فضای مجازی وسیله ارتباطی بیش نیست وسایل را حرام اعلام نکنیم

"متوجه شدم که فضای مجازی می‌تواند دین و اسلام را از بیخ ریشه کن کند و چنین قدرتی را دارد. بدحجابی بد است اما فضای مجازی صدبرابر بدتر است. امروز فضای مجازی در منکرات در اولویت قرار دارد و حتی موضوع انتخابات و حجاب در اولویت‌های دوم و سوم قرار دارد" [1]

 

اما براستی این "فضای مجازی" چیست و چه تعریفی دارد که اینچنین با او نامهربانانه سخن گفته و از آن کینه بروز می دهیم: [2]

 "مجموعه ای از ارتباطات درونی انسان ها از طریق رایانه و وسایل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی است"

"محیط الکترونیکی واقعی است که ارتباطات انسانی به شیوه ای سریع، فراتر از مرزهای جغرافیایی و یا ابزار خاص، خود، در آن زنده و مستقیم روی می دهد. فضای مجازی را مي توان براي توصيف تمام انواع منابع اطلاعاتی موجود شده از طريق شبکه های رايانه ای به کار برد، در حقيقت فضای مجازی نوع متفاوتی از واقعيت مجازی و ديجيتالی است که توسط شبکه های رايانه ای همپيوند تامين می شود که با اندکی مسامحه می توان آن را مترادف با شبکه جهانی اينترنت دانست"

"فضای مجازی در هر تعبيری و با هر تعريفی، قلمرويی وسيع، بديع و بکر است که براي ساکنان خود امکانات، آزادی ها، فرصت ها، دلهره ها، آسيب ها و محدوديت های نوينی را به همراه دارد"

آنچه از تعاریف مذکور بر می آید فضای مجازی ایجاد کننده "امکانات"، "محیط الکترونیکی"، "مجموعه ایی از ارتباطات" و... است که بنیاد یک ارتباط تسهیل شده، سریع، آزاد انسانی را از طریق بستر امکانات فنی ایجاد می کند و به زبان دیگر "تنها یک امکان فنی برای ارتباط" است که می تواند روابط انسان ها را خارج از مرزهای غیر واقعی بین انسان ها (سیاسی) فراهم نماید؛ پس می توان گفت یک وسیله است؛ مثل وسایل دیگری که بشر برای راحتی و تسهیل و پیشبرد امور خود ابداع کرده است.

اما ابزار دست ساز بشری همیشه مثل یک تیغ دولبه اند و اگر بخواهیم چنین فتواهایی برای ابزار صادر کنیم برای اغلب اختراعات بشر همین فتوا صادق است؛ چقدر انسان ها که به وسیله اسلحه، موشک، چاقو، هواپیما، قطار، اتومبیل، چماق، دارو، کشتی، آوار محل سکونت، عوارض جاده ها و... کشته نمی شوند، پس باید آنها را تحریم و آنها را منکر بزرگ شمرد. حکومت ها، مذاهب، نحله های فکری، فرقه های مذهبی، نظریات علمی و... چقدر در طول تاریخ باعث کشمکش و کشتار شده و می شوند، آیا باید آنها را تحریم کرد و وجودشان را منکر بزرگ شمرد؟!!

طالبان و داعش و امثالهم برای ندیدن صور ناجور تلویزیون ها را شکستند، آیا از دید صاحبان چنین نظریاتی باید فضای مجازی و اینترنت را شکست و جمع کرد تا مردم صور ناجور و آنچه ما صلاح نمی دانیم را نبینند و خبرهای ناطور را نشنوند و از پدیده های جدید بی بهره شوند، که عده ایی از فضای مجازی به استفاده ناجور می کنند؟!!

این کاملا استدالال مردودی است که برای جلوگیری از سو استفاده عده ایی که ممکن است از مسجدی کاربرد مسجد ضرار کنند، دستور به ویرانی همه مساجد را داد؛ این در حالی است که مساجد به خودی خود یک وسیله بیش نیستند و وسیله را نمی توان برای کاربرد دوگانه اش از میان برداشت.

اما کلام مهمتر و سوال اساسی این است که این چه دین و اسلامیست که آنقدر بی پایه و اساس و سست است که اگر در معرض باد وسایل تسهیلگر فن آوری اطلاعات و ارتباطات وسیع انسانی قرار گیرد از "بیخ ریشه کن" می شود، حتی بنای خانه عنکبوت هم که در قرآن کریم از آن به عنوان سست ترین یاد شده است [3] در برابر وزش بادها اینچنینی، آنقدر سست و بی پایه نیست، آنچه به نظر می رسد این که ما باید در آن اسلامی که در دست ماست شک کنیم، که این چنینی در برابر پیشرفت های تکنولوژی ارتباطات بشری می تواند آسیب پذیر باشد. نه این که جلوی استفاده از دست آوردهای فن آوری بشری را بگیریم و آن را "منکر بزرگ" بشماریم.

