سفرنامه یزد – مسجد جامع یزد به روایت تصویر

27 اسفند 1396 بود که ما دیدارهای خود را از شهر ایساتیس [1] آغاز کردیم، اولین محلی که در یزد به دیدارش رفتیم مسجد جامع بود، مسجدی که مناره هایش مثل معجزه ایی در آسمان سر کشیده اند و سرفراز در مقابل بادهای تند مقاومت کرده و ایستاده اند. زیبایی این بنا دل انسان را روانه آسمان می کند، آسمانی که انگار درد و غم های زمینیان را دیگر پذیرا نیست و به نظر می رسد که دیگر از ما قطع نظر کرده است، اما باز با این حال مناره های مسجد جامع یزد انگار می خواهند ارتباط آسمان و زمین را همچنان وصل نگهداشته و برای آن تلاش می کنند. 

 

 

"یزدان گرد" [2] شهر نیایش است، نیایش آن بالانشین بزرگ، و بی همتا، و یزدانگردان هنوز از نیایشش باز نایستاده اند، و خورشید نوربخشِ مقدس، هر روز از مشرق بر مناره ها و بادگیرهای بلندش طلوع می کند، تا لمحات انوار خود را بر آنان ارزانی داشته، و این ملت زنده را از خواب برخیزاند، و به عبادت ایزد پاک و بی همتا بخواند. اینجا هنوز آتشِ مقدس روشن است تا حکایت گفتار، کردار و پندار نیک را بر سینه مردمی جاری کند که خود نمونه آنند.

پرهای فروهر بر فراز مناره بلند و گنبد با شکوه مسجد جامع شهر ایزدیس [3] باز است و حکایت آمد و شد ایزدان را بر این دارالعباده [4] می گوید، شهری که تاکنون در مقابل برج های بلند غرورِ تجدد معماری سر خم نکرده و شکوه و بزرگی معماری افتخار آمیز و شگفت انگیزش باستانی اش را حفظ و به رخ کسانی می کشد، که از گذشته خود شرمگینند، اما اهل یزدان شهر بر آن عشق می ورزند، و بدان افتخار می کنند.

مسجد جامع یزدانشهرِ ایز [5] ، حکایت بزرگی و همت سازندگان این شهر را مدام واگو می کند، که این چنین مناره های زیبا و هنرمندانه اش را در دل آسمانِ مهر، بلند و سرفراز بر افراشته و محراب سوی ایزدِ یکتا گشوده اند، کاشی های زیبای این بناها نیز اکنون و در گذشته در کارخانجات هنرآفرین اردکان، میبد و... ساخته می شود، تا همچنان هنر نزد اهالی شهر ایزدان به اوج برسد و زیبایی بیافریند.

 

مسجد جامع یزد بروایت تصویر:

 

Click to enlarge image Yazd-Mosque (1).JPG

سفرنامه یزد – مسجد جامع یزد به روایت تصویر

 

[1] - نام باستانی شهر یزد

[2] - نامی دیگر برای شهر یزد

[3] - نامی دیگر برای شهر یزد

[4] - نام دیگر شهر یزد

[5] - نامی برای شهر یزد

نظرات (1)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

دوستی در خصوص این پست برایم نوشت: سلام وقت بخیر دوست، سفرنامه یزد به روایت تصویر را خواندم، همانطور که اشاره داشتید" به روایت تصویر" با تصاویر و قاب هایی بس زیبا و البته حرفه ایی از نگاه دوربین‎
توصیف بسیار دلنشینی از مناره های مسجد جامع داشتید " .... مسجدی که منار ه هایش مثل معجزه ایی در آسمان سر کشید ه اند "‎
با سفر نامه تان به یزد ،خاطرات گذشته ما در دیدار از آن دیار برایمان یاد آوری گردید ، سپاسگزارم که این چنین موجب گشت و گذار در باغ خاطره ها را ، برایمان تداعی و فراهم نمودید‎
رسیدن فصل بهار ، فصل تجربه های سر شار از عطر و طعم زندگی ، بر شما عزیز گرامی و خانواده محترم مبارک باشد‎
ایزد یکتا یار و نگهدار شما‎

مصطفوی
هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
در پس هر وضعیت جنگی یک دولت آسیب‌دیده را می‌توان رصد کرد امین بزرگیان تمایز روشنی وجود دارد بین «ج...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
مسئله‌ی پیچیده‌ی جمهوری اسلامی و اسرائيل.. یادداشتی از تقی رحمانی اسرائیل خود را قویترین ارتش منطق...