او سیاست بین الملل است
وقتی همه گریختند او آمد

توئیت های مرتبط با این پست
هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در فرومد، دیار سربداران - رهاوردی...
پایان دوره ١٢٠ ساله مغول ها زوال از یک روستا شروع شد. صدوبیست سال مغول ها هر چه خواستند در ایران ک...
- یک نظز اضافه کرد در سفرنامه کاشان - اردهال به روای...
یکم اردیبهشت سالروز درگذشت سهراب سپهری سهراب سپهری در سال ۱۳۵۸ به بیماری سرطان خون مبتلا شد و به هم...