اگر در فضای مجازی انسان هایی هستند که محتوای بد منتشر می کنند، باید سقوط اخلاقی این فرزندان خود و جامعه امان را بپذیریم و به ریشه یابی علل آن پرداخته و به تربیت مردم خود اقدام کنیم نه این که این وسیله ارتباطی بین آنان را تحریم، و با چنین فتاوی اسلام را دینی ضد پیشرفت، آسایش، علم، آزادی بیان و... معرفی نماییم؛ سقوط مردمی که اقدامات ناشایست دارند، ربطی به وسایل تسهیلگر و تسریع گر ارتباطی آنان ندارد، سقوط اخلاقی آنان در مرحله اول به محیط و پیام هایی بستگی دارد که مراجع فرهنگ جامعه منتشر می کنند و در مرحله دوم خود آن انسان ها.

ضرب المثل انگليسی:
اشتباه پزشک، زيرخاک دفن ميشود
اشتباه يک مهندس، روی خاک سقوط ميكند
اشتباه يک معلم، روی خاک راه ميرود و جهانی را به فنا ميكشد...!

امیدوارم با این اشتباهات تجویزی در وضعی قرار نگیریم که جهانی را با اهلش به فنا بکشیم  

گیرم که حرف های شما درست، و فضای مجازی را کفر و فساد سر گرفته است (که هرگز چنین نیست و اینان همان مردمی هستند که از ملت زمان رسول الله همه بهتر بودند، همان امت همیشه در صحنه و حماسه ساز و...)، در این صورت هم باید گفت فضای مجازی تولید گر هیچ محصولی نیست بلکه منتشر کننده تولیدات تولید کنندگانش است که در واقع همان مردمی هستند که بزرگان و تربیت دهندگان شان (خانواده و اجتماع) آنان را این طور تربیت کرده اند و اکنون فضای مجازی به عنوان یک "آینه" نشان دهنده جامعه ایی است که از این دانشگاه بیرون آمده اند و در آن صورت هم "خود شکن، آینه شکستن گناست" (گناه است)

 

[1] - http://www.asriran.com/fa/news/509364 این سخن آقای موحدی کرمانی (رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران) خطاب به اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهران در تاریخ 14/9/1395 می باشد.

[2] - http://cyber-khmohammadi.blogfa.com/post/1  برگرفته از درس مطالعات فضای مجازی حجت الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی (استاد دانشگاه تهران – دانشکده مطالعات جهان)

[3]  -  مَثَلُ الذَّین اَتَّخذوا مِن دُونِ اللهِ اَولیاءَ کَمَثَلِ العَنکبُوتِ إتَّخَذَت بَیتاً و إنَّ اَوهَنَ البُیُوتِ لَبیتُ العَنکبُوتِ لوکانوا یَعلموُنَ سوره عنکبوت آیه 41 «مثل کسانی که غیر خدا را به دوستی گرفته‌اند مثل خانه‌ایست که عنکبوت بنا می‌کند و اگر بدانید سست‌ترین بنا خانه عنکبوت است».

نظرات (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

به مناسبت صحبت فائزه هاشمی در کلاب هوس
Posted: 15 Apr 2021 08:46 AM PDT
سید مجتبی سادات محمدی
دیشب در کلاب هوس اتفاق عجیب و جالبی افتاد .
خانم فائزه هاشمی بیش از شش ساعت به سؤالات و‌انتقادات حاضرین در کلاپ هوس پاسخ داد.
از تمام جناح ها ، اصولگرا و اصلاح طلب و مخالف، از داخل و خارج از کشور و اقصی نقاط دنیا،
در اتاق مباحثه حاضر بودند و در حد امکان نظر دادند و‌ پرسش و انتقاد کردند.

همانطور که احتمالا میدانید در حال حاضر ، ظرفیت هر اتاق کلاپ هوس ، هشت هزار نفر است .
در برنامه دیشب، ظرفیت گروه اول بسرعت تکمیل شد.
گردانندگان اتاق ، ابتکار جالبی داشتند و اتاق دوم را بصورت فرعی ایجاد کردند. این اتاق نیز در مدت کوتاهی پر شد و اتاق فرعی سوم‌ را ایجاد کردند .
خلاصه تا جائی که من تعقیب کردم ، در اتاق سوم نیز بیش از دو‌هزار نفر حاضر بودند.
یعنی حداقل در مجموع رقمی بیش از هیجده هزارنفر ، مطالب جلسه را تعقیب می‌کردند .

تصور کنید که اگر بنا بود که این تعداد افراد در یک مکان تجمع کنند ، چه تمهیداتی فراوانی لازم داشت.

