اولین درجه انسان بودن، رعایت حق دیگران است

همه ادیان، چه آنان که از نوع تجارب بشری اند، و چه آنان که از نوع الهی اند، باید وسیله ایی در خدمت بشر برای انسان شدن و انسان زیستن باشند، و راه انسانیت و انسانی زیستن را به ما بیاموزند و بنمایانند، و اگر نتوانند چنین نقشی داشته باشند بی اعتباری اشان را نشان می دهند، اگر مکتبی انسان ساز نباشد، در آموزه هایش باید شک کرد، و پیروانش باید برسی کنند که آیا عیب از آنان است، یا در تعالیم مکتب شان.

 

انسان ها موجوداتی عاقل و اجتماعی اند و مقتضای اجتماع و عقل نیز رعایت نُرم و قوانین است و "حق الناس" و یا همان حقوق مردم دقیقا در همین نقطه نهفته است، هرکه به نرم ها و قوانین بیشتر عمل کند حق الناس کمتری به عهده او خواهد بود وگرنه، ناقضان حقوق مردم گردن هاشان زیر بار حقوق دیگران له خواهد شد؛

اگر مثال همین مکتب اسلام خودمان را بزنیم، ما شاهدیم برخی از مسلمانان برای رسیدن به اهداف خود به هر روشی روی می آورند، هر اقدامی را برای خود مباح می دانند، به قول این روزی ها، در نظر آنان "هدف، وسیله را توجیه می کند"، برخی مقدس ترین هدف را برای خود اسلام قرار می دهند (البته اسلامی که خود آن را در ذهن خود ساخته اند،) حال آنکه مقدس ترین موجود روی زمین انسان است و اسلام و همه آنچه بر زمین است، برای انسان از سوی خداوند بر زمین نازل و یا خلق شده است،

بر فرض هم که اسلام مقدس ترین موجود باشد، در راه این هدف مقدس هر راه، هر روش و هر منشی مجاز نیست، زیرا که انسان ها فارغ از نژاد، دین، رنگ و... انسانند و واجد حقوقی اند، که رعایت آن بر همه واجب شده است و قاعدتا نباید برای توسعه اسلام حقوق دیگران را پایمال کرد.

حتی کفار هم از حقوقی چون حق حیات، روزی خوردن و... برخوردارند که خداوند با اشراف و اطلاع از این کفرشان، خود به آنان عطا کرده است، لذا ریختن خون انسان ها جرم است و به جز استثناهای بسیار محدودی که در قوانین بشری و الهی صحیح بر آن صحه گذاشته شده، که واقعا هم استثناست، خون، مال و آبروی همه انسان ها محترم است.

اما کسانی هستند که به این حقوق خدا داده، اعتقادی ندارند و غیر خود را به عناوین مختلف از جمله دین، مذهب، رنگ و نژاد و... متفاوت دیده و آنان را "دیگران" تعریف کرده و مال، جان و آبروی "این دیگران" را محترم نمی شمارند، در این زمینه اگر مال، جان و آبروی کسی را مورد تعرض قرار دهیم، این خود ظلم است و منافی "حق الناس" خواهد بود.  

متجاوزین به حقوق دیگران، چه آنها که سر انسان ها را مثل سر گوسفندان به نامِ دین و خدا می برند، و چه آنهایی که در درجات پایین تر آن، دیگران را از حقوق خود بی حق می کنند، همه در سِلک متجاوزین به حقوق دیگران قرار دارند و فقط در درجه انحراف و قصاوت متفاوتند، وگرنه هر دو متجاوزند و از ظالمین.  

نظرات (0)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در روستای گرمنِِ پشت بسطام، مردم ...
سلام...شاید برای خواندن این مطالب ودرک ان تا حدودی... ۳ساعت وقت گذاشتم...تشکر ؟از تمامی عوامل ..مخصو...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
تقاطع تنش‌زایی سید مصطفی تاج‌زاده استراتژی باخت - باخت جمهوری اسلامی در منطقه، به‌ویژه در اعزام نی...