طالبان سیاهی و جهل در افغانستان کتابخانه پنجشیر را به آتش کشیدند
  •  

23 دی 1401
Author :  

طالبان به عنوان دشمنان انسانیت، علم، کتابخانه، دانشگاه و... کتابخانه "رخه" مرکز ایالت پنجشیر افغانستان را به آتش کشیدند. در این کتابخانه با ارزش‌ترین کتاب‌های دینی، تاریخی، عرفانی و ادبی نگهداری می شد، که برخی از آنها چند قرن قدمت داشتند، دشمنی طالبان با علم و تمدن، و سرشت علم ستیزی حاکمان "امارت اسلامی" طالبانی هر روز روشنتر می شود.

طالبان و تفکر طالبانی اگر چه خود را طالبان علم و اهل علم می نامند، اما در حقیقت در شرایط جهل و فقر است که می توانند باقی بمانند، علم، کتاب، دانشگاه، کتابخانه و... مهمترین دشمن آنهاست، از این روست که با هر گونه بروز علم و نهادهای علمی به شدت دشمنی می ورزند، طالبان جهل و سیاهی را باید از صحنه جهان پاک کرد.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظرات (2)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

آن‌جا که کتاب‌ها سوزانده شوند، انسان‌ها هم سوزانده خواهند شد. هاینریش هاینه

This comment was minimized by the moderator on the site

رقص طالبان در میانه میدان
خورشید سلیمانی
دامی تازه نهاده‌اند و سرِ حقه‌ای دیگر باز کرده‌اند تا دوباره بنیاد مَکری بگذارند. این‌بار، به بهانه‌ی پاکسازیِ پل سوخته و این طرفه بوالعجب! برپایی نمایشگاه کتاب!! آن هم از سوی طالبانی که حکم به تعطیلی دانشگاه‌ها، خانه‌نشینی زن‌ها و مهاجرت استادها داده است. می‌گویند پلِ سوخته محل تجمع معتادان بوده اما نمی‌گویند نبض تجارت تریاک در دست کیست. سرِ خود را با شعبده‌بازی‌های این‌چنینی گرم می‌کنند اما نمی‌گویند آمر و عامل انفجارهای مکرر در زایشگاه و دانشگاه کیست. حالا با چند میز و چند کتاب، که از چنگ کتاب‌سوزانِ طالب‌ها در امان مانده، به گرسنه‌ترین، سرمازده‌ترین و ترس‌خورده‌ترین مردم دنیا فخر می‌فروشند که ما اینیم..
بی‌تدبیری ومدیریت‌ندانیِ طالبانِ متوحش کار را به جایی کشانده که هزاران دانشجوی پسر با استعداد به کارگرانِ فعله‌ی ایران و پاکستان تبدیل شده‌اند. و آنها که به امید برگرفتنِ نوری، به اروپا می‌‌روند، اگر زنده بمانند، سرنوشتی مبهم در انتظارشان است. همین چند روز پیش ۱۸ پناهجوی افغان در بلغارستان کشته شدند. و در خودِ افغانستان هم موج‌های بلند خودکشی هردم بر ساحل زندگی می‌کوبد.
اکنون در این بازارِ مکاره، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، فرموده اگر کشورهای دنیا با ما تعامل روشن داشته باشند، ما نیز با درنظر داشتِ منافع دینی و ملی خود، آماده‌ی تعاملیم.
اروپایی‌ها و سازمان ملل تکلیف خود را روشن کرده‌اند. همچنان به ارسال کمک‌های بشردوستانه ادامه می‌دهند و محکوم می‌کنند. اما خبر می‌رسد که طالبان در ازای این کمک‌ها، مردم را به کار اجباری وامی‌دارند. تازه‌ترین شاهکار طالبان در این زمینه همین یکی دو روز پیش و در ولسوالی نهرین در ولایت بغلان رخ داد.
