ایزدا شکر که با تو می توان بیواسطه نرد عشق باخت

بار پروردگارا، گرچه آسمان این روزها با ما شدید خسیسی می کند و انگار با نباریدن هایش، می خواهد ما را از تشنگی به فنا دهد، و در حالی که ما برای خود درخواست "یک متر و نیم برف" می کنیم، دعایمان را اجابت می کنی، اما در حق برادران مان در امریکا ؟! ، لیکن باز در همین گیر و دار روزهای شدت، چشمه هایی جاری می کنی، که تذکر دهی که اگرچه زندگی و بقای ما بر آب است [1] ، اما این تنها تویی که قابل اتکایی، و تکیه به غیر تو بیهوده تر از آن است، که بتوان فکرش را کرد، و باید بی خیال مدعیان که ما را در پیچ و خم روزگار ذِله کرده اند، فقط رو سوی ذات کبریایی ات داشت، و این منطقی هم به نظر می رسد، زیراکه وقتی تو از رگ گردن بر ما نزدیک تری [2] ، پس دخیل بستن به واسطه ها، بی معنی است، و بهتر اینکه از آنان درگذریم.

ایزد یکتای من! وقتی تو مرا مستقیم مورد خطاب قرار می دهی [3] ، چقدر من باید بی ادب باشم که بی توجه به ندای خطاب مستقیم تو، که مرا با "یا ایهاالانسان" و "یا ایها الذین آمنوا" خطاب قرار دادی، در همان حال رو به فرد دیگری کرده و او را واسطه گرفته، و از زبان او با تو سخن گویم، بلکه سزاوار این است و همچنین ادب حکم می کند، که از جان و دل با صدای "لبیکَ یا الله" به صدای تو که از دهان آخرین پیام آورت بیرون آمد، و با من مستقیم سخن گفتی، تو را مورد توجه و خطاب قرار داده، پاسخ کسی که از رگ های گردنم به من نزدیک تر است، را خود گویم.

پس اورمزدا! تو را ستایش می کنم که یگانه ایی و بی همتا، ما را خلق کرده ایی، و نوید داده ایی که بر ما کافی خواهی بود [4] ، شکر ترا که مرا لایق سخن و خطاب دانستی، شکر که بین خود و من واسطه هایی خسیس و سودجو قرار ندادی که قُرب و سخن با تو را با آنان معامله کنم، و اینک دیگر کسی نیست که تو را از او بخریم، تا بتوانیم با تو سخن گوییم. با تو می توان "نرد عشق باخت" [5] و تو حریف هر درخواستی هستی، زمان و مکان نداری و در دل هر ذره ایی موجودی، که هر ذره می تواند به فرمانت برای ما حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَال [6] باشد.  

[1] - کنایه از بی اساس و فرو ریختنی بودن.

[2] - و همانا ما انسان را آفريده‌ايم و هر چه را كه نفسش او را وسوسه مى‌كند مى‌دانيم و ما از رگ گردن به شما نزديك‌تريم (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ) سوره ق آیه 16

[3] - خداوند اگرچه پیام خود را از طریق آخرین فرستاده اش برای ما فرستاد ولی وقتی نامه اش را خطاب به ما به انشا نشسته بود، تا از طریق پیامبرش ص برای ما ارسال دارد، با ما مستقیم سخن نشست، او در این نامه سخنان مهم خود را بدون واسطه (حتی رسولش ص) با عباراتی همچون "يا إيها الذين آمنوا" (ای کسانی که ایمان آورده اید) که در قرآن 89 بار تکرار شد، و "يا ايها الناس" (ای مردم) که در قرآن 20 بار تکرار شده است، و حتی "يا ايها الكافرون" ، "يا إيها الذين كفروا" (ای کسانی که به من کافر شدید)، يا إيها الرسل (ای پیامبران)، يا إيها الرسول (ای پیامبر خدا)، "يا عبادى" (ای عبادت کنندگان)، یا بنی اسراییل (ای فرزندان یعقوب) و... بیان فرمودند.

[4] - خداوندگارم در آیه 65 سوره اسرا می فرماید: "در حقيقت تو را بر بندگان من تسلطى نيست و حمايتگرى [چون] پروردگارت بس است" (إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ وَ كَفى‌ بِرَبِّكَ وَكِيلًا)

[5] - عشق بازی کردن، بدان پرداختن . به آن مشغول شدن . لاف از آن زدن . از آن دم زدن.

[6] - تغییر ده حال ما را به بهترین حال

دیدگاه‌ها  

#3 رضا 1396-10-30 21:19
خیلی غمگین انگیز وحسرت انگیز است
#2 رضا 1396-10-30 21:19
خیلی غمگین انگیز وحسرت انگیز است
#1 رضا 1396-10-30 21:19
خیلی غمگین انگیز وحسرت انگیز است

You have no rights to post comments

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.