بهرحال خانم فائزه هاشمی مثل همیشه با حوصله و بی پرده به سؤالات پاسخ داد و تا آخر جلسه ، هواسش به مجری و ناظم بود و اشتباهات احتمالی را اصلاح می‌کرد و سعی داشت که سوالی را بی جواب نگذارد.

جلسه بعد از حدود شش ساعت و ربع خاتمه داده شد ،
بنظرم اگر گردانندگان ، جلسه را متوقف نمیکردند، با حضور اکثریت حاضرین ، تا ده ساعت ادامه می یافت.

بعد ازاتمام جلسه خانم فائزه هاشمی ، دو اتاق ، در رابطه با تحلیل این جلسه و نقطه نظرات مطروحه توسط خانم فائزه هاشمی تشکیل شد:.
یکی از طرف منتقدان داخلی ، متمایل به اصولگرا ، با ظرفیتی کمتر از صد نفر و حدود دو ساعت (تا جایی که من تعقیب کردم)
و دیگری با ظرفیت بیش از یک هزار دویست نفر از طرف سیاسیون و روزنامه نگاران ایرانی مقیم خارج از کشور ،از طیف های مختلف و به مدت بیش از پنج ساعت .

در مورد محتوای جلسات بایستی تحلیل جداگانه ای نوشت ،
ولی آنچه موارد زیر کاملا مشهودبود:
۱-هر دو گروه از این حجم از استقبال متعجب بودند .
۲-تقریبا در هر دو گروه به ایشان ناسزا میگفتند :

دوستان متمایل به اصولگرا ، عمدتا خانم فائزه هاشمی را ضد ولایت میخواندند و به ایشان و اصلاح طلبان بد و بیراه ، نثار می‌کردند ،بعضا از ضعف خودشان انتقاد مینمودند.

دوستان اتاق روزنامه نگاران و سیاسیون خارج از کشور ، عمدتا ایشان را عامل رژیم جمهوری اسلامی دانسته و مطالب تند و انتقادات ایشان را با مجوز دانسته و برای گرم کردن تنور انتخابات پیش رو ، تلقی می نمودند.

طبعا در هر دو گروه عده ای منصف بودند که با احتیاط ، نظرات بهتری نسبت به خانم فائزه هاشمی ابراز داشتند.

همانطور که عرض کردم تحلیل دقیق محتوای مطالب و نحوه اداره این سه گروه ، فرصت جداگانه ای نیاز دارد ولی حداقل برای شنونده این حسن را داشت که با اخلاق و ظرفیت مباحثاتی افراد بعضا مشهور ‌و معنون، آشنا شود.

در پایان و در همین رابطه خاطره ای را از سال‌های اول دولت آقای روحانی (احتمالا۱۳۹۳)بخاطر دارم که یکی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ، خانم فائزه هاشمی را بعنوان سخنران دعوت نمود.
بعد از پیچ و خم های فراوان اداری برای درخواست مجوز در دانشگاه ، موضوع به شورای امنیت شهر مشهد (یااستان)، کشیده شد تا نظر بدهند.
من و تعدادی از دوستان که موضوع را جداگانه پیگیری میکردیم ، مطلع شدیم که از طرف شورای امنیت شهر مشهد (یا استان )به رئیس دانشگاه آزاد مشهد گفته اند که اگر همه مسؤلیت امنیتی و انتظامی جلسه را خود شما قبول میکنید ، ما با برگزاری آن جلسه موافقت می‌کنیم و گرنه ما مخالف برگزاری چنین جلسه ای هستیم.
دکتر شیخ الاسلامی ، شجاعانه تمام مسؤلیت جلسه را پذیرفته
و نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه آزاد مشهد را برای حفظ نظم و جلوگیری از اختلال جلسه بسیج نمود.

من و برخی از دوستان قرار بود در حاشیه همین سخنرانی با خانم فائزه هاشمی صحبت کنیم.
تقریبا همزمان با ایشان به محدوده ساختمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد نزدیک شدیم ،
تعدادی از نیروهای لباس شخصی در جلو ساختمان حاضربودند و به نیروی انتظامی فشار میاوردند تا به دانشکده وارد بشوند ، با دیدن خانم هاشمی فحاشی و شعار سر دادند.

بهرحال ما وارد دانشکده و در اتاقی در جوار سالن سخنرانی ،مستقر و به انتظار فراخوان میزبانان ، مشغول صحبت شدیم،

گهگاه سر و صداهایی از بیرون میامد و رییس دانشگاه ، جناب دکتر شیخ الاسلامی وارد اتاق می‌شد و میگفت که مشکلی نیست و من همه بخش های لازم دانشگاه را هماهنگ کردم ، و بزودی وارد سالن و سخنرانی را شروع میکنید.
بعد از چند بار سر و صدا و رفت و آمد جناب رییس ، معلوم شد که نیروهای لباس شخصی وارد دانشکده شدند و امکان برگزاری سخنرانی نیست و از خانم فائزه و همراهان خواست که از درب پشتی دانشکده را ترک کنند .