وزیران خارجه زن در کنفرانس امنیتی مونیخ بیانیه صادر فرموده و محدودیت‌های اعمال شده بر زنان افغان را"به شدت" محکوم کردند. اما باید از آنها پرسید آیا از ممنوعیت فروش داروهای ضدبارداری خبر دارید؟ آیا می‌دانید در افغانستان ۱۴ میلیون نفر به آب سالم دسترسی ندارند و این تعداد نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته؟ آیا می‌دانید والیِ وَردَک، در ضمنِ معامله دو نفر، یک دختر ۱۵ ساله را به عنوان رشوه خریده و همسر خود ساخته است؟ آیا خبر دارید منطقه گرین ویلیج که در روزگاری نزدیک، مکانی محافظت شده برای شرکت‌ها و سازمان‌های امدادرسان خارجی بود، حالا به دست طالب‌ها به مدرسه‌ی دینی تبدیل شده و ملاهای طالبان در آنجا جشن فارغ‌التحصیلی می‌گیرند؟
در این سوی دنیا و در همسایگی این قوم ماییم. که تفاوتمان با آن بانوان اروپایی، سیاستمدارانِ غربی و سازمان ملل از زمین تا آسمان است. آقایانِ نظامِ ما ادعای مسلمانی و قرآن‌شناسی‌شان گوش فلک را کر کرده اما از کنار صحبت‌های حمید حماسی رد می‌شوند. همان مفتی معروف به شیخ‌الحدیث که می‌گوید نام لوگر، زادگاه او، در قرآن آمده. حضرت سلیمان در کابل زندگی کرده و جلال‌الدین حقانی دارای معجزه است. مولوی عبدالحمید به طالبان هشدار داده که حتی یک روز هم راهِ علم‌آموزی زنان را نبندد اما دیگرانی از تیروطایفه‌ی طالب،در وانفسای دنیای تیره‌ای که برای استادان و دانشجویان تدارک دیده‌اند، نعل وارونه می‌زنند وسمینار علمی برگزار می‌کنند. حال آن‌که امتحانات شورای طبی، بدون حضور دختران برگزار می‌شود و حتی آنها که پیش از سقوط کابل درسشان را تمام کرده‌اند، نمی‌توانند مدرک اتمام تحصیلشان را بگیرند. و حتی اخیرا گرفتن مهریه هم ممنوع شده است.
از سوی دیگر، قلندر عباد، وزیر صحت عامه‌ی طالبان از سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان و در حوزه‌ی طب سنتی سخن می‌گوید. این درحالی است که طالبانِ مرتجع، تصفیه صفوف اردوی خود، از شیعیان و هزاره‌ها را مدتی است شروع کرده است. تا جایی که اعضای شورای علمای شیعه با انتشار بیانیه‌ای بر تشکیل حکومت فراگیر در کشور و با حضور نمایندگان تمام اقوام تاکید کردند. همچنین ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان اعلام آمادگی کرده و در دل شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیوم قند آب می‌کند.
نه دیدار نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان با معاون وزیر خارجه قطر کارساز است و نه برگرداندن مهاجرین افغانی از سوی امریکا و ایران مشکل‌گشاست. نه نگرانی پاکستان از وضعیت افغانستان آشوب‌های منطقه را کم می‌کند و نه اعتراض غریبانه‌ی خبرنگاران افغان ساکن ایران مرهمی بر دردهایشان می‌نهد. ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها، خودکشی‌ها، شلاق‌زدن‌ها، سنگسارها، گرسنگی و سرما هنوز هست. اما سوال اصلی همچنان پابرجاست.
خبرهایی مبنی بر توافق تهران و طالبان برای تحویل سفارتخانه به آنها در هفته آینده به گوش می‌رسد. آیا سیاست طالبان برای جلوگیری از ورود دلار به ایران و فشار به تهران نتیجه داده؟
مخلص شما:خورشید
@karaneyekhorshid

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در روستای گرمنِِ پشت بسطام، مردم ...
سلام...شاید برای خواندن این مطالب ودرک ان تا حدودی... ۳ساعت وقت گذاشتم...تشکر ؟از تمامی عوامل ..مخصو...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
تقاطع تنش‌زایی سید مصطفی تاج‌زاده استراتژی باخت - باخت جمهوری اسلامی در منطقه، به‌ویژه در اعزام نی...