در راه خروج ، در پله های ساختمان مجدد با تعدادی از همین لباس شخصی ها روبرو شدیم ،که تا خانم فائزه هاشمی در رؤیتشان بود ،فحش و ناسزا نثار ایشان فرمودند ، در نهایت در حالیکه فحاشان ایشان را تعقیب می‌کردند ، با تلاش و ماشین یک دوست عزیز از صحنه خارج و به محل امنی منتقل و در موعد مقرر به تهران مراجعت کردند.
در مجموع بخیر گذشت.

خلاصه در آن دوران ، برای تشکیل یک جلسه محدود در یک مؤسسه آموزشی ، یا در سطح شهر ، غیر از زحمت سفر سخنران و هزینه های آن ،
از هفت خان هایی نظیر کسب موافقت:

-شورای فرهنگی دانشگاه،
-دفتر نمایندگی روحانی ، -حراست ،
-اماکن ،
-فرمانداری،
-استانداری
-دادگستری
-شورای تأمین و……
باید گذر کرده،
بعضاخم و راست میشدیم
و چند جا نامه و تعهد نامه امضاء میکردیم
تا امکان ارتباط با چند صد نفر در گوشه یک شهر و آن هم در سایه تهدید و تهاجم فراهم گردد.

بحمدالله امروز به مدد تکنولوژی و بکار بگیری سریع آن توسط جوانان عزیز و جامعه رشید ایران ،و بدون هزینه ها و مشکلات فوق ، جلسات چندین هزار نفره ، متشکل از علاقه مندان در سایر دنیا برگزار می‌شود ،
اگر چه هنوز این تکنولوژی محدودیتهایی دارد و در سطح تمام جامعه گسترش نیافته ولی کارکرد آن تا همین جا غیر قابل پیش بینی بوده است .

به امید تکنولوژی های برتر، فراگیرتر اطلاعات

This comment was minimized by the moderator on the site

جنگ ترامپ با توییتر «دموکرات‌ها و چپ‌های رادیکال»: ساکت نمی‌نشینیم
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۰۹/۰۱/۲۰۲۱ - ۱۳:۰۰
دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا در واکنش به بسته شدن حساب کاربری توییترش، وعده ایجاد یک شبکه پیام‌رسانی خصوصی جدید را داد.
اندکی پس از آن که توئیتر اعلام کرد حساب کاربری دونالد ترامپ را برای همیشه بسته است، وی گفت که ساکت نخواهد ماند و پیشنهاد ایجاد یک پلتفورم جدید را داد.
رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه کاخ سفید که در حساب توییتری ریاست جمهوری آمریکا (POTUS@) همرسان و کوتاه مدتی بعد حذف شد، ادعا کرد که توییتر با «دموکرات‌ها و چپ‌های رادیکال» همکاری کرده تا او و طرفدارانش را ساکت کند. این توییت بلافاصله حذف شد.
در این پیام آمده است: «من پیش بینی می‌کردم این اتفاق بیفتد. ما در حال مذاکره با سایت‌های مختلف دیگری هستیم و به زودی خبر بزرگی را اعلام خواهیم کرد. ضمن این که داریم امکان ساخت یک پلتفورم خصوصی برای آینده نزدیک را بررسی می‌کنیم. ساکت نمی‌نشینیم.»
رئیس جمهور آمریکا افزود: «مسئله توییتر آزادی بیان نیست. این یک پلتفرم متعلق به چپ رادیکال است که در آن برخی از شرورترین افراد دنیا اجازه دارند آزادانه حرف بزنند.»
شرکت توییتر حساب ترامپ را در روز جمعه به دلیل «خطر تحریک بیشتر به خشونت» برای همیشه مسدود کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که روز چهارشنبه جمعیتی از طرفداران ترامپ به مقر کنگره ایالات متحده آمریکا در واشنگتن حمله کردند، رویدادی که به کشته شدن ۵ نفر انجامید.
مخالفان ترامپ او را متهم می‌کنند که روز چهارشنبه به هدف متوقف کردن کار کنگره در تأیید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، هوادارانش را برای حمله به ساختمان کنگره تحریک کرده است.

There are no comments posted here yet

نظر خود را اضافه کنید.

  1. Posting comment as a guest.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

کامنت ها

طالبان به خانواده‌های مهاجمان انتحاری پول و زمین می‌د...
تشکیل دولت نظامی و جمهوریتی که به مسلخ برده می‌شود انت...